AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: KLIM-KLIMASZEWSKA ANNA
Liczba odnalezionych rekordów: 17



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/17
Nr opisu: 0000040862
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
Tytuł pracy: Detection of sugar content in fruit - chemical experiments in kindergarten
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 58, s. 263-277
p-ISSN: 1233-6688

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe ang.: chemical experiments ; children ; kindergarten ; skills
http://cse.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/58.pdf
DOI: 10.14746/se.2020.58.14
Streszczenie: Experiments carried out by children are highly instructive adventures that develop interest in science. Nothing motivates a child to learn physics or chemistry more than experimentation. Supervised by their teachers, using safe reagents, chemical glass, and other equipment required to conduct experiments, "Little Scientists" discover the laws of physics and chemistry. Experimenting favors a search for answers to the most basic questions; it helps children see the magic of science and discover the secrets of the world around them. Contrary to the common opinion, holding that physical or chemical experiments may be introduced at the beginning of primary school at the earliest, preschool-age children are already prepared for such activities. The article presents a chemical experiment concerning sugar detection conducted by 6-year-olds. Research was performed to determine whether making chemical experiments has an impact on the level of children's knowledge about sugars. The study included 20 children who carried out chemical experiments in four parallel groups. The level of knowledge was tested twice: first prior to the experiment and then following the experiment. The analysis of the data obtained demonstrated that after the experiment the level of children's knowledge about sugars increased significantly, as evidenced by the t-Student Test outcomes.

2/17
Nr opisu: 0000037825
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
Tytuł pracy: Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania
Tytuł równoległy: The level of graphomotor development in 5-year-old children in light of writing readiness
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 11, nr 2, s. 133--147
p-ISSN: 2080-850X
e-ISSN: 2544-5243

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; grafomotoryka ; rozwój dziecka ; przedszkole ; nauczyciel
Słowa kluczowe ang.: children ; graphomotor skills ; child development ; preschools ; teachers
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.ojs.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/4123
DOI: 10.18290/rped.2019.11.2-0
Streszczenie: Pisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych.
Streszczenie: Writing is one of the basics skills in the process of learning, thus it is of outmost importance for a child to master it to the best extent possible. As far as learning to write is concerned, specialists draw attention to the need to improve manual dexterity, visual-motor coordination, and the development of balance, the acquisition of which is to ensure the achievement of school readiness. The above mentioned skills are referred to as graphomotorics. Children who can have future problems with writing can already be identified in preschool. Therefore, the purpose of the research was to diagnose the level of graphomotor skills development in 5-year-old children (120 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The research was performed by means of the Ozierecki test which was adapted to the needs of Polish research by Aleksander Barański. The research was conducted in two stages. The first one was performed at the beginning of the school year, and the second one was carried out after six months. On the one hand, the research findings indicated the development of graphomotor skills. However, in some cases, the need for therapeutic support was identified.

3/17
Nr opisu: 0000035644
Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Early assessment of the risk of dyslexia and dysgraphia among children aged 5-6 in the aspect of educational and therapeutic work of kindergartens
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. II, p. 558--573
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: School Pedagogy. Preschool Pedagogy.Publikacja zindeksowana w bazie WoS w czerwcu 2019 r.
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 39652
Liczba arkuszy: 0,99
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: child ; dysgraphia ; dyslexia ; kindergarten ; teacher ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3098
    DOI: 10.17770/sie2018vol1.3098
    Streszczenie: Reading and writing are basic skills that guarantee child's learning. Therefore, it is important that the child has mastered these skills to the best extent. Unfortunately, not all children can meet the requirements in the field of learning to read and write. Problems of varying intensity and range appear, they are caused by various disorders of the perceptual-motor functions. Children who may have problems with reading and writing in the future can already be seen in the kindergarten. Therefore, the aim of the study was to diagnose the risk of dyslexia and dysgraphia among children aged 5-6. The study included 300 children from kindergartens in Biała Podlaska, Poland. The results of the study showed that children at risk for dyslexia and dysgraphia are present in the study group. The most frequent manifestations of these disorders were in the field of fine motor skills, gross motor skills, language functions, visual functions and attention. They were caused by various factors related to the functioning of the nervous system that affect its development. Among the children diagnosed with these disorders, therapeutic measures have been taken to help reduce developmental delays and make it easier for them to learn in primary school.

    4/17
    Nr opisu: 0000036420
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: Koncepcja Marii Montessori a rozwój umiejętności samoobsługowych u dzieci w wieku przedszkolnym
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, Vol. 6, nr 2(12), s. 253--265
    p-ISSN: 2353-7140
    e-ISSN: 2353-7159

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: czterolatki ; przedszkole ; umiejętności samoobsługowe ; koncepcja pedagogiczna Marii Montessori
    Słowa kluczowe ang.: 4-year-old children ; kindergarten ; self-care skills ; the pedagogical concept of Maria Montessori
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Stanis%C5%82awa-NAZARUK.pdf
    Streszczenie: The development of self-care skills in children is a part of the Core curriculum for preschool education. The contents regarding formation of such skills include shaping hygiene practices, good habits and developing motor skills. Maria Montessori drew attention to the development of selfcare skills and functional independence. In her concept of preschool child education, Maria Montessori developed practical life activities which were intended to serve the development of specific skills and their application to everyday life. Therefore, the aim of the research was to identify the level of self-care skills in 4-year-old children attending selected kindergartens located in Mińsk Mazowiecki and Siedlce. The research was conducted on 200 children from Non-public Creative Activity Montessori Kindergarten 'Zameczek' in Siedlce, Non-public Montessori Kindergarten 'Delfinek' in Mińsk Mazowiecki and 6 traditional kindergartens - 2 of which were located in Mińsk Mazowiecki and 4 located in Siedlce. The obtained research results indicated a varied level of self-care skills depending on kindergarten the children attended.

    5/17
    Nr opisu: 0000036655
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Możliwości zastosowania chemii w edukacji przedszkolnej - przykłady z praktyki pedagogicznej
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, T. 27, nr 2, s. 179--192
    p-ISSN: 1734-185X

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; wiedza ; umiejętności ; eksperymenty chemiczne
    Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; knowledge ; skills ; chemical experiments
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/211
    DOI: 10.16926/p.2018.27.48
    Streszczenie: Experiments carried out by children are highly instructive adventures that develop interest in science. For nothing motivates a child to learn physics or chemistry more than experiment making. "Little Scientists" discover the laws of physics and chemistry supervised by their teachers, using safe reagents, chemical glass, and other equipment required to conduct experiments. Experimenting favours the search for answers to the most basic questions, it helps children see the magic of science and discover the secrets of the world around. Contrary to the common opinion holding that physical or chemical experiments may be introduced at the beginning of primary school at the earliest, preschool-age children are already prepared for such activities. The article presents a chemical experiment concerning sugar detection conducted by 6-year-olds. Research was performed to determine whether making chemical experiments has an impact on the level of children's knowledge about sugars. The study included 20 children who carried out chemical experiments in four parallel groups. The level of knowledge was tested twice: first - prior to the experiment, and next - following the experiment. The analysis of obtained data demonstrated that after the experiment the level of children's knowledge about sugars increased significantly, as evidenced by the t-Student Test outcomes.

    6/17
    Nr opisu: 0000036054
    Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Organizaciâ zanâtij v detskom sadu dlâ detej s osobymi obrazovatel'nymi potrebnostâmi
    Tytuł równoległy: Organization of lessons in kindergarten for children with special educaional needs
    Tytuł czasopisma: (Pedagogični nauki = Pedagogical Sciences)
    Szczegóły: 2018, Vipusk 166, s. 19--23
    p-ISSN: 2415-7988
    e-ISSN: 2521-1919

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 1.000
    Liczba arkuszy: 0,57
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: children with special needs ; education ; intellectual development ; social skills ; kindergarten
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://www.cuspu.edu.ua/ua/arkhiv-publikatsii/568-general-information/naukovi-chasopysy-tsdpu/pedahohichni-nauky/publikatsii/8087-vipusk-166
    Streszczenie: The article focuses on the actual and important problem of upbringing of the children of preschool age with special educational needs. Characteristics of the components of the Program framework of preschool education for kindergartens for children with special needs are described: educational-didactic work with children with special educational needs; forming of communicative and social skills; support of speech development in children; the development of intellectual actions that children use in studying and understanding themselves and their environment; art education, etc. attention is paid to the need for individual diagnosis, planning and implementation of an individual educational (educational-therapeutic) program, which takes into account each individual case of working with children with special educational needs. It is necessary to adapt the methods and forms of pedagogical work to psychophysical opportunities, to the temp of work and to the limitations, associated with children development. The educational institution is obliged to expand the educational offer at special classes, that give disabled child the opportunity of abilities development and the educational changes equalizing.

    7/17
    Nr opisu: 0000035963
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Zastosowanie zabaw tematycznych, zabawek i rekwizytów w edukacji przedszkolnej. Przykłady z praktyki pedagogicznej
    Tytuł równoległy: Using thematic plays, toys and props in preschool education. Examples from Pedagogical Practice
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, Vol. 13, no 3, p. 157--172
    p-ISSN: 1896-2327
    e-ISSN: 2353-7787

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 9.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; rozwój ; zabawa tematyczna ; zabawka ; rekwizyt
    Słowa kluczowe ang.: child ; reschool ; development ; theme play ; toy ; props
    https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/eetp.2018.13.49.157
    DOI: 10.14632/eetp.2018.13.49.157
    Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie realizacji w praktyce pedagogicznej zbaw tematycznych w przedszkolu, w grupie dzieci w wieku 4-5 lat, oraz wykorzystywanych w nich rekwizytów i zabawek. Zabawa to swoista forma działalności dziecka, podczas której wprowadza ono w czyn to, co zaobserwowało, poznało, przeżyło, czego się dowiedziało i doświadczyło. Stwarza ona dziecku okazję do tego, by poszerzało krąg doświadczeń, nauczyło się celowo i skutecznie działać i oddziaływać na otoczenie. Podczas zabawy dziecko utrwala i doskonali przyswojone już sposoby myślenia i działania oraz rozwija swoje możliwości umysłowe, wzbogaca zasób wiedzy o otoczeniu. Dążenie do odtwarzania w zabawach tematycznych działalności dorosłych, których role dziecko przyjmuje, stanowi bodziec do poszerzania wiadomości o zawodach i zajęciach wykonywanych przez różnych ludzi, o miejscach i instytucjach, gdzie pracują, o stosunkach społecznych, jakie między sobą nawiązują. Poprzez zabawę dziecko gromadzi doświadczenia, poznaje otoczenie, uczy się, czego efektem jest między innymi rozwijanie zdolności do dokonywania analizy i syntezy, odkrywania zjawisk dotąd nieznanych i próby ich wytłumaczenia. Nieodłącznym elementem zabaw są rekwizyty. Dziecko wykorzystuje gotowe zabawki lub ich zastępniki, na przykład kij jest koniem, krążek kierownicą samochodu. Badania jakościowe przeprowadzono w dwóch etapach w przedszkolu samorządowym na terenie miasta Biała Podlaska. Ich wyniki pokazały potrzebę inicjowania przez nauczycieli i przygotowywania dzieci do podejmowania zabaw tematycznych i wprowadzania nowych tematów, nieznanych dotąd dzieciom. Z uwagi na niekwestionowane znaczenie zabaw tematycznych w rozwoju dziecka należy zwrócić uwagę na ich staranne przygotowanie. Zbyt wąskie i jednostronne realizowanie zabaw oraz wykorzystywanie tych samych zabawek i rekwizytów z pewnością nie przyczyni się do wywołania dodatkowych bodźców rozwojowych.
    Streszczenie: Play is a specific form of children's activity which enables them to put into practice what they had observed, learned, and experienced. Furthermore, play creates the opportunity for children to broaden their range of experiences, and learn how to act and interact with their environment in a purposeful and effective way. While playing, children consolidate and enhance the acquired ways of thinking and acting, develop cognitive abilities, and enrich their knowledge of the world around them. Using a particular theme, children pretend to take on roles of adults, imitating their speech and actions, which provides an incentive to broaden the scope of knowledge about occupations and activities performed by various people, places and institutions where people work, and about social relations in which people engage. Through play, children accumulate experience, get to know the world around them, and acquire knowledge, which results in, among other things, the development of their capacity for analysis and synthesis, discovery of earlier unknown phenomena and the attempt to explain them. Props are an integral part of play. Children use ready-made toys or their substitutes; for example, a stick becomes a horse and a metal ring becomes a steering wheel of a car. The purpose of the research was to learn about the implementation of theme play in pedagogical practice in the preschool classroom of 4/5- year old children, and to identify toys and props used while playing. Thus, a two-stage qualitative research was performed in the municipal preschool located in the town of Biała Podlaska. The research findings indicated the need for teachers to prepare children for taking up thematic role play, to initiate play and introduce new themes previously unknown to children. Given the undeniable importance of theme play in the development of children, attention should be paid to thorough preparation of role-playing activities as a limited scope of implemented activities and themes, and the use of the same toys and props will certainly not provide additional developmental stimuli.

    8/17
    Nr opisu: 0000034218
    Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Architectural education in kindergarten
    Tytuł całości: W: EDULEARN17 Proceedings : 9th International Conference on Education and New Learning Technologies July 3rd-5th, 2017 - Barcelona, Spain / L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Barcelona
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 8298-8305
    ISBN: 978-84-697-3777-4
    Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 33518
    Liczba arkuszy: 0,83
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: architectural education ; kondergarten ; children
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/KLIMKLIMASZEWSKA2017ARC
    DOI: 10.21125/edulearn.2017.0535
    Streszczenie: One characteristic feature of a constructed environment is that, once built, it lasts for years and continues to influence our behaviors and moods. Decisions regarding space design and development should account for the fact that every newly erected building interferes with the natural environment, the good shape of which preconditions human existence. We all are in space, however, not all of us are equally aware of its meaning. Raising awareness of the value of external environment is the task of architectural education, which - when commonly understood - may result in an increase of quality of life in a harmonious environment. The term architectural education may be broadly understood but its impact on human life is invaluable. One may not ignore a correct way of viewing the surrounding environment and the meaning of architecture in the widely understood child development. Architectural skills should be developed as they will contribute to one's success in the years to come. Still, for architectural education to be effective, it must be introduced as early as possible, i.e. already in preschool. The Polish system of education has recognized the importance and meaning of the need of an informed and responsible manner of developing the environment by implementing architecture-related contents into the core curriculum. The preschool core curriculum sets forth, amongst other things, that a child graduating from preschool can develop space and impart meaning on objects found within it, undertake independent cognitive activities, such as space development, implementing its own construction ideas.

    9/17
    Nr opisu: 0000034219
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Autistic child in kindergarten
    Tytuł całości: W: EDULEARN17 Proceedings : 9th International Conference on Education and New Learning Technologies July 3rd-5th, 2017 - Barcelona, Spain / L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Barcelona
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 8288-8297
    ISBN: 978-84-697-3777-4
    Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 43396
    Liczba arkuszy: 1,08
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; preschool education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017AUT
    DOI: 10.21125/edulearn.2017.0534
    Streszczenie: Contemporary medicine understands more and more about autism. Nevertheless, both etiology and treatment of the disorder remain a mystery. This makes autism an incurable illness. Difficulties include diagnosing children for symptoms of autism and therapy, which requires extraordinary commitment on the part of parents of an autistic child. The disease is so diverse that it is practically impossible to identify two individuals presenting identical symptoms (sings). The diagnosis, treatment, and even the definition of autism are subject to numerous publications and research. Autism is said to be a developmental disorder, typically manifested within the first three years of life secondary to a neurological disorder, which affects brain functioning. In addition, it is often referred to as a spectrum disorder, which means that its characteristic features and symptoms may have multiple and varied interrelations, from minor to major ones.The main symptoms of autism are avoidance of social communication, lack of formation of social bonds, and social isolation (seclusion). Despite the fact that the disease is not related to physical pain, it gives one a much worse type of pain - mental pain. Faces of autistic children do not show any changes indicative of autism. However, an affected child is not understood and perceived as "strange" by most of his environment. Autism affects between 2 and 5 per 5000 children. Even though it is four times more common in boys than it is in girls, developmental problems originating from autism are more severe in the case of the latter. Seventy years of research in autism have allowed one to comprehend the disease in as much as to define it, isolate its kinds and specify types of treatment.Undoubtedly, medicine is closer and closer to finding answers to questions about disease etiology, but therapy and education of autistic children, which should begin as early as possible, are becoming increasingly important, too. The process of teaching and raising autistic children should be carried out both in preschool and at home, i.e. in child's closest environment, because suitable preschool education gives autistic children a great opportunity to develop. Key Polish legislation setting forth the principles of educating autistic children in preschool includes two basic laws.The first is the Law on the System of Education, which provides for a possibility to attend all types of preschools by disabled or socially maladapted children, in accordance with their individual developmental and educational needs and predisposition. Under the Law, disabled children may attend general-access preschools together with healthy children.The second legal act is the Regulation of the Minister for National Education on the conditions of organization of education, upbringing and care of disabled children, socially maladjusted children, and children at risk of social maladjustment.The article presents a case study of an autistic child attending

    10/17
    Nr opisu: 0000035163
    Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v materskej škole
    Tytuł całości: W: Tendencie v dimenziách predprimárneho a primárneho vzdelávania / eds. Miriam Uhrinová, Jozef Benyak
    Miejsce wydania: Ružomberok
    Wydawca: VERBUM -vydavatel'stvo Katolíckej univerzity v Rùomberku
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 13-24
    ISBN: 978-80-561-0490-3
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: SLO
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: preschool education ; kindergarten ; child ; special educational needs
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Streszczenie: Preschool education is the first stage of education and includes children from the age of 3 until they start primary school. It serves both a protective and an educational function. lt provides an opportunity to play with others and learn in a safe, child-friendly environment suited to one's developmental needs. In the past, preschool education used to focus mainly on child care and activities , whereas now more attention is paid to a comprehensive development of child's personality. It is associated with an increase in the number of different activity forms, various types of plays and games, and development of child' s interests . The article present solutions for working with children with special educational needs.

    11/17
    Nr opisu: 0000034159
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Direct learning about nature in 6-year-old children living in urban and rural environments and the level of their knowledge and skills
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 16, No. 4, p. 524--532
    p-ISSN: 1648-3898
    e-ISSN: 2538-7138

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.638
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: direct learning ; children in 6-year-old ; urban and rural environments ; developing knowledge and skills
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.scientiasocialis.lt/jbse/?q=node/586
    Streszczenie: The contemporary theory of learning treats pre-school instruction as the first level of early child education. The pre-school age is seen as a very important period of life. A pre-school child grasps knowledge spontaneously, naturally, in all circumstances, thus, direct learning seems to be of particular importance. It may therefore seem that children living in the village have more stimuli for direct learning about nature, developing their knowledge and skills. However, children living in the city have more access to different amenities and financial resources to develop their talents and interests. The following studies have been conducted to determine whether there is a difference in the knowledge and skills about nature in 6-year-old children regarding the place of residence. The research covered 50 children in the city and 40 children in the village. The examination consisted of two stages: the pre-test and post-test. There were used age-appropriate flash cards. During 6 months, teachers systematically introduced a direct learning project on nature in four ecosystems: a meadow, a park, a forest, a zoo. The analysis of the data gathered in the research showed that direct cognition has an impact on increasing children's knowledge and skills.

    12/17
    Nr opisu: 0000034806
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Edukacja wielokulturowa szansą na integrowanie uchodźców ze społecznością lokalną
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, nr 43, s. 154--164
    p-ISSN: 1233-6688

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z bazy ERIH (lista C wykazu MNiSW)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 13.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: multicultural education ; intercultural education ; refugee ; integration
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/25362/23248
    DOI: 10.14746/se.2017.43.9
    Streszczenie: Currently we are witnessing migration, which for different reasons exibits a growth tendency. It does not just concern big cities, but also smaller town, where we can encounter people with different cultural backrounds, religion, dialect, and values. Multicultural education comes out to meet the expectations of the minorities and its main purpose is to create a platform for dialog and communication, as well as the composition of educational programs and multucultural upbringing. The article explains the situation of refugees, with emphasis on the education and upbringing of children. It provided examples of multicultural education implemented in a small elementary school from a County of Bielsk.

    13/17
    Nr opisu: 0000034923
    Autorzy: Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Lying among children of preschool age
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S.4070-4075
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: lying ; children ; preschool age
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    https://library.iated.org/view/TOKAREWICZ2017LYI
    DOI: 10.21125/iceri.2017.1074
    Streszczenie: The preschool period is the time when children slowly start to understand what is happening around them. They do not copy all forms of behavior of immediate family any more but try to analyze their own and other people's behavior. Preschool children know all the prohibitions and orders which, up to this point, have been primarily imposed on them by their parents. At this age, children begin to understand that the imposed rules do not have to be observed at all times. They experience their environment gradually and come to the conclusion that many issues may be solved in a simpler way, although not always the way it should be done. A child already knows there is 'something' which helps to reach a given goal, to escape the obligation or punishment, and to win peer approval. This 'something' is a lie. Some children quite soon understand that lying is just not worth it because it involves many unpleasant repercussions. However, some of them choose lying because it seems to be easier to them. (...) The existing literature on the topic presents different classifications of children's lies as small children lie for a variety of reasons in many different situations. Preschool children are too young to comprehend the way adults understand the consequences of not telling the truth repeatedly. However, the preschool period is a good moment to make children aware of the fact that lying is not a desirable behavior and teach them honesty. Thus, the article presents the research on the phenomenon of lying among 5-6 year-old children from kindergartens located in the city of Siedlce in Poland.

    14/17
    Nr opisu: 0000034976
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Możliwości realizacji aktywności fizycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym - przykłady z wybranych przedszkoli
    Tytuł równoległy: Opportunities for physical activity among preschool-aged children - examples from selected kindergartens
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 5, nr 2/1 (10/1), p. 239--247
    p-ISSN: 2353-7140
    e-ISSN: 2353-7159

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; aktywność fizyczna ; rozwój dziecka
    Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; physical activity ; child development
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/ppiw-101-Nazaruk-Tokarewicz-str235-243.pdf
    Streszczenie: Preschool education is recognized today as the first stage of education and upbringing of a child, and certainly the most important one. During this period children acquire new skills, habits, and develop values to which they adhere later on in life. The central role of physical activity in this period should also be acknowledged. Therefore, the scientific community, teachers, parents and other specialists pay more and more attention to the actions performed by kindergartens pertaining to psychophysical development and related physical activity of children. The article presents the results of pilot studies which were conducted in May 2017 in 6 selected kindergartens located in Biala Podlaska District. The analysis of the research data indicates the need to develop preschool facilities and to educate kindergarten teachers in the field of physical education. The research data allows for the formulation of conclusions on the effective physical activity of preschool children.

    15/17
    Nr opisu: 0000034922
    Autorzy: Ewa Tokarewicz, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: Parent's attitudes towards children with autism spectrum disorder. Their awareness and impact on child development. Practical aspects of research results
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 4061-4069
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w WoS w maju 2018 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: autistic children ; autism spectrum disorders ; parents ; upbringing ; parental attitudes
    https://library.iated.org/view/TOKAREWICZ2017PAR
    DOI: 10.21125/iceri.2017.1073
    Streszczenie: The quantity and quality of information pertaining to Autism Spectrum Disorder has been on the increase over the past years, not only in the media but also in other sectors, especially in the scientific, non-governmental and educational ones. On the one hand, this information pertains to the essence of autism as a disease, its etiology, symptoms and treatment. On the other hand, it relates to the subject itself, namely children and adolescents with autism. There are more and more scientific publications and guides addressed to parents raising autistic children, teachers and therapists. Moreover, better cooperation at the institutional and individual level can be observed. In spite of the positive changes regarding public perception of ASD and the dissemination of knowledge on that topic, there is much more to be done in this respect. Therefore, the article is designed not only to describe the theoretical aspect of the disease but also the practical one by showing how an autistic child functions in the family. (...) By reason of the research subject, a standardized and recognized in Poland research tool for diagnosing parental attitudes toward their autistic children was used. The research findings revealed that some parents were diagnosed with attitudes which were not desirable in the process of childrearing, which in turn may have a negative influence on the upbringing and the development of a child. Relevant research results were made available to the parents participating in the study in order to help them take corrective actions because the best interest of a child should be a priority for its parents.

    16/17
    Nr opisu: 0000035792
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
    Tytuł pracy: The Popularization of English Language Learning in Primary Schools in Poland
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 12, no 2, p. 181--196
    p-ISSN: 2543-7585
    e-ISSN: 2543-8409

    Uwagi: Poprzedni tytuł czasopisma: Journal of Preschool and Elementary School Education - ISSN 2084-7998 (zmiana w 2016 r.). Na liście czasopism punktowanych MNiSW funkcjonuje pod poprzednim tytułem. Druk 2018 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: student ; primary school ; English language learning ; popularization ; motivation to learn
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/jpe/article/view/831
    DOI: 10.14632/mjse.2017.12.181
    Streszczenie: Accession of Poland to the European Union induced a variety of changes in different areas of life, including education. A second language was introduced as a compulsory subject in kindergarten and primary school and two compulsory foreign languages in general lower and upper secondary schools. English is the most popular of all languages in all types of schools, regardless of the level of education they represent. Globalization of the English language, the process which can be observed nowadays, has a significant impact on actions taken by schools to popularize learning this language. Therefore, the research was performed with a view to achieving a better understanding of the popularization of English language learning in primary schools in the larger context of a variety of factors. Basing on the analysis of research results, the conclusions reflecting real needs of learners as far as the more effective English language learning is concerned have been drawn. Sharing the research findings with the primary schools which participated in the research will contribute to their practical application.

    17/17
    Nr opisu: 0000034160
    Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: The scope of implementation of geometric concepts in selected kindergartens in Poland
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 75, No. 4, p. 345--353
    p-ISSN: 1822-7864
    e-ISSN: 2538-7111

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 20058
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: content analysis ; geometrical education ; geometrical concepts ; preschool education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://www.scientiasocialis.lt/pec/node/1072
    Streszczenie: The core curriculum of preschool education stipulates that the child that is prepared to study Mathematics in school can distinguish between basic geometric figures (circles, squares, triangles, rectangles). Nevertheless, a review of the records of student training in kindergarten revealed that there were no geometry-related subjects in any of them. Therefore, it was decided to further explore whether it was the teachers who did not implement geometrical concepts or just the students, who had no opportunity to observe or conduct classes in the field. In addition, if the latter was the case, the analysis was to include the extent to which teachers implement geometric concepts.A total of 150 teachers (females only), 78 teachers from 19 kindergartens located in Siedlce and 72 teachers from 18 kindergartens located in Biala Podlaska, participated in the research. The research methods of a diagnostic survey and document review were employed. Structured interviews were conducted with the teachers in order to identify the factors having an influence on the implementation of geometric concepts in kindergartens. The content analysis of geometry topics recorded in class registers was performed for the period of 8 months. The analysis of research results revealed that, in most cases, there was no systematic mathematical education with geometric content provided by most of the teachers participating in the research. They do not use children's potential, i.e. geometric intuition, in an effective way. However, if properly shaped in kindergarten, this intuition may be a baseline for a more systematic study of Mathematics, including geometry, in school. On the basis of this research, conclusions may be drawn about the scope of geometrical education in kindergartens.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB