AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: ADOLESCENCE
Liczba odnalezionych rekordów: 3



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/3
Nr opisu: 0000037219
Autorzy: Jan Junger, Ferdinand Salonna, Józef Bergier, Andrea Junger, Karel Frömel, Pongrác Ács, Barbara Bergier.
Tytuł pracy: Physical activity and Body-Mass-Index relation in secondary-school students of the Visegrad region
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 19, suppl. issue 1, p. 235--241
p-ISSN: 2247-8051
e-ISSN: 2247-806X

Uwagi: Na wykazie czasopism MNiSW z 13.07.2019 poz. 24292 i 18.12.2019 poz. 24299 z ISSN 1582-8131, e-ISSN 2006-2483.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: IPAQ ; adolescence ; secondary school ; physical activity ; V4 region ; Central Europe
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • Scopus

    https://efsupit.ro/images/stories/ianuarie2019/Art%2035.pdf
    DOI: 10.7752/jpes.2019.s1035
    Streszczenie: Background: One of the greatest problems of the contemporary society is obesity that manifests itself across all age categories. It is, however, in a direct contradiction to the increase of scientifically proven effects of physical activity (hereinafter referred to as 'PA') on the reduction and elimination of obesity. The question to be asked is: What is the impact of PA on BMI of the monitored study participants? Objective: The objective of our research was to analyse the relationship between physical activity (PA) and the body mass index (BMI) of 15-17-yearsold secondary-school students in four countries of the Visegrad group (V4). Material and method: The research was conducted in 2015 and the research sample concerned 2,499 students. Due to incomplete data, or, errors in answers, the statistic processing of the data included only 2,140 students, out of which 880 boys (41 %) and 1,260 girls (58.9 %). The information was gathered by means of an extended version of standardised International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). The questionnaires were filled online while at school using the INDARES internet-based system. For the statistical processing of data, we used the methods of ANOVA, Pearson's correlation coefficient, Kruskal-Wallis Test, and Mann Whitney U Test. Results: The achieved results confirmed significant differences in engaging in PA on the part of boys (p=0.01). There are also differences between grades, and in boys also in different forms of strain; in girls only in the overall volume of PA (0.01). In the context of individual countries, significant differences exist in both boys and girls equally. Pupils from the Slovak Republic report the highest levels of PA, while those form Hungary report the lowest PA (p=0.01). When evaluating overall BMI as well as BMI in individual countries, the difference between genders has been confirmed to the boys' disadvantage (p=0.01). This statement also applies to comparison of individual countries, where the Czech students have the highest BMI and the Slovak students the lowest. Conclusion: Overall, as well as in terms of specific grades, boys are more physically active than girls. In all cases, they also have higher BMI. No significant relation has been proven between the volume and intensity of PA and BMI in both genders.
    Projekt/grant: Aktywność fizyczna i rekreacyjna oraz sposób odżywiania młodzieży z państw wyszehradzkich (Physical and recreational activity as well as diet of young people from V4 countries) : Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki w ramach Grantów Standardowych, no. 21420053

    2/3
    Nr opisu: 0000036305
    Autorzy: Anna Jadwiga Ławnik, Ludmiła Marcinowicz, Adam Szepeluk.
    Tytuł pracy: Wsparcie społeczne a zachowania agresywne młodzieży ponadgimnazjalnej z uwzględnieniem płci oraz wieku badanej grupy
    Tytuł równoległy: Social support and aggressive behaviours of secondary-school youth, with considerations for gender and age of the examined group
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, T. 12, nr 3, s. 47--54
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: przejawy agresji ; wsparcie społeczne ; wiek młodzieńczy
    Słowa kluczowe ang.: manifestations of aggression ; social support ; adolescence
    http://rs.guselnykov.com/articles/5bfed1777513c
    DOI: 10.29316/rs.2018.26
    Streszczenie: Wstęp. Wsparcie społeczne to proces, w którym osoba próbuje zaspokoić potrzeby innej, dzięki takiemu działaniu wspierana jednostka czuje się lubiana, kochana, szanowana i ceniona. Zachowania agresywne mają na celu wyrządzenie krzywdy i doprowadzenie do utraty cenionych społecznie wartości, zadanie bólu fizycznego lub moralnego innemu człowiekowi. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych z powiatu bialskiego, województwa lubelskiego. Badania realizowano techniką ankiety audytoryjnej nadzorowanej przez autorkę pracy. Wyniki. Ogólna agresja kobiet wiązała się istotnie statystycznie ze wsparciem oceny. Na poziom ogólny agresji wśród mężczyzn istotny wpływ miało wsparcie poczucia wartości oraz ogólne wsparcie społeczne. Nie wykazano różnicy pomiędzy wsparciem społecznym a agresją ogólną wśród badanych w wieku 19-21 lat. Ogólna agresja młodzieży w wieku 18 lat wiązała się z poziomem wsparcia materialnego oraz ogólnego wsparcia społecznego. Wnioski. Poczucie wsparcia społecznego różnicuje młodzież ponadgimnazjalną o różnym poziomie wsparcia społecznego w zakresie zachowań agresywnych, silniej przy podziale ze względu na płeć niż na wiek.
    Streszczenie: Introduction. Social support is a process in which a person tries to satisfy the needs of another person, resulting in this person's feeling liked, loved, respected and valued. Aggressive behaviours are intended to cause physical and moral harm to other people as well as cause them to lose socially appreciated values, inflict physical or moral pain upon another human being. Material and methods. The research was carried out among secondary school students from Biała Podlaska District, in Lublin Province. The research was carried out using the random questionnaire survey technique supervised by the author of the work. Results. General aggression among women was related to support of self-esteem in a statistically significant way. The level of general aggression among men was significantly influenced by the support of the sense of value and general social support. No difference was demonstrated between social support and general aggression among respondents aged 19-21. General aggression of youth aged 18 was related to the level of financial support and general social support. Conclusions. The sense of social support differentiates secondary-school youth with various levels of social support in the scope of aggressive behaviour; differentiation is more accented with respect to gender than age division.

    3/3
    Nr opisu: 0000024037
    Autorzy: Barbara Bergier, Agata Flisiak, Magdalena Flisiak.
    Tytuł pracy: Physical education classess with the schoolgirls of Biała Podlaska schools
    Tytuł równoległy: Lekcje wychowania fizycznego z dziewczętami bialskich szkół
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2012, Vol. 19, no 2, p. 141--150
    p-ISSN: 1899-1998

    Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Index Copernicus: 5.830
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; dziewczęta ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: schoolgirls ; adolescence ; physical education ; teacher
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_19_pp141-150.pdf

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB