AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: THE VICTORIAN PERIOD
Liczba odnalezionych rekordów: 1



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/1
Nr opisu: 0000019821
Autorzy: Cezary Wojciech Michoński.
Tytuł pracy: Zmiany legislacyjne zmierzające do polepszenia bytu dzieci w wiktoriańskiej i edwardiańskiej Wielkiej Brytanii
Tytuł pracy w innym języku: Legislative changes aiming to improve child welfare in Victorian and Edvardian Britain
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 49--57
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL, ENG
Słowa kluczowe: dzieci ; dzieciństwo ; epoka edwardiańska ; epoka wiktoriańska ; państwo opiekuńcze ; ustawodawstwo
Słowa kluczowe ang.: child ; childhood ; legislation ; state responsibility ; the Edwardian period ; the Victorian period
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/LEGISLATIVE-CHANGES-AIMING-TO-IMPROVE-CHILD-WELFARE-nIN-VICTORIAN-AND-EDWARDIAN-BRITAIN,111329,0,1.html
Streszczenie: Głównym celem niniejszego artykułu jest próba przedstawienia wysiłków legislacyjnych podjętych w XIX i na początku XX wieku, mających na celu polepszenie bytu dzieci, które mogą być uznane za początek państwa opiekuńczego w Wielkiej Brytanii. Wydaje się, że największe nasilenie tego typu działań nastąpiło w latach 1870-1908 i to właśnie wtedy można doszukać się początków państwa opieki społecznej w Wielkiej Brytanii. Kolejnym wnioskiem wypływającym z artykułu jest stwierdzenie, że niełatwo jest porównywać obecne standardy życia dzieci z dziewiętnastowiecznymi, gdyż nawet samo pojęcie "dzieciństwo" wydaje się trudne do zdefiniowania. Podczas gdy dzisiaj za koniec dzieciństwa zwykle uznajemy osiągnięcie pełnoletności w wieku lat osiemnastu, w dziewiętnastowiecznej Wielkiej Brytanii pełnoletność mogła oznaczać lat dziewięć lub dziesięć, gdy chodziło o zdolność do ciężkiej pracy fizycznej, lat dziesięć lub dwanaście, kiedy większość młodych ludzi kończyła edukację, czy nawet dwadzieścia jeden (mężczyźni) i trzydzieści (kobiety) w przypadku czynnego prawa wyborczego.
Streszczenie: The article addresses the issue of state responsibility for the welfare of children in Britain in the Victorian and the Edwardian periods. Taking into consideration the number of Acts of Parliament attempting to improve child welfare in the years 1870-1908, it seems that it was particularly in this period that the state assumed a considerably greater degree of responsibility for the well-being of its youngest citizens than ever before. Another conclusion of the article seems to be a realization that it is very difficult to compare the standards of child welfare at present and in the nineteenth century, for even the very concept of childhood seems to be in a sense untranslatable. While today we generally regard the end of childhood to coincide with and the beginning of adulthood, both of which happen at the age of eighteen, in nineteenth century and early twentieth century Britain this age might have been as little as nine or ten, if the ability to work was concerned, ten or twelve, if we regarded the school leaving age or as high as twenty-one or even thirty if the voting rights are concerned.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB