AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: KMIECIŃSKI MICHAŁ
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/2
Nr opisu: 0000033858
Autorzy: Mieczysław Adamowicz, Michał Kmieciński.
Tytuł pracy: Finansowanie oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce
Tytuł równoległy: Financing education in local government units in Poland
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 1, s. 68--78
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: finansowanie oświaty ; budżet państwa ; sytuacja oświatowa ; dotacje celowe ; algorytm podziału subwencji oświatowej
Słowa kluczowe ang.: financing education ; national budget ; educational situation ; designated grants ; algorithm for dividing educational subsidy
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/FINANSOWANIE-OSWIATY-W-JEDNOSTKACH-SAMORZADU-TERYTORIALNEGO-nW-POLSCE,110911,0,1.html
DOI: 10.29316/rs.2017.8
Streszczenie: Education is financed mostly by the national budget funds transferred to the local government units in the form of subsidies and grants. About 62% of those educational subsidies are received by communes. Schools compensate for the deficiency of budget funds with their own resources and with the resources from UE, from various foundations or private sources. The amount of the educational subsidy is determined according to an algorithm adopted for a given year and is divided between local government units on the basis of the number of schoolchildren. While calculating the subsidy, the teachers' professional advancement degree, the number of disabled schoolchildren, type of school and other factors are taken into consideration. The resources for pre-school education and for different purposes, like school supplies, are provided for in the national budget. The extent to which local government units consume the educational component of the general subsidy is varied. Local governments finance educational activities from their own resources, by assigning them to bodies responsible for economic and administrative support of schools. The financing of educational tasks using EU funds has constituted significant support for the quality of education and development of competences.

2/2
Nr opisu: 0000033186
Autorzy: Mieczysław Adamowicz, Michał Kmieciński.
Tytuł pracy: Funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce w okresie transformacji systemowej
Tytuł równoległy: The educational system in Poland during the socio-economic transformation
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, T. 10, nr 4, s. 39--45
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: edukacja ; system oświaty ; reforma edukacyjna ; polityka oświatowa ; zarządzanie oświatą
Słowa kluczowe ang.: education ; educational system ; education reform ; education policy ; managing the educational system
Streszczenie: Przedmiotem pracy jest system edukacji w Polsce, jego zmiany i sposoby finansowania. Celem jest przedstawienie obowiązującego systemu szkolnictwa przedszkolnego, wczesnoszkolnego, podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego. Wykazano trendy w liczbie placówek edukacyjnych, liczbie i poziomie kwalifikacji nauczycieli oraz liczbie uczniów. Drugim głównym celem jest przedstawienie stanu i sposobu finansowania szkół. Materiał badawczy zaczerpnięto ze statystyki GUS, danych resortu, literatury problemu oraz dokumentów prawnych. Badania wykazały względną stabilizację systemu oświatowego od ostatniej większej reformy w 1999 roku i ciągłe wprowadzanie korekt usprawniających jego funkcjonowanie. zauważono stopniowe ograniczanie liczby placówek szkolnych, znaczny spadek liczby uczniów i poprawę kwalifikacji nauczycieli, co pozwoliło podnosić poziom jakościowy oświaty mimo niejednoznacznych ocen niektórych zmian w systemie oświatowym. Mimo spadkowych tendencji w liczbie szkół i liczbie uczniów ciągle wzrastały nakłady finansowe na funkcjonowanie szkolnictwa.
Streszczenie: The subject of the article is the educational system in Poland, its changes and mode of financing. Its aim is to present the actual educational system of preschool, early years school and primary school education forms as well as gymnasium and lyceums. The trends related to the number of education institutions, number of teachers and pupils as well as the level of teacher's qualifications are presented. The other aim of the paper is to describe the level and mode of schools financing. The research materials were retrieved form official statistics, educational administration data, other research literature and legal documents. the research results indicate a relative stability of the educational system in Poland since the last reform in 1999 and continuous introduction of minor corrections improving its functioning. the research results points to a decreasing number of schools and population of pupils and an increasing level of quality of education. Some achievements in education are however questioned. Despite negative trends in the number of schools and pupils, an increase in educational expenditures has been noted.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB