Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
FOSTER CARELiczba odnalezionych rekordów: 22 Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora Prześlij do modułu analizy wg charakterystyki formalnej wg charakterystyki merytorycznej wg charakterystyki MNiSW | Nowe wyszukiwanie
Streszczenie: Streszczenie: 2/22
Nr opisu: zych ze środowiskiem szkolnym w zakresie wspierania zdolności wychowanków? Czy i jakiego typu trudności sprawiają zdolni wychowankowie w środowisku szkolnym? Odpowiedzi szukano w analizach 27 przypadków zdolnych wychowanków środowisk zastępczych przebywających w pieczy instytucjonalnej oraz pieczy rodzinnej. Badania pokazały liczne trudności we współpracy pomiędzy środowiskami zastępczymi (zwłaszcza instytucjonalnymi) z placówkami edukacyjnymi, przybliżyły również wybrane problemy związane z funkcjonowaniem zdolnego wychowanka pieczy zastępczej w przestrzeni edukacyjnej.^apiecza zastępcza^agifted child^aAbilities are primarily conditioned by personal and environmental factors. In the case of gifted pupils of foster environments, an important role is played by appropriate cooperation between educational institutions and foster environments, including the work of teache Autorzy: , piecza zastępcza gifted child Abilities are primarily conditioned by personal and environmental factors. In the case of gifted pupils of foster environments, an important role is played by appropriate coope . Tytuł pracy: Szczegóły: Punktacja ministerstwa: Słowa kluczowe ang.: Inne bazy podające opis: ator. So, it is worth answering the following questions: How is the foster environment collaboration with the school environment shaped in regard to supporting pupils' abilities? Do gifted pupils face any difficulties in the school environment, and what types of difficulties do they face? Answers were sought in analyses of 27 cases of gifted pupils in foster care residing in institutional care and family care. The research showed a number of difficulties in cooperation between foster environments (especially institutional ones) with educational institutions, as well as brought to light selected problems related to the functioning of a gifted foster care pupil in the educational space.^anauczyciel^ateacher DOI: Streszczenie: Streszczenie: 3/22
Szczegóły: Charakterystyka wg MNiSW: Słowa kluczowe ang.: DOI: 4/22
Nr opisu: kwestii współpracy z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, w tym możliwości utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi a ich rodzicami biologicznymi. W celu pozyskania materiału badawczego zastosowano badania sondażowe, które zostały zrealizowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego, świeckich i prowadzonych przez siostry zakonne, usytuowanych na terenie 3 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego. W badaniu ilościowym wykorzystano indywidualne wywiady kompletnie kierowane z dyrektorami/koordynatorami placówek. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jak wygląda realizacja kontaktów między dziećmi umieszczonymi w pieczy instytucjonalnej a ich rodzicami generacyjnymi. Z badań wynika, że dyrektorzy placówek mają bardzo zróżnicowany stosunek do realizacji kontaktów z rodzinami biologicznymi. Niekt Autorzy: . Tytuł pracy: Tytuł pracy w innym języku: Szczegóły: Seria: Punktacja ministerstwa: Słowa kluczowe ang.: ; ; ; Inne bazy podające opis: ą różnego typu działania mające na celu reintegrację. Niestety część respondentów jest zdecydowanymi przeciwnikami utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi umieszczonymi w pieczy zastępczej a ich rodzicami biologicznymi, argumentując to faktem "utrudniania pracy wychowawczej podejmowanej w placówce". Największym problemem zdecydowanie utrudniającym zarówno pracę z rodziną biologiczną, jak i realizację kontaktów dziecka z rodzicami jest kwestia związana z umieszczaniem wychowanków w pieczy instytucjonalnej niekoniecznie zamieszkujących powiat, w którym zlokalizowana jest placówka.^apiecza zastępcza^achild^aThe primary care tasks for a child in a family are most often performed by biological parents. Families experiencing difficulties in fulfilling care functions should be supported through planned activities aimed at restoring the family's ability to fulfill its assigned functions, and one such activity is the fulfillment of contacts with the generational family when children are temporarily placed in foster care. The aim of this paper is to analyze the issue of cooperation with the biological family of a child placed in foster care, including the possibility of maintaining relationships between children and their biological parents. In order to obtain research material, a poll research was used, which was carried out in socialization and family - type educational care facilities, both secular and run by nuns located in three provinces: Lubelskie, Warmińsko-Mazurskie, as well as Świętokrzyskie. The quantitative study used individual, fuldy directed interviews with directors/ coordinators of the institutions. The article attempts to answer the question: what is the fulfillm DOI: 5/22
Nr opisu: ię szczególnie istotna bowiem codziennie trafia do niego kilkoro dzieci, przy czym warto poddawać analizom regulacje przyjmowane przez inne kraje europejskie. Materiał i metody: Niniejsza publikacja ma stanowić próbę porównania rozwiązań przyjętych w Republice Słowackiej i w Polsce odnośnie systemu pieczy zastępczej. Analiza porównawcza powstała na podstawie dostępnych badań, regulacji prawnych oraz danych statystycznych. Wyniki: W jednym i drugim kraju mamy doczynienia z deinstytucjonalizacją czyli umieszczaniem dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w pierwszej kolejności w pieczy o charakterze rodzinnym. Przy czym system słowacki jest znacznie mniej rozbudowany jak system polski. Wnioski: Różnice między systemami widoczne są m.in. w wymogach stawianych opiekunom zastępczym, rodzajach finansowania a także długości pobytu pełnoletnich wychowanków w tym systemie.^aPolska^aPoland^aSłowacja^aSlovak Republic Tytuł pracy w innym języku: Charakterystyka wg MNiSW: Język publikacji: Słowa kluczowe: ; Streszczenie: Streszczenie: 6/22
Nr opisu: es in the care, upbringing, or education of the child entrusted to it, including gifted children. Research on the educational opportunities for gifted foster care children was carried out in 6 Polish voivodeships: Lublin, Warmia-Masuria, Podlasie, Subcarpathia, Świętokrzyskie and Masovia , over a two years period - from April 2018 to June 2020. The research was quantitative and qualitative in nature. It allowed authors to conclude that a gifted child in institutional care faces numerous problems, including the lack of adequate support from both educational institutions and the foster care system in developing passions, interests and abilities.^aZdunkiewicz, Piotr^cy^ainstytucjonalna piecza zastępcza^afoster care^anierówności edukacyjna^agifted child^apiecza zastępcza^ainstitutional foster care Autorzy: Fundusz Rozwoju Nauki PSW CC-BY-NC-ND FINAL_PUBLISHED The issue of abilities and talents is of great importance, as young people are required to possess a solid education and creativity, whoch talented people can certainly benefit from, especially if they are surrounded by adequate education and a supportive family environment. Unfortunately, the latter aspect i lacking in children in foster care (especially in institutional care). The researchers and analyses af analyzed phenomenon allow to conclude that children in foster care are often a neglected group in terms of upbringing, education, personal models, values and life priorities. Foster care should be and educational environment designed to compensate for deficiencies in the care, upbringing, or education of the child entrusted to it, including gifted children. Research on the educational opportunities for gifted foster care children was carried out in 6 Polish voivodeships: Lublin, Warmia-Masuria, Podlasie, Subcarpathia, Świętokrzyskie and Masovia , over a two years period - from April 2018 to June 2020. The research was quantitative and qualitative in nature. It allowed authors to conclude that a gifted child in institutional care faces numerous problems, including the lack of adequate support from both educational institutions and the foster care . Tytuł równoległy: Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Język publikacji: Praca recenzowana Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: Inne bazy podające opis: Projekt/grant: 7/22
Nr opisu: wania edukacyjne podopiecznych pieczy zastępczej różnią się zazwyczaj od zachowań ich rówieśników przebywających w środowisku rodzinnym i korzystających z pomocy i wsparcia rodzin. Materiał i metody: Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym realizowanym na terenie 6 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. W badaniach wykorzystano ankietę skierowaną do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego oraz wywiad skategoryzowany skierowany do dyrektorów/koordynatorów/ wychowawców badanych placówek. Wyniki: Pytania badawcze dotyczyły posiadania i rozwijania zainteresowań wychowanków, ilości czasu przeznaczanego na przygotowywanie się do zajęć szkolnych, udzielanego wsparcia w zakresie przygotowania się do tych zajęć, przedmiotów sprawiających im najwięcej trudności. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie.^apiecza instytucjonalna^afoster care^aEducational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research material was obtained thanks to the surveys carried out in six provinces. The research consisted of Autorzy: CC-BY-NC-SA Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy zastępczej różnią się zazwyczaj od zachowań ich rówieśników przebywających w środowisku rodzinnym i korzystających z pomocy i wsparcia rodzin. Materiał i metody: Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym realizowanym na terenie 6 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. W badaniach wykorzystano ankietę skierowaną do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego oraz wywiad skategoryzowany skierowany do dyrektorów/koordynatorów/ wychowawców badanych placówek. Wyniki: Pytania badawcze dotyczyły posiadania i rozwijania zainteresowań wychowanków, ilości czasu przeznaczanego na przygotowywanie się do zajęć szkolnych, udzielanego wsparcia w zakresie przygotowania się do tych zajęć, przedmiotów sprawiających im najwięcej trudności. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie. piecza instytucjonalna foster care Educational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research materia . Cykl: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy zastępczej różnią się zazwyczaj od zachowań ich rówieśników przebywających w środowisku rodzinnym i korzystających z pomocy i wsparcia rodzin. Materiał i metody: Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym realizowanym na terenie 6 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. W badaniach wykorzystano ankietę skierowaną do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego oraz wywiad skategoryzowany skierowany do dyrektorów/koordynatorów/ wychowawców badanych placówek. Wyniki: Pytania badawcze dotyczyły posiadania i rozwijania zainteresowań wychowanków, ilości czasu przeznaczanego na przygotowywanie się do zajęć szkolnych, udzielanego wsparcia w zakresie przygotowania się do tych zajęć, przedmiotów sprawiających im najwięcej trudności. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie.piecza instytucjonalnafoster careEducational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research material was obtained thanks to the surveys carried out in six provinces. The research consisted of a questionnaire addressed the students staying in educational care centres, as well as a categorized interview addressed coordinators/principals of the surveyed facilities. Results: The research questions concerned having and developing interests of the students, the amount of time devoted to preparation for school activities, the support provided in or Tytuł czasopisma: Punktacja ministerstwa: Słowa kluczowe: ci. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie.^apiecza instytucjonalna^afoster care^aEducational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research material was obtained thanks to the surveys carried out in six provinces. The research consisted of a questionnaire addressed the students staying in educational care centres, as well as a categorized interview addressed coordinators/principals of the surveyed facilities. Results: The research questions concerned having and developing interests of the students, the amount of time devoted to preparation for school activities, the support provided in order to get ready for these classes, and subjects that were difficult for the students. Conclusions: The research shows that it is the environment and age of the students that determine the development of interests, while the gender of the respondents specifies the type of these activities. Educators help their pupils in daily preparation for school activities, which usually involves between 1 and 3 hours a day.^apiecza zastępcza^ainstitutional care^azachowania edukacyjne Słowa kluczowe: ; Słowa kluczowe ang.: 8/22
Tytuł równoległy: Miejsce wydania: Wydawca: Rok wydania: Charakterystyka formalna: Charakterystyka wg MNiSW: Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: 9/22
Nr opisu: Autorzy: , , 99979920.0000020.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA20.000PUNKTACJA UWM 009979.000 Q 003 T. 14 2657-9332 CC-BY-NC-SA 998899 009999.000 2081-6081 003 Realizacja funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego) Implementation of the biological and caring function in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska) Rozprawy Społeczne 2020 2081-6081 2019/2020 10.29316/rs/124412 rodzina family FINAL_PUBLISHED Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki: Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski: Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego. funkcje rodziny family functions The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of cha . Tytuł pracy: Tytuł pracy: 998899009999.0002081-6081003Realizacja funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)Implementation of the biological and caring function in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska)Rozprawy Społeczne20202081-60812019/202010.29316/rs/124412rodzinafamilyFINAL_PUBLISHEDMateriał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki: Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski: Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.funkcje rodzinyfamily functionsThe material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)". The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Material and methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three : 99979920.0000020.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA20.000PUNKTACJA UWM : 009979.000 : Q : 003 : T. 14 : 2657-9332 : CC-BY-NC-SA, 3420788827, OPEN_JOURNAL, B, 3420788827 Szczegóły: Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Język publikacji: Praca recenzowana Słowa kluczowe: entation of the biological and caring function in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska)^aRozprawy Społeczne^a2020^bT. 14^cnr 2^ds. 58--71^a2081-6081^b2657-9332^a2019/2020^a10.29316/rs/124412^arodzina^afamily^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY-NC-SA^cBEFORE_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aMateriał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki: Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski: Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.^afunkcje rodziny^afamily functions^aThe material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)". The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Material and methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Conclusions: Based on the above analyzes, one can speak of the existence of certain problems in the implementation of the biological and protective function in the Bialski poviat.^apiecza zastępcza^afoster care^apowiat bialski^aBialski poviat Słowa kluczowe ang.: ; DOI: 10/22
Nr opisu: od kwietnia do grudnia 2018 roku, miały one charakter ilościowy, wykorzystano w nich badania sondażowe przeprowadzone na terenie 3 województw. Badania opierały się na wywiadach z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na kwestionariuszu ankiety dla podopiecznych. Wyniki: Zainteresowania podopiecznych warunkowane były ich wiekiem, płcią, środowiskiem zamieszkania, zaś uzyskiwane wsparcie w ich rozwijaniu rodzajem pieczy zastępczej. Wnioski: Podopieczni otrzymują różnego rodzaju wsparcie w rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.^apiecza zastępcza^afoster care^aInterests prepare both for self-education throughout life. They are an important determinant of a person's life path. The aim of the research was to obtain information in regard to the interests of foster care pupils but also in regard to the support obtained in developing them.The research was conducted in or Autorzy: , piecza zastępcza foster care Interests prepare both for self-education throughout life. They are an important determinant of a person's life path. The aim of the research was to obtain information in regard to the interests of foster care pupils b . Tytuł czasopisma: Opis fizyczny: Punktacja ministerstwa: Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: ; ; ; 11/22
Nr opisu: anych rozłożono na dwie fazy, w pierwszej fazie (badania sondażowe) wykorzystano kwestionariusz ankiety dla podopiecznych (10 lat i powyżej), analizę dokumentów i wywiad z dyrektorem placówki. W drugiej fazie na podstawie kryteriów psychopedagogicznych, tj. nominacje rodzicielskie (w tym wypadku nominacje wychowawców); autonominacje; uczestnictwo w konkursach i zawodach; posiadane zainteresowania i ich rozwijanie wyłoniono przypadki zdolnych podopiecznych i przeprowadzono wywiady jakościowe na ich temat. Badania pozwoliły na określenie problemów związanych z funkcjonowaniem społecznym zdolnych podopiecznych w środowisku pieczy zastępczej oraz przybliżyły rodzaje wsparcia oferowanego im przez to środowisko.^apiecza zastępcza^afoster care^aThe article presents results of the research on the functioning of gifted children in foster care in three provinces of eastern Poland, howev Autorzy: , piecza zastępcza foster care The article presents results of the research on . Tytuł pracy: Opis fizyczny: Punktacja ministerstwa: Słowa kluczowe ang.: children showing both general as well as profile talents undergone analysis. The aim of the research was to identify factors that may affect the development of the pupils talents. The research was conducted from April to December 2018 - not only the interests of foster care pupils were examined but also the specificity of gifted children functioning in foster environments was determined. Data was collection in two phases. In the first phase (survey) a questionnaire for pupils (10 years and older), document analysis and interview with the principals of the facility were used. In the second phase, on the basis of psychopedagogical criteria, i.e. parental nominations (in this case nominations of educators); autonominations; participation in competitions or contests; possessed interests and their development, cases of gifted wards were selected. Therefore, qualitative interviews were conducted in order to acquire some information about them. The research both allowed to identify problems related to the social functioning of gifted pupils in the foster care environment and brought closer the types of support offered to them by this environment.^apedagogika społeczna^asocial pedagogy^aPolska Wschodnia^aeastern Poland Słowa kluczowe ang.: ; 12/22
Nr opisu: Autorzy: , professional qualifications . Tytuł pracy: Uwagi: Adres wydawniczy: piecza zastępczaeducatorplacówka opiek Język publikacji: Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: ; 13/22
Nr opisu: cation^aAim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia.^amowa^aspeech^apiecza zastępcza^afoster care Autorzy: , komunikacja communication Aim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia. mowa speech piecza zastępcza foster care , . Tytuł czasopisma: Seria: Seria: Opis nie został sporządzony z autopsji: Punktacja ministerstwa: Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: dyslalia.^akomunikacja^acommunication^aAim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia.^amowa^aspeech^apiecza zastępcza^afoster care Słowa kluczowe: ; Słowa kluczowe ang.: Uwaga: 14/22
Autorzy: , . Tytuł czasopisma: Rozdział w książce, Publikacja recenzowanaRZMreferat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych, 999999, 009999.000, 003, 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain), IATED, 2340-1079, 0,61, IATED Academy, 2019.03.11, (3525949282) , 3525949282 Tytuł pracy: Miejsce wydania: Wydawca: Rok wydania: Index Copernicus: rovince^aINTED2019^b13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain)^ced. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres^aP. 0822-0828^aValencia^bIATED^c2019^aINTED Proceedings^b2340-1079^a978-84-09-08619-1^a2018/2019^a24414^b0,61^aRuszkowska, Marzena^cy^aeducational chances^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^a13th International Technology, Education and Development Conference^bIATED Academy^aValencia^dES^b2019.03.11^c2019.03.13^aA study for the purposes of the present publication was conducted in Educational-Pedagogical Institutions and Family Foster Homes in the selected districts of the Lublin Voivodeship located in the Eastern part of Poland. Their execution was planned in the framework of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre (on the example of the selected poviats of Lubelskie voivodeships)" implemented by the Department of Pedagogy of State School of Higher Education in Biała Podlaska. The researches were of qualitative-quantitative nature. Initially, survey tests were performed on a relatively small research sample among 25 charges of care-education facilities from the Biała Podlaska poviat and 16 charges from the Krasnystaw poviat, within the age range of 11 to 20 year of age and 10 charges of family-run children homes from the Biała Podlaska poviat in the same age group. The facilities of family-run type do not function within the town of Krasnystaw. The applied technique was a survey with both closed-ended questions and open-ended ones. Furthermore, 20 interviews were carried out with the selected educators from the care-education facilities as well as 6 persons running the family children homes. Both men and women were among the research participants. In addition, under the study of individual cases qualitative interviews, partly structured with the heads of nursing-educational facilities, were carried out. On the other hand, they constituted a supplementation and completion of the missing information, allowing also for the explanation of doubts in the analysed issues. The aim of the research was to compare the implementation of educational needs in educational care centres situated in different environments. The focus of the research encompassed the following ones: level of education which is being currently implemented, future educational and professional plans, access to additional, developing and compensating activities. Among the indicators affecting the actions of examined pupils, the following were listed: environmental factors, i.e.: the location of the facility or the family foster home; personal factors: age and gender, institutional factors: the type of facility in which the examined person resides. The analysis of the results made it possible to state that educational care centres located in both the urban and rural environment provide access to scientific aids. The urban environment creates better opportunities for the development of interests and passions. The facilities located in an urban environment have far more opportunities to send their children to activities both in and outside the school. In spite of the possibility to participating in various activities, less than 40% of the pupils of foster care facilities use such possibility. The kind of institution determines the level of educational asp^aWołosiuk, Beata^cy^afoster care^aSobczuk, Sebastian^cy^aeducational care centre^aZdunkiewicz, Piotr^cy^aLublin province Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: astian Piotr^c025^dWNZS0302^eWNZS^f0000000175^g^h^i*^j_^k_^lSobczuk Sebastian Piotr^pSobczuk Sebastian Piotr^rSOBCZUK^sSEBASTIAN PIOTR^u^tZakład Pedagogiki^qSobczuk S^w930089^x0000010583^zSobczuk Sebastian PiotrRuszkowska Marzena Urszula Wołosiuk Beata Teresa Zdunkiewicz Piotr Adam Sobczuk Sebastian Piotr^achapter-in-a-book^bRozdział w książce^apeer-reviewed^bPublikacja recenzowanaRZMreferat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych^a998899^b999999^a009999.000^b009999.000^c009999.000^d009999.000201920192019Educational chances of foster care charges on the example of selected poviats of the Lublin provi0000037289000000124500000372150.000KNMkonferencja naukowa międzynarodowaPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAAFILIACJA PODANAENGPRACA RECENZOWANA200^a003^b003^c2019-05-10, 09:57^d2019-05-10, 09:57^e3525949282^f3525949282^aEducational chances of foster care charges on the example of selected poviats of the Lublin province^aINTED2019^b13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain)^ced. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres^aP. 0822-0828^aValencia^bIATED^c2019^aINTED Proceedings^b2340-1079^a978-84-09-08619-1^a2018/2019^a24414^b0,61^aRuszkowska, Marzena^cy^aeducational chances^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^a13th International Technology, Education and Development Conference^bIATED Academy^aValencia^dES^b2019.03.11^c2019.03.13^aA study for the purposes of the present publication was conducted in Educational-Pedagogical Institutions and Family Foster Homes in the selected districts of the Lublin Voivodeship located in the Eastern part of Poland. Their execution was planned in the framework of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre (on the example of the selected poviats of Lubelskie voivodeships)" implemented by the Department of Pedagogy of State School of Higher Education in Biała Podlaska. The researches were of qualitative-quantitative nature. Initially, survey tests were performed on a relatively small research sample among 25 charges of care-education facilities from the Biała Podlaska poviat and 16 charges from the Krasnystaw poviat, within the age range of 11 to 20 year of age and 10 charges of family-run children homes from the Biała Podlaska poviat in the same age group. The facilities of family-run type do not function within the town of Krasnystaw. The applied technique was a survey with both closed-ended questions and open-ended ones. Furthermore, 20 interviews were carried out with the selected educators from the care-education facilities as well as 6 persons running the family children homes. Both men and women were among the research participants. In addition, under the study of individual cases qualitative interviews, partly structured with the heads of nursing-educational facilities, were carried out. On the other hand, they con Słowa kluczowe ang.: ; 15/22
Tytuł czasopisma: Charakterystyka formalna: ese three are supposed to identify factors that affect educational and vocational plans that foster care charges have. Factors that play significant role are as follows: a kind of foster care (family-run children houses versus educational care centres), the influence exerted by a subject and people who are supposed to support the process of gaining autonomy (foster care provider, tutor, pedagogue, educator responsible for teaching autonomy), personal characteristics (for example low self-esteem, lack of willingness and motivation to learn, lack of skills) and environmental factors (impact of dysfunctional family environment, peer environment, local environment).^afoster care^avocational plans Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: Uwaga: 16/22
Nr opisu: d during surveys in selected districts of the Lubelskie and Świętokrzyskie Voivodships. The respondents' opinions on the support families were not unequivocal, there were supporters and opponents of this idea, both among employees of social welfare institutions and interested substitute caregivers.^arodzina dysfunkcyjna^adysfunctional family^apiecza zastępcza^afoster care^apomoc społeczna^asocial assistance Autorzy: , rodzina dysfunkcyjna dysfunctional family piecza zastępcza foster care pomoc społeczna social assistance . Tytuł czasopisma: Adres wydawniczy: Język publikacji: selected districts of the Lubelskie and Świętokrzyskie Voivodships. The respondents' opinions on the support families were not unequivocal, there were supporters and opponents of this idea, both among employees of social welfare institutions and interested substitute caregivers.^arodzina dysfunkcyjna^adysfunctional family^apiecza zastępcza^afoster care^apomoc społeczna^asocial assistance Punktacja ministerstwa: Praca recenzowana Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: sites. However, it was extended during surveys in selected districts of the Lubelskie and Świętokrzyskie Voivodships. The respondents' opinions on the support families were not unequivocal, there were supporters and opponents of this idea, both among employees of social welfare institutions and interested substitute caregivers.^arodzina dysfunkcyjna^adysfunctional family^apiecza zastępcza^afoster care^apomoc społeczna^asocial assistance ; Słowa kluczowe: ; Słowa kluczowe ang.: 17/22
Nr opisu: Autorzy: . Tytuł równoległy: 2019Volume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.1691-58872018/201910.17770/sie2019vol3.370227688Ruszkowska, Marzenafoster careKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.13th International Scientific Conference "Society. Integration. Education."RezekneFINAL_PUBLISHEDhe subject of the article are school and after school interests popular among the dependants staying both in institutional care facilities as well as in family custody. A significant problem, which should be taken into consideration, is the fact that the research is not carried out among young people being brought up in their own biological families, but only among the foster care pupils what can also affect the types of activities undertaken in their free time both in the school environment and after classes. The aim of the research was to determine how different school and af : Vol. III : 0,69 : Rezekne Academy Of Technologies : 2019.05.24 : CC-BY Szczegóły: Charakterystyka formalna: Charakterystyka merytoryczna: Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: Scientific Conference^a2019^bVol. III^dp. 392--402^aVolume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.^a1691-5887^a2018/2019^a10.17770/sie2019vol3.3702^a27688^b0,69^aRuszkowska, Marzena^cy^afoster care^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^a13th International Scientific Conference "Society. Integration. Education."^bRezekne Academy Of Technologies^aRezekne^dLV^b2019.05.24^c2019.05.25^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^ahe subject of the article are school and after school interests popular among the dependants staying both in institutional care facilities as well as in family custody. A significant problem, which should be taken into consideration, is the fact that the research is not carried out among young people being brought up in their own biological families, but only among the foster care pupils what can also affect the types of activities undertaken in their free time both in the school environment and after classes. The aim of the research was to determine how different school and after school interests are shaped among dependents of various forms of foster care and what they are conditioned by. Among the indicators influencing the type of activities taken up by the pupils participating in the research the following were enumerated: environmental factors, namely: location of the facility or the family-type children's home; personal factors including age and gender of the dependents, or institutional factors such as the type of facility in which the research respondent is staying; obtained support and help from both educators and teachers. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses a Słowa kluczowe ang.: Streszczenie: 18/22
Autorzy: , . Tytuł pracy: Uwagi: Język publikacji: Wskaźnik Impact Factor ISI: c Conference^a2019^bVol. III^dp. 146--155^aVolume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.^a1691-5887^a2018/2019^a10.17770/sie2019vol3.3740^a23177^b0,58^aWołosiuk, Beata^cy^acommunication^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^a13th International Scientific Conference "Society. Integration. Education."^bRezekne Academy Of Technologies^aRezekne^dLV^b2019.05.24^c2019.05.25^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aThe aim of the article was the analysis of the problem of speech development in care and educational institutions and family-run children's houses. Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has a genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of the social environment. The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses in the Lublin province. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre". The project was implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. There were used two methods in the research: diagnostic survey and study of individual cases. The following questionnaires were used: proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of educational care centres and family houses, an observation sheet and interviews with coordinators and directors of the examined institutions. The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centers and family-run children's houses. This function is performed more advantageous in a family home.^aRuszkowska, Marzena^cy^afoster care^aSobczuk, Sebastian^cy^aspeech^aZdunkiewicz, Piotr^cy^aspeech development Słowa kluczowe ang.: ; Inne bazy podające opis: e^a2019^bVol. III^dp. 146--155^aVolume title: Special Pedagogy. Social Pedagogy. Innovation in Language Education.^a1691-5887^a2018/2019^a10.17770/sie2019vol3.3740^a23177^b0,58^aWołosiuk, Beata^cy^acommunication^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^a13th International Scientific Conference "Society. Integration. Education."^bRezekne Academy Of Technologies^aRezekne^dLV^b2019.05.24^c2019.05.25^aFINAL_PUBLISHED^bCC-BY^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aThe aim of the article was the analysis of the problem of speech development in care and educational institutions and family-run children's houses. Speech plays an important role in our life. The ability of speaking properly enables people to form interpersonal communication. Due to our speech, we can express our thoughts, feelings and experience. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which has a genetical basis and depends on innate attributes, is possible only in the context of the social environment. The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses in the Lublin province. The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficiencies of children under the care of family-run children's houses as well as the educational care centre". The project was implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. There were used two methods in the research: diagnostic survey and study of individual cases. The following questionnaires were used: proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of educational care centres and family houses, an observation sheet and interviews with coordinators and directors of the examined institutions. The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centers and family-run children's houses. This function is performed more advantageous in a family home.^aRuszkowska, Marzena^cy^afoster care^aSobczuk, Sebastian^cy^aspeech^aZdunkiewicz, Piotr^cy^aspeech development DOI: 19/22
Autorzy: , . Tytuł czasopisma: Charakterystyka formalna: Innovation in Language Education^a1691-5887^a2017/2018^a10.17770/sie2018vol1.3095^a26029^b0,65^aZdunkiewicz, Piotr^cy^acompensation for educational deficiencies^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^a12th International Scientific Conference "Society. Integration. Education"^bRezekne Academy Of Technologies^aRezekne^dLV^b2018.05.25^c2018.05.26^aFINAL_PUBLISHED^bOTHER^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aThe material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)" implemented by the Department of Pedagogy of Higher State School in Biała Podlaska. Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. The subject of the article was to implement the educational needs of foster care children, including the issue of levelling educational gaps. The aim of the study was to determine whether educational deficiencies are noticeable there, what is the compensation of these deficiencies in family and institutional settings, if any of these forms is more favourable, what factors affect the proper satisfaction of educational needs? The analysis of the results made it possible to conclude that educational needs are realized in both care and educational centres and in family-run children's homes, the beneficiaries of both forms exhibit numerous educational deficiencies conditioned by previous educational negligence. Compensation of educational deficiencies is more beneficial in family care. The basic forms of compensating for gaps include: tutoring, compensatory classes, individual caregiver work with a child, colleague self-help, voluntary activities.^aRuszkowska, Marzena^cy^afoster care^aWołosiuk, Beata^cy^aBiała Podlaska poviat^aSobczuk, Sebastian^cy Charakterystyka wg MNiSW: Słowa kluczowe ang.: Uwaga: 20/22
Nr opisu: h, kwestionariuszy wywiadu z wychowawcami placówek opiekuńczo-wychowawczych i placówek rodzinnych oraz rozmowy z koordynatorami i dyrektorami badanych placówek. Wyniki: Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że co trzeci podopieczny pieczy instytucjonalnej i co drugi pieczy rodzinnej posiada zainteresowania i pasje, których rozwijaniu nie sprzyja usytuowanie placówek w środowisku wiejskim. Środowisko to utrudnia dostęp do zajęć dodatkowych, wyrównawczych, kompensacyjnych, rozwijających. Dziecko zdolne w pieczy zastępczej to rzadkość, częściej zdarzają się dzieci uzdolnione, np. sportowo czy artystycznie.Wnioski: Za najważniejsze w pracy z dzieckiem zdolnym w pieczy zastępczej należy uznać podtrzymywanie w nim ciekawości poznawczej, rozwijanie jego Autorzy: , . Tytuł czasopisma: Adres wydawniczy: Punktacja ministerstwa: Praca recenzowana Słowa kluczowe: resowań i pasji, motywowanie do pracy, rozbudzanie jego aspiracji.^adziecko zdolne^aa talented child^aAim: The aim of the research: to identify the situation of talented orgifted children in foster care as well as factors that may affect the development of talents, skills and abilities. Methods: a diagnostic survey and a case study using original questionnaires for charges, interview questionnaires with educators working at care and educational centres as well as family facilities, and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in BiałaPodlaskapoviat in three care and educational centres and three family-run children's homes.The analysis of the results of the studies led to the conclusion that every third charge of an educational care institution and every second charge of a family-run children's house has interests and passions but their development is disadvantaged due to the location of the institution in the rural area. The rural location hinders access to extra classes, to compensatory, complementing and developing classes. A talented child in a foster care is a rarity, a bit more often there are capable children, at sport or at art. Conclusions: The ultimate goal in working with a capable child from a foster care is to maintain his/her cognitive curiosity, to develop his/her interests and passions, to motivate him/her to work and to broaden his/her aspirations.^apowiat bialski^aBiała Podlaska poviat Słowa kluczowe ang.: ariuszy ankiet dla podopiecznych, kwestionariuszy wywiadu z wychowawcami placówek opiekuńczo-wychowawczych i placówek rodzinnych oraz rozmowy z koordynatorami i dyrektorami badanych placówek. Wyniki: Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że co trzeci podopieczny pieczy instytucjonalnej i co drugi pieczy rodzinnej posiada zainteresowania i pasje, których rozwijaniu nie sprzyja usytuowanie placówek w środowisku wiejskim. Środowisko to utrudnia dostęp do zajęć dodatkowych, wyrównawczych, kompensacyjnych, rozwijających. Dziecko zdolne w pieczy zastępczej to rzadkość, częściej zdarzają się dzieci uzdolnione, np. sportowo czy artystycznie.Wnioski: Za najważniejsze w pracy z dzieckiem zdolnym w pieczy zastępczej należy uznać podtrzymywanie w nim ciekawości poznawczej, rozwijanie jego zainteresowań i pasji, motywowanie do pracy, rozbudzanie jego aspiracji.^adziecko zdolne^aa talented child^aAim: The aim of the research: to identify the situation of talented orgifted children in foster care as well as factors that may affect the development of talents, skills and abilities. Methods: a diagnostic survey and a case study using o Słowa kluczowe: ; ; Projekt/grant: 21/22
Nr opisu: TACJA MINISTERSTWA10.000PUNKTACJA UWM^a009999.000^b009989.000^c009999.000^d009989.000201820182018Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie po00000380880000001829AOartykuł oryginalny naukowyPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAABartykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MNiSW)AFILIACJA PODANAENGhttps://rp.edu.pl/wp-content/uploads/2020/06/RP-2018-4.pdfPRACA RECENZOWANA100^a0483-4992^bC^gABC^iX^jXY^a003^b003^c2019-10-18, 15:23^d2020-01-13, 13:04^e3520868716^f3429918935^aWspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego^aSupporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat^aRuch Pedagogiczny^a2018^cnr 4^ds. 61--71^aArtykuł ukazał się drukiem w X 2019 r.^a0483-4992^a2019/2020^aWołosiuk, Beata^cy^amowa^aspeech^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^aFINAL_PUBLISHED^bOTHER^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aMowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.^aRuszkowska, Marzena^cy^arozwój mowy^acommunication^aSpeech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.^aSobczuk, Sebastian^cy^akomunikacja^aspeech development^aZdunkiewicz, Piotr^cy^apiecza zastępcza^afoster care Autorzy: , , 99989910.0000010.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA10.000PUNKTACJA UWM 009989.000 C 003 OTHER 998899 009999.000 0483-4992 003 Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego Supporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat Ruch Pedagogiczny 2018 Artykuł ukazał się drukiem w X 2019 r. 0483-4992 2019/2020 Wołosiuk, Beata mowa speech Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. FINAL_PUBLISHED Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Ruszkowska, Marzena rozwój mowy communication Speech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home. Sobczuk, Sebastian komunikacja speech development Zdunkiewicz, Piotr piecza zastępcza , OTHER FINAL_PUBLISHED Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Ruszkowska, Marzena rozwój mowy communication Speech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home. Sobczuk, Sebastian komunikacja speech development Zdunkiewicz, Piotr piecza zastępcza foster care . Tytuł pracy w innym języku: 998899009999.0000483-4992003Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiegoSupporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviatRuch Pedagogiczny2018Artykuł ukazał się drukiem w X 2019 r.0483-49922019/2020Wołosiuk, BeatamowaspeechKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.FINAL_PUBLISHEDMowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.Ruszkowska, Marzenarozwój mowycommunicationSpeech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.Sobczuk, Sebastiankomunikacjaspeech developmentZdunkiewicz, Piotrpiecza zastępczafoster care : 99989910.0000010.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA10.000PUNKTACJA UWM : 009989.000 : C : 003 : OTHER Tytuł czasopisma: Charakterystyka formalna: na w Sekcji Bibliometrii.^aFINAL_PUBLISHED^bOTHER^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aMowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.^aRuszkowska, Marzena^cy^arozwój mowy^acommunication^aSpeech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.^aSobczuk, Sebastian^cy^akomunikacja^aspeech development^aZdunkiewicz, Piotr^cy^apiecza zastępcza^afoster care Punktacja ministerstwa: Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: 10.0000010.000PUNKTACJA KBNPUNKTACJA MINISTERSTWA10.000PUNKTACJA UWM^a009999.000^b009989.000^c009999.000^d009989.000201820182018Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie po00000380880000001829AOartykuł oryginalny naukowyPUBLIKACJAPEŁNA PUBLIKACJAABartykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MNiSW)AFILIACJA PODANAENGhttps://rp.edu.pl/wp-content/uploads/2020/06/RP-2018-4.pdfPRACA RECENZOWANA100^a0483-4992^bC^gABC^iX^jXY^a003^b003^c2019-10-18, 15:23^d2020-01-13, 13:04^e3520868716^f3429918935^aWspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego^aSupporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat^aRuch Pedagogiczny^a2018^cnr 4^ds. 61--71^aArtykuł ukazał się drukiem w X 2019 r.^a0483-4992^a2019/2020^aWołosiuk, Beata^cy^amowa^aspeech^aKopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.^aFINAL_PUBLISHED^bOTHER^cAT_PUBLICATION^eOPEN_JOURNAL^aMowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.^aRuszkowska, Marzena^cy^arozwój mowy^acommunication^aSpeech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.^aSobczuk, Sebastian^cy^akomunikacja^aspeech development^aZdunkiewicz, Piotr^cy^apiecza zastępcza^afoster care Słowa kluczowe: ; 22/22
Nr opisu: the group of social workers. The questions concerned a number of solutions proposed in the Family Support and Foster Care System Act, i.e. the support family, the family support coordinator, including the coordinator and social worker cooperation.^awsparcie^afoster care^apracownicy socjalni^acoordinator of family foster care^aopieka społeczna^asupport family Autorzy: , wsparcie foster care pracownicy socjalni coordinator of family foster care opieka społeczna support family . Tytuł pracy w innym języku: wsparciefoster carepracownicy socjalnicoordinator of family foster careopieka społecznasupport family Szczegóły: Seria: Adres wydawniczy: Punktacja ministerstwa: Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: and social networking sites in the group of social workers. The questions concerned a number of solutions proposed in the Family Support and Foster Care System Act, i.e. the support family, the family support coordinator, including the coordinator and social worker cooperation.^awsparcie^afoster care^apracownicy socjalni^acoordinator of family foster care^aopieka społeczna^asupport family Słowa kluczowe: Słowa kluczowe ang.: Inne bazy podające opis: workers. The questions concerned a number of solutions proposed in the Family Support and Foster Care System Act, i.e. the support family, the family support coordinator, including the coordinator and social worker cooperation.^awsparcie^afoster care^apracownicy socjalni^acoordinator of family foster care^aopieka społeczna^asupport family Streszczenie:
Wyświetl ponownie stosując format:
bibliograficzny
bibliograficzny bez haseł
standardowy
skrócony
pełny
zestawienie
kontrolny
Wyświetl/ukryj etykiety
| Wyświetlenie wyników w wersji do druku
| Pobranie pliku do edytora
| Nowe wyszukiwanie
| Biblioteka AB