AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: WOŁOSIUK BEATA TERESA
Liczba odnalezionych rekordów: 65



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/65
Nr opisu: 0000042120
Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Godność człowieka fundamentem wartości proekologicznych
Tytuł pracy w innym języku: Human dignity as the foundation of environmental values
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 2, s. 1--12
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: ekologia ; godność człowieka ; wartości proekologiczne
Słowa kluczowe ang.: ecology ; human dignity ; pro-ecological values
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Godnosc-czlowieka-fundamentem-wartosci-proekologicznych,136390,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/136390
Streszczenie: Godność człowieka jest fundamentem warunkującym właściwą relację człowieka względem środowiska naturalnego. Jej respektowanie warunkuje właściwe rozumienie i hierarchię wartości proekologicznych. Należy do nich szacunek dla życia i zdrowia osoby, a także wrażliwość, odpowiedzialność, powściągliwość, solidarność, praca, odwaga bycia, mądrość. Godność człowieka można zatem uznać za najwyższą wartość proekologiczną, zaś na jej realizacji powinny się opierać wszelkie działania mające na celu przezwyciężenie zaistniałego kryzysu ekologicznego, którego źródło znajduje się w samym człowieku. Materiał i metody: Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcję treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień. Wnioski: Respektowanie godności człowieka i wypływających z niej wartości proekologicznych, stanowi najlepszą gwarancję zarówno na wyjście z zaistniałego kryzysu ekologicznego, jak też trwanie we właściwych relacjach ze światem przyrody. Z godności człowieka, jako najwyższej wartości proekologicznej, oprócz wspomnianej powyżej właściwej hierarchii wartości proekologicznych, wyłania się również naczelna zasada proekologiczną, którą można określić jako bycie kimś dla drugich.
Streszczenie: Human dignity is the foundation that determines the proper relationship between man and the natural environment. Respecting it determines the proper understanding and hierarchy of pro-ecological values. These include respect for the life and health of a person, as well as sensitivity, responsibility, restraint, solidarity, work, courage to be, wisdom. Therefore, human dignity can be considered the highest pro-ecological value, and its implementation should be the basis for all activities aimed at overcoming the ecological crisis. Material and methods: literature analysis. Conclusions: Respecting human dignity and the pro-ecological values resulting from it is the best guarantee both for overcoming the ecological crisis that has arisen, as well as maintaining proper relations with the world of nature. From human dignity as the highest pro-ecological value, in addition to the above-mentioned proper hierarchy of pro-ecological values, emerges also the main pro-ecological principle, which can be defined as being someone for others.

2/65
Nr opisu: 0000040334
Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Realizacja funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł pracy w innym języku: Implementation of the biological and caring function in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 2, s. 58--71
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: rodzina ; funkcje rodziny ; piecza zastępcza ; powiat bialski
Słowa kluczowe ang.: family ; family functions ; foster care ; Bialski poviat
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/REALIZACJA-FUNKCJI-BIOLOGICZNO-OPIEKUNCZEJ-W-PIECZY-ZASTEPCZEJ-NA-PRZYKLADZIE-POWIATU,124412,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/124412
Streszczenie: Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki: Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski: Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.
Streszczenie: The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)". The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Material and methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Conclusions: Based on the above analyzes, one can speak of the existence of certain problems in the implementation of the biological and protective function in the Bialski poviat.

3/65
Nr opisu: 0000038373
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Aksjologiczne uwarunkowania wychowania dziecka
Tytuł pracy w innym języku: Axiological conditions for child upbringing
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 13, nr 2, s. 36--45
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wartości ; wychowanie ; dzieci ; rodzina
Słowa kluczowe ang.: values ; upbringing ; child ; family
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Axiological-conditions-for-child-upbringing,113312,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/113312
Streszczenie: Artykuł przedstawia zagadnienie dotyczące uwarunkowań wychowania do wartości. Na wstępie został omówiony proces wychowania do wartości. Mówiąc o wychowaniu do wartości należy zwrócić uwagę na rolę jaka odgrywają różne środowiska wychowawcze. Najważniejszym miejscem, gdzie kształtuje się hierarchia wartości dziecka jest jego rodzina. Następnie środowisko szkolne w sposób zamierzony i ukierunkowany wpływa na wartości ucznia. Nauczyciel przekazujący dzieciom w szkole określone wiadomości, jednocześnie wprowadza je w świat wartości. Grupa rówieśnicza również odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wartości młodego człowieka. Obecnie jednym z istotnych czynników kształtujących system wartości są mass media.
Streszczenie: This article presents the issue of conditions of values-oriented upbringings. At the beginning the process of values-oriented upbringing. Talking about values-oriented upbringing one should pay attention to the role played by various educational environments. The most critical place, where a child's hierarchy of values is shaped, is their family. It is followed by the school environment, which influences child's values in an intentional and purposeful manner. A teacher sending to children specific messages in a school introduces them at the same time to the world of values. A peer group also plays an essential role in shaping the values of a young person. Currently, one of important elements shaping the system of values is mass media.

4/65
Nr opisu: 0000039362
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Dialog w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł równoległy: The dialogue in foster care (on the example of Biala Podlaska district)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 20, nr 1, s. 77--93
p-ISSN: 2082-9019

Uwagi: Druk w 2020 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dialog ; komunikacja ; mowa ; piecza zastępcza
Słowa kluczowe ang.: dialogue ; communication ; speech ; foster care
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/116061/edition/107233/content
DOI: 10.34616/wwr.2019.1.77.93
Streszczenie: Cel: Celem artykułu była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Metody: W badaniach zastosowano dwie metody - sondaż diagnostyczny i studium indywidualnych przypadków. Rezultaty: Analiza wyników pozwoliła stwierdzić występowanie licznych problemów dotyczących rozwoju komunikacji werbalnej zarówno w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, jak i w rodzinnych domach dziecka. Wnioski: Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć poważne problemy związane z komunikacją werbalną. Zaburzenia, które najczęściej występują wśród dzieci, to opóźniony rozwój mowy i dyslalia.
Streszczenie: Aim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia.

5/65
Nr opisu: 0000037289
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Piotr Adam Zdunkiewicz, Sebastian Piotr Sobczuk.
Tytuł pracy: Educational chances of foster care charges on the example of selected poviats of the Lublin province
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 0822-0828
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24414
Liczba arkuszy: 0,61
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: educational chances ; foster care ; educational care centre ; Lublin province
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: A study for the purposes of the present publication was conducted in Educational-Pedagogical Institutions and Family Foster Homes in the selected districts of the Lublin Voivodeship located in the Eastern part of Poland. Their execution was planned in the framework of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre (on the example of the selected poviats of Lubelskie voivodeships)" implemented by the Department of Pedagogy of State School of Higher Education in Biała Podlaska. The researches were of qualitative-quantitative nature. Initially, survey tests were performed on a relatively small research sample among 25 charges of care-education facilities from the Biała Podlaska poviat and 16 charges from the Krasnystaw poviat, within the age range of 11 to 20 year of age and 10 charges of family-run children homes from the Biała Podlaska poviat in the same age group. The facilities of family-run type do not function within the town of Krasnystaw. The applied technique was a survey with both closed-ended questions and open-ended ones. Furthermore, 20 interviews were carried out with the selected educators from the care-education facilities as well as 6 persons running the family children homes. Both men and women were among the research participants. In addition, under the study of individual cases qualitative interviews, partly structured with the heads of nursing-educational facilities, were carried out. On the other hand, they constituted a supplementation and completion of the missing information, allowing also for the explanation of doubts in the analysed issues. The aim of the research was to compare the implementation of educational needs in educational care centres situated in different environments. The focus of the research encompassed the following ones: level of education which is being currently implemented, future educational and professional plans, access to additional, developing and compensating activities. Among the indicators affecting the actions of examined pupils, the following were listed: environmental factors, i.e.: the location of the facility or the family foster home; personal factors: age and gender, institutional factors: the type of facility in which the examined person resides. The analysis of the results made it possible to state that educational care centres located in both the urban and rural environment provide access to scientific aids. The urban environment creates better opportunities for the development of interests and passions. The facilities located in an urban environment have far more opportunities to send their children to activities both in and outside the school. In spite of the possibility to participating in various activities, less than 40% of the pupils of foster care facilities use such possibility. The kind of institution determines the level of educational asp

6/65
Nr opisu: 0000037497
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Supporting the speech development of children staying in foster care
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. III, p. 146--155
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 23177
Liczba arkuszy: 0,58
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: communication ; foster care ; speech ; speech development
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3740
DOI: 10.17770/sie2019vol3.3740
Streszczenie: The aim of the article was the analysis of the problem of speech development in care and educational institutions and family-run children's houses. Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has a genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of the social environment. The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses in the Lublin province. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre". The project was implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. There were used two methods in the research: diagnostic survey and study of individual cases. The following questionnaires were used: proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of educational care centres and family houses, an observation sheet and interviews with coordinators and directors of the examined institutions. The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centers and family-run children's houses. This function is performed more advantageous in a family home.

7/65
Nr opisu: 0000036974
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Terapia logopedyczna dziecka ze spektrum autyzmu
Tytuł całości: W: Poprawa jakości życia - spektrum terapii / red. nauk. Marcin Białas
Miejsce wydania: Gdańsk
Wydawca: Akademia Wyhcowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 36-45
ISBN: 978-83-62390-26-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; zespół Aspergera ; spektrum autyzmu ; mowa ; zdolności komunikacyjne ; terapia logopedyczna
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

8/65
Nr opisu: 0000035647
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Compensation of Educational Deficiencies in Children Staying in Foster Care in Biala Podlaska Poviat
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. III, p. 378--387
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 26029
Liczba arkuszy: 0,65
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: compensation for educational deficiencies ; foster care ; Biała Podlaska poviat
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/3095/3085
    DOI: 10.17770/sie2018vol1.3095
    Streszczenie: The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)" implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. The subject of the article was to implement the educational needs of foster care children, including the issue of levelling educational gaps. The aim of the study was to determine whether educational deficiencies are noticeable there, what is the compensation of these deficiencies in family and institutional settings, if any of these forms is more favourable, what factors affect the proper satisfaction of educational needs? The analysis of the results made it possible to conclude that educational needs are realized in both care and educational centres and in family-run children's homes, the beneficiaries of both forms exhibit numerous educational deficiencies conditioned by previous educational negligence. Compensation of educational deficiencies is more beneficial in family care. The basic forms of compensating for gaps include: tutoring, compensatory classes, individual caregiver work with a child, colleague self-help, voluntary activities.

    9/65
    Nr opisu: 0000035858
    Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Dzieci cudzoziemskie w pieczy zastępczej (na przykładzie powaitu bialskiego)
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, nr 5, s. 55--61
    p-ISSN: 0552-2188

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dziecko cudzoziemskie ; piecza zastępcza ; powiat bialski
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Biblioteki.

    10/65
    Nr opisu: 0000038088
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
    Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego
    Tytuł równoległy: Supporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, nr 4, s. 61--71
    p-ISSN: 0483-4992

    Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w X 2019 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 10.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; rozwój mowy ; komunikacja ; piecza zastępcza
    Słowa kluczowe ang.: speech ; communication ; speech development ; foster care
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.
    Streszczenie: Speech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.

    11/65
    Nr opisu: 0000035821
    Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
    Tytuł pracy: Współpraca placówek opiekuńczo-wychowawczych z instytucjami edukacyjnymi
    Tytuł równoległy: Cooperation between educational care facilities and educational institutions
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, T. 12, nr 2, s. 51--56
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: placówka opiekuńczo-wychowawcza ; instytucje edukacyjne ; współpraca
    Słowa kluczowe ang.: care and education institution ; educational institutions ; cooperation
    http://rs.guselnykov.com/articles/5b842c4595e67
    DOI: 10.29316/rs.2018.17
    Streszczenie: Działania wychowawcze podejmowane w rodzinie wpływają w istotny sposób na dalsze życie i funkcjonowanie dziecka. Rodzice nie muszą sami dźwigać odpowiedzialności za wychowanie dzieci, powinni być wspomagani przez osoby i grupy społeczne, zaangażowane w działania edukacyjne. W przypadku kiedy dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej, to wychowawcy pełnią te same role co rodzice biologiczni dziecka. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano w Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych na terenie powiatu bialskiego. Celem badań było ustalenie czy placówki opiekuńczo-wychowawcze współpracują z instytucjami edukacyjnymi, tj. szkoła, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, terapeuci, logopedzi i inni specjaliści, na czym ta współpraca polega, jakie przybiera formy. Wyniki. Wśród form współpracy wymienia się różnego rodzaju kontakty z nauczycielami, tj.: wywiadówki, kontakt indywidualny, kontakt telefoniczny, mailowy, kontakt przez dziennik elektroniczny. Ponadto dyrektorzy szkół, wychowawcy klasowi i pedagodzy szkolni uczestniczą w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, odbywających się na terenie placówki przynajmniej dwa razy w roku. Wnioski. O współpracy pomiędzy placówką opiekuńczo-wychowawczą a placówkami oświatowymi decydują głównie: wiek podopiecznych, zachowanie podopiecznych i problemy przez nich wskazywane oraz usytuowanie placówki przez nich zamieszkiwanej.
    Streszczenie: Child upbringing and parenting activities significantly affect the child's further existence and functioning. Parents do not have to bear the responsibility for raising children themselves, they should be supported by individuals and social groups involved in educational activities. In the case where the child is in a care and education centre, the educators perform the same roles as biological parents of the child. Material and method. The research for the purposes of this publication was carried out in the Nursing and Education Centres in Bialski district. The purpose of the research was to determine whether the care and educational institutions cooperate with educational institutions, i.e. school, psychological and pedagogical clinic, therapists, speech therapists and other specialists, as well as what kind of co-operation is involved. Results. There are different types of communication with teachers recognised as forms of cooperation, i.e. parent-teacher meetings, individual contact, contact via phone, e-mail, electronic school reports. Moreover, school headmasters, tutors and pedagogues participate in the meetings of the group for the interim assessment of children's situation held at the care and education institution at least two times a year. Conclusions. The decisive factors for cooperation between a care and education institution and an educational institution include: the age of pupils, their behaviour and the problems they point to as well as the location of the institution where they live.

    12/65
    Nr opisu: 0000036786
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a trudności w czytaniu i pisaniu
    Tytuł równoległy: Speech disorders and difficulties with reading and writing
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, T. 12, nr 4, s. 56--64
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; zaburzenia mowy ; trudności w czytaniu i pisaniu
    Słowa kluczowe ang.: speech ; speech disorders ; difficulties with reading and writing
    http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/8eRVLShAg4B2h4ypQcLl
    DOI: 10.29316/rs.2018.37
    Streszczenie: Wstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka. Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka. Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący specyficznych trudności w uczeniu się. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018 wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel. Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu.
    Streszczenie: Introduction. Speech, which is the sonic communication of people, plays an important role in human life. The correct development of speech is a very important element of a child's school maturity. Speech disorders may be the cause of, among others, difficulties with reading and writing. The theoretical part will discuss the impact of speech disorders (mainly dyslalia) on specific difficulties with reading and writing. In relation to this, the issue of speech development and the most frequently occurring speech disorders will also be presented. The problem of specific difficulties with learning will also be presented. Material and methods. Studies for the purposes of the present publication were conducted in September 2018 among 62 students in grades 1-3 of selected primary schools of in the Biała Podlaska district, in whom articulation disorders have been diagnosed. The aim of the research was to analyse the verbal communication of children in the context of difficulties with reading and writing. The basic tool used in the study was a part of the pictorial questionnaire created by G. Demel. Results. The analysis of the collected results of empirical research allows to conclude that among children diagnosed with articulatory disorders, there are specific difficulties with reading and writing. Conclusions. Articulatory disorders have an influence on difficulties with reading and writing.

    13/65
    Nr opisu: 0000035261
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, T. 9, nr 3, s. 97--109
    p-ISSN: 2080-850X
    e-ISSN: 2544-5243

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: komunikacja ; spektrum autyzmu ; terapia
    Słowa kluczowe ang.: communications ; autism spectrum disorders ; therapy
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii,
    http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/7684
    DOI: 10.18290/rped.2017.9.3-6
    Streszczenie: This article presents the issue concerning the development of communications skills in persons with Autism Spectrum Disorder. The author describes the process of speech development of child with autism disorder. It was pointed out that the development of communication skills may have different course. Moreover, the article discusses the problem of verbal and non-verbal communication disorder of child with ASD. Furthermore, the author presents varied proposals of programs, which allow the communication development and underlines the necessity to select personalized methods of speech therapy, adapted for child's abilities. The article presents also the factors, which have an impact on the results of speech therapy. The particular attention was paid at the Cracovian method. The author underlines the important role of a family in the process of therapy of child with Autism Spectrum Disorder.
    Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej osób ze spektrum autyzmu i proces kształtowania mowy dziecka autystycznego. Omówiono również zaburzenia porozumiewania werbalnego i niewerbalnego dziecka z ASD, a także propozycje programów pozwalających na rozwój komunikacji, który przebiega różnorodnie, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości dziecka. Zaprezentowano czynniki, które wpływają na efekty terapii logopedycznej. Ciekawą propozycją okazała się metoda krakowska. Podkreślono, że w procesie terapii dziecka ze spektrum autyzmu rodzina odgrywa szczególną rolę.

    14/65
    Nr opisu: 0000033845
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Sebastian Piotr Sobczuk, Marzena Urszula Ruszkowska.
    Tytuł pracy: Współpraca terapeutów z rodzicami dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    Tytuł równoległy: Cooperation between therapists and parents of children with special educational needs
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 2, s. 23--27
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rodzina ; specjalne potrzeby edukacyjne ; rewalidacja ; wsparcie ; pomoc
    Słowa kluczowe ang.: family ; special educational needs ; revalidation ; support ; help
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_2_2017_srodek__art_3.pdf
    Streszczenie: W prezentowanym artykule zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące współpracy terapeutów z rodzicami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Rozwój dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zależy od wielu czynników, wykraczających poza ich własne cechy, predyspozycje czy motywacje. Ważne jest, aby uzyskały jak najwcześniej profesjonalną pomoc, która swoim działaniem obejmie nie tylko dziecko, ale całą rodzinę. Należy pamiętać, że rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w rewalidacji osoby z niepełnosprawnością. Dlatego tak ważne jest porozumienie między rodzicami a specjalistami.
    Streszczenie: This article will discuss the issue of the cooperation between therapists and parents of children with special educational needs. The development of children with special educational needs depends on a number of factors that go beyond their own characteristics, capabilities or motivations. It is important to obtain professional help as early as possible, which involves not only the child but the whole family. It ought to be borne in mind that family plays a very important role in the revalidation of a person with a disability. This is why, an agreement between parents and specialists is so important.

    15/65
    Nr opisu: 0000032446
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł właściwy: Ewa Dybowska, Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013, ss.399Ewa Dybowska, Tutor in ignacjan pedagogy, WAM Publishing House, Kraków 2013, pp. 399
    Tytuł czasopisma:
    Rok: 2016, T. 10, nr 1, s. 88--89
    Charakterystyka formalna: recenzja
    Język publikacji: POL

    16/65
    Nr opisu: 0000033194
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola przedszkola w rozwoju mowy dziecka
    Tytuł całości: W: Prorozwojowy projekt edukacji / red. Marcin Białas
    Miejsce wydania: Poznań
    Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Collegium Da Vinci
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 259-269
    ISBN: 978-83-87653-32-3
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 22153
    Liczba arkuszy: 0,55
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; przedszkole ; zaburzenia mowy
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    17/65
    Nr opisu: 0000033784
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji językowej u osób z zespołem Downa
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T.48, z. 3, s. 58--70
    p-ISSN: 1734-6614

    Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 11.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; terapia logopedyczna ; zaburzenia mowy ; zespół Downa
    Słowa kluczowe ang.: speech ; speech therapy ; articulation disorders ; Down syndrome
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.kul.pl/nr-48-3-2016,art_71691.html
    Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej u osób z zespołem Downa. Omówiono proces kształtowania mowy dziecka z zespołem Downa. Rozwój mowy przebiega różnorodnie i zależy przede wszystkim od stopnia niepełnosprawności intelektualnej, warunków anatomicznych, motywacji, czasu rozpoczęcia oraz intensywności terapii logopedycznej. Zwrócono uwagę na czynniki utrudniające porozumiewanie werbalne. Zaburzenia artykulacyjne są najczęściej spowodowane u dzieci z zespołem Downa nieprawidłową budową i funkcjonowaniem narządów artykulacyjnych. Wskazano na konieczność wczesnego wspomagania rozwoju mowy i przedstawiono program temu służący, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości i zainteresowań dziecka.
    Streszczenie: The article presents the issue of language communication of people with Down syndrome. It describes the process of the development of speech, which may have different course depending on the degree of mental disability, anatomical conditions, motivation, the beginning of speech therapy and its intensity. The author pays attention to factors which may make verbal communication more difficult. The main reasons for the articulation of disorders of children with Down syndrome are usually abnormal structure and functioning of articulator. The article emphasizes the necessity of early support for speech development. It presents the program of speech development for a child with Down syndrome and stresses the importance of individual methods of speech therapy, adjusted to child's abilities and interests.

    18/65
    Nr opisu: 0000034197
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Zaburzenia mowy a gotowość podjęcia nauki szkolnej
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, Nr 41/2016, s. 273--287
    p-ISSN: 1233-6688

    Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2017 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z bazy ERIH (lista C wykazu MNiSW)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 13.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; wada wymowy ; rozwój mowy ; gotowość szkolna ; trudności w szkole
    Słowa kluczowe ang.: speech ; speech defects ; development of speech ; school readiness ; school difficulties
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/25239/23166
    Streszczenie: Speech plays a key role in our lives. Normal development of speech is an important condition of school readiness. The article presents child's speech development. It is focused on the speech development of a six-year-old child. The paper presents the causes of speech disorders and the most frequent speech disorders as dyslalia, stuttering and delays in speech. The article describes the term 'school readiness'. The author explains the influence of speech disorders on child functioning in school and school difficulties.

    19/65
    Nr opisu: 0000032995
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Znaczenie osób niepełnosprawnych w zyciu studentów na Białorusi
    Tytuł równoległy: Significance of the disabled in the life of students in Belarus
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 3, s. 36--41
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: osoba niepełnosprawna ; społeczeństwo ; wartości
    Słowa kluczowe ang.: a disabled person ; society ; values
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_05.pdf
    Streszczenie: Prezentowany atykuł dotyczy znaczenia osób niepełnosprawnych w życiu młodych ludzi. Na wstępie został omówiony problem integracji osób niepełnosprawnych. Zwrócono uwagę na bariery uczestnictwa niepełnosprawnych w życiu społecznym. Zauważono, że osoby niepełnosprawne mogą odgrywać ważną rolę w życiu młodych ludzi. Kontakt z osobą niepełnosprawną często wpływa na hierachię wartości ludzi pełnosprawnych. Aby zweryfikować tę hipotezę przeprowadzono badania dotyczące znaczenia osób niepełnosprawnych w życiu studentów. Opinie polskiej młodzieży na ten temat są znane (Wołosiuk 2008), więc interesujące było poznanie stanowiska studentów zamieszkujących inn e państwo. W związku z tym zwrócono się do studentów Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury Fizycznej w Mińsku, aby wypowiedzieli się na temat niepełnosprawności oraz ich relacji z osobą nioepełnosprawną.
    Streszczenie: The following article concerns the significance of the disabled in the life of young people. In the introductory section, the problem of integration of the disabled has been discussed. The attention is paid to the existing barriers that hinder disabled people from participation in social life. It has been noticed that the disabled may play an important role in the life of young people. The contact with a disabled person quite often affects the hierarchy of values of those who are healthy. In order to review the hypothesis, the tests concerning the significance of the disabled persons in the life of students were conducted. The opinions of the Polish youth on this topic are known (Wołosiuk 2008); thus, it was interesting to see the position of students living in another country. As a result, the students of the Belarus State University of Physical Education in Minsk were asked to give their opinion on disability and their relationship with disabled persons.

    20/65
    Nr opisu: 0000031930
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Aktualność nauczania św. Jana Pawła II w opinii studentów Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Tytuł równoległy: Validity of the teaching of saint John Paul II in the opinion of students of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 4, s. 97--103
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Słowa kluczowe: Jan Paweł II ; autorytet ; młodzież ; wartości
    Słowa kluczowe ang.: John Paul II ; authority ; the youth ; values
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs_nr_4_2015_druk_14.pdf
    Streszczenie: Nauczanie Jana Pawła II ozostawione w postaci licznych encyklik, wypowiedzi i przemówień ma wymiar uniwersalny i ponadczasowy. święty Jan Paweł II odegrał niezwykle ważną rolę w dziejach Polski i świata, jak również w życiu wielu ludzi. Jego przesłanie, szczególnie dla wielu młodych było swoistym drogowskazem. W prezentowanym artykule zostaną przedstawione wyniki badań dotyczące znaczenia nauczania Jana Pawła II w życiu studentów pedagogiki Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Badania dotyczące aktualności nauczania św. Jana Pawła II, przeprowadzone w 2015 roku będą porównane z wynikami badań przerowadzonych w 2005 roku.
    Streszczenie: The teachings of John Paul II left behind in the form of numerous encyclicals, statements and speeches have a universal and timeless dimension. Saint John Paul II played an outstandingly significant role in the history of Poland and the world, as well as in the lives of many people. His message was a unique guidanse for many young people. The presented article will include the results of research concering the teachings of John Paul II in the lives of students of pedagogy of Pope John Paul II State School f Higher Education in Biała Podlaska. The research investigates the validity of the teachings of Saint John Paul II conducted in 2015 will be compared to the results of research conducted in 2005.

    21/65
    Nr opisu: 0000032460
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rodzina wobec zagrożeń rozwoju komunikacji werbalnej
    Tytuł całości: W: Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania / red. Danuta Opozda, S. Maria Loyola-Opiela, Dorota Bis, Ewelina Świdrak
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo Episteme
    Rok wydania: 2015
    Seria: Biblioteka Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, nr 8
    Strony zajęte przez pracę: S. 127-141
    ISBN: 978-83-62495-77-1
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 34395
    Liczba arkuszy: 0,86
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; rodzina ; zaburzenia mowy
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    22/65
    Nr opisu: 0000029928
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola rodziców w profilaktyce logopedycznej
    Tytuł równoległy: The role of parents in speech therapy prevention
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 1, s. 5--11
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rodzina ; dzieci ; profilaktyka logopedyczna ; mowa
    Słowa kluczowe ang.: family ; child ; preventive system ; speech therapy ; speech
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs__nr__1__2015_druk_1.pdf
    Streszczenie: W prezentowanym artykule zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące roli środowiska rodzinnego w profilaktyce logopedycznej. Problematyka ta wydaje się bardzo ważna, ponieważ rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu się mowy dziecka. Zostanie omówione zagadnienie związane z profilaktyką logopedyczną oraz znaczenie rodziny w nabywaniu kompetencji językowej przez dziecko. Prezentowane badania pozwolą poznać wiedzę, jaką posiadają rodzice na temat rozwoju mowy dziecka i działań zapobiegających powstawaniu wad wymowy.
    Streszczenie: The paper will present the issue of the role of the family environment in the prevention of speech therapy. This problem seems to be very important, because the family plays a very important role in shaping the child's speech. The issue of speech therapy prevention and the importance of the family in the acquisition of language skills by a child will be discussed. The presented study will explore the knowledge of the parents of their child's speech development and measures to prevent the formation of defects of speech.

    23/65
    Nr opisu: 0000030852
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Sprawozdanie z IX Konferencji Naukowej "Pedagogiczna aksjologia w świetle nauczania św. Jana Pawła II"
    Tytuł równoległy: Report from the 10th Scientific Conference "Pedagogical axiology in light of the teachings of Pope John Paul II"
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 3, s. 109--110
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: sprawozdanie
    Język publikacji: POL
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_3___13.pdf

    24/65
    Nr opisu: 0000029932
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej : Wychowanie dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole
    Tytuł równoległy: Report from the All-Poland Scientific Conference : Child upbringing in a family, pre-school and school
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 1, s. 81--82
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: sprawozdanie
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs__nr__1__2015_druk_11.pdf

    25/65
    Nr opisu: 0000032435
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
    Tytuł całości: W: Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym - perspektywy i problemy / red. nauk. Jolanta Karbowniczek, Anna Błasiak, Ewa Dybowska
    Miejsce wydania: Kraków
    Wydawca: Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM
    Rok wydania: 2015
    Strony zajęte przez pracę: S. 33-47
    ISBN: 978-83-7614-229-6
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,6
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wada wymowy ; dzieci ; szkoła ; wychowanie ; rodzice
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    26/65
    Nr opisu: 0000030966
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Współczesne zagrożenia rozwoju komunikacji werbalnej
    Tytuł całości: W: Sociální pedagogika ve světle společenského, institucionálního a individuálního ohrožení / ed. Silvia Neslušanová, Miriam Niková, Ewa Jarosz
    Miejsce wydania: Brno
    Wydawca: Institut mezioborových studií
    Rok wydania: 2015
    Strony zajęte przez pracę: S. 958-966
    ISBN: 978-80-88010-04-3
    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,67
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja werbalna ; dzieci ; media elektroniczne
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    27/65
    Nr opisu: 0000029385
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Komunikacja werbalna w rodzinie w procesie wychowania do wartości
    Tytuł równoległy: Verbal communication in the family in the process of child upbringing and installing values
    Tytuł całości: W: Współczesna rodzina polska w sytuacji kryzysu / red. nauk. Helena Marzec, Dorota Ruszkiewicz
    Miejsce wydania: Piotrków Trybunalski
    Wydawca: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 259-269
    ISBN: 978-83-7726-070-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 25791
    Liczba arkuszy: 0,64
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie ; wartości ; rodzina ; dialog
    Słowa kluczowe ang.: upbringing ; values ; family ; dialog
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    28/65
    Nr opisu: 0000028958
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rodzina w procesie rozwoju mowy dziecka
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 38, z. 1, s. 23--33
    p-ISSN: 1734-6614

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; rodzina ; rozwój mowy
    Słowa kluczowe ang.: child ; speech ; family ; speech development
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    Inne bazy podające opis:
  • CEJSH

    https://pbn.nauka.gov.pl/works/463176
    Streszczenie: Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikacje werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście ze środowiskiem społecznym. Bardzo ważna jest postawa rodziców pobudzająca dziecko do mówienia oraz poprawny wzorzec językowy. Prezentowany artykuł dotyczy roli rodziny w rozwoju mowy dziecka. Przedstawiono w nim etapy kształtowania mowy. Omówiono biologiczne i społeczno-wychowawcze uwarunkowania rozwoju mowy, podkreślając znaczenie środowiska rodzinnego w stymulowaniu komunikacji werbalnej dziecka.
    Streszczenie: Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. Parent's attitude and the way speak are very important as they stimulate child's speech. The article presents the role of family in child's speech development. It describes stages of speech development and biological, social and educational backgrounds of speech development. The author of the article emphasises the importance of family environment in the process of stimulating of child's verbal communication.

    29/65
    Nr opisu: 0000028868
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka
    Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf
    Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych.
    Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.

    30/65
    Nr opisu: 0000026929
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością
    Tytuł całości: W: Między wychowaniem a karierą zawodową / red. Barbara Jakimiuk
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo KUL
    Rok wydania: 2013
    Strony zajęte przez pracę: S. 617-626
    ISBN: 978-83-7702-799-8
    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol.
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 26679
    Liczba arkuszy: 0,7
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; aktywność zawodowa ; praca

    31/65
    Nr opisu: 0000026828
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Integracja osób z niepełnosprawnością : możliwości i bariery
    Tytuł pracy w innym języku: Integration of persons with disability : possibilities and barriers
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2013, T. 7, nr 1, s. 69--78
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL, ENG
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Liczba arkuszy: 1,27
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawność ; niepełnosprawni ; integracja społeczna ; edukacja ; wychowanie
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/5.beata_wolosiuk_integracja_osob_z_niepelnosprawnoscia__tom_vii_nr_1_2013_art5.pdf
    Streszczenie: Integracja pozwala na godne życie osób z niepełnosprawnością. Prezentowany artykuł przedstawia pojęcie integracji, która jest szansa na normalizację życia osób z niepełnosprawnością. Ukazano ideę integracji osób z niepełnosprawnością. Przedstawiono uwarunkowania procesu edukacji integracyjnej z uwzględnieniem charakterystyki osobowości pedagoga specjalnego. Omawiając integrację społeczną wskazano na znaczenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Praca pełni w tym przypadku rolę nie tylko zawodową, ale rewalidacyjną i psychologiczną. W artykule zwrócono uwagę na bariery uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym.
    Streszczenie: Integration provides a worthy life for persons with disability. The presented article depicts the definition of integration that is a chance for normalization of life of disabled persons. The idea of integration of disabled persons has been shown. Also the conditions of process of integrative education have been presented taking into consideration the characteristic of a special pedagogue's personality. While discussing the social integration, the significance of professional activity of disabled persons has been pointed out. Job plays not only an occupational but also a rehabilitating and psychological role. In the article the attention has also been paid to the barriers of disable persons' participation in social life.

    32/65
    Nr opisu: 0000026867
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Potrzeby osób niepełnosprawnych
    Tytuł całości: W: Potrzeby człowieka współczesnego i ich zaspokajanie / red. nauk. Magdalena Łuka, Ewa Sęk
    Miejsce wydania: Stalowa Wola ; Sandomierz
    Wydawca: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia
    Rok wydania: 2013
    Strony zajęte przez pracę: S. 57-74
    ISBN: 978-83-257-0594-7
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,9
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; niepełnosprawność ; potrzeby

    33/65
    Nr opisu: 0000026861
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Diagnoza i wspomaganie rozwoju mowy dzieci sześcioletnich
    Tytuł całości: W: Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Dorota Chimicz, Agnieszka Pawlak
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo UMCS
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 497-506
    ISBN: 978-83-7784-050-4
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; zaburzenia mowy ; wspomaganie rozwoju ; dzieci

    34/65
    Nr opisu: 0000026868
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Komunikacja interpersonalna w rodzinie w kontekście wychowania do wartości
    Tytuł całości: W: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby : perspektywa pedagogiczna / red. Marek Jeziorański, Danuta Opozda, Alina Rynio
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Towarzystwo Naukowe KUL : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 149-174
    ISBN: 978-83-7306-590-1978-83-7702-582-6
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie do wartości ; komunikacja interpersonalna ; rodzina ; wychowanie w rodzinie

    35/65
    Nr opisu: 0000022645
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marian Walerian Nowak.
    Tytuł monografii: Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku / red. B. Wołosiuk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2012
    Strony: 301 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-61044-93-2
    Uwagi: Bibliogr. przy rozdz. Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
    Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii - j. polski lub inny poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: kształcenie zawodowe ; kształcenie ustawiczne ; kwalifikacje zawodowe ; rynek pracy
    Uwaga: sygn. 13171 VII CZYT.

    36/65
    Nr opisu: 0000022640
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Kształcenie zawodowe osób z niepełnosprawnością
    Tytuł równoległy: Vocational training for people with disabilities
    Tytuł całości: W: Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku / red. B. Wołosiuk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 238-252
    ISBN: 978-83-61044-93-2
    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; niepełnosprawni intelektualnie ; głusi ; praca ; rehabilitacja zawodowa ; kształcenie zawodowe
    Uwaga: sygn. 13171 VII CZYT.

    37/65
    Nr opisu: 0000026862
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Pedagog specjalny w procesie edukacji i rehabilitacji
    Tytuł całości: W: Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności / red. nauk. Anna Błasiak, Ewa Dybowska, Norbert Pikuła
    Miejsce wydania: Kraków
    Wydawca: Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 62-88
    ISBN: 978-83-7614-079-7 (Ignatianum)978-83-7767-094-1 (WAM)
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: pedagog specjalny ; kompetencje zawodowe ; kształcenie ; edukacja ; rehabilitacja

    38/65
    Nr opisu: 0000026863
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola rodziny w nabywaniu kompetencji aksjologicznych dzieci
    Tytuł całości: W: Jaka rodzina takie społeczeństwo : wspólnototwórczy wymiar wychowania integralnego / red. Mariola Teresa Kozubek
    Miejsce wydania: Katowice
    Wydawca: Księgarnia św. Jacka
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 122-132
    ISBN: 978-83-7030-857-5
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartości ; aksjologia ; wychowanie do wartości ; wychowanie w rodzinie

    39/65
    Nr opisu: 0000026715
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Sprawozdanie z konferencji naukowej "Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeby rynku"
    Tytuł pracy w innym języku: "Vocational and continuing education and the needs of the market" an academic conference report
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2012, T. 6, nr 2, s. 157--160
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Sprawozdanie w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: sprawozdanie
    Język publikacji: POL, ENG
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/13_beata_wolosiuk,_sprawozdanie_z_konferencji_naukowej....pdf

    40/65
    Nr opisu: 0000022375
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wartość pracy w życiu osób niepełnosprawnych
    Tytuł całości: W: Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością / red. D. Tomczyszyn, W. Romanowicz
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 182-194
    ISBN: 978-83-61044-65-7
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; praca ; wartość
    Uwaga: sygn. 13166 VII.3 CZYT.

    41/65
    Nr opisu: 0000022326
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Formy pomocy w przeciwdziałalniu wykluczeniu społecznemu osób niesłyszących
    Tytuł równoległy: The forms of assistance in counteractive measures for social exclusion of the deaf
    Tytuł całości: W: Wykluczenie społeczne : czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak, E. Konovaluk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 235-248
    ISBN: 978-83-61044-85-7
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: głusi ; niepełnosprawni ; wykluczenie społeczne ; pomoc społeczna ; kształcenie integracyjne ; praca
    Uwaga: sygn. 13168 VI.12 CZYT.

    42/65
    Nr opisu: 0000026136
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Pomoc rodzinie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    Tytuł całości: W: Specjalne potrzeby niepełnosprawnych / red. nauk. Marcin Białas
    Miejsce wydania: Kraków
    Wydawca: Wydawnictwo Arson
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 51--61
    ISBN: 978-83-61022-14-5
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.Bibliogr. przy pracy.
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rodzina ; dzieci ; specjalne potrzeby edukacyjne ; pomoc

    43/65
    Nr opisu: 0000026133
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł właściwy: Recenzja książki Anny Błasiak i Ewy Dybowskiej: "Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny" Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna "Ignatianum" Wydawnictwo WAM, Kraków 2010
    Tytuł czasopisma:
    Rok: 2011, T. 5, nr 1, s. 155--158
    Uwagi: Rec. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: recenzja
    Język publikacji: POL, ENG
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/11_recenzja_ksiazki.pdf

    44/65
    Nr opisu: 0000026134
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola środowiska rodzinnego w kształtowaniu wartości dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    Tytuł całości: W: Specjalne potrzeby niepełnosprawnych / red. nauk. Marcin Białas
    Miejsce wydania: Kraków
    Wydawca: Wydawnictwo Arson
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 35-42
    ISBN: 978-83-61022-14-5
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Bibliogr. przy pracy.
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: wartości ; dzieci ; rodzina ; specjalne potrzeby edukacyjne

    45/65
    Nr opisu: 0000026137
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wartości chrześcijańskie w wychowaniu dzieci w młoszym wieku szkolnym
    Tytuł równoległy: Christian values in young learners education
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2011, z. 1/27, s. 185--202
    p-ISSN: 1505-6872

    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartości ; wartości chrześcijańskie ; dzieci ; rodzina ; wychowanie do wartości ; autorytet
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://www.paedchrist.umk.pl/zeszyt/1/27/2011/wartosci-chrzescijanskie-w-wychowaniu-dzieci-w-mlodszym-wieku-szkolnym
    Streszczenie: This article is devoted to the role of family environment in shaping the values of a young learner. A child's personality is set at an early school age. It is a special period of a child's susceptibility to formative influences and his increased cognitive curiosity. A theoretical section of the article explicates the notion of Christian values and looks at the process of values-oriented education as well at as the role of family environment in values-oriented education of young learners. The empirical section of the article presents findings of research into Christian values-oriented education of young learners. The research was carried out involving 310 grade three students and 310 parents. The research has proven that family plays a crucial role in valuesoriented education of young learners. The parents have viewed God, family and patriotism as prime values in their lives. The children have made a choice of the values similar to those which their parents hold in high regards (God, family, patriotism).

    46/65
    Nr opisu: 0000021867
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wpływ nauczania Jana Pawła II na życie studentów pedagogiki Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2011, nr 27, s. 93--107
    p-ISSN: 1734-6614

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 7.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: studenci ; autorytet ; Jan Paweł II ; nauczanie ; badanie ; Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    47/65
    Nr opisu: 0000020365
    Autorzy: Marian Walerian Nowak, Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł monografii: Profilaktyka i resocjalizacja : utopie a rzeczywistość / red. M. Nowak, B. Wołosiuk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2010
    Strony: 276 s., tab., wykr., 24 cm
    ISBN: 978-83-61044-13-0
    Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
    Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii - j. polski lub inny poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: resocjalizacja ; profilaktyka ; więźniowie ; młodzież ; niedostosowanie społeczne ; uzależnienie
    Uwaga: sygn. 12547 VI CZYT. ; 12548 VI CZYT.

    48/65
    Nr opisu: 0000020366
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Profilaktyka i wczesna diagnoza zaburzeń mowy
    Tytuł całości: W: Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia / red. Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo UMCS
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: 46-53
    ISBN: 978-83-227-3148-2
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: zaburzenia mowy ; wada wymowy ; profilaktyka ; logopedia
    Uwaga: sygn. 11486 VI.4 CZYT.

    49/65
    Nr opisu: 0000019817
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola szkoły w wychowaniu aksjologicznym
    Tytuł pracy w innym języku: Role of school in axiological education
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 35--48
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL, ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartość ; edukacja ; wychowanie aksjologiczne
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/wolosiuk.pdf
    Streszczenie: Najważniejszym miejscem, gdzie dokonują się relacje między wychowankiem a wychowawcą jest rodzina, a tuż za nią szkoła. Prezentowany artykuł podejmuje zagadnienie dotyczące kształcenia aksjologicznego w edukacji wczesnoszkolnej. Szkoła jest instytucją odpowiedzialną (obok rodziny) za wychowanie do wartości. Struktura artykułu ma charakter teoretyczno-badawczy. Część teoretyczna obejmuje literaturę przedmiotu, ukazuje podstawowe problemy dotyczące wartości w edukacji, procesu wartościowania oraz nabywania kompetencji aksjologicznych. W artykule zostały przedstawione opinie rodziców uczniów klas III na temat roli edukacji wczesnoszkolnej w wychowaniu do wartości.
    Streszczenie: The most important place where relations do proceed between a pupil and a tutor is family and, next to it, school. The presented manuscript addresses the issues of axiological education in early school education. The school (apart from the family) is an institution responsible for instilling values in the upbringing process. The manuscript is divided into theoretical and research sections. The first elaborates on the literature of the subject, depicts major problems linked with values in education, the process of valuation and gaining axiological competences. The latter provides opinions of parents of IIIrd class pupils on the role of early school education in teaching values in the upbringing process.

    50/65
    Nr opisu: 0000026135
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Sprawozdanie z V Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Skuteczność profilaktyki i resocjalizacji: utopie a rzeczywistość"
    Tytuł pracy w innym języku: Report on the 5th International Scientific Conference: "Effectiveness of prophylaxis and resocialization utopias vs. reality"
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 146--151
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Sprawozdanie w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: sprawozdanie
    Język publikacji: POL, ENG
    https://rozprawyspoleczne.edu.pl/REPORT-ON-THE-VTH-INTERNATIONAL-SCIENTIFIC-CONFERENCE-n-EFFECTIVENESS-OF-PROPHYLAXIS,111336,0,1.html

    51/65
    Nr opisu: 0000020384
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wartość pracy w opinii osób pozbawionych wolności
    Tytuł całości: W: Profilaktyka i resocjalizacja : utopie a rzeczywistość / red. M. Nowak, B. Wołosiuk
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 217-228
    ISBN: 978-83-61044-13-0
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartości ; praca ; resocjalizacja ; więźniowie
    Uwaga: sygn. 12547 VI CZYT. ; 12548 VI CZYT.

    52/65
    Nr opisu: 0000020363
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wpływ preferencji wartości rodziców na aksjologiczną orientację dzieci
    Tytuł całości: W: Wartości w rodzinie : ciągłość i zmiana / red. nauk. W. Muszyński
    Miejsce wydania: Toruń
    Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 64-74
    ISBN: 978-83-7611-689-1
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartości ; rodzina ; wychowanie ; wychowanie aksjologiczne

    53/65
    Nr opisu: 0000020364
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł monografii: Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej / B. Wołosiuk
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo KUL
    Rok wydania: 2010
    Strony: 286 s., wykr., tab., 24 cm
    ISBN: 978-83-7702-134-7
    Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
    Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 12.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartości ; wychowanie ; edukacja wczesnoszkolna
    Uwaga: sygn. 11957 V CZYT. ; 11958 V CZYT.

    54/65
    Nr opisu: 0000018035
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w środowisku wiejskim
    Tytuł równoległy: The child with special education needs in the country environment
    Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 47-56
    ISBN: 978-83-61044-44-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; dziecko niepełnosprawne ; nauczanie ; pedagogika specjalna ; wieś
    Uwaga: sygn. 10111 V CZYT. ; 10112 V CZYT.

    55/65
    Nr opisu: 0000026138
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rodzina a wychowanie do wartości dzieci w młodszym wieku szkolnym
    Tytuł równoległy: The Family and Child Upbringing with the Aim of Instilling values in Young Learners
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2009, nr 21 (4), s. 98--107
    p-ISSN: 1734-6614

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł monograficzny
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 2.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rodzina ; dzieci ; wychowanie do wartości

    56/65
    Nr opisu: 0000017042
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Values preferred by pupils at a younger school age
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 37--50
    p-ISSN: 1899-1025

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: uczeń ; wartości ; kształcenie ; wychowanie

    57/65
    Nr opisu: 0000026866
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Early diagnosis of speech defects : needs vs. reality
    Tytuł całości: W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension / ed. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło
    Miejsce wydania: Szczecin
    Wydawca: Zapol
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 363-368
    ISBN: 978-83-751808-2-4
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: zaburzenia mowy ; profilaktyka ; logopedia
    Słowa kluczowe ang.: speach defects ; logopedic prophylactis ; diagnosis

    58/65
    Nr opisu: 0000026140
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Poradnictwo psychopedagogiczne a oczekiwania rodziców dzieci niepełnosprawnych
    Tytuł całości: W: Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. 3, Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych / red. T. Żółkowska, M. Wlazło
    Miejsce wydania: Szczecin
    Wydawca: Zapol
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 731-737
    ISBN: 978-83-751808-1-7
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne ; dziecko niepełnosprawne ; rodzice

    59/65
    Nr opisu: 0000026865
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wpływ osób niepełnosprawnych na aksjologiczne preferencje studentów
    Tytuł całości: W: Pedagog secjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji / red. Zofia Palak
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo UMCS
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 217-224
    ISBN: 978-83-227-2774-4
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wartości ; aksjologia ; niepełnosprawni ; studenci

    60/65
    Nr opisu: 0000026139
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wychowanie do wartości miłości w edukacji zintegrowanej
    Tytuł całości: W: Oblicza miłości w pedagogice / red. nauk. Marcin Białas, Dorota Ruszkiewicz
    Miejsce wydania: Łódź
    Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 183-196
    ISBN: 978-83-7405-246-7
    Uwagi: Bibliogr. przy pracy.
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie ; wychowanie do wartości ; miłość ; edukacja zintegrowana

    61/65
    Nr opisu: 0000012831
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Wychowanie do wartości pracy w nauczaniu zintegrowanym
    Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: 197-203
    ISBN: 978-83-923366-9-3
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczanie zintegrowane ; wychowanie ; wartości ; praca
    Uwaga: sygn. 6941 V CZYT. ; 6942 V CZYT.

    62/65
    Nr opisu: 0000007509
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Problemy integracji dziecka niesłyszącego w środowisku wiejskim
    Tytuł całości: W: Kultura i rekreacja ruchowa w integracji osób niepełnosprawnych / red. J. Bergier, Z. Kubińska
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 40-45
    ISBN: 83-923366-5-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dziecko głuche ; integracja społeczna ; nauczanie integracyjne ; poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne ; wieś
    Uwaga: sygn. 5155 XIX CZYT. ; 5156 XIX CZYT.

    63/65
    Nr opisu: 0000007555
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola osób niepełnosprawnych w życiu studentów pedagogiki PWSZ w Białej Podlaskiej
    Tytuł całości: W: Kultura i rekreacja ruchowa w integracji osób niepełnosprawnych / red. J. Bergier, Z. Kubińska
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 132-138
    ISBN: 83-923366-5-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; integracja społeczna ; akceptacja społeczna ; postawa ; studenci
    Uwaga: sygn. 5155 XIX CZYT. ; 5156 XIX CZYT.

    64/65
    Nr opisu: 0000001086
    Autorzy: Ewa Kozłowska, Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Jan Paweł II : osoba znacząca dla studentów Pedagogiki PWSZ w Białej Podlsakiej
    Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 131-145
    ISBN: 83-916235-7-2
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: Jan Paweł II ; studenci ; autorytet ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Uwaga: sygn. P.4023 IV CZYT. ; 4474 IV CZYT.

    65/65
    Nr opisu: 0000026864
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Funkcjonowanie dziecka z wadą słuchu w szkole podstawowej w środowisku wiejskim
    Tytuł całości: W: Problemy polskiej szkoły w roku wejścia do Unii Europejskiej / red. Marek Kowalczyk, Elżbieta Sękowska
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: System-Graf
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 75-78
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: dziecko niesłyszące ; dzieci ; wada słuchu ; nauczanie ; szkoła podstawowa ; wieś

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB