AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: INSTITUTIONAL CARE
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/2
Nr opisu: 0000047242
Autorzy: Łukasz Dudziński, Łukasz Czyżewski.
Tytuł pracy: Patients from nursing and residential care facilities in the practice of emergency medical teams : two-years study
Tytuł równoległy: Pacjent z placówek opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych w praktyce zespołów ratownictwa medycznego : obserwacja dwuletnia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Uwagi: Online first.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 0.400
Słowa kluczowe: interwencje medyczne ; opieka instytucjonalna ; pacjent ; Państwowe Ratownictwo Medyczne ; zakład opiekuńczo-leczniczy ; zespół ratownictwa medycznego
Słowa kluczowe ang.: emergency medical services team ; institutional care ; medical interventions ; nursing care facility ; patient ; State Emergency Medical Services
https://www.termedia.pl/PATIENTS-FROM-NURSING-AND-RESIDENTIAL-CARE-FACILITIES-r-nIN-THE-PRACTICE-OF-EMERGENCY-MEDICAL-TEAMS-TWO-YEAR-STUDY,99,52636,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2024.136259
Streszczenie: Background: The aim of the study was to analyze Emergency Medical Services Team's (EMSTs) interventions to patients residing in nursing care (NCF) and residential care facilities (RCF), taking into account the patient's sex, age, reasons for the call, time of intervention, and the decision of the EMSTs. Material and methods: The study included a 2-year retrospective analysis of the EMSTs' interventions in Lubelskie Province (northern part) for the period January 1st, 2021 - December 31st, 2022. The data comes from the departure documentation of teams intervening in the State Emergency Medical Services system: the departure order card and the emergency medical response card. Results: There were 177 EMSTs' interventions selected, representing 1.27% of the total medical interventions made in the operational area during the indicated two-year period. In the analyzed group of subjects, it was evidenced that age had a statistically significant impact on the reason for calling the EMST (p<0.001). The highest mean age was for neurological disorders (77ą18 years), while the lowest was for consciousness disorders (44ą18 years). No association was shown between the location of the patient's residence (NCF vs. RCF) with reason for call (p=0.393), gender (p=0.279), type of facility (p=0.245), use of pharmacotherapy (p=0.524) and reason for call (p=0.813). Conclusions: In the group under study, interventions due to circulatory and respiratory disorders dominate. Transport to the hospital was necessary in the group of trauma patients, which is related to the lack of surgical procedures and the limited possibility of imaging diagnosis of the injury at the site of the call. The demand for medical procedures that exceed the capacity of care facilities is high (69% of cases transport to the ED, 44% of interventions with pharmacotherapy by the EMST).
Streszczenie: Celem pracy była analiza interwencji zespołów ratownictwa medycznego (ZRM) do pacjentów przebywających w zakładach opiekuńczo-leczniczych (ZOL) i pielęgnacyjno-opiekuńczych (ZPO) z uwzględnieniem płci pacjenta, wieku, przyczyny wezwania, czasu interwencji oraz decyzji ZRM. Materiał i metody: Badanie obejmowało 2 letnią retrospektywną analizę wyjazdów ZRM w województwie lubelskim (północna część) w okresie 1.01.2021-31.12.2022. Dane pochodzą z dokumentacji wyjazdowej zespołów interweniujących w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM): karty zlecenia wyjazdu i karty medycznych czynności ratunkowych. Wyniki: Wybrano 177 interwencji ZRM stanowiących 1,27% ogółu wyjazdów medycznych zrealizowanych w rejonie operacyjnym we wskazanym dwuletnim okresie. W analizowanej grupie badanych wykazano, że wiek miał istotny statystycznie wpływ na przyczynę wezwania ZRM (p<0,001). Najwyższa średnia wieku dotyczyła zaburzeń neurologicznych (77ą18 lat), zaś najniższa zaburzeń świadomości (44ą18 lat). Nie wykazano związku lokalizacji pobytu pacjenta (ZOL vs. ZPO) z przyczyną wezwania (p=0,393), płci (p=0,279), rodzaju placówki (p=0,245), stosowania farmakoterapii (p=0,524) i przyczyny wezwania (p=0,813). Większość interwencji ZRM była w godzinach dziennych od 6 do 19 (n=135), w porze wieczornej od 19 do 22 (n=18), w porze nocnej od 22 do 6 (n=24). Wnioski: Interwencje z powodu zaburzeń układu krwionośnego i oddechowego dominują w obserwowanej grupie. Transport do szpitala konieczny był w grupie pacjentów urazowych, co związane jest w brakiem procedur zabiegowych i ograniczoną możliwością diagnostyki obrazowej urazu w miejscu wezwania. Zapotrzebowanie na procedury medyczne przekraczające możliwości placówek opiekuńczych jest duże (69% przypadków transport na SOR, 44% interwencji z zastosowaniem farmakoterapii przez ZRM).

2/2
Nr opisu: 0000044833
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy instytucjonalnej
Tytuł pracy w innym języku: Educational behaviours of foster care students
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 222-233
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: opieka zastępcza ; piecza instytucjonalna ; piecza zastępcza ; zachowania edukacyjne
Słowa kluczowe ang.: educational behaviours ; foster care ; institutional care
DOI: 10.29316/rs/151696
Streszczenie: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy zastępczej różnią się zazwyczaj od zachowań ich rówieśników przebywających w środowisku rodzinnym i korzystających z pomocy i wsparcia rodzin. Materiał i metody: Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym realizowanym na terenie 6 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. W badaniach wykorzystano ankietę skierowaną do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego oraz wywiad skategoryzowany skierowany do dyrektorów/koordynatorów/ wychowawców badanych placówek. Wyniki: Pytania badawcze dotyczyły posiadania i rozwijania zainteresowań wychowanków, ilości czasu przeznaczanego na przygotowywanie się do zajęć szkolnych, udzielanego wsparcia w zakresie przygotowania się do tych zajęć, przedmiotów sprawiających im najwięcej trudności. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie.
Streszczenie: Educational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research material was obtained thanks to the surveys carried out in six provinces. The research consisted of a questionnaire addressed the students staying in educational care centres, as well as a categorized interview addressed coordinators/principals of the surveyed facilities. Results: The research questions concerned having and developing interests of the students, the amount of time devoted to preparation for school activities, the support provided in order to get ready for these classes, and subjects that were difficult for the students. Conclusions: The research shows that it is the environment and age of the students that determine the development of interests, while the gender of the respondents specifies the type of these activities. Educators help their pupils in daily preparation for school activities, which usually involves between 1 and 3 hours a day.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB