Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
PAWŁOWICZ EWA TERESA Liczba odnalezionych rekordów: 38
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: The aim of the study is to try to show the role of ecological workshops in raising ecological awareness, which has an impact on shaping real attitudes and behaviors towards the socio-natural environment among parents of preschool children. Material and methods: Empirical research was conducted among 50 parents of children attending 4 kindergartens in Biała Podlaska. In the empirical research conducted in 2023, the diagnostic survey method was used using the following techniques: interview and questionnaire. Results: Quantitative and qualitative analysis Conclusions: The analysis of the obtained research results allowed to confirm the need to organize cyclical workshops activating parents in the field of pro-ecological influences on their own children. The significant role of ecological workshops was shown, taking into account three areas of the concept of ecological awareness adopted for research purposes. Their clear impact on shaping real attitudes and behaviors towards the socio-natural environment among parents of preschool children was noticed. Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania roli warsztatów ekologicznych w podnoszeniu świadomości ekologicznej, mającej wpływ na kształtowanie realnych postaw i zachowań względem środowiska społeczno-przyrodniczego u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał i metody: Badania empiryczne przeprowadzono wśród 50 rodziców dzieci uczęszczających do 4 bialskich przedszkoli. W badaniach empirycznych, przeprowadzonych w 2023 roku, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem technik: wywiadu i ankiety. Wyniki: Analiza ilościowa i jakościowa. Wnioski: Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę organizowania cyklicznych warsztatów aktywizujących rodziców w zakresie oddziaływań proekologicznych na ich własne dzieci. Ukazano znaczącą role warsztatów ekologicznych uwzględniających trzy obszary przejętej na potrzeby badań koncepcji świadomości ekologicznej. Zauważono ich wyraźny wpływ na kształtowanie realnych postaw i zachowań względem środowiska społeczno-przyrodniczego u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Można powiedzieć, że podjęte w ramach warsztatów oddziaływania w zakresie tych trzech wyodrębnionych obszarach świadomości ekologicznej, przyczyniły się do zapoczątkowania zauważalnych zmian w koncepcji a nawet sposobie bycia badanych osób w świecie przyrody.
2/38
Nr opisu: 0000044212 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska Miejsce wydania: Kraków Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls" Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 199-215 ISBN: 978-83-8294-063-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; konsumpcjonizm ; nauczyciel ; muzyka ; studenci Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
3/38
Nr opisu: 0000044797 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Sebastian Piotr Sobczuk. Tytuł pracy: Przedszkole bliżej natury - ścieżka przyrodnicza jako odpowiedź na potrzeby rozwojowe dziecka Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 12, nr 2, s. 115--126 p-ISSN: 2083-6325 e-ISSN: 2449-7142 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 70.000 Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; potrzeby rozwojowe ; ścieżka przyrodnicza ; wychowanie przedszkolne https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/11607 DOI: 10.21697/fp.2022.2.09 Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania wyzwań i zalet edukacji w przyrodzie, realizowanej w ramach ścieżki przyrodniczej, w odpowiedzi na problematykę dotyczącą kształtowania realnych postaw i zachowań względem przyrody, a także wynikających z ich braku deficytów rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 13 w Białej Podlaskiej. Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę powrotu do przyrody w wychowaniu przedszkolnym. Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020
4/38
Nr opisu: 0000043202 Autorzy: Anna Pańczuk, Małgorzata Tokarska-Rodak, Patrycja Teodorowicz, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Tick-borne pathogens in Dermacentor reticulatus collected from dogs in eastern Poland Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, Vol. 86, issue 3, p. 419--429 p-ISSN: 0168-8162 e-ISSN: 1572-9702 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Wskaźnik Impact Factor ISI: 2.200 Punktacja ministerstwa: 100.000 Słowa kluczowe ang.: Anaplasma phagocytophilum ; Borrelia burgdorferi ; Dermacentor reticulatus ; dogs ; Poland https://link.springer.com/article/10.1007/s10493-022-00700-3 DOI: 10.1007/s10493-022-00700-3 Streszczenie: In recent years, the distribution of Dermacentor reticulatus ticks has expanded into new territories in many European countries, including Poland, with increased population densities in areas of their regular occurrence. The spread of D. reticulatus enhances the risk of exposure of domestic animals and their owners to tick-borne diseases. The objective of this study was to assess the prevalence of infection of D. reticulatus ticks feeding on dogs with the pathogens Borrelia burgdorferi sensu lato and Anaplasma phagocytophilum. The study material comprised 152 D. reticulatus ticks collected from dogs in the northeastern part of Lublin Province (eastern Poland). A ready-made AmpliSensŽ TBEV, B.burgdorferi sl, A.phagocytophilum, E.chaffeensis/E.muris-FRT PCR kit was used for qualitative detection and differentiation of tick-borne infections. The assessment of the degree of infection of the analyzed ticks with the two pathogens revealed that 9.2% (14/152) of the examined ticks were infected with one of the pathogens. No co-infections with the pathogens were detected in any of the ticks. The highest specific percentage of infections (8.6%, 13/152) was associated with A. phagocytophilum. The presence of B. burgdorferi s.l. was detected in only one of the examined ticks (0.7%). The spread of D. reticulatus to new territories and the increase in population density in areas of their regular occurrence implies the need for further studies of the prevalence of pathogens with medical and veterinary importance in order to assess the risk of tick-borne diseases. Projekt/grant: Obecność patogentów chorobotwórczych w kleszczach z terenu wschodniej Polski : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska, FG.V.5
5/38
Nr opisu: 0000044242 Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Zastosowanie metody tutoringu w procesie kształcenia studentów kierunków pedagogicznych w czasie zdalnej edukacji Tytuł równoległy: The use of tutoring method in remote teaching of pedagogical students during the COVID-19 pandemic Tytuł całości: W: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 151-158 ISBN: 978-83-64881-89-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 19262 Liczba arkuszy: 0,48 Słowa kluczowe: studenci ; tutoring ; zdalne nauczanie [sprawdź dostępność w katalogu AB]
6/38
Nr opisu: 0000044484 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Znaczenie zdrowia emocjonalnego w kontekście wychowania prozdrowotnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym Tytuł równoległy: The significance of emotional health in the context of pro-health education of early-school children Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / red. Anna Klim-Klimaszewska Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 153-158 ISBN: 978-83-66597-50-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie prozdrowotne ; zdrowie emocjonalne ; zdrowy styl życia Słowa kluczowe ang.: early-school children ; parent ; emotional health ; health ; healthy lifestyle Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
7/38
Nr opisu: 0000042818 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Aktywność fizyczna uczniów w dobie pandemii COVID-19 z perspektywy Celów Zrównoważonego Rozwoju Tytuł równoległy: Physical activity of students during the COVID-19 pandemic from the perspective of the Sustainable Development Goalsc Tytuł całości: W: Przyszłość polskiej szkoły : alert pedagogiczny / red. nauk. Agnieszka Klimska, Marcin Klimski Miejsce wydania: Toruń Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 133-144 ISBN: 978-83-8180-579-7 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; COVID-19 ; pandemia ; uczniowie ; zrównoważony rozwój Słowa kluczowe ang.: COVID-19 ; pandemic ; physical activity ; students ; sustainable development Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
8/38
Nr opisu: 0000042067 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Wioletta Żukiewicz-Sobczak, Paweł Sobczak, Maciej Domański, Dominik Szwajgier. Tytuł pracy: Determination of the Content of Selected Pesticides in Surface Waters as a Marker of Environmental Pollution Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2021, Vol. 13, Issue 16, article number 8942 p-ISSN: 2071-1050 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Wskaźnik Impact Factor ISI: 3.889 Punktacja ministerstwa: 100.000 Słowa kluczowe ang.: eastern Poland ; environmental pollution ; health ; neonicotinoids ; pesticides ; sustainable development ; water https://www.mdpi.com/2071-1050/13/16/8942/htm DOI: 10.3390/su13168942 Streszczenie: Pesticides are a major problem not only in the food chain but also when considering the protection of our planet. The use of neonicotinoids has been banned in the EU due to their high toxicity to living organisms, in particular honeybees. The presence of neonicotinoids in natural waters poses a threat to pollinating insects and thus hampers organic production. Pesticide residues in the natural waters of agricultural land are monitored within the framework of promoting sustainable rural development to maintain the safety of human and animal health. Chromatographic analyses of selected neonicotinoid pesticides in water samples from agricultural sites in eastern Poland were performed using high performance liquid chromatography (HPLC), which followed a solid-phase extraction (SPE). The research revealed no evidence of neonicotinoids contamination. Water quality in this region can be a good factor in promoting sustainable development. The obtained results complement the existing knowledge on the impact of neonicotinoids on both the sustainable food chain and the environment. Based on the results obtained, it is possible to conclude that they are not being used in rural area under the study.
9/38
Nr opisu: 0000041949 Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście edukacji sustensywnej Tytuł równoległy: Shaping health habits of early school children in the context of sustainable education Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2021, T. 19, nr 2, s. 55--61 p-ISSN: 1733-1218 e-ISSN: 2719-826X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 40.000 Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja sustensywna ; edukacja zdrowotna ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zrównoważony rozwój Słowa kluczowe ang.: children ; health education ; health habits ; rearing ; sustainable development ; sustainable education https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/8783 DOI: 10.21697/seb.2021.19.2.05 Streszczenie: We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru. Streszczenie: In the current literature on the subject the theoretical concepts of sustainable development are fairly well documented, there is however a need to research the applications of those ideas in practice. It seems important then to build strategies of actions especially concerning the realm of consciousness. A necessary condition for shaping social consciousness of sustainable development is shaping pro-health attitude of children as soon as in early school. That is why, the goal of the study, whose results have been presented in this article, was to inspect the level of pro-health habits achieved by early school children in the course of sustainable education. An analysis of the results allowed to answer the key problem question: "How is pro-health attitude of early school children shaped in the context of sustainable development, with the influences of parents and teachers?" The results of the study showed a high level of pro-health habits in children, which to some degree points towards a need to keep up the strategy of actions of sustainable education by executing tasks in the aspect of cooperation of school and family environments, and also a need to continue research in the aforementioned territory.
10/38
Nr opisu: 0000042739 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Magda Pawłowicz, Karol Sudewicz. Tytuł pracy: Rola edukacji proekologicznej w społeczeństwie konsumpcyjnym w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym Tytuł równoległy: The role of pre-ecological education in consumer society in the opinion of parents of pre-school children Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: KSAP Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 201-217 ISBN: 978-83-61713-26-5 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja proekologiczna ; rodzice ; społeczeństwo konsumpcyjne ; świadomość proekologiczna ; wiek przedszkolny Słowa kluczowe ang.: children ; consumer society ; parents ; pre-school children ; pro-ecological awareness ; pro-ecological education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020
11/38
Nr opisu: 0000042738 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Socjalizacja konsumencka dzieci w wieku wczesnoszkolnym w rodzinie Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: KSAP Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 218-233 ISBN: 978-83-61713-26-5 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; konsumpcja ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; socjalizacja konsumencka ; wiek wczesnoszkolny Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
12/38
Nr opisu: 0000041487 Autorzy: Anna Pańczuk, Małgorzata Tokarska-Rodak, Marta Zarębska, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Species diversity of ticks infesting dogs in the north-eastern part of Lublin Province (eastern Poland) Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2021, Vol. 67, no. 1, p. 79--83 p-ISSN: 2299-0631 e-ISSN: 2300-6706 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 40.000 Słowa kluczowe ang.: Dermacentor recitulatus ; dog ; Ixodes ricinus ; Poland ; ticks https://www.annals-parasitology.eu/go.live.php/PL-H239/2021-vol-67.html DOI: 10.17420/ap6701.314 Streszczenie: Ixodes ricinus followed by Dermacentor reticulatus are the most common tick species with medical and veterinary importance in Poland. Ixodes ricinus is widely distributed across Poland, whereas the range of D. reticulatus is limited to the eastern and central parts of the country, with several new foci in the mid-west and west. Concurrently, an increase in the occurrence range of D. reticulatus has been observed. Recent studies indicate its high density in eastern Poland. The aim of the study was to determine the species composition of ticks infesting dogs from the north-eastern part of Lublin Province. In a three-year study (2017-2019), 501 tick specimens were collected from 122 dogs in the north-eastern part of Lublin Province (eastern Poland). 174 ticks were removed from 24 pet dogs kept by individual owners and the other 327 were collected from 98 dogs from the animal shelter. Two tick species: D. reticulatus 55.5% (278/501) and I. ricinus 44.5% (223/501) were identified in the group of 501 ticks removed from the dogs. Dogs in the north-eastern part of Lublin Province are exposed to contact with two tick species: I. ricinus and D. reticulatus, with a higher frequency of the latter species. Identification of the species of ticks infesting dogs in an analyzed area and knowledge of pathogens transmitted by ticks facilitates correct differential diagnosis of tick-borne diseases. Projekt/grant: Obecność patogentów chorobotwórczych w kleszczach z terenu wschodniej Polski : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska, FG.V.5
13/38
Nr opisu: 0000042735 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Wychowanie ekonomiczne dzieci w środowisku rodzinnym Tytuł równoległy: Economic education of children in a family environment Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji wczesnoszkolnej XXI wieku / red. nauk. Sabina Wieruszewska-Duraj Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 135-150 ISBN: 978-83-66597-14-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie ekonomiczne Słowa kluczowe ang.: child ; early-school children ; economic education ; economic socialization ; family Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
14/38
Nr opisu: 0000040669 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Nawyki prozdrowotne dzieci w wieku wczesnoszkolnym w opinii rodziców Tytuł pracy w innym języku: Pro-health habits of early school children, based on parents' opinion Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie Rok wydania: 2020 Strony zajęte przez pracę: S. 377-386 ISBN: 978-83-66597-00-6 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; rodzice ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zdrowie Słowa kluczowe ang.: child ; early years ; parent ; pro-health habits ; upbringing ; health Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
15/38
Nr opisu: 0000038556 Autorzy: Małgorzata Tokarska-Rodak, Mariia Shkilna, Monika Krajewska, Anna Pańczuk, Marcin Weiner, Ewa Teresa Pawłowicz, Mykhailo Korda, Ivan Klisch, Mykhailo Andreychyn. Tytuł pracy: Ocena wiedzy myśliwych i leśników w zakresie możliwości zapobiegania infekcjom Borrelia burgdorferi Tytuł równoległy: The evaluation of hunters and foresters' knowledge of the possible ways of preventing Borrelia burgdorferi infections Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, Vol. 71, no 1, p. 59--68 p-ISSN: 0465-5893 e-ISSN: 2353-1339 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.760 Punktacja ministerstwa: 70.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: borelioza z Lyme ; erythema migrans ; leśnicy ; myśliwi ; profilaktyka ; edukacja Słowa kluczowe ang.: Lyme borreliosis ; erythema migrans ; foresters ; hunters ; prevention ; education Inne bazy podające opis:
Scopus
http://medpr.imp.lodz.pl/Ocena-wiedzy-mysliwych-i-lesnikow-w-zakresie-mozliwosci-zapobiegania-infekcjom-Borrelia,112264,0,1.html DOI: 10.13075/mp.5893.00841 Streszczenie: Wstęp: Badania miały na celu ocenę świadomości myśliwych i leśników w zakresie działań podejmowanych w celu zapobiegania zakażeniom Borrelia burgdorferi. Materiał i metody: Grupa badana liczyła 236 myśliwych z Polski i 339 leśników z Ukrainy. Badanie zostało oparte na oryginalnym kwestionariuszu zawierającym pytania dotyczące stosowanych metod usuwania wkłutych kleszczy, rodzaju środków zapobiegawczych podejmowanych w celu uniknięcia pokłucia przez kleszcze i oceny wiedzy dotyczącej zapobiegania chorobom przenoszonym przez kleszcze, a także potrzeby edukacji tym zakresie. Wyniki: Usunięcie kleszcza za pomocą pęsety częściej praktykowali myśliwi z Polski (16,5%), a smarowanie wkłutego kleszcza substancją oleistą, aby samoczynnie odpadł, stosowali leśnicy z Ukrainy (18,8%). Występowanie rumienia wędrującego (erythema migrans) po pokłuciu przez kleszcza częściej zgłaszali leśnicy z Ukrainy (47,2%). Spośród osób deklarujących brak wiedzy na temat profilaktyki chorób odkleszczowych ponad 78% myśliwych i 61% leśników chciało zdobyć taką wiedzę. Ponad 11% myśliwych i 21% leśników nie widziało jednak potrzeby edukacji w tym zakresie. Myśliwi częściej niż leśnicy deklarowali stosowanie repelentów i sprawdzanie ciała po powrocie z terenów zielonych. Wnioski: Prowadzenie działań edukacyjnych jest niezbędne wśród osób podejmujących działalność hobbystyczną i zawodową na obszarach leśnych Polski oraz Ukrainy. Uzasadnione wydaje się przeprowadzenie badań dotyczących preferencji w wyborze repelentów wśród grup zagrożonych pokłuciem przez kleszcze. Streszczenie: Background: This study is aimed at evaluating the awareness among hunters and foresters concerning the activities undertaken for the prevention of Borrelia burgdorferi infections. Material and Methods: The study group included 236 hunters from Poland and 339 foresters from Ukraine. The study was based on an original questionnaire including questions which concerned the applied methods of removing ticks attached to the skin, the kind of preventive measures undertaken to avoid tick bites, the evaluation of knowledge concerning the prevention of tick-borne diseases, as well as the participants' willingness to be educated on this issue. Results: Removing a tick with a pair of tweezers by a simple vertical move was more frequently practiced by the hunters (16.5%). Spreading an oily substance over a tick to make it go out on its own was more often applied by the foresters (18.8%). The occurrence of erythema migrans was more frequently reported by the foresters (47.2%). Among the persons declaring no knowledge of the prevention of tick-borne diseases, 77.8% of the hunters and 61.5% of the foresters were willing to gain such knowledge, and 11.1% of the hunters and 21.2% of the foresters did not want any education on this issue. The hunters more often than the foresters applied repellents and checked their body after returning from green areas. Conclusions: Education is needed in certain groups undertaking hobby or vocational activities in forest areas of Poland and Ukraine. It seems reasonable to undertake research on the preferences concerning the choice of repellents among the groups at risk of tick bites. Projekt/grant: Seroepidemiologiczne badania w kierunku wybranych zoonoz i patogenów wywołujących choroby odkleszczowe u rolników i myśliwych powiatu bialskiego : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska
16/38
Nr opisu: 0000039782 Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: University education of students with disabilities with the example of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska Tytuł równoległy: Edukacja akademicka studentów z niepełnosprawnościami na przykładzie Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, nr 2, s. 108--119 p-ISSN: 0137-818X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 40.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: wykształcenie wyższe ; edukacja włączająca ; studenci z niepełnosprawnościami ; ograniczenia ; bariery Słowa kluczowe ang.: university education ; inclusive education ; students with disabilities ; barriers Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://e-szkolaspecjalna.pl/resources/html/article/details?id=203937 DOI: 10.5604/01.3001.0014.1336 Streszczenie: Interest in the problem of the participation of people with disabilities in public, social, professional and, in particular, educational life has increased over the past few years both worldwide and in Poland. The literature on the subject includes numerous publications concerning the education of children and youth with disabilities. This is not surprising since education at the primary as well as secondary school level is obligatory in Poland. It is also a condition for taking up higher education. The functioning of students with disabilities in higher education institutions is not so widely commented on in the literature. According to the data by the Central Statistical Office (GUS), the number of university students with disabilities amounted to 22,988 in 2007, and it increased to 31,613 by 2012. However, there has been a decline in the number of university students with disabilities since 2013. There were 28,940 university students with disabilities in 2013, while only 25,121 strived to receive third-level education in 2016, which constituted 1.86% of the total number of students in Poland. The fact that only 4.6% of people with disabilities had third-level education in 2002 is also worth noting. Since 2006, the number of students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska has maintained a relatively permanent level of 50 people, representing 1.7% of the total number of students at the school. The objective of the study was to define the specificity of the functioning of the students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska in the context of educational conditions offered to them by the school. The findings show that students with disabilities point to their difficult individual situation rather than to the conditions provided by the university as the source of their difficulties in studying. Streszczenie: W ostatnich dekadach zarówno na świecie, jak i w Polsce wzrosło zainteresowanie problematyką uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu publicznym, społecznym, zawodowym, a szczególnie edukacyjnym. Literatura przedmiotu wskazuje na liczne publikacje dotyczące edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Fakt ten nie dziwi, gdyż edukacja na poziomie szkoły podstawowej i średniej jest w naszym kraju obligatoryjna. Warunkuje także podjęcie kształcenia na studiach wyższych. Funkcjonowanie studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych nie jest już tak obszernie komentowane w literaturze. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2007 r. w Polsce było 22 988 studentów z niepełnosprawnościami, a w 2012 r. liczba ta wzrosła do 31 613 osób. Od 2013 r. liczba osób z ograniczoną sprawnością podejmujących studia zaczęła spadać - w 2013 r. było ich jeszcze 28 940, a w 2016 r. już tylko 25 121 osób z niepełnosprawnościami dążyło do uzyskania wykształcenia wyższego, co stanowiło 1,86% ogólnej liczby studentów w Polsce. Warto również zwrócić uwagę, że w 2002 roku zaledwie 4,6% osób z niepełnosprawnościami posiadało wyższe wykształcenie. W Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej od roku 2006 liczba studentów z niepełnosprawnościami utrzymuje się na względnie stałym poziomie - 50 osób, co stanowi 1,7% ogólnej liczby studentów uczelni. Celem badań było określenie specyfiki funkcjonowania studentów z niepełnosprawnościami na tej uczelni w kontekście proponowanych im tu warunków kształcenia. Rezultaty ujawniają, że studenci z niepełnosprawnością jako źródło trudności w studiowaniu wskazują raczej na swoją trudną sytuację indywidualną niż na warunki stworzone przez uczelnię.
17/38
Nr opisu: 0000037216 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: An innovative method of hardening in pro-health education among pre-school children Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Valencia Wydawca: IATED Rok wydania: 2019 Seria: INTED Proceedings, 2340-1079 Strony zajęte przez pracę: S. 9324-9331 ISBN: 978-84-09-08619-1 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Język publikacji: ENG Liczba znaków: 24800 Liczba arkuszy: 0,62 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: hardening ; pro-health education ; pre-school children ; kindergarten Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Streszczenie: The child's health rests in the hands of his adult carers. There are many factors which constitue health such as: rational plan of daily routine, healthy diet, sleeping, going for walks, doing physical activities and hardening. In the week, a child spends most of its time in kindergarten or school. That is why, it is so signifiant that the teacher shows both correct attitude and willingness to learn about his or her own behaviour as well as his/her influence on his or her own health. The ways of strengthening the children's immunity depend mainly on teachers' knowledge about health hardening. Hardening can be defined as a system of treatments that constitue an integral part of physical education among children. Not only in kindergarten but also at home hardening is a powerful health remedy that reduces the incidence of cold diseases from 2 to 4 times. Hardening is not a cure for diseases, but a preventive treatment. A hardened person can easily bear not only heat and cold, but also violent changes in ambient temperature, which can lead to the weakening of the body's defenses. Hardening induces a general strengthening of the body. It also leads to the increase in the efficiency of the central nervous system, as well as to the normalization of metabolism and improvement of blood circulation. Hardening is a significant element of a healthy lifestyle among people of all ages. However, it is especially significant for children whose body has not yet developed the ability to react quickly and rapidly to violent environmental changes. Children overheat faster or undergo hypothermia. What is more, they are more sensitive to changes in air humidity, especially to its increase, or UV radiation. Children, who are hardened from childhood, are less likely to get sick and find it easier to adapt in kindergarten. In regard to the aforementioned reasons, research was undertaken in this area, implementing an innovative method of hardening through pro-health education and breathing exercises in two kindergartens in Poland as a pedagogical experiment. The aim of the research was to determine how daily breathing exercises "Strelnikowej" during pro-health education in kindergarten affected children's health (immunity). The research included 42 children aged 6 attending two kindergartens in Biała Podlaska, 22 of whom formed an experimental group and 20 children a control group. An introductory pro-health talk as well as health-hardening exercises were conducted with the use of "Strelnikowa" method in the experimental group for three months from October to December. At the same time, a pre-school documentation, which included information on the incidence of every child getting sick in the months of October, November and December, was analysed on the basis of the nursery attendance register. The results of the conducted research with the use of the pedagogical experiment confirmed that, after 3 months of pro-health education as well as hardening based on the
18/38
Nr opisu: 0000037217 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Educational activities in health eduction in kindergartens in Poland and Latvia - comparative research Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Valencia Wydawca: IATED Rok wydania: 2019 Seria: INTED Proceedings, 2340-1079 Strony zajęte przez pracę: P. 9338-9345 ISBN: 978-84-09-08619-1 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Język publikacji: ENG Liczba znaków: 24987 Liczba arkuszy: 0,62 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: hardening ; child ; immunity ; kindergarten ; upbringing ; health education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Streszczenie: At the beginning, the progress of civilization and the increase in prosperity undoubtedly favoured the enhancement of the general society health. However, there is no denying that over the past decades there has been observed sedentary (sitting) lifestyle associated with aforementioned factors which turned out advantageous for the development of the so-called civilization diseases. Such lifestyle applies not only to the elderly, but also to the representatives of younger generation who are spending more and more time in front of computers, tablets, smartphones or television sets. Effective health education conducted from an early age can contribute to the consolidation of appropriate habits of taking care of one's health for all their lives. The key task of every kindergarten teacher is to bring about a positive health attitude in their pupils. The aim of the research is to analyse the actions undertaken by pre-school teachers that increase the immunity in children. In accomplishing this goal, it was examined how significant role teachers play in this aspect, because it is the teacher who stays with the pupils for most of the day. In addition, teacher's tasks include caring about children's health by shaping appropriate pro-health attitudes. The article presents selected hardening methods used in kindergartens located on the territory of Poland and Latvia. The comparative research was conducted in 2018 in Biała Podlaska (Poland) and Daugavpils (Latvia). The research includes pre-school teachers of selected kindergartens. The method of diagnostic survey was applied, whereas the technique was a survey and the tool, thanks to which data was collected, was a questionnaire. It consisted of questions in the field of health education and hardening methods. The results of the comparative research have shown that more pre-school education teachers in Latvia than in Poland have greater educational influence, introducing more diverse health-oriented treatments and physical exercises in order to increase children's immunity to temperature changes and cold diseases. Immune system is the weapon for the common cold. On the other hand, teachers of pre-school education in Poland stress the fact that children's immunity can be effectively increased not only by frequent outdoor activities while going for a walk during different seasons but also by proper diet. Therefore, it is worth implementing new methods of pro-health education in Polish kindergartens which are based primarily on being physically active and hardening. According to all surveyed educators, it can be concluded that the lack of parents' attention, rare cuddling, lack of common fun and play activities performed with parents finally cause greater or lesser frustration, leading to deterioration of the child's health. The child's nervous system is closely related to the immune system. Therefore, the well-being of a child raises his immunological immunity through close relationships at home an
19/38
Nr opisu: 0000037856 Autorzy: Małgorzata Tokarska-Rodak, Sławomir Czernik, Marta Chwedczuk, Dorota Plewik, Tomasz Marek Grudniewski, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: The analysis of nanomechanical properties of Candida spp. by atomic force microscopy (AFM) method Tytuł równoległy: Analiza własności nanomechanicznych Candida spp. z zastosowaniem mikroskopu sił atomowych (AFM) Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 73, s. 353--358 p-ISSN: 0032-5449 e-ISSN: 1732-2693 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.878 Punktacja ministerstwa: 40.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: Candida albicans ; Candida lipolytica ; AFM Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://phmd.pl/resources/html/article/details?id=191249 DOI: 10.5604/01.3001.0013.3449 Streszczenie: The aim of the study was to analyze the selected nanomechanical properties of Candida spp: Candida albicans (standard strain ATCC 10231), Candida albicans (clinical strain, cultured from an oral swab), Candida lipolytica (clinical strain, cultured from a nosal swab) in atomic force microscopy (AFM). The culture Candida spp. was performed of Tryptone Soya Broth (BioMaxima). The topography and sample properties were analysed in AFM (Ntegra Spectra C from NT) and the results were carried out using NOVA 1.1.0.1824 software. C. albicans ATCC 10231 cells were significantly higher 1.81 ľm (p = 0.001) from clinical strains: C. albicans (1.30 ľm) and C. lipolytica (1.23 ľm). C. albicans ATCC 10231 cells, and C. albicans cells of the clinical strain were softer, especially in the top parts of cells, than C. lipolytica cells. Adhesion force measured for C. albicans ATCC 10231 was 62.83 nN, and was significantly higher compared to the values obtained for C. albicans (41.93 nN, p = 0.0002 ) and C. lipolytica (41.78 nN, p = 0.0002 ). The stiffness of the Candida spp. cell surface was comparable and was in the range of 5-6 nA. The differences in height may result from different conditions in which clinical strains grow. Adhesion force can be helpful in the analysis of the degree of destruction of the cell wall by various substances. The conducted analyses showed morphological differences and the differences in mechanical properties of the researched Candida spp. This data may be important in assessing their susceptibility to the effects of various substances of a lytic nature. Projekt/grant: Modyfikacja składu i budowy ogniw fotowoltaicznych : działalność statutowa WNET PSW, 2018-WNET/KNT/ZI/2
20/38
Nr opisu: 0000039933 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł monografii: The values and methods in environmental education in the opinion of the students at higher vocational state school in Poland Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2019 Strony: 240 s., il., 24 cm ISBN: 978-83-64881-52-7 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii z wykazu MEiN Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 120.000 Liczba arkuszy: 17 Słowa kluczowe ang.: pro-ecological education ; ecology ; environment ; values ; students ; higher vocational state school
21/38
Nr opisu: 0000035494 Autorzy: Wioletta Żukiewicz-Sobczak, Paweł Sobczak, Marta Siłuch, Marcin Weiner, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Paulina Wojtyła-Buciora, Jarosław Chmielewski, Ilona Żeber-Dzikowska, Barbara Gworek, Jerzy Zagórski. Tytuł pracy: Analiza składu chemicznego napojów energetycznych w zakresie związków pobudzających i wypełniających Tytuł równoległy: Analysis of the chemical composition of energy drinks for contents of stimulant and filling compounds Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, Vol. 97, nr 4, s. 560--564 p-ISSN: 0033-2496 e-ISSN: 2449-9951 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.428 Punktacja ministerstwa: 15.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: napoje energetyczne ; związki pobudzające ; związki wypełniające ; skład chemiczny Słowa kluczowe ang.: energy drinks ; stimulant compounds ; filling compounds ; chemical composition Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii Inne bazy podające opis:
WoS
DOI: 10.15199/62.2018.4.9 Streszczenie: Twenty-five com. energy drinks were analyzed for contents of caffeine, sugar and sweeteners (aspartame, saccharin), B6, B8 and B12 vitamins and preservative (BzONa) by high performance liq. chromatog. Caffeine was identified in 23 drinks and its content was 0-37.16 mg/100 mL of drink. The sugars were detected in 20 samples, while aspartame and saccharin in 2 samples in concns. of 141.9 and 100.03 ěg/mL, resp. The concn. of BzONa was below the detection limit of the method used. Streszczenie: Przebadano 25 napojów energetycznych pod kątem zawartości w nich kofeiny, tauryny, substancji słodzących, konserwantów i witamin z grupy B. Analizy wykonano techniką wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Znajomość składu chemicznego oraz możliwych reakcji między poszczególnymi składnikami tych napojów mogą stanowić podstawę oceny ich wpływu na organizm człowieka. Projekt/grant: Analiza zawartości kofeiny, tauryny, słodzików, konserwantów i witamin z grupy B w napojach energetycznych : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska, FG.IV.13
22/38
Nr opisu: 0000036291 Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: Polish preschool teachers' views on hardening children's health Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Seville Wydawca: IATED Academy Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 9085-9092 ISBN: 978-84-09-05948-5 Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałąch pokonferencyjnych zindeksowana w Web of Science w 2021 r. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 29013 Liczba arkuszy: 0,72 Praca recenzowana Słowa kluczowe: hardening health ; preschool teachers ; kindergartens Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://library.iated.org/view/WASZCZUK2018POL DOI: 10.21125/iceri.2018.0679 Streszczenie: Preschool age is considered the most significant period of human development. During this time, many morphological, psychological and motor functions of the child are rapidly expanding and maturing. It is the age when the foundations for the child's health are being established and reinforced. The morbidity rates of preschoolers in Poland remain relatively high regardless of the successes of preventive medicine. Diseases of the upper respiratory tract due to a common cold still dominate in the disease structure. Accordingly, hardening may become a prime way of boosting the immunity of a child's system. Hardening is nothing more than reinforcing the immunological system by training its reactions to different circumstances. So far, there have been no studies in Poland concerning hardening of children in preschool age neither in the kindergarten nor at home. In the European literature, numerous works on the topic have appeared, especially in Norway, Great Britain, Latvia or Belarus. In Poland, this kind approach to natural body forces tends to be neglected. That is why examining the level of knowledge and opinions on hardening, as well as the used methods were set as the primary aim of the research. We were looking for answers to the following research questions: What methods of hardening the child's body could be used in kindergartens in Poland. We assume that teachers as the persons responsible for the child's upbringing and development process ought to strengthen children's body so that cold and temperature fluctuations do not affect them in a significant way and also enhance their resistance to diseases. The study was conducted in the year 2018 in the city of Biała Podlaska, Lublin Province, and comprised teachers of the selected kindergartens. It used the method of a diagnostic survey and involved a polling technique. The tool for collecting data was a poll questionnaire containing questions on health education and hardening. The analysis of the obtained results regarding the opinions of teachers of pre-school education shows that a vast majority of them were in favour of introducing health hardening to children in kindergartens to reduce respiratory diseases and increase their immunological immunity. The study was pilot research, and it was the first stage of the project entitled 'Pedagogic aspects of hardening children in the preschool age in Poland and abroad', whose purpose is to implement the chosen methods of hardening the body to kindergartens. Projekt/grant: Hartowanie organizmu dzieci w różnych typach przedszkoli w Polsce i za granicą : działalność statutowa WNZS PSW, 2018-WNZS/KNH/ZP/4
23/38
Nr opisu: 0000035750 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska. Tytuł pracy: The values and activating methods in environmental education in the opinion of the students at Higher Vocational State Schools in Poland Tytuł całości: W: EDULEARN18 Conference Proceedings : 10th International Conference on Education and New Learning Technologies July 2nd-4th, 2018 - Palma, Mallorca, Spain / ed. by L. Gómez Chova, a. López Martínez, I. Candel Torres Miejsce wydania: Palma Wydawca: IATED Academy Rok wydania: 2018 Seria: EDULEARN Proceedings, 2340-1117 Strony zajęte przez pracę: P. 7823-7830 ISBN: 978-84-09-02709-5 Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r. Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 15.000 Liczba znaków: 31139 Liczba arkuszy: 0,78 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: the environmental values ; activating methods ; environmental education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://library.iated.org/view/PAWLOWICZSOSNOWSKA2018VAL DOI: 10.21125/edulearn.2018.1819 Streszczenie: We are experiencing a form of crisis of respect towards the man's natural environment, which has been analyzed from different perspectives and, most prominently, it is reflected in man himself. Due to the fact that the reasons for this situations lie deep inside and do not refer only to the economy or politics, but they relate to ethics and anthropology, undertaking efforts of fixing it has to be connected with not only aborting the extreme pursuits of profit and consumption (often defined as the first signs of the culture of rejection), but the pursuit to regard human life and human himself, as the basic values, which have to be respected and protected, confronting the culture of wasting and rejection against spreading the culture of solidarity. Undertaking the subject of the values and activating methods in environmental education is justified with taking care of human - his/hers integral development, humanity; the meaning of environmental values in human life as well as the whole community; the role of the axiology of environmental education in the face of the exacerbating state of ecosystem, biosystem, and most of all, social system; the need for shaping the system of values among students, and placing within it the environmental values, which will be of great matter in their future social and professional interaction and taking responsibility for the environment. This paper contains the analysis of the problems of the human education axiology connected with the educational goals of a higher school, oriented at the values and activating methods in environmental education. This paper, according to personal research, depicts the diagnosis of the opinion related to the values and activating methods in environmental education, the perception of the values of such education and their popularity among 800 students at higher vocational state schools in Poland. In the personal research, the method of diagnostic survey has been applied. The gathering of information about the community was based on its representative sample - the students of pedagogy, the English language, tourism and recreation at 4 out of 36 higher vocational state schools in Poland. As a basic technique of gathering empirical data the research of documents, questionnaire, interview, the scale of environmental values made by the author, as well as the research comparing the levels of consciousness and understanding of the environmental education values of the respondents at the first and third year of Bachelor's degree. The chosen techniques has unequivocally determined the research tools: a questionnaire, the scale of environmental values and interview questionnaire. The environmental education values and activating methods highly influences the attitudes and the lifestyle of the students at higher vocational state schools in Poland. This paper can be the foundation of a number of practical pedagogical implications for the educators and the students themselves in the proc
24/38
Nr opisu: 0000033635 Autorzy: Anna Eliášová, Małgorzata Tokarska-Rodak, Karol Laskowski, Ewa Teresa Pawłowicz, Marta Fiedoruk, Dagmar Magurová, Wioletta Mikuláková. Tytuł pracy: Knowledge of nursing students about the transmission and prevention of infections caused by Toxoplasma gondii, Rubella virus, Cytomegalovirus in women during pregnancy Tytuł równoległy: Wiedza studentów pielęgniarstwa w zakresie dróg transmisji i profilaktyki zakażeń Toxoplasma gondii, Rubella virus, Cytomegalovirus u kobiet w okresie ciąży Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, Vol. 11, isuue 1, p. 40--44 p-ISSN: 2353-6942 e-ISSN: 2354-0265 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: poziom wiedzy ; studenci ; pielęgniarstwo ; Toxoplasma gondii ; Rubella virus ; Cytomegalovirus Słowa kluczowe ang.: level of knowledge ; students ; nursing ; Toxoplasma gondii ; Rubella virus ; Cytomegalovirus https://www.termedia.pl/KNOWLEDGE-OF-NURSING-STUDENTS-ABOUT-THE-TRANSMISSION-r-nAND-PREVENTION-OF-INFECTIONS-CAUSED-BY-TOXOPLASMA-GONDII-r-n-RUBELLA-VIRUS-CYTOMEGALOVIRUS-IN-WOMEN-DURING-PREGNANCY,99, DOI: 10.5114/hpc.2017.65521 Streszczenie: Wprowadzenie. Wiedza w zakresie profilaktyki zakażeń patogenami grupy TORCH, w tym Toxoplasma gondii, Rubella virus, Cytomegalovirus, połączona z właściwym zaangażowaniem w pracę edukatora zdrowia może wpłynąć na kreowanie prawidłowych postaw i nawyków zdrowotnych. Cel badań - ocena wiedzy studentów kierunku pielęgniarstwo kształcących się w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej (Polska) oraz Uniwersytecie Preszowskim (Słowacja) na temat dróg transmisji i profilaktyki zakażeń powodowanych przez T. gondiii, Rubella virus, CMV u kobiet w okresie ciąży. Materiał i metody. Grupa badawcza obejmowała studentów pielęgniarstwa: 158 osób z PSW w Białej Podlaskiej i 240 studentów z Uniwersytetu Preszowskiego. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety zawierający pytania zamknięte dotyczące wybranych patogenów grupy TORCH. Wyniki. Poprawnie na pytanie o drogi zakażenia T. gonidii odpowiedziało 43.5% badanych studentów obu uczelni, 42.5% zna drogę, na której dochodzi do zakażenia płodu T. gonidii, a 79.9% zna metody diagnostyki toksoplazmozy. Ankietowani znają konsekwencje zakażeń Rubella virus dla płodu (79.4%). Znaczenie szczepienia przeciwko różyczce jako metody profilaktyki zakażeń Rubella virus świadomi są studenci z PSW (90.5%) i Uniwersytetu Preszowskiego (44.6%). Wnioski. Studenci pielęgniarstwa znają metody stosowane w diagnostyce toksoplazmozy oraz konsekwencje dla płodu wynikające z zakażenia Rubella virus, jednak świadomość dotycząca dróg transmisji T. gondiii, profilaktyki zakażeń Rubella virus i CMV jest niewystarczająca. Streszczenie: Background. The knowledge about the prevention of infections with TORCH pathogens, including Toxoplasma gondii, Rubella virus and Cytomegalovirus, combined with the proper involvement in health educator's work may affect the creation of the correct attitudes and health promoting habits. Study objective - the evaluation of knowledge of nursing students of the State School of Higher Education in Biała Podlaska (Poland) and the University of Preov (Slovakia) about the transmission routes and prevention of infections caused by T. gondiii, Rubella virus and CMV in women during pregnancy. Material and methods The study group included 158 nursing students from the State School of Higher Education in Biała Podlaska, and 240 students from the University of Preov. An original questionnaire was used; it contained closed questions regarding the specific TORCH pathogens. Results. Correct answers to the question regarding the route of infection with T. gondiii were provided by 43.5% of respondents from both universities; 42.5% knew the route of foetal infection with T. gondiii, whereas 79.9% knew the methods to diagnose toxoplasmosis. Respondents knew consequences of infections caused by Rubella virus to the foetus (79.4%). Students of the State School of Higher Education (90.5%) and students of the University of Preov (44.6%) were aware of the importance of rubella vaccination as a method of prevention of infection with Rubella virus. Conclusions. Nursing students are familiar with the methods used in the diagnostics of toxoplasmosis and the consequences for the foetus resulting from infections with Rubella virus. However, the awareness regarding the transmission routes of T. gondiii and prevention of infections caused by Rubella virus and CMV was insufficient.
25/38
Nr opisu: 0000033634 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Organic pollution of water and human health Tytuł równoległy: Zanieczyszczenia organiczne wód a zdrowie człowieka Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, Vol. 11, issue 1, p. 32--39 p-ISSN: 2353-6942 e-ISSN: 2354-0265 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: zanieczyszczenie organiczne ; zanieczyszczenie wody ; ekoanalityka ; zdrowie człowieka Słowa kluczowe ang.: organic pollution of water ; eco analytics ; human health https://www.termedia.pl/ZANIECZYSZCZENIA-ORGANICZNE-WOD-A-ZDROWIE-CZLOWIEKA,99,29263,0,0.html DOI: 10.5114/hpc.2017.65528 Streszczenie: roblematyka zdrowia człowieka powinna być rozpatrywana w korelacji z zagadnieniami monitoringu i ochrony środowiska, w którym żyjemy ze względu na wzrost zanieczyszczeń pochodzenia antropogenicznego, a tym samym wzrost ryzyka zdrowotnego. Ryzyko zdrowotne spowodowane zanieczyszczeniem wody związkami chemicznymi, w tym toksycznymi mikrozanieczyszczeniami, nie jest do końca zbadane, gdyż zanieczyszczenia chemiczne wywołują niepożądane skutki zdrowotne dopiero w wyniku długotrwałego działania. Dlatego też tak ważny staje się wybór metodyki badań szerszego spektrum zanieczyszczeń, szczególnie organicznych, mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia człowieka, występujących w próbkach środowiskowych. Na podstawie przeglądu badań ekoanalitycznych przybliżamy zastosowanie metod chromatograficznych w analizie wody, a w szczególności wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC) oraz chromatografii gazowej (GC) wraz z detekcją masową w technikach sprzężonych GC/MS, HPLC/MS. Przedstawiona analiza niecelowana (non-target) ukazała szersze spektrum zanieczyszczeń organicznych, zawierające farmaceutyki, dodatki techniczne, produkty do pielęgnacji ciała oraz pestycydy. Niektóre z wymienionych związków są znane jako zanieczyszczenia, a część z nich to inne substancje niezarejestrowane jeszcze jako substancje zanieczyszczające. Mimo iż stwierdzono, że zastosowanie niektórych zidentyfikowanych związków zostało zakazane lub ograniczone (np. lindan) to analiza wykazała, że wciąż można je wykryć w środowisku. W pracy przedstawiono nie tylko wszechstronny pogląd na temat stanu zanieczyszczenia badanych wód ale zastosowane metody analityczne i wyniki badań mogą również służyć jako podstawa do rozszerzenia monitoringu stanu środowiska. Trwałe zanieczyszczenia organiczne zagrażają zdrowiu ludzi w różnym stopniu i są jeszcze nie w pełni zbadane. W związku z powyższym w celu ochrony zdrowia człowieka należy rozwijać chemiczną analizę śladów - ekoanalitykę w kompleksowym monitoringu i ochronie środowiska, w którym żyjemy. Streszczenie: The issue of human health should be considered in correlation with monitoring and protection of environment we live in, because of the increase of pollution of anthropogenic origin and the increase of health risk. Health risk caused by water pollutants with chemical compounds, including toxic micropollutants is not fully assessed, since chemical pollutants cause undesirable health effects after a long-term exposition. Therefore, it is very important to choose the methodology of research for wider spectrum of pollution, especially organic, that can pose a threat to human health, and can be detected in environmental samples. On the basis of the review of existing eco-analytical research chromatographic methods in water analysis were selected, especially high-performance liquid chromatography (HPLC) and gas chromatography (GC) with mass detection in GC/MS, HPLC/MS techniques. Non-target analysis revealed a high diversity in water chemical composition and a wider spectrum of organic contaminants comprising pharmaceuticals, technical additives, personal care products and pesticides. Some of the identified compounds are known as pollutants whereas some of these substances are so far unregistered contaminants. Although it was reported that the application of some of the identified compounds has been banned or restricted (e.g. lindane), the analyses showed that they can still be found in the environment. The study presented not only a comprehensive view on the state of pollution in studied waters, but also the eco-analytic methods and research results of the study may serve as the basis for widening the monitoring of environment. Persistent organic pollution is a threat to human life to different degrees and it has not been yet fully examined. Therefore, in order to protect human health it is necessary to develop chemical trace analysis - eco analysis in complex monitoring and protection of environment we live in.
26/38
Nr opisu: 0000034165 Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Trudności i perspektywy realizacji wychowania proekologicznego - na podstawie badań z terenu powiatu bialskiego Tytuł całości: W: Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego / red. T. Sosnowski, W. Danielewicz, M. Sobecki Miejsce wydania: Toruń Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 255-265 ISBN: 978-83-8019-623-0 Uwagi: Publikacja ukazała sie drukiem w 2017 r. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: wychowanie proekologiczne ; wartości proekologiczne ; edukacja proekologiczna ; ekologia Uwaga: sygn. 17241 IV.3 [Czytelnia B] [sprawdź dostępność w katalogu AB]
27/38
Nr opisu: 0000032671 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Zdrowy styl życia w opinii studentów Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w Polsce Tytuł pracy w innym języku: Healthy Life Style in Opinion of Students of State High Vocational Schools in Poland Tytuł całości: W: Ekologia człowieka. II Międzynarodowa Konferencja, Szczecin 9th-10th June 2016 Miejsce wydania: Szczecin Wydawca: Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 159-161 ISBN: 978-83-7663-214-8 Charakterystyka formalna: streszczenie zjazdowe polskie (książka streszczeń) Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Język publikacji: POL, ENG Słowa kluczowe: zdrowy styl życia ; studenci ; szkoła wyższa Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
28/38
Nr opisu: 0000031929 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk. Tytuł pracy: Pedagogiczna aksjologia Jana Pawła II jako remedium na kryzys ekologiczny Tytuł równoległy: Pedagogical axiology of John Paul II as a remedy for an ecological crisis Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, T. 9, nr 4, s. 91--96 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: aksjologia pedagogiczna ; kryzys ekologiczny Słowa kluczowe ang.: pedagoical axiology ; ecological crisis Inne bazy podające opis:
BazEkon
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs_nr_4_2015_druk_13.pdf Streszczenie: Pedaggiczna aksjologia w refleksji proekologicznej zawiera się w licznych encyklikach, adhortacjach i orędziach Jana Pawła II pod nazwą "Ecologia humana" - "prawdziwa ekologia człowieka" i staje się jednym wielkim apelem do ludzkości o zwycięstwo cywilizacji życia i miłości nad cywlizacją śmierci. Ochrona życia winna być ważnym powołaniem człowieka. Ochrona środowiska skupia sie na odpowiedzialności czlowieka za zdrowie i życie oraz na postawie proekologicznej wobec środowiska, ochronie przyszłych pokoleń przed skutkami zanieczyszczeń środowiska, ochronie środowiska życia człowieka poprzez ochronę nade wszystko rodziny. Streszczenie: Pedagogical axiology in pro-ecological reflection is included in numerous encyclicals, apostolic exhortations and adressess of John Paul II known as "Ecologia humana" - "real ecology of man" becoming one big appeal to the humankind for the victory of civilization of live and love over civilization of death. Protection of life should be an important vocation of man. Saving the environment centers of man's responsibility for their health and life as well as pro-ecological attitude towards nature. It is also protection of future gerenations against the effects of environmental pollution and conservation of man's habitat especially through protection of family.
29/38
Nr opisu: 0000028304 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Małgorzata Zaśkiewicz. Tytuł pracy: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w opinii studentów z niepełnosprawnością Tytuł całości: W: Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Polsce : dokonania, stan obecny, perspektywy / red. Mieczysław Adamowicz Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 383-394 ISBN: 978-83-61044-03-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 34559 Liczba arkuszy: 0,86 Praca recenzowana Słowa kluczowe: niepełnosprawność ; niepełnosprawni ; studenci ; oferta edukacyjna ; uczelnia zawodowa ; Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
30/38
Nr opisu: 0000018203 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk. Tytuł pracy: Świadomość ekologiczna młodzieży wiejskiej w wybranych rejonach powiatu bialskiego Tytuł równoległy: The ecological awareness of young people living in a countru in the chosen areas of Biała Podlaska district Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. S. Nazaruk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2009 Strony zajęte przez pracę: S. 273-282 ISBN: 978-83-61044-44-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: młodzież ; ekologia ; świadomość ekologiczna ; edukacja ekologiczna
31/38
Nr opisu: 0000012816 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk. Tytuł pracy: Wychowanie do pracy na rzecz środowiska społeczno-przyrodniczego Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 87-90 ISBN: 978-83-923366-9-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: praca ; etyka ; wychowanie ; pedagogika pracy ; środowisko społeczne
32/38
Nr opisu: 0000012813 Autorzy: Marzena Kamińska, Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Wychowanie do pracy w rodzinie zastępczej Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: 71-73 ISBN: 978-83-923366-9-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: rodzina zastępcza ; wartości ; wychowanie ; praca ; pedagogika pracy
33/38
Nr opisu: 0000001142 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk, Joanna Waszczuk. Tytuł pracy: Potrzeba wychowania proekologicznego w nauczaniu Jana Pawła II Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2005 Strony zajęte przez pracę: S. 469-476 ISBN: 83-916235-7-2 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja ekologiczna ; wychowanie proekologiczne ; Jan Paweł II ; nauczanie Uwaga: sygn. P.4023 IV CZYT. ; 4474 IV CZYT. [sprawdź dostępność w katalogu AB]
34/38
Nr opisu: 0000025571 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Sieroctwo społeczne a idea rodzicielstwa zastępczego Tytuł całości: W: Niepełnosprawni, osieroceni, niedostosowani : problemy profilaktyki i wsparcia we wspólczesnej pedagogice : praca zbiorowa / red. I. Fornalik Miejsce wydania: Jelenia Góra Wydawca: Kolegium Karkonoskie (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa) Rok wydania: 2005 Strony zajęte przez pracę: S. 215-222 ISBN: 83-912031-6-6 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 6.000 Słowa kluczowe: sieroctwo ; sieroctwo społeczne ; rodzinna opieka zastępcza ; adopcja Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
35/38
Nr opisu: 0000000969 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Leszek Zakrzewski. Tytuł pracy: Zastosowanie technologii informatycznej w chemii Tytuł całości: W: Rachunek globalny a przyszłość informatyki / red. J. M. Olchowik Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2004 Strony zajęte przez pracę: S. 251-257 ISBN: 83-916235-6-4 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: technologia informatyczna ; oprogramowanie ; chemia ; nauczanie
36/38
Nr opisu: 0000000843 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Znaczenie PWSZ w Białej Podlaskiej w środowisku lokalnym : raport z badań ankietowych kandydatów na studia w PWSZ w Białej Podlaskiej Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2004 Strony zajęte przez pracę: S. 33-41 ISBN: 83-916235-4-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 3.000 Słowa kluczowe: polityka oświatowa ; szkolnictwo wyższe ; środowisko lokalne ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej
37/38
Nr opisu: 0000000439 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Integracja osób niepełnosprawnych w dziedzinie sportu i rekreacji Tytuł całości: W: Sport powszechny w integracji z niepełnosprawnymi we wspólnej Europie / red. J. Bergier Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2003 Strony zajęte przez pracę: S. 73-78 ISBN: 83-916235-3-X Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; integracja społeczna ; sport ; rekreacja
38/38
Nr opisu: 0000000461 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz. Tytuł pracy: Rehabilitacja a sport osób niepełnosprawnych Tytuł całości: W: Sport powszechny w integracji z niepełnosprawnymi we wspólnej Europie / red. J. Bergier Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2003 Strony zajęte przez pracę: S. 239-242 ISBN: 83-916235-3-X Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; sport ; rehabilitacja