AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: TOKAREWICZ EWA
Liczba odnalezionych rekordów: 19



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/19
Nr opisu: 0000046180
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Marzena Urszula Ruszkowska, Ewa Tokarewicz, Barbara Sokołowska.
Charakterystyka formalna: projekt badawczy

2/19
Nr opisu: 0000043858
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Aleksandra Kruszewska, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Physical activity of early school-age children in Poland during classes in the time of the COVID-19 pandemic
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, Vol. 50, issue 6, p. 764--776
p-ISSN: 0300-4279
e-ISSN: 1475-7575

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.000
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe ang.: children ; COVID-19 ; pandemic ; physical activity
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2021.1912133?scroll=top&needAccess=true
DOI: 10.1080/03004279.2021.1912133
Streszczenie: Family and educational institutions play a decisive role in learning and strengthening habits related to physical activity and health. School has a specific mission in this scope, especially at the first stage of education. Attempting to answer the question of how schools in practice realise these tasks, a study was conducted on the level of physical activity of pupils in classes I-III of primary school, during their participation in compulsory school activities. The study took into account many conditions, in particular, the organisation of school work during the COVID-19 pandemic. Physical activity of the pupils was measured with the use of Actigraphs GT3X+, known also as accelerometers, and the Steps Per Minute Test. The study covered pupils (N = 159) aged 7-9 years, who attended classes I-III of several schools in the region of Eastern Poland. The results of the study indicated that the level of physical activity in most of the examined children was low, which may be a limiting factor in their overall development. Accordingly, the writers suggest that during the coronavirus pandemic teachers urgently need to work out new forms of physical activity for children.

3/19
Nr opisu: 0000036401
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Do preschool institutions in Poland provide children with the optimal development in the field of physical activity?
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 190, issue 13, p. 2003-2012
p-ISSN: 0300-4430
e-ISSN: 1476-8275

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.430
Punktacja ministerstwa: 40.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: children ; preschool ; preschool age ; physical activity
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.1080/03004430.2018.1555822
Streszczenie: The purpose of this research was to examine the extent to which preschools satisfy the natural need for physical activity of a young child in the summer holidays and during the school year. The measurement of physical activity of children and its level was performed with the use of Actigraph accelerometers and the Steps per Minute test. The sample comprised children (N=414) aged 4-6 who attended selected preschools in Poland. The Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test were used to determine statistical differences between the levels of physical activity. Significant differences in physical activity of children in preschools during the summer holidays and the school year were observed. The results of this study showed that the level of physical activity of children during their stay in preschool is not optimal, which, in turn, may be a limiting factor for their overall development.

4/19
Nr opisu: 0000039573
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Edukacja przedszkolna w Polsce - od transformacji ustrojowej do współczesności
Tytuł równoległy: The situation of kindergartens in Poland - from the period of political transformation to the present day
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 1 (52), s. 193--210
p-ISSN: 0137-706X
e-ISSN: 2353-9682

Uwagi: Artykuł ukazał się w maju 2020 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; przedszkole ; samorząd lokalny ; transformacja polityczna
Słowa kluczowe ang.: children ; preschool education ; kindergarten ; local government ; political transformation
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.31261/CHOWANNA.2019.52.14
Streszczenie: The changes related to the political transformation which took place in our country also affected education and, consequently, preschool education. The state delegated the responsibility for the administration of public schools, kindergartens and other educational institutions to local authorities, which involved a certain limitation in terms of the availability of kindergartens in some regions. A decrease in the number of children attending such institutions was particularly observed in rural communes. Poland's accession to the European Union was a crucial factor stimulating dissemination and availability of preschool education. Local governments and other entities running kindergartens took advantage of the opportunity created by the European Social Fund. Nowadays, a wide variety of preschool education forms and institutions providing such education as well as educational offers can be observed. Nevertheless, there are still some areas which require support, and social debate on the effectiveness of preschool education is also needed. The way preschool establishments have come and the changes they have undergone over the past 25 years are particularly noteworthy. Starting from the period of neglect of infrastructure and the closure of preschool institutions, we have now entered the stage of clear understanding of the crucial role played by preschool education in further psychophysical development of a child and, at the same time, awareness of the need to invest both in physical and human capital of this important area of national education.

5/19
Nr opisu: 0000037825
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
Tytuł pracy: Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania
Tytuł równoległy: The level of graphomotor development in 5-year-old children in light of writing readiness
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 11, nr 2, s. 133--147
p-ISSN: 2080-850X
e-ISSN: 2544-5243

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; grafomotoryka ; rozwój dziecka ; przedszkole ; nauczyciel
Słowa kluczowe ang.: children ; graphomotor skills ; child development ; preschools ; teachers
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.ojs.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/4123
DOI: 10.18290/rped.2019.11.2-0
Streszczenie: Pisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych.
Streszczenie: Writing is one of the basics skills in the process of learning, thus it is of outmost importance for a child to master it to the best extent possible. As far as learning to write is concerned, specialists draw attention to the need to improve manual dexterity, visual-motor coordination, and the development of balance, the acquisition of which is to ensure the achievement of school readiness. The above mentioned skills are referred to as graphomotorics. Children who can have future problems with writing can already be identified in preschool. Therefore, the purpose of the research was to diagnose the level of graphomotor skills development in 5-year-old children (120 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The research was performed by means of the Ozierecki test which was adapted to the needs of Polish research by Aleksander Barański. The research was conducted in two stages. The first one was performed at the beginning of the school year, and the second one was carried out after six months. On the one hand, the research findings indicated the development of graphomotor skills. However, in some cases, the need for therapeutic support was identified.

6/19
Nr opisu: 0000039327
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Wprowadzenie w świat wartości dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł całości: W: Wartości - człowiek - wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych / red. Martyna Czarnecka, Stanisław Dziekoński, Aleksandra Gralczyk, Jarosław Michalski
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UKSW w Warszawie
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 157-169
ISBN: 978-83-8090-680-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 27930
Liczba arkuszy: 0,7
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; nauczyciel ; rodzice ; przedszkole ; wartości ; wiek przedszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

7/19
Nr opisu: 0000036400
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Kanon kształcenia ogólnego w podstawie programowej dla szkół ogólnokształcących - aspekt porównawczy
Tytuł całości: W: Teraźniejszość i przyszłość edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybrane problemy : monografia wieloautorska / red. nauk. anna Klim-Klimaszewska, Eva Šmelová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: AKKA
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 109-120
ISBN: 978-83-948104-7-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 25762
Liczba arkuszy: 0,64
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczniowie ; kształcenie ogólne ; podstawa programowa ; kompetencje
Słowa kluczowe ang.: students ; general education ; core curriculum ; competences
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

8/19
Nr opisu: 0000036420
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Koncepcja Marii Montessori a rozwój umiejętności samoobsługowych u dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. 6, nr 2(12), s. 253--265
p-ISSN: 2353-7140
e-ISSN: 2353-7159

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: czterolatki ; przedszkole ; umiejętności samoobsługowe ; koncepcja pedagogiczna Marii Montessori
Słowa kluczowe ang.: 4-year-old children ; kindergarten ; self-care skills ; the pedagogical concept of Maria Montessori
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Stanis%C5%82awa-NAZARUK.pdf
Streszczenie: The development of self-care skills in children is a part of the Core curriculum for preschool education. The contents regarding formation of such skills include shaping hygiene practices, good habits and developing motor skills. Maria Montessori drew attention to the development of selfcare skills and functional independence. In her concept of preschool child education, Maria Montessori developed practical life activities which were intended to serve the development of specific skills and their application to everyday life. Therefore, the aim of the research was to identify the level of self-care skills in 4-year-old children attending selected kindergartens located in Mińsk Mazowiecki and Siedlce. The research was conducted on 200 children from Non-public Creative Activity Montessori Kindergarten 'Zameczek' in Siedlce, Non-public Montessori Kindergarten 'Delfinek' in Mińsk Mazowiecki and 6 traditional kindergartens - 2 of which were located in Mińsk Mazowiecki and 4 located in Siedlce. The obtained research results indicated a varied level of self-care skills depending on kindergarten the children attended.

9/19
Nr opisu: 0000035708
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Pupils with attention deficit hyperactivity disorder starting education in primary school - opportunities for therapeutic-educational support
Tytuł całości: W: INTED2018 : 12th International Technology, Education and Development Conference March 5th-7th 2018 - Valencia, Spain / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2018
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 3167-3174
ISBN: 978-84-697-9480-7
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: children ; pupils ; attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ; therapy ; primary school
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SCO
    DOI: 10.21125/inted.2018.0604
    Streszczenie: The increased volume of information on the phenomenon of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) can be observed in the society and in school settings nowadays. This is due to the fact that the extent of this phenomenon and the frequency of its occurrence, especially among children, have been on the increase over the past years. Therefore, this issue is addressed by more and more specialists from the field of psychology, pedagogy, medicine, education and sociology. Children suffering from attention deficit hyperactivity disorder are not only restless but also impulsive and inattentive. Furthermore, they have behavior issues and learning difficulties. These symptoms make it difficult for such a child to function normally within the family, in the peer group or at school. Thus, children with ADHD often do not have friends, and even the immediate family members cannot understand their unusual behavior which is often not adequate for the situation. Historically, the incidence of ADHD was attributed to many different factors. However, nowadays it is believed that it is an inherited polygenic disorder and there is no particular gene responsible for its occurrence. In order for a child to function properly in a school environment and to cope with the demands of daily life, the incidence, causes and symptoms of ADHD should be diagnosed as soon as possible, and the therapy should be commenced at the right time. Therefore, the purpose of this qualitative research was to identify different methods and effects of the therapy administered to a pupil diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. The pupil started to attend the first grade of primary school in Biała Podlaska, Lublin Province, Poland. The method of a case study was employed in this qualitative research because in case of therapy, education or even upbringing it is difficult to compare diagnosis and effects. Furthermore, qualitative research with its data analysis and conclusions will be useful for other people with similar problems.

    10/19
    Nr opisu: 0000035867
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: Rozwój motoryki małej u dzieci 5-letnich w aspekcie ich potrzeb edukacyjnych
    Tytuł równoległy: Fine motor development in 5-year-old children in the aspect of their educational needs
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, T. 27, z. 1, s. 77--89
    p-ISSN: 1734-185X

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; nauczyciel ; mała motoryka ; umiejętności manualne
    Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; teachers ; fine motor skills ; manual skills
    https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/128
    DOI: 10.16926/p.2018.27.06
    Streszczenie: Reading and writing are basic skills which enable learning, thus it is crucial for the child to master these skills in the most effective way. Specialists in the field of education pay attention to the importance of movement in this process. The development of the child's brain, in particular, in the preschool period is susceptible to a variety of kinetic stimuli. With regard to writing instruction, attention is focused on the need to develop manual skills and visual-motor coordination, the acquisition of which will ensure the child's achievement of school readiness. Children who may have future problems with reading and writing can already be diagnosed in kindergarten. Therefore, the aim of the research was to identify the level of fine motor skills development of 5-year-old children (107 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The two-stage research was performed using tests. During the first stage, fine motor skills which cause most problems to children were identified. In turn, the second stage of research, which was conducted 6 months after the first one, revealed an increase in the participants' skills and diagnosed children who needed support in the form of specialist therapeutic classes. The research tests were complemented by individual interviews conducted with teachers working directly with children taking part in the research. The interview results revealed the scope of difficulties with developing manual skills in the tested group of children and the need to engage parents in the education process of their offspring.

    11/19
    Nr opisu: 0000035703
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: The scope and forms of health education implementation in selected Polish kindergartens
    Tytuł całości: W: INTED2018 : 12th International Technology, Education and Development Conference March 5th-7th 2018 - Valencia, Spain / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Valencia
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Seria: INTED Proceedings
    Strony zajęte przez pracę: S. 3161-3166
    ISBN: 978-84-697-9480-7
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 21355
    Liczba arkuszy: 0,53
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; upbringing ; education ; health education ; pro-health attitudes
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SCO
    DOI: 10.21125/inted.2018.0603
    Streszczenie: In Poland, kindergarten is an educational institution which implements childcare and educational activities for children from age 3 to the commencement of schooling. Preschool education can be characterized by a holistic approach to child development and includes not only moral, religious, mental and physical aspects of instruction, but also health education which is nowadays referred to as preschool health education. This type of instruction focuses not only on the implementation of the issues related to physical condition but also on social and mental health. Furthermore, it strives to shape health-oriented attitudes which can have lifelong consequences. It is an undeniable fact that health is one of the most essential values in human life. It is a resource which enables individuals to thrive, reach their full potential and take on new exciting challenges and activities. However, in order to live a healthy life and appreciate its importance, health education should be introduced as early as possible. Education specialists claim that preschool age is an ideal time for teaching children about health and for establishing health-oriented attitudes and behavior. Taking into consideration the significance of encouraging and shaping pro-health attitudes among preschool children, attention should be paid to the importance of teachers' work in this field. Therefore, a diagnostic survey was performed in the number of selected kindergartens situated in Biała Podlaska District, Lublin province, in order to identify pro-health education activities provided by kindergartens. Based on the research results, conclusions were drawn and, consequently, made available to the institutions participating in the research. The scope of health education activities implemented by kindergartens is very broad. These institutions often go beyond the existing educational curricula and standard methods of teaching. Such activities will certainly contribute to the process of encouraging and shaping pro-health attitudes and a healthy lifestyle among preschoolers.

    12/19
    Nr opisu: 0000035863
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: Wyzwania edukacji przedszkolnej wobec dziecka z niepełnosprawnością
    Tytuł całości: W: Teraźniejszość i perspektywy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj, Aldona Grądzka-Tys
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: 107-122
    ISBN: 978-83-62160-37-2
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 31843
    Liczba arkuszy: 0,79
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; edukacja przedszkolna ; terapia pedagogiczna ; przedszkole integracyjne
    Słowa kluczowe ang.: disabled children ; preschool education ; educational therapy ; integrated preschool
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    13/19
    Nr opisu: 0000034923
    Autorzy: Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Lying among children of preschool age
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S.4070-4075
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: lying ; children ; preschool age
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    https://library.iated.org/view/TOKAREWICZ2017LYI
    DOI: 10.21125/iceri.2017.1074
    Streszczenie: The preschool period is the time when children slowly start to understand what is happening around them. They do not copy all forms of behavior of immediate family any more but try to analyze their own and other people's behavior. Preschool children know all the prohibitions and orders which, up to this point, have been primarily imposed on them by their parents. At this age, children begin to understand that the imposed rules do not have to be observed at all times. They experience their environment gradually and come to the conclusion that many issues may be solved in a simpler way, although not always the way it should be done. A child already knows there is 'something' which helps to reach a given goal, to escape the obligation or punishment, and to win peer approval. This 'something' is a lie. Some children quite soon understand that lying is just not worth it because it involves many unpleasant repercussions. However, some of them choose lying because it seems to be easier to them. (...) The existing literature on the topic presents different classifications of children's lies as small children lie for a variety of reasons in many different situations. Preschool children are too young to comprehend the way adults understand the consequences of not telling the truth repeatedly. However, the preschool period is a good moment to make children aware of the fact that lying is not a desirable behavior and teach them honesty. Thus, the article presents the research on the phenomenon of lying among 5-6 year-old children from kindergartens located in the city of Siedlce in Poland.

    14/19
    Nr opisu: 0000034976
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Możliwości realizacji aktywności fizycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym - przykłady z wybranych przedszkoli
    Tytuł równoległy: Opportunities for physical activity among preschool-aged children - examples from selected kindergartens
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 5, nr 2/1 (10/1), p. 239--247
    p-ISSN: 2353-7140
    e-ISSN: 2353-7159

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; aktywność fizyczna ; rozwój dziecka
    Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; physical activity ; child development
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/ppiw-101-Nazaruk-Tokarewicz-str235-243.pdf
    Streszczenie: Preschool education is recognized today as the first stage of education and upbringing of a child, and certainly the most important one. During this period children acquire new skills, habits, and develop values to which they adhere later on in life. The central role of physical activity in this period should also be acknowledged. Therefore, the scientific community, teachers, parents and other specialists pay more and more attention to the actions performed by kindergartens pertaining to psychophysical development and related physical activity of children. The article presents the results of pilot studies which were conducted in May 2017 in 6 selected kindergartens located in Biala Podlaska District. The analysis of the research data indicates the need to develop preschool facilities and to educate kindergarten teachers in the field of physical education. The research data allows for the formulation of conclusions on the effective physical activity of preschool children.

    15/19
    Nr opisu: 0000034922
    Autorzy: Ewa Tokarewicz, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Parent's attitudes towards children with autism spectrum disorder. Their awareness and impact on child development. Practical aspects of research results
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 4061-4069
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w WoS w maju 2018 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: autistic children ; autism spectrum disorders ; parents ; upbringing ; parental attitudes
    https://library.iated.org/view/TOKAREWICZ2017PAR
    DOI: 10.21125/iceri.2017.1073
    Streszczenie: The quantity and quality of information pertaining to Autism Spectrum Disorder has been on the increase over the past years, not only in the media but also in other sectors, especially in the scientific, non-governmental and educational ones. On the one hand, this information pertains to the essence of autism as a disease, its etiology, symptoms and treatment. On the other hand, it relates to the subject itself, namely children and adolescents with autism. There are more and more scientific publications and guides addressed to parents raising autistic children, teachers and therapists. Moreover, better cooperation at the institutional and individual level can be observed. In spite of the positive changes regarding public perception of ASD and the dissemination of knowledge on that topic, there is much more to be done in this respect. Therefore, the article is designed not only to describe the theoretical aspect of the disease but also the practical one by showing how an autistic child functions in the family. (...) By reason of the research subject, a standardized and recognized in Poland research tool for diagnosing parental attitudes toward their autistic children was used. The research findings revealed that some parents were diagnosed with attitudes which were not desirable in the process of childrearing, which in turn may have a negative influence on the upbringing and the development of a child. Relevant research results were made available to the parents participating in the study in order to help them take corrective actions because the best interest of a child should be a priority for its parents.

    16/19
    Nr opisu: 0000035792
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: The Popularization of English Language Learning in Primary Schools in Poland
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 12, no 2, p. 181--196
    p-ISSN: 2543-7585
    e-ISSN: 2543-8409

    Uwagi: Poprzedni tytuł czasopisma: Journal of Preschool and Elementary School Education - ISSN 2084-7998 (zmiana w 2016 r.). Na liście czasopism punktowanych MNiSW funkcjonuje pod poprzednim tytułem. Druk 2018 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: student ; primary school ; English language learning ; popularization ; motivation to learn
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/jpe/article/view/831
    DOI: 10.14632/mjse.2017.12.181
    Streszczenie: Accession of Poland to the European Union induced a variety of changes in different areas of life, including education. A second language was introduced as a compulsory subject in kindergarten and primary school and two compulsory foreign languages in general lower and upper secondary schools. English is the most popular of all languages in all types of schools, regardless of the level of education they represent. Globalization of the English language, the process which can be observed nowadays, has a significant impact on actions taken by schools to popularize learning this language. Therefore, the research was performed with a view to achieving a better understanding of the popularization of English language learning in primary schools in the larger context of a variety of factors. Basing on the analysis of research results, the conclusions reflecting real needs of learners as far as the more effective English language learning is concerned have been drawn. Sharing the research findings with the primary schools which participated in the research will contribute to their practical application.

    17/19
    Nr opisu: 0000034217
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: The socialization process of refugee children in Polish schools
    Tytuł całości: W: EDULEARN17 Proceedings : 9th International Conference on Education and New Learning Technologies July 3rd-5th, 2017 - Barcelona, Spain / L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Barcelona
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    ISBN: 978-84-697-3777-4
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 29029
    Liczba arkuszy: 0,72
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: students ; socialization ; primary schools ; multicultural classrooms ; refugees
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017SOC
    Streszczenie: Refugeeism and migration are the inevitable phenomena observed in the modern world which make modern science pay attention to new areas of research. These phenomena permeate different aspects of social, educational, political, and economic life. Over the last few decades Poland has been a country with a culturally homogenous society. However, upon Poland's accession into the European Union the legal regulations concerning the reception of people from other countries were changed. The opening up of borders resulted in the influx of immigrants, refugees, workers from culturally diverse backgrounds. Polish schools were also affected by the phenomenon of refugeeism. The presence of refugee children in Polish schools has become a reality, making the creation of multicultural classrooms a necessity. The article presents the socialization phenomenon of refugee children in Polish schools. The research was conducted in selected urban and rural primary schools located in proximity to the Polish-Belarusian border in order to investigate the issue. The schools were not randomly selected and their choice was determined by the fact that the largest number of refugee centres is located in this area in comparison with other regions of Poland. In all schools in which the research was performed there are multicultural classrooms attended by Polish children and refugee children of varying nationalities.

    18/19
    Nr opisu: 0000017046
    Autorzy: Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: Convergence of popular culture and politics in the USA during the 2008 presidential election campaign
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 95--104
    p-ISSN: 1899-1025

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: ENG
    Słowa kluczowe: popkultura ; wybory prezydenckie ; dyskurs polityczny ; środki masowego przekazu ; Barack Obama
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/tokarewicz.pdf

    19/19
    Nr opisu: 0000029564
    Autorzy: Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: James Dean : Image of Absence or Cultural Icon : film stars as a phenomenon of production and consumption
    Tytuł całości: W: Literature and/in Culture / ed. by Sławomir Wącior, Grzegorz Maziarczyk
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Towarzystwo Naukowe KUL
    Rok wydania: 2008
    Seria: Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego, 138
    Strony zajęte przez pracę: S. 207-214
    ISBN: 987-83-7306-350-1
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: James Dean ; ikona kultury ; konsumpcja
    Słowa kluczowe ang.: James Dean ; cultural icon ; film star ; consumption
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB