Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
EMOTIONS Liczba odnalezionych rekordów: 2
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: The COVID-19 pandemic is stressful for pregnant women, their families, and their unborn baby. Aim of the Study: The study aimed to assess the impact of a pandemic on the mental state of women after childbirth. Material and Methods: The study included 363 women hospitalized after delivery. The study used a diagnostic survey method using the proprietary questionnaire and the Family Affluence Scale (FAS), Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS), Jong Gierveld Loneliness Scale (DJGLS), The Basic Hope Inventory (BHI-12), and General Self Efficacy Scale (GSES). Results: Suspicion of postpartum depression was found in 109 women (mean: 15.28 ą 2.22)-group I, and no suspicion of it in 254 subjects (mean: 6.03 ą 2.63)-group II. Mean values of the sense of loneliness in group I (27.11 ą 6.00) were higher than in group II (21.35 ą 7.02), and the basic hope-BHI-12, in group I-lower (27.92 ą 5.14) than in group II (31.75 ą 4.97). In the Generalized Own Efficacy Scale, the group I obtained lower mean values (28.07 ą 4.86 points and 5.87 ą 1.96 points) than group II (30.97 ą 3.77 points and 6.02 ą 1 points, 38 sten). Conclusions: As much as 30% of the respondents showed a risk of postpartum depression. The most felt was the limitation of family visits during the hospital stay. In addition, the respondents were most concerned about the child's health in both groups. The feeling of loneliness in group I was higher, and basic hope and generalized self-efficacy were lower than in group II. The differences between these relationships were statistically significant.
2/2
Nr opisu: 0000040469 Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wróć do szkoły sześciolatku - czyli o kompetencjach społecznych i emocjonalnych dzieci w świetle badań Tytuł równoległy: Six-year-olds, come back to school! - on social and educational competence of children in light of studies Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, T. 46, cz. 1, s. 91--103 p-ISSN: 0485-3083 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 40.000 Słowa kluczowe: dojrzałość szkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; emocje ; kompetencje społeczne ; kompetencje emocjonalne ; sześciolatek ; siedmiolatek Słowa kluczowe ang.: school readiness ; emotions ; social competence ; emotional competence ; six-year-olds ; seven-year-olds ; early years education http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/wydania/tom_46/RL_T46_1_Kruszewska_Nazaruk.pdf DOI: 10.34768/rl.2020.v461.07 Streszczenie: Ustawa z 14 listopada 2013 roku wprowadziła obowiązkową edukację dla dzieci sześcioletnich. Dwa lata później, 29 grudnia 2015 roku, zniesiono ten obowiązek. Jednym z powodów był, powszechnie głoszony, brak wystarczających kompetencji emocjonalnych dzieci. Weryfikacją dobrego przygotowania przedszkolnego jest osiągnięcie przez dzieci dojrzałości szkolnej - przejawiającej się w dobrym i adekwatnym do wieku przygotowaniu społecznym i emocjonalnym. Prezentowany artykuł stanowi doniesienie z badań, które są porównaniem umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci kończących edukację przedszkolną (na podstawie emocji i uczuć), a będących w różnym wieku metrykalnym. Streszczenie: The Act of November 13, 2013 made education of six-year-old children compulsory. Two years later, on December 29, 2015, this obligation was abolished. One of the reasons for this was the widely proclaimed lack of sufficient emotional competence of children. The achievement of good pre-school education is verified through the achievement of school readiness by children - visible in good social and emotional preparation adequate to their age. The article is a report on studies that compare social and emotional abilities of children (on the basis of their emotions and feelings) who have completed their pre-school education and are to start school.