Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
AUTISM SPECTRUM DISORDERS Liczba odnalezionych rekordów: 4
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: The quantity and quality of information pertaining to Autism Spectrum Disorder has been on the increase over the past years, not only in the media but also in other sectors, especially in the scientific, non-governmental and educational ones. On the one hand, this information pertains to the essence of autism as a disease, its etiology, symptoms and treatment. On the other hand, it relates to the subject itself, namely children and adolescents with autism. There are more and more scientific publications and guides addressed to parents raising autistic children, teachers and therapists. Moreover, better cooperation at the institutional and individual level can be observed. In spite of the positive changes regarding public perception of ASD and the dissemination of knowledge on that topic, there is much more to be done in this respect. Therefore, the article is designed not only to describe the theoretical aspect of the disease but also the practical one by showing how an autistic child functions in the family. (...) By reason of the research subject, a standardized and recognized in Poland research tool for diagnosing parental attitudes toward their autistic children was used. The research findings revealed that some parents were diagnosed with attitudes which were not desirable in the process of childrearing, which in turn may have a negative influence on the upbringing and the development of a child. Relevant research results were made available to the parents participating in the study in order to help them take corrective actions because the best interest of a child should be a priority for its parents.
2/4
Nr opisu: 0000035088 Autorzy: Aneta Marta Stanisławek, Maria Kozioł-Montewka. Tytuł pracy: Participation of gastrointestinal microbiome in the pathogenesis and symptoms of autism according to the theory of brain-intestinal axis interaction Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, Vol. 11, No. 2, p. 153--156 p-ISSN: 1898-2395 e-ISSN: 1898-7516 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 10.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: autism ; autism spectrum disorders ; intestinal microbiota Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii http://www.jpccr.eu/Participation-of-gastrointestinal-microbiome-nin-the-pathogenesis-and-symptoms-of,81300,0,2.html DOI: 10.26444/jpccr/81300 Streszczenie: Autism is a disorder involving a number of symptoms. It is included in the overall development disorders. The disease is characterized by spreading and progressive behavioral disorders, usually manifesting in early childhood and continuing also through adulthood. Epidemiological data emphasize the importance of the problem and the need to develop studies using modern molecular methods and next-generation sequencing techniques. Conducted in the 1960's, the first epidemiological studies on autism stated 4-6 per 10,000, in the 1990's - 10-20 per 10,000. Latest indexes show that child autism and Asperger syndrome affect 1 in 38 children. Recently there have been publications about a detailed study of intestinal microflora in children with autism, showing differences in the spectrum of microorganisms in sick and healthy children. One of the most striking discoveries is the fact that functions of the intestinal microflora and functions of the brain are connected. Therefore, it is possible that microbiome may influence a person's behavior and mental health. In the past, the impact of intestinal microflora on the development of autism was ignored, but it is important. Digestive tract disorders occurring in children with autism can have various nature and location. As of now, a single autism-specific digestive tract pathology cannot be claimed to exist. As in elimination diets, treatment should be conducted on an individual basis.
3/4
Nr opisu: 0000035261 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 9, nr 3, s. 97--109 p-ISSN: 2080-850X e-ISSN: 2544-5243 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: komunikacja ; spektrum autyzmu ; terapia Słowa kluczowe ang.: communications ; autism spectrum disorders ; therapy Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii, http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/7684 DOI: 10.18290/rped.2017.9.3-6 Streszczenie: This article presents the issue concerning the development of communications skills in persons with Autism Spectrum Disorder. The author describes the process of speech development of child with autism disorder. It was pointed out that the development of communication skills may have different course. Moreover, the article discusses the problem of verbal and non-verbal communication disorder of child with ASD. Furthermore, the author presents varied proposals of programs, which allow the communication development and underlines the necessity to select personalized methods of speech therapy, adapted for child's abilities. The article presents also the factors, which have an impact on the results of speech therapy. The particular attention was paid at the Cracovian method. The author underlines the important role of a family in the process of therapy of child with Autism Spectrum Disorder. Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej osób ze spektrum autyzmu i proces kształtowania mowy dziecka autystycznego. Omówiono również zaburzenia porozumiewania werbalnego i niewerbalnego dziecka z ASD, a także propozycje programów pozwalających na rozwój komunikacji, który przebiega różnorodnie, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości dziecka. Zaprezentowano czynniki, które wpływają na efekty terapii logopedycznej. Ciekawą propozycją okazała się metoda krakowska. Podkreślono, że w procesie terapii dziecka ze spektrum autyzmu rodzina odgrywa szczególną rolę.
4/4
Nr opisu: 0000032756 Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska. Tytuł pracy: The quality of life in parents raising children with an autism spectrum disorder from Poland, Belarus and France Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 102--107 p-ISSN: 2083-1617 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 6.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: zaburzenia spektrum autyzmu ; dzieci ; rodzice ; jakość życia Słowa kluczowe ang.: autism spectrum disorders ; children ; parents ; quality of life Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://progress.umb.edu.pl/node/253 Streszczenie: Purpose: To assess the health-related quality of life (HRQL) in parents of children with autism spectrum disorder (ASD). Materials and methods:The sample consisted of83 families with children with ASD, including 30 families from Poland, 25 from Belarus, and 28 from France. Parental HRQL was surveyed with theWorld Health Organization Quality of Life-BREF (WHOQOL-BREF) and KINDLR questionnaires. Results: This study showed that Polish parents reported the lowest quality of life according to the WHOQOL-BREF. Parents from Belarus reported slightly worse HRQL than parents from France, though other aspects of quality of life (e.g, social sphere, somatic sphere) did not differ significantly between these parents. Parents from Poland also reported lower HQOL according to the KINDLR questionnaire, while parents from Belarus had a higher HQRL in the mental, physical, and self-esteem domains compared to parents from Poland and France. Conclusion: Parents from Poland with children with ASD reported lower HRQL both on the WHOQOL-BREF and KINDLRquestionnaires compared to parents from Belarus and France.