AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: FOSTER CARE
Liczba odnalezionych rekordów: 20



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/20
Nr opisu: 0000046031
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Magdalena Zmysłowska.
Tytuł pracy: Academic Functioning of Gifted Students in Foster Care
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 51, issue 2, p. 506--527
p-ISSN: 1734-2031
e-ISSN: 2391-789X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 140.000
Słowa kluczowe ang.: eastern Poland ; education system ; foster care ; gifted child ; support
https://www.jomswsge.com/Academic-Functioning-of-Gifted-Students-in-Foster-Care,166470,0,1.html
DOI: 10.13166/jms/166470
Streszczenie: This research examines the academic functioning of gifted children in foster care in Eastern Poland. Material and methods: The research was carried out in two phases from April to December 2018. The first phase was quantitative, involving surveys with directors of childcare centers. The second phase used case studies. Results: The results indicate that gifted students in foster care receive different levels of support depending on their living environments. Children in urban environments had more opportunities to develop their interests than children in rural environments. The financial situations of foster care facilities were also important, as not all facilities could pay for additional classes or tutoring. Conclusions: The research demonstrates numerous difficulties with cooperation because some educational institutions treat foster care children differently. Teachers did not understand the difficult situations children faced in foster care. Additionally, no classes were offered for gifted children. Teachers were not prepared to work with them and often created artificial pedagogical issues or treated gifted students as a problem.

2/20
Nr opisu: 0000046485
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Pobyt dziecka w instytucjonalnej pieczy zastępczej a możliwość realizacji kontaktów z rodzicami biologicznymi
Tytuł równoległy: Child's placement in foster care and the possibility of fulfiling contacts with biological parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, nr 7 (591), s. 15-18
p-ISSN: 0137-4729

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe: dziecko ; piecza zastępcza ; relacje w rodzinie ; rodzina biologiczna
Słowa kluczowe ang.: biological parents ; child ; family ; foster care ; relationship
https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl/resources/html/article/details?id=613525
DOI: 10.5604/01.3001.0053.9008
Streszczenie: Podstawowe zadania opiekuńcze wobec dziecka w rodzinie najczęściej pełnione są przez rodziców biologicznych. Rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych powinny być wspierane przez planowe działania mające na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania przypisanych jej funkcji, a jednym z takich działań jest realizacja kontaktów z rodziną generacyjną w przypadku czasowego umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej. Zamierzeniem tekstu jest analiza kwestii współpracy z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, w tym możliwości utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi a ich rodzicami biologicznymi. W celu pozyskania materiału badawczego zastosowano badania sondażowe, które zostały zrealizowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego, świeckich i prowadzonych przez siostry zakonne, usytuowanych na terenie 3 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego. W badaniu ilościowym wykorzystano indywidualne wywiady kompletnie kierowane z dyrektorami/koordynatorami placówek. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jak wygląda realizacja kontaktów między dziećmi umieszczonymi w pieczy instytucjonalnej a ich rodzicami generacyjnymi. Z badań wynika, że dyrektorzy placówek mają bardzo zróżnicowany stosunek do realizacji kontaktów z rodzinami biologicznymi. Niektórzy z nich podejmują różnego typu działania mające na celu reintegrację. Niestety część respondentów jest zdecydowanymi przeciwnikami utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi umieszczonymi w pieczy zastępczej a ich rodzicami biologicznymi, argumentując to faktem "utrudniania pracy wychowawczej podejmowanej w placówce". Największym problemem zdecydowanie utrudniającym zarówno pracę z rodziną biologiczną, jak i realizację kontaktów dziecka z rodzicami jest kwestia związana z umieszczaniem wychowanków w pieczy instytucjonalnej niekoniecznie zamieszkujących powiat, w którym zlokalizowana jest placówka.
Streszczenie: The primary care tasks for a child in a family are most often performed by biological parents. Families experiencing difficulties in fulfilling care functions should be supported through planned activities aimed at restoring the family's ability to fulfill its assigned functions, and one such activity is the fulfillment of contacts with the generational family when children are temporarily placed in foster care. The aim of this paper is to analyze the issue of cooperation with the biological family of a child placed in foster care, including the possibility of maintaining relationships between children and their biological parents. In order to obtain research material, a poll research was used, which was carried out in socialization and family - type educational care facilities, both secular and run by nuns located in three provinces: Lubelskie, Warmińsko-Mazurskie, as well as Świętokrzyskie. The quantitative study used individual, fuldy directed interviews with directors/ coordinators of the institutions. The article attempts to answer the question: what is the fulfillment of contacts between children placed in institutional care and their generational parents? The research shows that directors of institutions have a very different attitude to the fulfillment of contacts with biological families. Some of them undertake various types of activities aimed at reintegration. Unfortunately, some respondents are strong opponents of maintaining relations between children placed in foster care and their biological parents, arguing that this "hinders the educational work undertaken in the institution." The greatest problem that definitely hinders both the work with the biological family and the fulfillment of the child's contact with the parents is the issue related to the placement of pupils in institutional care who do not necessarily reside in the county where the institution is located.

3/20
Nr opisu: 0000046678
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Soňa Lovašová.
Tytuł pracy: The foster care system in Poland and Slovakia. A comparative analysis/study
Tytuł pracy w innym języku: System pieczy zastępczej w Polsce i na Słowacji. Analiza porównawcza
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 17, nr 1, s. 227--238
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: analiza porównawcza ; piecza zastępcza ; Polska ; Słowacja
Słowa kluczowe ang.: a comparative analysis ; foster care ; Poland ; Slovak Republic
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/System-pieczy-zastepczej-w-Polsce-i-na-Slowacji-Analiza-porownawcza-,175191,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/175191
Streszczenie: Problems concerning the functioning of the foster care system seem to be particularly significant due to the fact that several children are placed in it every day while it is worth analyzing the regulations adopted by other European countries. Material and methods: The present publication was written in order to compare the solutions adopted in both the Slovak Republic and Poland.The comparative analysis is based on available research, legal regulations and statistical data. Results: Both of the countries need to deal with the issue of deinstitutionalization, namely placing children from dysfunctional families in family care first. Slovakia has a far less developed system of foster care while Poland offers more solutions . Conclusions: The differences between the systems can be noticed, among other things, in regard to the requirements for foster caregivers, the types of financing and also the length of stay of adult foster children in the system.
Streszczenie: Problematyka dotycząca funkcjonowania systemu pieczy zastępczej wydaje się szczególnie istotna bowiem codziennie trafia do niego kilkoro dzieci, przy czym warto poddawać analizom regulacje przyjmowane przez inne kraje europejskie. Materiał i metody: Niniejsza publikacja ma stanowić próbę porównania rozwiązań przyjętych w Republice Słowackiej i w Polsce odnośnie systemu pieczy zastępczej. Analiza porównawcza powstała na podstawie dostępnych badań, regulacji prawnych oraz danych statystycznych. Wyniki: W jednym i drugim kraju mamy doczynienia z deinstytucjonalizacją czyli umieszczaniem dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w pierwszej kolejności w pieczy o charakterze rodzinnym. Przy czym system słowacki jest znacznie mniej rozbudowany jak system polski. Wnioski: Różnice między systemami widoczne są m.in. w wymogach stawianych opiekunom zastępczym, rodzajach finansowania a także długości pobytu pełnoletnich wychowanków w tym systemie.

4/20
Nr opisu: 0000045184
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Nie(równość) szans edukacyjnych zdolnych podopiecznych pieczy instytucjonalnej
Tytuł równoległy: In(equality) in educational opportunities of gifted children in institutional foster care
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 45, s. 107--118
p-ISSN: 0137-9585
e-ISSN: 2719-888X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; instytucjonalna piecza zastępcza ; nierówności edukacyjna ; piecza zastępcza
Słowa kluczowe ang.: educational opportunities ; foster care ; gifted child ; institutional foster care
DOI: 10.14746/rp.2022.45.7
Streszczenie: The issue of abilities and talents is of great importance, as young people are required to possess a solid education and creativity, whoch talented people can certainly benefit from, especially if they are surrounded by adequate education and a supportive family environment. Unfortunately, the latter aspect i lacking in children in foster care (especially in institutional care). The researchers and analyses af analyzed phenomenon allow to conclude that children in foster care are often a neglected group in terms of upbringing, education, personal models, values and life priorities. Foster care should be and educational environment designed to compensate for deficiencies in the care, upbringing, or education of the child entrusted to it, including gifted children. Research on the educational opportunities for gifted foster care children was carried out in 6 Polish voivodeships: Lublin, Warmia-Masuria, Podlasie, Subcarpathia, Świętokrzyskie and Masovia , over a two years period - from April 2018 to June 2020. The research was quantitative and qualitative in nature. It allowed authors to conclude that a gifted child in institutional care faces numerous problems, including the lack of adequate support from both educational institutions and the foster care system in developing passions, interests and abilities.
Projekt/grant: Dzieci i młodzież zdolna w pieczy instytucjonalnej (na przykładzie wybranych powiatów województwa podlaskiego, podkarpackiego, lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego i mazowieckiego) : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/19/2020

5/20
Nr opisu: 0000044833
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy instytucjonalnej
Tytuł pracy w innym języku: Educational behaviours of foster care students
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 222-233
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: opieka zastępcza ; piecza instytucjonalna ; piecza zastępcza ; zachowania edukacyjne
Słowa kluczowe ang.: educational behaviours ; foster care ; institutional care
DOI: 10.29316/rs/151696
Streszczenie: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy zastępczej różnią się zazwyczaj od zachowań ich rówieśników przebywających w środowisku rodzinnym i korzystających z pomocy i wsparcia rodzin. Materiał i metody: Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym realizowanym na terenie 6 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. W badaniach wykorzystano ankietę skierowaną do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego oraz wywiad skategoryzowany skierowany do dyrektorów/koordynatorów/ wychowawców badanych placówek. Wyniki: Pytania badawcze dotyczyły posiadania i rozwijania zainteresowań wychowanków, ilości czasu przeznaczanego na przygotowywanie się do zajęć szkolnych, udzielanego wsparcia w zakresie przygotowania się do tych zajęć, przedmiotów sprawiających im najwięcej trudności. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie.
Streszczenie: Educational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research material was obtained thanks to the surveys carried out in six provinces. The research consisted of a questionnaire addressed the students staying in educational care centres, as well as a categorized interview addressed coordinators/principals of the surveyed facilities. Results: The research questions concerned having and developing interests of the students, the amount of time devoted to preparation for school activities, the support provided in order to get ready for these classes, and subjects that were difficult for the students. Conclusions: The research shows that it is the environment and age of the students that determine the development of interests, while the gender of the respondents specifies the type of these activities. Educators help their pupils in daily preparation for school activities, which usually involves between 1 and 3 hours a day.

6/20
Nr opisu: 0000042304
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Projekty socjalne promujące pieczę zastępczą na przykładzie powiatu bialskiego
Tytuł równoległy: Social projects promoting foster care on the basis of Bialski district
Tytuł całości: W: Projektowanie w pracy socjalnej : badanie, kształcenie, działanie / red. nauk. Ewa Kantowicz, Magdalena Zmysłowska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 173-184
ISBN: 978-83-8100-282-0
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 20500
Liczba arkuszy: 0.5
Słowa kluczowe: piecza zastępcza ; powiat bialski ; projekt socjalny
Słowa kluczowe ang.: bialski district ; foster care ; social project

7/20
Nr opisu: 0000040334
Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Realizacja funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł pracy w innym języku: Implementation of the biological and caring function in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 2, s. 58--71
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: rodzina ; funkcje rodziny ; piecza zastępcza ; powiat bialski
Słowa kluczowe ang.: family ; family functions ; foster care ; Bialski poviat
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/REALIZACJA-FUNKCJI-BIOLOGICZNO-OPIEKUNCZEJ-W-PIECZY-ZASTEPCZEJ-NA-PRZYKLADZIE-POWIATU,124412,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/124412
Streszczenie: Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki: Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski: Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.
Streszczenie: The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)". The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Material and methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Conclusions: Based on the above analyzes, one can speak of the existence of certain problems in the implementation of the biological and protective function in the Bialski poviat.

8/20
Nr opisu: 0000040616
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wsparcie podopiecznych pieczy zastępczej w zakresie rozwijania zainteresowań i pasji
Tytuł pracy w innym języku: Supporting pupils in foster care in regard to developing their interests and passions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 3, s. 39--48
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dzieci ; piecza zastępcza ; podopieczni ; pasja ; wsparcie ; zainteresowania
Słowa kluczowe ang.: children ; foster care ; pupils ; passion ; support ; interests
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Supporting-pupils-in-foster-care-in-regard-to-developing-their-interests-and-passions,122020,0,1.html
DOI: 10.29316/rs122020
Streszczenie: Zainteresowania przygotowują do samorozwoju i samokształcenia przez całe życie, są istotnym wyznacznikiem drogi życiowej człowieka. Celem badań było pozyskanie informacji na temat zainteresowań i pasji podopiecznych pieczy zastępczej oraz uzyskiwanego wsparcia w zakresie ich rozwijania. Badania miały stanowić próbę odpowiedzi na pytania: Czy i jakiego rodzaju zainteresowania posiadają podopieczni pieczy zastępczej? Czym jest warunkowane posiadanie zainteresowań? Czy i jakiego rodzaju wsparcie otrzymują podopieczni pieczy zastępczej w zakresie rozwijania swoich zainteresowań i pasji? Materiał i metody: Badania realizowano od kwietnia do grudnia 2018 roku, miały one charakter ilościowy, wykorzystano w nich badania sondażowe przeprowadzone na terenie 3 województw. Badania opierały się na wywiadach z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na kwestionariuszu ankiety dla podopiecznych. Wyniki: Zainteresowania podopiecznych warunkowane były ich wiekiem, płcią, środowiskiem zamieszkania, zaś uzyskiwane wsparcie w ich rozwijaniu rodzajem pieczy zastępczej. Wnioski: Podopieczni otrzymują różnego rodzaju wsparcie w rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.
Streszczenie: Interests prepare both for self-education throughout life. They are an important determinant of a person's life path. The aim of the research was to obtain information in regard to the interests of foster care pupils but also in regard to the support obtained in developing them.The research was conducted in order to answer the following questions: Do pupils have any interests? What kind of interests do they have? Material and methods: The research was carried out in 2018 and it was of quantitative nature. The research includes the surveys carried out in three provinces. The survey questionnaire relied on interviews with directors of childcare centres and a questionnaire for the pupils. Results: The interests were determined by age, sex, or living environment. However, the support they obtained in the development of these interests consituted a type of foster care. Conclusions: Pupils receive variouse types of suport in developing their interests.

9/20
Nr opisu: 0000040910
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wybrane aspekty funkcjonowania dziecka zdolnego w pieczy zastępczej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 2, s. 232--242
p-ISSN: 1897-6557

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; piecza zastępcza ; pedagogika społeczna ; Polska Wschodnia
Słowa kluczowe ang.: gifted child ; foster care ; social pedagogy ; eastern Poland
https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/475/wybrane-aspekty-funkcjonowania-dziecka-zdolnego-w-pieczy-zastepczej/
DOI: 10.34767/PP.2020.02.15
Streszczenie: Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących funkcjonowania dzieci zdolnych w pieczy zastępczej w trzech województwach wschodniej Polski, przy czym analizom poddano zarówno dzieci o zdolnościach ogólnych, jak i kierunkowych. Celem badań było zidentyfkowanie czynników mogących mieć wpływ na rozwój zdolności podopiecznych. Badania prowadzono od kwietnia do grudnia 2018 - zbadano zainteresowania wychowanków pieczy zastępczej, określono specyfikę funkcjonowania zdolnych wychowanków w środowiskach zastępczych. Zbieranie danych rozłożono na dwie fazy, w pierwszej fazie (badania sondażowe) wykorzystano kwestionariusz ankiety dla podopiecznych (10 lat i powyżej), analizę dokumentów i wywiad z dyrektorem placówki. W drugiej fazie na podstawie kryteriów psychopedagogicznych, tj. nominacje rodzicielskie (w tym wypadku nominacje wychowawców); autonominacje; uczestnictwo w konkursach i zawodach; posiadane zainteresowania i ich rozwijanie wyłoniono przypadki zdolnych podopiecznych i przeprowadzono wywiady jakościowe na ich temat. Badania pozwoliły na określenie problemów związanych z funkcjonowaniem społecznym zdolnych podopiecznych w środowisku pieczy zastępczej oraz przybliżyły rodzaje wsparcia oferowanego im przez to środowisko.
Streszczenie: The article presents results of the research on the functioning of gifted children in foster care in three provinces of eastern Poland, however, children showing both general as well as profile talents undergone analysis. The aim of the research was to identify factors that may affect the development of the pupils talents. The research was conducted from April to December 2018 - not only the interests of foster care pupils were examined but also the specificity of gifted children functioning in foster environments was determined. Data was collection in two phases. In the first phase (survey) a questionnaire for pupils (10 years and older), document analysis and interview with the principals of the facility were used. In the second phase, on the basis of psychopedagogical criteria, i.e. parental nominations (in this case nominations of educators); autonominations; participation in competitions or contests; possessed interests and their development, cases of gifted wards were selected. Therefore, qualitative interviews were conducted in order to acquire some information about them. The research both allowed to identify problems related to the social functioning of gifted pupils in the foster care environment and brought closer the types of support offered to them by this environment.

10/20
Nr opisu: 0000041475
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego - ich kształcenie i rola w systemie pieczy zastępczej
Tytuł równoległy: Educators of socialization type of care and educational institutions - their education and the role of foster care
Tytuł całości: W: Pedagogika akademicka w procesie zmian - troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Rok wydania: 2020
ISBN: 978-83-8100-275-2
Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2021 r.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 20057
Liczba arkuszy: 0,5
Słowa kluczowe: kwalifikacje zawodowe ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza ; wychowawca
Słowa kluczowe ang.: care and education institution ; educator ; foster care ; professional qualifications
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

11/20
Nr opisu: 0000039362
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Dialog w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł równoległy: The dialogue in foster care (on the example of Biala Podlaska district)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 20, nr 1, s. 77--93
p-ISSN: 2082-9019

Uwagi: Druk w 2020 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dialog ; komunikacja ; mowa ; piecza zastępcza
Słowa kluczowe ang.: dialogue ; communication ; speech ; foster care
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/116061/edition/107233/content
DOI: 10.34616/wwr.2019.1.77.93
Streszczenie: Cel: Celem artykułu była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Metody: W badaniach zastosowano dwie metody - sondaż diagnostyczny i studium indywidualnych przypadków. Rezultaty: Analiza wyników pozwoliła stwierdzić występowanie licznych problemów dotyczących rozwoju komunikacji werbalnej zarówno w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, jak i w rodzinnych domach dziecka. Wnioski: Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć poważne problemy związane z komunikacją werbalną. Zaburzenia, które najczęściej występują wśród dzieci, to opóźniony rozwój mowy i dyslalia.
Streszczenie: Aim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia.

12/20
Nr opisu: 0000037289
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Piotr Adam Zdunkiewicz, Sebastian Piotr Sobczuk.
Tytuł pracy: Educational chances of foster care charges on the example of selected poviats of the Lublin province
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 0822-0828
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24414
Liczba arkuszy: 0,61
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: educational chances ; foster care ; educational care centre ; Lublin province
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: A study for the purposes of the present publication was conducted in Educational-Pedagogical Institutions and Family Foster Homes in the selected districts of the Lublin Voivodeship located in the Eastern part of Poland. Their execution was planned in the framework of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre (on the example of the selected poviats of Lubelskie voivodeships)" implemented by the Department of Pedagogy of State School of Higher Education in Biała Podlaska. The researches were of qualitative-quantitative nature. Initially, survey tests were performed on a relatively small research sample among 25 charges of care-education facilities from the Biała Podlaska poviat and 16 charges from the Krasnystaw poviat, within the age range of 11 to 20 year of age and 10 charges of family-run children homes from the Biała Podlaska poviat in the same age group. The facilities of family-run type do not function within the town of Krasnystaw. The applied technique was a survey with both closed-ended questions and open-ended ones. Furthermore, 20 interviews were carried out with the selected educators from the care-education facilities as well as 6 persons running the family children homes. Both men and women were among the research participants. In addition, under the study of individual cases qualitative interviews, partly structured with the heads of nursing-educational facilities, were carried out. On the other hand, they constituted a supplementation and completion of the missing information, allowing also for the explanation of doubts in the analysed issues. The aim of the research was to compare the implementation of educational needs in educational care centres situated in different environments. The focus of the research encompassed the following ones: level of education which is being currently implemented, future educational and professional plans, access to additional, developing and compensating activities. Among the indicators affecting the actions of examined pupils, the following were listed: environmental factors, i.e.: the location of the facility or the family foster home; personal factors: age and gender, institutional factors: the type of facility in which the examined person resides. The analysis of the results made it possible to state that educational care centres located in both the urban and rural environment provide access to scientific aids. The urban environment creates better opportunities for the development of interests and passions. The facilities located in an urban environment have far more opportunities to send their children to activities both in and outside the school. In spite of the possibility to participating in various activities, less than 40% of the pupils of foster care facilities use such possibility. The kind of institution determines the level of educational asp

13/20
Nr opisu: 0000037495
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Józefa Matejek.
Tytuł pracy: Factors affecting educational and vocational plans of foster care charges
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. III, p. 381--391
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: Special pedagogy. Social pedagogy. Innovation in language education
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 27042
Liczba arkuszy: 0,67
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: educational plans ; foster care ; vocational plans
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3716
DOI: 10.17770/sie2019vol3.3716
Streszczenie: The objective of a foster care is to ensure that a child who is deprived of the adequate care from the biological family lives in the adequate environment. People who deal with Foster care responsibilities are bound to ensure a proper care to a child as well as prepare this child to future life, including vocational one. Thus, essential are educational and vocational plans of charges since they affect the process of gaining the autonomy by a youngster. The three actions: firstly, analysing the literature, secondly, doing researches in bialski poviat, thirdly, conducting a narrative questionnaire with an educator who simultaneously holds the responsibility for teaching charges autonomy, these three are supposed to identify factors that affect educational and vocational plans that foster care charges have. Factors that play significant role are as follows: a kind of foster care (family-run children houses versus educational care centres), the influence exerted by a subject and people who are supposed to support the process of gaining autonomy (foster care provider, tutor, pedagogue, educator responsible for teaching autonomy), personal characteristics (for example low self-esteem, lack of willingness and motivation to learn, lack of skills) and environmental factors (impact of dysfunctional family environment, peer environment, local environment).

14/20
Nr opisu: 0000038175
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Rodziny pomocowe - "martwy zapis" w ustawie czy realna pomoc pieczy rodzinnej
Tytuł równoległy: Assistant families - "dead record" in the Act on Family Support and Foster Care or real help for family custody
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 24, nr 1, s. 13--22
p-ISSN: 1507-4285
e-ISSN: 2449-6138

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: rodzina pomocowa ; rodzina dysfunkcyjna ; piecza zastępcza ; pomoc społeczna
Słowa kluczowe ang.: assistant families ; dysfunctional family ; foster care ; social assistance
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://www.ejournals.eu/ZPS/2019/Numer-1/art/13902/
DOI: 10.4467/24496138ZPS.19.002.10750
Streszczenie: Poland, following the example of other European countries, has made significant changes to the system of child and family care. New solutions in the foster care system were introduced in the form of assistance families in order to support and temporarily replace foster carers. Information on the assistance family was collected by means of internet research, mainly through thematic forums, chat rooms and social networking sites. However, it was extended during surveys in selected districts of the Lubelskie and Świętokrzyskie Voivodships. The respondents' opinions on the support families were not unequivocal, there were supporters and opponents of this idea, both among employees of social welfare institutions and interested substitute caregivers.

15/20
Nr opisu: 0000037496
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Anna Róg, Magdalena Zmysłowska.
Tytuł pracy: School and after-school interests taken up by the dependents of foster care facilities (on the example of Lubelskie voivodeship)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. III, p. 392--402
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 27688
Liczba arkuszy: 0,69
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: foster care ; school interests ; Lubelskie Voivodeship ; foster care charges
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3702
DOI: 10.17770/sie2019vol3.3702
Streszczenie: he subject of the article are school and after school interests popular among the dependants staying both in institutional care facilities as well as in family custody. A significant problem, which should be taken into consideration, is the fact that the research is not carried out among young people being brought up in their own biological families, but only among the foster care pupils what can also affect the types of activities undertaken in their free time both in the school environment and after classes. The aim of the research was to determine how different school and after school interests are shaped among dependents of various forms of foster care and what they are conditioned by. Among the indicators influencing the type of activities taken up by the pupils participating in the research the following were enumerated: environmental factors, namely: location of the facility or the family-type children's home; personal factors including age and gender of the dependents, or institutional factors such as the type of facility in which the research respondent is staying; obtained support and help from both educators and teachers. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre (on the example of the selected poviats of Lubelskie, Świętokrzyskie, Warminsko-Mazurskie voivodeships)". The project was implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. There were used two methods in the research: diagnostic survey and study of individual cases. The following questionnaires were used: proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of educational care centres and family houses, an observation sheet and interviews with coordinators and directors of the examined institutions.

16/20
Nr opisu: 0000037497
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Supporting the speech development of children staying in foster care
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. III, p. 146--155
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 23177
Liczba arkuszy: 0,58
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: communication ; foster care ; speech ; speech development
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3740
DOI: 10.17770/sie2019vol3.3740
Streszczenie: The aim of the article was the analysis of the problem of speech development in care and educational institutions and family-run children's houses. Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has a genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of the social environment. The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses in the Lublin province. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre". The project was implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. There were used two methods in the research: diagnostic survey and study of individual cases. The following questionnaires were used: proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of educational care centres and family houses, an observation sheet and interviews with coordinators and directors of the examined institutions. The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centers and family-run children's houses. This function is performed more advantageous in a family home.

17/20
Nr opisu: 0000035647
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Compensation of Educational Deficiencies in Children Staying in Foster Care in Biala Podlaska Poviat
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. III, p. 378--387
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 26029
Liczba arkuszy: 0,65
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: compensation for educational deficiencies ; foster care ; Biała Podlaska poviat
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/3095/3085
    DOI: 10.17770/sie2018vol1.3095
    Streszczenie: The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)" implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. The subject of the article was to implement the educational needs of foster care children, including the issue of levelling educational gaps. The aim of the study was to determine whether educational deficiencies are noticeable there, what is the compensation of these deficiencies in family and institutional settings, if any of these forms is more favourable, what factors affect the proper satisfaction of educational needs? The analysis of the results made it possible to conclude that educational needs are realized in both care and educational centres and in family-run children's homes, the beneficiaries of both forms exhibit numerous educational deficiencies conditioned by previous educational negligence. Compensation of educational deficiencies is more beneficial in family care. The basic forms of compensating for gaps include: tutoring, compensatory classes, individual caregiver work with a child, colleague self-help, voluntary activities.

    18/20
    Nr opisu: 0000037463
    Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
    Tytuł pracy: Dziecko zdolne w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
    Tytuł równoległy: A talented child in foster care (on the example of Biała Podlaska poviat)
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, T. 18, nr 2, s. 459--470
    p-ISSN: 2082-9019

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 10.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: piecza zastępcza ; dziecko zdolne ; powiat bialski
    Słowa kluczowe ang.: foster care ; a talented child ; Biała Podlaska poviat
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/102857/edition/95663
    DOI: 10.34616/wwr20182.459.470
    Streszczenie: Cel: Rozpoznanie sytuacji dzieci zdolnych/utalentowanych w pieczy zastępczej oraz czynników, które mogą mieć wpływ na rozwój zdolności/talentów. Metody: Sondaż diagnostyczny i studium indywidualnych przypadków, z wykorzystaniem autorskich kwestionariuszy ankiet dla podopiecznych, kwestionariuszy wywiadu z wychowawcami placówek opiekuńczo-wychowawczych i placówek rodzinnych oraz rozmowy z koordynatorami i dyrektorami badanych placówek. Wyniki: Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że co trzeci podopieczny pieczy instytucjonalnej i co drugi pieczy rodzinnej posiada zainteresowania i pasje, których rozwijaniu nie sprzyja usytuowanie placówek w środowisku wiejskim. Środowisko to utrudnia dostęp do zajęć dodatkowych, wyrównawczych, kompensacyjnych, rozwijających. Dziecko zdolne w pieczy zastępczej to rzadkość, częściej zdarzają się dzieci uzdolnione, np. sportowo czy artystycznie.Wnioski: Za najważniejsze w pracy z dzieckiem zdolnym w pieczy zastępczej należy uznać podtrzymywanie w nim ciekawości poznawczej, rozwijanie jego zainteresowań i pasji, motywowanie do pracy, rozbudzanie jego aspiracji.
    Streszczenie: Aim: The aim of the research: to identify the situation of talented orgifted children in foster care as well as factors that may affect the development of talents, skills and abilities. Methods: a diagnostic survey and a case study using original questionnaires for charges, interview questionnaires with educators working at care and educational centres as well as family facilities, and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in BiałaPodlaskapoviat in three care and educational centres and three family-run children's homes.The analysis of the results of the studies led to the conclusion that every third charge of an educational care institution and every second charge of a family-run children's house has interests and passions but their development is disadvantaged due to the location of the institution in the rural area. The rural location hinders access to extra classes, to compensatory, complementing and developing classes. A talented child in a foster care is a rarity, a bit more often there are capable children, at sport or at art. Conclusions: The ultimate goal in working with a capable child from a foster care is to maintain his/her cognitive curiosity, to develop his/her interests and passions, to motivate him/her to work and to broaden his/her aspirations.
    Projekt/grant: Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych (na przykładzie powiatu bialskiego) : Badania statutowe WNET, S/3/2017

    19/20
    Nr opisu: 0000038088
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
    Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego
    Tytuł równoległy: Supporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2018, nr 4, s. 61--71
    p-ISSN: 0483-4992

    Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w X 2019 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 10.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; rozwój mowy ; komunikacja ; piecza zastępcza
    Słowa kluczowe ang.: speech ; communication ; speech development ; foster care
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.
    Streszczenie: Speech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.

    20/20
    Nr opisu: 0000035228
    Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
    Tytuł pracy: Wybrane rozwiązania polityki rodzinnej w zakresie rozwoju pieczy zastępczej w teorii i w opinii praktyków
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, nr 11-12, s. 23--26
    p-ISSN: 0137-4729

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 12.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rodzina dysfunkcyjna ; wsparcie ; pracownicy socjalni ; opieka społeczna
    Słowa kluczowe ang.: dysfunctional family ; foster care ; coordinator of family foster care ; support family
    Streszczenie: Socio-cultural changes in our country have created new needs and challenges and, in consequence, they have initiated reforms of the care system. Reforms have so far focused on the development of family forms of foster care and the mnimization of participation in children's care education institutions. Analyses of the information contained in the latest regulations were enriched with the material obtained through Internet research such as thematic forums, chat rooms and social networking sites in the group of social workers. The questions concerned a number of solutions proposed in the Family Support and Foster Care System Act, i.e. the support family, the family support coordinator, including the coordinator and social worker cooperation.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB