AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PROSUMPTION
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/2
Nr opisu: 0000036782
Autorzy: Olga Anna Filipiak.
Tytuł pracy: Nowe trendy w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie. Refleksja socjologiczna
Tytuł równoległy: New trends in consumption in contemporary society. Sociological reflection
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, nr 4, s. 22--27
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: konsumpcja ; trendy ; konsumpcjonizm ; prosumpcja
Słowa kluczowe ang.: consumption ; trends ; consumerism ; prosumption
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/d7AuaSPFdRUNS2xrnJtU
DOI: 10.29316/rs.2018.33
Streszczenie: Celem artykułu jest scharakteryzowanie najpowszechniejszych tendencji występujących w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie, co wpisuje się w obszar badawczy socjologii konsumpcji. Rozważania podjęte w artykule koncentrują się wokół problemu zmian, jakie zachodzą w sferze konsumpcji oraz ich konsekwencji odnoszących się do ładu społeczno-gospodarczego. Wykorzystano metodę przeglądu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych związanych z tematyką badawczą, poprzez wyjaśnienie m.in. takich pojęć jak: konsumpcjonizm, prosumpcja, ekologizacja konsumpcji, democentryzacja konsumpcji, wirtualizacja konsumpcji, konsumpcja etyczna. Pozwoliło to wskazanie kierunku przemian zachodzących we współczesnej konsumpcji pod wpływem m.in. takich procesów i zjawisk społecznych jak: globalizacja, postęp technologiczny, czy zmiany cywilizacyjne. Skala i oddziaływanie tych trendów zależą od otoczenia ekonomicznego, społecznego, technologicznego i kulturowego społeczeństwa.
Streszczenie: The aim of the article is to characterize the most common tendencies that occur in consumption in contemporary society, which is part of the research area of consumption sociology. The considerations taken up in the article focus on the problem of changes taking place in the sphere of consumption and their consequences relating to the socio-economic order. The method of reviewing domestic and foreign scientific publications related to research topics was used by explaining, among others, such concepts as: consumerism, prosumption, ecologisation of consumption, democratization of consumption, virtualization of consumption, ethical consumption. It allowed to indicate the direction of changes taking place in contemporary consumption under the influence of, e.g., such social processes and phenomena as: globalization, technological progress, or civilization changes. The scale and impact of these trends depend on the economic, social, technological and cultural environment of society.

2/2
Nr opisu: 0000037657
Autorzy: Olga Anna Filipiak.
Tytuł pracy: W kierunku świadomej konsumpcji - nowe konteksty
Tytuł równoległy: Towards conscious consumption - new contexts
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, nr 4 (30), s. 114--117
p-ISSN: 2300-5491
e-ISSN: 2449-948X

Uwagi: Tytuł tomu: W stronę zielonej gospodarki.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: ekologizacja konsumpcji ; świadoma konsumpcja ; prosumpcja ; konsumpcja kolaboratywna ; ochrona praw konsumenta
Słowa kluczowe ang.: ecologisation of consumption ; conscious consumption ; prosumption ; collaborative consumption ; consumer rights protection
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://kwartalnikrsk.pl/assets/rsk-4-2018-filipiak-w-kierunku-swiadomej-konsumpcji.pdf
Streszczenie: Konsumpcja stanowi istotny proces społeczno-gospodarczy, staje się atrybutem współczesnego społeczeństwa. W artykule zostały przeanalizowane wybrane zmiany związane ze zwiększającą się świadomością konsumencką, która wpływa na tworzenie się nowych wzorów zachowań konsumenckich, a także wyznacza nowe konteksty postrzegania konsumpcji. Zjawiska takie jak: ekologizacja konsumpcji, konsumpcja świadoma, etyczna konsumpcja, konsumpcja zrównoważona, prosumpcja, konsumpcja kolaboratywna, wskazują na zmiany związane z przeobrażeniami w sferze konsumpcji poprzez kształtowanie się konsumenta odpowiedzialnego, świadomego, racjonalnego. Nowe formy konsumpcji wyrażane w postaci większego zaangażowania i przemyślanych decyzji podejmowanych przez konsumentów w obszarze wyboru produktów i usług, poszanowanie dla środowiska naturalnego, rezygnacji z dotychczasowego konsumpcjonistycznego stylu życia stanowią pozytywny aspekt w ocenie zmian zachodzących w obszarze konsumpcji. Ponadto należy zwrócić uwagę na istotną rolę świadomości konsumenckiej w zakresie znajomości praw konsumenckich (prawa do bezpiecznych produktów, swobodnego ich wyboru, rzetelnej informacji, swobody dochodzenia swoich roszczeń, czy też prawa do życia w czystym i zdrowym środowisku naturalnym). Wzrost świadomości konsumenckiej związany jest ściśle z edukacją w tym zakresie.
Streszczenie: Consumption as an essential social and economic process is becoming an attribute of modern society. In the article, selected changes have been analysed, as related to growing consumer awareness which impacts on new patterns of consumer behaviours and sets out new contexts of consumption perception. Phenomena such as ecologisation of consumption, conscious consumption, ethical consumption, sustainable consumption, prosumption, collaborative consumption indicate changes related to transformations in the area of consumption. They emphasise the shaping of a responsible, conscious and rational consumer. A positive aspect in the evaluation of changes in the area of consumption is visible in new forms of consumption expressed as greater commitment and deliberate decisions taken by consumers in the field of product and service selection and as respect for the natural environment and abandonment of a consumerist lifestyle. Moreover, the role of consumer awareness is essential in the area of consumer rights (the right to safe products, their free choice, reliable information, freedom to pursue claims, or the right to live in a clean and healthy natural environment). The growth of consumer awareness is closely related to education in this area.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB