AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PUPILS
Liczba odnalezionych rekordów: 12



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/12
Nr opisu: 0000045001
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Aleksandra Ostaszewska, Magdalena Szydłowska, Edyta Rafalska, Beata Kalinowska.
Tytuł pracy: Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w pokonywaniu trudności w czasie zdalnej edukacji. Przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: The role of the early childhood education teacher in overcoming difficulties during remote education. Examples from pedagogical practice
Tytuł całości: W: Kształcenie i wychowanie - postpandemiczna transformacja / red. nauk. Marian Nowak, Sławomir Chrobak, Aleksandra Lukasek
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2023
Strony zajęte przez pracę: S. 222-241
ISBN: 978-83-966291-2-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; edukacja zdalna ; nauczyciele ; pandemia ; praktyka pedagogiczna ; trudności ; uczniowie
Słowa kluczowe ang.: difficulties ; early childhood education ; pandemic ; pedagogical practice ; pupils ; remote education ; teachers
https://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/Rola-nauczyciela-edukacji-wczesnoszkolnej-w-pokonywaniu-trudnosci-w-czasie-zdalnej,160982,0,1.html
DOI: 10.13166/ped/ZMQQ2694
Streszczenie: W związku z istniejącą pandemią COVID-19 nasuwa się wiele pytań dotyczących jej przebiegu, stanu zdrowia i funkcjonowania społeczeństw. Jednym z obszarów w których funkcjonuje człowiek, szczególnie dzieci i młodzież jest szkoła i procesy z nią związane zwane kształceniem. Dlatego rodzą się pytania o jakość kształcenia, o zachowanie uczniów i organizowanie nauczania oraz wychowania przez nauczycieli. Tego typu sytuacje zmotywowały do przeprowadzenia badań pedagogicznych, których głównym celem było zdiagnozowanie trudności, które pokonywali nauczyciele podczas zdalnej edukacji. Badaniem objęto chętnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (N=80) ze szkół podstawowych z terenu dwóch miast: Białej Podlaskiej i Międzyrzeca Podlaskiego w powiecie bialskim. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy nauczycieli na wymieniony główny cel badań. Okazało się, że nauczyciele nie są bierni wobec zaistniałych trudności, widzą i szybko diagnozują pojawiające się problemy oraz chętnie poszukują nowych rozwiązań. Wskazali kilka istotnych rekomendacji, z których w przyszłości mogą skorzystać inne osoby, co jest ważne, biorąc po uwagę fakt, że żyjemy w czasach nieprzewidywalnych.
Streszczenie: The existing COVID-19 pandemic raises many questions about its course, health and the functioning of societies. One of the areas in which man functions, especially children and adolescents, is school and the processes related to it, called education. Therefore, questions arise about the quality of education, the behaviour of students and the organization of teaching and education by teachers. This type of situation motivated to conduct pedagogical research, the main purpose of which was to diagnose the difficulties faced by teachers during remote education. The study included willing teachers of early childhood education (N = 80) from primary schools in the area of two towns: Biała Podlaska and Międzyrzec Podlaski in the Biała Podlaska poviat. The results of the research made it possible to get to know the opinion of the surveyed group of teachers on the above-mentioned main purpose of the research. It turned out that teachers are not passive in the face of existing difficulties, they can see and diagnose emerging problems quickly and are eager to look for new solutions. They identified several important recommendations that other people could use in the future, which is important considering that we live in unpredictable times

2/12
Nr opisu: 0000044837
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová.
Tytuł pracy: Edukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce : ujęcie komparatywne
Tytuł pracy w innym języku: Education of pupils at ealier school ages in Slovakia and in Poland : a comparative review
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 288-300
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; kształcenie zintegrowane ; młodszy wiek szkolny ; nauczyciele ; program nauczania ; uczniowie
Słowa kluczowe ang.: curriculum ; earlier school age ; early childhood education ; integrated education ; pupils ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Edukacja-uczniow-w-mlodszym-wieku-szkolnym-na-Slowacji-i-w-Polsce-n-ujecie-komparatywne,153384,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/153384
Streszczenie: Celem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach oświatowych obu państw. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce. Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów nauczania. Wnioski: W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi, kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania. Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.
Streszczenie: The aim of the joint Polish-Slovak research undertaken was to familiarise Polish and Slovak students with the education of pupils at an earlier school age in the educational systems of both countries. Material and methods: The research was conducted in 2022 at the University of Prešov in the Slovak Republic and the Bialska Academy of Applied Sciences of John Paul II in Poland. Due to the issue under study, the method of document analysis was used. Results: The research provided facts about similarities and differences regarding early childhood education in Poland and Slovakia. They refer to the educational model. Conclusions: Different educational concepts are implemented in both countries, they show the directions of educational changes, the role of teachers, as well as references to the pupil himself as the main subject of education. These differences are conditioned by a number of factors, including historical factors, the directions of the educational reforms carried out.

3/12
Nr opisu: 0000044630
Autorzy: Barbara Sokołowska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Mariusz Wodzioski, Danieliene Jurate.
Tytuł pracy: Samoocena wiedzy uczniów z wybranych szkół podstawowych w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Tytuł równoległy: Self-assessment of the knowledge of pupils from selected primary schools in premedical first aid
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku : monografia wieloautorska, T. 2, Edukacja szkolna / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 155-167
ISBN: 978-83-66597-53-2
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: pierwsza pomoc przedmedyczna ; samoocena ; szkoła podstawowa ; uczniowie ; wiedza
Słowa kluczowe ang.: knowledge ; pre-medical firs aid ; primary school ; pupils ; self-assessment
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/12
Nr opisu: 0000040616
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wsparcie podopiecznych pieczy zastępczej w zakresie rozwijania zainteresowań i pasji
Tytuł pracy w innym języku: Supporting pupils in foster care in regard to developing their interests and passions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 3, s. 39--48
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dzieci ; piecza zastępcza ; podopieczni ; pasja ; wsparcie ; zainteresowania
Słowa kluczowe ang.: children ; foster care ; pupils ; passion ; support ; interests
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Supporting-pupils-in-foster-care-in-regard-to-developing-their-interests-and-passions,122020,0,1.html
DOI: 10.29316/rs122020
Streszczenie: Zainteresowania przygotowują do samorozwoju i samokształcenia przez całe życie, są istotnym wyznacznikiem drogi życiowej człowieka. Celem badań było pozyskanie informacji na temat zainteresowań i pasji podopiecznych pieczy zastępczej oraz uzyskiwanego wsparcia w zakresie ich rozwijania. Badania miały stanowić próbę odpowiedzi na pytania: Czy i jakiego rodzaju zainteresowania posiadają podopieczni pieczy zastępczej? Czym jest warunkowane posiadanie zainteresowań? Czy i jakiego rodzaju wsparcie otrzymują podopieczni pieczy zastępczej w zakresie rozwijania swoich zainteresowań i pasji? Materiał i metody: Badania realizowano od kwietnia do grudnia 2018 roku, miały one charakter ilościowy, wykorzystano w nich badania sondażowe przeprowadzone na terenie 3 województw. Badania opierały się na wywiadach z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na kwestionariuszu ankiety dla podopiecznych. Wyniki: Zainteresowania podopiecznych warunkowane były ich wiekiem, płcią, środowiskiem zamieszkania, zaś uzyskiwane wsparcie w ich rozwijaniu rodzajem pieczy zastępczej. Wnioski: Podopieczni otrzymują różnego rodzaju wsparcie w rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.
Streszczenie: Interests prepare both for self-education throughout life. They are an important determinant of a person's life path. The aim of the research was to obtain information in regard to the interests of foster care pupils but also in regard to the support obtained in developing them.The research was conducted in order to answer the following questions: Do pupils have any interests? What kind of interests do they have? Material and methods: The research was carried out in 2018 and it was of quantitative nature. The research includes the surveys carried out in three provinces. The survey questionnaire relied on interviews with directors of childcare centres and a questionnaire for the pupils. Results: The interests were determined by age, sex, or living environment. However, the support they obtained in the development of these interests consituted a type of foster care. Conclusions: Pupils receive variouse types of suport in developing their interests.

5/12
Nr opisu: 0000037292
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanislava Nazaruk.
Tytuł pracy: Preferences for studying foreign languages among pupils of selected primary schools located in the borderland Poland and Belarus
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 7987-7994
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; popularization of English language ; motivation to learn ; education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: Contemporary people increasingly often face the need or necessity for communicating with other people in a non-native language. There are a lot of reasons which stimulate starting to learn a foreign language. Technological development and the appearance of global language communication as well as international markets all over the world increase the demand for using foreign languages. In Europe emphasis is put on starting to learn a foreign language early. Popularising multilingualism, i.e. the knowledge of a native language, one language of a neighbouring country and a language of international significance, is already discussed in the Treaty on European Union, called the Maastricht Treaty (signed in 1922) and in White Paper on Education and Training (1996). These two documents are in effect in Poland, which joined the European Union on 1 May 2004. With reference to school education, the Polish Ministry of National Education drew up objectives to achieve in primary schools. A key place among them is taken by shaping the ability of using correctly the native language and having communicative knowledge of one foreign language. Having in mind the above-mentioned objectives as well as the ongoing social and economic changes in the contemporary world, research was conducted in order to diagnose pupils' interests and their motivation to learn foreign languages already at the stage of early elementary education. The research was conducted in 2018 in 2 selected primary schools in Lublin Province in the borderland between Poland and Belarus, among 102 second and third formers. The method of a diagnostic survey and an interview technique were applied in the research. The author's own interview questionnaire was used as a research tool. An important assumption of the research was determining the impact of a geographical factor, which is the borderland between Poland and Belarus where the schools participating in the research are located, on pupils' motivation and interest in learning foreign languages. The research results showed significant differences among pupils, depending on a school they attend. Some of the researched pupils have difficulty learning foreign languages and acquiring language skills. The most interesting and the pupils' favourite method of learning turned out to be the Audiolingual Method. The research demonstrated that some methods applied by teachers, e.g. working with the text, are tiresome and not motivating in the opinion of the researched pupils. The compiled results of the study are not only valuable scientifically but also practically, because they are going to be used by the teachers of foreign languages.

6/12
Nr opisu: 0000037293
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Programme assumptions and realisation of health education in selected polish primary schools in urban and rural environments
Tytuł całości: W: INTED2019 : 13th International, Technology, Education and Development Conference, 11-13 March, 2019, Valencia (Spain) / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED
Rok wydania: 2019
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 7978-7986
ISBN: 978-84-09-08619-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; education ; health education ; pro-health attitudes ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: Key objectives which are currently set for Polish primary schools include all actions connected with shaping pupils' key competences, especially the linguistic, mathematical and computer ones but also competences in the area of health. This orientation of education towards health and its promotion at the early elementary level, both as far as knowledge, skills and pupils' attitudes are concerned, is commonly realised in Polish school practice. The orientation of educational and pedagogical activity in primary schools towards health education results from curricular guidelines drawn up by the Polish Ministry of National Education, where the most stressed issue is the harmonious development of children, taking into consideration their needs, expectations and sometimes the necessity for therapy. On the other hand, the challenges of modernday civilisation indicate that all people would like to be healthy, fit, and active physically and socially. Therefore, health education realised in schools is particularly important, especially at the level of preschool and early elementary education. It results, to a large degree, from the developmental regularities of children of this age, acquiring certain habits by them and from education for values, including health. It is at the above-mentioned educational stage that teachers can accomplish the most. They pass the knowledge about health to their pupils, they form correct habits, attitudes, lifestyles as well as the quality of life. Despite the fact that it is a long-term process, it requires proper involvement, methods and even patience and cooperation on the part of pupils' parents. Having in mind the significance of health education in people's lives, the authors decided to conduct research whose main objective was to diagnose the practical dimension of providing health education in urban and rural environments in four randomly selected primary schools located in the district of Biała Podlaska, Lublin Province. The parents of children participating in the research gave written consent. Before starting the research, the following detailed objectives were formulated: 1) What health knowledge do second and third formers have?; 2) What educational activities concerning health did the pupils participate in?; 3) Can primary schools meet children's expectations relating to health?; 4) Do parents cooperate with teachers when choosing health topics?; 5) To what extent does the living environment affect pupils' health education? The research was conducted in two stages. In the first stage eight- and nine-year-old pupils were researched with the method of a diagnostic survey and a questionnaire technique. Overall, the research included 250 people. In the second stage of the study the researchers conducted individual interviews with the teachers who work with the above-mentioned pupils. Having compiled the empirical material, the researchers drew several significant conclusions which were made available to s

7/12
Nr opisu: 0000035708
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Pupils with attention deficit hyperactivity disorder starting education in primary school - opportunities for therapeutic-educational support
Tytuł całości: W: INTED2018 : 12th International Technology, Education and Development Conference March 5th-7th 2018 - Valencia, Spain / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres
Miejsce wydania: Valencia
Wydawca: IATED Academy
Rok wydania: 2018
Seria: INTED Proceedings, 2340-1079
Strony zajęte przez pracę: P. 3167-3174
ISBN: 978-84-697-9480-7
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: children ; pupils ; attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ; therapy ; primary school
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    https://library.iated.org/view/NAZARUK2018SCO
    DOI: 10.21125/inted.2018.0604
    Streszczenie: The increased volume of information on the phenomenon of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) can be observed in the society and in school settings nowadays. This is due to the fact that the extent of this phenomenon and the frequency of its occurrence, especially among children, have been on the increase over the past years. Therefore, this issue is addressed by more and more specialists from the field of psychology, pedagogy, medicine, education and sociology. Children suffering from attention deficit hyperactivity disorder are not only restless but also impulsive and inattentive. Furthermore, they have behavior issues and learning difficulties. These symptoms make it difficult for such a child to function normally within the family, in the peer group or at school. Thus, children with ADHD often do not have friends, and even the immediate family members cannot understand their unusual behavior which is often not adequate for the situation. Historically, the incidence of ADHD was attributed to many different factors. However, nowadays it is believed that it is an inherited polygenic disorder and there is no particular gene responsible for its occurrence. In order for a child to function properly in a school environment and to cope with the demands of daily life, the incidence, causes and symptoms of ADHD should be diagnosed as soon as possible, and the therapy should be commenced at the right time. Therefore, the purpose of this qualitative research was to identify different methods and effects of the therapy administered to a pupil diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. The pupil started to attend the first grade of primary school in Biała Podlaska, Lublin Province, Poland. The method of a case study was employed in this qualitative research because in case of therapy, education or even upbringing it is difficult to compare diagnosis and effects. Furthermore, qualitative research with its data analysis and conclusions will be useful for other people with similar problems.

    8/12
    Nr opisu: 0000034164
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Perspektywy zajęć pozalekcyjnych w edukacji wczesnoszkolnej w środowiskach zurbanizowanych i wiejskich
    Tytuł całości: W: Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej : mongrafia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Agata Fijałkowska-Mroczek
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: AKKA
    Rok wydania: 2017
    Strony zajęte przez pracę: S. 124-132
    ISBN: 978-83-941235-9-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba znaków: 21015
    Liczba arkuszy: 0,52
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczeń ; szkoła podstawowa ; edukacja wczesnoszkolna ; zajęcia pozalekcyjne
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; early school education ; extracurricular activities
    Uwaga: Kopia jest dostępna w Sekcji Bibliometrii

    9/12
    Nr opisu: 0000032996
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Aktualne wybory edukacyjne absolwentów gimnazjów na terenie powiatu bialskiego
    Tytuł równoległy: Curent educational choices of lowers secondary school graduates in Biała Podlaska district
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 3, s. 42--53
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczeń gimnazjum ; gimnazjum ; liceum ; technikum ; samorząd ; wybory edukacyjne
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; lower secondary school ; general secondary school ; technical secondary school ; local government ; decrease in the birth rate ; educational choices
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_06.pdf
    Streszczenie: W artykule opisano wyniki badań, których problematyka została wybrana nieprzypadkowo. Od pewnego czasu uwaga społeczna skupia się na zjawisku, jakim jest niż demograficzny. Z roku na rok demografowie obserwują niekorzystna tendencję. Statystyki nie kłamią, do województw o złych prognozach demograficznych nalezy zaliczyć woj. lubelskie i powiat bialski. zatem należy sądzić, iż w interesie powiatu jest, aby absolwenci szkół gimnazjalnych kontynuowali nauke w szkołach powadzonych przez powiat bialski. ale czy tak faktycznie jest i czy wszyscy absolwenci chcą dalej kontynuować naukę w szkołach na terenie powaitu? Na to pytanie w szerszym kontekście będzie można odpowiedzieć po przeanalizowaniu wyników badań przeprowadzonych na teenie powiatu bialskiego w 2014 roku.
    Streszczenie: The purpose of this article is to present the results of research the subject of which has not been chosen randomly. The phenomenon of population decline has been in the centre of public attention for some time as this adverse tendency has been observed by demographers. The provinces with negative demographic prospects include Lubelskie province with Biała Podlaska district. Thus, it can be assumed that it is in the district's best interests for the graduates of lower secondary schools to continue their education in the schools run by Biała Podlaska district. However, the question arises if all the graduates wish to continue their education in the schools located in the district. The analysis of the results of the research conducted in Biała Podlaska district in 2014 provides the answer to this question.

    10/12
    Nr opisu: 0000033061
    Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk.
    Tytuł pracy: Differences in health behaviours among junior high school students from selected schools in County Bialski regarding gender
    Tytuł całości: W: Health for public, public for health. Heath systems in V4 countries / ed. Piotr Romaniuk, Elżbieta Grochowska-Niedworok
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL
    Rok wydania: 2016
    Strony zajęte przez pracę: S. 207-218
    ISBN: 978-83-65272-24-9
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,6
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe ang.: health behavior ; pupils ; secondary school
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/87/Health%20for%20Public,%20Public%20for%20Health.pdf
    Streszczenie: Health for most people is the most precious value, but not every one of us acts so as to enjoy it to the late years of his/her life. The work, which, among oders, education, the maintenance of good health should begin at an early age of the child and continue especially in adolescence. the aim of the study was to find differences in behaviour towards health of girls and boys in a lower secondary school. the study was carried out by diagnostic survey with the use of a questionnaire. The survey included questions regarding, among others, subjective assessment of the state of health and physical activity, the attitude to following the principles of a healthy lifestyle and diet. There were questioned 393 lower secondary school pupils from the district of Biała Podlaska. the boys statistically significantly are more likely than girls to evaluate better both their health status (p = 0,013) and the level of physical activity (p = 0,001). The analysis showed the eistence of statistical diferences between the number of meals consumed by the subjects in favbour of boys. In contrast, girls rarely eat the fas-food type of meal. The research results showed that education to a healthy lifestyle should be continued in lower seconday school. Adolescence is the second period, after the growth, in which great changes occur in the physical, mental and social development, and neglecting the health education may results in many diseases later in lie.

    11/12
    Nr opisu: 0000033202
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Sergiusz Nikitin.
    Tytuł pracy: Formy populârizacii i izučeniâ anglijskogo âzyka (na materiale iccledovanij, probedennyh v izbrannyh načal'nyh školah goroda Bâla Podlâska)
    Tytuł równoległy: Forms of popularization and teaching of the English language in the light of the research performed in selected primary schools located in Biała Podlaska)
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, no. 16, p. 171--177
    p-ISSN: 2219-5203

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,9
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczniowie ; szkoła podstawowa ; formy nauczania ; metody nauczania ; język angielski ; popularyzacja
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; form of teaching ; teaching methods ; English language ; popularization
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    Streszczenie: The purpose of this paper is to draw attention to the preferred forms of popularization and teaching of English in primary schools. As language competences of children are now considered to be of crucial importance, the chosen research problem focuses on getting to know the forms and methods of teaching English used in schools, encouraging children to learn the language by its popularization and identifying the learning difficulties. The theoretical part of the article describes the changes which took place in Poland after joing the European Union, especially in the socio-cultural and educational field. the empirical section of the article, in turn, presents the results of the research conducted in selected promary schools situated in Biała Podlaska. The research conclusions presented in the paper reflect the needs of pupils to learn English in a more effective way.

    12/12
    Nr opisu: 0000033172
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo - przykłady z praktyki szkolnej
    Tytuł równoległy: The socialisation process in multicultural classrooms - examples of educational practices
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, Vol. 11, no. 4 (42), s. 39--50
    p-ISSN: 1896-2327
    e-ISSN: 2353-7787

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 9.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczniowie ; proces socjalizacji ; szkoła ; klasa międzykulturowa ; uchodźcy
    Słowa kluczowe ang.: pupils ; socialisation process ; school ; multicultural classroom ; refugees
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
    http://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/658
    DOI: 10.14632/eetp.2016.11.42.39
    Streszczenie: Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym wszystkie dzieci przebywające na terytorium Polski objęte są obowiązkiem szkolnym, dotyczy to również dzieci uchodźców, które przybyły razem ze swoimi rodzicami. W szkole dzieci uczą się języka polskiego, nawiązują pierwsze kontakty, przełamują bariery, uprzedzenia, kształtują swoją osobowość i postawy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie pracy dydaktyczno-wychowawczej wybranych szkół w procesie socjalizacji dzieci uczęszczających do klas zróżnicowanych kulturowo. Problematyka badawcza dotyczyła relacji dzieci w klasach międzykulturowych, działań i czynników zakłócających proces socjalizacji dzieci obcojęzycznych. W celu zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad nieskategoryzowany wśród nauczycieli. Badania zostały przeprowadzone w wybranych szkołach podstawowych w powiecie bialskim. Na podstawie zgromadzonych wyników można stwierdzić, że proces ten przebiega bez większych zakłóceń. Współpraca między szkołą a rodzinami, które chcą mieszkać w Polsce, pomaga w procesie socjalizacji dzieci z rodzin cudzoziemców. Zaobserwowano wiele czynników pozytywnie kształtujących socjalizację dzieci uchodźców i dzieci polskich, co nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla ich rozwoju osobistego, jak i dla całego społeczeństwa.
    Streszczenie: In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. 'e research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB