AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: SCHOOL
Liczba odnalezionych rekordów: 8



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/8
Nr opisu: 0000046564
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Barbara Sokołowska.
Tytuł pracy: Determinanst of school success of polish primary school pupils : teacher's opinion
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 10, no. 3, p. 154--162
p-ISSN: 2311-0155
e-ISSN: 2413-2349

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: pupil ; school ; school success ; teacher ; younger school age
https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/7171
DOI: 10.15330/jpnu.10.3.154-162
Streszczenie: The concept of success has been known to a man since the dawn of time, and even more so today, but it can be understood in different ways. Success applies to people of all ages, genders and locations. Although the concept of success is understood in different ways, it can be assumed that most people strive in their lives to achieve the goals they have set for themselves, and therefore to succeed. It is worth noting that it is not only adults who have the opportunity for success, but also children. Therefore, paying scientific attention to pupils' school success is a need, as it pays off in adulthood with self-confidence, increased motivation to take on challenges and a sense of empowerment. For this reason, the focus of the designed research was to investigate the factors that, in the opinion of teachers, determine the achievement of school success by pupils in primary school grades I-III in eastern Poland. The main research objective was to determine the factors that condition the school success of pupils attending primary school grades I-III. The research sample consisted of 180 teachers. All the respondents worked with pupils in grades I-III and had at least 5 years of work experience in the teaching profession. A non-standardised survey questionnaire was used to obtain research data. The research was conducted at the beginning of 2023. The results from the surveys identified the most important determinants of school success for pupils in primary school grades I-III in eastern Poland. Teachers did not find that gender differentiated attitudes to learning among pupils at younger school ages or achievement of school success. The key to school success is the way the teacher works with students. It is important to choose working methods that are tailored to children's developmental levels, aptitudes and interests. Some of the interviewees indicated actions to be improved in terms of cooperation with the pupils' family environment. Knowing the relationships indicated, actions can be taken to optimise them, which will certainly be the subject of scientific reflection.

2/8
Nr opisu: 0000039734
Autorzy: Anna Jadwiga Ławnik, Zofia Kubińska, Anna Pańczuk, Jolanta Danielewicz.
Tytuł pracy: Dziecko szkolne z cukrzycą typu 1 w opinii studentów wychowania fizycznego
Tytuł pracy w innym języku: A schoolchild with type 1 diabetes in the opinion of physical education students
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 1, s. 43--52
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: cukrzyca typu 1 ; dzieci ; studenci ; szkoła ; wychowanie fizyczne
Słowa kluczowe ang.: child ; type 1 diabetes ; physical education ; school ; students
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Dziecko-szkolne-z-cukrzyca-typu-1-w-opinii-studentow-wychowania-fizycznego,119051,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/11051
Streszczenie: Streszczenie: Celem badań było poznanie wiedzy studentów wychowania fizycznego na temat: - cukrzycy typu 1, - sytuacji dziecka z cukrzycą typu 1 w szkole, - udziału dziecka z cukrzycą typu 1 w lekcjach wychowania fizycznego, - obowiązków nauczyciela wychowania fizycznego wobec ucznia z cukrzycą. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2018r. wśród 92 studentów wychowania fizycznego kończących studia na AWF w Białej Podlaskiej. Zastosowano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki: Dane przedstawiają wiedzę badanych na tematy związane z uczniem chorym na cukrzycę typu 1. Wnioski: Wiedza badanych na temat cukrzycy typu 1 jest na niewystarczającym poziomie. Większość badanych zna sytuację i potrzeby chorego dziecka w szkole. Przekonanie, że dziecko z cukrzycą może uczestniczyć w lekcjach wychowania fizycznego zadeklarowała niespełna połowa studentów. Badani studenci uważają, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien umieć zdiagnozować stany zagrażające zdrowiu ucznia z cukrzycą i udzielić mu pomocy oraz zachęcać go do systematycznego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego.
Streszczenie: Introduction: The aim of the research was to examine the knowledge of physical education students about: type 1 diabetes, the situation of a child with type 1 diabetes in school, participation of a child with type 1 diabetes in physical education classes,the duties of a physical education teacher towards a student with diabetes. Material and method. The research was carried out in 2018 among 92 physical education students graduating from Physical Education Academy in Biała Podlaska. A proprietary questionnaire was used. Results. The data presents the knowledge of the respondents on the subjects related to a student with type 1 diabetes. Conclusions. The knowledge of respondents about type 1 diabetes is insufficient. Most respondents know the situation and needs of an ill child at school. The belief that a child with diabetes can participate in physical education classes was declared by less than half of the students. The respondents believe that a physical education teacher should be able to diagnose conditions that threaten the health of a student with diabetes and provide assistance and encourage him to participate systematically in physical education classes.

3/8
Nr opisu: 0000040524
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Świadomość zdrowego odżywiania u dzieci w wieku wczesnoszkolnym a działania realizowane przez szkołę
Tytuł równoległy: Healthy eating awareness among early school children and activities undertaken by schools
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 15, no. 4 (58), s. 103--116
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: dzieci ; szkoła ; uczniowie ; wiek wczesnoszkolny ; zdrowie ; zdrowe odżywianie
Słowa kluczowe ang.: children ; pupil ; primary school ; health ; healthy eating ; school
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1568
DOI: 10.35765/eetp.2020.1558.07
Streszczenie: Żyjemy w takich czasach, że świadomość znaczenia zdrowego odżywiania jako istotnego czynnika zdrowia jest już powszechnie wiadoma. Do zadań szkoły z racji pełnionej misji edukacyjnej i wychowawczej należy kształtowanie nawyków, zachowań i postaw promujących zdrowe odżywianie. Dlatego słuszne wydaje się podjęcie i przeprowadzenie badań wśród uczniów szkoły podstawowej w celu poznania ich świadomości w zakresie zdrowego odżywiania oraz działań realizowanych przez szkoły z edukacji żywieniowej. W części empirycznej artykułu zaprezentowano analizę wyników badań przeprowadzonych wśród uczniów klas drugich i trzecich (N=170) w kilku wybranych szkołach podstawowych na terenie Powiatu Bialskiego w woj. lubelskim. Dopełnieniem badań ilościowych były badania jakościowe przeprowadzone w formie indywidualnych wywiadów z 8 nauczycielami-wychowawcami uczniów klas objętych badaniem. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników badań z jednej strony pokazała wysoki poziom wiedzy badanych uczniów w zakresie zdrowego odżywiania, na co w dużym stopniu mają wpływ atrakcyjne działania edukacyjne prowadzone przez nauczycieli, a z drugiej strony oceniła sposób odżywiania uczniów, który w wielu obszarach budzi niepokój i wymaga integracji z rodzinami.
Streszczenie: In our times, the knowledge of good nutrition as an important health factor is an element of social awareness. One of the primary responsibilities of schools, which perform educational and didactic functions, is to increase this knowledge and develop habits and attitudes promoting healthy eating. Therefore, it seems advisable to undertake and conduct research among primary school students in order to learn about their awareness of healthy eating and about nutrition education activities undertaken by schools. In the empirical part of the article, there is an analysis of the findings of the research conducted among second- and third-graders (N=170) in selected primary schools across the Biała Podlaska district in the Lublin voivodeship. The quantitative research is complemented with the qualitative research in the form of individual interviews with eight form teachers responsible for the classes covered by the study. The analysis and interpretation of the results, on the one hand, indicated a high level of pupils' knowledge of good nutrition, which is largely influenced by the interesting educational activities conducted by the teachers. On the other hand, such analysis evaluated the pupils' diet which, in many aspects, gives rise to concern and requires integration with their families.

4/8
Nr opisu: 0000036035
Autorzy: Mieczysław Adamowicz, Mariusz Pyra.
Tytuł pracy: Istota oddziaływania państwowego wyższego szkolnictwa zawodowego na rozwój społeczno-gospodarczy regionu
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, nr 55 (3/2018), s. 295--316
p-ISSN: 1898-5084

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 10.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: szkolnictwo ; kapitał ; wiedza ; rozwój ; uczelnia
Słowa kluczowe ang.: education ; capital ; knowledge ; development ; school
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3857
DOI: 10.15584/nsawg.2018.3.20
Streszczenie: Artykuł dotyczy kwestii roli państwowych wyższych szkół zawodowych dla otoczenia lokalnego i regionalnego. Legitymizacja istnienia sektora publicznego wyższego szkolnictwa zawodowego w układach lokalnych i regionalnych, jak również w całym systemie szkolnictwa wyższego, wydaje się być istotna ze względu na zmiany, które są zapowiadane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w nowej ustawie. Uczelnie pełnią istotną rolę dla całej gospodarki. Rola szkoły wyższej jako dostawcy wiedzy i "producenta innowacji", w kontekście państwowych wyższych szkół zawodowych wydaje się być naturalną ścieżką rozwoju. Poszukiwanie istoty oddziaływania państwowych wyższych szkół zawodowych na wielowymiarowe zjawisko rozwoju społeczno-gospodarczego na poziomie lokalnym i regionalnym wymaga dokonania wyboru kierunku rozważań. Najbardziej użyteczna i prezentująca ważne, z punktu widzenia autorów, aspekty wspomnianego oddziaływania, jest koncepcja gospodarki opartej na wiedzy i koncepcja kapitału ludzkiego i społecznego. Wszystkie te koncepcje doskonale odzwierciedlają istotę oddziaływania państwowych wyższych szkół zawodowych na poziomie lokalnym i regionalnym, dając tym samym podstawy do powiązania go z koncepcjami zrównoważonego rozwoju. Wykorzystanie tych koncepcji pozwoli według autorów określić oddziaływanie tych niematerialnych czynników na zrównoważony rozwój w skali lokalnej i regionalnej. Celem artykułu jest przeprowadzenie na poziomie teoretycznym określenia istoty oddziaływania wyższych uczelni zawodowych na zrównoważony rozwój układów lokalnych i regionalnych poprzez budowanie kapitału ludzkiego, kapitału społecznego w ramach gospodarki opartej na wiedzy w regionach wykazujących skłonność do dyfuzji innowacji i regionów uczących się. Praca powstała przy wykorzystaniu narzędzi badawczych obejmujących techniki desk research, w tym analizy piśmiennictwa krajowego i zagranicznego, a także analizy publikacji, raportów, strategii powiązanych z zakresem i tematem artykułu.
Streszczenie: The article deals with the role of state higher vocational schools in the local and regional environment. The legitimacy of the existence of public sector higher education in local and regional systems as well as in the whole higher education system seems to be significant due to the changes announced by the Ministry of Science and Higher Education in the new law. Universities are important for the economy as a whole. The role of higher education as a knowledge provider and "innovation producer" in the context of state higher education institutions seems to be a natural path of development. The search for the essence of the impact of state higher vocational schools on the multidimensional phenomenon of socio-economic development at the local and regional level requires selection of the direction of reflection. The most useful and important aspects of this impact from the point of view of the authors are the concept of a knowledge economy and the concept of human and social capital. All these concepts perfectly reflect the essence of the impact of state higher vocational schools at local and regional level, thus providing the basis for linking it with sustainability concepts. Using these concepts will allow authors to determine the impact of these intangible factors on local and regional sustainability. The aim of this paper is to carry out, on a theoretical level, research of the impact of higher education institutions on the sustainable development of local and regional systems by building human capital and social capital in a knowledge-based economy in regions prone to diffusion of innovation and learning regions. The work was created using research tools including desk research techniques, including analyses of national and foreign literature, as well as analysis of publications, reports, strategies related to the scope and topic of the article.

5/8
Nr opisu: 0000036502
Autorzy: Zbigniew Ciekanowski, Marian Kopczewski, Andrzej Marjański, Marcin Płucienniczak.
Tytuł pracy: Przemoc i agresja w szkole - bezpieczeństwo w polskiej szkole na podstawie badań, (cz. II)
Tytuł równoległy: Violence and aggression at school - safety in Polish school on the basis of tests (part II)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. XIX, z. 8, cz. 2, s. 385--400
p-ISSN: 1733-2486
e-ISSN: 2543-8190

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 14.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo ; przemoc ; agresja ; szkoła ; badanie ; zapobieganie
Słowa kluczowe ang.: safety ; violence ; aggression ; school ; research ; prevention
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIX-8-2.pdf
Streszczenie: Feeling and ensuring security in a Polish school is still a valid and very important topic. It is one of the most difficult problems faced by teachers and directors of Polish schools. Nowadays, when life is full of diversity, it is difficult to avoid contact with the world of violence and threats. Teachers and school principals, wanting to cope with the existing problems, are doomed to constantly search for newer solutions to ensure safety, especially in primary school and junior high schools. Considering the above considerations it is indicated that the sense of safety of students is largely dependent on the school providing it as the institution responsible for the development and shaping of the growing generation. The authors recognize the validity of the subject in the research, the results of which are presented in the article.

6/8
Nr opisu: 0000036501
Autorzy: Marian Kopczewski, Zbigniew Ciekanowski, Marcin Płucienniczak, Andrzej Marjański.
Tytuł pracy: Przemoc i agresja w szkole - uwarunkowania, profilaktyka i zwalczanie, (cz. I)
Tytuł równoległy: Violence and aggression at school - consitions, prevention and combating (part I)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. XIX, z. 8, cz. 2, s. 369--384
p-ISSN: 1733-2486
e-ISSN: 2543-8190

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 14.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo ; przemoc ; agresja ; profilaktyka ; zwalczanie ; szkoła
Słowa kluczowe ang.: security ; violence ; aggression ; prevention ; combating ; school
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIX-8-2.pdf
Streszczenie: In the modern world, violence and aggression among young people are increasingly common phenomena caused by many reasons These include (but is not limited to) biological factors inherent in the child itself, violence from the closest surrounding (the guardians' repressions as a means of education), as well as environmental factors, including school. The acts of aggression are often directed at random persons and not involve any personal accounts. The phenomena related to aggression and violence in the school environment are the subject of detailed analyzes and studies of the Ministry of Education, which consistently introduces systemic solutions aimed at limiting their size. A school is a place where a child learns, acquires new experiences, shapes their relations with the environment. How the young person will behave in a mature life depends on the proper implementation of the programs at school.

7/8
Nr opisu: 0000033172
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo - przykłady z praktyki szkolnej
Tytuł równoległy: The socialisation process in multicultural classrooms - examples of educational practices
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 11, no. 4 (42), s. 39--50
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczniowie ; proces socjalizacji ; szkoła ; klasa międzykulturowa ; uchodźcy
Słowa kluczowe ang.: pupils ; socialisation process ; school ; multicultural classroom ; refugees
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/658
DOI: 10.14632/eetp.2016.11.42.39
Streszczenie: Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym wszystkie dzieci przebywające na terytorium Polski objęte są obowiązkiem szkolnym, dotyczy to również dzieci uchodźców, które przybyły razem ze swoimi rodzicami. W szkole dzieci uczą się języka polskiego, nawiązują pierwsze kontakty, przełamują bariery, uprzedzenia, kształtują swoją osobowość i postawy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie pracy dydaktyczno-wychowawczej wybranych szkół w procesie socjalizacji dzieci uczęszczających do klas zróżnicowanych kulturowo. Problematyka badawcza dotyczyła relacji dzieci w klasach międzykulturowych, działań i czynników zakłócających proces socjalizacji dzieci obcojęzycznych. W celu zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad nieskategoryzowany wśród nauczycieli. Badania zostały przeprowadzone w wybranych szkołach podstawowych w powiecie bialskim. Na podstawie zgromadzonych wyników można stwierdzić, że proces ten przebiega bez większych zakłóceń. Współpraca między szkołą a rodzinami, które chcą mieszkać w Polsce, pomaga w procesie socjalizacji dzieci z rodzin cudzoziemców. Zaobserwowano wiele czynników pozytywnie kształtujących socjalizację dzieci uchodźców i dzieci polskich, co nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla ich rozwoju osobistego, jak i dla całego społeczeństwa.
Streszczenie: In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. 'e research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.

8/8
Nr opisu: 0000046110
Autorzy: Dominika Wysokińska.
Tytuł pracy: Wybrane aspekty organizacji wychowania fizycznego uczniów z niepełnosprawnością
Tytuł równoległy: Chosen aspects of the organization of physical education of students with disabilities
Tytuł całości: W: Aktywizacja osób z niepełnosprawnością : wybrane problemy medyczne i kultury fizycznej, T. 1 / red. nauk. Elżbieta Rutkowska, Maciej Płaszewski
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2014
Strony zajęte przez pracę: S. 182-193
ISBN: 978-83-61509-28-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; szkoła ; uczeń niepełnosprawny ; wychowanie fizyczne
Słowa kluczowe ang.: physical education ; school ; student with disability
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB