AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: WASZCZUK JOANNA
Liczba odnalezionych rekordów: 44



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/44
Nr opisu: 0000047066
Autorzy: Joanna Waszczuk, Barbara Ewa Struk, Anna Sawczuk.
Tytuł pracy: Traditional and modern forms of cooperation between kindergarten and family : towards a network society
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024, T. 18, nr 1, s. 87--97
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe ang.: cooperation ; kindergarten ; modern forms ; network society ; parents ; pre-school ; traditional forms
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Traditional-and-modern-forms-of-cooperation-between-kindergarden-and-family-towards,183593,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/183593
Streszczenie: The diagnostic survey method was used. The research covered a group of 122 teachers from selected preschool institutions of the Lubelskie Voivodship and 122 parents. The results show that traditional forms of cooperation, i.e. group meetings and phone conversations are still widely popular. Material and methods: The researchers also focused on learning about the preferred forms of cooperation between parents and teachers and identifying those factors that may hinder the cooperation. Results: There is a social belief among both teachers and parents that cooperation between kindergartens and families is necessary because it allows children to be better prepared for life in the constantly changing social conditions. Conclusions: Cooperation between parents and teachers is not always satisfactory for both sides. Communications and creates distance according to respondents are: excessive self-confidence, self-exaltation, excessive ambition, prejudice, and selfishness.

2/44
Nr opisu: 0000047057
Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Katarzyna Szary, Paulina Kisiel, Natalia Kuszneruk.
Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju dziecka w grupie i klasie międzykulturowej według założeń pedagogicznych Fryderyka Froebla
Tytuł równoległy: Supporting child development in an intercultural group and class according to the pedagogicla assumptions of Fryderyk Froebel
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 133-143
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko ; edukacja międzykulturowa ; Fryderyk Froebel ; koncepcja pedagogiczna ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; Fryderyk Froebel ; intercultural education ; pedagogical concept ; preschool age
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/44
Nr opisu: 0000047053
Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ada Szarzyńska, Dominika Spychel, Natalia Kuszneruk, David Manukyan.
Tytuł pracy: Znaczenie bajki w procesie rozwoju i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: The importance of fairy tales in the process of supporting the development and upbringing of a child at pre-school age
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 53-60
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: bajka ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; wiek przedszkolny ; wychowanie
Słowa kluczowe ang.: child ; development ; fairy tale ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/44
Nr opisu: 0000047019
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Barbara Sokołowska, Jurate Danieliene.
Tytuł pracy: Cooperation between the educational institution and the family of a child with disabilities
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, nr 8, p. 102--111
p-ISSN: 2538-7928
e-ISSN: 2538-7960

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Słowa kluczowe ang.: cooperation ; educational institution ; parents ; pupil with disabilities ; teacher
http://ojs.kvk.lt/index.php/SVV/article/view/289
DOI: 10.52320/svv.v1iVIII.289
Streszczenie: Taking care of the well-being of pupils with disabilities, schools and teachers look for new forms of collaboration in order to meet the expectations of parents and their children who, for various reasons, require additional care. This was the reason for starting the research on the cooperation between teachers and parents. The research aim was to recognise the needs of parents and teachers with regard to their collaboration and to determine the actual forms of this cooperation present in the surveyed entities. The above-mentioned issues were taken into account when conducting a diagnostic survey on the process of cooperation between teachers and parents in selected primary schools educating children and young disabled people. The research covered primary schools attended by pupils with disabilities coming from the city of Biała Podlaska in the province of Lublin. Research has shown that there are some factors that inhibit the collaboration of the school with parents bringing up children with disabilities. However, some factors that positively influence the process of cooperation have also been observed. The factors were indicated by both parents and teachers.

5/44
Nr opisu: 0000045001
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Aleksandra Ostaszewska, Magdalena Szydłowska, Edyta Rafalska, Beata Kalinowska.
Tytuł pracy: Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w pokonywaniu trudności w czasie zdalnej edukacji. Przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: The role of the early childhood education teacher in overcoming difficulties during remote education. Examples from pedagogical practice
Tytuł całości: W: Kształcenie i wychowanie - postpandemiczna transformacja / red. nauk. Marian Nowak, Sławomir Chrobak, Aleksandra Lukasek
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2023
Strony zajęte przez pracę: S. 222-241
ISBN: 978-83-966291-2-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; edukacja zdalna ; nauczyciele ; pandemia ; praktyka pedagogiczna ; trudności ; uczniowie
Słowa kluczowe ang.: difficulties ; early childhood education ; pandemic ; pedagogical practice ; pupils ; remote education ; teachers
https://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/Rola-nauczyciela-edukacji-wczesnoszkolnej-w-pokonywaniu-trudnosci-w-czasie-zdalnej,160982,0,1.html
DOI: 10.13166/ped/ZMQQ2694
Streszczenie: W związku z istniejącą pandemią COVID-19 nasuwa się wiele pytań dotyczących jej przebiegu, stanu zdrowia i funkcjonowania społeczeństw. Jednym z obszarów w których funkcjonuje człowiek, szczególnie dzieci i młodzież jest szkoła i procesy z nią związane zwane kształceniem. Dlatego rodzą się pytania o jakość kształcenia, o zachowanie uczniów i organizowanie nauczania oraz wychowania przez nauczycieli. Tego typu sytuacje zmotywowały do przeprowadzenia badań pedagogicznych, których głównym celem było zdiagnozowanie trudności, które pokonywali nauczyciele podczas zdalnej edukacji. Badaniem objęto chętnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (N=80) ze szkół podstawowych z terenu dwóch miast: Białej Podlaskiej i Międzyrzeca Podlaskiego w powiecie bialskim. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy nauczycieli na wymieniony główny cel badań. Okazało się, że nauczyciele nie są bierni wobec zaistniałych trudności, widzą i szybko diagnozują pojawiające się problemy oraz chętnie poszukują nowych rozwiązań. Wskazali kilka istotnych rekomendacji, z których w przyszłości mogą skorzystać inne osoby, co jest ważne, biorąc po uwagę fakt, że żyjemy w czasach nieprzewidywalnych.
Streszczenie: The existing COVID-19 pandemic raises many questions about its course, health and the functioning of societies. One of the areas in which man functions, especially children and adolescents, is school and the processes related to it, called education. Therefore, questions arise about the quality of education, the behaviour of students and the organization of teaching and education by teachers. This type of situation motivated to conduct pedagogical research, the main purpose of which was to diagnose the difficulties faced by teachers during remote education. The study included willing teachers of early childhood education (N = 80) from primary schools in the area of two towns: Biała Podlaska and Międzyrzec Podlaski in the Biała Podlaska poviat. The results of the research made it possible to get to know the opinion of the surveyed group of teachers on the above-mentioned main purpose of the research. It turned out that teachers are not passive in the face of existing difficulties, they can see and diagnose emerging problems quickly and are eager to look for new solutions. They identified several important recommendations that other people could use in the future, which is important considering that we live in unpredictable times

6/44
Nr opisu: 0000046054
Autorzy: Joanna Waszczuk, Magdalena Trzeciak.
Tytuł pracy: The legitimacy of the process of rehabilitation of the perpetrators of homicides
Tytuł pracy w innym języku: Zasadność procesu resocjalizacji sprawców zabójstw
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 17, nr 1, s. 54--75
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: nieprzystosowanie społeczne ; resocjalizacja ; sprawca ; stygmatyzacja ; zabójstwo ; homicide
Słowa kluczowe ang.: perpetrators ; stigmatization ; social maladjustment ; rehabilitation
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Zasadnosc-procesu-resocjalizacji-sprawcow-zabojstw,163210,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/163210
Streszczenie: Abstract: The article concerns the legitimacy of the perpetrators of homicides in the opinion of people aged 18-30 and over 60. Material and methods: The research used the method of a diagnostic survey with the questionnaire technique. The respondents were a group of 188 people. Results: People who commit revenge killings are perceived better than those who commit sexual or profit killings. The respondents do not believe in the change of behavior or in the process of rehabilitation of such a person. Respondents aged 60 and over were much less likely to choose the punishment of litter, and were more inclined to lighter sentences. Conclusions: Respondents do not believe in a positive change in the killer's behavior. Regardless of their relationship, if an individual commits a homicide, they will be treated similarly. Murder for sexual gain was the most severely viewed. The younger generation is more in favor of the death penalty than the elderly.
Streszczenie: Streszczenie: Artykuł dotyczy zasadności resocjalizacji sprawców zabójstw w opinii osób w wieku 18-30 lat i powyżej 60 roku życia. Materiał i metody: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z techniką ankiety. Badania przeprowadzono od stycznia do kwietnia 2022 r. na terenie powiatu bialskiego. Respondentami była grupa licząca 188 osób. Wyniki: Osoby, które dopuściły się zabójstwa z zemsty za wyrządzone krzywdy są postrzegane lepiej niż osoby, które dopuściły się zabójstwa z motywów seksualnych, czy z zysku. Ankietowani nie wierzą w zmianę zachowania, ani w proces resocjalizacji takiej osoby. Respondenci w wieku 60 lat i więcej znacznie rzadziej wybierali karę śmieci i bardziej skłaniali się ku łagodniejszym wyrokom, niż osoby młode. Wnioski: Respondenci nie wierzą w pozytywną zmianę zachowania zabójcy. Bez względu na spokrewnienie, jeżeli jednostka dopuści się zabójstwa, będzie traktowana podobnie. Najsurowiej postrzegany był motyw zabójstwa z korzyści seksualnych. Młode pokolenie częściej opowiada się za karą śmierci, niż osoby starsze.

7/44
Nr opisu: 0000045171
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk.
Tytuł monografii: Umiejętności społeczne przedszkolaków drogą ku przyszłości : skrypt dla studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz nauczycieli
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2023
Strony: 78 s., ilustracje, tabele, wykresy, 24 cm
ISBN: 978-83-64881-94-7
Charakterystyka formalna: skrypt, zeszyt ćwiczeń
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 2,44
Słowa kluczowe: dzieci ; scenariusze zajęć ; umiejętności społeczne ; wiek przedszkolny ; wychowanie przedszkolne
Projekt/grant: Umiejętności społeczne przedszkolaków drogą ku przyszłości

8/44
Nr opisu: 0000047172
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Ewa Lipińska, Agnieszka Olędzka.
Tytuł pracy: Zjawisko (nie)wykluczenia społecznego rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym i ich wsparcie
Tytuł równoległy: The phenomenon of social (non)exclusion of parents raising a child with disabilities in the local community and their support
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 23, no 4, p. 135--152
p-ISSN: 0867-2040
e-ISSN: 2449-8521

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; rodzice ; środowisko lokalne ; uprzedzenia ; wykluczenie społeczne
Słowa kluczowe ang.: child with disabilities ; local community ; parents ; prejudice ; social exclusion
https://journals.umcs.pl/j/article/view/15353
DOI: 10.17951/j.2023.36.4.135-152
Streszczenie: Rzeczywistość, w której żyjemy, nadal często charakteryzuje zjawisko nierówności społecznejokreślanej mianem zróżnicowania lub stratyfikacji. W tego rodzaju rzeczywistości wiele osób nie radzi sobie z różnymi trudnościami natury osobistej i społecznej. Część z nich doświadcza wykluczenia społecznego definiowanego jako skutek różnego rodzaju niekorzystnej sytuacji społecznej. W niniejszym artykule przybliżono problematykę zagrożenia zjawiskiem wykluczenia społecznego wśród rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością. Jest to problematyka bardzo trudna do badań ze względu na fakt, że dotyka wszystkich członków rodziny, ich więzi i uczuć. Główny problem badań sformułowano w formie pytania: Czy rodzice wychowujący dziecko z niepełnosprawnością doświadczają wykluczenia społecznego i wsparcia w środowisku lokalnym? Badania pedagogiczne przeprowadzono w 2022 r. wśród 80 rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością. Wyniki badań pokazały obraz badanej grupy rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością. Zdecydowana większość z nich doświadcza na co dzień różnych form wykluczenia społecznego, w tym uprzedzeń, negatywnych zachowań, braku akceptacji.
Streszczenie: The reality we live in is still often characterised by the phenomenon of social inequality known as differentiation or stratification. In this kind of reality, many people do not cope with various personal and social difficulties. Some of them experience social exclusion defined as the result of various types of social disadvantage. The article explores the risk of social exclusion among parents raising a child with a disability. This is a very difficult issue to research due to the fact that it affects all members of the family, their bonds and feelings. The main problem of the research was formulated as a question: Do parents raising a child with a disability experience social exclusion and support in the local environment? The pedagogical research was conducted in 2022 among 80 parents raising children with disabilities. The results showed a picture of the surveyed group of parents raising children with disabilities. The vast majority of them experience various forms of social exclusion on a daily basis, including prejudice, negative behaviour and lack of acceptance.

9/44
Nr opisu: 0000044212
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce
Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 199-215
ISBN: 978-83-8294-063-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; konsumpcjonizm ; nauczyciel ; muzyka ; studenci
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

10/44
Nr opisu: 0000044130
Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Aleksandra Seroczyńska, Katarzyna Szary, Paulina Turska.
Tytuł pracy: Problemy opieki nad dziećmi w okresie edukacji zdalnej w opinii rodziców. Analiza zjawiska w świetle badań własnych
Tytuł równoległy: Childcare Problems in the Period of Remote Education in the Opinion of Parents. analysis of the Phenomenon in the Light of Own Research
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, Vol. 35, no 2, p. 89--101
p-ISSN: 0867-2040
e-ISSN: 2449-8521

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja zdalna ; opieka nad dzieckiem ; wiek wczesnoszkolny
Słowa kluczowe ang.: childcare ; children ; early school age ; remote education
https://journals.umcs.pl/j/article/view/13687
DOI: 10.17951/j.2022.35.2.89-101
Streszczenie: Wpływ pandemii COVID-19 na sytuację społeczeństw wielu krajów, w tym Polski, jest bardzo duży i dotyczy szczególnie wzrostu liczby zgonów, pogorszenia stanu zdrowia obywateli, bankructw wielu firm, a także zamiany formy edukacji stacjonarnej na zdalną. Nowa sytuacja, niespotykana do tej pory, wymogła na rodzicach/opiekunach dzieci konieczność błyskawicznego przystosowania warunków domowych do potrzeb edukacji dziecka w formie zdalnej. Reorganizacji wymagały również dotychczasowe formy opieki nad dzieckiem. Niestety, konieczność łączenia obowiązków zawodowych rodziców/opiekunów z nową rzeczywistością edukacji zdalnej ujawniła wiele problemów i sytuacji trudnych. W związku z powyższym podjęto się organizacji badań w celu zdiagnozowania problemów rodziców/opiekunów, z jakimi musieli sobie radzić w czasie edukacji zdalnej, a także poznania ich oczekiwań. Badaniami objęto rodziców/opiekunów dzieci w wieku wczesnoszkolnym zamieszkałych w powiecie bialskim, włodawskim i parczewskim. Wyniki badań wykazały, że część rodziców miała trudności w zorganizowaniu opieki swoim dzieciom w czasie edukacji zdalnej, co skłania nie tylko do refleksji, ale i do poszukiwań nowych rozwiązań w tym zakresie.
Streszczenie: The impact of the COVID-19 pandemic on the situation of the societies of many countries, including Poland, is very large and concerns, in particular, the increase in the number of deaths, deteriorating health of citizens, bankruptcies of many companies, but also the change from the form of residential to remote education. The new situation, unprecedented so far, forced parents/guardians of children to quickly adapt home conditions to the requirements of remote learning. The existing forms of childcare also required reorganization. Unfortunately, the necessity to combine the professional duties of parents/guardians with the new reality of remote learning revealed many problems and difficult situations. In connection with the above, research was done to diagnose the problems of parents/guardians that they had to deal with during remote education and to learn about their expectations. The research covered parents/guardians of early school age children living in the poviats of Biała Podlaska, Włodawa and Parczew. The results of the research showed that some parents had difficulties in organizing care for their children during remote education, which prompts not only reflection but also searching for new solutions in this field.

11/44
Nr opisu: 0000045007
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Tutoring as a challenge for the modern teacher - in search of effective teaching methods
Tytuł całości: W: Current challenges for human activity. An interdisciplinary approach / sc. ed. Jolanta Brodowska-Szewczuk, Anna Marciniuk-Kluska, Regina Demianiuk
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 37-43
ISBN: 978-83-67162-65-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe ang.: didactic method ; higher education ; teachers ; teaching methods ; tutoring
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

12/44
Nr opisu: 0000044637
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Współczesne implikacje idei korczakowskiego wychowania dla praktyki pedagogicznej
Tytuł całości: W: Janusz Korczak współcześnie w kulturze i edukacji / red. nauk. Agnieszka Roguska, Dorota Aydogdu
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 169-177
ISBN: 978-83-67162-48-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: idea ; Janusz Korczak ; nauczyciele ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

13/44
Nr opisu: 0000044483
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Edyta Rafalska.
Tytuł pracy: Zaangażowanie rodziców w rozwijanie umiejętności czytania dzieci sześcioletnich w czasie zdalnej edukacji
Tytuł równoległy: Parental involvement in the development of six-year-old children's reading skills during remote education
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 63-75
ISBN: 978-83-66597-50-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: czytanie ; dzieci ; nauczanie zdalne ; nauka czytania ; rodzice ; umiejętność czytania ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; learning to read ; parents ; remote education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

14/44
Nr opisu: 0000044242
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Zastosowanie metody tutoringu w procesie kształcenia studentów kierunków pedagogicznych w czasie zdalnej edukacji
Tytuł równoległy: The use of tutoring method in remote teaching of pedagogical students during the COVID-19 pandemic
Tytuł całości: W: Individual and group learning and teaching in traditional and online education : possibilities and limitations / ed. Halina Chodkiewicz, Izabela Dąbrowska, Barbara Struk
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 151-158
ISBN: 978-83-64881-89-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 19262
Liczba arkuszy: 0,48
Słowa kluczowe: studenci ; tutoring ; zdalne nauczanie
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

15/44
Nr opisu: 0000044484
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Znaczenie zdrowia emocjonalnego w kontekście wychowania prozdrowotnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Tytuł równoległy: The significance of emotional health in the context of pro-health education of early-school children
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / red. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 153-158
ISBN: 978-83-66597-50-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie prozdrowotne ; zdrowie emocjonalne ; zdrowy styl życia
Słowa kluczowe ang.: early-school children ; parent ; emotional health ; health ; healthy lifestyle
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

16/44
Nr opisu: 0000043673
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Edyta Rafalska, Aleksandra Ostaszewska.
Tytuł pracy: Kształcenie uczniów klas I-III szkoły podstawowej w trzeciej fazie pandemii COVID-19 w opinii ich rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Educating pupils in 1-3 grades primary schools in the third phases of the COVID-19 pandemic in the opinion of their parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 16--29
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; edukacja wczesnoszkolna ; kształcenie zdalne ; pandemia ; rodzice ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: COVID-19 ; early childhood education ; pandemic ; parents ; remote education ; student
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ksztalcenie-uczniow-klas-I-III-szkoly-podstawowej-w-trzeciej-fazie-pandemii-COVID,143951,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/143951
Streszczenie: Rok 2020 zapisze się w historii jako okres globalnego kryzysu, w związku z ogłoszeniem w dniu 11 marca 2020 roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pandemii choroby COVID-19. Większość krajów podjęła działania zmierzające do ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, np. zamykając szkoły i organizując nauczanie zdalne. W związku z powyższym przeprowadzono badania wśród rodziców z województwa lubelskiego, których dzieci uczęszczały do klas I-III w celu poznania ich punktu widzenia w zakresie nauczania-uczenia się dzieci zarówno w formie zdalnej, jak i hybrydowej.
Streszczenie: 2020 will go down in history as a period of global crisis, following the announcement of the COVID-19 pandemic by the World Health Organization on March 11. Therefore, research was carried out among parents from the Lubelskie voivodeship whose children attended 1-3 grades in order to get to know their point of view in the field of teaching-learning of children, both in the remote and hybrid form.

17/44
Nr opisu: 0000041949
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście edukacji sustensywnej
Tytuł równoległy: Shaping health habits of early school children in the context of sustainable education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 19, nr 2, s. 55--61
p-ISSN: 1733-1218
e-ISSN: 2719-826X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja sustensywna ; edukacja zdrowotna ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zrównoważony rozwój
Słowa kluczowe ang.: children ; health education ; health habits ; rearing ; sustainable development ; sustainable education
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/8783
DOI: 10.21697/seb.2021.19.2.05
Streszczenie: We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.
Streszczenie: In the current literature on the subject the theoretical concepts of sustainable development are fairly well documented, there is however a need to research the applications of those ideas in practice. It seems important then to build strategies of actions especially concerning the realm of consciousness. A necessary condition for shaping social consciousness of sustainable development is shaping pro-health attitude of children as soon as in early school. That is why, the goal of the study, whose results have been presented in this article, was to inspect the level of pro-health habits achieved by early school children in the course of sustainable education. An analysis of the results allowed to answer the key problem question: "How is pro-health attitude of early school children shaped in the context of sustainable development, with the influences of parents and teachers?" The results of the study showed a high level of pro-health habits in children, which to some degree points towards a need to keep up the strategy of actions of sustainable education by executing tasks in the aspect of cooperation of school and family environments, and also a need to continue research in the aforementioned territory.

18/44
Nr opisu: 0000042978
Autorzy: Barbara Ewa Struk, Joanna Waszczuk.
Tytuł monografii: Nauczanie czytania w języku polskim i angielskim w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2021
Strony: 74 s., ilustracje, 24 cm
ISBN: 978-83-64881-80-0
Charakterystyka formalna: skrypt, zeszyt ćwiczeń
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 3,5
Słowa kluczowe: czytanie ; język angielski ; język obcy ; język polski ; metody nauczania ; modele czytania

19/44
Nr opisu: 0000042587
Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Agnieszka Doluk, Anna Lipińska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Nauczanie Jana Pawła II w świadomości nauczycieli - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: Teachers' awareness of the teachings of Pope John Paul II
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji przedszkolnej XXI wieku / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Vladimir Gerka
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 183-199
ISBN: 978-83-66597-13-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 28979
Liczba arkuszy: 0,72
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; nauczanie ; nauczyciel ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie ; Jan Paweł II
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; pedagogical observation ; primary school ; teacher ; upbringing ; John Paul II
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

20/44
Nr opisu: 0000042738
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Socjalizacja konsumencka dzieci w wieku wczesnoszkolnym w rodzinie
Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: KSAP
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 218-233
ISBN: 978-83-61713-26-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; konsumpcja ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; socjalizacja konsumencka ; wiek wczesnoszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

21/44
Nr opisu: 0000042735
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Wychowanie ekonomiczne dzieci w środowisku rodzinnym
Tytuł równoległy: Economic education of children in a family environment
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji wczesnoszkolnej XXI wieku / red. nauk. Sabina Wieruszewska-Duraj
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 135-150
ISBN: 978-83-66597-14-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzina ; socjalizacja ekonomiczna ; wiek wczesnoszkolny ; wychowanie ekonomiczne
Słowa kluczowe ang.: child ; early-school children ; economic education ; economic socialization ; family
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

22/44
Nr opisu: 0000040669
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nawyki prozdrowotne dzieci w wieku wczesnoszkolnym w opinii rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Pro-health habits of early school children, based on parents' opinion
Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 377-386
ISBN: 978-83-66597-00-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; rodzice ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zdrowie
Słowa kluczowe ang.: child ; early years ; parent ; pro-health habits ; upbringing ; health
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

23/44
Nr opisu: 0000039782
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: University education of students with disabilities with the example of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Tytuł równoległy: Edukacja akademicka studentów z niepełnosprawnościami na przykładzie Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 2, s. 108--119
p-ISSN: 0137-818X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wykształcenie wyższe ; edukacja włączająca ; studenci z niepełnosprawnościami ; ograniczenia ; bariery
Słowa kluczowe ang.: university education ; inclusive education ; students with disabilities ; barriers
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://e-szkolaspecjalna.pl/resources/html/article/details?id=203937
DOI: 10.5604/01.3001.0014.1336
Streszczenie: Interest in the problem of the participation of people with disabilities in public, social, professional and, in particular, educational life has increased over the past few years both worldwide and in Poland. The literature on the subject includes numerous publications concerning the education of children and youth with disabilities. This is not surprising since education at the primary as well as secondary school level is obligatory in Poland. It is also a condition for taking up higher education. The functioning of students with disabilities in higher education institutions is not so widely commented on in the literature. According to the data by the Central Statistical Office (GUS), the number of university students with disabilities amounted to 22,988 in 2007, and it increased to 31,613 by 2012. However, there has been a decline in the number of university students with disabilities since 2013. There were 28,940 university students with disabilities in 2013, while only 25,121 strived to receive third-level education in 2016, which constituted 1.86% of the total number of students in Poland. The fact that only 4.6% of people with disabilities had third-level education in 2002 is also worth noting. Since 2006, the number of students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska has maintained a relatively permanent level of 50 people, representing 1.7% of the total number of students at the school. The objective of the study was to define the specificity of the functioning of the students with disabilities at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska in the context of educational conditions offered to them by the school. The findings show that students with disabilities point to their difficult individual situation rather than to the conditions provided by the university as the source of their difficulties in studying.
Streszczenie: W ostatnich dekadach zarówno na świecie, jak i w Polsce wzrosło zainteresowanie problematyką uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu publicznym, społecznym, zawodowym, a szczególnie edukacyjnym. Literatura przedmiotu wskazuje na liczne publikacje dotyczące edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Fakt ten nie dziwi, gdyż edukacja na poziomie szkoły podstawowej i średniej jest w naszym kraju obligatoryjna. Warunkuje także podjęcie kształcenia na studiach wyższych. Funkcjonowanie studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych nie jest już tak obszernie komentowane w literaturze. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2007 r. w Polsce było 22 988 studentów z niepełnosprawnościami, a w 2012 r. liczba ta wzrosła do 31 613 osób. Od 2013 r. liczba osób z ograniczoną sprawnością podejmujących studia zaczęła spadać - w 2013 r. było ich jeszcze 28 940, a w 2016 r. już tylko 25 121 osób z niepełnosprawnościami dążyło do uzyskania wykształcenia wyższego, co stanowiło 1,86% ogólnej liczby studentów w Polsce. Warto również zwrócić uwagę, że w 2002 roku zaledwie 4,6% osób z niepełnosprawnościami posiadało wyższe wykształcenie. W Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej od roku 2006 liczba studentów z niepełnosprawnościami utrzymuje się na względnie stałym poziomie - 50 osób, co stanowi 1,7% ogólnej liczby studentów uczelni. Celem badań było określenie specyfiki funkcjonowania studentów z niepełnosprawnościami na tej uczelni w kontekście proponowanych im tu warunków kształcenia. Rezultaty ujawniają, że studenci z niepełnosprawnością jako źródło trudności w studiowaniu wskazują raczej na swoją trudną sytuację indywidualną niż na warunki stworzone przez uczelnię.

24/44
Nr opisu: 0000039192
Autorzy: Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Alternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł pracy w innym języku: Alternative methods of teaching pre-school children to read
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 84--95
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauka czytania ; metody alternatywne ; wychowanie przedszkolne
Słowa kluczowe ang.: teaching to read ; alternative methods ; pre-school education
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Alternatywne-metody-nauki-czytania-dzieci-w-wieku-przedszkolnym,114823,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/114823
Streszczenie: W Polsce na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania umownie nazywanych "metodami". Do najbardziej znanych zaliczyć można: Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, symultaniczno-sekwencyjną metodę nauki czytania J. Cieszyńskiej, metodę fonetyczno- literowo-barwną B. Rocławskiego, czy sojusz metod E. Arciszewskiej. Prezentowane metody alternatywne dają sposobność prowadzenia nauki w sposób rzec można "niezauważalny" przez dziecko, w sposób, który jest dla niego zabawą, poszukiwaniem, a w żadnym przypadku nie jest obciążeniem. Wdrożenie wyżej wymienionych koncepcji edukacji czytelniczej na etapie edukacji przedszkolnej ma na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Za to ważne zadanie odpowiedzialni są nauczyciele. Dlatego też postanowiono określić, jaka jest wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego znajomość alternatywnych metod nauki czytania, czy i które z nich stosują w praktyce? Czy istnieje potrzeba poszukiwania, stosowania nowych, innowacyjnych sposobów nauki czytania dzieci już w wieku przedszkolnym? Jest to istotne zagadnienie, ponieważ teoretycy w dziedzinie edukacji, jak i nauczyciele praktycy od lat poszukują optymalnej, najbardziej efektywnej metody przygotowującej dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania w szkole podstawowej. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Wyniki badań pozwoliły wskazać znane oraz wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego alternatywne metody nauki czytania. Niestety po podsumowaniu powyższych rozważań nasuwa się refleksja, iż nowatorskie rozwiązania edukacyjne owszem pojawiają się na szczeblu wychowania przedszkolnego, jednak nie w wystarczającym zakresie.
Streszczenie: In recent years many new conceptions of teaching how to read appeared in Poland, which are conventionally called "methods". The best known of them include: the Good Start Method by M. Bogdanowicz, the simultaneous-sequential method of teaching to read by J. Cieszyńska, the phonetic-literal-coloured method by B. Rocławski, or the alliance of methods by E. Arciszewska. The presented alternative methods give the opportunity to conduct teaching in the way that is "imperceptible" by a child and which he or she perceives as fun or pursuit , rather than burden. The implementation of the above-mentioned conception of teaching to read at the stage of kindergarten aims at preparing a child to start education at primary school. It is the teachers who are responsible for this important task. Hence, it was decided to analyse the knowledge of alternative methods of teaching to read among the teachers of pre-school education: if and which of these methods are applied by them in practice? Is there a need to seek or to use new, innovative ways of teaching pre-school children to read? It is a crucial question for both education theorists and teaching practitioners who have long been looking for the most effective and optimal method preparing pre-school children to start teaching to read at primary school. A diagnostic survey method was used in the research, and the technique was a questionnaire. The results of the conducted research allowed to indicate the alternative methods of teaching to read, known and used among the teachers of pre-school education. Unfortunately, summarizing the above considerations implies that ground-breaking educational solutions, thought appearing at the level of pre-school education - are not present in a insufficient degree.

25/44
Nr opisu: 0000037216
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: An innovative method of hardening in pro-health education among pre-school children
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: S. 9324-9331
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24800
Liczba arkuszy: 0,62
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: hardening ; pro-health education ; pre-school children ; kindergarten
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: The child's health rests in the hands of his adult carers. There are many factors which constitue health such as: rational plan of daily routine, healthy diet, sleeping, going for walks, doing physical activities and hardening. In the week, a child spends most of its time in kindergarten or school. That is why, it is so signifiant that the teacher shows both correct attitude and willingness to learn about his or her own behaviour as well as his/her influence on his or her own health. The ways of strengthening the children's immunity depend mainly on teachers' knowledge about health hardening. Hardening can be defined as a system of treatments that constitue an integral part of physical education among children. Not only in kindergarten but also at home hardening is a powerful health remedy that reduces the incidence of cold diseases from 2 to 4 times. Hardening is not a cure for diseases, but a preventive treatment. A hardened person can easily bear not only heat and cold, but also violent changes in ambient temperature, which can lead to the weakening of the body's defenses. Hardening induces a general strengthening of the body. It also leads to the increase in the efficiency of the central nervous system, as well as to the normalization of metabolism and improvement of blood circulation. Hardening is a significant element of a healthy lifestyle among people of all ages. However, it is especially significant for children whose body has not yet developed the ability to react quickly and rapidly to violent environmental changes. Children overheat faster or undergo hypothermia. What is more, they are more sensitive to changes in air humidity, especially to its increase, or UV radiation. Children, who are hardened from childhood, are less likely to get sick and find it easier to adapt in kindergarten. In regard to the aforementioned reasons, research was undertaken in this area, implementing an innovative method of hardening through pro-health education and breathing exercises in two kindergartens in Poland as a pedagogical experiment. The aim of the research was to determine how daily breathing exercises "Strelnikowej" during pro-health education in kindergarten affected children's health (immunity). The research included 42 children aged 6 attending two kindergartens in Biała Podlaska, 22 of whom formed an experimental group and 20 children a control group. An introductory pro-health talk as well as health-hardening exercises were conducted with the use of "Strelnikowa" method in the experimental group for three months from October to December. At the same time, a pre-school documentation, which included information on the incidence of every child getting sick in the months of October, November and December, was analysed on the basis of the nursery attendance register. The results of the conducted research with the use of the pedagogical experiment confirmed that, after 3 months of pro-health education as well as hardening based on the

26/44
Nr opisu: 0000037217
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Educational activities in health eduction in kindergartens in Poland and Latvia - comparative research
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 9338-9345
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24987
Liczba arkuszy: 0,62
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: hardening ; child ; immunity ; kindergarten ; upbringing ; health education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: At the beginning, the progress of civilization and the increase in prosperity undoubtedly favoured the enhancement of the general society health. However, there is no denying that over the past decades there has been observed sedentary (sitting) lifestyle associated with aforementioned factors which turned out advantageous for the development of the so-called civilization diseases. Such lifestyle applies not only to the elderly, but also to the representatives of younger generation who are spending more and more time in front of computers, tablets, smartphones or television sets. Effective health education conducted from an early age can contribute to the consolidation of appropriate habits of taking care of one's health for all their lives. The key task of every kindergarten teacher is to bring about a positive health attitude in their pupils. The aim of the research is to analyse the actions undertaken by pre-school teachers that increase the immunity in children. In accomplishing this goal, it was examined how significant role teachers play in this aspect, because it is the teacher who stays with the pupils for most of the day. In addition, teacher's tasks include caring about children's health by shaping appropriate pro-health attitudes. The article presents selected hardening methods used in kindergartens located on the territory of Poland and Latvia. The comparative research was conducted in 2018 in Biała Podlaska (Poland) and Daugavpils (Latvia). The research includes pre-school teachers of selected kindergartens. The method of diagnostic survey was applied, whereas the technique was a survey and the tool, thanks to which data was collected, was a questionnaire. It consisted of questions in the field of health education and hardening methods. The results of the comparative research have shown that more pre-school education teachers in Latvia than in Poland have greater educational influence, introducing more diverse health-oriented treatments and physical exercises in order to increase children's immunity to temperature changes and cold diseases. Immune system is the weapon for the common cold. On the other hand, teachers of pre-school education in Poland stress the fact that children's immunity can be effectively increased not only by frequent outdoor activities while going for a walk during different seasons but also by proper diet. Therefore, it is worth implementing new methods of pro-health education in Polish kindergartens which are based primarily on being physically active and hardening. According to all surveyed educators, it can be concluded that the lack of parents' attention, rare cuddling, lack of common fun and play activities performed with parents finally cause greater or lesser frustration, leading to deterioration of the child's health. The child's nervous system is closely related to the immune system. Therefore, the well-being of a child raises his immunological immunity through close relationships at home an

27/44
Nr opisu: 0000038483
Autorzy: Aneta Skuza, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Idea sprawiedliwości naprawczej w pracy z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie
Tytuł całości: W: Prawa dziecka w wybranych kontekstach opiekuńczo-wychowawczych / red. Anna Fidelus, Zbigniew Babicki
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Uniwerstetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 157-172
ISBN: 978-83-8090-629-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,8
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: sprawiedliwość naprawcza ; mediacja ; młodzież ; niedostosowanie społeczne
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

28/44
Nr opisu: 0000036961
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Edukacja zdrowotna w praktyce wychowania przedszkolnego
Tytuł równoległy: Health education as employed in preschool education
Tytuł całości: W: Vyčonyâ zapiski Brèckaza universitèta : zbornik navukovyh prac, Vypusk 14, častka 1, Gumanitarnyâ i gramadskiâ navuki / red. A. M. Sendzer
Miejsce wydania: Brèst
Wydawca: BrDU imâ A.S. Puškina
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 168-174
ISBN: 978-985-555-906-2
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 25569
Liczba arkuszy: 0,64
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; wychowanie przedszkolne
Słowa kluczowe ang.: health education ; preschool education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://www.brsu.by/sites/default/files/vesnik/vuchonyya_zapiski._ch._1._gumanitarnyya_i_gramadskiya_navuki._vyp._14.pdf
Streszczenie: Zdrowie jest wartością nie zawsze docenianą przez dzieci. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że zdrowie można stracić i że trzeba o nie dbać. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i innych powinno być obecne w wychowaniu przedszkolnym. Edukacja zdrowotna w przedszkolu charakteryzuje się planowością, ciągłością i systematycznością, która ma na celu wraz z rozwojem dziecka wyposażyć je w elementarną wiedzę o zdrowiu. Celem artykułu było przedstawienie realizacji edukacji zdrowotnej w wybranym przedszkolu w Białej Podlaskiej. Autorzy omówiły ważniejsze elementy edukacji zdrowotnej oparte o podstawę programową obowiązującą w budowaniu tego typu programów. Następnie opisują możliwości omawianego Przedszkola Nr 15 w Białej Podlaskiej (Polska) i analizują działania podejmowane przez tą instytucję w zakresie edukacji zdrowotnej. W artykule wykorzystano dokumenty omawianej instytucji, wywiady z jej rodzicami i pracownikami oraz obserwację.
Streszczenie: Health is a value that is not always esteemed by children. Kids often do not realize that they can lose their health and that they have to nurse for it. Shaping the skills of caring for health of themselves and the others ought to be included in the preschool education. What is important about the health education taught in the kindergarten is its schedule, continuity and regularity which will gradually, as the child's development advances, equip it in basic knowledge about health. The aim of the article was an attempt to picture the execution of health education in a selected kindergarten in Biała Podlaska. The authors discuss important elements of health education based on core curriculum traditionally applied while creating such projects. Next they describe the abilities of Kindergarten No 15 in Biała Podlaska, Poland and analyze actions concerning health education which are being taken by said kindergarten. In the article authors used files of institution concerned, interviews with its parents and staff as well as the authors' personal scrutiny.

29/44
Nr opisu: 0000036291
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Polish preschool teachers' views on hardening children's health
Tytuł całości: W: ICERI2018 Proceedings 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2017 - Seville, Spain b e f c / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Seville
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 9085-9092
ISBN: 978-84-09-05948-5
Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałąch pokonferencyjnych zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 29013
Liczba arkuszy: 0,72
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: hardening health ; preschool teachers ; kindergartens
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://library.iated.org/view/WASZCZUK2018POL
DOI: 10.21125/iceri.2018.0679
Streszczenie: Preschool age is considered the most significant period of human development. During this time, many morphological, psychological and motor functions of the child are rapidly expanding and maturing. It is the age when the foundations for the child's health are being established and reinforced. The morbidity rates of preschoolers in Poland remain relatively high regardless of the successes of preventive medicine. Diseases of the upper respiratory tract due to a common cold still dominate in the disease structure. Accordingly, hardening may become a prime way of boosting the immunity of a child's system. Hardening is nothing more than reinforcing the immunological system by training its reactions to different circumstances. So far, there have been no studies in Poland concerning hardening of children in preschool age neither in the kindergarten nor at home. In the European literature, numerous works on the topic have appeared, especially in Norway, Great Britain, Latvia or Belarus. In Poland, this kind approach to natural body forces tends to be neglected. That is why examining the level of knowledge and opinions on hardening, as well as the used methods were set as the primary aim of the research. We were looking for answers to the following research questions: What methods of hardening the child's body could be used in kindergartens in Poland. We assume that teachers as the persons responsible for the child's upbringing and development process ought to strengthen children's body so that cold and temperature fluctuations do not affect them in a significant way and also enhance their resistance to diseases. The study was conducted in the year 2018 in the city of Biała Podlaska, Lublin Province, and comprised teachers of the selected kindergartens. It used the method of a diagnostic survey and involved a polling technique. The tool for collecting data was a poll questionnaire containing questions on health education and hardening. The analysis of the obtained results regarding the opinions of teachers of pre-school education shows that a vast majority of them were in favour of introducing health hardening to children in kindergartens to reduce respiratory diseases and increase their immunological immunity. The study was pilot research, and it was the first stage of the project entitled 'Pedagogic aspects of hardening children in the preschool age in Poland and abroad', whose purpose is to implement the chosen methods of hardening the body to kindergartens.
Projekt/grant: Hartowanie organizmu dzieci w różnych typach przedszkoli w Polsce i za granicą : działalność statutowa WNZS PSW, 2018-WNZS/KNH/ZP/4

30/44
Nr opisu: 0000035570
Autorzy: Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Profilaktyka presuicydalna w wymiarze globalnym i lokalnym - zarys problemu
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, Nr 1, s. 50--58
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: profilaktyka ; program profilaktyczny ; próby i zamachy samobójcze ; dzieci i młodzież
Słowa kluczowe ang.: prophylaxis ; prophylaxis programs ; suicide attempts ; children and adolescents
http://rs.guselnykov.com/articles/5af554dd266a0
DOI: 10.29316/rs.2018.06
Streszczenie: Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) co 40 sekund na kuli ziemskiej ktoś umiera śmiercią samobójczą i na ogół jest to osoba wkraczająca w życie. Samobójstwa nie należy traktować jako pojedynczego aktu odebrania sobie życia, ale jako działania związanego z całym szeregiem następujących po sobie etapów trwających czasami latami, z których ostatni najczęściej kończy się śmiercią. Proces samobójczy ma swój początek, określony czas trwania, mogący prowadzić do śmierci. Celem profilaktyki presuicydalnej jest zahamowanie tego procesu. Profilaktyka presuicydalna - uprzedzająca, ukierunkowana na jednostkę, jej najbliższe kręgi społeczne, głównie na rodzinę, szkołę a także na opinię publiczną zmierza do wyposażenia osób w wiedzę i umiejętności niezbędne do pokonywania trudności, dokonywania właściwych wyborów w życiu, inicjowania i wzmacniania czynników wspierających rozwój. Dąży do obalenia mitów i wytworzenia pozytywnych postaw wobec osób cierpiących. Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie zróżnicowanych form działań i wielorakich inicjatyw podejmowanych na poziomie globalnym przez WHO, ogólnopolskim poprzez realizację zapisów Narodowego Programu Zdrowia, a także na poziomie lokalnym, czyli środowiska szkoły, rodziny na rzecz ograniczenia liczby samobójstw. Omówienie powyższej problematyki przyjmuje charakter wycinkowy bowiem nie jest możliwe przybliżenie na kilku czy kilkunastu stronach owoców wieloletniej pracy prewencyjnej organizacji rządowych i pozarządowych.
Streszczenie: According to a report by the World Health Organization (WHO), every 40 seconds, someone commits suicide in the world, and it is generally a young person entering the world. Suicides should not be regarded as a single act of taking one's life away, but as an activity involving a series of successive stages that last for years, most of which end in one's death. Suicide has its origin and a certain duration often leading to death. The goal of pre-suicidal prevention is to stop the process. The pre-eminent pre-suicidal prevention targeted at an individual, his/her immediate social circle mainly at family, school and public opinion aims to equip people with the necessary knowledge and skills to overcome difficulties, make the right choices in life, initiate and strengthen the drivers of development. It seeks to overthrow the myths and create positive attitudes towards the suffering people. The present paper aims at presenting diverse forms of action and multi-level initiatives at the global level by the WHO, the nationwide one through the implementation of the National Health Programme and, at the local level, the local community, school, and family, by reducing the number of suicides. It is not possible to discuss the above-mentioned issue as it is impossible to approximate the long-term preventive work actions by governmental and non-governmental organisations on several pages.

31/44
Nr opisu: 0000035642
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Joanna Maria Marchel, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: The level of physical activity of children in kindergarten in the light of selected individual factors
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. 76, No. 1, p. 57--68
p-ISSN: 1822-7864
e-ISSN: 2538-7111

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 30762
Liczba arkuszy: 0,77
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: actigraph ; accelerometer ; kindergarten ; pre-school child ; physical activity
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://oaji.net/articles/2017/457-1519988124.pdf
    Streszczenie: Taking into account the psychophysical development of a young person, a child in particular, attention should be paid to forming certain habits related to physical activity, health, nutrition, hygiene, and aesthetics during the preschool period as such habits will be of utmost importance in his/ her adult life. Physical activity of children affects various health parameters both today and in the future. Specialists draw attention to the correlation between physical activity and the development of the musculoskeletal system, body posture, the nervous, respiratory and vegetative systems. The lack of physical activity may result in cardiovascular diseases or obesity. These are just some of the reasons for which people need physical activity in their lives. Bearing in mind the lack of research on this issue, it was decided to conduct research on the physical activity of children (210 students) aged 4-6 attending selected kindergartens located in the town of Biała Podlaska, Poland. The level of physical activity of children was measured with the use of special devices, so called actigraph units (accelerometers in Polish). Due to a small size of this wrist-watch-like device, movements of children or their participation in games and different forms of activities in kindergarten were not hampered. On the basis of the collected data, statistical analysis was performed. Non-parametric statistical tests were used in order to identify the relationship between variables of the physical activity level and sex, age and weight of a child. Data analysis revealed statistically significant differences between the level of physical activity and some personal characteristics. The research conclusions, which will be helpful in providing effective education in the field of physical activity, were made available to kindergartens.

    32/44
    Nr opisu: 0000034977
    Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Energetyczna wartość aktywności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym - doniesienie z badań pilotażowych
    Tytuł równoległy: Energetic Value of Physical Activity of Children in Pre-School Age - pilot studies
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 5, Nr 2/1 (10/1), s. 231--240
    p-ISSN: 2353-7140
    e-ISSN: 2353-7159

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; poziom aktywności fizycznej ; wiek przedszkolny ; dobowe zużycie energii
    Słowa kluczowe ang.: child ; physical activity level ; pre-school age ; daily energy consumption
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-101-Waszczuk-Nazaruk-str.227-234.pdf
    Streszczenie: W obecnych czasach wrasta świadomość społeczeństwa o potrzebie aktywności fizycznej jako stałego i koniecznego czynnika do zachowania zdrowia. Mając na uwadze rozwój psychofizyczny młodego człowieka, a szczególnie dziecka w wieku przedszkolnym należy zwrócić uwagę na kształtowanie określonych nawyków związanych z aktywnością fizyczną, zdrowiem, żywieniem, higieną, estetyką, które będą miały olbrzymie znaczenie w okresie dorosłości. W związku z powyższym postanowiono zbadać poziom aktywności fizycznej dzieci (105 osób) w wieku 3-6 lat uczęszczających do kilku przedszkoli na terenie powiatu bialskiego. Przeprowadzone badania miały charakter pilotażowy i pokazały, że istnieje związek między aktywnością fizyczną dziecka a typem przedszkola i niektórymi indywidualnymi czynnikami. Wnioski z badań udostępniono przedszkolom biorącym udział w projekcie badawczym

    33/44
    Nr opisu: 0000034921
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Physical activity of children attending kindergartens in Poland in the context of selected socio-demographic factors
    Tytuł całości: W: ICERI2017 Proceedings 10th International Conference of Education, Research and Innovation November 16th-18th, 2017 - Seville, Spain / edited by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Seville
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 2760-2765
    ISBN: 978-84-697-6957-7
    Uwagi: Publikacja naukowa w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej zindeksowana w WoS w maju 2018r.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; physical activity ; pre-school age
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017PHY
    DOI: 10.21125/iceri.2017.0787
    Streszczenie: In recent years in Poland, especially since 2002 when Poland joined European Union, the popularity of preschool education has been constantly rising. The proof for such a statement are percentages which indicate that almost 98% of children aged 4-6 have been pre-schooled. In small towns, especially in rural areas, dominate pre-school kindergartens run by the local government; usually there is one large kindergarten in the municipality, there are also small kindergartens called "pre-school points", usually created at primary schools. In turn, the offer of kindergartens in the city compared to the countryside is much richer. It is true that public institutions dominate there which are run by the local authorities, however, there are also numerous non-public kindergartens run by individuals and associations. The education program framework clearly states that all behavioral and educational activities carried out by kindergartens are aimed at supporting the comprehensive development of the child and preparing for primary school. In kindergartens there are created conditions for the implementation of various forms of educational activity of the child, including physical, social, cognitive, and emotional activity. Bearing in mind the psycho-physical development of a young person, especially a pre-school child, attention should be paid to shaping and preserving certain habits related to, for example, hygiene, nutrition, health, aesthetics, physical activity, which will be of great importance in adulthood. The physical activity of a child influences the various parameters of his or her health not only today but also in the future. Specialists pay attention to the relationship between physical activity and the development of motion, body posture, nervous system, respiratory system and vegetative one. Lack of physical activity may lead to both cardiovascular diseases and obesity. These are only a few examples for the need of physical activity in person's life. Bearing in mind the lack of research on this issue, one should assume that there is a reason for doing this type of research. Pilot studies were conducted in Poland in 2017 on the territory of Lubelskie Voivodeship and they are part of a larger research project. The main purpose of the study was to diagnose the level of physical activity of children during the time spent in kindergarten. The level of physical activity of the examined group of children aged 4-6 (120 respondents) was determined by means of special measuring devices so called actigraphs. Children, at the time of the test, were carring for two days actigraphs, which looked like watches and did not make it difficult for them to participate in games and other forms of activities. Thanks to these devices the level of children's activity while staying in the kindergarten was defines precisely. On the basis of collected data, statistical analysis was performed. In the research, two types of tests were used: U Mann-Whitney and Chi s

    34/44
    Nr opisu: 0000034947
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Profilaktyka presuicydalna dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodzieży w okresie adolescencji
    Tytuł równoległy: Pre-siucidal prevention in early school children and adolescents
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, nr 9(1), s. 141--159
    e-ISSN: 2300-1739

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 7.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: profilaktyka ; program profilaktyczny ; dzieci i młodzież w okresie adolescencji ; próby i zamachy samobójcze
    Słowa kluczowe ang.: prevention ; prevention programs ; children and youth in adolescence ; suicides
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    Streszczenie: Celem opracowania jest prezentacja oraz analiza zapisów programów profilaktycznych adresowanych do dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodzieży w okresie adolescencji. Jak wskazano w artykule, profilaktyka presuicydalna ma swoje uzasadnienie szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży, ponieważ grupa ta nie ma dostatecznie dobrze wykształconych mechanizmów radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Prezentowane programy, w myśli ich założeń, powinny przeciwdziałać próbom i zachowaniom samobójczym dzieci i młodzieży. Profilaktyka presuicydalna realizowana na poziomie szkoły, rodziny i środowiska lokalnego umożliwi zgodne z obowiązującymi w danym społeczeństwie funkcjonowanie jednostki
    Streszczenie: The aim of the study is the presentation and analysis of records of prevention programs targeting school children and youth in adolescence. As indicated in the article presuicidal prevention is justified particularly in relation to children and young people, because this group is not educated well enough to cope with difficult situations. Presented programs in their thoughts assumptions should counteract attempts and suicidal behavior of children and adolescents. Presuicidal prevention implemented at the school level, the family and the local environment enables compliance with applicable in a given society.

    35/44
    Nr opisu: 0000032778
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Sprawozdanie z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. "Ile dobrego jest w człowieku? sieroctwo - emanacja dobra czy zła"
    Tytuł równoległy: The report from the 2nd all-Poland Scientiic Conference entitled: "How much good is in men? Orphan - emanation of good or evil"
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 2, s. 89--90
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: sprawozdanie
    Język publikacji: POL
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_2_2016__art_13.pdf

    36/44
    Nr opisu: 0000029658
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Niedoszły samobójca na drodze do inkluzji - miejsce programów profilaktycznych w pokonywaniu zachowań autoagresywnych
    Tytuł równoległy: The would-be suicide on the road to inclusion - a place prevention programs to owercome the self-aggressive behavior
    Tytuł całości: W: Edukacja inkluzyjna : konteksty indywidualistyczne, wspólnotowe i transpersonalne, cz. 2 / red. nauk. Andrzej Bałandynowicz, Ewa Jówko, Katarzyna Marciniak-Paprocka
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
    Rok wydania: 2015
    Strony zajęte przez pracę: S. 121-141
    ISBN: 978-83-7051-759-5
    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 1
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: suicydologia ; inkluzja ; profilaktyka ; zaburzenie zachowania
    Słowa kluczowe ang.: suicide ; inclusion ; prophylactic ; conduct disorder
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    37/44
    Nr opisu: 0000029487
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Interakcja dwupodmiotowa : uczeń niepełnosprawny - nauczyciel wyznacznikiem dialogu edukacyjnego
    Tytuł całości: W: Osoba niepełnosprawna w procesie rehabilitacji / red. nauk. Hanna Żuraw
    Miejsce wydania: Warszawa
    Wydawca: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 71-79
    ISBN: 978-83-62902-15-6
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 20 157
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczeń niepełnosprawny ; edukacja
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    38/44
    Nr opisu: 0000028382
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Znaczenie diagnozy w procesie tworzenia i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki
    Tytuł równoległy: The diagnostic role in creating and implementing the assumptions of school prevention programs
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 8, nr 2, s. 47--54
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: szkolny program profilaktyki ; młodzież ; gimnazjum
    Słowa kluczowe ang.: lower secondary school youth ; diagnosis ; school prevention program
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/6._waszczuk_znaczenie_diagnozy_viii_2_2014.pdf

    39/44
    Nr opisu: 0000022330
    Autorzy: Dorota Marczuk, Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Mediacja jako metoda przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu na przykładzie Sądu Rejonowego w Białej Podlaskiej. Komunikat z badań
    Tytuł równoległy: Mediation as a method of preventing social exclusion for example of District Court in Biała Podlaska. Research announcement
    Tytuł całości: W: Wykluczenie społeczne : czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak, E. Konovaluk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 285-304
    ISBN: 978-83-61044-85-7
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mediacja ; wykluczenie społeczne
    Uwaga: sygn. 13168 VI CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    40/44
    Nr opisu: 0000018036
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Sytuacja młodzieży niepełnosprawnej ze środowisk wiejskich a wybór kształcenia ponadgimnazjalnego : oczekiwania i niepokoje
    Tytuł równoległy: The situation of the defectiva youth from the country as a problem of educational choises connected with pupils of upper gymnasium level : willings and worries
    Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 57-64
    ISBN: 978-83-61044-44-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba arkuszy: mniej niż 1 arkusz wydaw.
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: młodzież niepełnosprawna ; edukacja ; nauczanie ; szkolnictwo ponadgimnazjalne ; szkolnictwo specjalne ; wieś
    Uwaga: sygn. 10111 V CZYT. ; 10112 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    41/44
    Nr opisu: 0000018197
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Uwarunkowania podmiotowego funkcjonowania dziecka w środowisku szkoły wiejskiej
    Tytuł równoległy: The conditions of the subjective work of the child in rural environment
    Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. S. Nazaruk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 227-234
    ISBN: 978-83-61044-44-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; uczniowie ; nauczanie ; wychowanie ; wieś
    Uwaga: sygn. 10111 V CZYT. ; 10112 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    42/44
    Nr opisu: 0000012827
    Autorzy: Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Podmiotowość i podmiot w wymiarze pedagogicznym
    Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: 168-172
    ISBN: 978-83-923366-9-3
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: podmiotowość ; edukacja ; wychowanie ; antropologia filozoficzna
    Uwaga: sygn. 6941 V CZYT. ; 6942 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    43/44
    Nr opisu: 0000001142
    Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk, Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Potrzeba wychowania proekologicznego w nauczaniu Jana Pawła II
    Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 469-476
    ISBN: 83-916235-7-2
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja ekologiczna ; wychowanie proekologiczne ; Jan Paweł II ; nauczanie
    Uwaga: sygn. P.4023 IV CZYT. ; 4474 IV CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    44/44
    Nr opisu: 0000000861
    Autorzy: Grażyna Gołub, Joanna Waszczuk.
    Tytuł pracy: Zapotrzebowanie edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej na terenie miasta Biała Podlaska
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 177-185
    ISBN: 83-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; aspiracje edukacyjne ; kształcenie integracyjne ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)
    Uwaga: sygn. 4296 V CZYT. ; 4297 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB