AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: SOCIAL ATTITUDE
Liczba odnalezionych rekordów: 1



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/1
Nr opisu: 0000044032
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn, Anna Pańczuk, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Postawy społeczne studentów wobec osób z niepełnosprawnościami
Tytuł pracy w innym języku: Students' social attitudes of students towards people with disabilities
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, nr 2, s. 33--48
p-ISSN: 1642-1981

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; postawa społeczna ; Skala Postaw wobec Osób Niepełnosprawnych ; studenci
Słowa kluczowe ang.: Attitude Scale Towards Persons with Disabilities ; disabled people ; social attitude ; students
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.5604/01.3001.0015.9455
Streszczenie: Wstęp: Wyrazem rozwoju kultury i moralności współczesnego człowieka jest jego postawa wobec jednostek różniących się od niego, postawa tolerancji dla heterogeniczności. W związku z tym temat postaw wobec osób z niepełnosprawnościami wymaga ciągłego aktualizowania i uzupełniania. Celem przedstawianych badań było okreslenie postaw studentów wobec osób z niepełnosprawnościami oraz czynników socjodemograficznych, które mają na nie wpływ. Metody: Zastosowano Skalę Postaw wobec Osób Niepełnosprawnych (PWON) Andrzeja Sękowskiego. W badaniu wzięło udział 844 studentów. Badania przeprowadzono w 2021 roku. Rezultaty: Średni wynik zastosowanej skali wyniósł 121.6+ / -26,8 pkt. Wykryto istotną zależność między ogólnym poziomem postaw wobec osób z niepełnosprawnościami a płcią i reprezentowaną dziedziną nauki. Bardziej pozytywne postawy prezentowały kobiety oraz studenci nauk społecznych. Zaobserwowano równiez wzrost pozytywnego poziomu postaw wraz z wiekiem badanych. Nie wykryto istotnych zależności między ogólnym poziomem postaw wobec osób z niepełnosprawnościami a miejscem zamiekszania oraz rokiem studiów; zauważono natomiast istotne różnice zmiennych socjodemograficznych w przypadku poszczególnych twierdzeń skali. Wnioski: W kształćeniu studentów powinny znaleźć się nie tylko treści związane z poznaniem funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami i skutków negatywnych postaw społecznych w ich zyciu, lecz także działania budujące tolerancje i otwartość na osoby posiadające deficyty.
Streszczenie: Introduction: An expression of the development of culture and morality of modern man is his/her attitude towards individuals who differ from him/her, an attitude of tolerance of heterogenity. Accordingly, the topic of attitudes toward people with disabilities requires constant updating and supplementation. The purpose of the research presented here was to determine students' attitudes toward people with disabilities and the sociodemographic factors that influence them. Methods: The Scale of Attitudes Towards Disabled Persons (PWON) by Andrzej Sękowski was used. The study involved 844 students and the research was conducted in 2021. The results: The mean result of the scale used was 121.6+ / -26,8 points. A significant correlation was found between the general level of attitudes towards people with disabilities and gender and the fields of study represented by the surveyed students. More positive attitudes were presented women and students of social sciences. Postitive attitudes were also observed to increase with the age of the respondents. No significant relationships were found between the general level of attitudes towards people with disabilities and the place of residence, or the year of study, but significant differences in socio-demographic variables were noticed in the case of individual statements of the scale. Conclusions: The education of students should include not only the content related to learning about the functioning of people with disabilities and the effects of negative social attitudes in their lives, but also activities building tolerance and openness to people with deficits.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB