AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: EDUCATION
Liczba odnalezionych rekordów: 20



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/20
Nr opisu: 0000047096
Autorzy: Barbara Sokołowska, Anna Kulig, Urszula Lewkowicz.
Tytuł pracy: Znaczenie edukacji i działań pielęgniarki w suplementacji witaminy D w aspekcie prawidłowego stanu skóry i kości
Tytuł równoległy: Importance of education and action ny the nurse in vitamin D supplementation for healthy skin and bones
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 5, Teoria i praktyka dla edukacji dorosłych / red. nauk. Sabina Wieruszewska-Duraj
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 151-158
ISBN: 978-83-66597-87-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja pielęgniarska ; pacjent ; pielęgniarka ; struktura kośći ; suplementacja ; witamina D
Słowa kluczowe ang.: bone fracture ; education ; nurse ; patient ; vitamin D
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

2/20
Nr opisu: 0000041082
Autorzy: Anna Jadwiga Ławnik, Anna Pańczuk, Zofia Kubińska, Jerzy Magiera.
Tytuł pracy: Physical activity in cognitive and practical competences of individuals with diabetes type 1
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 10, no 2, p. 155--160
p-ISSN: 2450-7458
e-ISSN: 2450-8187

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: diabetes type 1 ; physical activity ; education ; knowledge ; prevention
https://journals.viamedica.pl/clinical_diabetology/article/view/DK.a2021.0008
DOI: 10.5603/DK.a2021.0008
Streszczenie: Background. Physical activity is an integral part of prevention and comprehensive diabetes management which prevents progression of carbohydrate metabolism disturbances in prediabetic states. The aim of the study was to evaluate the level of cognitive and practical competences in individuals with diabetes type 1 regarding the role of physical activity in their lives, including the benefits of physical activity, sources of information, frequency and type of undertaken activities, and barriers to physical activity. Methods. Overall, 128 persons participated in this internet-based diagnostic poll, and the analysis was based on 90 questionnaires filled by individuals with diabetes type 1. Results. Knowledge of benefits from physical activity was declared by 77.8% of the respondents. The most common sources of education regarding physical ac-tivity were internet resources (35.6%) and physicians (31.1%). Daily physical activity before the diagnosis was reported by 32.2% of the respondents, and after the diagnosis by 30.0% of the respondents. Activity for 30 minutes at least 3 times a week before the diagnosis was reported by 31.1% of the respondents, and after the diagnosis by 40.0% of the respondents. No physical activity was reported by 10.0% of the respondents. Conclusions. Most respondents declared knowledge of health benefits from undertaking physical activity by individuals with diabetes type 1. Internet websites and physicians are the major sources of education regarding physical activity in individuals with diabetes type 1. Most respondents reported being physically active daily or at least 3 times a week but one in ten respondents was not physically active at all. The major types of physical activity undertaken both before and after the diagnosis were walking and cycling. Hiking was undertaken more frequently after the diagnosis of diabetes. The respondents identified more barriers to physical activity after the diagnosis of diabetes type 1.

3/20
Nr opisu: 0000041515
Autorzy: Kamil Zaworski, Vitaly Khramov, Zofia Kubińska.
Tytuł pracy: Physioprophylaxis in the cognitive and practical competences of physical education students from Poland and Belarus
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 15, no. 1, p. 4--11
p-ISSN: 2544-1558

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe ang.: education ; exercise ; health promotion ; physioprophylaxis ; physical education ; students
https://medicalsciencepulse.com/resources/html/article/details?id=214786
DOI: 10.5604/01.3001.0014.8172
Streszczenie: The task of physioprophylaxis is to popularize health-promoting behaviors and to shape and maintain the fitness and endurance of people of all ages in order to prevent disability. Aim of the study: The aim of the work is to present the diversity of cognitive and practical competences regarding the use of physical activity in physioprophylaxis of health threats by physical education students. The cognitive competences include: the attitudes, knowledge of the respondents, practical competences, the frequency of AF, and other health behaviors. Material and methods: The study administered an original questionnaire to a group of 224 physical education students from Grodno in Belarus (B, n = 124) and Biała Podlaska in Poland (P, n = 100). Results: Students from Belarus indicated the following as important health risk factors significantly more often (p < 0.05) than students from Poland: smoking (B = 76.6%, P = 59%, p = 0.006), alcohol abuse (B = 75%, P = 43%, p < 0.001) and permanent stress (B = 63.7%, P = 35%, p < 0.001). Health behaviors undertaken by the respondents for the protection and maintenance of health are primarily related to the observance of personal hygiene (B = 86.3%, P = 72.0%, p = 0.011), adequate sleep time (B = 62.9%, P = 45.0%, p = 0.010) and rational nutrition (B = 58.9%, P = 52.0%, p = 0.344). Conclusions: Assuming that the level of health competence (cognitive and practical) of the students in the field of physical education translates to a large extent into professional competence, the education of the respondents requires further development of the knowledge of health sciences. The curricula and standards of physical education should be oriented towards the development of health competence.

4/20
Nr opisu: 0000038556
Autorzy: Małgorzata Tokarska-Rodak, Mariia Shkilna, Monika Krajewska, Anna Pańczuk, Marcin Weiner, Ewa Teresa Pawłowicz, Mykhailo Korda, Ivan Klisch, Mykhailo Andreychyn.
Tytuł pracy: Ocena wiedzy myśliwych i leśników w zakresie możliwości zapobiegania infekcjom Borrelia burgdorferi
Tytuł równoległy: The evaluation of hunters and foresters' knowledge of the possible ways of preventing Borrelia burgdorferi infections
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 71, no 1, p. 59--68
p-ISSN: 0465-5893
e-ISSN: 2353-1339

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.760
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: borelioza z Lyme ; erythema migrans ; leśnicy ; myśliwi ; profilaktyka ; edukacja
Słowa kluczowe ang.: Lyme borreliosis ; erythema migrans ; foresters ; hunters ; prevention ; education
Inne bazy podające opis:
  • Scopus

    http://medpr.imp.lodz.pl/Ocena-wiedzy-mysliwych-i-lesnikow-w-zakresie-mozliwosci-zapobiegania-infekcjom-Borrelia,112264,0,1.html
    DOI: 10.13075/mp.5893.00841
    Streszczenie: Wstęp: Badania miały na celu ocenę świadomości myśliwych i leśników w zakresie działań podejmowanych w celu zapobiegania zakażeniom Borrelia burgdorferi. Materiał i metody: Grupa badana liczyła 236 myśliwych z Polski i 339 leśników z Ukrainy. Badanie zostało oparte na oryginalnym kwestionariuszu zawierającym pytania dotyczące stosowanych metod usuwania wkłutych kleszczy, rodzaju środków zapobiegawczych podejmowanych w celu uniknięcia pokłucia przez kleszcze i oceny wiedzy dotyczącej zapobiegania chorobom przenoszonym przez kleszcze, a także potrzeby edukacji tym zakresie. Wyniki: Usunięcie kleszcza za pomocą pęsety częściej praktykowali myśliwi z Polski (16,5%), a smarowanie wkłutego kleszcza substancją oleistą, aby samoczynnie odpadł, stosowali leśnicy z Ukrainy (18,8%). Występowanie rumienia wędrującego (erythema migrans) po pokłuciu przez kleszcza częściej zgłaszali leśnicy z Ukrainy (47,2%). Spośród osób deklarujących brak wiedzy na temat profilaktyki chorób odkleszczowych ponad 78% myśliwych i 61% leśników chciało zdobyć taką wiedzę. Ponad 11% myśliwych i 21% leśników nie widziało jednak potrzeby edukacji w tym zakresie. Myśliwi częściej niż leśnicy deklarowali stosowanie repelentów i sprawdzanie ciała po powrocie z terenów zielonych. Wnioski: Prowadzenie działań edukacyjnych jest niezbędne wśród osób podejmujących działalność hobbystyczną i zawodową na obszarach leśnych Polski oraz Ukrainy. Uzasadnione wydaje się przeprowadzenie badań dotyczących preferencji w wyborze repelentów wśród grup zagrożonych pokłuciem przez kleszcze.
    Streszczenie: Background: This study is aimed at evaluating the awareness among hunters and foresters concerning the activities undertaken for the prevention of Borrelia burgdorferi infections. Material and Methods: The study group included 236 hunters from Poland and 339 foresters from Ukraine. The study was based on an original questionnaire including questions which concerned the applied methods of removing ticks attached to the skin, the kind of preventive measures undertaken to avoid tick bites, the evaluation of knowledge concerning the prevention of tick-borne diseases, as well as the participants' willingness to be educated on this issue. Results: Removing a tick with a pair of tweezers by a simple vertical move was more frequently practiced by the hunters (16.5%). Spreading an oily substance over a tick to make it go out on its own was more often applied by the foresters (18.8%). The occurrence of erythema migrans was more frequently reported by the foresters (47.2%). Among the persons declaring no knowledge of the prevention of tick-borne diseases, 77.8% of the hunters and 61.5% of the foresters were willing to gain such knowledge, and 11.1% of the hunters and 21.2% of the foresters did not want any education on this issue. The hunters more often than the foresters applied repellents and checked their body after returning from green areas. Conclusions: Education is needed in certain groups undertaking hobby or vocational activities in forest areas of Poland and Ukraine. It seems reasonable to undertake research on the preferences concerning the choice of repellents among the groups at risk of tick bites.
    Projekt/grant: Seroepidemiologiczne badania w kierunku wybranych zoonoz i patogenów wywołujących choroby odkleszczowe u rolników i myśliwych powiatu bialskiego : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska

    5/20
    Nr opisu: 0000041021
    Autorzy: Zbigniew Ciekanowski, Henryk Wyrębek.
    Tytuł pracy: The importance of e-administration in building the information society
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2020, T. 19, s. 287--303
    p-ISSN: 1898-3189

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 70.000
    Słowa kluczowe ang.: e-administration ; education ; features ; information society
    https://maritimesecurity.com.pl/resources/html/article/details?id=211626
    DOI: 10.5604/01.3001.0014.6241
    Streszczenie: The ongoing social, economic and technological changes are radically altering the reality that surrounds us. The driving force behind these changes is information, which has become a resource necessary for the functioning and development of every society. In the new reality, the use of information and communication technologies shows great potential. The effect of transformation is the information society. The aim of this article is to present the place that electronic administration occupies in the development of the information society. The cognitive part describes the essence and genesis of the information society and presents electronic administration as one of the elements of the information society.

    6/20
    Nr opisu: 0000038874
    Autorzy: Katarzyna Bakalarczyk-Burakowska, Zbigniew Ciekanowski.
    Tytuł pracy: Bezpieczeństwo informacyjne w cyberprzestrzeni w XXI wieku
    Tytuł równoległy: Information security in cyberspace in the 21st century
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2019, R. XII, nr 2 (43), s. 81--92
    p-ISSN: 1899-3524

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 20.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: bezpieczeństwo informacyjne ; cyberbezpieczeństwo ; edukacja ; zagrożenia
    Słowa kluczowe ang.: information security ; cybersecurity ; education ; threats
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://www.przeglad.wsb.net.pl/uploads/1/0/3/7/10371016/pnm_2_2019_wersja2_druk_ostateczny_16.01.pdf
    Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienia związane z bezpieczeństwem informacyjnym w cyberprzestrzeni w XXI wieku. Przedstawiono istotę cyberbezpieczeństwa oraz przedstawiono najważniejsze elementy charakterystycznych dla tego zjawiska, skoncentrowano się także na omówieniu zagrożeń jakie się z nią bezpośrednio wiążą. Przedstawiono najprostsze rozwiązania, które pozwalają na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa Wskazano te problemy, które najbardziej zagrażają bezpieczeństwu jednostki. Omówiono również regulacje prawne oraz zadania edukacji na pozytywne kształtowanie obecności jednostki w cyberprzestrzeni, które odbywa się to głównie poprzez wskazanie na dobry lub zły model stosowanego zachowania
    Streszczenie: The article presents issues related to information security in cyberspace in the 21st century. The essence of cybersecurity was presented and the most important elements characteristic for this phenomenon were presented, and the threats related to it were also discussed. The simplest solutions that allow to increase the level of security are presented. The problems that most threaten the safety of the individual are indicated. Legal regulations and educational tasks for positive shaping of an individual's presence in cyberspace are also discussed, which is mainly done by pointing to a good or bad model of applied behawior.

    7/20
    Nr opisu: 0000037292
    Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanislava Nazaruk.
    Tytuł pracy: Preferences for studying foreign languages among pupils of selected primary schools located in the borderland Poland and Belarus
    Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Valencia
    Wydawca: IATED
    Rok wydania: 2019
    Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
    Strony zajęte przez pracę: P. 7987-7994
    ISBN: 978-84-09-08619-1
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; popularization of English language ; motivation to learn ; education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: Contemporary people increasingly often face the need or necessity for communicating with other people in a non-native language. There are a lot of reasons which stimulate starting to learn a foreign language. Technological development and the appearance of global language communication as well as international markets all over the world increase the demand for using foreign languages. In Europe emphasis is put on starting to learn a foreign language early. Popularising multilingualism, i.e. the knowledge of a native language, one language of a neighbouring country and a language of international significance, is already discussed in the Treaty on European Union, called the Maastricht Treaty (signed in 1922) and in White Paper on Education and Training (1996). These two documents are in effect in Poland, which joined the European Union on 1 May 2004. With reference to school education, the Polish Ministry of National Education drew up objectives to achieve in primary schools. A key place among them is taken by shaping the ability of using correctly the native language and having communicative knowledge of one foreign language. Having in mind the above-mentioned objectives as well as the ongoing social and economic changes in the contemporary world, research was conducted in order to diagnose pupils' interests and their motivation to learn foreign languages already at the stage of early elementary education. The research was conducted in 2018 in 2 selected primary schools in Lublin Province in the borderland between Poland and Belarus, among 102 second and third formers. The method of a diagnostic survey and an interview technique were applied in the research. The author's own interview questionnaire was used as a research tool. An important assumption of the research was determining the impact of a geographical factor, which is the borderland between Poland and Belarus where the schools participating in the research are located, on pupils' motivation and interest in learning foreign languages. The research results showed significant differences among pupils, depending on a school they attend. Some of the researched pupils have difficulty learning foreign languages and acquiring language skills. The most interesting and the pupils' favourite method of learning turned out to be the Audiolingual Method. The research demonstrated that some methods applied by teachers, e.g. working with the text, are tiresome and not motivating in the opinion of the researched pupils. The compiled results of the study are not only valuable scientifically but also practically, because they are going to be used by the teachers of foreign languages.

    8/20
    Nr opisu: 0000037293
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Programme assumptions and realisation of health education in selected polish primary schools in urban and rural environments
    Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Valencia
    Wydawca: IATED
    Rok wydania: 2019
    Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
    Strony zajęte przez pracę: P. 7978-7986
    ISBN: 978-84-09-08619-1
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; education ; health education ; pro-health attitudes ; upbringing
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: Key objectives which are currently set for Polish primary schools include all actions connected with shaping pupils' key competences, especially the linguistic, mathematical and computer ones but also competences in the area of health. This orientation of education towards health and its promotion at the early elementary level, both as far as knowledge, skills and pupils' attitudes are concerned, is commonly realised in Polish school practice. The orientation of educational and pedagogical activity in primary schools towards health education results from curricular guidelines drawn up by the Polish Ministry of National Education, where the most stressed issue is the harmonious development of children, taking into consideration their needs, expectations and sometimes the necessity for therapy. On the other hand, the challenges of modernday civilisation indicate that all people would like to be healthy, fit, and active physically and socially. Therefore, health education realised in schools is particularly important, especially at the level of preschool and early elementary education. It results, to a large degree, from the developmental regularities of children of this age, acquiring certain habits by them and from education for values, including health. It is at the above-mentioned educational stage that teachers can accomplish the most. They pass the knowledge about health to their pupils, they form correct habits, attitudes, lifestyles as well as the quality of life. Despite the fact that it is a long-term process, it requires proper involvement, methods and even patience and cooperation on the part of pupils' parents. Having in mind the significance of health education in people's lives, the authors decided to conduct research whose main objective was to diagnose the practical dimension of providing health education in urban and rural environments in four randomly selected primary schools located in the district of Biała Podlaska, Lublin Province. The parents of children participating in the research gave written consent. Before starting the research, the following detailed objectives were formulated: 1) What health knowledge do second and third formers have?; 2) What educational activities concerning health did the pupils participate in?; 3) Can primary schools meet children's expectations relating to health?; 4) Do parents cooperate with teachers when choosing health topics?; 5) To what extent does the living environment affect pupils' health education? The research was conducted in two stages. In the first stage eight- and nine-year-old pupils were researched with the method of a diagnostic survey and a questionnaire technique. Overall, the research included 250 people. In the second stage of the study the researchers conducted individual interviews with the teachers who work with the above-mentioned pupils. Having compiled the empirical material, the researchers drew several significant conclusions which were made available to s

    9/20
    Nr opisu: 0000039220
    Autorzy: Izabela Krystyna Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava.
    Tytuł monografii: Selected aspects of developing literacy skills at different stages of education in the native and foreign language / ed. Izabela Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava
    Tytuł równoległy: Wybrane aspekty rozwoju czytania i pisania na róznych etapach edukacji w języku rodzimym i obcym
    Tytuł równoległy: Nekotorye aspekty razvitiâ navykov čteniâ i pis'ma na raznyh ètapah obučeniâ na rodnom i inostrannom âzykah
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2019
    Strony: 195 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-64881-50-3
    Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
    Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii z wykazu MEiN
    Język publikacji: ENG, RUS
    Punktacja ministerstwa: 80.000
    Index Copernicus: 20.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: literacy skills ; education ; foreign language ; native language ; teaching

    10/20
    Nr opisu: 0000036035
    Autorzy: Mieczysław Adamowicz, Mariusz Pyra.
    Tytuł pracy: Istota oddziaływania państwowego wyższego szkolnictwa zawodowego na rozwój społeczno-gospodarczy regionu
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, nr 55 (3/2018), s. 295--316
    p-ISSN: 1898-5084

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 10.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: szkolnictwo ; kapitał ; wiedza ; rozwój ; uczelnia
    Słowa kluczowe ang.: education ; capital ; knowledge ; development ; school
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3857
    DOI: 10.15584/nsawg.2018.3.20
    Streszczenie: Artykuł dotyczy kwestii roli państwowych wyższych szkół zawodowych dla otoczenia lokalnego i regionalnego. Legitymizacja istnienia sektora publicznego wyższego szkolnictwa zawodowego w układach lokalnych i regionalnych, jak również w całym systemie szkolnictwa wyższego, wydaje się być istotna ze względu na zmiany, które są zapowiadane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w nowej ustawie. Uczelnie pełnią istotną rolę dla całej gospodarki. Rola szkoły wyższej jako dostawcy wiedzy i "producenta innowacji", w kontekście państwowych wyższych szkół zawodowych wydaje się być naturalną ścieżką rozwoju. Poszukiwanie istoty oddziaływania państwowych wyższych szkół zawodowych na wielowymiarowe zjawisko rozwoju społeczno-gospodarczego na poziomie lokalnym i regionalnym wymaga dokonania wyboru kierunku rozważań. Najbardziej użyteczna i prezentująca ważne, z punktu widzenia autorów, aspekty wspomnianego oddziaływania, jest koncepcja gospodarki opartej na wiedzy i koncepcja kapitału ludzkiego i społecznego. Wszystkie te koncepcje doskonale odzwierciedlają istotę oddziaływania państwowych wyższych szkół zawodowych na poziomie lokalnym i regionalnym, dając tym samym podstawy do powiązania go z koncepcjami zrównoważonego rozwoju. Wykorzystanie tych koncepcji pozwoli według autorów określić oddziaływanie tych niematerialnych czynników na zrównoważony rozwój w skali lokalnej i regionalnej. Celem artykułu jest przeprowadzenie na poziomie teoretycznym określenia istoty oddziaływania wyższych uczelni zawodowych na zrównoważony rozwój układów lokalnych i regionalnych poprzez budowanie kapitału ludzkiego, kapitału społecznego w ramach gospodarki opartej na wiedzy w regionach wykazujących skłonność do dyfuzji innowacji i regionów uczących się. Praca powstała przy wykorzystaniu narzędzi badawczych obejmujących techniki desk research, w tym analizy piśmiennictwa krajowego i zagranicznego, a także analizy publikacji, raportów, strategii powiązanych z zakresem i tematem artykułu.
    Streszczenie: The article deals with the role of state higher vocational schools in the local and regional environment. The legitimacy of the existence of public sector higher education in local and regional systems as well as in the whole higher education system seems to be significant due to the changes announced by the Ministry of Science and Higher Education in the new law. Universities are important for the economy as a whole. The role of higher education as a knowledge provider and "innovation producer" in the context of state higher education institutions seems to be a natural path of development. The search for the essence of the impact of state higher vocational schools on the multidimensional phenomenon of socio-economic development at the local and regional level requires selection of the direction of reflection. The most useful and important aspects of this impact from the point of view of the authors are the concept of a knowledge economy and the concept of human and social capital. All these concepts perfectly reflect the essence of the impact of state higher vocational schools at local and regional level, thus providing the basis for linking it with sustainability concepts. Using these concepts will allow authors to determine the impact of these intangible factors on local and regional sustainability. The aim of this paper is to carry out, on a theoretical level, research of the impact of higher education institutions on the sustainable development of local and regional systems by building human capital and social capital in a knowledge-based economy in regions prone to diffusion of innovation and learning regions. The work was created using research tools including desk research techniques, including analyses of national and foreign literature, as well as analysis of publications, reports, strategies related to the scope and topic of the article.

    11/20
    Nr opisu: 0000036054
    Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Organizaciâ zanâtij v detskom sadu dlâ detej s osobymi obrazovatel'nymi potrebnostâmi
    Tytuł równoległy: Organization of lessons in kindergarten for children with special educaional needs
    Tytuł czasopisma: (Pedagogični nauki = Pedagogical Sciences)
    Szczegóły: 2018, Vipusk 166, s. 19--23
    p-ISSN: 2415-7988
    e-ISSN: 2521-1919

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 1.000
    Liczba arkuszy: 0,57
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: children with special needs ; education ; intellectual development ; social skills ; kindergarten
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    https://www.cuspu.edu.ua/ua/arkhiv-publikatsii/568-general-information/naukovi-chasopysy-tsdpu/pedahohichni-nauky/publikatsii/8087-vipusk-166
    Streszczenie: The article focuses on the actual and important problem of upbringing of the children of preschool age with special educational needs. Characteristics of the components of the Program framework of preschool education for kindergartens for children with special needs are described: educational-didactic work with children with special educational needs; forming of communicative and social skills; support of speech development in children; the development of intellectual actions that children use in studying and understanding themselves and their environment; art education, etc. attention is paid to the need for individual diagnosis, planning and implementation of an individual educational (educational-therapeutic) program, which takes into account each individual case of working with children with special educational needs. It is necessary to adapt the methods and forms of pedagogical work to psychophysical opportunities, to the temp of work and to the limitations, associated with children development. The educational institution is obliged to expand the educational offer at special classes, that give disabled child the opportunity of abilities development and the educational changes equalizing.

    12/20
    Nr opisu: 0000035703
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
    Tytuł pracy: The scope and forms of health education implementation in selected Polish kindergartens
    Tytuł całości: W: INTED2018 : 12th International Technology, Education and Development Conference March 5th-7th 2018 - Valencia, Spain / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
    Miejsce wydania: Valencia
    Wydawca: IATED Academy
    Rok wydania: 2018
    Seria: INTED Proceedings
    Strony zajęte przez pracę: S. 3161-3166
    ISBN: 978-84-697-9480-7
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 15.000
    Liczba znaków: 21355
    Liczba arkuszy: 0,53
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; upbringing ; education ; health education ; pro-health attitudes
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SCO
    DOI: 10.21125/inted.2018.0603
    Streszczenie: In Poland, kindergarten is an educational institution which implements childcare and educational activities for children from age 3 to the commencement of schooling. Preschool education can be characterized by a holistic approach to child development and includes not only moral, religious, mental and physical aspects of instruction, but also health education which is nowadays referred to as preschool health education. This type of instruction focuses not only on the implementation of the issues related to physical condition but also on social and mental health. Furthermore, it strives to shape health-oriented attitudes which can have lifelong consequences. It is an undeniable fact that health is one of the most essential values in human life. It is a resource which enables individuals to thrive, reach their full potential and take on new exciting challenges and activities. However, in order to live a healthy life and appreciate its importance, health education should be introduced as early as possible. Education specialists claim that preschool age is an ideal time for teaching children about health and for establishing health-oriented attitudes and behavior. Taking into consideration the significance of encouraging and shaping pro-health attitudes among preschool children, attention should be paid to the importance of teachers' work in this field. Therefore, a diagnostic survey was performed in the number of selected kindergartens situated in Biała Podlaska District, Lublin province, in order to identify pro-health education activities provided by kindergartens. Based on the research results, conclusions were drawn and, consequently, made available to the institutions participating in the research. The scope of health education activities implemented by kindergartens is very broad. These institutions often go beyond the existing educational curricula and standard methods of teaching. Such activities will certainly contribute to the process of encouraging and shaping pro-health attitudes and a healthy lifestyle among preschoolers.

    13/20
    Nr opisu: 0000033186
    Autorzy: Mieczysław Adamowicz, Michał Kmieciński.
    Tytuł pracy: Funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce w okresie transformacji systemowej
    Tytuł równoległy: The educational system in Poland during the socio-economic transformation
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 4, s. 39--45
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja ; system oświaty ; reforma edukacyjna ; polityka oświatowa ; zarządzanie oświatą
    Słowa kluczowe ang.: education ; educational system ; education reform ; education policy ; managing the educational system
    Streszczenie: Przedmiotem pracy jest system edukacji w Polsce, jego zmiany i sposoby finansowania. Celem jest przedstawienie obowiązującego systemu szkolnictwa przedszkolnego, wczesnoszkolnego, podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego. Wykazano trendy w liczbie placówek edukacyjnych, liczbie i poziomie kwalifikacji nauczycieli oraz liczbie uczniów. Drugim głównym celem jest przedstawienie stanu i sposobu finansowania szkół. Materiał badawczy zaczerpnięto ze statystyki GUS, danych resortu, literatury problemu oraz dokumentów prawnych. Badania wykazały względną stabilizację systemu oświatowego od ostatniej większej reformy w 1999 roku i ciągłe wprowadzanie korekt usprawniających jego funkcjonowanie. zauważono stopniowe ograniczanie liczby placówek szkolnych, znaczny spadek liczby uczniów i poprawę kwalifikacji nauczycieli, co pozwoliło podnosić poziom jakościowy oświaty mimo niejednoznacznych ocen niektórych zmian w systemie oświatowym. Mimo spadkowych tendencji w liczbie szkół i liczbie uczniów ciągle wzrastały nakłady finansowe na funkcjonowanie szkolnictwa.
    Streszczenie: The subject of the article is the educational system in Poland, its changes and mode of financing. Its aim is to present the actual educational system of preschool, early years school and primary school education forms as well as gymnasium and lyceums. The trends related to the number of education institutions, number of teachers and pupils as well as the level of teacher's qualifications are presented. The other aim of the paper is to describe the level and mode of schools financing. The research materials were retrieved form official statistics, educational administration data, other research literature and legal documents. the research results indicate a relative stability of the educational system in Poland since the last reform in 1999 and continuous introduction of minor corrections improving its functioning. the research results points to a decreasing number of schools and population of pupils and an increasing level of quality of education. Some achievements in education are however questioned. Despite negative trends in the number of schools and pupils, an increase in educational expenditures has been noted.

    14/20
    Nr opisu: 0000033469
    Autorzy: Zbigniew Ciekanowski.
    Tytuł pracy: Obraz jako narzędzie w wychowaniu do bezpieczeństwa
    Tytuł całości: W: Aspekty wizualne w edukacji szkolnej i akademickiej / red. Halina Rarot, Mariusz Śniadkowski
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Politechnika Lubelska
    Rok wydania: 2016
    Seria: Monografie / Politechnika Lubelska
    Strony zajęte przez pracę: S. 53-60
    ISBN: 978-83-7947-239-0
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 18990
    Liczba arkuszy: 0,47
    Słowa kluczowe: bezpieczeństwo ; obraz ; wychowanie
    Słowa kluczowe ang.: safety ; image ; education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://www.bc.pollub.pl/Content/12912/aspekty-new.pdf
    Streszczenie: Bezpieczeństwo jako ważna potrzeba ludzka zajmuje szczególne miejsce w życiu człowieka i w przestrzeni społecznej. Obecnie zauważamy wzrost zainteresowania tematyką bezpieczeństwa szkoły i w szkole wobec polskiej oświaty borykającej się z wieloma problemami zwłaszcza związanymi z niedostosowaniem społecznym dzieci i młodzieży oraz problemem agresji i przemocy w szkołach. Bezpieczeństwo jest nie tyle określonym stanem rzeczy, ile ciągłym procesem, w ramach którego podmioty działające w szkole starają się doskonalić mechanizmy zapewniające poczucie bezpieczeństwa. Ponieważ istniejące program profilaktyczne w szkołach nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty, a środowisko nauczycieli jest coraz bardziej bezradne, otwartym pozostaje poszukiwanie fundamentu budowania poczucia bezpieczeństwa.
    Streszczenie: As one of the primary human needs, safety plays a particularly significant role in human life and the overall social milieu we live in. The Polish educational system, already struggling in a number of areas, particularly with regard to the social maladjustment of children and adolescents as well as the problems of school violence and aggression, is nowadays faced with growing concerns for the safety of and at educational facilities. Safety must be considered not as a particular state of affairs but rather a continuous process wherein various entities acting within the school environment make efforts to improve the mechanisms of ensuring the sense of security. As various preventive programs employed by schools often fail to yield the desired results and the teaching community is faced with a growing sense of helplessness, the question of the suitable foundation for a truly secure school environment remains open and pressing.

    15/20
    Nr opisu: 0000033411
    Autorzy: Zbigniew Caputa, Viacheslav Andreychouk.
    Tytuł pracy: The ecological diversity within the karst canyon as a result of solar radiation - the educational aspect (case study of the Ojców National Park)
    Tytuł całości: W: Meždunarodna naučno-praktičeska konferenciâ "Zaŝiteni karstovi teritorii - obrazovanie i obučenie", 23-26 sentabri 2015 goda, Sofiâ : zbornik dokladi
    Tytuł całości: W: International Scientific-Practical Conference "Protected karst territories - education and training" Bulgaria, Sofia, September 23-26, 2015 : proceedings
    Miejsce wydania: Sofiâ
    Wydawca: Terart
    Rok wydania: 2015
    Strony zajęte przez pracę: S. 22-31
    ISBN: 978-954-9531-26-8
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Język publikacji: ENG
    Słowa kluczowe ang.: education ; protected area ; atmosphere-land interaction ; global radiation ; net radiation ; Cracow Upland
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    16/20
    Nr opisu: 0000029906
    Autorzy: Martyna Ewa Krukowska, Katarzyna Danuta Jańczuk, Anna Ślifirczyk.
    Tytuł pracy: The training of paramedics in Poland
    Tytuł całości: W: Sborník z 10. Vědecké Konference s Mezinárodní Účastí " Vzdělávání ve Zdravotnictví"
    Miejsce wydania: Praha
    Wydawca: Vysoká Škola Zdravotnická
    Rok wydania: 2015
    Strony zajęte przez pracę: S. 93-97
    ISBN: 978-80-905728-2-9
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: ENG
    Słowa kluczowe: ratownik medyczny ; edukacja ; kształcenie zawodowe
    Słowa kluczowe ang.: paramedics ; education ; vocational training
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
    http://www.vszdrav.cz/userdata/files/2015_Sbornik_konference_2015.doc
    Streszczenie: The aim is to show the stages of training of paramedics in Poland. Education of paramedics is performed at the undergraduate studies conducted by universities and medical colleges. Students acquire knowledge, skills and social competences necessary to take up employment. Great emphasis is placed on practical training and apprenticeships. Graduates of medical emergency studies may take up employment in ambulance services, emergency departments and in other places. Paramedics alone can perform many medical rescue operations necessary for the rescue of persons in life- threatening conditions. Paramedics after graduation are required to further improvement of knowledge, skills and social competence through professional development.

    17/20
    Nr opisu: 0000030671
    Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk.
    Tytuł pracy: Uwarunkowania i trudności wychowania proekologicznego w szkole polskiej w opinii uczniów (sprawozdanie z badań)
    Tytuł równoległy: Conditioning and dificulties in proecological education in polish schools in the opinion of students (report from the research)
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 2, s. 47--57
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie ; wychowanie proekologiczne ; wartości proekologiczne ; postawa proekologiczna
    Słowa kluczowe ang.: education ; proecological education ; proecological values ; proecological behaviour
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs__art_7.pdf

    18/20
    Nr opisu: 0000028756
    Autorzy: Barbara Kamińska, Leszek Zakrzewski.
    Tytuł pracy: Analysis of the factors affecting the satisfaction of working in a group of knowledge workers of micro, small and medium-seized enterprises (MSME) : preliminary studies
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, no 2, s. 11--18
    p-ISSN: 2312-1580

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Język publikacji: ENG
    Liczba znaków: 28028
    Liczba arkuszy: 0,7
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: praca ; satysfakcja ; satysfakcja zawodowa ; pracownik umysłowy ; przedsiębiorstwa małe i średnie
    Słowa kluczowe ang.: workers ; motivation ; satisfaction ; competence ; knowledge society ; education ; small and medium-seized enterprises
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
    http://smalta-ckt.ru/wp-content/uploads/2014/03/???????-2014-2.pdf

    19/20
    Nr opisu: 0000029217
    Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Ewelina Melaniuk.
    Tytuł pracy: Wpływ oceny na dyplomie na możliwość zatrudnienia absolwentów kierunku Bezpieczeństwo Narodowe
    Tytuł równoległy: The impact of the diploma grade on the possibility of employment for the graduates of the faculty of national Security
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 8, nr 4, s. 43--49
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: bezpieczeństwo ; bezpieczeństwo narodowe ; praktyka zawodowa ; edukacja ; wykształcenie ; ocena ; pracodawca ; zatrudnienie
    Słowa kluczowe ang.: safety ; national security ; professional internship ; education ; assessment ; employer ; employment
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs__nr__4_art_7.pdf

    20/20
    Nr opisu: 0000021526
    Autorzy: Ewa Kostrzewa-Zabłocka, Bożena Kyc, Piotr Paweł Dziemidok.
    Tytuł pracy: Nurse's role in prevention and treatment of hypertension
    Tytuł równoległy: Rola pielęgniarki w prewencji i leczeniu nadciśnienia tętniczego
    Tytuł całości: W: Welfare problems in modern medicine / ed. by S. Spisacka
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Instytut Zdrowia. Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 65-80
    ISBN: 978-83-61044-61-1
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang i pol.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba znaków: 27184
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nadciśnienie tętnicze ; prewencja ; edukacja ; dieta
    Słowa kluczowe ang.: hypertension ; prevention ; education ; diet
    Uwaga: sygn. 12558 XVIII CZYT. ; 12557 XVIII CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]
    Streszczenie: Hypertension is a cariovascular disease which is characterized by constantly or periodically elevated arterial blood pressure. Hypertension is a dangerous disease most often affecting middle aged or elderly people. Due to its increasing frequency, it constitutes a serious clinical problem. The prevalent majority (more than 90 %) of hypertension cases are those of essential hypertension. Aetiology of hypertension has not been fullty identified. A common belief is that the primary causes include genetic and environmental factos. Hypertension should be prevented by influencing the environmental conditions and lifestyle, while the prevention measures must be oriented both on healthy individuals as well as persons who already developed the disorder.
    Streszczenie: Nadciśnienie tętnicze jest chorobą układu krążenia, która charakteryzuje się stale lub okresowo podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi. Nadciśnienie tętnicze jest niebezpieczną chorobą dotykającą najczęściej osób w wieku średnim i starszym. Ze względu na rosnącą częśtość wystepowania stanowi ważny problem kliniczny. Duża większość (ponad 90 %) przypadków nadciśnienia ma charakter pierwotny. Etiologia nadciśnienia tętniczego pierwotnego nie została w pełni ustalona. Powszechnie uważa się, że podstawową rolę odgrywają w niej czynniki genetyczne i środowiskowe. Rozwojowi nadciśnienia należy zapobiegać poprzez wpływ na uwarunkowania środowiskowe oraz styl życia, a działania prewencyjne muszą być skierowane zarówno na osoby zdrowe, jak i te, u których choroba już się rozwinęła.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB