AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: KONOWALUK HELENA
Liczba odnalezionych rekordów: 60



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/60
Nr opisu: 0000044212
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce
Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 199-215
ISBN: 978-83-8294-063-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; konsumpcjonizm ; nauczyciel ; muzyka ; studenci
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

2/60
Nr opisu: 0000045007
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Tutoring as a challenge for the modern teacher - in search of effective teaching methods
Tytuł całości: W: Current challenges for human activity. An interdisciplinary approach / sc. ed. Jolanta Brodowska-Szewczuk, Anna Marciniuk-Kluska, Regina Demianiuk
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 37-43
ISBN: 978-83-67162-65-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe ang.: didactic method ; higher education ; teachers ; teaching methods ; tutoring
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/60
Nr opisu: 0000044637
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Współczesne implikacje idei korczakowskiego wychowania dla praktyki pedagogicznej
Tytuł całości: W: Janusz Korczak współcześnie w kulturze i edukacji / red. nauk. Agnieszka Roguska, Dorota Aydogdu
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 169-177
ISBN: 978-83-67162-48-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: idea ; Janusz Korczak ; nauczyciele ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/60
Nr opisu: 0000044242
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Zastosowanie metody tutoringu w procesie kształcenia studentów kierunków pedagogicznych w czasie zdalnej edukacji
Tytuł równoległy: The use of tutoring method in remote teaching of pedagogical students during the COVID-19 pandemic
Tytuł całości: W: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 151-158
ISBN: 978-83-64881-89-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 19262
Liczba arkuszy: 0,48
Słowa kluczowe: studenci ; tutoring ; zdalne nauczanie
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

5/60
Nr opisu: 0000044484
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Znaczenie zdrowia emocjonalnego w kontekście wychowania prozdrowotnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Tytuł równoległy: The significance of emotional health in the context of pro-health education of early-school children
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / red. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 153-158
ISBN: 978-83-66597-50-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie prozdrowotne ; zdrowie emocjonalne ; zdrowy styl życia
Słowa kluczowe ang.: early-school children ; parent ; emotional health ; health ; healthy lifestyle
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

6/60
Nr opisu: 0000041949
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście edukacji sustensywnej
Tytuł równoległy: Shaping health habits of early school children in the context of sustainable education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 19, nr 2, s. 55--61
p-ISSN: 1733-1218
e-ISSN: 2719-826X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja sustensywna ; edukacja zdrowotna ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zrównoważony rozwój
Słowa kluczowe ang.: children ; health education ; health habits ; rearing ; sustainable development ; sustainable education
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/8783
DOI: 10.21697/seb.2021.19.2.05
Streszczenie: We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.
Streszczenie: In the current literature on the subject the theoretical concepts of sustainable development are fairly well documented, there is however a need to research the applications of those ideas in practice. It seems important then to build strategies of actions especially concerning the realm of consciousness. A necessary condition for shaping social consciousness of sustainable development is shaping pro-health attitude of children as soon as in early school. That is why, the goal of the study, whose results have been presented in this article, was to inspect the level of pro-health habits achieved by early school children in the course of sustainable education. An analysis of the results allowed to answer the key problem question: "How is pro-health attitude of early school children shaped in the context of sustainable development, with the influences of parents and teachers?" The results of the study showed a high level of pro-health habits in children, which to some degree points towards a need to keep up the strategy of actions of sustainable education by executing tasks in the aspect of cooperation of school and family environments, and also a need to continue research in the aforementioned territory.

7/60
Nr opisu: 0000042738
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Socjalizacja konsumencka dzieci w wieku wczesnoszkolnym w rodzinie
Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: KSAP
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 218-233
ISBN: 978-83-61713-26-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; konsumpcja ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; socjalizacja konsumencka ; wiek wczesnoszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

8/60
Nr opisu: 0000042735
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Wychowanie ekonomiczne dzieci w środowisku rodzinnym
Tytuł równoległy: Economic education of children in a family environment
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji wczesnoszkolnej XXI wieku / red. nauk. Sabina Wieruszewska-Duraj
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 135-150
ISBN: 978-83-66597-14-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie ekonomiczne
Słowa kluczowe ang.: child ; early-school children ; economic education ; economic socialization ; family
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

9/60
Nr opisu: 0000043674
Autorzy: Zofia Kubińska, Helena Konovaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Wychowanie zdrowotne w świetle personalizmu Jana Pawła II
Tytuł pracy w innym języku: Health education in the light of Pope Hojn Paul II
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 30--41
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9331

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: człowieczeństwo ; filozofia chrześcijańska ; personalizm ; wartości ; wychowanie zdrowotne ; zdrowie
Słowa kluczowe ang.: christian philosophy ; health ; health education ; humanity ; personalism ; values
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Wychowanie-zdrowotne-w-swietle-personalizmu-Jana-Pawla-II,144081,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/144081
Streszczenie: W artykule Autorzy skupili się na rozważaniach Jana Pawła II w następującym porządku: omówienie podstawowych prawd jego filozofii personalistycznej. Następnie podjęto problem wychowania w świetle tejże filozofii personalizmu chrześcijańskiego i omówiono istotne wartości wychowawcze mające ważne miejsce w nauczaniu Papieża.
Streszczenie: The Authors discussed the basic truths of Pope John Paul II's personalistic philosophy, upbringing in the light of the philosophy of christian personalism and the significance of educational values in the Pope's teachings.

10/60
Nr opisu: 0000040355
Autorzy: Zofia Kubińska, Helena Konowaluk-Nikitin, Anna Pańczuk, Joanna Kubińska.
Tytuł pracy: Aksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka
Tytuł pracy w innym języku: Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 2, s. 128--137
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: promotor zdrowia ; zdrowie duchowe ; Jan Paweł II ; nauczanie
Słowa kluczowe ang.: health promoter ; spiritual health ; St. John Paul II ; teaching
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Aksjologiczne-wsparcie-kompetencji-zawodowych-promotora-zdrowia-przez-nauczanie-Jana,122019,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/122019
Streszczenie: Celem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla poprawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru jakim jest zdrowie.
Streszczenie: The aim of the article was to show the fundamental value and need for the presence of the spiritual dimension of human health in the cognitive and practical competences of the health promoter, including the teaching of John Paul II showing the axiological dimension of the spiritual sphere of a person. It should be emphasized that the lack of a spiritual dimension in the complexity and integrity of actions for human health has the features of reductionism instead of coherent merging. Educational standards shown in actions taken in Poland, Europe and on a global scale to improve the quality of education of health promotion personnel do not require the education of professional competences showing and explaining the transcendent dimension of health, which thanks to conscience, through the power of the Holy Spirit penetrates all health spheres minimizing erroneous human activities.

11/60
Nr opisu: 0000040669
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nawyki prozdrowotne dzieci w wieku wczesnoszkolnym w opinii rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Pro-health habits of early school children, based on parents' opinion
Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 377-386
ISBN: 978-83-66597-00-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; rodzice ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zdrowie
Słowa kluczowe ang.: child ; early years ; parent ; pro-health habits ; upbringing ; health
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

12/60
Nr opisu: 0000039782
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: University education of students with disabilities with the example of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Tytuł równoległy: Edukacja akademicka studentów z niepełnosprawnościami na przykładzie Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 2, s. 108--119
p-ISSN: 0137-818X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wykształcenie wyższe ; edukacja włączająca ; studenci z niepełnosprawnościami ; ograniczenia ; bariery
Słowa kluczowe ang.: university education ; inclusive education ; students with disabilities ; barriers
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://e-szkolaspecjalna.pl/resources/html/article/details?id=203937
DOI: 10.5604/01.3001.0014.1336
Streszczenie: Interest in the problem of the participation of people with disabilities in public, social, professional and, in particular, educational life has increased over the past few years both worldwide and in Poland. The literature on the subject includes numerous publications concerning the education of children and youth with disabilities. This is not surprising since education at the primary as well as secondary school level is obligatory in Poland. It is also a condition for taking up higher education. The functioning of students with disabilities in higher education institutions is not so widely commented on in the literature. According to the data by the Central Statistical Office (GUS), the number of university students with disabilities amounted to 22,988 in 2007, and it increased to 31,613 by 2012. However, there has been a decline in the number of university students with disabilities since 2013. There were 28,940 university students with disabilities in 2013, while only 25,121 strived to receive third-level education in 2016, which constituted 1.86% of the total number of students in Poland. The fact that only 4.6% of people with disabilities had third-level education in 2002 is also worth noting. Since 2006, the number of students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska has maintained a relatively permanent level of 50 people, representing 1.7% of the total number of students at the school. The objective of the study was to define the specificity of the functioning of the students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska in the context of educational conditions offered to them by the school. The findings show that students with disabilities point to their difficult individual situation rather than to the conditions provided by the university as the source of their difficulties in studying.
Streszczenie: W ostatnich dekadach zarówno na świecie, jak i w Polsce wzrosło zainteresowanie problematyką uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu publicznym, społecznym, zawodowym, a szczególnie edukacyjnym. Literatura przedmiotu wskazuje na liczne publikacje dotyczące edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Fakt ten nie dziwi, gdyż edukacja na poziomie szkoły podstawowej i średniej jest w naszym kraju obligatoryjna. Warunkuje także podjęcie kształcenia na studiach wyższych. Funkcjonowanie studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych nie jest już tak obszernie komentowane w literaturze. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2007 r. w Polsce było 22 988 studentów z niepełnosprawnościami, a w 2012 r. liczba ta wzrosła do 31 613 osób. Od 2013 r. liczba osób z ograniczoną sprawnością podejmujących studia zaczęła spadać - w 2013 r. było ich jeszcze 28 940, a w 2016 r. już tylko 25 121 osób z niepełnosprawnościami dążyło do uzyskania wykształcenia wyższego, co stanowiło 1,86% ogólnej liczby studentów w Polsce. Warto również zwrócić uwagę, że w 2002 roku zaledwie 4,6% osób z niepełnosprawnościami posiadało wyższe wykształcenie. W Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej od roku 2006 liczba studentów z niepełnosprawnościami utrzymuje się na względnie stałym poziomie - 50 osób, co stanowi 1,7% ogólnej liczby studentów uczelni. Celem badań było określenie specyfiki funkcjonowania studentów z niepełnosprawnościami na tej uczelni w kontekście proponowanych im tu warunków kształcenia. Rezultaty ujawniają, że studenci z niepełnosprawnością jako źródło trudności w studiowaniu wskazują raczej na swoją trudną sytuację indywidualną niż na warunki stworzone przez uczelnię.

13/60
Nr opisu: 0000037216
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: An innovative method of hardening in pro-health education among pre-school children
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: S. 9324-9331
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24800
Liczba arkuszy: 0,62
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: hardening ; pro-health education ; pre-school children ; kindergarten
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: The child's health rests in the hands of his adult carers. There are many factors which constitue health such as: rational plan of daily routine, healthy diet, sleeping, going for walks, doing physical activities and hardening. In the week, a child spends most of its time in kindergarten or school. That is why, it is so signifiant that the teacher shows both correct attitude and willingness to learn about his or her own behaviour as well as his/her influence on his or her own health. The ways of strengthening the children's immunity depend mainly on teachers' knowledge about health hardening. Hardening can be defined as a system of treatments that constitue an integral part of physical education among children. Not only in kindergarten but also at home hardening is a powerful health remedy that reduces the incidence of cold diseases from 2 to 4 times. Hardening is not a cure for diseases, but a preventive treatment. A hardened person can easily bear not only heat and cold, but also violent changes in ambient temperature, which can lead to the weakening of the body's defenses. Hardening induces a general strengthening of the body. It also leads to the increase in the efficiency of the central nervous system, as well as to the normalization of metabolism and improvement of blood circulation. Hardening is a significant element of a healthy lifestyle among people of all ages. However, it is especially significant for children whose body has not yet developed the ability to react quickly and rapidly to violent environmental changes. Children overheat faster or undergo hypothermia. What is more, they are more sensitive to changes in air humidity, especially to its increase, or UV radiation. Children, who are hardened from childhood, are less likely to get sick and find it easier to adapt in kindergarten. In regard to the aforementioned reasons, research was undertaken in this area, implementing an innovative method of hardening through pro-health education and breathing exercises in two kindergartens in Poland as a pedagogical experiment. The aim of the research was to determine how daily breathing exercises "Strelnikowej" during pro-health education in kindergarten affected children's health (immunity). The research included 42 children aged 6 attending two kindergartens in Biała Podlaska, 22 of whom formed an experimental group and 20 children a control group. An introductory pro-health talk as well as health-hardening exercises were conducted with the use of "Strelnikowa" method in the experimental group for three months from October to December. At the same time, a pre-school documentation, which included information on the incidence of every child getting sick in the months of October, November and December, was analysed on the basis of the nursery attendance register. The results of the conducted research with the use of the pedagogical experiment confirmed that, after 3 months of pro-health education as well as hardening based on the

14/60
Nr opisu: 0000037217
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Educational activities in health eduction in kindergartens in Poland and Latvia - comparative research
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 9338-9345
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24987
Liczba arkuszy: 0,62
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: hardening ; child ; immunity ; kindergarten ; upbringing ; health education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: At the beginning, the progress of civilization and the increase in prosperity undoubtedly favoured the enhancement of the general society health. However, there is no denying that over the past decades there has been observed sedentary (sitting) lifestyle associated with aforementioned factors which turned out advantageous for the development of the so-called civilization diseases. Such lifestyle applies not only to the elderly, but also to the representatives of younger generation who are spending more and more time in front of computers, tablets, smartphones or television sets. Effective health education conducted from an early age can contribute to the consolidation of appropriate habits of taking care of one's health for all their lives. The key task of every kindergarten teacher is to bring about a positive health attitude in their pupils. The aim of the research is to analyse the actions undertaken by pre-school teachers that increase the immunity in children. In accomplishing this goal, it was examined how significant role teachers play in this aspect, because it is the teacher who stays with the pupils for most of the day. In addition, teacher's tasks include caring about children's health by shaping appropriate pro-health attitudes. The article presents selected hardening methods used in kindergartens located on the territory of Poland and Latvia. The comparative research was conducted in 2018 in Biała Podlaska (Poland) and Daugavpils (Latvia). The research includes pre-school teachers of selected kindergartens. The method of diagnostic survey was applied, whereas the technique was a survey and the tool, thanks to which data was collected, was a questionnaire. It consisted of questions in the field of health education and hardening methods. The results of the comparative research have shown that more pre-school education teachers in Latvia than in Poland have greater educational influence, introducing more diverse health-oriented treatments and physical exercises in order to increase children's immunity to temperature changes and cold diseases. Immune system is the weapon for the common cold. On the other hand, teachers of pre-school education in Poland stress the fact that children's immunity can be effectively increased not only by frequent outdoor activities while going for a walk during different seasons but also by proper diet. Therefore, it is worth implementing new methods of pro-health education in Polish kindergartens which are based primarily on being physically active and hardening. According to all surveyed educators, it can be concluded that the lack of parents' attention, rare cuddling, lack of common fun and play activities performed with parents finally cause greater or lesser frustration, leading to deterioration of the child's health. The child's nervous system is closely related to the immune system. Therefore, the well-being of a child raises his immunological immunity through close relationships at home an

15/60
Nr opisu: 0000036990
Autorzy: Xelena Konovalûk-Nikitin, Stanislava Nazaruk.
Tytuł pracy: Aktiviziruûŝie metody obučeniâ v praktike učitelej doškol'nyh zavedenij g. Bâla Podlâska. Raport po rezul'tatam iccledovaniâ
Tytuł równoległy: Activizing methods of teaching used by teachers of kindergartens in the city of Biała Podlaska. Research report
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, no 2 (21), s. 129--134
p-ISSN: 2219-5203

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 1.000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: preschooler ; kindergarten pedagogics ; activizing methods of teaching ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: The article takes a timely subject of using activizing methods of teaching preschoolers. Writers are primarily looking up the question in the theoretical aspect nasing on the literature of the subject. Carrying our research in selected kindergartens of the city of Biała Podlaska (Poland) lets us answer the question: what activizing methods of teaching teachers are using in their work?

16/60
Nr opisu: 0000036961
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Edukacja zdrowotna w praktyce wychowania przedszkolnego
Tytuł równoległy: Health education as employed in preschool education
Tytuł całości: W: Vyčonyâ zapiski Brèckaza universitèta : zbornik navukovyh prac, Vypusk 14, častka 1, Gumanitarnyâ i gramadskiâ navuki / red. A. M. Sendzer
Miejsce wydania: Brèst
Wydawca: BrDU imâ A.S. Puškina
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 168-174
ISBN: 978-985-555-906-2
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 25569
Liczba arkuszy: 0,64
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; wychowanie przedszkolne
Słowa kluczowe ang.: health education ; preschool education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://www.brsu.by/sites/default/files/vesnik/vuchonyya_zapiski._ch._1._gumanitarnyya_i_gramadskiya_navuki._vyp._14.pdf
Streszczenie: Zdrowie jest wartością nie zawsze docenianą przez dzieci. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że zdrowie można stracić i że trzeba o nie dbać. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i innych powinno być obecne w wychowaniu przedszkolnym. Edukacja zdrowotna w przedszkolu charakteryzuje się planowością, ciągłością i systematycznością, która ma na celu wraz z rozwojem dziecka wyposażyć je w elementarną wiedzę o zdrowiu. Celem artykułu było przedstawienie realizacji edukacji zdrowotnej w wybranym przedszkolu w Białej Podlaskiej. Autorzy omówiły ważniejsze elementy edukacji zdrowotnej oparte o podstawę programową obowiązującą w budowaniu tego typu programów. Następnie opisują możliwości omawianego Przedszkola Nr 15 w Białej Podlaskiej (Polska) i analizują działania podejmowane przez tą instytucję w zakresie edukacji zdrowotnej. W artykule wykorzystano dokumenty omawianej instytucji, wywiady z jej rodzicami i pracownikami oraz obserwację.
Streszczenie: Health is a value that is not always esteemed by children. Kids often do not realize that they can lose their health and that they have to nurse for it. Shaping the skills of caring for health of themselves and the others ought to be included in the preschool education. What is important about the health education taught in the kindergarten is its schedule, continuity and regularity which will gradually, as the child's development advances, equip it in basic knowledge about health. The aim of the article was an attempt to picture the execution of health education in a selected kindergarten in Biała Podlaska. The authors discuss important elements of health education based on core curriculum traditionally applied while creating such projects. Next they describe the abilities of Kindergarten No 15 in Biała Podlaska, Poland and analyze actions concerning health education which are being taken by said kindergarten. In the article authors used files of institution concerned, interviews with its parents and staff as well as the authors' personal scrutiny.

17/60
Nr opisu: 0000035663
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Innowacje pedagogiczne w praktyce nauczycieli przedszkoli w Białej Podlaskiej
Tytuł całości: W: Ukierunkowania i działania w educkaji dzieci, młodzieży i dorosłych / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: AKKA
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 11-23
ISBN: 978-83-948104-3-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba arkuszy: 0,65
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; innowacje ; nauczyciel ; wychowanie przedszkolne
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii PSW.

18/60
Nr opisu: 0000035645
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Andrii Poruchynskyi, Olena Dmytrotsa, Tetiana Poruchynska.
Tytuł pracy: Physical activity of children in pre-school age in the opinion of parents and teachers from kindergartens
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. II, p. 613--622
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: School Pedagogy. Preschool Pedagogy.Publikacja zindeksowana w bazie WoS w czerwcu 2019 r.
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 26838
Liczba arkuszy: 0,67
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: child ; daily energy consumption ; level of physical activity ; pre-school age
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3094
    DOI: 10.17770/sie2018vol1.3094
    Streszczenie: Bearing in mind the proper development of a young person, attention should be paid to shaping certain habits related to physical activity during childhood. The child's physical activity influences various parameters of his health, both today and in the future. In connection with the implementation of joint research between partner universities: Lesya Ukrainka Eastern European National University and Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Poland there was examined the level of physical activity of children aged 5-6 within one day including factors such as: age, sex, participation in sections in kindergarten and their leisure time. 250 children from kindergartens in Lutsk took part in the research. The research results showed that the majority of children show low activity, which may adversely affect their health. Therefore, there is a necessity to organize various kinds of physical activity classes for children, both in the family and in kindergarten.

    19/60
    Nr opisu: 0000036291
    Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
    Tytuł pracy: Polish preschool teachers' views on hardening children's health
    Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: S. 9085-9092
    ISBN: 978-84-09-05948-5
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałąch pokonferencyjnych zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 29013
    Liczba arkuszy: 0,72
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: hardening health ; preschool teachers ; kindergartens
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://library.iated.org/view/WASZCZUK2018POL
    DOI: 10.21125/iceri.2018.0679
    Streszczenie: Preschool age is considered the most significant period of human development. During this time, many morphological, psychological and motor functions of the child are rapidly expanding and maturing. It is the age when the foundations for the child's health are being established and reinforced. The morbidity rates of preschoolers in Poland remain relatively high regardless of the successes of preventive medicine. Diseases of the upper respiratory tract due to a common cold still dominate in the disease structure. Accordingly, hardening may become a prime way of boosting the immunity of a child's system. Hardening is nothing more than reinforcing the immunological system by training its reactions to different circumstances. So far, there have been no studies in Poland concerning hardening of children in preschool age neither in the kindergarten nor at home. In the European literature, numerous works on the topic have appeared, especially in Norway, Great Britain, Latvia or Belarus. In Poland, this kind approach to natural body forces tends to be neglected. That is why examining the level of knowledge and opinions on hardening, as well as the used methods were set as the primary aim of the research. We were looking for answers to the following research questions: What methods of hardening the child's body could be used in kindergartens in Poland. We assume that teachers as the persons responsible for the child's upbringing and development process ought to strengthen children's body so that cold and temperature fluctuations do not affect them in a significant way and also enhance their resistance to diseases. The study was conducted in the year 2018 in the city of Biała Podlaska, Lublin Province, and comprised teachers of the selected kindergartens. It used the method of a diagnostic survey and involved a polling technique. The tool for collecting data was a poll questionnaire containing questions on health education and hardening. The analysis of the obtained results regarding the opinions of teachers of pre-school education shows that a vast majority of them were in favour of introducing health hardening to children in kindergartens to reduce respiratory diseases and increase their immunological immunity. The study was pilot research, and it was the first stage of the project entitled 'Pedagogic aspects of hardening children in the preschool age in Poland and abroad', whose purpose is to implement the chosen methods of hardening the body to kindergartens.
    Projekt/grant: Hartowanie organizmu dzieci w różnych typach przedszkoli w Polsce i za granicą : działalność statutowa WNZS PSW, 2018-WNZS/KNH/ZP/4

    20/60
    Nr opisu: 0000035642
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Joanna Maria Marchel, Helena Konowaluk-Nikitin.
    Tytuł pracy: The level of physical activity of children in kindergarten in the light of selected individual factors
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, Vol. 76, No. 1, p. 57--68
    p-ISSN: 1822-7864
    e-ISSN: 2538-7111

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 30762
    Liczba arkuszy: 0,77
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: actigraph ; accelerometer ; kindergarten ; pre-school child ; physical activity
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://oaji.net/articles/2017/457-1519988124.pdf
    Streszczenie: Taking into account the psychophysical development of a young person, a child in particular, attention should be paid to forming certain habits related to physical activity, health, nutrition, hygiene, and aesthetics during the preschool period as such habits will be of utmost importance in his/ her adult life. Physical activity of children affects various health parameters both today and in the future. Specialists draw attention to the correlation between physical activity and the development of the musculoskeletal system, body posture, the nervous, respiratory and vegetative systems. The lack of physical activity may result in cardiovascular diseases or obesity. These are just some of the reasons for which people need physical activity in their lives. Bearing in mind the lack of research on this issue, it was decided to conduct research on the physical activity of children (210 students) aged 4-6 attending selected kindergartens located in the town of Biała Podlaska, Poland. The level of physical activity of children was measured with the use of special devices, so called actigraph units (accelerometers in Polish). Due to a small size of this wrist-watch-like device, movements of children or their participation in games and different forms of activities in kindergarten were not hampered. On the basis of the collected data, statistical analysis was performed. Non-parametric statistical tests were used in order to identify the relationship between variables of the physical activity level and sex, age and weight of a child. Data analysis revealed statistically significant differences between the level of physical activity and some personal characteristics. The research conclusions, which will be helpful in providing effective education in the field of physical activity, were made available to kindergartens.

    21/60
    Nr opisu: 0000035665
    Autorzy: Y. Petrushenko, Helena Konowaluk-Nikitin, A. Vorontsova.
    Tytuł pracy: Concept of Education Throughout Life as a Response to the Economic and Social Challenges of the Present
    Tytuł całości: W: Conceptual principles of regional educational policy / ed. Serhii Pryima
    Miejsce wydania: Warsaw
    Wydawca: Publishing office of Warsaw University of Humanities
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 8-24
    ISBN: 978-83-87301-22-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,8
    Słowa kluczowe ang.: education throughout life ; socio-economic problems
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    22/60
    Nr opisu: 0000034977
    Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Energetyczna wartość aktywności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym - doniesienie z badań pilotażowych
    Tytuł równoległy: Energetic Value of Physical Activity of Children in Pre-School Age - pilot studies
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 5, Nr 2/1 (10/1), s. 231--240
    p-ISSN: 2353-7140
    e-ISSN: 2353-7159

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; poziom aktywności fizycznej ; wiek przedszkolny ; dobowe zużycie energii
    Słowa kluczowe ang.: child ; physical activity level ; pre-school age ; daily energy consumption
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-101-Waszczuk-Nazaruk-str.227-234.pdf
    Streszczenie: W obecnych czasach wrasta świadomość społeczeństwa o potrzebie aktywności fizycznej jako stałego i koniecznego czynnika do zachowania zdrowia. Mając na uwadze rozwój psychofizyczny młodego człowieka, a szczególnie dziecka w wieku przedszkolnym należy zwrócić uwagę na kształtowanie określonych nawyków związanych z aktywnością fizyczną, zdrowiem, żywieniem, higieną, estetyką, które będą miały olbrzymie znaczenie w okresie dorosłości. W związku z powyższym postanowiono zbadać poziom aktywności fizycznej dzieci (105 osób) w wieku 3-6 lat uczęszczających do kilku przedszkoli na terenie powiatu bialskiego. Przeprowadzone badania miały charakter pilotażowy i pokazały, że istnieje związek między aktywnością fizyczną dziecka a typem przedszkola i niektórymi indywidualnymi czynnikami. Wnioski z badań udostępniono przedszkolom biorącym udział w projekcie badawczym

    23/60
    Nr opisu: 0000034921
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Physical activity of children attending kindergartens in Poland in the context of selected socio-demographic factors
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 2760-2765
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w WoS w maju 2018r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; physical activity ; pre-school age
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017PHY
    DOI: 10.21125/iceri.2017.0787
    Streszczenie: In recent years in Poland, especially since 2002 when Poland joined European Union, the popularity of preschool education has been constantly rising. The proof for such a statement are percentages which indicate that almost 98% of children aged 4-6 have been pre-schooled. In small towns, especially in rural areas, dominate pre-school kindergartens run by the local government; usually there is one large kindergarten in the municipality, there are also small kindergartens called "pre-school points", usually created at primary schools. In turn, the offer of kindergartens in the city compared to the countryside is much richer. It is true that public institutions dominate there which are run by the local authorities, however, there are also numerous non-public kindergartens run by individuals and associations. The education program framework clearly states that all behavioral and educational activities carried out by kindergartens are aimed at supporting the comprehensive development of the child and preparing for primary school. In kindergartens there are created conditions for the implementation of various forms of educational activity of the child, including physical, social, cognitive, and emotional activity. Bearing in mind the psycho-physical development of a young person, especially a pre-school child, attention should be paid to shaping and preserving certain habits related to, for example, hygiene, nutrition, health, aesthetics, physical activity, which will be of great importance in adulthood. The physical activity of a child influences the various parameters of his or her health not only today but also in the future. Specialists pay attention to the relationship between physical activity and the development of motion, body posture, nervous system, respiratory system and vegetative one. Lack of physical activity may lead to both cardiovascular diseases and obesity. These are only a few examples for the need of physical activity in person's life. Bearing in mind the lack of research on this issue, one should assume that there is a reason for doing this type of research. Pilot studies were conducted in Poland in 2017 on the territory of Lubelskie Voivodeship and they are part of a larger research project. The main purpose of the study was to diagnose the level of physical activity of children during the time spent in kindergarten. The level of physical activity of the examined group of children aged 4-6 (120 respondents) was determined by means of special measuring devices so called actigraphs. Children, at the time of the test, were carring for two days actigraphs, which looked like watches and did not make it difficult for them to participate in games and other forms of activities. Thanks to these devices the level of children's activity while staying in the kindergarten was defines precisely. On the basis of collected data, statistical analysis was performed. In the research, two types of tests were used: U Mann-Whitney and Chi s

    24/60
    Nr opisu: 0000034917
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ołena Dmytrotsa, Helena Konowaluk-Nikitin, Tetiana Poruchynska.
    Tytuł pracy: Supporting the development of children in pre-school age-practical examples from selected kindergartens in Poland and Ukraine
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 2766-2770
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, zindeksowana w Wos w maju 2018
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: kindergarten ; pre-school age ; child's development ; partner universities
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017SUP
    DOI: 10.21125/iceri.2017.0788
    Streszczenie: The inspiration to present the issue of supporting child development through pre-school education in a comparative sense is the cooperation between two partner universities: Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska and Lesya Ukrainka Eastern European National University in Lutsk. The territorial location of the mentioned universities lies in the Polish-Ukrainian borderland. Apart from the mentioned borderland, which is a common feature of these two colleges, there are several similarities in pre-school education. According to the commonly available data, children in Poland and Ukraine start their primary education at the age of 6-7. Pre-primary education in these countries is based on curricula approved by the Ministry of Education. However, in Ukraine, there is no obligation for children aged 3 to 5 years to start pre-school education. In turn, six-year-old children in Poland undergo obligatory annual preparation. That is why it is worth conducting the research in order to see the differences in pre-school education that both sides can benefit from. As a result, the research has been undertaken to understand the functioning of the kindergartens in Lutsk, especially in the area of its facilities, equipment, organization of classes, working hours of kindergartens, the number of pre-school children in one group, and teachers' qualifications. This purpose has been expanded on the basis of data from kindergartens located on the territory of Biała Podlaska. The listed research was conducted thanks to the cooperation between these universities and researchers' stay in Ukraine in 2017. Detailed data was collected by conducting individual interviews with teachers working in kindergartens. Conclusions were drawn from the conducted research that could be used in pre-school practice. It should be noted that the presented research problem does not exhaust the fully described issue and will continue in the planned joined project.

    25/60
    Nr opisu: 0000034556
    Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, S. Nikitin.
    Tytuł pracy: Značenie igry v žizni čeloveka v kontekste faktov plastičnosti mozga
    Tytuł całości: W: Gul'nì ì zabavy ŭ kul'tury pravâdzennâ vol'naga času dzâcej ì moladzì : zmeny sacâl'naj paradygmy: zbornik naukovyh prac / rêd. kal. U.P. Lûkevìč
    Miejsce wydania: Brêst
    Wydawca: BrDU
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S.56-64
    ISBN: 978-985-555-576-7
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 2.500
    Liczba znaków: 22000
    Liczba arkuszy: 0,55
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: zabawa ; gra ; rozwój ; mózg ; uczenie się
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii

    26/60
    Nr opisu: 0000032635
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
    Tytuł pracy: Doškol'nyj diagnoz kompetentnosti rebenka - put' k ego škol'noj uspešnosti
    Tytuł całości: W: Problemy filosofii sčast'â i pedagogiki uspešnosti v issledovaniâh učenyh slavânskih stran : kollektivnaâ monografiâ / Lidâ V. Kondras~~31ova, Anna Klim-Klimaševcka
    Miejsce wydania: Čerkasy : Sedl'ce
    Wydawca: Čerkasskij Nacional'nyj Universitet imeni Bogdana Hmel'nickogo
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 324-337
    ISBN: 966-7406-31-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; diagnoza pedagogiczna ; nauczyciel
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    27/60
    Nr opisu: 0000033203
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
    Tytuł pracy: Obrazovanie v mul'tikul'turnyh klassah (na primere hekotoryh načal'nyh škol b2~31l'skogo poveta)
    Tytuł równoległy: Education in multucultural classrooms (case study: some primary schools in the county of Bielsk)
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, no. 16, p. 46--51
    p-ISSN: 2219-5203

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,8
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczanie ; wielokulturowość ; szkoła podstawowa ; klasa międzykulturowa
    Słowa kluczowe ang.: children's education ; nulticulturalism ; primary school ; intercultural classes
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: The aim of this paper was to draw attention to the problem of education of children of different nationalities who come with their parents to Poland. The law requires that all children who are stying in Poland should attend school. At school children learn the Polish language, they learn to make first relationships, overcome barriers, prejudices and phobias. The research in selected primary schools in the county of Bielsk allowed to get acquainted with the difficulties that theachers overcome every day, working in intercultural classes. The authors of the paper concentrate on a variety of tasks which school is to cope with in connection with school education of children of different nationalities.

    28/60
    Nr opisu: 0000031470
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
    Tytuł pracy: Kompetencii šestiletnego rebenka v svete doškol'noj diagnostiki
    Tytuł równoległy: Competences of six-year-old children in the light of preschool assessment
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, no 15, s. 32--40
    p-ISSN: 2219-5203

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 35375
    Liczba arkuszy: 0,88
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; kompetencje ; umiejętności
    Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; school readiness ; competences ; skills
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    Streszczenie: The purpose of this paper is to discuss the competences of six-year-olds in the context of school readiness. Teachers, owing to the preschool assessment, are able to evaluate the level of mastery of particular skills, namely what children have achieved, what they know, what they can do, and what they have difficulties with. Kindergarten creates favourable conditions and provides opportunities which stimulate the development of children. Thus, a child systematically acquires competences which are necessary in order to start learning at primary school. Providing information about children, preschool assessment is a useful tool not only for teachers but also for parents.

    29/60
    Nr opisu: 0000032458
    Autorzy: E. Brodackaâ-Adamovič, X. Konovalûk-Nikitina.
    Tytuł pracy: Škol'noe obučenie nacional'nyh men'šinctv v perod 1918-1939 gg. v kontekste meždunarodnyh obâzatel'stv Pol'ši
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, no 1 (33), s. 10--17
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Język publikacji: RUS
    Liczba znaków: 37033
    Liczba arkuszy: 0,92
    Słowa kluczowe: mniejszości narodowe ; edukacja ; Polska ; II Rzeczpospolita
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Bibnlioteki PSW.
    http://koippo.in.ua/arhiv/druk/PED_VIS_1(33)_1.pdf
    Streszczenie: The article discusses abort company rights of national minorities living in the Poland in 1918-1939. The starting date is regaining independence by Poland, the final date is to carry out in 1931 Census. Situation of national minorities in Poland governed the rules established no the basis of international agreements, which, apart from political issues also identified issues relating to the development of education of national minorities.

    30/60
    Nr opisu: 0000029234
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
    Tytuł pracy: Mežkul'turnoe obrazovanie kak vozmožnost' integracii detej bežencev
    Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac'
    Miejsce wydania: Kiïv
    Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
    Rok wydania: 2014
    Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 6
    Strony zajęte przez pracę: S. 294-301
    ISBN: 978-966-2633-50-4
    Uwagi: Streszcz. w j. ros.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba znaków: 20 068
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja
    Słowa kluczowe ang.: children ; intercultural education ; refugee children ; integration
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW

    31/60
    Nr opisu: 0000029347
    Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, S. Nikitin.
    Tytuł pracy: Skazka kak instrument vospitatel'noj raboty. Vospitatel'noe vliânie čteniâ skazok detâm doškol'nogo vozrasta
    Tytuł całości: W: Gul'nì ì zabavy ŭ kul'tury pravâdzennâ vol'naga ~času dzâcej ì moladzì : têoryâ ì praktyka
    Miejsce wydania: Brest
    Wydawca: Al'ternativa
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 51--58
    ISBN: 978-985-521-434-3
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba znaków: 21 447
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: bajka ; dzieci ; rodzina ; rozwój
    Uwaga: Kopia dostępna w dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW

    32/60
    Nr opisu: 0000026957
    Autorzy: Sergiusz Nikitin, Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Mesto kreativnosti v gosudarstvennoj škol'noj sisteme obrazovaniâ v kontekste peremen i vyzovov XXI veka
    Tytuł całości: W: Rižskie vstreč : pedagogično-psihologičeskie voprosy v naučnyh pol'sko-latvijskih iccledovaniâh / red. Alicja Antas-Jaszczuk, Ewa Brodacka-Adamowicz, Sergiusz Nikitin
    Tytuł całości: W: Spotkania ryskie : zagadnienia pedagogiczno-psychologiczne w badaniach naukowych polsko-łotewskich : praca zbiorowa
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
    Rok wydania: 2013
    Strony zajęte przez pracę: S. 241-255
    ISBN: 978-83-7051-731-1
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,75
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: szkoła ; kreatywność ; dzieci ; rozwój
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    33/60
    Nr opisu: 0000026963
    Autorzy: Elena Konovaluk, S. Nikitin.
    Tytuł pracy: Semejnye detskie doma v Pol'še
    Tytuł równoległy: Family child care homes in Poland
    Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac'
    Miejsce wydania: Kiïv
    Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
    Rok wydania: 2013
    Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 3
    Strony zajęte przez pracę: S. 485-493
    ISBN: 978-966-2735-58-1
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce zagranicznej
    Język publikacji: RUS
    Liczba arkuszy: 0,4
    Słowa kluczowe: dom dziecka ; Polska
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    34/60
    Nr opisu: 0000026962
    Autorzy: Elena Konovaluk, Zofia Kubińska.
    Tytuł pracy: Zdorov'esberegaûŝee obrazovanie v praktike doškol'nogo vospitaniâ na primere detskogo cada no 15 v g. Bâla Podlâska
    Tytuł równoległy: Health saving education in the work of preschool educational institution number 15 in Byala Podlyaska
    Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac'
    Miejsce wydania: Kiïv
    Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
    Rok wydania: 2013
    Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 4
    Strony zajęte przez pracę: S. 60-72
    ISBN: 978-966-2735-59-8
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,6
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie przedszkolne ; edukacja zdrowotna
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    35/60
    Nr opisu: 0000023020
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Rysunek w wychowaniu przedszkolnym : rola w diagnostyce i terapii pedagogicznej
    Tytuł pracy w innym języku: Drawing in preschool education : its role in pedagogical diagnosis and therapy
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2012, T. 6, nr 1, s. 5--20
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL, ENG
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rysunek ; arteterapia ; terapia pedagogiczna ; diagnostyka pedagogiczna ; wychowanie przedszkolne
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/01_rs_t6_nr1_2012_nazaruk_konovaluk.pdf

    36/60
    Nr opisu: 0000026959
    Autorzy: S. Nikitin, Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Tajczi bajlun bol - vosstanovitel'no-ozdorovitel'nyj sport i razvlečenije dlâ vseh
    Tytuł całości: W: Gul'ni i zabavy ýkul'tury pravâzdennâ vol'naga času dzâcej i moladzi : tradycyì i navacyì : zbornik navukobyh prac
    Miejsce wydania: Brest
    Wydawca: "Al'ternativa"
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 85-89
    ISBN: 978-985-521-341-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce zagranicznej
    Język publikacji: RUS
    Słowa kluczowe: Taiji Bailong Ball ; sport ; czas wolny
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    37/60
    Nr opisu: 0000026958
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Vospitatel'nye aspekty pol'skogo katoličeskogo dviženiâ domašnââ cerkov'
    Tytuł całości: W: Gumanitaryzacyâ i kul'tura : zbornik navukovyh prac vykladčykaý, specyâlistaý i studèntaý / Ul. P. Lûkevič [i in.]
    Miejsce wydania: Brest
    Wydawca: "Al'ternativa"
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 60-68
    ISBN: 978-985-521-344-5
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: domowy kościół ; wychowanie ; metody wychowania
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    38/60
    Nr opisu: 0000022644
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Wypalenie zawodowe współczesnego nauczyciela. Wybrane aspekty problemu
    Tytuł równoległy: Burnout of the modern teacher. Selected aspects of the problem
    Tytuł całości: W: Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku / red. B. Wołosiuk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 285-296
    ISBN: 978-83-61044-93-2
    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wypalenie zawodowe

    39/60
    Nr opisu: 0000022312
    Autorzy: Alicja Antas, Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Bezdomność przyczyną wykluczenia w aspekcie indywidualnym i społecznym
    Tytuł równoległy: Homelessness as the cause of individual and social exclusion
    Tytuł całości: W: Wykluczenie społeczne : czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak, E. Konovaluk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 13-19
    ISBN: 978-83-61044-85-7
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: bezdomność ; bezdomni ; wykluczenie społeczne ; zmiana społeczna

    40/60
    Nr opisu: 0000022311
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Marian Walerian Nowak, Elena Konovaluk.
    Tytuł monografii: Wykluczenie społeczne : czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak, E. Konovaluk
    Tytuł równoległy: The social exclusion : factors of risk, the prophylaxis, remedies
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony: 337 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-61044-85-7
    Uwagi: Streszcz. ang. przy pracach. Spis treści także ang.
    Charakterystyka formalna: materiały pokonferencyjne (redaktor)
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: wykluczenie społeczne ; marginalizacja społeczna

    41/60
    Nr opisu: 0000020461
    Autorzy: Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Dylematy etyczne współczesnego wychowawcy w kontekście europeizacji
    Tytuł całości: W: Europejska perspektywa edukacji człowieka : pedagogika - przyszłość - tendencje / red. nauk. B. Dobrowolska, A. Pawilonis
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 147-152
    ISBN: 978-83-7031-569-0
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wychowawca ; etyka zawodowa ; sztuki walki
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    42/60
    Nr opisu: 0000020646
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Formy provedeniâ cvobodnogo vremeni v sem'e
    Tytuł całości: W: Kul'tura pravâdzeniâ vol'naga času moladzi: problemy i perspektywy : zbornik navukovyh prac u dvuh tamah, T. 1 / red. Ul.P. Lûkevič
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Al'ternativa
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 115-119
    ISBN: 978-985-521-152-6
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: RUS
    Słowa kluczowe: czas wolny ; rodzina
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    43/60
    Nr opisu: 0000020388
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Nauczanie sztuk walki jako pomysł na resocjalizację
    Tytuł całości: W: Profilaktyka i resocjalizacja : utopie a rzeczywistość / red. M. Nowak, B. Wołosiuk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 258-265
    ISBN: 978-83-61044-13-0
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: sztuki walki ; resocjalizacja

    44/60
    Nr opisu: 0000020571
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Współczesne przedszkole na Białorusi
    Tytuł całości: W: Innowacje w edukacji elementarnej / red. M. Raczkowska-Lipińska, E. Jagiełło
    Tytuł całości: W: Innovations in elementary education
    Miejsce wydania: Józefów
    Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 373-385
    ISBN: 978-83-930102-9-5
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; przedszkole ; Białoruś
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    45/60
    Nr opisu: 0000020647
    Autorzy: Helena Konowaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Środowisko rodzinne jako podstawowy czynnik kształtujący kulturę czasu wolnego dzieci
    Tytuł całości: W: Kul'tura pravâdzeniâ vol'naga času moladzi u~70čora i sënnâ : zbornik navukovyh prac u dvuh tamah, T. 2 / red. Ul. P. Lûkevič
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Al'ternativa
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 219-226
    ISBN: 978-985-521-056-7
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: rodzina ; dzieci ; czas wolny
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    46/60
    Nr opisu: 0000020460
    Autorzy: Helena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Zagrożenia wypływające ze spożywania alkoholu przez kobiety ciężarne
    Tytuł równoległy: Dangers of alcohol consumption by pregnant women
    Tytuł całości: W: Kultura bezpieczeństwa i praw człowieka w początkach XXI wieku / red. nauk. R. Rosa, A. Cudowska
    Tytuł całości: W: Security Awareness and Human Rights at the Beginning of the 21st Century : theory and practice
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Seria: Monografie, nr 115
    Strony zajęte przez pracę: S. 181-186
    Uwagi: IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Bezpieczeństwo i prawa człowieka w teoriach i praktyce społecznej początków XXI wieku", siedlce, 26-27 października 209.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: ciąża ; kobieta ciężarna ; alkohol ; płodowy zespół alkoholowy (FAS)
    Uwaga: Kopia dostępna w dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    47/60
    Nr opisu: 0000020648
    Autorzy: Helena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Małżeństwo i rodzina jako "communio personarum" w myśli Karola Wojtyły
    Tytuł całości: W: Rèligiâ na pamežžy : eu~70rarègiën "Bug" : zbornik navukovyh prac / red. Ul. P. Lûkevič, G.I. Ivančyn, T.V. Trafimava
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Al'ternativa
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 112-121
    ISBN: 978-985-6843-92-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: małżeństwo ; rodzina ; teologia antropologiczna ; Jan Paweł II ; nauczanie
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    48/60
    Nr opisu: 0000015213
    Autorzy: Helena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Media elektroniczne jako czynnik wczesnej edukacji wychowawczej. Uwagi pedagoga i rodzica
    Tytuł całości: W: Media elektroniczne w życiu dziecka : w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń / red. J. Izdebska
    Miejsce wydania: Białystok
    Wydawca: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 53-60
    ISBN: 978-83-61209-03-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: media ; gra komputerowa ; Internet ; dzieci ; psychologia

    49/60
    Nr opisu: 0000020414
    Autorzy: Elena Konovaluk, Marian Walerian Nowak.
    Tytuł monografii: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony: 268 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-923366-9-3
    Uwagi: Konferencja Naukowa, Biała Podlaska, 17-18 maja 2006.
    Charakterystyka formalna: materiały pokonferencyjne (redaktor)
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauka społeczna Kościoła Katolickiego ; praca ; etyka ; filozofia ; wychowanie

    50/60
    Nr opisu: 0000020784
    Autorzy: Sergiy Nikitin, Helena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Taichi chuan jako szansa integracji dla osób niepełnosprawnych
    Tytuł całości: W: Zabavy i gyl'ni u~70 kul'tury pravâdzennâ vol'naga času dzâcej i padletkau~70 : zbornik navukovyh prac / red. Ul. P. Lûkevič, A. Lapcënak, I. Loseva i in.
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Brèscki dzâržau~70ny universitèt imâ A.S. Puškina
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 160-169
    ISBN: 978-985-473-271-8
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: taichi chuan ; ćwiczenia ; niepełnosprawni ; integracja

    51/60
    Nr opisu: 0000020787
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Vospitatel'naâ rol' igr i razvlečenij
    Tytuł całości: W: Zabavy i gyl'ni u~70 kul'tury pravâdzennâ vol'naga času dzâcej i padletkau~70 : zbornik navukovyh prac / red. Ul. P. Lûkevič, A. Lapcënak, I. Loseva i in.
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Brèscki dzâržau~70ny universitèt imâ A.S. Puškina
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 55-60
    ISBN: 978-985-473-271-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: BEL
    Słowa kluczowe: gry ruchowe ; aktywność ruchowa
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    52/60
    Nr opisu: 0000020652
    Autorzy: Elena Konovaluk, Marian Walerian Nowak.
    Tytuł pracy: Wstęp
    Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 6-9
    ISBN: 978-83-92366-9-3
    Charakterystyka formalna: przedmowa, wstęp, wprowadzenie, posłowie
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: praca ; etyka ; wychowanie ; filozofia ; katolicyzm

    53/60
    Nr opisu: 0000020650
    Autorzy: Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Hristianskaâ cem'â - domašnââ cerkov'
    Tytuł całości: W: Bresckaâ carkou~70naâ uniâ (1596-2006): gistoryâ i sučasnasc' : zbornik navukovyh artykulau~70
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Brèscki dzâržau~70ny universitèt imâ A.S. Puškina
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 82-86
    ISBN: 985-473-220-7
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: BEL
    Słowa kluczowe: rodzina ; religia ; kościół domowy
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    54/60
    Nr opisu: 0000020651
    Autorzy: Helena Konowaluk.
    Tytuł pracy: Rola szkoły w wychowaniu do czasu wolnego
    Tytuł całości: W: Zabavy i gul'ni u~70 kul'tury pravâdzennâ vol'naga času sel'skaga nasel'nictva : zbornik navukovyh artikulau~70 / red. B.Â. Bužyn'ski, A.S. Galenka, Ul. P. Lûkevič
    Miejsce wydania: Brèst
    Wydawca: Brèscki dzâržau~70ny universitèt imâ A.S. Puškina
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 184-187
    ISBN: 985-473-194-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: szkoła ; wychowanie ; czas wolny ; wychowanie fizyczne
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    55/60
    Nr opisu: 0000007531
    Autorzy: Helena Konowaluk.
    Tytuł pracy: Sytuacja wychowawcza w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym
    Tytuł całości: W: Kultura i rekreacja ruchowa w integracji osób niepełnosprawnych / red. J. Bergier, Z. Kubińska
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 75-80
    ISBN: 83-923366-5-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; wychowanie ; rodzina ; mózgowe porażenie dziecięce

    56/60
    Nr opisu: 0000020459
    Autorzy: Helena Konowaluk.
    Tytuł pracy: Internet jako problem wychowawczy
    Tytuł całości: W: Dziecko i media elektroniczne : nowy wymiar dzieciństwa, T.2, Komputer i Internet w życiu dziecka i obraz jego dzieciństwa / red. J. Izdebska, T. Sosnowski
    Miejsce wydania: Białystok
    Wydawca: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 30-43
    ISBN: 83-89190-59-1
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: Internet ; dzieci ; młodzież ; wychowanie
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    57/60
    Nr opisu: 0000001106
    Autorzy: Grażyna Gołub, Helena Konowaluk.
    Tytuł pracy: Myśląc "człowiek". Karola Wojtyły antropologia personalistyczna
    Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C Kalita
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 215-223
    ISBN: 83-916235-7-2
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: personalizm ; teologia katolicka ; Jan Paweł II

    58/60
    Nr opisu: 0000000845
    Autorzy: Helena Konowaluk, Sylwia Bielecka.
    Tytuł pracy: Aspekty zbliżania się szkolnictwa zawodowego do rynku pracy. Kierunek pedagogiki społecznej na PWSZ w Białej Podlaskiej
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 55-61
    ISBN: 89-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: szkolnictwo zawodowe ; rynek pracy ; pedagogika społeczna ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej

    59/60
    Nr opisu: 0000000466
    Autorzy: Helena Konowaluk.
    Tytuł pracy: Integracja niepełnosprawnych na Białorusi : naświetlenie problemu w mediach
    Tytuł całości: W: Sport powszechny w integracji z niepełnosprawnymi we wspólnej Europie / red. J. Bergier
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2003
    Strony zajęte przez pracę: S. 275-278
    ISBN: 83-916235-3-X
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; integracja społeczna ; rehabilitacja ; Białoruś

    60/60
    Nr opisu: 0000020843
    Autorzy: Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Rešenie problemy podgotovki škol'nikov k professional'nomy samoopredeleniû v razvityh stranah
    Tytuł całości: W: Mediko-psihologičeskaâ i social'no - pedagogičeskaâ podderžka detej v samopazvitii i samoopredelenii : sbornik materialov meždunarodnoj naučno - praktičeskoj konferencii 21-22 aprelâ 2003 goda / red. M.S. Kovalevič
    Miejsce wydania: Brest
    Wydawca: Brestskij gosudarstvennyj universitet imeni A.S. Puškina
    Rok wydania: 2003
    Strony zajęte przez pracę: S. 79-81
    ISBN: 985-473-027-1
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Język publikacji: RUS
    Słowa kluczowe: doradztwo zawodowe ; szkolnictwo zawodowe ; młodzież
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB