AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: OPERATIONAL EFFICIENCY
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/2
Nr opisu: 0000044112
Autorzy: Mariusz Pyra, Agnieszka Anna Siedlecka.
Tytuł pracy: Potential Benefits from University Mergers - An Attempt to Evaluate Future Efficiency Levels with a Selected DEA Model
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, Vol. 25, issue 2, p. 665--683
p-ISSN: 1108-2976

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: DEA ; higher eduction ; operational efficiency ; Poland
https://ersj.eu/journal/2988
DOI: 10.35808/ersj/2988
Streszczenie: Purpose: The specificity of defining and describing the efficiency of higher education institutions and the related difficulties arise from the fact that the purpose of such an educational institution is perceived in various ways. Over the last years, there have been several significant reforms of higher education, including vocational education, which have led to a revision of the way in which universities are perceived. What remains unchanged is that the primary task of public vocational universities is to educate specialists for various fields of economy. The effective implementation of this very important function and many others makes it necessary to constantly reflect on the functioning of universities. In terms of the efficiency of these units, analytical, research, comparative, and other activities may lead to valuable conclusions, which in the long run have a chance to improve the position of public vocational universities in the competitive market of educational services. Design/Methodology/Approach: The aim of this article is to present a simulation of a merger of a state higher vocational school on the example of ABNS in Biała Podlaska with three selected schools from the public vocational school sector and three selected academic universities from Poland. The simulation was based on the research material and conclusions from the research project entitled. "Forecasting changes in the efficiency of selected PWSZs as a result of university consolidation in the context of the ranking of PWSZs in Poland", which was conducted in 2020 - 2021. Findings: The results of the simulation made it possible to evaluate the efficiency of the university in Biala Podlaska after merging with selected higher education institutions. This provided basis for inferring benefits in the area of efficiency for ABNS in Biala Podlaska, in the context of the analysed potential strategic alliances with selected educational units. Practical implications: This made it possible to verify the following hypothesis: A greater benefit in terms of increased operational efficiency will be achieved by ABNS in Biala Podlaska if it merges with an entity from the public vocational university sector than from the academic university sector. Originality/Value: The analyses conducted illustrate the potential of a new approach to the higher education system.

2/2
Nr opisu: 0000039518
Autorzy: Mariusz Pyra.
Tytuł pracy: The operational efficiency of public higher vocational schools in the Lubelskie voivodeship
Tytuł pracy w innym języku: Efektywność funkcjonowania państwowych wyższych szkół zawodowych z województwa lubelskiego
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 13, no. 1, p. 115--125
p-ISSN: 2083-3725
e-ISSN: 2451-182X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: efektywność operacyjna ; model DEA ; region lubelski ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
Słowa kluczowe ang.: operational efficiency ; DEA model ; Lublin Region ; public higher vocational school
http://www.ers.edu.pl/EFEKTYWNOSC-FUNKCJONOWANIA-PANSTWOWYCH-WYZSZYCH-SZKOL-nZAWODOWYCH-Z-WOJEWODZTWA-LUBELSKIEGO,118780,0,2.html
DOI: 10.2478/ers-2020-0008
Streszczenie: Subject and purpose of work: This paper aims to assess the operational efficiency of public higher vocational schools in the Lublin Region. Materials and methods: The assessment was based on the non-parametric method of data envelopment analysis (DEA) using the standard CCR-O model. Results: In most of the analysed models (E, N, O series), the public higher vocational schools in the Lublin Region were found to have improved their efficiency in 2019 relative to 2017. Conclusions: E-series models are very susceptible to changes, both in terms of inputs and effects. This gives the possibility of a significant impact on the increase in the assessment of the effectiveness of investigated units DMUs. N-series models demonstrate the importance of aggregation and quality of source data for the results of performance assessment. Class O models justify the need to look for and compare the use of other DEA model variants in the study of the effectiveness of public higher vocational schools.
Streszczenie: Przedmiot i cel pracy: Celem opracowania jest ocena efektywności funkcjonowania publicznych uczelni zawodowych z regionu województwa lubelskiego. Materiały i metody: Do opracowania materiału zastosowano nieparametryczną metodę DEA (ang. data envelopment analysis) w standardowym modelu CCR-O. Wyniki: W większości analizowanych modeli (seria E, N, O) odnotowano poprawę oceny efektywności badanych państwowych wyższych szkół zawodowych regionu lubelskiego w 2019 roku w stosunku do 2017 roku. Wnioski: Modele klasy E są bardzo podatne na zmiany, zarówno w obszarze nakładów, jak i efektów. Daje to możliwość istotnego wpływu na wzrost oceny efektywności działania badanych jednostek DMU (ang. Decision Making Unit). Modele serii N wykazują istotność kwestii agregacji i jakości danych źródłowych dla wyników oceny efektywności. Modele klasy O uzasadniają konieczność poszukiwania i porównywania zastosowania innych wariantów modelu DEA w badaniu efektywności publicznych uczelni zawodowych.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB