AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: MARCHEL JOANNA MARIA
Liczba odnalezionych rekordów: 36



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/36
Nr opisu: 0000043858
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Aleksandra Kruszewska, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Physical activity of early school-age children in Poland during classes in the time of the COVID-19 pandemic
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, Vol. 50, issue 6, p. 764--776
p-ISSN: 0300-4279
e-ISSN: 1475-7575

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.000
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe ang.: children ; COVID-19 ; pandemic ; physical activity
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2021.1912133?scroll=top&needAccess=true
DOI: 10.1080/03004279.2021.1912133
Streszczenie: Family and educational institutions play a decisive role in learning and strengthening habits related to physical activity and health. School has a specific mission in this scope, especially at the first stage of education. Attempting to answer the question of how schools in practice realise these tasks, a study was conducted on the level of physical activity of pupils in classes I-III of primary school, during their participation in compulsory school activities. The study took into account many conditions, in particular, the organisation of school work during the COVID-19 pandemic. Physical activity of the pupils was measured with the use of Actigraphs GT3X+, known also as accelerometers, and the Steps Per Minute Test. The study covered pupils (N = 159) aged 7-9 years, who attended classes I-III of several schools in the region of Eastern Poland. The results of the study indicated that the level of physical activity in most of the examined children was low, which may be a limiting factor in their overall development. Accordingly, the writers suggest that during the coronavirus pandemic teachers urgently need to work out new forms of physical activity for children.

2/36
Nr opisu: 0000042736
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Edyta Rafalska, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Diagnozowanie umiejętności społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym : możliwości i ograniczenia w czasie pandemii
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji wczesnoszkolnej XXI wieku / red. nauk. Sabina Wieruszewska-Duraj
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 251-265
ISBN: 978-83-66597-14-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 1,2
Słowa kluczowe: dzieci ; obserwacja pedagogiczna ; pandemia ; rozwój społeczny ; umiejętności społeczne ; wiek wczesnoszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; early school age ; pandemic ; pedagogical observaion ; social skills
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/36
Nr opisu: 0000042781
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Rodzinne przygotowanie dziecka do pełnienia roli ucznia (przykłady z praktyki pedagogicznej)
Tytuł równoległy: Family preparation of a child to fulfil the role of a pupil (examples from pedagogical practice)
Tytuł całości: W: Funkcjonowanie dziecka we współczesnym świecie. Współpraca z rodziną : wyzwania, zagrożenia, perspektywy / red. nauk. Aleksandra Lukasek, Anna Fidelus
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 9-28
ISBN: 978-83-954584-5-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,54
Słowa kluczowe: adaptacja szkolna ; dzieci ; rodzice ; rodzina ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: child ; family ; parents ; pupil ; school adaptation
https://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/Rodzinne-przygotowanie-dziecka-do-pelnienia-roli-ucznia-n-przyklady-z-praktyki-pedagogicznej,145059,0,1.html
DOI: 10.13166/WSGE/Ped/LGXH6414
Streszczenie: Biorąc pod uwagę znaczenie rodziny w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej, zachodzi potrzeba przeprowadzenia badań w celu poznania wartości i umiejętności kształtowanych w domu rodzinnym, które pomogą dziecku w udanym starcie szkolnym i w zaadaptowaniu się do środowiska klasy. Teoretyczne rozważania zawarte w artykule w zakresie wychowania dziecka w rodzinie i przygotowania do szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa z czterostopniową skalą Likerta, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas pierwszych uczęszczających do kilku szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N = 91). Z przeprowadzonych badań wynika, że u niektórych dzieci zaobserwowano trudności w nawiązaniu kontaktów, co można przypuszczać, że było to konsekwencją nauki w formie zdalnej bądź hybrydowej. Większość rodziców ma świadomość, że na nich spada obowiązek wychowania dziecka i przygotowania do odgrywania roli ucznia.
Streszczenie: Considering the importance of the family in bringing up and preparing a child for school education, there is a need for research to learn about the values and skills shaped in the family home that will help the child in a successful school start and in adapting to the classroom environment. The theoretical considerations contained in the article on the upbringing of a child in the family and preparation for school were obtained on the basis of a literature review on the subject. Empirical data from the research was obtained using the diagnostic survey method using a proprietary research tool with a four-point Likert scale, i.e. a survey addressed to parents of first-grade pupils attending several primary schools in the Biała Podlaska poviat (N = 91). The conducted research shows that in some children there were observed difficulties in establishing contacts, which can be assumed as a consequence of learning in a remote or hybrid form. Most parents are aware that they are responsible for bringing up a child and preparing him/ her for the role of a pupil.

4/36
Nr opisu: 0000040649
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Edukacja w czasie pandemii - nowe wyzwania i oczekiwania nauczycieli
Tytuł całości: W: Wyzwania XXI wieku dla edukacji szkolnej / red. nauk. Jolanta Szada Borzyszkowska, Marianna Styczyńska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 17-37
ISBN: 978-83-66597-02-0
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 49338
Liczba arkuszy: 1,23
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; nauczyciel ; uczeń ; pandemia ; zdalne nauczanie

5/36
Nr opisu: 0000040668
Autorzy: Magdalena Lubańska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Wartości w nauczaniu i wychowywaniu dzieci w opinii studentów Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Tytuł równoległy: Moral values in educating and raising children according to the opinion of the students from Pope John Paul II state School of Higher Education in Biała Podlaska
Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 419-434
ISBN: 978-83-66597-00-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 31025
Liczba arkuszy: 0,77
Słowa kluczowe: dzieci ; wartości ; nauczanie ; wychowanie ; rodzina ; studenci ; opinia
Słowa kluczowe ang.: child ; values ; teaching ; raising ; family ; students ; opinion
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

6/36
Nr opisu: 0000040662
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Znaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wsród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich
Tytuł pracy w innym języku: The importance of Christian values in the upbringing of preschool children among parents living in rural and urban areas
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 3, s. 88-101
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; miejsce zamieszkania ; wartości chrześcijańskie
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; living environment ; Christian values
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Znaczenie-wartosci-chrzescijanskich-w-wychowaniu-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-wsrod,126311,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/126311
Streszczenie: W artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w Powiecie Bialskim. Materiał i metody: Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i Powiatu Bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe - sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze - kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki: Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski: Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi.
Streszczenie: The article presents the results of pilot studies which were performed among parents living in the town of Biała Podlaska and in Biała Podlaska district. Material and methods: Method - diagnostic survey Results: The results indicated differences in values preferred by the surveyed parents. It was observed that relating to Christian values depended on performed life roles which were to large extent determined by the tradition and social identity in which parents had been brought up. Conclusions: The results of this research showed that introducing a child to the world of Christian values depended particularly on parents and the family environment. It also turned out that in this process parents looked primarily to educational establishments to get support. In the majority of cases, parents positively evaluated the cooperation with these institutions regarding the performance of a child-rearing function.

7/36
Nr opisu: 0000038192
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Tytuł równoległy: Diagnosis of professional competencies and training needs of preschool and early school education teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 14, nr 2 (52), s. 55--76
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; uczeń ; nauczyciel ; kompetencje zawodowe ; przedszkole ; szkoła
Słowa kluczowe ang.: child ; student ; teachers ; professional competencies ; kindergarten ; primary school
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1238
DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.04
Streszczenie: Spośród wielu czynników decydujących o jakości i efektywności pracy szkoły, przedszkola czy innej placówki oświatowej bardzo dużo zależy od nauczyciela i jego kompetencji zawodowych. W sytuacji kiedy polski system szkolnictwa przechodzi kolejną reformę, zarówno strukturalną, jak i programową, przygotowanie nauczycieli do jej wdrażania, szczególnie w zakresie kompetencji zawodowych, wydaje się mieć kluczowe znaczenie. Jakość pracy nauczycieli, ich merytoryczne przygotowanie jest jednak najważniejsze nie tylko z punktu widzenia sprawnego wdrażania reform - na czym wydaje się szczególnie zależy autorom reform, ale ze względu na główny podmiot edukacyjnych oddziaływań, czyli dziecko i jego wszechstronny rozwój. Efektywnie prowadzona edukacja w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym zagwarantuje uczniom sukces w kolejnych etapach kształcenia. Dlatego wydaje się słuszne podjęcie częściowych badań wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w celu zdiagnozowania, na podstawie ich samooceny, kompetencji zawodowych oraz potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia zawodowego. Ten cel główny zrealizowano poprzez przeprowadzenie badań wśród nauczycieli pracujących w przedszkolach i w klasach I-III ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań dostarczyły interesujących informacji na temat samooceny nauczycieli w zakresie oznaczenia poziomu własnych kompetencji zawodowych na trzystopniowej skali. Na uwagę zasługuje fakt, że większość nauczycieli sytuuje swoje kompetencje na drugim, czyli średnim poziomie. Przeprowadzone badania pozwoliły także zinwentaryzować i opisać skalę potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, które warunkują nie tylko własny rozwój, ale są niezbędne w efektywnej pracy z dziećmi.
Streszczenie: Among many factors that influence the quality and effectiveness of the work of a school, kindergarten or another educational institution, a teacher and his/her professional competences are very important. At the time when the Polish educational system is undergoing another reform, both in terms of structure and curriculum, the preparation of teachers to implement it, especially in terms of professional competences, seems to be of key significance. The quality of teachers' work, their substantial preparation, is not only crucial for the proper implementation of reforms - which seems to be particularly important for the authors of the reforms - but for the main subject of educational actions, i. e. the child and its general development. Effective teaching in the kindergarten and at the first level of education shall make it possible for the students to achieve success at the further stages of education. That is why, it seems right to take up partial research among kindergarten and early education teachers in order to diagnose, on the basis of their self-assessment, professional competences, as well as the needs and expectations in terms of professional improvement. That main objective was fulfilled due to the research carried out among the teachers working in kindergartens and classes I-III of primary schools from the Biała Podlaska region and city, in the Lublin voivodeship. The method of a diagnostic survey with the use of a questionnaire was applied in the research. The research results provided interesting information on the teachers' self-assessment of their own competences on a three-grade scale. It is worth mentioning that most teachers situate their competences at the second, i. e. medium level. Also, the research made it possible to collect and describe the scale of the teachers' needs and expectations in terms of professional improvement, which influences both their own development and the effective work with children.

8/36
Nr opisu: 0000039573
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Edukacja przedszkolna w Polsce - od transformacji ustrojowej do współczesności
Tytuł równoległy: The situation of kindergartens in Poland - from the period of political transformation to the present day
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 1 (52), s. 193--210
p-ISSN: 0137-706X
e-ISSN: 2353-9682

Uwagi: Artykuł ukazał się w maju 2020 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; przedszkole ; samorząd lokalny ; transformacja polityczna
Słowa kluczowe ang.: children ; preschool education ; kindergarten ; local government ; political transformation
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.31261/CHOWANNA.2019.52.14
Streszczenie: The changes related to the political transformation which took place in our country also affected education and, consequently, preschool education. The state delegated the responsibility for the administration of public schools, kindergartens and other educational institutions to local authorities, which involved a certain limitation in terms of the availability of kindergartens in some regions. A decrease in the number of children attending such institutions was particularly observed in rural communes. Poland's accession to the European Union was a crucial factor stimulating dissemination and availability of preschool education. Local governments and other entities running kindergartens took advantage of the opportunity created by the European Social Fund. Nowadays, a wide variety of preschool education forms and institutions providing such education as well as educational offers can be observed. Nevertheless, there are still some areas which require support, and social debate on the effectiveness of preschool education is also needed. The way preschool establishments have come and the changes they have undergone over the past 25 years are particularly noteworthy. Starting from the period of neglect of infrastructure and the closure of preschool institutions, we have now entered the stage of clear understanding of the crucial role played by preschool education in further psychophysical development of a child and, at the same time, awareness of the need to invest both in physical and human capital of this important area of national education.

9/36
Nr opisu: 0000038061
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w wieku przedszkolnym a potrzeba współpracy nauczycieli i rodziców - przykłady z praktyki przedszkolnej
Tytuł równoległy: Developing health-oriented habits in preschool age children vs the need of teacher-parent cooperation - preschool practice examples
Tytuł całości: W: Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 21-33
ISBN: 978-83-64884-11-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 80.000
Liczba znaków: 32836
Liczba arkuszy: 0,82
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; aktywność fizyczna ; wiek przedszkolny ; nauczyciel ; rodzic
Słowa kluczowe ang.: child ; level of physical activity ; preschool age ; teacher ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

10/36
Nr opisu: 0000039246
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Opinia rodziców o gotowości szkolnej dzieci w zakresie czytania i pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł pracy w innym języku: Parents' opinion on school readiness of children for reading and writing - examples of pedagogical practice
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 127--136
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; przedszkole ; czytanie ; pisanie ; gotowość szkolna
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; kindergarten ; reading ; writing ; school readiness
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Opinia-rodzicow-o-gotowosci-szkolnej-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-przyklady,114826,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/114826
Streszczenie: Powszechnie wiadomo, że edukacja przedszkolna odgrywa kluczowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Jednocześnie uznaniu roli tej edukacji towarzyszą od dawna dyskusje, często w formie przeciwstawnych koncepcji, jak organizować edukację przedszkolną, by była ona zgodna ze współczesnymi trendami dydaktycznymi i wychowawczymi z jednej strony, a z drugiej strony pomagała dziecku nabyć kompendium umiejętności niezbędnych w przyszłej edukacji szkolnej. Obok naukowych dyskusji na temat roli edukacji przedszkolnej, nie mniej ważna jest ocena i oczekiwania rodziców. Poznanie opinii rodziców dotyczącej znajomości koncepcji pracy przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy i oczekiwań na temat osiągania przez dzieci gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, stało się przyczynkiem do przeprowadzenia badań sondażowych wśród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Ten cel główny zrealizowano w wybranych przedszkolach wśród rodziców na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy rodziców na założony cel badań. Na uwagę zasługuje fakt, że rodzice z jednej strony pozytywnie oceniają pracę nauczycieli, którzy realizując Podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniają w stopniu równomiernym wszystkie wymagane umiejętności, z drugiej zaś strony oczekują, aby w przedszkolu było więcej zajęć wzmacniających umiejętności czytania i pisania. Wydaje się, że rodzice te umiejętności uważają za kluczowe w szkolnej edukacji, gdyż prawie wszyscy pracują w domu z dziećmi nad ich doskonaleniem.
Streszczenie: Preschool education is considered to be a key factor in preparing children for the commencement of school education. However, the recognition of the crucial role of this kind of education has been accompanied by discussions on how to organize preschool education so that, on the one hand, it reflects current trends in education and upbringing and, on the other hand, helps children to acquire a compendium of basic skills necessary for future school education. Apart from scientific discussions on the role of preschool education, the evaluation and parents' expectations with regard to this first stage of education are of equal importance. Identifying parents' opinion on how preschools fulfill their fundamental responsibility for preparing children to achieve school readiness for reading and writing led to the performance of a survey among parents of preschool children. The research was conducted among parents of children from selected preschools in the town and municipality of Biała Podlaska, Lublin province. The research method of a diagnostic survey, with the use of a questionnaire, was employed. The results made it possible to learn the opinion of the surveyed group of parents with respect to the objective pursued. The research confirmed that, on the one hand, parents are positive about the work of preschool and didactic activities of teachers who, while implementing the Core curriculum for preschool education, take due account of all required skills. The parents, at the same time, expect preschools to lay even greater emphasis on teaching reading and writing to children. Those skills are considered by parents to be especially important in further school education. The research results also reveal that almost all parents work with their children at home on improving the skills.

11/36
Nr opisu: 0000037292
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanislava Nazaruk.
Tytuł pracy: Preferences for studying foreign languages among pupils of selected primary schools located in the borderland Poland and Belarus
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 7987-7994
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; popularization of English language ; motivation to learn ; education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: Contemporary people increasingly often face the need or necessity for communicating with other people in a non-native language. There are a lot of reasons which stimulate starting to learn a foreign language. Technological development and the appearance of global language communication as well as international markets all over the world increase the demand for using foreign languages. In Europe emphasis is put on starting to learn a foreign language early. Popularising multilingualism, i.e. the knowledge of a native language, one language of a neighbouring country and a language of international significance, is already discussed in the Treaty on European Union, called the Maastricht Treaty (signed in 1922) and in White Paper on Education and Training (1996). These two documents are in effect in Poland, which joined the European Union on 1 May 2004. With reference to school education, the Polish Ministry of National Education drew up objectives to achieve in primary schools. A key place among them is taken by shaping the ability of using correctly the native language and having communicative knowledge of one foreign language. Having in mind the above-mentioned objectives as well as the ongoing social and economic changes in the contemporary world, research was conducted in order to diagnose pupils' interests and their motivation to learn foreign languages already at the stage of early elementary education. The research was conducted in 2018 in 2 selected primary schools in Lublin Province in the borderland between Poland and Belarus, among 102 second and third formers. The method of a diagnostic survey and an interview technique were applied in the research. The author's own interview questionnaire was used as a research tool. An important assumption of the research was determining the impact of a geographical factor, which is the borderland between Poland and Belarus where the schools participating in the research are located, on pupils' motivation and interest in learning foreign languages. The research results showed significant differences among pupils, depending on a school they attend. Some of the researched pupils have difficulty learning foreign languages and acquiring language skills. The most interesting and the pupils' favourite method of learning turned out to be the Audiolingual Method. The research demonstrated that some methods applied by teachers, e.g. working with the text, are tiresome and not motivating in the opinion of the researched pupils. The compiled results of the study are not only valuable scientifically but also practically, because they are going to be used by the teachers of foreign languages.

12/36
Nr opisu: 0000038078
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie ćwiczeń z geometrii
Tytuł równoległy: Developing creative thinking in preschool children shown on the example of geometrical exercises
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, nr 1, s. 185--199
p-ISSN: 1897-6557

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; geometria ; umiejętności matematyczne
Słowa kluczowe ang.: child ; preschool ; geometry ; mathematical skills
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/6464
Streszczenie: Przyłączając się do dyskusji nad możliwością uruchamiania we wczesnej edukacji matematycznej aktywności badawczej uczniów oraz twórczego podejścia do doświadczeń z matematyki, w artykule podjęto próbę przedstawienia częściowych badań przeprowadzonych w niektórych polskich przedszkolach, których przedmiotem była diagnoza kompetencji przedszkolaków w zakresie geometrii. Głównym celem badań było poznanie wpływu rozwiązywania zadań, przez dzieci w wieku 6-6,5 lat, na rozwijanie wiedzy z podstaw geometrii, a także na ich twórcze myślenie. Poziom wiedzy i umiejętności badanych dzieci określono na podstawie pre-testu i post-testu z geometrii. Natomiast zagadnienie twórczego rozwiązywania zadań przeprowadzono na przykładzie projektu pt. Plac zabaw, który każde dziecko opracowało według własnego pomysłu i możliwości twórczych. Badaniem objęto 175 dzieci w wieku 6-6,5 lat z czterech miejskich przedszkoli na terenie miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. Badania zrealizowano w 2018 roku w dwóch etapach. W I etapie badań przeprowadzono diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności z geometrii dzieci, czyli określono tzw. stan początkowy. W tym celu zastosowano pre-test dostosowany do wieku dziecka (6 lat) i obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Opracowano autorski test obrazkowy zawierający 6 ilustrowanych kart pracy. W II etapie badań zastosowano obserwację przeprowadzoną przez 7 nauczycieli, której celem było zaobserwowanie zachowań i różnego rodzaju aktywności dzieci podczas wykonywania przez nie własnego projekt placu zabaw. Po zrealizowaniu projektu przeprowadzono post-test, aby zaobserwować różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii w badanej grupie dzieci. W celu wykazania różnic w poziomie wiedzy i umiejętności dzieci, w odniesieniu do całości testu, jak i poszczególnych zadań, zastosowano nieparametryczny test Chi-kwadrat Pearsona. Wyniki badanej grupy dzieci pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Większość dzieci poradziła sobie dobrze z rozwiązaniem i realizacją projektu, ale w stosunku do niektórych dzieci należy podjąć ukierunkowane działania interwencyjne. Wnioski i obserwacje nauczycielskie poczynione w trakcie realizacji projektu zachowań i efektów wykonanych przez dzieci projektów pozwoliły na wypracowanie zasad i nowych metod pracy, które pomogą dzieciom w twórczym rozwiązywaniu zadań i problemów. Wymienione zasady nauczyciele będą mogli wykorzystać w bezpośredniej pracy metodycznej.
Streszczenie: Joining the discussion about the possibility of initiating children's research activity and creative approach to mathematical experiences in early mathematical education, the article attempts to present a partial study which was conducted in some of Polish nursery schools and whose subject was the diagnosis of preschool children's competence in geometry. The main objective of the study was to find out the impact of solving mathematical problems, by children aged 6 - 6.5, on developing the knowledge of the basics of geometry as well as on children's creative thinking. The level of knowledge and skills of the researched children was determined by a pre-test and a post-test in geometry whereas the issue of solving problems creatively was tested by a project called "a playground" which was developed by each child according to their own ideas and creative abilities. The research involved 175 children aged 6 - 6.5 from four urban nursery schools located in the town of Biała Podlaska, Lublin Province. The study was conducted in two stages in 2018. The first stage of the study included making the diagnosis of the children's level of knowledge and skills in geometry, i.e. the so-called initial state was determined. In order to do that, a pre-test suitable for the age of children (6 years) and the binding Core Curriculum for Preschool Education was used. An original picture test including 6 illustrated worksheets was prepared. In the second stage of the study an observation by 7 teachers was conducted, the objective of which was to monitor the behaviour and all types of activities of the children while carrying out their own playground projects. After completing the project a post-test was conducted in order to observe the differences in the level of knowledge and skills in geometry in the researched group of children. In order to demonstrate the differences in the children's level of knowledge and skills, with reference to the whole test and individual mathematical problems, non-parametric Pearson's chi squared test was applied. The research demonstrated the differences in the level of knowledge and skills in geometry. Most of the children coped well with solving and conducting the project but as for some of them, targeted preventive actions should be taken. Teachers' conclusions and observations made in the process of carrying out the project made it possible to develop rules and new methods of work which are going to help children with doing tasks and solving problems creatively.

13/36
Nr opisu: 0000038064
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Wpływ mediów elektronicznych na dobrostan dziecka w wieku przedszkolnym - przykłady z praktyki pedagogicznej na podstawie opinii rodziców
Tytuł równoległy: The effect of electronic media on the welfare of a preschool child - examples from pedagogical practice based on parents' opinions
Tytuł całości: W: Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 73-82
ISBN: 978-83-64884-11-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 25121
Liczba arkuszy: 0,63
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; dobrostan ; media elektroniczne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; welfare ; media ; preschool age
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

14/36
Nr opisu: 0000039327
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Wprowadzenie w świat wartości dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł całości: W: Wartości - człowiek - wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych / red. Martyna Czarnecka, Stanisław Dziekoński, Aleksandra Gralczyk, Jarosław Michalski
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UKSW w Warszawie
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 157-169
ISBN: 978-83-8090-680-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 27930
Liczba arkuszy: 0,7
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; nauczyciel ; rodzice ; przedszkole ; wartości ; wiek przedszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

15/36
Nr opisu: 0000036400
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Kanon kształcenia ogólnego w podstawie programowej dla szkół ogólnokształcących - aspekt porównawczy
Tytuł całości: W: Teraźniejszość i przyszłość edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybrane problemy : monografia wieloautorska / red. nauk. anna Klim-Klimaszewska, Eva Šmelová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: AKKA
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 109-120
ISBN: 978-83-948104-7-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 25762
Liczba arkuszy: 0,64
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczniowie ; kształcenie ogólne ; podstawa programowa ; kompetencje
Słowa kluczowe ang.: students ; general education ; core curriculum ; competences
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

16/36
Nr opisu: 0000035860
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Preferencje i wartości życiowe młodzieży studenckiej w perspektywie globalnych zmian społecznych
Tytuł całości: W: Indywidualistyczny i wspólnotowy obraz kształcenia dorosłych w świecie - teraźniejszość i perspektywy : monografia wieloautorska / red. nauk. Leszek Ploch, Małgorzata Myszka, Aneta Niewęgłowska, Małgorzata Wiśniewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 227-234
ISBN: 978-83-62160-39-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 25987
Liczba arkuszy: 0,65
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wartości życiowe ; studenci ; zmaiana społeczna ; globalizacja
Słowa kluczowe ang.: life values ; students ; social changes ; globalisation
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

17/36
Nr opisu: 0000035642
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Joanna Maria Marchel, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: The level of physical activity of children in kindergarten in the light of selected individual factors
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. 76, No. 1, p. 57--68
p-ISSN: 1822-7864
e-ISSN: 2538-7111

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 30762
Liczba arkuszy: 0,77
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: actigraph ; accelerometer ; kindergarten ; pre-school child ; physical activity
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://oaji.net/articles/2017/457-1519988124.pdf
    Streszczenie: Taking into account the psychophysical development of a young person, a child in particular, attention should be paid to forming certain habits related to physical activity, health, nutrition, hygiene, and aesthetics during the preschool period as such habits will be of utmost importance in his/ her adult life. Physical activity of children affects various health parameters both today and in the future. Specialists draw attention to the correlation between physical activity and the development of the musculoskeletal system, body posture, the nervous, respiratory and vegetative systems. The lack of physical activity may result in cardiovascular diseases or obesity. These are just some of the reasons for which people need physical activity in their lives. Bearing in mind the lack of research on this issue, it was decided to conduct research on the physical activity of children (210 students) aged 4-6 attending selected kindergartens located in the town of Biała Podlaska, Poland. The level of physical activity of children was measured with the use of special devices, so called actigraph units (accelerometers in Polish). Due to a small size of this wrist-watch-like device, movements of children or their participation in games and different forms of activities in kindergarten were not hampered. On the basis of the collected data, statistical analysis was performed. Non-parametric statistical tests were used in order to identify the relationship between variables of the physical activity level and sex, age and weight of a child. Data analysis revealed statistically significant differences between the level of physical activity and some personal characteristics. The research conclusions, which will be helpful in providing effective education in the field of physical activity, were made available to kindergartens.

    18/36
    Nr opisu: 0000036294
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Marcin Starzak.
    Tytuł pracy: The perception of geometric figures by children in pre-school age
    Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: S. 8057-8073
    ISBN: 978-84-09-05948-5
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 32038
    Liczba arkuszy: 0,8
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: children ; pre-school age ; cognitive development ; perception
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018PER
    DOI: 10.21125/iceri.2018.0449
    Streszczenie: Taking into consideration the psycho-physical development of a young person, especially a child during the pre-school period, it is crucial to recognise children's abilities connected with their cognitive development which will play a significant role in the school education process as well as in adult life. In the cognitive area, child's intellectual potential is of great importance as it determines child's abilities to quick perception, attention focus and imagination. Perception is the ability to recognise what is seen, heard, touched, felt and what smells and tastes. Appropriate perception is one of the most necessary elements thanks to which a child is capable of acquiring new knowledge, developing the language, gaining the sense of orientation in the surroundings. Simple cognitive activities - impressions and perception, which provide information about stimuli directly affecting the organs of the senses, enable the child elementary orientation. Perception is the foundation of learning in primary school. Disturbances in perceptual function are the foundation of serious causes leading to learning difficulties in school education - recognising letters, numbers or symbols. The time of perception reaction is also of great importance. That is why, it is significant to recognise disorders as fast as possible and start improvement, and even therapy. If a child starts education with a limited ability both to receive stimuli correctly and select them, and his/her difficulties are not recognised and eliminated, then a child's further development may be disturbed. Child's activity and creative attitude towards tasks may be inhibited. A child may become passive and not attempt to undertake the tasks connected with learning or may compensate for the difficulties in an inappropriate for him/her way. In connection with the aforementioned, it seems to be right and justified to undertake research related to perception among children aged 5-7, attending kindergartens in one of the average size cities in Poland. Measurement research was conducted in Psychomotor Laboratory in Biała Podlaska using the appropriate measurement device: Eye Tracking Glasses. This measurement device, thanks to a special measurement system, tracks, records and analyses which picture, in which order and at what pace an examined person looks at. The research conducted with the use of this tool allows to identify areas attention is focused on and points out omitted and sparsely visible areas. In the first stage of the research, which was conducted in May in 2018, 122 children attending kindergartens were examined, with the consent of their parents. The research project has been positively evaluated by the University Bioethics Committee. Not only was the children's ability to differentiate between flat geometric figures, such as a circle, square, rectangle and a triangle examined, but also the pace of their perception. In the research such variables as gender and age were taken

    19/36
    Nr opisu: 0000036297
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Marcin Starzak.
    Tytuł pracy: The significance of motor skills in preparing children for writing and reading
    Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: S. 8065-8073
    ISBN: 978-84-09-05948-5
    Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 32647
    Liczba arkuszy: 0,82
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; child's development ; motor skills ; graphomotor skills ; teachers
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SIG
    DOI: 10.21125/iceri.2018.0450
    Streszczenie: Writing and reading are considered to be one of the basic skills that guarantee learning for a child. That is why, it is significant that these skills are mastered by the child to the highest degree. Currently, kindergartens in Poland are expected to fulfil the key tasks which include preparing children to learn how to write and read. Namely, their main aim is to stimulate the child's interest especially in the aspect of proper recognition of letters. In regard to learning how to write and read, specialists draw attention to the need to shape motor skills, both gross and fine motor skills, hand-eye coordination and balance. According to them, the mastery of these skills will ensure the child's readiness to read and write acquired in kindergarten, and then full acquisition of these skills in primary school. Problems which are connected with learning how to read and write, which some children might have in the future, can be diagnosed very early. Kindergarten is a professionally prepared institution providing early childhood education and care. Therefore, it is justified and necessary to carry out tests diagnosing the development of motor skills in pre-school children because the results of this type of research will be helpful both for children's parents and teachers in conducting didactic work with children, and in some cases in early pedagogical therapy both in kindergarten and in specialized pedagogical support centres. The aim of the research was to diagnose the level of motor development of 120 children at the age of 6 attending randomly chosen kindergartens in Poland in Biała Podlaska district, to which recruitment was conducted on the principles of universal accessibility. In the study, a standardized test prepared by N. I. Ozierecki and adapted to the Polish needs by Aleksander Barański was used to diagnose motor skills in children. Six exercises in this test illustrate the various symptoms of neuromuscular coordination. If these exercises are applied, the basic mechanism of motor skills and physical fitness of a person participating in the research can be evaluated. The research was conducted in two stages. The first stage was carried out at the beginning of the 2017/2018 school year, the second one after 6 months. The results of the research were quite varied. In the vast majority of cases, children achieved an average level of their skills development, whereas in the second stage of the study, the progress in the development of these skills was noted. However, the results achieved by some children were below average and this was the basis for undertaking activities supporting the development of motor skills in the form of specialized therapeutic activities. Thus, it seems to be a reasonable thesis that the results of the conducted research can have a significant impact on determining the level of achieving school readiness in one of the essential elements and will help to develop the path of future student development using k

    20/36
    Nr opisu: 0000035863
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: Wyzwania edukacji przedszkolnej wobec dziecka z niepełnosprawnością
    Tytuł całości: W: Teraźniejszość i perspektywy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj, Aldona Grądzka-Tys
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: 107-122
    ISBN: 978-83-62160-37-2
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 31843
    Liczba arkuszy: 0,79
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; edukacja przedszkolna ; terapia pedagogiczna ; przedszkole integracyjne
    Słowa kluczowe ang.: disabled children ; preschool education ; educational therapy ; integrated preschool
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    21/36
    Nr opisu: 0000034977
    Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Energetyczna wartość aktywności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym - doniesienie z badań pilotażowych
    Tytuł równoległy: Energetic Value of Physical Activity of Children in Pre-School Age - pilot studies
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 5, Nr 2/1 (10/1), s. 231--240
    p-ISSN: 2353-7140
    e-ISSN: 2353-7159

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; poziom aktywności fizycznej ; wiek przedszkolny ; dobowe zużycie energii
    Słowa kluczowe ang.: child ; physical activity level ; pre-school age ; daily energy consumption
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-101-Waszczuk-Nazaruk-str.227-234.pdf
    Streszczenie: W obecnych czasach wrasta świadomość społeczeństwa o potrzebie aktywności fizycznej jako stałego i koniecznego czynnika do zachowania zdrowia. Mając na uwadze rozwój psychofizyczny młodego człowieka, a szczególnie dziecka w wieku przedszkolnym należy zwrócić uwagę na kształtowanie określonych nawyków związanych z aktywnością fizyczną, zdrowiem, żywieniem, higieną, estetyką, które będą miały olbrzymie znaczenie w okresie dorosłości. W związku z powyższym postanowiono zbadać poziom aktywności fizycznej dzieci (105 osób) w wieku 3-6 lat uczęszczających do kilku przedszkoli na terenie powiatu bialskiego. Przeprowadzone badania miały charakter pilotażowy i pokazały, że istnieje związek między aktywnością fizyczną dziecka a typem przedszkola i niektórymi indywidualnymi czynnikami. Wnioski z badań udostępniono przedszkolom biorącym udział w projekcie badawczym

    22/36
    Nr opisu: 0000034921
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Physical activity of children attending kindergartens in Poland in the context of selected socio-demographic factors
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 2760-2765
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w WoS w maju 2018r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; physical activity ; pre-school age
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017PHY
    DOI: 10.21125/iceri.2017.0787
    Streszczenie: In recent years in Poland, especially since 2002 when Poland joined European Union, the popularity of preschool education has been constantly rising. The proof for such a statement are percentages which indicate that almost 98% of children aged 4-6 have been pre-schooled. In small towns, especially in rural areas, dominate pre-school kindergartens run by the local government; usually there is one large kindergarten in the municipality, there are also small kindergartens called "pre-school points", usually created at primary schools. In turn, the offer of kindergartens in the city compared to the countryside is much richer. It is true that public institutions dominate there which are run by the local authorities, however, there are also numerous non-public kindergartens run by individuals and associations. The education program framework clearly states that all behavioral and educational activities carried out by kindergartens are aimed at supporting the comprehensive development of the child and preparing for primary school. In kindergartens there are created conditions for the implementation of various forms of educational activity of the child, including physical, social, cognitive, and emotional activity. Bearing in mind the psycho-physical development of a young person, especially a pre-school child, attention should be paid to shaping and preserving certain habits related to, for example, hygiene, nutrition, health, aesthetics, physical activity, which will be of great importance in adulthood. The physical activity of a child influences the various parameters of his or her health not only today but also in the future. Specialists pay attention to the relationship between physical activity and the development of motion, body posture, nervous system, respiratory system and vegetative one. Lack of physical activity may lead to both cardiovascular diseases and obesity. These are only a few examples for the need of physical activity in person's life. Bearing in mind the lack of research on this issue, one should assume that there is a reason for doing this type of research. Pilot studies were conducted in Poland in 2017 on the territory of Lubelskie Voivodeship and they are part of a larger research project. The main purpose of the study was to diagnose the level of physical activity of children during the time spent in kindergarten. The level of physical activity of the examined group of children aged 4-6 (120 respondents) was determined by means of special measuring devices so called actigraphs. Children, at the time of the test, were carring for two days actigraphs, which looked like watches and did not make it difficult for them to participate in games and other forms of activities. Thanks to these devices the level of children's activity while staying in the kindergarten was defines precisely. On the basis of collected data, statistical analysis was performed. In the research, two types of tests were used: U Mann-Whitney and Chi s

    23/36
    Nr opisu: 0000034890
    Autorzy: Marta Chodyka, Joanna Maria Marchel, Tomasz Marek Grudniewski.
    Tytuł pracy: The category of modernity in the general education canon in the perspective of the first educational change in Polish schools : evaluations and conclusions
    Tytuł równoległy: Kategoria "nowoczesność" w kanonie kształcenia ogólnego w perspektywie pierwszej zmiany edukacyjnej w polskiej szkole : ocena i konkluzje
    Tytuł całości: W: Edukacja humanistyczna w kontekście technicyzacji w XXI wieku. W poszukiwaniu pedagogicznej równowagi / red. nauk. Tadeusz Graca, Dorota Łażewska
    Miejsce wydania: Józefów
    Wydawca: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 19-39
    ISBN: 978-83-62753-83-3
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 2.500
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nowoczesność ; cywilizacja ; uczeń ; student ; system kształcenia ; podstawa programowa
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii

    24/36
    Nr opisu: 0000032996
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Aktualne wybory edukacyjne absolwentów gimnazjów na terenie powiatu bialskiego
    Tytuł równoległy: Curent educational choices of lowers secondary school graduates in Biała Podlaska district
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 3, s. 42--53
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczeń gimnazjum ; gimnazjum ; liceum ; technikum ; samorząd ; wybory edukacyjne
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; lower secondary school ; general secondary school ; technical secondary school ; local government ; decrease in the birth rate ; educational choices
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_06.pdf
    Streszczenie: W artykule opisano wyniki badań, których problematyka została wybrana nieprzypadkowo. Od pewnego czasu uwaga społeczna skupia się na zjawisku, jakim jest niż demograficzny. Z roku na rok demografowie obserwują niekorzystna tendencję. Statystyki nie kłamią, do województw o złych prognozach demograficznych nalezy zaliczyć woj. lubelskie i powiat bialski. zatem należy sądzić, iż w interesie powiatu jest, aby absolwenci szkół gimnazjalnych kontynuowali nauke w szkołach powadzonych przez powiat bialski. ale czy tak faktycznie jest i czy wszyscy absolwenci chcą dalej kontynuować naukę w szkołach na terenie powaitu? Na to pytanie w szerszym kontekście będzie można odpowiedzieć po przeanalizowaniu wyników badań przeprowadzonych na teenie powiatu bialskiego w 2014 roku.
    Streszczenie: The purpose of this article is to present the results of research the subject of which has not been chosen randomly. The phenomenon of population decline has been in the centre of public attention for some time as this adverse tendency has been observed by demographers. The provinces with negative demographic prospects include Lubelskie province with Biała Podlaska district. Thus, it can be assumed that it is in the district's best interests for the graduates of lower secondary schools to continue their education in the schools run by Biała Podlaska district. However, the question arises if all the graduates wish to continue their education in the schools located in the district. The analysis of the results of the research conducted in Biała Podlaska district in 2014 provides the answer to this question.

    25/36
    Nr opisu: 0000032958
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł monografii: Gotowość szkolna dzieci : wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II
    Rok wydania: 2016
    Strony: 109 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-64881-17-6
    Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
    Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 20.000
    Liczba arkuszy: 6
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna
    Projekt/grant: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich uczęszczających do przedszkoli z terenu miasta Biała Podlaska i w wybranych placówkach w powiecie bialskim : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska

    26/36
    Nr opisu: 0000031373
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł monografii: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich uczęszczających do wybranych przedszkoli.
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Wydawnictwo AKKA
    Rok wydania: 2015
    Strony: 132 s., 24 cm
    ISBN: 978-83-941235-2-9
    Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
    Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 20.000
    Liczba arkuszy: 7
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; gotowość szkolna ; diagnoza przedszkolna ; dzieci
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    27/36
    Nr opisu: 0000029929
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Problem wypalenia zawodowego wśród nauczycieli bialskich szkół w kontekście awansu zawodowego
    Tytuł równoległy: The problem of professional burnout among the teachers of Biała Podlaska schools in the context of professional advancement
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 1, s. 18--27
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wypalenie zawodowe ; stres ; awans zawodowy ; dobrostan
    Słowa kluczowe ang.: teacher ; professional burnout ; stress ; professional advancement ; wellbeing
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs__nr__1__2015_druk_3.pdf

    28/36
    Nr opisu: 0000028290
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej miejscem budowania kapitału społecznego miasta Biała Podlaska
    Tytuł całości: W: Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Polsce : dokonania, stan obecny, perspektywy / red. Mieczysław Adamowicz
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 239-249
    ISBN: 978-83-61044-03-1
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 18 825 (+ grafika 6 715)
    Liczba arkuszy: 0,62
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej ; kapitał społeczny ; miasto ; infrastruktura edukacyjna ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)

    29/36
    Nr opisu: 0000022329
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Poczucie zagrożenia i bezpieczeństwa w bialskich szkołach w opinii gimnazjalistów
    Tytuł równoległy: The sense of insecurity and safety at schools in Biała Podlaska in the pupils aged 14-16 years opinions
    Tytuł całości: W: Wykluczenie społeczne : czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak, E. Konovaluk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 273-283
    ISBN: 978-83-61044-85-7
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: gimnazjaliści ; przemoc ; agresja ; poczucie bezpieczeństwa ; szkoła

    30/36
    Nr opisu: 0000018202
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Miejskie szkoły ponadgimnazjalne szansą edukacji dla dziecka wiejskiego na przykładzie miasta Biała Podlaska
    Tytuł równoległy: The urbans schools of the hight secondary school as the chance of the education of the child of the country on example of the Biała Podlaska city
    Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. S. Nazaruk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 265-272
    ISBN: 978-83-61044-44-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja ; szkolnictwo ponadgimnazjalne ; wieś ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)

    31/36
    Nr opisu: 0000016807
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Współpraca przedszkola z rodzicami na przykładzie przedszkoli samorządowych w Białej Podlaskiej
    Tytuł równoległy: The cooperation of the nursery school with parents for example of self-government nursery schools in Biała Podlaska
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2008, T. 2, s. 85--95
    p-ISSN: 1899-1025

    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: przedszkole ; rodzice ; dzieci ; współpraca
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_6_joanna_marchel.pdf

    32/36
    Nr opisu: 0000015570
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Pomoc materialna uczniom i studentom realizowana w ramach funduszy unijnych w latach 2004-2006 na przykładzie miasta Biała Podlaska
    Tytuł równoległy: The material help for pupils and students realised with Union Funds in the years of 2004-2005 for example of Biala Podlaska town
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2007, T. 1, s. 159--164
    p-ISSN: 1899-1025

    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: student ; uczeń ; pomoc materialna ; stypendium ; fundusze unijne ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pomoc_materialna_uczniom.pdf

    33/36
    Nr opisu: 0000001095
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Programy wychowawcze w szkołach noszących imię Papieża Jana Pawła II
    Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 146-150
    ISBN: 83-916235-7-2
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: wychowanie ; program wychowawczy ; szkoła ; Jan Paweł II ; nauczanie

    34/36
    Nr opisu: 0000025569
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Szkoła jako środowisko ucznia zagrożonego uzależnieniem
    Tytuł całości: W: Niepełnosprawni, osieroceni, niedostosowani : problemy profilaktyki i wsparcia we wspólczesnej pedagogice : praca zbiorowa / red. I. Fornalik
    Miejsce wydania: Jelenia Góra
    Wydawca: Kolegium Karkonoskie (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa)
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 261-267
    ISBN: 83-912031-6-6
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: uzależnienie od substancji psychoaktywnych ; czynniki ryzyka ; uczeń ; szkoła ponadgimnazjalna ; środowisko szkolne
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    35/36
    Nr opisu: 0000000868
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: System doskonalenia nauczycieli : nowe wyzwania edukacyjne a możliwości ich zaspokajania
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 253-261
    ISBN: 83-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; kwalifikacje zawodowe ; doskonalenie zawodowe

    36/36
    Nr opisu: 0000022698
    Autorzy: Joanna Maria Marchel, Marian Walerian Nowak.
    Tytuł monografii: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony: 316 s., il., 24 cm
    ISBN: 83-916235-4-8
    Uwagi: Bibliogr. przy rozdz.
    Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: aspiracje edukacyjne ; oferta edukacyjna ; polityka oświatowa ; uczniowie ; szkolnictwo ; samorząd terytorialny

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB