AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: TEACHER
Liczba odnalezionych rekordów: 24



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/24
Nr opisu: 0000047345
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Barbara Sokołowska, Izabela Krystyna Dąbrowska.
Tytuł pracy: Health-promoting models of behavior of foreign children in Polish schools : research study
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024, Vol. 11, no. 1, p. 173--183
p-ISSN: 2311-0155
e-ISSN: 2413-2349

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe ang.: behaviour ; foreign students ; health-promoting behaviors ; pedagogical observation ; primary school ; teacher
https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/7849
DOI: 10.15330/jpnu.11.1.173-183
Streszczenie: The article presents the results of the research concerning pedagogical observations of selected features characterizing the health-promoting models of behaviour in children and adolescents. The observations were conducted by teachers working in primary schools in Poland. The selection of the sample for the study was purposeful as it targeted foreign students attending primary schools in Poland in rural or urban areas. Altogether, the teachers carried out 211 pedagogical observations, which were then subjected to statistical analysis. Taking up the research topic in the assessment of health-promoting models of behaviour in children and adolescents is a current scientific issue due to the fact that the above-mentioned models of behaviour constitute the basis for the proper development of young people and determine the state of human health in childhood, as well as adulthood. On the other hand, conducting the research on a group of foreign children who came to Poland in recent years, mainly from Ukraine, will help diagnose their learned behaviours in times when they lack peaceful life. The research results will be helpful in school practice for Polish teachers in undertaking targeted educational activities and, if necessary, conducting interventions for those in need of support. Health-promoting models of behaviour are indicators of attitudes towards health, which result from the values adopted by individuals. Therefore, the need to advise, support and help young people to shape them properly should be emphasized.
Projekt/grant: Wpływ sytuacji wojny na edukację i zachowania uczniów pochodzenia ukraińskiego kształcących się w Polsce i na Ukrainie : Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, BPN/GIN/2023/1/00017/U/0001

2/24
Nr opisu: 0000047067
Autorzy: Karolina Sienkiewicz.
Tytuł pracy: Non-verbal communication of the teacher towards students in the process of education and upbringing
Tytuł pracy w innym języku: Komunikacja niewerbalna nauczyciela względem uczniów w procesie edukacji i wychowania
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024, T. 18, nr 1, s. 98--110
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: komunikacja interpersonalna ; komunikacja niewerbalna ; nauczyciel ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: interpersonal communication ; non-verbal communication ; students ; teacher
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Komunikacja-niewerbalna-nauczyciela-wzgledem-uczniow-w-procesie-edukacji-i-wychowania,183618,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/183618 Artykuł (PDF)Referencje (42)
Streszczenie: Interpersonal communication is an inseparable element of human existence. It is extremely important from the pedagogical point of view in the teacher-student relationship. The article reviews the literature in the field of non-verbal communication between the teacher and the student. Both verbal and non-verbal communication play an important role, interacting with each other. Effective communication depends on the non-verbal aspect. Non-verbal communication affects the teacher's relationship with students, as well as motivation for action and optimization of teaching. Material and methods: The article is of a review nature. Results: An attempt was made to discuss the non-verbal communication of the teacher with the pupils on the basis of the existing literature on the subject. Conclusions: Non-verbal communication in the teacher-student relationship is an important component of the educational process; the teacher, through non-verbal code, transmits an emotional charge, which is a component of both the relationship, the classroom atmosphere and the motivation to learn.
Streszczenie: Komunikacja interpersonalna to nierozłączny element ludzkiej egzystencji. Jest on niezwykle istotny z pedagogicznego punktu widzenia w relacji nauczyciel-wychowanek. W artykule dokonano przeglądu literatury z zakresu komunikacji niewerbalnej między nauczycielem a uczniem. Zarówno komunikacja werbalna jak i niewerbalna odgrywają istotną rolę, wzajemnie na siebie oddziałując. Efektywne komunikowanie uzależnione jest w aspekcie niewerbalnym m. in. od mimiki nauczyciela, gestów, spojrzenia, dotyku czy przestrzeni i odgrywa znaczącą rolę w procesie edukacji i wychowania. Komunikacja niewerbalna wpływa na relację nauczyciela z uczniami, a także na motywację do działań i optymalizację nauczania. Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowy. Wyniki: Podjęto próbę omówienia komunikacji niewerbalnej nauczyciela z wychowankami na podstawie dotychczasowej literatury przedmiotu. Wnioski: Komunikowanie niewerbalne w relacji nauczyciel - uczeń to istotny komponent procesu edukacji, nauczyciel po przez kod niewerbalny transmituje ładunek emocjonalny, który jest składową zarówno relacji, atmosfery klasowej jak i motywacji do nauki.

3/24
Nr opisu: 0000045640
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Martina Fasnerová, Renáta Bernátová.
Tytuł pracy: Attitudes and motives for choosing to become a teacher: a comparative analysis of self-assessments of female aspirant early years teachers in Polish, Slovak and Czech universities
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023
p-ISSN: 0300-4279
e-ISSN: 1475-7575

Uwagi: Early view.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Wskaźnik Impact Factor ISI: 1.000
Słowa kluczowe ang.: choice ; early childhood education ; profession ; self-assessment ; teacher ; teaching studies
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03004279.2023.2182163
DOI: 10.1080/03004279.2023.2182163
Streszczenie: In recent years a number of European countries have been seeking to both improve and harmonise the quality of Higher Education provision, including in the area of Teacher Education. In light of these developments, the research reported in this article addresses the motives of female students in Polish, Czech and Slovak universities in choosing to study early childhood education (early years) teaching and their self-assessment of their preparation for the teaching profession. A preliminary analysis of curricula in the field of early childhood education in the three countries involved in the study showed that most major subjects in all three countries appear to meet the same or similar standards and require similar levels of knowledge, skills, competences. Responses to the research tool indicated that the majority of the respondents made the choice of training to be an Early Years practitioner because of a positive commitment to the profession. The responses of the female students who responded to the survey varied in relation to the students' self-assessment of their preparation for the profession of early childhood education teacher and differed by country, which will be a cause for academic discussion and further research to discover the determinants of the observed differences.

4/24
Nr opisu: 0000047019
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Barbara Sokołowska, Jurate Danieliene.
Tytuł pracy: Cooperation between the educational institution and the family of a child with disabilities
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, nr 8, p. 102--111
p-ISSN: 2538-7928
e-ISSN: 2538-7960

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Słowa kluczowe ang.: cooperation ; educational institution ; parents ; pupil with disabilities ; teacher
http://ojs.kvk.lt/index.php/SVV/article/view/289
DOI: 10.52320/svv.v1iVIII.289
Streszczenie: Taking care of the well-being of pupils with disabilities, schools and teachers look for new forms of collaboration in order to meet the expectations of parents and their children who, for various reasons, require additional care. This was the reason for starting the research on the cooperation between teachers and parents. The research aim was to recognise the needs of parents and teachers with regard to their collaboration and to determine the actual forms of this cooperation present in the surveyed entities. The above-mentioned issues were taken into account when conducting a diagnostic survey on the process of cooperation between teachers and parents in selected primary schools educating children and young disabled people. The research covered primary schools attended by pupils with disabilities coming from the city of Biała Podlaska in the province of Lublin. Research has shown that there are some factors that inhibit the collaboration of the school with parents bringing up children with disabilities. However, some factors that positively influence the process of cooperation have also been observed. The factors were indicated by both parents and teachers.

5/24
Nr opisu: 0000046564
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Barbara Sokołowska.
Tytuł pracy: Determinanst of school success of polish primary school pupils : teacher's opinion
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 10, no. 3, p. 154--162
p-ISSN: 2311-0155
e-ISSN: 2413-2349

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe ang.: pupil ; school ; school success ; teacher ; younger school age
https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/7171
DOI: 10.15330/jpnu.10.3.154-162
Streszczenie: The concept of success has been known to a man since the dawn of time, and even more so today, but it can be understood in different ways. Success applies to people of all ages, genders and locations. Although the concept of success is understood in different ways, it can be assumed that most people strive in their lives to achieve the goals they have set for themselves, and therefore to succeed. It is worth noting that it is not only adults who have the opportunity for success, but also children. Therefore, paying scientific attention to pupils' school success is a need, as it pays off in adulthood with self-confidence, increased motivation to take on challenges and a sense of empowerment. For this reason, the focus of the designed research was to investigate the factors that, in the opinion of teachers, determine the achievement of school success by pupils in primary school grades I-III in eastern Poland. The main research objective was to determine the factors that condition the school success of pupils attending primary school grades I-III. The research sample consisted of 180 teachers. All the respondents worked with pupils in grades I-III and had at least 5 years of work experience in the teaching profession. A non-standardised survey questionnaire was used to obtain research data. The research was conducted at the beginning of 2023. The results from the surveys identified the most important determinants of school success for pupils in primary school grades I-III in eastern Poland. Teachers did not find that gender differentiated attitudes to learning among pupils at younger school ages or achievement of school success. The key to school success is the way the teacher works with students. It is important to choose working methods that are tailored to children's developmental levels, aptitudes and interests. Some of the interviewees indicated actions to be improved in terms of cooperation with the pupils' family environment. Knowing the relationships indicated, actions can be taken to optimise them, which will certainly be the subject of scientific reflection.

6/24
Nr opisu: 0000044837
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová.
Tytuł pracy: Edukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce : ujęcie komparatywne
Tytuł pracy w innym języku: Education of pupils at ealier school ages in Slovakia and in Poland : a comparative review
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 288-300
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; kształcenie zintegrowane ; młodszy wiek szkolny ; nauczyciele ; program nauczania ; uczniowie
Słowa kluczowe ang.: curriculum ; earlier school age ; early childhood education ; integrated education ; pupils ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Edukacja-uczniow-w-mlodszym-wieku-szkolnym-na-Slowacji-i-w-Polsce-n-ujecie-komparatywne,153384,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/153384
Streszczenie: Celem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach oświatowych obu państw. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce. Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów nauczania. Wnioski: W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi, kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania. Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.
Streszczenie: The aim of the joint Polish-Slovak research undertaken was to familiarise Polish and Slovak students with the education of pupils at an earlier school age in the educational systems of both countries. Material and methods: The research was conducted in 2022 at the University of Prešov in the Slovak Republic and the Bialska Academy of Applied Sciences of John Paul II in Poland. Due to the issue under study, the method of document analysis was used. Results: The research provided facts about similarities and differences regarding early childhood education in Poland and Slovakia. They refer to the educational model. Conclusions: Different educational concepts are implemented in both countries, they show the directions of educational changes, the role of teachers, as well as references to the pupil himself as the main subject of education. These differences are conditioned by a number of factors, including historical factors, the directions of the educational reforms carried out.

7/24
Nr opisu: 0000044344
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Magdalena Szydłowska.
Tytuł pracy: Ocena gotowości dzieci do podjęcia nauki szkolnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego (reminescencje z czasu pandemii)
Tytuł pracy w innym języku: Assessment of children's readiness for school by preschool teachers (reminiscences from the time of the pandemic)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 190--204
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dziecko ; gotowość szkolna ; nauczyciel ; umiejętności szkolne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: preschool child ; school readiness ; school skills ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ocena-gotowosci-dzieci-do-podjecia-nauki-szkolnej-przez-nauczycieli-wychowania-przedszkolnego,151708,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/151708
Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. "słabe punkty" edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach.
Streszczenie: The aim of the undertaken research was to find out the assessment carried out by preschool education teachers on the school readiness of children during the pandemic. Material and methods: The research was carried out by the method of survey using the author's questionnaire survey among 90 teachers in kindergartens on the territory of Biała Podlaska and Biała district. Results: The data analysis revealed the so-called "weak points" of distance education in pre-school. Teachers in the conducted assessment indicated skills which some children did not master, especially in the emotional and social sphere, while the skills mastered by them in the cognitive sphere were assessed very well. Conclusions: It was noted the need to look for new solutions and tools in working with preschool children in conditions of remote education, so that the assessment of school readiness is based not only on the observation of children but on their various activities and free play.

8/24
Nr opisu: 0000044834
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Świadomość wyboru kierunku studiów nauczycielskich. Analiza komparatywna motywów studentek z Polski, Czech i Słowacji
Tytuł pracy w innym języku: Awareness of choosing a teaching course of study. A comparative analysis of the motives of female students from Poland, the Czech Republic and Slovakia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 248--260
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: motywy ; nauczyciel ; szkolnictwo wyższe ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; zawód
Słowa kluczowe ang.: choosing a profession ; higher education ; motives ; pre-school education ; profession ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Swiadomosc-wyboru-kierunku-studiow-nauczycielskich-Analiza-komparatywna-motywow-studentek,152258,0,1.html
DOI: 10/29316/rs/152258
Streszczenie: Nauczyciel wychowania przedszkolnego, to nauczyciel uczący dzieci w wieku 3-6 lat. Z uwagi na ten wiek, w którym kształtują się procesy poznawcze rzutujące na całe przyszłe życie dziecka, nauczyciel powinien wybrać ten zawód świadomie i powinien być do niego odpowiednio przygotowany. Celem podjętych badań empirycznych było ustalenie motywów, którymi kierują się obecnie studenci wybierając kształcenie nauczycielskie. Materiał i metody: Badania przeprowadzono wśród 230 studentek z trzech ośrodków uniwersyteckich w Polsce, Słowacji i Czechach. Z racji badanej problematyki i terenu badań posłużono się autorskim narzędziem badawczym, poprzedzonym badaniem pilotażowym i procesem jego walidacji. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących okoliczności wyboru kształcenia nauczycielskiego. Studia pedagogiczne w większości wybierają kobiety ze wsi i małych miast. Wnioski: Wyniki badań pokazały, że zdecydowana większość badanych studentek wybiera studia nauczycielskie świadomie z przyczyn, które można uznać za pozytywne.
Streszczenie: In view of this age when cognitive processes affecting the whole future life of the child are formed, the teacher should choose this profession consciously and should be adequately prepared for it. The aim of the research undertaken was to determine the motives that currently guide students in choosing teacher. Material and methods: The study was conducted among 230 female students from three university centres in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Due to the issue under study and the research area, an author's research tool was used, preceded by a pilot study and its validation process. Results: The research provided facts about similarities and differences regarding the circumstances of choosing teacher education. The majority of women from rural areas and small towns choose to study teaching. Conclusions: The results of the study showed that the vast majority of the female students surveyed choose teacher education deliberately for reasons that can be considered positive.

9/24
Nr opisu: 0000043985
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Wpływ podwójnego lockdownu na edukację uczniów szkół podstawowych i ich zachowanie po powrocie do szkoły w opinii nauczycieli
Tytuł równoległy: The impact of the double lockdown on the education of primary school pupils and their behaviour after returning to school in the opinion of teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 15, s. 191--208
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: edukacja zdalna ; nauczyciel ; pandemia ; uczeń ; umiejętności informatyczne
Słowa kluczowe ang.: IT skills ; pandemic ; remote education ; student ; teacher
https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/939
DOI: 10.19251/sej/2022.15(12)
Streszczenie: W związku z realizacją kształcenia w formie zdalnej na niespotykaną dotąd skalę nasunęły się pytania o jej jakość i przebieg oraz o zachowanie uczniów po powrocie do szkoły z lockdownu. Tego typu sytuacja była motywacją do przeprowadzenia badań pedagogicznych, których głównym celem było poznanie opinii nauczycieli na temat kształcenia w formie zdalnej, rozpoznanie ich priorytetów oraz oceny zachowania uczniów po powrocie z lockdownu do szkoły. Badaniem objęto chętnych nauczycieli (N=60) ze szkół podstawowych z terenu dwóch miast: Białej Podlaskiej i Częstochowy. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy nauczycieli na założony cel badań. Okazało się, że nauczyciele widzą dobre strony tej formy kształcenia, głównie związanej z doskonaleniem umiejętności informatycznych uczniów klas I-VIII, ale sprecyzowali też jej słabe strony. Wskazali kilka istotnych rekomendacji, z których mogą w przyszłości skorzystać osoby ze środowisk edukacyjnych, co jest ważne, biorąc po uwagę fakt, że żyjemy w warunkach nieprzewidywalnych oraz aby jednocześnie zapobiec pojawiającym się z tego powodu trudnościom.
Streszczenie: Due to the implementation of remote education on an unprecedented scale, questions arose about its quality and course, and about the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. This type of situation was a motivation for conducting pedagogical research, the main aim of which was to learn about teachers' opinions on remote education, to identify their priorities and to evaluate the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. The study included teachers (N = 60) from primary schools in the area of two cities: Biała Podlaska and Częstochowa. The results of the research made it possible to get to know the opinion of the surveyed group of teachers on the assumed research goal. It turned out that teachers see the good sides of this form of education, mainly related to improving IT skills of students in grades 1-8, but they also specified its weaknesses. They identified several important recommendations that could be used by people from educational backgrounds in the future, which is important given the fact that we live in unpredictable conditions and at the same time to prevent difficulties arising from this.

10/24
Nr opisu: 0000044338
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Grygiel.
Tytuł pracy: [Nie]wiedza dzieci w wieku przedszkolnym o pandemii COVID-19 w świetle opinii rodziców i nauczycieli
Tytuł pracy w innym języku: [No] knowledge of pre-school children on the COVID-19 pandemic in the light of parents and teachers' opinions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 234--247
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; dzieci ; nauczyciel ; pandemia ; przedszkole ; rodzice ; stan wiedzy ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; COVID-19 ; kindergarten ; level of knowledge ; pandemic ; parents ; preschool child ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/-Nie-Wiedza-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-no-pandemii-COVID-19-n-w-swietle-opinii,150591,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/150591
Streszczenie: Głównym celem badań uczyniono poznanie ich wiedzy albo niewiedzy o pandemii, o zasadach bezpiecznego zachowania, o transmisji wirusa. Opracowanie autorskich narzędzi badawczych wynikało z obiektywnego faktu, ponieważ do wymienionej problematyki badań na stan obecny nie stwierdzono standaryzowanych narzędzi pomiaru. Wyniki badań ujawniły wiedzę dzieci na temat skutków zakażenia wirusem i pandemii oraz pozwoliły dostrzec luki i potrzebę jej uzupełniania, co z pewnością będzie motywacją do kontynuacji badań. Materiał i metody: Badania sondażowe, zastosowano dwa rodzaje narzędzi badawczych: autorski kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców i karty pracy adresowane do dzieci. Wyniki: Wyniki badań przeprowadzonych w badanej grupie rodziców wychowujących dzieci w wieku 5-6 lat pokazały, że rodzice w czasie pandemii w stosunku do dzieci musieli się podjąć realizacji nowych zadań. Wnioski: Stan wiedzy dzieci w wieku 5-6 lat dotyczący pandemii i zrozumienia przez nie zagadnień dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa jest na wysokim poziomie, co z pewnością mogą zawdzięczać swoim swoim rodzicom i nauczycielom przedszkola.
Streszczenie: The main aim of the research was to find out about their knowledge or ignorance about the pandemic, about the principles of safe behavior, about virus transmission. The development of the proprietary research tools resulted from an objective fact, because no standardized measurement tools were found for the aforementioned research problems. Material and methods: Surveys, two types of research tools were used: an original questionnaire for parents and worksheets for children. Results: The results of the research carried out in the studied group of parents bringing up children aged 5-6 showed that during the pandemic in relation to their children, parents had to undertake new tasks. Conclusions: The knowledge of children aged 5-6 about the pandemic and their understanding of safety issues is at a high level, which they can certainly owe to their parents and kindergarten teachers

11/24
Nr opisu: 0000042587
Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Agnieszka Doluk, Anna Lipińska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Nauczanie Jana Pawła II w świadomości nauczycieli - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: Teachers' awareness of the teachings of Pope John Paul II
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji przedszkolnej XXI wieku / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Vladimir Gerka
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 183-199
ISBN: 978-83-66597-13-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 28979
Liczba arkuszy: 0,72
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; nauczanie ; nauczyciel ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie ; Jan Paweł II
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; pedagogical observation ; primary school ; teacher ; upbringing ; John Paul II
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

12/24
Nr opisu: 0000042552
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Motywy wyboru zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej przez studentki z terenu pogranicza polsko-białoruskiego
Tytuł równoległy: Reasons for Choosing the Profession of Preschool and Early School Teacher by the Female Students from the Poland-Belarus Borderland
Tytuł całości: W: Pedagogika akademicka w procesie zmian - troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 141-153
ISBN: 978-83-8100-275-2
Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2021 r.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; nauczyciel ; pogranicze ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; Białoruś ; Polska
Słowa kluczowe ang.: borderland ; choosing a profession ; early school ; preschool education ; teacher ; Belarus ; Poland

13/24
Nr opisu: 0000038061
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w wieku przedszkolnym a potrzeba współpracy nauczycieli i rodziców - przykłady z praktyki przedszkolnej
Tytuł równoległy: Developing health-oriented habits in preschool age children vs the need of teacher-parent cooperation - preschool practice examples
Tytuł całości: W: Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 21-33
ISBN: 978-83-64884-11-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 80.000
Liczba znaków: 32836
Liczba arkuszy: 0,82
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; aktywność fizyczna ; wiek przedszkolny ; nauczyciel ; rodzic
Słowa kluczowe ang.: child ; level of physical activity ; preschool age ; teacher ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

14/24
Nr opisu: 0000035644
Autorzy: Anna Klim-Klimaszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Early assessment of the risk of dyslexia and dysgraphia among children aged 5-6 in the aspect of educational and therapeutic work of kindergartens
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Vol. II, p. 558--573
p-ISSN: 1691-5887

Uwagi: Volume title: School Pedagogy. Preschool Pedagogy.Publikacja zindeksowana w bazie WoS w czerwcu 2019 r.
Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: publikacja w recenzowanych mat. konf. międzynar. uwzględnionej w WoS
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 15.000
Liczba znaków: 39652
Liczba arkuszy: 0,99
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: child ; dysgraphia ; dyslexia ; kindergarten ; teacher ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Inne bazy podające opis:
  • WoS

    http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3098
    DOI: 10.17770/sie2018vol1.3098
    Streszczenie: Reading and writing are basic skills that guarantee child's learning. Therefore, it is important that the child has mastered these skills to the best extent. Unfortunately, not all children can meet the requirements in the field of learning to read and write. Problems of varying intensity and range appear, they are caused by various disorders of the perceptual-motor functions. Children who may have problems with reading and writing in the future can already be seen in the kindergarten. Therefore, the aim of the study was to diagnose the risk of dyslexia and dysgraphia among children aged 5-6. The study included 300 children from kindergartens in Biała Podlaska, Poland. The results of the study showed that children at risk for dyslexia and dysgraphia are present in the study group. The most frequent manifestations of these disorders were in the field of fine motor skills, gross motor skills, language functions, visual functions and attention. They were caused by various factors related to the functioning of the nervous system that affect its development. Among the children diagnosed with these disorders, therapeutic measures have been taken to help reduce developmental delays and make it easier for them to learn in primary school.

    15/24
    Nr opisu: 0000035845
    Autorzy: Maria Pietrovna Zigalova, A.R. Drozdikova-Zaripova, N.N. Kalatskaya.
    Tytuł pracy: Social'no-professional'nye cennosti sovremennogo učitelâ s različnym pedagogičeskim stažem (na primere Rossii i Belarusi) : teoretičeskij aspekt
    Tytuł równoległy: Socially-professional values of the modern teacher with the various pededagogical experience (on the example of Russia and Belarus) : theoretical aspect
    Tytuł całości: W: Professionalizm yčitelâ kak uslovie kačestva obrazovaniâ : sbornik naučnyh trudov IV meždunarodnogo foruma po pedagogičeskomu obrazovaniû i regional'noj konferencii ISATT, čast' 1 / red. A.M. Kalimullin, R.A. Valeeva
    Miejsce wydania: Kazan'
    Wydawca: Izd-vo "Otečestvo"
    Rok wydania: 2018
    Strony zajęte przez pracę: S. 207-214
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Język publikacji: RUS
    Słowa kluczowe ang.: social values ; professional values ; human capital ; teacher ; pedagogical experience
    Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

    16/24
    Nr opisu: 0000032438
    Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
    Tytuł pracy: Teachers as learners : learning to learn through strategy training, Part II, "Strategic" teacher competences
    Tytuł równoległy: Nauczyciel w roli ucznia : nauczyć sie jak uczyć poprzez trening strategii. Część II Kompetencje "strategicznego" nauczyciela
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2016, T. 10, nr 1, s. 23--30
    p-ISSN: 2081-6081

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyć się jak uczyć ; samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego ; strategie uczenia się ; trening strategii ; nauczyciel ; kompetencje
    Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; self-regulated learning ; learning strategies ; strategy instruction ; teacher ; competences
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs_nr_1_2016_druk_3.pdf
    Streszczenie: Niniejszy artykuł jest drugą częścią cyklu trzech artykułów poświęconych znaczeniu aktywnej realizacji idei uczenia się jak uczyć w kształceniu nauczycieli języków obcych oraz w rozwoju zawodowym wykwalifikowanego nauczyciela. Autorka przedstawia w nim teoretyczne podstawy treningu strategii uczenia się, omawia wybrane modele insrukcji strategicznej, które mogą być wykorzystane praktycznie w klasie szkolnej oraz analizuje role i zadania współczesnego nauczyciela języka obcego wynikające z realizacji postulatu integracji nauczania języka obcego i treningu strategii. Jako że skuteczne nauczanie oznacza konieczność ciągłego rozwijania umiejętności i strategii niezbędnych do uczenia się przez całe życie, autorka podkreśla potrzebę kształcenia tzw. "strategicznego" nauczyciela, przygotowanego do rozwijania u ucznia samoregulacji uczenia się poprzez bezpośredni trening strategii uczenia się.
    Streszczenie: This article is the second part of a series of three articles on the importance of implementing the learning to learn idea in pre-service teacher education in the qualified teacher's career. It aims to discuss the theoretical foundation of learning strategy instuction, present a number of practical strategy training schemes which can be used in the language classroom, and analyze essential roles and tasks modern second/foreign language teachers need to be able to perform in order to help learners learn to learn. Since successful teaching necessitates developing personalized skills and strategies necessary for further, continued or lifelong learning, the author emphasizes the need for educating "strategic" language teachers prepared to foster learner self-regulated learning through direct, or fully informed, strategy training.

    17/24
    Nr opisu: 0000032652
    Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Ewa Jadwiga Stępień, Edyta Kozłowska, Małgorzata Anna Parafiniuk, Patryk Jurkowski.
    Tytuł pracy: Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego bialskich szkół ponadgimnazjalnych
    Tytuł równoległy: Physical activity of physical education teachers in upper-secondary schools in Biala Podlaska
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, nr 1 (11), s. 16--22
    p-ISSN: 2081-1063

    Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w 2016 r.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; IPAQ
    Słowa kluczowe ang.: physical activity ; teacher ; physical education ; IPAQ
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://wswfit.com.pl/userfiles/Roczniki-WSWFiT-B-stok-I-kw.-2015.pdf
    Streszczenie: Celem badań było okreslenie poziomu aktywności fizycznej nauczycieli wychowania fizycznego zatrudnionych w bialskich szkołach ponadgimnazjalnych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem krótkiej wersji Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej IPAQ (International Physical Activity Questionnaire). Badaniem objęto 30 respondentów. Stwierdzono, że ankietowani nauczyciele w większości prezentowali umiarkowany poziom aktywności fizycznej.
    Streszczenie: The aim of the research was to determine level of physical activity of physical education teachers employed in upper-secondary schools in Biala Podlaska. The method of diagnostic survey was applied with the use of the short version of the International Physical Activity Questionnaire IPAQ. The study involved 30 respondents. It was found that the majority of teachers surveyed presented a moderate level of physical activity.

    18/24
    Nr opisu: 0000029929
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: Problem wypalenia zawodowego wśród nauczycieli bialskich szkół w kontekście awansu zawodowego
    Tytuł równoległy: The problem of professional burnout among the teachers of Biała Podlaska schools in the context of professional advancement
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 1, s. 18--27
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wypalenie zawodowe ; stres ; awans zawodowy ; dobrostan
    Słowa kluczowe ang.: teacher ; professional burnout ; stress ; professional advancement ; wellbeing
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs__nr__1__2015_druk_3.pdf

    19/24
    Nr opisu: 0000031849
    Autorzy: Halina Chodkiewicz.
    Tytuł monografii: Towards integrating language and content in EFL contexts : Teacher's perspectives / red. Halina Chodkiewicz
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2015
    Strony: 265 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-64881-09-1
    Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
    Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 14
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: język angielski ; język obcy ; nauczanie języków obcych ; nauczyciel ; treść ; integrowanie języka i treści
    Słowa kluczowe ang.: English language ; foreign language ; language teaching ; teacher ; Content and Language Integrated Learning

    20/24
    Nr opisu: 0000028868
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka
    Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf
    Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych.
    Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.

    21/24
    Nr opisu: 0000029187
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym, a działania podejmowane przez nauczycieli - przykłady praktyczne
    Tytuł równoległy: Developmental speech disorders in preschool childeren and the actions performed by teachers - case study
    Tytuł całości: W: Inkluzìvna kliìma ako výzva a poslanie : zbornìk z medzinàrodnej vedeckej konferencie / Helena Kuberovà, Veronika Hašková
    Miejsce wydania: Ružomberok
    Wydawca: VERBUM
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S.32-42
    ISBN: 978-80-561-0176-6
    Uwagi: Streszcz w j. ang.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 31513
    Liczba arkuszy: 0,78
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; wiek przedszkolny ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: children ; speech ; preschool children ; speech disorders ; teacher
    Uwaga: Kopia w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
    Projekt/grant: Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzìvnej klìmy v materskej a základnej şkole, KEGA č. 035UK-4/2013

    22/24
    Nr opisu: 0000024037
    Autorzy: Barbara Bergier, Agata Flisiak, Magdalena Flisiak.
    Tytuł pracy: Physical education classess with the schoolgirls of Biała Podlaska schools
    Tytuł równoległy: Lekcje wychowania fizycznego z dziewczętami bialskich szkół
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2012, Vol. 19, no 2, p. 141--150
    p-ISSN: 1899-1998

    Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Index Copernicus: 5.830
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; dziewczęta ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: schoolgirls ; adolescence ; physical education ; teacher
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_19_pp141-150.pdf

    23/24
    Nr opisu: 0000019917
    Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Andrzej Jan Soroka, Filip Korpak.
    Tytuł pracy: Aktywność fizyczna wybranych grup społeczno-zawodowych (w szkolnictwie)
    Tytuł pracy w innym języku: Physical activity of selected socio-occupational groups (education)
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 152--171
    p-ISSN: 2082-7288

    Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN
    Język publikacji: POL, ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; BMI ; nauczyciel ; studenci ; uczniowie
    Słowa kluczowe ang.: physical activity ; BMI ; teacher ; student ; pupil
    http://www.pswbp.pl/index.php/pl/o-uczelni/pliki-do-pobrania/Inne-pliki/Human-and-Health---Człowiek-i-Zdrowie/Tom-IV-nr-1-rok-2010/2.5-Aktywność-fizyczna-wybranych-grup-społeczno-zawodowych-(w-szkolni
    Streszczenie: Podejmując zagadnienie aktywności fizycznej wybranych grup kierowano się względami praktyki społecznej. W tym celu podjęto próbę wskazania, jakie wartości dostrzegają ankietowani we wspomnianej aktywności, czy istnieje zróżnicowanie w zakresie poziomu aktywności fizycznej ze względu na płeć, masę i wysokość ciała oraz kierunek podejmowanych studiów czy wykonywany zawód. Mimo zauważalnego wzrostu poziomu zdrowotnej świadomości aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej, zdecydowana większość społeczeństwa nie dostrzega zależności miedzy zdrowiem a aktywnością ruchową. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) - wersja krótka, last 7 days. Materiał badawczy stanowiło 90 respondentów związanych z oświatą. Wyniki badań poddano analizie statystycznej przy użyciu programu Statistica. Stwierdzono, że połowa ankietowanych osób spełnia kryterium dla wystarczającego poziomu aktywności fizycznej. Biorąc pod uwagę płeć respondentów dowiedziono, że wyższą wartość wskaźnika MET-min./tydzień prezentują kobiety. Współczynnik należny masy ciała (BMI) znamiennie różnicuje grupy respondentów zarówno w obrębie całkowitej aktywności fizycznej jak też wysiłków o charakterze intensywnym. Biorąc pod uwagę przynależność do danej grupy społeczno-zawodowej można sądzić, że deklarowany wysiłek fizyczny związany z pracą zawodową, programem studiów lub nauką w wielu przypadkach może odgrywać dominującą rolę - zwłaszcza w grupie nauczycieli wychowania fizycznego i młodzieży studiującej na kierunku Wychowanie Fizyczne bądź Turystyka i Rekreacja.
    Streszczenie: The issue of physical activity of selected groups of the educational sector was addressed in this study in respect of social practice. An attempt was hence undertaken to identify values perceived by respondents in this activity, and to determine whether differences exist in the level of physical fitness as affected by sex, body mass and body height, as well as study major and profession performed. Despite a tangible increase in the health-related awareness of active participation in physical culture, the vast majority of the society does not notice any dependency between health and physical activity. The study was conducted with the method of a diagnostic survey using an International Physical Activity Questionnaire (IPAQ, the short version, the last 7 days). The experimental material were 90 respondents linked with education. Results obtained were subjected to a statistical analysis using Statistica software. The survey demonstrated that half the respondents were meeting the criterion of a satisfactory level of physical activity. Taking into account sex of the respondents, it was proved that women were characterized by a higher value of metabolic equivalent MET-min./week. The body mass index (BMI) was found to significantly differentiate the groups of respondents both in terms of total physical activity as well as intensive activities. Considering the affiliation to a specified socio-occupational group it may be speculated that the declared physical effort linked with occupational work, curriculum of studies or learning may, in many cases, play the key role - especially in the group of physical education teachers and adolescent students of Physical Education or Tourism and Recreation majors.

    24/24
    Nr opisu: 0000026062
    Autorzy: Tadeusz Zaradkiewicz, Wiesław Lech Kurpeta, Barbara Bergier.
    Tytuł pracy: Teaching movement - views of physical education teachers
    Tytuł pracy w innym języku: Nauczanie ruchu - poglądy nauczycieli wychowania fizycznego
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, Vol. 17, no. 2, p. 97--104
    p-ISSN: 1899-1998

    Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG, POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: umiejętności ruchowe ; nauczanie ; wychowanie fizyczne ; nauczyciel ; młodzież ; szkoła ponadgimnazjalna
    Słowa kluczowe ang.: fitness skills ; physical education ; teacher ; students ; senior high school
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_17_pp97-104.pdf

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB