AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: HEALTH EDUCATION
Liczba odnalezionych rekordów: 14



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/14
Nr opisu: 0000042709
Autorzy: Barbara Sokołowska, Justyna Krzesiak.
Tytuł pracy: Edukacyjna rola pielęgniarki w poprawie jakości życia pacjenta z Chorobą Hashimoto
Tytuł równoległy: Educational role of the nurse in improving the quality of life of a patient with Hashimoto's disease
Tytuł całości: W: Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku / red. nauk. Jolanta Szada-Borzyszkowska, Emilia Jakubowska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 449-460
ISBN: 978-83-66597-12-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: choroba Hashimoto ; edukacja zdrowotna ; jakość życia ; pacjent ; pielęgniarka
Słowa kluczowe ang.: Hashimoto's disease ; health education ; nurse ; patient ; quality of life
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

2/14
Nr opisu: 0000041949
Autorzy: Joanna Waszczuk, Helena Konovaluk-Nikitin, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście edukacji sustensywnej
Tytuł równoległy: Shaping health habits of early school children in the context of sustainable education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 19, nr 2, s. 55--61
p-ISSN: 1733-1218
e-ISSN: 2719-826X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja sustensywna ; edukacja zdrowotna ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zrównoważony rozwój
Słowa kluczowe ang.: children ; health education ; health habits ; rearing ; sustainable development ; sustainable education
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/seb/article/view/8783
DOI: 10.21697/seb.2021.19.2.05
Streszczenie: We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.We współczesnej literaturze przedmiotu koncepcje zrównoważonego rozwoju od strony teoretycznej są dość dobrze opracowane, dostrzega się jednak potrzebę zbadania zastosowania tych idei w praktyce. Ważne wydaje się zatem budowanie strategii działań zwłaszcza w odniesieniu do sfery świadomościowej. Kształtowanie społecznej świadomości zrównoważonego rozwoju warunkowane jest kształtowaniem postawy prozdrowotnej dzieci już w młodszym wieku szkolnym. Dlatego celem podjętych badań, których wyniki są przedstawione w artykule, było poznanie poziomu nawyków prozdrowotnych, jaki osiągnęły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jako elementu edukacji sustensywnej. Analiza uzyskanych wyników badań pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie problemowe, w jaki sposób kształtuje się postawa prozdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zrównoważonego rozwoju z udziałem oddziaływań rodziców i nauczycieli? Wyniki badań pokazały wysoki poziom nawyków prozdrowotnych dzieci, co w pewnym stopniu wskazuje na potrzebę utrzymania strategii działań edukacji sustensywnej poprzez realizację zadań w aspekcie współdziałania środowiska szkolnego i rodzinnego, a także na potrzebę kontynuacji badań z wymienionego obszaru.
Streszczenie: In the current literature on the subject the theoretical concepts of sustainable development are fairly well documented, there is however a need to research the applications of those ideas in practice. It seems important then to build strategies of actions especially concerning the realm of consciousness. A necessary condition for shaping social consciousness of sustainable development is shaping pro-health attitude of children as soon as in early school. That is why, the goal of the study, whose results have been presented in this article, was to inspect the level of pro-health habits achieved by early school children in the course of sustainable education. An analysis of the results allowed to answer the key problem question: "How is pro-health attitude of early school children shaped in the context of sustainable development, with the influences of parents and teachers?" The results of the study showed a high level of pro-health habits in children, which to some degree points towards a need to keep up the strategy of actions of sustainable education by executing tasks in the aspect of cooperation of school and family environments, and also a need to continue research in the aforementioned territory.

3/14
Nr opisu: 0000043674
Autorzy: Zofia Kubińska, Helena Konovaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Wychowanie zdrowotne w świetle personalizmu Jana Pawła II
Tytuł pracy w innym języku: Health education in the light of Pope Hojn Paul II
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 30--41
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9331

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: człowieczeństwo ; filozofia chrześcijańska ; personalizm ; wartości ; wychowanie zdrowotne ; zdrowie
Słowa kluczowe ang.: christian philosophy ; health ; health education ; humanity ; personalism ; values
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Wychowanie-zdrowotne-w-swietle-personalizmu-Jana-Pawla-II,144081,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/144081
Streszczenie: W artykule Autorzy skupili się na rozważaniach Jana Pawła II w następującym porządku: omówienie podstawowych prawd jego filozofii personalistycznej. Następnie podjęto problem wychowania w świetle tejże filozofii personalizmu chrześcijańskiego i omówiono istotne wartości wychowawcze mające ważne miejsce w nauczaniu Papieża.
Streszczenie: The Authors discussed the basic truths of Pope John Paul II's personalistic philosophy, upbringing in the light of the philosophy of christian personalism and the significance of educational values in the Pope's teachings.

4/14
Nr opisu: 0000037217
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Educational activities in health eduction in kindergartens in Poland and Latvia - comparative research
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 9338-9345
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba znaków: 24987
Liczba arkuszy: 0,62
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: hardening ; child ; immunity ; kindergarten ; upbringing ; health education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: At the beginning, the progress of civilization and the increase in prosperity undoubtedly favoured the enhancement of the general society health. However, there is no denying that over the past decades there has been observed sedentary (sitting) lifestyle associated with aforementioned factors which turned out advantageous for the development of the so-called civilization diseases. Such lifestyle applies not only to the elderly, but also to the representatives of younger generation who are spending more and more time in front of computers, tablets, smartphones or television sets. Effective health education conducted from an early age can contribute to the consolidation of appropriate habits of taking care of one's health for all their lives. The key task of every kindergarten teacher is to bring about a positive health attitude in their pupils. The aim of the research is to analyse the actions undertaken by pre-school teachers that increase the immunity in children. In accomplishing this goal, it was examined how significant role teachers play in this aspect, because it is the teacher who stays with the pupils for most of the day. In addition, teacher's tasks include caring about children's health by shaping appropriate pro-health attitudes. The article presents selected hardening methods used in kindergartens located on the territory of Poland and Latvia. The comparative research was conducted in 2018 in Biała Podlaska (Poland) and Daugavpils (Latvia). The research includes pre-school teachers of selected kindergartens. The method of diagnostic survey was applied, whereas the technique was a survey and the tool, thanks to which data was collected, was a questionnaire. It consisted of questions in the field of health education and hardening methods. The results of the comparative research have shown that more pre-school education teachers in Latvia than in Poland have greater educational influence, introducing more diverse health-oriented treatments and physical exercises in order to increase children's immunity to temperature changes and cold diseases. Immune system is the weapon for the common cold. On the other hand, teachers of pre-school education in Poland stress the fact that children's immunity can be effectively increased not only by frequent outdoor activities while going for a walk during different seasons but also by proper diet. Therefore, it is worth implementing new methods of pro-health education in Polish kindergartens which are based primarily on being physically active and hardening. According to all surveyed educators, it can be concluded that the lack of parents' attention, rare cuddling, lack of common fun and play activities performed with parents finally cause greater or lesser frustration, leading to deterioration of the child's health. The child's nervous system is closely related to the immune system. Therefore, the well-being of a child raises his immunological immunity through close relationships at home an

5/14
Nr opisu: 0000037293
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Programme assumptions and realisation of health education in selected polish primary schools in urban and rural environments
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 7978-7986
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; education ; health education ; pro-health attitudes ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: Key objectives which are currently set for Polish primary schools include all actions connected with shaping pupils' key competences, especially the linguistic, mathematical and computer ones but also competences in the area of health. This orientation of education towards health and its promotion at the early elementary level, both as far as knowledge, skills and pupils' attitudes are concerned, is commonly realised in Polish school practice. The orientation of educational and pedagogical activity in primary schools towards health education results from curricular guidelines drawn up by the Polish Ministry of National Education, where the most stressed issue is the harmonious development of children, taking into consideration their needs, expectations and sometimes the necessity for therapy. On the other hand, the challenges of modernday civilisation indicate that all people would like to be healthy, fit, and active physically and socially. Therefore, health education realised in schools is particularly important, especially at the level of preschool and early elementary education. It results, to a large degree, from the developmental regularities of children of this age, acquiring certain habits by them and from education for values, including health. It is at the above-mentioned educational stage that teachers can accomplish the most. They pass the knowledge about health to their pupils, they form correct habits, attitudes, lifestyles as well as the quality of life. Despite the fact that it is a long-term process, it requires proper involvement, methods and even patience and cooperation on the part of pupils' parents. Having in mind the significance of health education in people's lives, the authors decided to conduct research whose main objective was to diagnose the practical dimension of providing health education in urban and rural environments in four randomly selected primary schools located in the district of Biała Podlaska, Lublin Province. The parents of children participating in the research gave written consent. Before starting the research, the following detailed objectives were formulated: 1) What health knowledge do second and third formers have?; 2) What educational activities concerning health did the pupils participate in?; 3) Can primary schools meet children's expectations relating to health?; 4) Do parents cooperate with teachers when choosing health topics?; 5) To what extent does the living environment affect pupils' health education? The research was conducted in two stages. In the first stage eight- and nine-year-old pupils were researched with the method of a diagnostic survey and a questionnaire technique. Overall, the research included 250 people. In the second stage of the study the researchers conducted individual interviews with the teachers who work with the above-mentioned pupils. Having compiled the empirical material, the researchers drew several significant conclusions which were made available to s

6/14
Nr opisu: 0000035846
Autorzy: Paulina Wojtyła-Buciora, Barbara Stawińska-Witoszyńska, Wioletta Żukiewicz-Sobczak, Cezary Wojtyła, Piotr Biliński, Monika Urbaniak, Andrzej Wojtyła, Jerzy T. Marcinkowski, Małgorzata Wojciechowska.
Tytuł pracy: Author's response (December 7, 2017) to the letter to the editor concerning the paper "Trends in smoking among secondary school and high school students in Poland, 2009 and 2011"
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. 31, issue 4, p. 541-542
p-ISSN: 1232-1087
e-ISSN: 1896-494X

Charakterystyka formalna: varia: list, wywiad, komentarz, biogram, wspomnienie
Charakterystyka merytoryczna: inne o charakterze niecytowalnym
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.314
Słowa kluczowe ang.: health education ; cigarette smoking ; Tobacco epidemiology ; smoking initiation ; secondary school students ; high school students
http://ijomeh.eu/Authors-response-December-7-2017-to-the-letter-to-the-Editor-concerning-the-paper,81280,0,2.html
DOI: 10.13075/ijomeh.1896.01311

7/14
Nr opisu: 0000036961
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Edukacja zdrowotna w praktyce wychowania przedszkolnego
Tytuł równoległy: Health education as employed in preschool education
Tytuł całości: W: Vyčonyâ zapiski Brèckaza universitèta : zbornik navukovyh prac, Vypusk 14, častka 1, Gumanitarnyâ i gramadskiâ navuki / red. A. M. Sendzer
Miejsce wydania: Brèst
Wydawca: BrDU imâ A.S. Puškina
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 168-174
ISBN: 978-985-555-906-2
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 25569
Liczba arkuszy: 0,64
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; wychowanie przedszkolne
Słowa kluczowe ang.: health education ; preschool education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://www.brsu.by/sites/default/files/vesnik/vuchonyya_zapiski._ch._1._gumanitarnyya_i_gramadskiya_navuki._vyp._14.pdf
Streszczenie: Zdrowie jest wartością nie zawsze docenianą przez dzieci. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że zdrowie można stracić i że trzeba o nie dbać. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i innych powinno być obecne w wychowaniu przedszkolnym. Edukacja zdrowotna w przedszkolu charakteryzuje się planowością, ciągłością i systematycznością, która ma na celu wraz z rozwojem dziecka wyposażyć je w elementarną wiedzę o zdrowiu. Celem artykułu było przedstawienie realizacji edukacji zdrowotnej w wybranym przedszkolu w Białej Podlaskiej. Autorzy omówiły ważniejsze elementy edukacji zdrowotnej oparte o podstawę programową obowiązującą w budowaniu tego typu programów. Następnie opisują możliwości omawianego Przedszkola Nr 15 w Białej Podlaskiej (Polska) i analizują działania podejmowane przez tą instytucję w zakresie edukacji zdrowotnej. W artykule wykorzystano dokumenty omawianej instytucji, wywiady z jej rodzicami i pracownikami oraz obserwację.
Streszczenie: Health is a value that is not always esteemed by children. Kids often do not realize that they can lose their health and that they have to nurse for it. Shaping the skills of caring for health of themselves and the others ought to be included in the preschool education. What is important about the health education taught in the kindergarten is its schedule, continuity and regularity which will gradually, as the child's development advances, equip it in basic knowledge about health. The aim of the article was an attempt to picture the execution of health education in a selected kindergarten in Biała Podlaska. The authors discuss important elements of health education based on core curriculum traditionally applied while creating such projects. Next they describe the abilities of Kindergarten No 15 in Biała Podlaska, Poland and analyze actions concerning health education which are being taken by said kindergarten. In the article authors used files of institution concerned, interviews with its parents and staff as well as the authors' personal scrutiny.

8/14
Nr opisu: 0000035703
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: The scope and forms of health education implementation in selected Polish kindergartens
Tytuł całości: W: INTED2018 : 12th International Technology, Education and Development Conference March 5th-7th 2018 - Valencia, Spain / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2018
Seria: INTED Proceedings
Strony zajęte przez pracę: S. 3161-3166
ISBN: 978-84-697-9480-7
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 21355
Liczba arkuszy: 0,53
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; upbringing ; education ; health education ; pro-health attitudes
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SCO
    DOI: 10.21125/inted.2018.0603
    Streszczenie: In Poland, kindergarten is an educational institution which implements childcare and educational activities for children from age 3 to the commencement of schooling. Preschool education can be characterized by a holistic approach to child development and includes not only moral, religious, mental and physical aspects of instruction, but also health education which is nowadays referred to as preschool health education. This type of instruction focuses not only on the implementation of the issues related to physical condition but also on social and mental health. Furthermore, it strives to shape health-oriented attitudes which can have lifelong consequences. It is an undeniable fact that health is one of the most essential values in human life. It is a resource which enables individuals to thrive, reach their full potential and take on new exciting challenges and activities. However, in order to live a healthy life and appreciate its importance, health education should be introduced as early as possible. Education specialists claim that preschool age is an ideal time for teaching children about health and for establishing health-oriented attitudes and behavior. Taking into consideration the significance of encouraging and shaping pro-health attitudes among preschool children, attention should be paid to the importance of teachers' work in this field. Therefore, a diagnostic survey was performed in the number of selected kindergartens situated in Biała Podlaska District, Lublin province, in order to identify pro-health education activities provided by kindergartens. Based on the research results, conclusions were drawn and, consequently, made available to the institutions participating in the research. The scope of health education activities implemented by kindergartens is very broad. These institutions often go beyond the existing educational curricula and standard methods of teaching. Such activities will certainly contribute to the process of encouraging and shaping pro-health attitudes and a healthy lifestyle among preschoolers.

    9/14
    Nr opisu: 0000035316
    Autorzy: Zofia Kubińska.
    Tytuł pracy: Modelowe ujęcie potrzeb zdrowotnych realizowanych przez aktywność fizyczną w całozyciowej edukacji zdrowotnej
    Cykl: W edukacji zdrowotnej i medycznej
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, nr 3 (98), s. 128--134
    p-ISSN: 1507-6563

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 14.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: potrzeby zdrowotne ; aktywność fizyczna ; edukacja zdrowotna
    Słowa kluczowe ang.: health needs ; physical activities ; health education
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
    http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2017/edu_3_2017.pdf
    Streszczenie: The aim of the present paper is to present an author`s model of health needs realized through physical activities. The method of the analysis of selected diagnostic-epidemiological reports, current scientific results of English-language and Polish experts, studying the relationships between physical activities and health was used. The full contents of the paper will be able to serve in the process of permanent health education, promotion, preventive, therapeutic and rehabilitation actions. The author`s presentation of physical activities as a health necessity embraces 11 kinds of health needs, as: tourist activity needs, active disability needs, anti-involution needs, functional needs, medical needs, prevention needs, pro-family needs, rehabilitation needs, physical recreation needs, revitalization needs and mobility needs. Convincing everyone about physical activities as health needs is a task for the lifelong health education. This process delivers motivation and knowledge, enables to understand and make proper choices, shapes good habits.

    10/14
    Nr opisu: 0000033253
    Autorzy: Paulina Wojtyła-Buciora, Barbara Stawińska-Witoszyńska, Wioletta Żukiewicz-Sobczak, Cezary Wojtyła, Piotr Biliński, Monika Urbaniak, Andrzej Wojtyła, Jerzy T. Marcinkowski, Małgorzata Wojciechowska.
    Tytuł pracy: Trends in smoking among secondary school and high school students in Poland, 2009 and 2011
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2017, Vol. 30, No. 5, s. 763-773
    p-ISSN: 1232-1087

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.367
    Punktacja ministerstwa: 20.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; palenie tytoniu ; studenci ; uczniowie ; szkoła średnia
    Słowa kluczowe ang.: health education ; cigarette smoking ; high school students ; Tobacco epidemiology ; smoking initation ; secondary school students
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://ijomeh.eu/Trends-in-smoking-among-secondary-school-and-high-school-students-in-Poland-2009-and-2011,64614,0,2.html
    DOI: 10.13075/jometh.1896.00741
    Streszczenie: Objectives: To determine the age and the most common circumstances for smoking initiation along with smoking rates and to evaluate smoking trends for secondary and high school students in Poland during 2009 and 2011. Material and Methods: In 2009, a pilot study was conducted in districts of Poland on high school students and their parents. For statistical analysis, correctly completed questionnaires from 999 students and 667 parents were qualified for use. After the pilot study, a nationwide study of secondary school students and their parents was also conducted in 2009. For statistical analysis, correctly completed questionnaires were used from 9360 students and 6951 from their parents. The research tool was a questionnaire developed by the Chief Sanitary Inspectorate. These studies were then compared to the nationwide research study from 2011. Questionnaires were obtained from a survey of 3548 students from secondary schools and 4423 of those from high schools. Results: Smoking initiation usually begins at ages 12-15 years. Rates of secondary school student smoking at least once in their lifetime were about the same level in the surveyed years (2009 - 9%, 2011 - 11%), whereas rates of high school student smoking increased (2009 - 15%, 2011 - 24%). Moreover, 34% of secondary school student smoked less than once a week, whereas in 2009, only 8% of students had done so. For high school students, a 1/2 smoked every day; similar to 2009. Students usually smoked in parks, on streets or any other open space areas. Conclusions: From analyzing the smoking trends over the survey period it can be concluded that the problem of smoking increases with respondent age.

    11/14
    Nr opisu: 0000033208
    Autorzy: Zofia Kubińska, Anna Pańczuk, Anna Jadwiga Ławnik.
    Tytuł pracy: Postawy wobec zdrowia jako jeden z przejawów kompetencji zdrowotnych
    Tytuł równoległy: Attitudes to health as one of the indicators of health competency
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 4, s. 73--79
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: postawy ; zdrowie ; edukacja zdrowotna ; kompetencje zdrowotne
    Słowa kluczowe ang.: attitudes ; health ; health education ; health competence
    Streszczenie: Postawy wobec zdrowia prezentowane w zachowaniach zdrowotnych człowieka ujawniają jego przekonania i nastawienia wobec wielu różnych wartości związanych ze zdrowiem własnym i innych, a co ważne demaskują braki w kompetencjach zdrowotnych. Celem pracy jest prezentacja wybranych z literatury przedmiotu postaw wobec zdrowia, ukazująca ich pozytywne i negatywne strony. Poznanie postaw człowieka wobec zdrowia jest jednym ze sposobów rozumienia i świadomego wyjaśniania konsekwencji zachowań prozdrowotnych i antyzdrowotnych wobec siebie, innych i otoczenia. W pracy przedstawiono różnorodne postawy wobec zdrowia w formie tabelarycznej i opisowej. Wydaje się, że mogą być one wykorzystane do weryfikacji empirycznej postaw wobec zdrowa będących przejawem kompetencji zdrowotnych.
    Streszczenie: Attitudes to health presented in health behaviours of men reveal their beliefs and attitudes towards a variety of health-related values towards themselves and others and, what is important, expose lacks in health competencies. The aim of the article is to present some selected attitudes towards health in literature to show their positive and negative sides. Understanding attitudes towards human health is one of the ways of understanding and explaining the consequences of healthy and unhealthy behaviours towards oneself, others and the environment. The paper presents different attitudes towards health in a tabular and narrative form. It seems that they can be used to empirically verify the attitudes towards being healthy as a manifestation of health competency.

    12/14
    Nr opisu: 0000031165
    Autorzy: Ewa Kostrzewa-Zabłocka, Piotr Paweł Dziemidok, Marta Makara-Studzińska.
    Tytuł pracy: Wiedza pielęgniarek pracujących w szpitalu na temat profilaktyki raka szyjki macicy jest niewystarczająca
    Tytuł równoległy: Insuffitient knowledge about the profilaxy of cervial carcinoma among nurses working in the hospital
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, Vol. 5, no. 4, s. 229--244
    e-ISSN: 2391-8306

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: rak szyjki macicy ; HPV ; edukacja zdrowotna ; personel medyczny ; wiedza
    Słowa kluczowe ang.: cervical cancer ; HPV ; health education ; medical personnel ; knowledge
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%284%29%3A229-244/pdf_103
    DOI: 10.5281/zenodo.16866
    Streszczenie: Wstęp: Od momentu odkrycia powiązań między wirusem HPV a rakiem szyjki macicy, dokonał się ogromny postęp w rozumieniu etiopatogenezy tej choroby. Szacuje się, że ok. 80 % kobiet przynajmniej raz w życiu jest zakażonych tym wirusem nie wiedząc o infekcji. Chorobie mozna zapobiegać poprzez połączenie szczepienia przeciwko HPV i regularnie wykonywanej cytologii. Cel: Sprawdzenie wiedzy pielęgniarek pracujących w szpitalu w zakreise profilaktyki raka szyjki macicy. Materiał i metody: Przebadano grupę 10 pielęgniarek z losowo wybranych oddziałów Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Zamościu. Badanie przeprowadzono w dniach 23-27.09.2013 roku. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Opracowano ankietę według obowiązujących norm i zasad konstruowania kwestionariusza badawczego, zawiera 28 pytań. Oprócz metryczki, problematyka zawarta w ankiecie dotyczyła wiedzy pielęgniarek pracujących w szpitalu w zakresie profilaktyki raka szyjki macicy. Wyniki: Z przeprowadzonych badań wynika, że badanie pielęgniarki (71 %) regularnie podają się badaniom profilaktycznym, a ponad połowa badanych (67 %) popiera inicjatywę szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego. Z drugiej strony znaczy to, że 1/3 fachowych pracowników służby zdrowia mających kontakt z pacjentami nie jest poddawana regularnym badaniom diagnostycznym i nie popiera koncepcji masowych szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego. 87 % pielęgniarek przyznaje, iż działania w szkołach, mediach, gabinetach lekarskich na płaszczyźnie uświadamiania kobiet o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą rak szyjki macicy, są niewystarczające.
    Streszczenie: Introduction: Since the dicovery of links between HPV virus and cervical cancer, has made a huge progress as defined in etiopathogenesis of this disease. It is estimated that ok. 80 % of women at least once in a lifetime is infected with this virus without knowing about the infection. The disease can be prevented through a combination of vaccination against HPV and regular cytology done. Objective: To verify the knowledge of nurses working in the hospital in the prevention of cervical cencer. Material and methods: We studied a group of 100 nurses from randomly selected branches of Public Provincial Hospital Alone in Zamość. The study was conducted on 23-27.09.2013. In the work of the diagnostic survey method. The questionnaire was developed according to the standards and pronciples of the construction of the reseach questionnaire, contained 28 questions. In addition to the metrics, information contained in a survey of knowledge of nurses working in the hospital in the prevention of cervical cancer. Results: Studies show that tested nurses (71 %) reulary submit to prophylactic examinations, and more than half of the respondents (67 %) supports the initiative of the vaccination against the human papilloma virus. On the other hand, this means that 1/3 of expert health professionals coming into contact with patients is not subjected to regular diagnostic tests, and does not endorse the concept of mass vaccination against the human papilloma virus. 87 % of nurses acknowledges that action in schools, the media, the sugeries on the women's awareness about the dangers posed by cervical cancer, are insufficient. Conclusion: in the test Group Program for early detection of cervical cancer is not functioning properly.

    13/14
    Nr opisu: 0000037072
    Autorzy: Przemysław Bejga, Jan Krakowiak, Piotr Lutomski, Mirosław Bemben, Robert Łyszcz, Adam Rzeźnicki, Joanna Strzemecka.
    Tytuł pracy: Edukacja diabetologiczna realizowana przez poradnie lekarza rodzinnego a wybrane parametry wyrównania cukrzycy typu 2
    Tytuł równoległy: Effect of diabetes education from family clinics on selected controls of type 2 diabetes
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 15, z. 12, cz. 3, s. 145--158
    p-ISSN: 1733-2486

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: cukrzyca typu 2 ; edukacja diabetologiczna ; parametry biochemiczne
    Słowa kluczowe ang.: diabetes ; health education ; biochemical parameters
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-12-3.pdf
    Streszczenie: Abstract: Diabetes type 2 is nowadays one of the most commons diseases in the world. It is estimated that over 382 million people have it and the number is likely to grow to 592 million by 2035. A low knowledge about diabetes among patients is one of the fundamental problems in its treatment. The objective of this study was to assess an association between diabetes education and metabolic control in patients with type 2 diabetes. The study included 103 patients with a type 2 diabetes treated for not longer than 6 months in a clinic in Zielona Góra by a family physician. It was conducted in 2013 and 2014. The statistical analysis included a T test and a dependent sample. After the education program came to an end, the patients had favorable changes in: body weight, BMI index, glycated hemoglobin level, total cholesterol level, LDL and HDL, glucose level and blood pressure. A diabetes education has a positive influence on health behavior among people with type 2 diabetes. It results in improved biochemical control of diabetes, BMI and blood pressure.

    14/14
    Nr opisu: 0000030223
    Autorzy: Zofia Kubińska, Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Kompetencje promotora zdrowia wyzwaniem dla nauczycieli wychowania fizycznego
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 16, z. 2, s. 161--173
    p-ISSN: 1507-9090

    Uwagi: Streszcz. w j. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: kompetencje ; edukacja zdrowotna ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne
    Słowa kluczowe ang.: competences ; health education ; physical education ; teachers
    Uwaga: Czasopismo dostępne w Bibliotece PSW - egzemplarz z wymiany międzybibliotecznej
    http://zsim.wszia.edu.pl/fizjoterapia/tom-xvi-zeszyt-2/#more-359

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB