AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: RURAL AREA
Liczba odnalezionych rekordów: 4



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/4
Nr opisu: 0000040261
Autorzy: Danuta Jolanta Guzal-Dec.
Tytuł pracy: Local Action Groups (LAGs) in the development of peripheral regions of Eastern Poland
Tytuł równoległy: Lokalne Grupy Działania w rozwoju regionów peryferyjnych Polski Wschodniej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 22, no. 3, p. 97--107
p-ISSN: 2657-781X
e-ISSN: 2657-7828

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: program LEADER ; lokalne grupy działania ; obszar wiejski ; rozwój lokalny ; społeczność
Słowa kluczowe ang.: LEADER programme ; local action groups ; rural area ; community-led local development (CLLD)
https://rnseria.com/resources/html/article/details?id=207101
DOI: 10.5604/01.3001.0014.3528
Streszczenie: The purpose of the work is to characterize the impact of LAGs on the socio-economic development processes of peripheral regions of Eastern Poland. The subject of the study were LAGs established and operating in 5 voivodships from the Eastern Poland Macroregion. The method of literature analysis, diagnostic survey and statistical analysis were used in the work. Based on random selection, the survey was conducted in 2019 with the use of direct interviews directed to 390 members from 26 LAGs (27.7% of 94 operating in voivodships of the Eastern Poland Macroregion). The results of the research on the impact of LAGs operating in peripheral regions on development processes for the period 2014-2020 coincide with results regarding the impact of LAGs on development in an earlier period of their operation. The positive effects of these organizations are generally recognized by the LAG community. In the context of the evaluation of LAG functioning in the period 2014-2020, it is important to state the extension of the range of perceived effects, including economic development. Local communities gathered in LAGs recognize the need for these organizations to function and their complementary nature with other institutions operating in rural areas.
Streszczenie: Celem pracy jest charakterystyka oddziaływania LGD na procesy rozwoju społeczno-gospodarczego regionów peryferyjnych Polski Wschodniej. Przedmiot badań stanowiły LGD, mające siedzibę i prowadzące działalność w 5 województwach z makroregionu Polski Wschodniej. W pracy zastosowano metodę analizy literatury, sondażu diagnostycznego oraz analizy statystycznej. Na podstawie doboru losowego przeprowadzono badania sondażowe w 2019 roku, z zastosowaniem wywiadów bezpośrednich skierowanych do 390 członków z 26 LGD (27,7% z 94 funkcjonujących na terenie województw, makroregionu Polski Wschodniej). Wyniki badań oddziaływania LGD funkcjonujących w regionach peryferyjnych na procesy rozwoju dla okresu 2014-2020 były zbieżne z wynikami dotyczącymi efektów oddziaływania LGD na rozwój we wcześniejszym okresie ich funkcjonowania. Generalnie, dostrzegano przez społeczność LGD pozytywne skutki oddziaływania tych organizacji. W kontekście ewaluacji funkcjonowania LGD w okresie 2014-2020 ważne jest stwierdzenie poszerzenia zakresu dostrzeganych efektów, w tym na rozwój gospodarczy. Społeczności lokalne skupione w LGD dostrzegają potrzebę funkcjonowania tych organizacji i ich komplementarny charakter wobec innych instytucji funkcjonujących na obszarach wiejskich.
Projekt/grant: Rola instytucji i organizacji lokalnych w zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich (wsi i małych miast) : Badania statutowe WNET, WNET/KEZ/ZE3/2018

2/4
Nr opisu: 0000040262
Autorzy: Mieczysław Adamowicz.
Tytuł pracy: Theoretical and practical rural development concepts
Tytuł pracy w innym języku: Teoretyczne i praktyczne koncepcje rozwoju obszarów wiejskich
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 22, no. 3, p. 9--19
p-ISSN: 2657-781X
e-ISSN: 2657-7828

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: obszar wiejski ; polityka rozwoju ; teoria rozwoju zrównoważonego ; inteligentna wieś ; rozwój endogeniczny ; rozwój neoendogeniczny
Słowa kluczowe ang.: rural area ; rural development policy ; sustainable development theory ; smart villages ; endogenous development ; neo-endegenous development
https://rnseria.com/resources/html/article/details?id=207007
DOI: 10.5604/01.3001.0014.3452
Streszczenie: The objective of the study, on the basis of problem literature, is the presentation of theoretical concepts referring to rural development and practical support programmes of these areas available in Poland and the European Union (EU). In this context, rural areas are presented as the reference area for development policies, with particular consideration for the Cohesion Policy (CP), the Common Agricultural Policy (CAP), including the EU Rural Area Development Programme (RADP). Among the theoretical rural development concepts, particular attention was devoted to sustainable and balanced development forming the basis for shaping practical development programmes and identifying new theoretical approaches. The latter encompassed the smart rural areas concept, the resilience concept, local development programming, bottom-up endogenous development and the neo-endogenous concept of open development. It was concluded that the LEADER and LEADER+ neo-endogenous concept is an effective form of supporting rural area development, especially after the fifth extension of the EU with Central and Eastern European countries.
Streszczenie: Celem pracy jest przedstawienie aktualnych koncepcji teoretycznych odnoszących się do rozwoju obszarów wiejskich, a także praktycznych programów wsparcia rozwoju tych obszarów, prowadzonych w Polsce i Unii Europejskiej (UE). Analizę przeprowadzono na podstawie literatury przedmiotu. Przedstawiono obszary wiejskie jako przedmiot odniesienia polityk rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem polityki spójności (PS) i wspólnej polityki rolnej (WPR), w tym programów rozwoju obszarów wiejskich (PROW) UE. Wśród teoretycznych koncepcji rozwoju wsi szczególną uwagę poświęcono teorii zrównoważonego i trwałego rozwoju, jako podstawy do kształtowania praktycznych programów rozwoju i wyłaniania się nowych innowacyjnych ujęć teoretycznych. Spośród tych ostatnich przedstawiono koncepcję inteligentnych wsi, koncepcję prężności, programowania rozwoju lokalnego, oddolnego rozwoju edogenicznego oraz neo-endogeniczną koncepcję rozwoju otwartego. Uznano, że neoendogeniczna koncepcja LEADER i LEADER+ stanowi skuteczną formę wspierania rozwoju obszarów wiejskich, zwłaszcza po piątym rozszerzeniu UE na Europę Środkowo-Wschodnią.

3/4
Nr opisu: 0000037898
Autorzy: Ozgur Kaya, Wojciech Florkowski, Anna Us, Anna M. Klepacka.
Tytuł pracy: Renewable energy perception by rural residents of a peripheral EU region
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 11, issue 7, article number 2075
p-ISSN: 2071-1050

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 2.576
Punktacja ministerstwa: 100.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: renewable energy ; rural area ; survey ; logit ; probability change ; probabiblity change production
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.mdpi.com/2071-1050/11/7/2075
DOI: 10.3390/su11072075
Streszczenie: Renewable energy (RE) sources are often locally available and have the potential to lessen the rural dependence on the national power grid, reducing disruptions in power supplies and the heavy dependence on coal combustion. Poland faces an EU mandate of a 15% share of renewables in energy generation by 2020. However, the installations intended to supply several types of RE encountered local opposition, forcing a cancellation of the planned investments and stressing a need for understanding rural residents' attitudes towards RE in general. Using survey data, this paper examines the perception of RE importance among rural residents in eastern Poland. The specified empirical relationship includes the sociodemographic and economic characteristics of residents. Perceptions of the links between health and specific sources of environmental pollution and actions demonstrating energy-saving behavior serve as explanatory variables. The performance of the estimated logit equation was rigorously tested. The probability of attaching importance to RE by rural residents increases most if a respondent displayed an energy-saving behavior, has certain demographic characteristics, and links health to environmental pollution caused by coal combustion. The graphic depiction of the effects of selected variables succinctly communicates possible future programs aimed at strengthening the rural population support of RE.

4/4
Nr opisu: 0000032394
Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Ewelina Melaniuk, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Bezpieczeństwo edukacyjne studentów z obszarów wiejskich
Tytuł równoległy: Educational safety of students from rural areas
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, nr 112, s. 155--165
p-ISSN: 2081-6979

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 13.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: obszar wiejski ; bezpieczeństwo edukacyjne ; szkoła wyższa
Słowa kluczowe ang.: rural area ; safety education ; university
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2015_nr112.pdf
Streszczenie: Uczelnie pełnią misję odkrywania i przekazywania wiedzy, rozwoju kompetencji poprzez prowadzenie badań i kształcenie studentów. Podjęcie decyzji o studiach wyższych w grupie osób z obszarów wiejskich ma na celu eliminację predyspozycji wykluczenia edukacyjnego. Celem artykułu jest budowa profilu studenta z obszaru wiejskiego z uwzględnieniem płci w kontekście zaspokajania potrzeb i aspiracji edukacyjnych, służących zapewnieniu bezpieczeństwa edukacyjnego. Przy tworzeniu profilu studenta wzięto pod uwagę tylko te cechy, w których wystąpiła zależność istotna statystycznie w odniesieniu do płci. Wyniki analiz wpisują się w badania prowadzone od lat 70. XX wieku w Polsce. Zgodność wyników badań dotyczy powodów podjęcia studiów, motywów wyboru kierunków studiów oraz źródeł informacji.
Streszczenie: It is the universities' duty to discover and transmit knowledge and competences through scientific research and educating students. Decision to undertake university studies, among people from rural areas, is aimed at eliminating the possibility of educational exclusion. The aim of the article is to build a profile of a student from rural areas, divided by gender, in the context of meeting the needs and aspirations connected with education. When creating the student profile, only those characteristics that occurred statistically significant relationship with respect to gender, were taken into account. The results correspond with research conducted since the seventies of the twentieth century in Poland. There are similar results concerning the reasons to undertake tertiary education, choice of the faculties, and sources of information concerning studies.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB