Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
DĄBROWSKA MAŁGORZATA Liczba odnalezionych rekordów: 22
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Niniejsza seria dwóch artykułów przedstawia istotne aspekty procesu nauczania sprawności pisania w języku obcym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności i strategii pisania tekstów na poziomie zaawansowanym. W części I. autorki omawiają rolę i zróżnicowane podejścia do nauczania pisania, podkreślając znaczenie jakości informacji zwrotnej udzielanej uczącemu się zarówno przez nauczyciela jak i rówieśników w cyklu spotkań o charakterze dialogu pomiędzy tutorem i jego podopiecznym. Podejmują także dyskusję zagadnień związanych z rozwijaniem samoregulacji w nauce języka obcego i strategicznym wspomaganiem uczącego się w procesie nauki pisania. Część II. prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych podczas wdrażania własnego projektu tutoringowego, jaki został zrealizowany ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Filologia w integracji z kursem Praktycznej nauki języka angielskiego - pisanie. Wnioski: Implikacje pedagogiczne zagadnień przedstawionych w obu artykułach wiążą się z potrzebą wdrażania i realizacji idei rozwijania samoregulacji w edukacji językowej i kształtowania umiejętności uczenia się przez całe życie. Streszczenie: The main aim of this series of two articles is to explore the issue of teaching and learning writing, with special attention to writing at advanced levels of foreign language proficiency. In Part I., the authors review the role of writing in language teaching and concentrate on different approaches to writing instruction. They stress the significance of quality feedback provided in dialogic feedback cycles, including tutor response and peer reviewing. They also discuss the issue of scaffolding student writers towards self-regulation of writing processes and strategies. Part II. presents an empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners at college level in integration with a regular writing course for third year English Philology students. Results: nie dotyczy Conclusions: The pedagogical implications of the issues discussed in both articles relate to the need to guide students towards self-regulated language learning with a view to continued lifelong learning.
2/22
Nr opisu: 0000044348 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Teaching and learning writing skills and strategies, Part 2., An empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners at college level Tytuł pracy w innym języku: Rozwijanie sprawności pisania w języku obcym : Cz. 2. Wdrożenie projektu tutoringu na poziomie zaawansowanym - wyniki badań empirycznych Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 156-174 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: informacja zwrotna ; język obcy ; pisanie ; samoregulacja ; tutoring Słowa kluczowe ang.: feedback ; foreign language learning ; self-regulated ; tutoring ; writing http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Rozwijanie-sprawnosci-pisania-w-jezyku-obcym-Czesc-II-Wdrozenie-projektu-tutoringu,147698,0,1.html DOI: 10.29316/rs/147698 Streszczenie: Niniejsza seria dwóch artykułów przedstawia istotne aspekty procesu nauczania sprawności pisania w języku obcym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności i strategii pisania tekstów na poziomie zaawansowanym. Materiał i metody: Część I. przedstawia zróżnicowane podejścia do nauczania pisania i podejmuje dyskusję zagadnień związanych z rozwijaniem samoregulacji w nauce języka obcego. Część II. prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych podczas wdrażania własnego projektu tutoringowego, jaki został zrealizowany ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Filologia w integracji z kursem Praktycznej nauki języka angielskiego - pisanie. Wyniki: Zarówno przegląd literatury tematu, jak i wyniki przeprowadzonych badań sugerują, iż umiejętne wdrażanie metody tutoringu jeden-na-jeden w połączeniu z tutoringiem rówieśniczym może pomóc uczącym się rozwinąć umiejętności pisania w języku obcym i wspomóc rozwój samoregulacji w nauce. Wnioski: Zagadnienia przedstawione w obu artykułach wskazują na potrzebę celowego ukierunkowywania uczących się w procesie rozwijania umiejętności samoregulacji w nauce języka obcego poprzez aktywne wdrażanie i wykorzystywanie zróżnicowanych technik edukacji spersonalizowanej. Streszczenie: The aim of this series of two articles is to explore the issue of teaching and learning writing, with special attention to writing at advanced levels of foreign language proficiency. Material and methods: In Part I., the authors present different approaches to writing instruction and discuss the issue of scaffolding student writers towards self-regulation. Part II. presents an empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners which was integrated with a regular writing course for third year English Philology students. Results: The review of the literature on the topic and the results of the presented empirical study show that skillful implementation of one-to-one tutoring in combination with peer tutoring may help students develop foreign language writing skills and facilitate student progress towards self-regulated learning. Conclusions: The issues discussed in both articles indicate the need for guiding students towards self-regulated learning in language education through active implementation of personalized education techniques.
3/22
Nr opisu: 0000044236 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Tutoring in academic settings : an empirical study on developing a diploma project at college level Tytuł równoległy: Tutoring w środowisku akademickim : badanie empiryczne dotyczące opracowania pracy dyplomowej na poziomie uczelni Tytuł całości: W: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 61-80 ISBN: 978-83-64881-89-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: ENG Liczba znaków: 54903 Liczba arkuszy: 1,37 Słowa kluczowe ang.: academic settings ; feedback ; personalised education ; tutoring [sprawdź dostępność w katalogu AB]
4/22
Nr opisu: 0000044086 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Tutoring in academic settings : from one-to-one experience to peer-tutoring Tytuł pracy w innym języku: Tutoring w środowisku akademickim : od indywidualnego doświadczenia pracy z tutorem do tutoringu rówieśniczego Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 1--19 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: edukacja spersonalizowana ; środowisko akademickie ; tutoring ; tutoring rówieśniczy Słowa kluczowe ang.: academic settings ; one-to-one tutoring ; peer-tutoring ; personalised education http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Tutoring-w-srodowisku-akademickim-od-indywidualnego-doswiadczenia-pracy-z-tutorem,146910,0,1.html DOI: 10.29316/rs/146910 Streszczenie: Poniższy artykuł dotyczy kwestii tutoringu oraz tutoringu rówieśniczego, stosowanych w różnych środowiskach akademickich. Przedstawiono tło historyczne tych metod pracy w angielskim szkolnictwie wyższym, używanych już w średniowieczu, a w późniejszych wiekach wykorzystanych w innych obszarach edukacji w Wielkiej Brytanii i na świecie. Powody stosowania praktyki tutoringu na uczelniach i w szkołach znacznie się jednak różniły - podczas gdy w środowisku akademickim służył on rozwojowi osobistemu studentów, w innych typach szkół był sposobem rozwiązywania problemów wynikających z niestabilnych warunków polityki społecznej, gospodarczej czy edukacyjnej państwa. Wnioski: Obecnie, w związku z ponownym zainteresowaniem edukacją spersonalizowaną, tutoring oraz tutoring rówieśniczy cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a zróżnicowane techniki tutoringowe są włączane do programów nauczania zarówno w szkolnictwie wyższym, jak i na innych poziomach kształcenia. Streszczenie: The following article concerns the issue of tutoring and peer tutoring which can be applied across different academic settings. The authors present the historical background of tutoring and peer-tutoring in English higher education, which developed in the Middle Ages, to be then subsequently used in other educational spheres in Britain and worldwide. However, the reasons for using the practice of tutelage at universities and schools differed considerably. Whereas at colleges it was applied for enhancing personal development of its undergraduates, at other types of schools it served addressing problems arising from unstable and volatile conditions in the state's social, economic or educational policies. Conclusions: Presently, due to a renewed interest in the individualisation of educational practices, tutoring and peer-tutoring are experiencing an increasing acceptance in a variety of didactic programmes and curricula both in higher education and at lower educational levels.
5/22
Nr opisu: 0000038388 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Identyfying learner strategies for second/foreign language learning and use : the choice of assessment tools Tytuł pracy w innym języku: Wybór metod i narzędzi ewaluacji użycia strategii uczenia się w nauce języka drugiego/obcego Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 13, nr 2, s. 59--80 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uczenie się ; strategie uczenia się ; nauka drugiego języka/języka obcego Słowa kluczowe ang.: learning ; learning strategies ; second/foreign language learning http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Identifying-learner-strategies-for-second-foreign-language-learning-and-use-The-choice,113314,0,1.html DOI: 10.29316/rs/113314 Streszczenie: Głównym celem niniejszej publikacji jest zgłębienie zagadnienia dotyczącego rodzaju metod oceny używanych przez naukowców i nauczycieli w celu rozpoznania strategii stosowanych przez uczniów w procesie uczenia się i używania drugiego języka/języka obcego, mając na uwadze szereg istotnych technicznych i metodologicznych kwestii poruszonych dotychczas przez innych naukowców. Informacje przedstawione w artykule mogą pomóc naukowcom w planowaniu i skutecznym przeprowadzaniu badań w zakresie strategii stosowanych przez osoby uczące się języków, biorąc pod uwagę szereg istotnych, ukierunkowanych pytań związanych z jakością badania, metodologią oraz wyborem narzędzi i kryteriami oceny. W dziedzinie edukacji językowej może to stanowić punkt wyjścia dla szkolenia ucznia ze strategii zarówno w klasie, jak i poza nią. To z kolei może zachęcić uczniów do poszerzenia własnych preferencji dotyczących uczenia się oraz rozwinięcia i wzbogacenia zakresu stosowanych strategii uczenia się języków, a także ułatwić im przyszłą niezależną naukę języków i kontynuację procesu uczenia się przez całe życie. Streszczenie: The main aim of this article is to explore the question of what assessment methods researchers and teachers can employ in order to identify second/foreign language learners' strategies for language learning and use, bearing in mind a number of vital technical or methodological considerations voiced by other researchers so far. The information presented in the article may help researchers to plan and effectively conduct language learner strategy research, taking into consideration a number of essential, targeted questions related to research quality, its methodology, as well as tools selection and evaluation criteria. Subsequently, in language education it may constitute the starting point for the process of learner strategy training in the classroom and beyond it. This, in turn, may encourage learners to stretch their individual learning preferences, develop and enrich language learning strategy repertoires, and facilitate future autonomous or self-regulated language learning, and continued lifelong learning.
6/22
Nr opisu: 0000035557 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Towards strategic self-regulation in second/foreign language learning, Part III, Learner strategy choices and language learning success Tytuł równoległy: Strategiczna samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego : Część III: wybór strategii przez ucznia a sukces w nauce Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, T. 12, Nr 1, s. 29--39 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 9.000 Słowa kluczowe: 'dobry' uczeń języka obcego ; uczeń o niższych poziomach osiągnięć ; różnice indywidualne ; strategie uczenia się ; samoregulacja w nauce Słowa kluczowe ang.: 'good' language learners ; 'less successful' language learners ; individual differences ; learning strategies ; self-regulation in learning http://rs.guselnykov.com/articles/5af554d0b44da DOI: 10.29316/rs.2018.04 Streszczenie: Introduction. The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes 'good' language learners, what individual factors can influence the learner's success in foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the 'Good Language Learner' issue; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of 'good' learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. Material and methods. A number of formal structured pen-and-paper questionnaires, oral surveys and learner diaries were employed to diagnose the participants' personality traits, learning preferences and patterns of strategy use. Results. The results of the research indicate that 'good' and less efficient learners tend to use strategies differently. Conclusions. The pedagogical implications for L2 teaching and learning discussed in the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning. Streszczenie: Wstęp. Niniejszy cykl trzech artykułów poświęcony jest zagadnieniu tzw. 'dobrego' ucznia języka obcego, związkom pomiędzy wybranymi czynnikami indywidualnymi a sukcesem w nauce oraz próbie odpowiedzi na pytanie, czego możemy nauczyć się od uczących się języków obcych, którzy odnoszą sukces. W Części I. autorka dokonuje przeglądu badań cech, strategii i zachowań 'dobrego' ucznia oraz przedstawia charakterystykę uczniów o wysokich i niższych poziomach osiągnięć. Część II. poświęcona jest roli wybranych czynników indywidualnych oraz omówieniu badań wskazujących na to, w jaki sposób mogą one wpływać na przebieg i wyniki nauki języka obcego oraz jakich zachowań i strategii 'dobrych' uczniów można nauczać i nauczyć się w klasie szkolnej. W Części III. autorka prezentuje wyniki własnych badań empirycznych mających na celu identyfikację cech i strategii uczących się o zróżnicowanych poziomach osiągnięć w nauce języka angielskiego jako obcego w warunkach szkolnych. Materiał i metody. W badaniach wykorzystano narzędzia do diagnozy wybranych cech osobowości, stylów poznawczych oraz indywidualnych preferencji i wzorców aktywacji strategii uczenia się. Wyniki. Wyniki badań wskazują na istnienie różnic w stosowaniu strategii przez 'dobrych' i mniej skutecznych uczniów. Wnioski. Implikacje pedagogiczne zagadnień omawianych w tej serii artykułów powiązane są z ideą instrukcji strategicznej w edukacji językowej, samoregulacji i autonomii w nauce oraz umiejętnościom niezbędnym do kontynuacji uczenia się przez całe życie.
7/22
Nr opisu: 0000033857 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Towards strategic self-regulation in second/foreign language learning, Part II, Learning from good language learners Tytuł równoległy: Strategiczna samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego : Część II: Nauka zachowań i strategii dobrych uczniów Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 1, s. 57--67 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: 'dobry' uczeń języka drugiego/obcego ; różnice indywidualne ; strategie uczenia się ; samoregulacja w nauce ; trening strategii uczenia się Słowa kluczowe ang.: 'good' language learners ; individual differences ; learning strategies ; learning self-regulation ; learning to learn ; strategies-based instruction ; styles-and-strategies-based instruction http://rs.guselnykov.com/articles/5b4f918e77181 Streszczenie: The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes 'good' language learners, what individual factors can influence the learner's success in second/foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the 'Good Language Learner' issue conducted since the 1960s; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of 'good' learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. The pedagogical implications for language teaching and learning discussed within the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.
8/22
Nr opisu: 0000032438 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Teachers as learners : learning to learn through strategy training, Part II, "Strategic" teacher competences Tytuł równoległy: Nauczyciel w roli ucznia : nauczyć sie jak uczyć poprzez trening strategii. Część II Kompetencje "strategicznego" nauczyciela Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, T. 10, nr 1, s. 23--30 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: nauczyć się jak uczyć ; samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego ; strategie uczenia się ; trening strategii ; nauczyciel ; kompetencje Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; self-regulated learning ; learning strategies ; strategy instruction ; teacher ; competences http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs_nr_1_2016_druk_3.pdf Streszczenie: Niniejszy artykuł jest drugą częścią cyklu trzech artykułów poświęconych znaczeniu aktywnej realizacji idei uczenia się jak uczyć w kształceniu nauczycieli języków obcych oraz w rozwoju zawodowym wykwalifikowanego nauczyciela. Autorka przedstawia w nim teoretyczne podstawy treningu strategii uczenia się, omawia wybrane modele insrukcji strategicznej, które mogą być wykorzystane praktycznie w klasie szkolnej oraz analizuje role i zadania współczesnego nauczyciela języka obcego wynikające z realizacji postulatu integracji nauczania języka obcego i treningu strategii. Jako że skuteczne nauczanie oznacza konieczność ciągłego rozwijania umiejętności i strategii niezbędnych do uczenia się przez całe życie, autorka podkreśla potrzebę kształcenia tzw. "strategicznego" nauczyciela, przygotowanego do rozwijania u ucznia samoregulacji uczenia się poprzez bezpośredni trening strategii uczenia się. Streszczenie: This article is the second part of a series of three articles on the importance of implementing the learning to learn idea in pre-service teacher education in the qualified teacher's career. It aims to discuss the theoretical foundation of learning strategy instuction, present a number of practical strategy training schemes which can be used in the language classroom, and analyze essential roles and tasks modern second/foreign language teachers need to be able to perform in order to help learners learn to learn. Since successful teaching necessitates developing personalized skills and strategies necessary for further, continued or lifelong learning, the author emphasizes the need for educating "strategic" language teachers prepared to foster learner self-regulated learning through direct, or fully informed, strategy training.
9/22
Nr opisu: 0000032772 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Teachers as learners : learning to learn through strategy training, Part III, Strategy instruction in teacher education Tytuł równoległy: Nauczyciele w roli ucznia : nauczyć się jak się uczyć poprzez trening strategii. Część III Instrukcja strategiczna w kształceniu nauczycieli Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, T. 10, nr 2, s. 36--46 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: nauczyć się jak uczyć ; strategie uczenia się ; strategie komunikacji językowej ; trening strategii ; kształcenie strategicznego nauczyciela Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; learning strategies ; communication strategies ; strategy training ; strategic teacher education http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_2_2016__art_5.pdf Streszczenie: The main aim of this series of three articles is to stress the significance of implementing the learning to learn idea in pre-service teacher education and in the qualified teacher's career, and encourage educators and learners to develop personalized skills and strategies necessary for further, continued or lifelong learning. In Part I., the author presents formal qualifications, knowledge and skills second/foreign language teachers are expected to acquire in Polish and European teacher training institutions. In Part II., she discusses essential roles and tasks modern language teachers need to be able to perform with regard to strategy training and emphasizes the need for educating 'strategic' teachers able to foster learner self-regulated learning. In Part III., the author presents the results of her empirical studies aimed at helping teacher trainees learn to learn by expanding individualized strategy repertoires through explicit and implicit strategy training; she also discusses their pedagogical implications. Streszczenie: Niniejszy cykl trzech artykułów podkreśla znaczenie aktywnej realizacji idei uczenia się jak się uczyć w kształceniu i rozwoju zawodowym nauczycieli języków obcych, co wiąże się z potrzebą rozwijania umiejętności i strategii niezbędnych do uczenia się przez całe życie. W części I. autorka przedstawia formalne kwalifikacje, wiedzę i umiejętności, jakie nauczyciel języka obcego powinien zdobyć w polskich i europejskich instytucjach kształcących nauczycieli. W części II. omawia role i zadania współczesnego nauczyciela wynikające z realizacji postulatu integracji nauczania języka obcego i treningu strategii oraz podkreśla potrzebę kształcenia tzw. "strategicznego" nauczyciela. W części III. autorka prezentuje wyniki własnych badań empirycznych w zakresie eksplicytnego i implicytnego treningu strategii uczenia się i użycia języka obcego oraz omawia ich implikacje pedagogiczne.
11/22
Nr opisu: 0000030845 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Teachers as learners : learning to learn through strategy training, Part I, Teacher competences and learner strategies Tytuł równoległy: Nauczyciel w roli ucznia : nauczyć się jak uczyć poprzez trening strategii. Część I Kompetencje nauczyciela i strategie ucznia Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, T. 9, nr 3, s. 51--60 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: nauczyć się jak uczyć ; autonomia w nauce języka obcego ; strategie uczenia się ; trening strategii ; nauczyciel ; kompetencje Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; language learner autonomy ; learning strategies ; strategy training ; strategic teacher competence Inne bazy podające opis:
12/22
Nr opisu: 0000026144 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Rozwijanie kompetencji strategicznej i indywidualnej gotowości do uczenia się przez całe życie w kształceniu neofilologicznym Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2013 Strony zajęte przez pracę: S. 173-195 ISBN: 978-83-61044-94-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 69082 Liczba arkuszy: 1,73 Praca recenzowana Słowa kluczowe: kompetencje komunikacyjne ; kompetencja strategiczna ; kompetencje kluczowe ; uczenie się przez całe życie ; strategia uczenia się Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A [sprawdź dostępność w katalogu AB] Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest zarysowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz praktycznych działań dydaktycznych związanych z problematyką rozwijania kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Autorka podkreśla znaczenie celowego budowania kompetencji strategicznej oraz pogłębiania wiedzy metakognitywnej i samoświadomości uczącego się jako kluczowych elementów indywidualnej gotowości do aktywizacji strategii osiągnięć w procesie posługiwania się językiem obcym i wyrobienia zdolności do samodzielnej kontynuacji nauki przez całe życie. Przedstawione wyniki badań prowadzonych w latach 2003/4, 2010/11 i 2011/12 dotyczą wzorców użycia strategii komunikacji przez uczących się języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (B2/C1) - studentów II roku licencjackich studiów filologicznych. Autorka opisuje wyniki systematycznego uwrażliwiania studentów na potrzebę uruchamiania strategii osiągnięć różnych typów w sytuacjach braku lub niedostępności odpowiednich środków językowych podczas komunikacji ustnej. Przedstawia też rezultaty uzyskane poprzez eksplicytny i rekursywny trening wielu kategorii strategii uczenia się, tym strategii kompensacyjnych. Wyniki te mogą przyczynićsię do lepszego zrozumienia możliwości wspierania studentów w procesie uczenia się i komunikacji językowej oraz roli różnych form treningu strategii w kształceniu nauczycieli.
13/22
Nr opisu: 0000026615 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska, Izabela Krystyna Dąbrowska. Tytuł pracy: Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej "Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym - nowe wyzwania" Tytuł pracy w innym języku: A Report from the All-Poland Methodological Cenference "Developing Knowledge, Skills and Attitudes in Neophilological Education - Questions and Challenges" Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2013, T. 7, nr 1, s. 157--164 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Sprawozdanie w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: sprawozdanie Język publikacji: POL, ENG http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/11.dabrowska_sprawozdanie_z_konferencji__tom_vii_nr_1_2013_art11.pdf
14/22
Nr opisu: 0000026616 Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Nowe wyzwania w kształceniu neofilologicznym Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2012, nr 11, s. 21 p-ISSN: 2081-6342 Charakterystyka formalna: artykuł popularnonaukowy/popularny Język publikacji: POL Słowa kluczowe: kształcenie neofilologiczne ; szkolnictwo wyższe
15/22
Nr opisu: 0000026617 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Cel kształcenia językowego - nauczyć się, jak uczyć Tytuł całości: W: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia / red. nauk. Hanna Komorowska Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Oficyna Wydawnicza Łośgraf Rok wydania: 2011 Seria: Edukacja językowa dzisiaj. Podręcznik akademicki Strony zajęte przez pracę: S. 78-103 ISBN: 978-83-62726-32-5 Charakterystyka formalna: rozdział w podręczniku Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: kształcenie językowe ; uczenie się przez całe życie ; strategie uczenia się ; strategie użycia języka ; etap edukacyjny Uwaga: sygn. 12625 V CZYT.
16/22
Nr opisu: 0000026618 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Learning to Learn : why do We Need Varied Strategy Training? Tytuł całości: W: Issues in Promoting Multilingualism : Teaching - Learning - Assessment / ed. by Hanna Komorowska Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Foundation for the Development of the Education System Rok wydania: 2011 Strony zajęte przez pracę: S. 136-166 ISBN: 978-83-62634-19-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; uczenie się ; język obcy Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; learning strategies ; strategy training Uwaga: sygn. 12576 XXIV CZYT.
17/22
Nr opisu: 0000022236 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. III, Cechy osobowości : przegląd badań Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part III. Personality Traits : an Overview of the Research Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 135--154 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 3.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: różnice indywidualne ; język obcy ; uczenie się ; nauczanie ; strategia uczenia się ; osobowość http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/10_rola_roznic.pdf
18/22
Nr opisu: 0000019823 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. II, Style poznawcze / style uczenia się : przegląd badań Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part II. Cognitive / Learning Styles : an Overview of the Research Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 90--108 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Język publikacji: POL, ENG Praca recenzowana Słowa kluczowe: uczenie się ; język obcy ; strategia uczenia się ; nauczanie ; różnice indywidualne http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowska.pdf
20/22
Nr opisu: 0000020426 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: "Nauczyć uczniów się uczyć" : afektywny wymiar strategicznej gotowości do podjęcia i kontynuacji filologicznych studiów zawodowych Tytuł całości: W: Aspekty rozwijania kompetencji komunikacyjnej języka obcego w kształceniu neofilologicznym / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 23-39 ISBN: 978-83-61044-20-8 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: uczenie się ; uczenie się przez całe życie ; strategia uczenia się ; język angielski ; kompetencje językowe ; czynniki kognitywne ; czynniki afektywne Uwaga: sygn. 8403 V CZYT. ; 8404 V CZYT.
21/22
Nr opisu: 0000026614 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Kształcenie nauczycieli w Polsce a rozwiązania europejskie Tytuł całości: W: Polska a Europa : nauczanie języków obcych / red. nauk. Hanna Komorowska Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej "Academia" Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 193-212 ISBN: 978-83-89281-37-1 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Słowa kluczowe: nauczyciel ; kształcenie ; program kształcenia ; treści kształcenia ; kompetencje nauczyciela ; kwalifikacje zawodowe
22/22
Nr opisu: 0000026613 Autorzy: Małgorzata Dąbrowska. Tytuł pracy: Strategie uczenia się i użycia języka obcego a indywidualne cechy ucznia : wyniki badań empirycznych i ich znaczenie w procesie kształcenia autonomicznego ucznia i "strategicznego" nauczyciela Tytuł całości: W: W dialogu języków i kultur : konferencja naukowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 15-16 stycznia 2007 Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Lingwistyczna Szkoła Wyższa Rok wydania: [2007] Strony zajęte przez pracę: S. 39-56 ISBN: 978-83-926356-0-4 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; strategie użycia języka ; język obcy ; nauczanie ; różnice indywidualne ; autonomia ; nauczyciel ; uczeń