Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
SECONDARY SCHOOL Liczba odnalezionych rekordów: 3
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: W dobie konsumpcjonizmu podejmowanie aktywności fizycznej (AF) wydaje się dla wielu osób przeżytkiem, tymczasem jest koniecznością. "Nowy", aktywny tryb życia wymaga wielu wyrzeczeń i zmian dotychczasowych przyzwyczajeń. Stąd tak ważne jest wykształcenie w młodych ludziach potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu, potrzeby podejmowania systematycznych codziennych wysiłków fizycznych. Jednym z propagatorów aktywności fizycznej wydaje się być nauczyciel wychowania fizycznego, który powinien stanowić dla ucznia konstruktywny wzorzec osobowościowy. Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w bialskich szkołach ponadpodstawowych na temat aktywności fizycznej ich uczniów. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Wyniki: Zapytano nauczycieli o aspekty, na które ich zdaniem pozytywnie wpływa aktywność fizyczna podejmowana przez uczniów. Analizie poddano również motywy i bariery podejmowania przez młodzież AF. Wnioski: Ankietowani uważają, że uczniowie charakteryzują się średnim poziomem sprawności fizycznej. Główną barierą podejmowania przez młodzież AF okazał się brak chęci, zaś głównym czynnikiem motywującym - dbałość o kondycję fizyczną. Streszczenie: In the age of consumerism, undertaking physical activity seems to many people to be a remnant, while it is a necessity. The "new", active lifestyle requires many sacrifices and changes in existing habits. That is why it is so important to educate young people about the need to spend their free time actively, the need to make systematic daily physical efforts. One of the promoters of physical activity seems to be a physical education teacher, who should be a constructive personality model for a student. Material and methods: The research was conducted by means of a diagnostic survey with the use of a proprietary questionnaire. Results: We asked teachers about the aspects which in their opinion are positively influenced by the physical activity undertaken by the students. The analysis was also conducted on the motives and barriers of AF undertaken by youth. Conclusions: The respondents believe that students have an average level of physical fitness.
2/3
Nr opisu: 0000037219 Autorzy: Jan Junger, Ferdinand Salonna, Józef Bergier, Andrea Junger, Karel Frömel, Pongrác Ács, Barbara Bergier. Tytuł pracy: Physical activity and Body-Mass-Index relation in secondary-school students of the Visegrad region Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, Vol. 19, suppl. issue 1, p. 235--241 p-ISSN: 2247-8051 e-ISSN: 2247-806X Uwagi: Na wykazie czasopism MNiSW z 13.07.2019 poz. 24292 i 18.12.2019 poz. 24299 z ISSN 1582-8131, e-ISSN 2006-2483. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 70.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: IPAQ ; adolescence ; secondary school ; physical activity ; V4 region ; Central Europe Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Inne bazy podające opis:
Scopus
https://efsupit.ro/images/stories/ianuarie2019/Art%2035.pdf DOI: 10.7752/jpes.2019.s1035 Streszczenie: Background: One of the greatest problems of the contemporary society is obesity that manifests itself across all age categories. It is, however, in a direct contradiction to the increase of scientifically proven effects of physical activity (hereinafter referred to as 'PA') on the reduction and elimination of obesity. The question to be asked is: What is the impact of PA on BMI of the monitored study participants? Objective: The objective of our research was to analyse the relationship between physical activity (PA) and the body mass index (BMI) of 15-17-yearsold secondary-school students in four countries of the Visegrad group (V4). Material and method: The research was conducted in 2015 and the research sample concerned 2,499 students. Due to incomplete data, or, errors in answers, the statistic processing of the data included only 2,140 students, out of which 880 boys (41 %) and 1,260 girls (58.9 %). The information was gathered by means of an extended version of standardised International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). The questionnaires were filled online while at school using the INDARES internet-based system. For the statistical processing of data, we used the methods of ANOVA, Pearson's correlation coefficient, Kruskal-Wallis Test, and Mann Whitney U Test. Results: The achieved results confirmed significant differences in engaging in PA on the part of boys (p=0.01). There are also differences between grades, and in boys also in different forms of strain; in girls only in the overall volume of PA (0.01). In the context of individual countries, significant differences exist in both boys and girls equally. Pupils from the Slovak Republic report the highest levels of PA, while those form Hungary report the lowest PA (p=0.01). When evaluating overall BMI as well as BMI in individual countries, the difference between genders has been confirmed to the boys' disadvantage (p=0.01). This statement also applies to comparison of individual countries, where the Czech students have the highest BMI and the Slovak students the lowest. Conclusion: Overall, as well as in terms of specific grades, boys are more physically active than girls. In all cases, they also have higher BMI. No significant relation has been proven between the volume and intensity of PA and BMI in both genders. Projekt/grant: Aktywność fizyczna i rekreacyjna oraz sposób odżywiania młodzieży z państw wyszehradzkich (Physical and recreational activity as well as diet of young people from V4 countries) : Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki w ramach Grantów Standardowych, no. 21420053
3/3
Nr opisu: 0000033061 Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk. Tytuł pracy: Differences in health behaviours among junior high school students from selected schools in County Bialski regarding gender Tytuł całości: W: Health for public, public for health. Heath systems in V4 countries / ed. Piotr Romaniuk, Elżbieta Grochowska-Niedworok Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 207-218 ISBN: 978-83-65272-24-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,6 Praca recenzowana Słowa kluczowe ang.: health behavior ; pupils ; secondary school Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/87/Health%20for%20Public,%20Public%20for%20Health.pdf Streszczenie: Health for most people is the most precious value, but not every one of us acts so as to enjoy it to the late years of his/her life. The work, which, among oders, education, the maintenance of good health should begin at an early age of the child and continue especially in adolescence. the aim of the study was to find differences in behaviour towards health of girls and boys in a lower secondary school. the study was carried out by diagnostic survey with the use of a questionnaire. The survey included questions regarding, among others, subjective assessment of the state of health and physical activity, the attitude to following the principles of a healthy lifestyle and diet. There were questioned 393 lower secondary school pupils from the district of Biała Podlaska. the boys statistically significantly are more likely than girls to evaluate better both their health status (p = 0,013) and the level of physical activity (p = 0,001). The analysis showed the eistence of statistical diferences between the number of meals consumed by the subjects in favbour of boys. In contrast, girls rarely eat the fas-food type of meal. The research results showed that education to a healthy lifestyle should be continued in lower seconday school. Adolescence is the second period, after the growth, in which great changes occur in the physical, mental and social development, and neglecting the health education may results in many diseases later in lie.