Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
DĄBROWSKA IZABELA KRYSTYNA FIL ANG Liczba odnalezionych rekordów: 33
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: The article presents the results of the research concerning pedagogical observations of selected features characterizing the health-promoting models of behaviour in children and adolescents. The observations were conducted by teachers working in primary schools in Poland. The selection of the sample for the study was purposeful as it targeted foreign students attending primary schools in Poland in rural or urban areas. Altogether, the teachers carried out 211 pedagogical observations, which were then subjected to statistical analysis. Taking up the research topic in the assessment of health-promoting models of behaviour in children and adolescents is a current scientific issue due to the fact that the above-mentioned models of behaviour constitute the basis for the proper development of young people and determine the state of human health in childhood, as well as adulthood. On the other hand, conducting the research on a group of foreign children who came to Poland in recent years, mainly from Ukraine, will help diagnose their learned behaviours in times when they lack peaceful life. The research results will be helpful in school practice for Polish teachers in undertaking targeted educational activities and, if necessary, conducting interventions for those in need of support. Health-promoting models of behaviour are indicators of attitudes towards health, which result from the values adopted by individuals. Therefore, the need to advise, support and help young people to shape them properly should be emphasized. Projekt/grant: Wpływ sytuacji wojny na edukację i zachowania uczniów pochodzenia ukraińskiego kształcących się w Polsce i na Ukrainie : Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, BPN/GIN/2023/1/00017/U/0001
2/33
Nr opisu: 0000044232 Autorzy: Halina Chodkiewicz, Izabela Krystyna Dąbrowska, Barbara Ewa Struk. Tytuł monografii: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk Tytuł równoległy: Praca indywidualna i grupowa w nauczaniu tradycyjnym i zdalnym : możliwości i ograniczenia Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II Rok wydania: 2022 Strony: 225 s., ilustracje, wykresy, 24 cm ISBN: 978-83-64881-89-3 Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor) Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii z wykazu MEiN Język publikacji: ENG, POL Punktacja ministerstwa: 80.000 Index Copernicus: 20.000 Liczba arkuszy: 11 Słowa kluczowe: metody nauczania ; nauczanie zdalne ; nauczyciele ; praca zespołowa Słowa kluczowe ang.: group learning ; individual learning ; online education ; teachers ; teaching methods [sprawdź dostępność w katalogu AB]
3/33
Nr opisu: 0000044611 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Katarzyna Cyran. Tytuł pracy: Influence of the English Language on Librarianship Terminology on Polish University Sites Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, Vol. 18, special issue, p. 45--65 p-ISSN: 2299-7164 e-ISSN: 2353-3218 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.100 Punktacja ministerstwa: 70.000 Słowa kluczowe ang.: borrowings ; librarianship ; LIS terminology ; neologisms ; semanticism ; specialist terms Uwaga: Rzeczywista wartość wskaźnika IF wg bazy JCR 2022 wynosi <0.1. https://ajmp.uwr.edu.pl/2022/12/29/vol-18-2022-special-issue/ DOI: 10.34616/ajmp.2022.18.4 Streszczenie: The following article discusses theoretical and practical aspects concerning terminology in the field of librarianship by showing how new terms are coined or incorporated from other languages. It presents key librarian terminology used on the websites of leading Polish academic libraries aiming to assess the extent of the influence of the English language on the Polish librarianship jargon. The analysis draws on fundamental terms selected from five websites and discusses their etymology. Three main trends - neologisms, borrowings and semanticisms - are shown and illustrated with appropriate examples.
4/33
Nr opisu: 0000044347 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Teaching and learning writing skills and strategies, Part 1., From other-regulation to(wards) self-regulation in second/foreign language learning Tytuł pracy w innym języku: Rozwijanie sprawności pisania w języku obcym : Część 1. Wzmacnianie samoregulacji w nauce Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 134--155 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: informacja zwrotna ; języ obcy ; pisanie ; samoregulacja ; strategie uczenia się ; tutoring Słowa kluczowe ang.: feedback ; foreign language learning ; learning strategies ; self-regulated ; tutoring ; writing http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Rozwijanie-sprawnosci-pisania-w-jezyku-obcym-Czesc-I-Wzmacnianie-samoregulacji-w,147668,0,1.html DOI: 10.29316/rs/147668 Streszczenie: Niniejsza seria dwóch artykułów przedstawia istotne aspekty procesu nauczania sprawności pisania w języku obcym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności i strategii pisania tekstów na poziomie zaawansowanym. W części I. autorki omawiają rolę i zróżnicowane podejścia do nauczania pisania, podkreślając znaczenie jakości informacji zwrotnej udzielanej uczącemu się zarówno przez nauczyciela jak i rówieśników w cyklu spotkań o charakterze dialogu pomiędzy tutorem i jego podopiecznym. Podejmują także dyskusję zagadnień związanych z rozwijaniem samoregulacji w nauce języka obcego i strategicznym wspomaganiem uczącego się w procesie nauki pisania. Część II. prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych podczas wdrażania własnego projektu tutoringowego, jaki został zrealizowany ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Filologia w integracji z kursem Praktycznej nauki języka angielskiego - pisanie. Wnioski: Implikacje pedagogiczne zagadnień przedstawionych w obu artykułach wiążą się z potrzebą wdrażania i realizacji idei rozwijania samoregulacji w edukacji językowej i kształtowania umiejętności uczenia się przez całe życie. Streszczenie: The main aim of this series of two articles is to explore the issue of teaching and learning writing, with special attention to writing at advanced levels of foreign language proficiency. In Part I., the authors review the role of writing in language teaching and concentrate on different approaches to writing instruction. They stress the significance of quality feedback provided in dialogic feedback cycles, including tutor response and peer reviewing. They also discuss the issue of scaffolding student writers towards self-regulation of writing processes and strategies. Part II. presents an empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners at college level in integration with a regular writing course for third year English Philology students. Results: nie dotyczy Conclusions: The pedagogical implications of the issues discussed in both articles relate to the need to guide students towards self-regulated language learning with a view to continued lifelong learning.
5/33
Nr opisu: 0000044348 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Teaching and learning writing skills and strategies, Part 2., An empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners at college level Tytuł pracy w innym języku: Rozwijanie sprawności pisania w języku obcym : Cz. 2. Wdrożenie projektu tutoringu na poziomie zaawansowanym - wyniki badań empirycznych Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 156-174 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: informacja zwrotna ; język obcy ; pisanie ; samoregulacja ; tutoring Słowa kluczowe ang.: feedback ; foreign language learning ; self-regulated ; tutoring ; writing http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Rozwijanie-sprawnosci-pisania-w-jezyku-obcym-Czesc-II-Wdrozenie-projektu-tutoringu,147698,0,1.html DOI: 10.29316/rs/147698 Streszczenie: Niniejsza seria dwóch artykułów przedstawia istotne aspekty procesu nauczania sprawności pisania w języku obcym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności i strategii pisania tekstów na poziomie zaawansowanym. Materiał i metody: Część I. przedstawia zróżnicowane podejścia do nauczania pisania i podejmuje dyskusję zagadnień związanych z rozwijaniem samoregulacji w nauce języka obcego. Część II. prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych podczas wdrażania własnego projektu tutoringowego, jaki został zrealizowany ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Filologia w integracji z kursem Praktycznej nauki języka angielskiego - pisanie. Wyniki: Zarówno przegląd literatury tematu, jak i wyniki przeprowadzonych badań sugerują, iż umiejętne wdrażanie metody tutoringu jeden-na-jeden w połączeniu z tutoringiem rówieśniczym może pomóc uczącym się rozwinąć umiejętności pisania w języku obcym i wspomóc rozwój samoregulacji w nauce. Wnioski: Zagadnienia przedstawione w obu artykułach wskazują na potrzebę celowego ukierunkowywania uczących się w procesie rozwijania umiejętności samoregulacji w nauce języka obcego poprzez aktywne wdrażanie i wykorzystywanie zróżnicowanych technik edukacji spersonalizowanej. Streszczenie: The aim of this series of two articles is to explore the issue of teaching and learning writing, with special attention to writing at advanced levels of foreign language proficiency. Material and methods: In Part I., the authors present different approaches to writing instruction and discuss the issue of scaffolding student writers towards self-regulation. Part II. presents an empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners which was integrated with a regular writing course for third year English Philology students. Results: The review of the literature on the topic and the results of the presented empirical study show that skillful implementation of one-to-one tutoring in combination with peer tutoring may help students develop foreign language writing skills and facilitate student progress towards self-regulated learning. Conclusions: The issues discussed in both articles indicate the need for guiding students towards self-regulated learning in language education through active implementation of personalized education techniques.
6/33
Nr opisu: 0000044236 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Tutoring in academic settings : an empirical study on developing a diploma project at college level Tytuł równoległy: Tutoring w środowisku akademickim : badanie empiryczne dotyczące opracowania pracy dyplomowej na poziomie uczelni Tytuł całości: W: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 61-80 ISBN: 978-83-64881-89-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: ENG Liczba znaków: 54903 Liczba arkuszy: 1,37 Słowa kluczowe ang.: academic settings ; feedback ; personalised education ; tutoring [sprawdź dostępność w katalogu AB]
7/33
Nr opisu: 0000044086 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Tutoring in academic settings : from one-to-one experience to peer-tutoring Tytuł pracy w innym języku: Tutoring w środowisku akademickim : od indywidualnego doświadczenia pracy z tutorem do tutoringu rówieśniczego Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 1--19 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: edukacja spersonalizowana ; środowisko akademickie ; tutoring ; tutoring rówieśniczy Słowa kluczowe ang.: academic settings ; one-to-one tutoring ; peer-tutoring ; personalised education http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Tutoring-w-srodowisku-akademickim-od-indywidualnego-doswiadczenia-pracy-z-tutorem,146910,0,1.html DOI: 10.29316/rs/146910 Streszczenie: Poniższy artykuł dotyczy kwestii tutoringu oraz tutoringu rówieśniczego, stosowanych w różnych środowiskach akademickich. Przedstawiono tło historyczne tych metod pracy w angielskim szkolnictwie wyższym, używanych już w średniowieczu, a w późniejszych wiekach wykorzystanych w innych obszarach edukacji w Wielkiej Brytanii i na świecie. Powody stosowania praktyki tutoringu na uczelniach i w szkołach znacznie się jednak różniły - podczas gdy w środowisku akademickim służył on rozwojowi osobistemu studentów, w innych typach szkół był sposobem rozwiązywania problemów wynikających z niestabilnych warunków polityki społecznej, gospodarczej czy edukacyjnej państwa. Wnioski: Obecnie, w związku z ponownym zainteresowaniem edukacją spersonalizowaną, tutoring oraz tutoring rówieśniczy cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a zróżnicowane techniki tutoringowe są włączane do programów nauczania zarówno w szkolnictwie wyższym, jak i na innych poziomach kształcenia. Streszczenie: The following article concerns the issue of tutoring and peer tutoring which can be applied across different academic settings. The authors present the historical background of tutoring and peer-tutoring in English higher education, which developed in the Middle Ages, to be then subsequently used in other educational spheres in Britain and worldwide. However, the reasons for using the practice of tutelage at universities and schools differed considerably. Whereas at colleges it was applied for enhancing personal development of its undergraduates, at other types of schools it served addressing problems arising from unstable and volatile conditions in the state's social, economic or educational policies. Conclusions: Presently, due to a renewed interest in the individualisation of educational practices, tutoring and peer-tutoring are experiencing an increasing acceptance in a variety of didactic programmes and curricula both in higher education and at lower educational levels.
8/33
Nr opisu: 0000038354 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Diverse nature of literacy : the sociocultural perspective Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, Vol. 43, no 3, p. 33--43 p-ISSN: 0137-4699 e-ISSN: 2450-4580 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 70.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: literacy ; sociocultural orientation ; diverse approaches Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://journals.umcs.pl/lsmll/article/view/8959 DOI: 10.17951/lsmll.2019.43.3.33-43 Streszczenie: Considering the pace of the contemporary changes in the world, largely due to global trends and rapid development of media technology, it is commonly accepted that literacy cannot connote reading and writing any more as it did until several years ago. Much broader conceptualisations of what literary practices stand for are needed as people actually use literacy in diverse contexts and for different purposes. These are offered by sociocultural theories and approaches, which, despite being dissimilar with one another, do not undermine the traditional views on literacy and its practices but forward new complex and inclusive ways of understanding the phenomenon.
9/33
Nr opisu: 0000039220 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava. Tytuł monografii: Selected aspects of developing literacy skills at different stages of education in the native and foreign language / ed. Izabela Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava Tytuł równoległy: Wybrane aspekty rozwoju czytania i pisania na róznych etapach edukacji w języku rodzimym i obcym Tytuł równoległy: Nekotorye aspekty razvitiâ navykov čteniâ i pis'ma na raznyh ètapah obučeniâ na rodnom i inostrannom âzykah Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2019 Strony: 195 s., il., 24 cm ISBN: 978-83-64881-50-3 Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor) Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii z wykazu MEiN Język publikacji: ENG, RUS Punktacja ministerstwa: 80.000 Index Copernicus: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: literacy skills ; education ; foreign language ; native language ; teaching
10/33
Nr opisu: 0000035749 Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Acquisition of career capital competencies at university - a study of institutional self-regulation in providing best practice Tytuł całości: W: EDULEARN18 Conference Proceedings : 10th International Conference on Education and New Learning Technologies July 2nd-4th, 2018 - Palma, Mallorca, Spain / ed. by L. Gómez Chova, a. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Palma Wydawca: IATED Academy Rok wydania: 2018 Seria: EDULEARN Proceedings, 2340-1117 Strony zajęte przez pracę: P. 2654-2659 ISBN: 978-84-09-02709-5 Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 roku. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 18918 Liczba arkuszy: 0,47 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: capital competencies ; students ; higher education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://library.iated.org/view/SMARZEWSKA2018ACQ DOI: 10.21125/edulearn.2018.0711 Streszczenie: The completion of first and second cycle higher education significantly increases one's employment opportunities. It is primarily due to the education programmes implemented in the study course and the activities undertaken by students with regard to capital development. Accordingly, career capital might be understood as one's career assets, the sum of experience, knowledge, skills, relationships as well as material status obtained in the educational process. The developed career capital, in turn, is an indicator of one's employability, which is visible in two dimensions: the objective one (career development stages) and subjective (convictions about the possessed competencies and the corresponding satisfaction of one's development). The effectiveness of a prospective employee in the labour market is therefore conditioned by two variables, i.e. the level of investment in own development and its scope. The following article aims to analyse the proper preparation for the professional workforce in the final year students of the first and second cycles and demonstrate the measures taken by a higher education institution that may impact students' career capital acquisition in the subjective dimension. To achieve the objective, we conducted quantitative research in the group of 753 students in PSW in Biała Podlaska, which accounted for 98.8% of all the persons taking the final exam. To do the study, questionnaire no. 36, an assessment tool devised for The PSW Internal System for Ensuring the Quality of Education, consisting of close questions, was used. Participation in the research was voluntary, although a targeted selection was made. The study concerned the period from February 1, 2017, to September 30, 2017. Programme STATISTICA 10 was applied to analyse the variables, whereas the relationships between the variables were examined using the Mann-Whitney U test. In all investigated cases, the assumed significance level was p <0.05, and statistically significant findings were marked with an asterisk (*). The components of career capital were identified on the basis of variability in the mastery of social competences acquired while studying, study conditions, educational, social and cultural offer, self-assessment of learning outcomes as well as further education plans. The results of the conducted research are to indicate statistically significant relationships between providing the proper preparation for professional work by the university and the way the institution operates to ensure human capital development. The higher the level of social competences in students, the better they are prepared for the transition process. Providing higher academic standards of studying (quality of didactic classes, library resources, infrastructure) improves the readiness for work. The same is true of the development of educational offer in the field of language courses, lectures by interesting persons and study trips. Those who are well prepared for prof
11/33
Nr opisu: 0000035734 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Agnieszka Smarzewska. Tytuł pracy: Development of students' social competences : a study of university entrees' expectations towards a higher education institution Tytuł całości: W: EDULEARN18 Conference Proceedings : 10th International Conference on Education and New Learning Technologies July 2nd-4th, 2018 - Palma, Mallorca, Spain / ed. by L. Gómez Chova, a. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Palma Wydawca: IATED Academy Rok wydania: 2018 Seria: EDULEARN Proceedings, 2340-1117 Strony zajęte przez pracę: S. 4130-4134 ISBN: 978-84-09-02709-5 Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowania w Web of Science w 2021 r. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 16227 Liczba arkuszy: 0,4 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: social competences ; students ; expectations ; higher education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Inne bazy podające opis:
WoS
https://library.iated.org/view/DABROWSKA2018DEV DOI: 10.21125/edulearn.2018.1047 Streszczenie: The present-day social trends, phenomena and experiences, i.e. technological expansion, widely assessable educational systems or the inevitability of lifelong learning imply that education remains a necessity and its role in the future is likely to increase even further. Despite various complaints about the deepening degree devaluation or lifetime employment coming under pressure due to changing markets, there seems to be no perceived shortfall in students' aspirations for acquiring degrees worldwide. Also in Poland higher educational institutions appear to do well conversely to a drastic decline in the numbers of the young people's generation. As recent estimations indicate, many young Poles have started their higher education or intend to enter universities, and their numbers are the highest in the OECD countries. Also, the Central Statistical Office in Poland (GUS) reports confirm that the percentage of those with higher education degrees has reached its new peak in the present decade. The dissemination of higher education is undoubtedly a positive phenomenon as it is directly linked to improving one's social position. As numerous analyses show, education is still associated with better well-being, including life expectancy, better standards of living or professional prospects. Also, young peoples' plans and choices may testify to the attractiveness of entering colleges and universities. The view is shared by all socio-demographic groups in Poland as the desire to develop their competencies seem to be evenly spaced in the Polish society. Likewise, groups from lower socioeconomic status backgrounds inhibiting small towns or rural areas share the global aspirations concerning education and the numbers of the present, and prospective students remain high. The following article attempts to analyse the expectations of one such group entering the first and second cycle courses in PSW in Biala Podlaska, Poland, concerning possibilities of transition into the labour market or acquiring practical skills. It analyses the economic income in their households as well as other socioeconomic aspects such as the number of persons in the family, including those employed. The study sample involved 574 first-year entrees, out of all 975 enrolled students as of October 2017. Its findings are based on questionnaire no. 33, which is part of The PSW Internal System for Ensuring the Quality of Education assessment tools. To do the computation, programme Statistica 10 was applied, whereas to determine statistically significant relationships between the variables we used the Chi-square test. The study attempts to determine how different social competencies acquired while studying impact on students' personal development. Further, it assesses whether the diversification of the university's educational offer meets the expectations of the first-year students. As a result of the conducted analyses, it has been found that there is a statistical dependence between
12/33
Nr opisu: 0000036216 Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Material Support at the University as an Element of Social Security Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2018 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Seville Wydawca: IATED Academy Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 2921-2926 ISBN: 978-84-09-05948-5 Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 12819 Liczba arkuszy: 0,32 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: material help ; students ; university ; efficiency of support Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://library.iated.org/view/SMARZEWSKA2018MAT DOI: 10.21125/iceri.2018.1649 Streszczenie: The material help provided to students, which is supposed to reduce poverty and vulnerability as well as diminish their exposure to risks, is conditioned by legal acts. Polish universities, similarly to other state institutions, receive financial resources for this purpose from the budget. Within the legal framework, students can obtain financial support in the form of social and special scholarships, allowances for the disabled, rector's scholarships for academic performance, grants and the minister's scholarships for outstanding achievements in science or sport. Receiving a particular form of assistance depends on meeting formal criteria specified for each type of assistance. The following article aims at analyzing the types of material support provided at PSW, a university in Biała Podlaska, their amount and impact on the students' socio-economic situation in terms of satisfying their existential needs. It attempts to determine to what extent the financial aid provides students with security and diminishes their fears about the future. To achieve the goal, the article presents quantitative research conducted in 2017 on a group of 884 students. It used a diagnostic survey in the form of a questionnaire containing closed questions. Students' participation in the study was voluntary and based on a random selection. The study was carried out online in the period from 1 to 31 March 2017. The analytical part of the research involved the programme STATISTICA 10, which by using statistical tests determined the relationships between particular variables. In all the analyzed cases, the significance level was assumed at p <0.05, and statistically significant responses were marked with an asterisk (*). As a result of the conducted research, it was found that financial support addressed to students is an essential element of improving their socio-economic situation. The dominant form of assistance in the examined group was the social scholarship, and, in students' opinion, the criteria for awarding benefits are clear, objective and understandable. Accordingly, it has been proven that material aid can be both efficient and effective in enhancing students' capacity to engage in the educational process.
13/33
Nr opisu: 0000036217 Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Preventing Social Exclusion of Students and Their Families by Providing Allowances Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Seville Wydawca: IATED Academy Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 2943-2947 ISBN: 978-84-09-05948-5 Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 11121 Liczba arkuszy: 0,28 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: social exclusion ; students ; university ; social security Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://library.iated.org/view/SMARZEWSKA2018PRE DOI: 10.21125/iceri.2018.1652 Streszczenie: The idea of preventing social exclusion, understood as the process systematically blocking individuals from various opportunities and resources, is to minimize or abolish social injustice and wrongs. Commonly, the areas of citizen and public protection refer to health, education, social issues or culture. Accordingly, the subject literature often comes forward with the term "social security" to refer to the issues of social exclusion. It covers a widely understood state support that provides a minimum standard of living, including free access to education, cultural events and health treatment for individuals and their families. However, social security may also refer to young people involved in the educational process who do not have sufficient funds to secure their educational needs. Having the above in mind, the article aims at identifying such needs and actions taken by PSW, a university in Biała Podlaska, that help prevent social exclusion of the poorest students through providing them with different forms of material help. To achieve the goal, the article presents quantitative research conducted on a group of 884 students. The study involved a diagnostic survey in the form of a questionnaire consisting of several closed questions. Students' participation in the study was voluntary and based on a random selection. The research was conducted on-line in the period from 1 to 31 March 2017 and applied the programme STATISTICA 10 to analyze particular variables. By using statistical tests, the relationships between variables were examined. In all the analyzed cases, the significance level was assumed at p <0.05, and statistically significant responses were marked with an asterisk. Basing on the analysis of own research, we have found that over 80.0% of the respondents examined at PSW have an opportunity to meet their basic needs thanks to the material support from the university. Over 1/3 of the tested students would not be able to continue their studies without the material aid received from the institution. Additionally, it turned out that every fifth student quite often supports the closest family with the funds from the university. Accordingly, as the respondents admit, the material support received at the institution allowed them to fully satisfy their existential needs, which in turn let them concentrate on own educational needs.
14/33
Nr opisu: 0000035381 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Language policy and identitiy politics in Wales Tytuł równoległy: Polityka językowa w kształtowaniu tożsamości walijskiej Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 4, s. 14--21 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: język walijski ; polityka językowa ; dwujęzyczność ; tożsamość Słowa kluczowe ang.: the Welsh language ; language policy ; bilingualism ; identity https://storage.googleapis.com/rozprawy-spoleczne-ea7db.appspot.com/Issues/2017%20-%20Tom%2011%20Nr%204/RS_nr%204_2017__Art__2_I%20Dabrowska.pdf DOI: 10.29316/rs.2017.33 Streszczenie: Language is a crucial element of any society's identity. Likewise, language policy is a vital social and political issue. Even in the European Union, a geo-political identity based on ideals of unity and shared values, there are visible efforts to construct minorities or nations' institutions and identities through demands concerning language use. It is because the empowerment of language through language policy may shape speakers' identification with a particular nation, their attitudes towards other communities, and their cultural and personal identity. The following article concerns one such case, namely Wales, and its present-day policy of promoting the indigenous language to make the society bilingual. The policy affects both the public sphere, mainly schools and institutions, and the private one, i.e. autonomous organisations and business. It results partly from the regional developments in post-devolution Britain as well as aspirations of all those engaged in preserving the Welsh national heritage. Streszczenie: Język jest kluczowym elementem tożsamości każdego społeczeństwa. Także polityka językowa jest istotną społeczną i polityczną kwestią. Nawet w Unii Europejskiej, geopolitycznym związku państw opartym na ideałach jedności i wspólnych wartości, widoczne są wysiłki na rzecz kształtowania tożsamości mniejszości czy instytucji poprzez wymogi dotyczące użycia języka. Dzieje się tak, ponieważ upodmiotowienie języka poprzez politykę językową może oddziaływać na identyfikację mówców z określonym narodem, ich stosunek do innych społeczności czy też tożsamość kulturową i osobistą. Artykuł dotyczy takiego właśnie przypadku, a mianowicie Walii i jej aktualnej polityki promowania języka rdzennego, celem ukształtowania społeczeństwa dwujęzycznego. Polityka ta dotyczy zarówno sfery publicznej, na przykład szkół i instytucji, a także prywatnej, tzn. autonomicznych organizacji i przedsiębiorstw. Wynika ona częściowo ze zmian regionalnych w zdecentralizowanej i unitarnej Wielkiej Brytanii, oraz aspiracji wszystkich tych, którzy zaangażują się w zachowanie języka walijskiego jako części dziedzictwa narodowego.
15/33
Nr opisu: 0000035833 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: The legal and constitutional implications of Britain's withdrawal from the UE Tytuł równoległy: Prawne i konstytucyjne skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, nr 14, s. 43--66 p-ISSN: 1730-0274 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2018 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: referendum ; Unia Europejska ; Brexit ; konsekwencje prawne ; konsekwencje konstytucyjne Słowa kluczowe ang.: referendum ; European Union ; Brexit ; legal and constitutional implications Streszczenie: As Britain has voiced her opinion on the continued membership in the European Union and expressed her wish to leave its structures, it seems essential to provide an understanding of the impact of its exit in the legal and constitutional context. The following paper aims at presenting the background to the 'in or out' referendum on the UK's membership in the Union, the complexity of the exiting route, the most immediate legal and constitutional consequences of the decision as well as the possible future implications in the internal UK's relationship between the devolved nations. The article bases on a body of papers and analyses provided by several British and foreign institutions and authors published both before the June (2016) referendum was held and afterwards and attempts to examine the kingdom's rights in revising its deal with the European Union, the outcome of the popular vote as well as its possible implications of the new situation. Streszczenie: W sytuacji, gdy Wielka Brytania wyraziła swoją opinię odnośnie dalszego członkostwa w Unii Europejskiej i zdecydowała się na opuszczenie jej struktur, wydaje się niezbędne, aby wyjaśnić, jakie są konsekwencje tej decyzji w kontekście prawnym i konstytucyjnym. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie tła referendum w sprawie członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii, złożoności procedury wyjścia, najbardziej widocznych konsekwencji prawnych i konstytucyjnych, jak również ewentualnych przyszłych implikacji tej decyzji w zdecentralizowanym królestwie. Artykuł bazuje na szeregu dokumentów i analiz autorstwa brytyjskich oraz zagranicznymi instytucji i autorów opublikowanych zarówno przed czerwcem (2016), kiedy odbyło się referendum, jak i po. Przedstawia przyczyny dokonania rewizji kontraktu z Unią Europejską, wynik powszechnego głosowania i możliwe konsekwencje nowej sytuacji.
16/33
Nr opisu: 0000034387 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: The Role of Cymraeg in Shaping Welsh Identity Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 26, nr 1, s. 131--147 p-ISSN: 0860-5734 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: Wales ; the Welsh language ; nationhood ; identity Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii http://www.anglica.ia.uw.edu.pl/issues/anglica-as-a-journal/185-anglica-an-international-journal-of-english-studies-26-1 Streszczenie: The present day world once again raises the question of national identity, especially in places where migration or more nationalistic policies have caused visible social implications. In Wales, for long, this issue appeared to have been marked by a strong reference to the Welsh language and the importance of having an ethnic Welsh identity. However, since the decline of Cymraeg (the Welsh indigenous language) and new social developments in the last two centuries, the notion of Welsh identity has required a reconceptualization to face up to new realities. The following article attempts to indicate to what extent the Welsh language was and still is part of the essence of Welshness and what other factors aff ect the understanding of Welsh nationhood presently. Projekt/grant: Badania statutowe
17/33
Nr opisu: 0000032670 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Breaking through the boundaries of text : an analysis of a Scottish advert from a new literacy perspective Tytuł całości: W: Modern language and culture : where do we go... / ed. by Elżbieta Krawczyk-Neifar Miejsce wydania: Katowice Wydawca: Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 7-18 ISBN: 978-83-61378-59-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba znaków: 41163 Liczba arkuszy: 1,02 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: new literacy ; text ; understanding culture Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
18/33
Nr opisu: 0000031850 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Cross-disciplinary literacy : supporting cultural content study through langauage analysis Tytuł całości: W: Towards integrating language and content in EFL contexts : Teacher's perspective / red. Halina Chodkiewicz Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 163-189 ISBN: 978-83-64881-09-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba znaków: 67223 Liczba arkuszy: 1,68 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: cultural content ; critical reading ; critical discourse analysis ; language analysis
19/33
Nr opisu: 0000032022 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Developing Content-areas Literacy in Teaching Culture : Understanding the Discourse of University Prospectuses Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, nr 5, s. 109--124 p-ISSN: 2300-5726 Uwagi: ISSN czasopisma w części B wykazu czasopism naukowych MNiSW: 2083-120X. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: rozumienie tekstu ; dyskurs ; zrozumienie kultury ; innowacje ; nauczanie Słowa kluczowe ang.: literacy ; discourse ; understanding culture ; hybrid methodolody Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://lingwistyka.edu.pl/wp-content/uploads/2016/07/LSW-journal_vol.-5.pdf Streszczenie: The purpose of the paper is to introduce a commonly used approach to language analysis in the social context, namely Critical Discourse Analysis, more specifically, James Paul Gee's strand, which incorporates both a theory of language-in-use and a method of research. The paper considers the theoretical and conceptual underpinnings of the approach and looks at the practical ways in which this model can be applied to cultural texts in the educational environment. To illustrate the applicability of the approach, some excerpts from university prospectuses are presented to show how they reflect the latest reforms in Higher Education in Britain. Their analyses indicate that a cross-curricular approach to teaching culture, i.e. one that combines traditional textual work with linguistic analysis, may lead to a greater cultural awareness. The study results from the surge in popularity of hybrid methodologies in teaching that call for providing instruction that goes beyond subject and content learning. Streszczenie: Celem pracy jest przedstawienie jednej z częściej stosowanych metod analizy języka w kontekście społecznym, tj. krytycznej analizy dyskursu, a dokładniej, podejścia Jamesa Paula Gee, które zawiera zarówno teorię języka jak i sposobu badania jego użycia. Praca rozważa podstawy teoretyczne i konceptualne podejścia i omawia praktyczne sposoby, w jaki model ten może być stosowany w środowisku edukacyjnym. Aby zilustrować przydatność podejścia, artykuł omawia fragmenty prospektów uniwersyteckich i pokazuje, w jaki sposób analiza dyskursu może odzwierciedlić ostatnie reformy w szkolnictwie wyższym w Wielkiej Brytanii. Ukazuje zatem, iż ponadprzedmiotowe podejście w nauczaniu kultury, tj. takie, które łączy tradycyjną pracę nad treścią z analizą językową, może prowadzić do większej świadomości kulturowej. Praca wynika z wzrostu zainteresowania metodami hybrydowymi w nauczaniu, które popularyzują wykraczanie poza temat i treść nauczania.
20/33
Nr opisu: 0000030718 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Migration Flows from New Member States and the Prospect of Britain's Withdrawal from the European Union Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, T. 13, nr 3, s. 33--40 p-ISSN: 1644-9398 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 14.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: Unia Europejska ; migracje ; Wielka Brytania Słowa kluczowe ang.: the European Union ; European principles ; migration to Britain ; British withdrawal Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW . Inne bazy podające opis:
21/33
Nr opisu: 0000028809 Autorzy: Katarzyna Świerczewska-Pietras, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Management of Revitalisation Processes in Poland in the Context of Regional Development Tytuł pracy w innym języku: Upravlenie processami revitalizacii v Pol'še v kontekste regional'nogo razvitiâZarządzanie procesami rewitalizacji w Polsce w kontekście rozwoju regionalnego Tytuł całości: W: Problems of economic Policy of the Central and Eastern Europe Countries : macroeconomic and regional aspects / ed. Aranka Ignasiak-Szulc, Wojciech Kosiedowski Tytuł całości: W: Problemy ekonomičeskoj politiki stran Central'noj i Vostočnoj Evropy : makroekonomičeskie i regional'nye aspekty = Problemy polityki ekonomicznej państw Europy Środkowej i Wschodniej : aspekty makroekonomiczne i regionalne Miejsce wydania: Toruń Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 203-225 ISBN: 978-83-231-3285-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 1,15 Praca recenzowana Słowa kluczowe: rewitalizacja ; rozwój regionalny ; zarządzanie rewitalizacją Słowa kluczowe ang.: revitalisation process ; management of revitalisation process ; regional development Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
22/33
Nr opisu: 0000025659 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Reform of the House of Lords : Another Unfinished Business? Tytuł całości: W: Problemy współczesnej neofilologii : wybrane zagadnienia / red. A. Grabowska, J. Graca, L. Smutek Miejsce wydania: Tarnów Wydawca: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Rok wydania: 2013 Strony zajęte przez pracę: S. 471-482 ISBN: 978-83-932770-9-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,6 Praca recenzowana Słowa kluczowe: Izba Lordów ; reforma ; Wielka Brytania ; kompetencje interkulturowe ; materiały autentyczne Słowa kluczowe ang.: House of Lords ; reform ; intercultural competence ; authentic materials Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
23/33
Nr opisu: 0000026615 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej "Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym - nowe wyzwania" Tytuł pracy w innym języku: A Report from the All-Poland Methodological Cenference "Developing Knowledge, Skills and Attitudes in Neophilological Education - Questions and Challenges" Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2013, T. 7, nr 1, s. 157--164 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Sprawozdanie w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: sprawozdanie Język publikacji: POL, ENG http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/11.dabrowska_sprawozdanie_z_konferencji__tom_vii_nr_1_2013_art11.pdf
24/33
Nr opisu: 0000025660 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Sylabus jako podstawa doskonalenia procesu rozwijania wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym w świetle wymogów Krajowych Ram Kwalifikacji Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2013 Strony zajęte przez pracę: S. 28-41 ISBN: 978-83-61044-94-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 43840 Liczba arkuszy: 1,1 Praca recenzowana Słowa kluczowe: sylabus ; Krajowe Ramy Kwalifikacji ; szkolnictwo wyższe Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A [sprawdź dostępność w katalogu AB] Streszczenie: Artykuł poświęcony jest zagadnieniom związanym z wprowadzeniem nowej metodologii konstruowania programów kształcenia i sylabusów w szkolnictwie wyższym od roku akademickiego 2012/13. Przedstawia pokrótce historię nowego opisu procesu dydaktycznego według metodologii Krajowych Ram Kwalifikacji oraz główne jego koncepcje. Wskazuje na zalety konstruowania sylabusów w nowej formie, ale też implikacje przyjęcia zmienionej metodologii. Koncentruje się na tych kwestiach, które stanowić będą o sukcesie lub trudnościach w implementacji założeń dokumentu, tj. celach, efektach, środkach dydaktycznych i narzędziach weryfikacji osiągniętych zamierzeń. Opisuje dotychczasowe działania przyjęte w Zakładzie Języka Angielskiego Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w roku akademickim 2011/2012, w tym wprowadzenie nowych modułów (przedmiotów). Ponadto, artykuł porusza problem m.in. spiralnych modeli konstruowania treści programowych (specjalizacje), co sprawia, iż autor każdego sylabusa, staje się jednocześnie współautorem innych kursów danej specjalizacji (modułów tematycznych). Wskazuje tym samym na trudność weryfikacji nowych dokumentów, szczególnie w pierwszym cyklu kształcenia, gdyż wiele z nich to programy autorskie. Przedstawia zadania, jakie stoją przed dydaktykami, wynikające z faktu przyjęcia nowej metodologii opisu. Podkreśla potrzebę ciągłego monitorowania i doskonalenia sylabusów tak, aby stanowiły one instrument wspomagania procesu dydaktycznego nauczyciela akademickiego.
25/33
Nr opisu: 0000026616 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Nowe wyzwania w kształceniu neofilologicznym Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2012, nr 11, s. 21 p-ISSN: 2081-6342 Charakterystyka formalna: artykuł popularnonaukowy/popularny Język publikacji: POL Słowa kluczowe: kształcenie neofilologiczne ; szkolnictwo wyższe
26/33
Nr opisu: 0000025979 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Scottish Independence Vote in 2014 and its Nationalist Dimension Tytuł równoległy: Szkockie referendum niepodległościowe w 2014 roku i jego nacjonalistyczny wymiar Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2012, nr 9, s. 49--62 p-ISSN: 1730-0274 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 33968 Praca recenzowana Słowa kluczowe: referendum ; niepodległość ; nacjonalizm ; Szkocja Słowa kluczowe ang.: Scotland ; independence referendum ; nationalism Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://www.doctrina.uph.edu.pl/doctrina_2012/I_4_Dabrowska%20Izabela%20Scottish%20Doctina%202012.pdf
27/33
Nr opisu: 0000022263 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł monografii: Arystokraci w rządach XIX- wiecznej Wielkiej Brytanii Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2011 Strony: 276 s., il., 24 cm ISBN: 978-83-61044-73-4 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Liczba arkuszy: 17 Praca recenzowana Słowa kluczowe: arystokracja ; władza ; parlament ; Wielka Brytania Uwaga: sygn. 13167 XXIV CZYT.
28/33
Nr opisu: 0000020620 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Brytyjski system gabinetowy w XIX wieku : wynik planowego działania czy przypadku? Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2011, R. 55, nr 1 (424), s. 33--46 p-ISSN: 0033-2194 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł monograficzny Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 7.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: parlamentaryzm ; system gabinetowy ; Wielka Brytania Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
30/33
Nr opisu: 0000027917 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Summary Tytuł całości: W: Córka mazowieckich równin, czyli Maria Skłodowska-Curie z Mazowsza / Teresa Kaczorowska Miejsce wydania: Ciechanów : [Pułtusk] Wydawca: Związek Literatów na Mazowszu : Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora Rok wydania: 2011 Strony zajęte przez pracę: S. 191-193 ISBN: 978-83-62450-20-16 Charakterystyka formalna: przedmowa, wstęp, wprowadzenie, posłowie Język publikacji: ENG Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
33/33
Nr opisu: 0000026730 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Prerogatywy królewskie w siłach zbrojnych Wielkiej Brytanii Tytuł całości: W: Materiały do historii wojskowości, Nr 2 / [zespół red. Mirosław Nagielski i in.] Miejsce wydania: Pułtusk Wydawca: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku Rok wydania: 2004 Strony zajęte przez pracę: S. 179-205 ISBN: 83-89709-51-1 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Liczba znaków: 65323 Praca recenzowana Słowa kluczowe: siły zbrojne ; prerogatywy królewskie ; system polityczny ; Wielka Brytania Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.