AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: AUTISM
Liczba odnalezionych rekordów: 12



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/12
Nr opisu: 0000047052
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Lipińska, Natalia Łukaszuk, Izabela Kowalczyk.
Tytuł pracy: Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu ogólnodostępnym - problem czy wyzwanie
Tytuł równoległy: A child on the autism spectrum in a mainstream kindergarten - problem or challenge
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 33-42
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; przedszkole publiczne ; terapia
Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; therapy ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometii.

2/12
Nr opisu: 0000045806
Autorzy: Justyna Jessa, Konrad Kamil Hozyasz.
Tytuł pracy: Increased intake of health-promoting food as a benefit of the exclusion of gluten and casein from the diet of ASD patients
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 25, no. 2, article number 2023001
p-ISSN: 1129-8723

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe ang.: autism ; berry fruits ; casein-free diet ; gluten-free diet ; nuts
https://mattioli1885journals.com/index.php/progressinnutrition/article/view/9393
DOI: 10.23751/pn.v25i2.9393
Streszczenie: The high intake of nuts, seeds, berries and cruciferous vegetables has beneficial effects on the immune system, as well as communication skills and behaviour. Gluten- and/or casein-free diets are the most common interventions in ASD patients; however, scientific evidence for their use is poor. Previous research has not yet examined the effect of the change in the frequency of consumption of nuts, seeds, berries and cruciferous vegetables following the implementation of elimination diets in ASD children. A sample of 88 ASD patients and their mothers was followed for 12 months after making their free choice of a gluten-free diet, a gluten- and casein-free diet or a regular diet. Children with ASD on a gluten- and casein-free diet have significantly higher intake of seeds, berry fruits and cruciferous vegetables than controls, while patients on a gluten-free diet consumed more frequently seeds and cruciferous vegetables. In both groups, after dietetic intervention, the frequency of nut consumption tended to be higher than in patients on a regular diet. Unflagging interest and frequently reported subjective feelings of improvement in parents of autistic children on elimination diets may be due to the healthy balance of modified diets and their multidirectional impact.

3/12
Nr opisu: 0000038636
Autorzy: Anna Kręgiel, Kamil Zaworski, Ewa Kołodziej.
Tytuł pracy: Effects of animal-assisted therapy on parent-reported behaviour and motor activity of children with autism spectrum disorder
Tytuł równoległy: Wpływ animaloterapii na zachowania i aktywność ruchową dzieci z autyzmem w ocenie rodziców
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 4, p. 273--278
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: animaloterapia ; autyzm ; dzieci ; wiedza
Słowa kluczowe ang.: animal assisted therapy ; autism ; children ; knowledge
https://www.termedia.pl/Effects-of-animal-assisted-therapy-on-parent-reported-behaviour-and-motor-activity-of-children-with-autism-spectrum-disorder,99,38690,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2019.90013
Streszczenie: Autism spectrum disorder (ASD) is a neurobiological disorder characterised by abnormal development noted before three years of age. One of the forms of therapy suggested to children with ASD is animal-assisted therapy (AAT). AAT is a planned and organised therapeutic intervention that aims to improve physical, cognitive, behavioural, and socioemotional performance. The present study examined the effects of AAT on parent reports of their child's behaviour and motor activity. The study group consisted of 50 parents (38 females and 12 males) of children diagnosed with ASD and who participated in AAT. All participants resided in the Lubelskie Voivodeship, Poland. A questionnaire was developed for parents for this study that included demographic information, and ten questions regarding the effects of AAT on their child with ASD. The most commonly reported forms of AAT among parents of children with ASD included canine-assisted therapy and equine-assisted therapy. Parents reported that AAT was associated with more animated gestures (p = 0.01), an increased frequency of verbal reactions (p = 0.02), and an increased frequency of expression of emotions and feelings (p = 0.05) among their children. According to parents of children with ASD, AAT has positive effects on their child's emotion-related functioning, motor endurance, balance, and motor skills. However, access to AAT in the Lubelskie Voivodeship is limited.
Streszczenie: Autyzm należy do zaburzeń neurobiologicznych, które charakteryzują się nieprawidłowym rozwojem, objawiających się przed 3 rokiem życia. Jedną z form terapii proponowanych dzieciom z ASD jest animaloterapia. Terapia z udziałem zwierząt jest planowaną i zorganizowaną interwencją terapeutyczną, której podstawowym zadaniem jest poprawa fizycznego, poznawczego, behawioralnego oraz społeczno-emocjonalnego funkcjonowania. Celem pracy była ocena efektów działania animaloterapii w opinii rodziców dzieci z autyzmem. Grupę badaną stanowiło 50 osób - 38 kobiet i 12 mężczyzn zamieszkujących województwo lubelskie, u których dzieci zdiagnozowano ASD. Na potrzeby pracy skonstruowano autorski kwestionariusz ankiety składający się z metryczki oraz dziesięciu pytań dotyczących opinii rodziców dzieci z autyzmem na temat efektów działania animaloterapii. Najczęściej wybieranymi formami animaloterapii były dogoterapia oraz hipoterapia. Rodzice, których dzieci uczestniczyły w zajęciach z udziałem zwierząt wskazywali wśród efektów terapii ożywioną gestykulację (p = 0,01), zwiększone występowanie reakcji głosowych (p = 0,02) oraz częstsze okazywanie uczuć i emocji (p = 0,05). Terapia z udziałem zwierząt w opinii rodziców dzieci z autyzmem ma pozytywny wpływ na sferę emocjonalną, kondycję ruchową, równowagę oraz motorykę pacjentów. Dostęp do terapii z udziałem zwierząt na terenie województwa lubelskiego jest jednak ograniczony.

4/12
Nr opisu: 0000037555
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Martyna Ewa Krukowska, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: Knowledge parents of children with autism form Poland, Belarus and France concerning their child's condition
Tytuł równoległy: Wiedza rodziców dzieci z autyzmem z Polski, Białorusi i Francji na temat chroby dziecka
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 2, p. 114--122
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; rodzice ; wiedza
Słowa kluczowe ang.: autism ; parents ; knowledge
https://www.termedia.pl/Knowledge-of-parents-of-children-with-autism-from-Poland-Belarus-and-France-concerning-their-child-s-condition,99,34345,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2018.80228
Streszczenie: Background. Autism is not only a problem for people with autism, but also for their entire families. Material and methods. 83 families were analysed, including 30 families from Poland, 25 families from Belarus and 28 families from France, an author's questionnaire was used. Results. The majority of respondents were aware of the fact that autism can also be diagnosed in an adult person. Likewise, the notion of the autistic spectrum was known. While parents from Poland and France realised that a one-time diagnosis of the condition is insufficient, parents from Belarus more often chose the incorrect answer, and therefore they express the tendency to immediately start a therapy without additional consultations. All respondents from France chose the statement that treatment of autism should be started before the age of 3, which was confirmed by the majority of respondents from the other two countries. Polish parents barely considered the importance of preparation required to understand their child's behaviour, whereas this aspect of the therapy was indicated by almost 90% of the respondents from the other two countries. Parents from Poland (69%) and Belarus (76%) were mostly convinced that autism cannot be cured completely. A different opinion was expressed by 42.9% of parents from France, who were convinced about it. The Poles most willingly used the Internet as a source of knowledge, while the French and Belarusians - a psychologist. A paediatrician was a preferred educator in Poland, in Belarus and France - a psychologist. Conclusions. The parents of autistic children, regardless of the country, showed a low level of knowledge about autism. The vast majority of respondents declared a desire to deepen their knowledge on autism, expressing their preference to have an individual conversation with an educator.
Streszczenie: Wprowadzenie. Autyzm nie jest problemem jedynie osób z autyzmem, ale również całych ich rodzin. Materiał i metody. Analizie poddano 83 rodziny, w tym 30 rodzin z Polski, 25 rodzin z Białorusi oraz 28 rodzin z Francji i wykorzystano kwestionariusz autorski. Wyniki. Większość ankietowanych wiedziała, że autyzm można zdiagnozować także u osoby dorosłej, znane było także pojęcie spektrum autystycznego. O ile rodzice z Polski i Francji zdawali sobie sprawę, że jednorazowa diagnoza choroby jest niewystarczająca, to rodzice z Białorusi częściej wybierali błędną odpowiedź, a więc natychmiastowe rozpoczęcie terapii bez dodatkowych konsultacji. Wszyscy ankietowani z Francji wybierali stwierdzenie, iż leczenie autyzmu należy zacząć przed 3 rokiem życia, co potwierdziło większość ankietowanych z pozostałych dwóch krajów. Rodzice z Polski ledwie w połowie za ważne uznali przygotowanie rodziców do zrozumienia zachowań dziecka, podczas gdy ten aspekt terapii wskazało niemal 90% ankietowanych z dwóch pozostałych krajów. Rodzice z Polski (69%) i Białorusi (76%) byli w większości przekonani, iż autyzmu nie można wyleczyć całkowicie. Odmienną opinię wyraziło 42,9% przekonanych o tym rodziców z Francji. Polacy najchętniej jako źródło wiedzy wykorzystywali Internet, Francuzi i Białorusini - psychologa. Za edukatora w Polsce preferowano pediatrę, na Białorusi i we Francji -psychologa. Wnioski. Rodzice dzieci autystycznych, niezależnie od kraju, wykazywali niski poziom wiedzy na temat autyzmu. Zdecydowana większość respondentów deklarowała chęć pogłębienia wiedzy na temat autyzmu preferując w tym celu rozmowę indywidualną z edukatorem.

5/12
Nr opisu: 0000034196
Autorzy: Joanna Fiłon, Jolanta Ustymowicz-Farbiszewska, Jan Karczewski, Małgorzata Żendzian-Piotrowska.
Tytuł pracy: Analysis of trace element content in hair of autistic children
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, nr 22(4), s. 1285--1293
p-ISSN: 1644-2296

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.684
Punktacja ministerstwa: 15.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: cadmium ; zinc ; manganese ; magnesium ; children ; autism ; hair
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
http://jsite.uwm.edu.pl/articles/view/1355/
DOI: 10.5601/jelem.2016.21.4.1355
Streszczenie: Determination of the pathogenesis and treatment of autism spectrum disorders is one of the major challenges for modern scientists. The main pathogenic factors implicated in these disorders are epigenetic changes caused by environmental factors, which include toxic metals (Cd, Pb, Hg, Mn, Al and As). Also, the nervous system may be affected by the deficiency of micro- and macroelements (e.g. Zn and Mg). The aim of the work was to analyze the content of particular trace elements in the hair of autistic children. The study material comprised samples of hair collected from both autistic children (study group) and children chosen randomly from general population (control group). The concentrations of Mg, Zn, Cd and Mn were measured by electron scanning microscopy on a Hitachi TM-3000 apparatus, and by X-ray EDS microanalysis. The content of trace elements in hair, mutual interactions between them and their impact on the development of autism in children were evaluated. The results were statistically analyzed with the use of Statistica PL 12.5 software, including the Mann-Whitney U test, Wilcoxon matched-pair test and R-Spearman correlation. According to the study, children diagnosed with autism suffer from both Zn deficiency and toxic metal burden (Cd and Mn). The changes observed in Mg level were statistically insignificant. These abnormalities, as an environmental factor, may play a pivotal role in the pathogenesis of this disease.

6/12
Nr opisu: 0000034219
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska.
Tytuł pracy: Autistic child in kindergarten
Tytuł całości: W: EDULEARN17 Proceedings : 9th International Conference on Education and New Learning Technologies July 3rd-5th, 2017 - Barcelona, Spain / L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Barcelona
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2017
Strony zajęte przez pracę: S. 8288-8297
ISBN: 978-84-697-3777-4
Uwagi: Publikacja naukowa zindeksowana w Web of Science w 2021 r.
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 43396
Liczba arkuszy: 1,08
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; preschool education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2017AUT
    DOI: 10.21125/edulearn.2017.0534
    Streszczenie: Contemporary medicine understands more and more about autism. Nevertheless, both etiology and treatment of the disorder remain a mystery. This makes autism an incurable illness. Difficulties include diagnosing children for symptoms of autism and therapy, which requires extraordinary commitment on the part of parents of an autistic child. The disease is so diverse that it is practically impossible to identify two individuals presenting identical symptoms (sings). The diagnosis, treatment, and even the definition of autism are subject to numerous publications and research. Autism is said to be a developmental disorder, typically manifested within the first three years of life secondary to a neurological disorder, which affects brain functioning. In addition, it is often referred to as a spectrum disorder, which means that its characteristic features and symptoms may have multiple and varied interrelations, from minor to major ones.The main symptoms of autism are avoidance of social communication, lack of formation of social bonds, and social isolation (seclusion). Despite the fact that the disease is not related to physical pain, it gives one a much worse type of pain - mental pain. Faces of autistic children do not show any changes indicative of autism. However, an affected child is not understood and perceived as "strange" by most of his environment. Autism affects between 2 and 5 per 5000 children. Even though it is four times more common in boys than it is in girls, developmental problems originating from autism are more severe in the case of the latter. Seventy years of research in autism have allowed one to comprehend the disease in as much as to define it, isolate its kinds and specify types of treatment.Undoubtedly, medicine is closer and closer to finding answers to questions about disease etiology, but therapy and education of autistic children, which should begin as early as possible, are becoming increasingly important, too. The process of teaching and raising autistic children should be carried out both in preschool and at home, i.e. in child's closest environment, because suitable preschool education gives autistic children a great opportunity to develop. Key Polish legislation setting forth the principles of educating autistic children in preschool includes two basic laws.The first is the Law on the System of Education, which provides for a possibility to attend all types of preschools by disabled or socially maladapted children, in accordance with their individual developmental and educational needs and predisposition. Under the Law, disabled children may attend general-access preschools together with healthy children.The second legal act is the Regulation of the Minister for National Education on the conditions of organization of education, upbringing and care of disabled children, socially maladjusted children, and children at risk of social maladjustment.The article presents a case study of an autistic child attending

    7/12
    Nr opisu: 0000035088
    Autorzy: Aneta Marta Stanisławek, Maria Kozioł-Montewka.
    Tytuł pracy: Participation of gastrointestinal microbiome in the pathogenesis and symptoms of autism according to the theory of brain-intestinal axis interaction
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 11, No. 2, p. 153--156
    p-ISSN: 1898-2395
    e-ISSN: 1898-7516

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 10.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: autism ; autism spectrum disorders ; intestinal microbiota
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.jpccr.eu/Participation-of-gastrointestinal-microbiome-nin-the-pathogenesis-and-symptoms-of,81300,0,2.html
    DOI: 10.26444/jpccr/81300
    Streszczenie: Autism is a disorder involving a number of symptoms. It is included in the overall development disorders. The disease is characterized by spreading and progressive behavioral disorders, usually manifesting in early childhood and continuing also through adulthood. Epidemiological data emphasize the importance of the problem and the need to develop studies using modern molecular methods and next-generation sequencing techniques. Conducted in the 1960's, the first epidemiological studies on autism stated 4-6 per 10,000, in the 1990's - 10-20 per 10,000. Latest indexes show that child autism and Asperger syndrome affect 1 in 38 children. Recently there have been publications about a detailed study of intestinal microflora in children with autism, showing differences in the spectrum of microorganisms in sick and healthy children. One of the most striking discoveries is the fact that functions of the intestinal microflora and functions of the brain are connected. Therefore, it is possible that microbiome may influence a person's behavior and mental health. In the past, the impact of intestinal microflora on the development of autism was ignored, but it is important. Digestive tract disorders occurring in children with autism can have various nature and location. As of now, a single autism-specific digestive tract pathology cannot be claimed to exist. As in elimination diets, treatment should be conducted on an individual basis.

    8/12
    Nr opisu: 0000035382
    Autorzy: Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer.
    Tytuł pracy: Problemy psychospołeczne rodziców dzieci ze spectrum zaburzeń autystycznych
    Tytuł równoległy: Psychosocial problems in parents of children with autism spectrum disorders
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 4, s. 22--27
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: sytuacja rodzinna ; autyzm ; problem psychospołeczny ; niepełnosprawność intelektualna
    Słowa kluczowe ang.: family situation ; autism ; psychosocial problem ; intellectual disability
    Uwaga: Czasopismo dostępne w Strefie B
    http://rozprawyspoleczne.edu.pl/PROBLEMY-PSYCHOSPOLECZNE-RODZICOW-DZIECI-ZE-SPEKTRUM-ZABURZEN-nAUTYSTYCZNYCH,110990,0,1.html
    DOI: 10.29316/rs.2017.34
    Streszczenie: Wstęp. Przedmiotem badań była analiza problemów psychospołecznych rodzin wychowujących dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Materiał i metodyka. Badaniu poddano grupę 33 rodzin dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu. Dzieci badanych osób uczęszczały na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 roku w placówce KTA. Wyniki. Z badań wynika, że najbardziej traumatycznym okresem związanym z występowaniem u dziecka zaburzenia jest czas oczekiwania na diagnozę do momentu jej skonstruowania. Większość badanych osób nie posiada zaspokojonych emocjonalnych i informacyjnych potrzeb, co wynika z braku wsparcia zarówno społecznego, jak i emocjonalnego. Wnioski. Trudności z jakimi spotykają się rodzice dzieci ze spektrum autyzmu najczęściej wiążą się z trudnym dostęp do specjalistów, dużymi opłatami za prowadzoną terapię, brakiem systematycznych zabiegów, jak również zbyt dużą odległością do placówki.
    Streszczenie: Introduction. The main objective of the research was an analysis of psychosocial problems in families with children with autism spectrum disorders. Material and methods. The study comprised 33 families with children diagnosed with autism spectrum. The children attended a therapy course in the National Autism Society in Kielce, where the study was carried out from May to August, 2016. Results. The research showed that the most traumatic period associated with the appearance of the disorder in a child is the time during which the family awaits the diagnosis. Most of the respondents' emotional and informational needs are not fulfilled, which results from the lack of both social and emotional support. Conclusion. The difficulties faced by parents of children with autism spectrum disorders most often include a difficult access to specialists, high costs of the conducted therapy, lack of systematic procedures, as well as an excessive distance to the facility where treatment is applied.

    9/12
    Nr opisu: 0000034825
    Autorzy: Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer.
    Tytuł pracy: Zaburzenia regulacji procesów sensorycznych układu proprioceptywnego u dzieci z całościowymi zaburzenaimi rozwojowymi ze spektrum autyzmu
    Tytuł równoległy: Sensory processing disorders of the proprioceptive sensory system in children with pervasive developmental disorders from the autism spectrum
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 3, s. 55--62
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: integracja sensoryczna ; układ proprioceptywny ; profil sensoryczny ; autyzm ; fizjoterapia
    Słowa kluczowe ang.: sensory integration ; proprioceptive system ; sensory profile ; autism ; physiotherapy
    http://rozprawyspoleczne.edu.pl/ZABURZENIA-REGULACJI-PROCESOW-SENSORYCZNYCH-nUKLADU-PROPRIOCEPTYWNEGO-U-DZIECI-Z,110981,0,1.html
    DOI: 10.29316/rs.2017.28
    Streszczenie: Wstęp. Przedmiotem badań było ukazanie szczegółowego rozkładu cech podwrażliwości i nadwrażliwości w regulacji procesów przetwarzania zmysłowego układu proprioceptywnego. Materiał i metody. Badaniu poddano liczbę 30 dzieci ze zdiagnozowanymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu. Badani uczęszczają na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od lutego do kwietnia 2016 roku w placówce KTA. Badania przeprowadzono w oparciu o obserwację, której zadaniem było zebranie danych spostrzeżeń, wykorzystano metodę sondażu, technikę ankietowania, w tym kwestionariusz ankiety i standaryzowany Kwestionariusz Zaburzeń Sensomotorycznych. Wyniki. Z badań wynika, że u dzieci z ASD występują cechy wzmożonych zaburzeń o charakterze podwrażliwości układu proprioceptywnego. Cechy nadwrażliwości występują z mniejszym nasileniem w badanej grupie. Wnioski. U dzieci z zaburzeniami regulacji procesów sensorycznych uczęszczających na zajęcia fizjoterapeutyczne dochodzi do zmniejszenia objawów cech podwrażliwości układu proprioceptywnego.
    Streszczenie: Introduction. The objective of the research was to show detailed breakdowns of sensitization and hypersensitivity reactions in the regulation of the sensory proprioceptive system processing. Materials and methods. The study involved 30 children diagnosed with pervasive developmental disorders from the autism spectrum. The respondents attended a therapy in the National Autism Society of Kielce. The study was conducted from February to April 2016 in the NAS facility and was based on observation, whose task was to collect data insights, used a survey, surveying techniques, including a questionnaire and a standardized Questionnaire on Sensomotor Disorders. Results. The research indicated that children with ASD showed an increased disturbance in the proprioceptive system. Hypersensitivity was less severe in the tested group. Conclusion. Children with sensory regulation impairment who attended physiotherapy showed reduced symptoms of disorders of the proprioceptive system.

    10/12
    Nr opisu: 0000032757
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
    Tytuł pracy: Assessment of parents' ways of coping with critical situations
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 116--122
    p-ISSN: 2083-1617

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; rodzice ; Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) ; Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES)
    Słowa kluczowe ang.: autism ; parnets ; Coping Inventory for Stress Situations ; the General Self-Efficacy Scale
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://progress.umb.edu.pl/node/255
    Streszczenie: Introduction:Stress experienced by parents of a disabled child can have a negative impact on family relationships. Purpose: Assessment of parents coping with critical situations. Materials and methods:We analyzed 83 families, including 30 families from Poland, 25 families from Belarus and 28 families from France and we used Coping Inventory for Stress Situations (CISS) and The General Self- Efficacy Scale (GSES). Results: After hearing the diagnosis most often parents felt shock (63.3% from Poland, 68% from Belarus and France 85.7%). Main parents' emotions induced by the disability was fatigue (76.7% from Poland, 44% from Belarus and 71.4% from France - p=0.028) and sadness (73.3% from Poland, 40% from Belarus and 28.6% from France - p=0.002). Most often in response to the annoying and stressful child's behaviour parents tried to admonish (76.7% from Poland, 56% from Belarus and 75% from France) or shout at the child (66.7% from Poland, 24% from Belarus and 17.9% from France p <0.001). The least likely preferred style of coping with stress in all countries was the search for socializing. The highest rate of self-efficiency characterize parents from France, the lowest from Poland. Conclusions:The existence of factors which could significantly affect the level of burn-out syndrome in parents, such as the deterioration of the financial situation (mainly in Belarusian families), sadness, fatigue, insomnia (mainly in Polish families). Parents chose effective strategies of coping, and the predominant style was focused on the task. It has been shown that parents lack the ability to control negative emotions, which in particular affected Polish families (for example, domination of trials to admonish and explain, shouting at the child).

    11/12
    Nr opisu: 0000032755
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
    Tytuł pracy: The assessment of empathic understanding and control of emotions in parents of children with autism
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 108--115
    p-ISSN: 2083-1617

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; Skala Kontroli Emocji ; empatia ; rodzice
    Słowa kluczowe ang.: autism ; the Courtauld Emotional Control Scale ; empathy ; parents
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://progress.umb.edu.pl/sites/progress.umb.edu.pl/files/108-115%20Slifirczyk.pdf
    Streszczenie: Introduction: Problems of families with autism are generally not visible or manifested, but without support, they become economically and educationally inefficient. Purpose:To assess the degree of empathic understanding of the child and the degree of emotional control by parents. Materials and methods:The study included 30 families from Poland, 25 from Belarus and 28 from France. We used Empathy Understanding Others questionnaire (KRE) and The Courtauld Emotional Control Scale (CECS). Results:The most common difficulty reported in the care of a child was gaining his/her independence (66.7% in Poland, 84% in Belarus, 78.6% in France). Parents from Poland more often (26.7%) than others (12% in Belarus, 3.6% in France) pointed out that the disability of a child caused that their friends turned their back to them. 40% of parents from Poland, 60% from Belarus and 57.1% from France claimed that the spouses accept the disability of the child. The disability induced in parents mainly fatigue (76.7% from Poland, 44% from Belarus, 71.4% from France). The level of empathy in Polish (64.2 ą 6.2) and French parents (64.8 ą 11.6) was almost identical, and the highest was among Belarusian parents (70.3 ą 8.3). Overall rate of CECS of the surveyed parents was at the average level (from Poland 47.4 ą 4.9; from Belarus 44.8 ą 6.1, from France 48.1 ą 6.0) Conclusions:Nurses evaluated their own preparation for educational activities usually very low. In the majority they would not want to take up the difficult role of educators of parents of autistic children. Due to a potential contact of a nurse with a child with autism and the child's family, it is advisable to extend the knowledge of nurses in the care of a child with autism.

    12/12
    Nr opisu: 0000027238
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Elżbieta Maciorkowska.
    Tytuł pracy: The impact of the disease on functioning of a family with an autistic child
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2013, Vol. 3, issue 2, s. 122--129
    p-ISSN: 2083-1617
    e-ISSN: 2083-6260

    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 7.000
    Index Copernicus: 7.100
    Liczba arkuszy: 0,74
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; choroba ; rodzina
    Słowa kluczowe ang.: autism ; disease ; disorder ; family
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    Inne bazy podające opis:
  • CEJSH
  • EBSCO
  • Polska Bibliografia Lekarska

    http://progress.umb.edu.pl/sites/progress.umb.edu.pl/files/122-129-slifiryczyk.pdf

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB