AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: AUTYZM
Liczba odnalezionych rekordów: 20



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/20
Nr opisu: 0000047052
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Lipińska, Natalia Łukaszuk, Izabela Kowalczyk.
Tytuł pracy: Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu ogólnodostępnym - problem czy wyzwanie
Tytuł równoległy: A child on the autism spectrum in a mainstream kindergarten - problem or challenge
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 33-42
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; przedszkole publiczne ; terapia
Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; therapy ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometii.

2/20
Nr opisu: 0000038636
Autorzy: Anna Kręgiel, Kamil Zaworski, Ewa Kołodziej.
Tytuł pracy: Effects of animal-assisted therapy on parent-reported behaviour and motor activity of children with autism spectrum disorder
Tytuł równoległy: Wpływ animaloterapii na zachowania i aktywność ruchową dzieci z autyzmem w ocenie rodziców
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 4, p. 273--278
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: animaloterapia ; autyzm ; dzieci ; wiedza
Słowa kluczowe ang.: animal assisted therapy ; autism ; children ; knowledge
https://www.termedia.pl/Effects-of-animal-assisted-therapy-on-parent-reported-behaviour-and-motor-activity-of-children-with-autism-spectrum-disorder,99,38690,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2019.90013
Streszczenie: Autism spectrum disorder (ASD) is a neurobiological disorder characterised by abnormal development noted before three years of age. One of the forms of therapy suggested to children with ASD is animal-assisted therapy (AAT). AAT is a planned and organised therapeutic intervention that aims to improve physical, cognitive, behavioural, and socioemotional performance. The present study examined the effects of AAT on parent reports of their child's behaviour and motor activity. The study group consisted of 50 parents (38 females and 12 males) of children diagnosed with ASD and who participated in AAT. All participants resided in the Lubelskie Voivodeship, Poland. A questionnaire was developed for parents for this study that included demographic information, and ten questions regarding the effects of AAT on their child with ASD. The most commonly reported forms of AAT among parents of children with ASD included canine-assisted therapy and equine-assisted therapy. Parents reported that AAT was associated with more animated gestures (p = 0.01), an increased frequency of verbal reactions (p = 0.02), and an increased frequency of expression of emotions and feelings (p = 0.05) among their children. According to parents of children with ASD, AAT has positive effects on their child's emotion-related functioning, motor endurance, balance, and motor skills. However, access to AAT in the Lubelskie Voivodeship is limited.
Streszczenie: Autyzm należy do zaburzeń neurobiologicznych, które charakteryzują się nieprawidłowym rozwojem, objawiających się przed 3 rokiem życia. Jedną z form terapii proponowanych dzieciom z ASD jest animaloterapia. Terapia z udziałem zwierząt jest planowaną i zorganizowaną interwencją terapeutyczną, której podstawowym zadaniem jest poprawa fizycznego, poznawczego, behawioralnego oraz społeczno-emocjonalnego funkcjonowania. Celem pracy była ocena efektów działania animaloterapii w opinii rodziców dzieci z autyzmem. Grupę badaną stanowiło 50 osób - 38 kobiet i 12 mężczyzn zamieszkujących województwo lubelskie, u których dzieci zdiagnozowano ASD. Na potrzeby pracy skonstruowano autorski kwestionariusz ankiety składający się z metryczki oraz dziesięciu pytań dotyczących opinii rodziców dzieci z autyzmem na temat efektów działania animaloterapii. Najczęściej wybieranymi formami animaloterapii były dogoterapia oraz hipoterapia. Rodzice, których dzieci uczestniczyły w zajęciach z udziałem zwierząt wskazywali wśród efektów terapii ożywioną gestykulację (p = 0,01), zwiększone występowanie reakcji głosowych (p = 0,02) oraz częstsze okazywanie uczuć i emocji (p = 0,05). Terapia z udziałem zwierząt w opinii rodziców dzieci z autyzmem ma pozytywny wpływ na sferę emocjonalną, kondycję ruchową, równowagę oraz motorykę pacjentów. Dostęp do terapii z udziałem zwierząt na terenie województwa lubelskiego jest jednak ograniczony.

3/20
Nr opisu: 0000037555
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Martyna Ewa Krukowska, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: Knowledge parents of children with autism form Poland, Belarus and France concerning their child's condition
Tytuł równoległy: Wiedza rodziców dzieci z autyzmem z Polski, Białorusi i Francji na temat chroby dziecka
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 2, p. 114--122
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; rodzice ; wiedza
Słowa kluczowe ang.: autism ; parents ; knowledge
https://www.termedia.pl/Knowledge-of-parents-of-children-with-autism-from-Poland-Belarus-and-France-concerning-their-child-s-condition,99,34345,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2018.80228
Streszczenie: Background. Autism is not only a problem for people with autism, but also for their entire families. Material and methods. 83 families were analysed, including 30 families from Poland, 25 families from Belarus and 28 families from France, an author's questionnaire was used. Results. The majority of respondents were aware of the fact that autism can also be diagnosed in an adult person. Likewise, the notion of the autistic spectrum was known. While parents from Poland and France realised that a one-time diagnosis of the condition is insufficient, parents from Belarus more often chose the incorrect answer, and therefore they express the tendency to immediately start a therapy without additional consultations. All respondents from France chose the statement that treatment of autism should be started before the age of 3, which was confirmed by the majority of respondents from the other two countries. Polish parents barely considered the importance of preparation required to understand their child's behaviour, whereas this aspect of the therapy was indicated by almost 90% of the respondents from the other two countries. Parents from Poland (69%) and Belarus (76%) were mostly convinced that autism cannot be cured completely. A different opinion was expressed by 42.9% of parents from France, who were convinced about it. The Poles most willingly used the Internet as a source of knowledge, while the French and Belarusians - a psychologist. A paediatrician was a preferred educator in Poland, in Belarus and France - a psychologist. Conclusions. The parents of autistic children, regardless of the country, showed a low level of knowledge about autism. The vast majority of respondents declared a desire to deepen their knowledge on autism, expressing their preference to have an individual conversation with an educator.
Streszczenie: Wprowadzenie. Autyzm nie jest problemem jedynie osób z autyzmem, ale również całych ich rodzin. Materiał i metody. Analizie poddano 83 rodziny, w tym 30 rodzin z Polski, 25 rodzin z Białorusi oraz 28 rodzin z Francji i wykorzystano kwestionariusz autorski. Wyniki. Większość ankietowanych wiedziała, że autyzm można zdiagnozować także u osoby dorosłej, znane było także pojęcie spektrum autystycznego. O ile rodzice z Polski i Francji zdawali sobie sprawę, że jednorazowa diagnoza choroby jest niewystarczająca, to rodzice z Białorusi częściej wybierali błędną odpowiedź, a więc natychmiastowe rozpoczęcie terapii bez dodatkowych konsultacji. Wszyscy ankietowani z Francji wybierali stwierdzenie, iż leczenie autyzmu należy zacząć przed 3 rokiem życia, co potwierdziło większość ankietowanych z pozostałych dwóch krajów. Rodzice z Polski ledwie w połowie za ważne uznali przygotowanie rodziców do zrozumienia zachowań dziecka, podczas gdy ten aspekt terapii wskazało niemal 90% ankietowanych z dwóch pozostałych krajów. Rodzice z Polski (69%) i Białorusi (76%) byli w większości przekonani, iż autyzmu nie można wyleczyć całkowicie. Odmienną opinię wyraziło 42,9% przekonanych o tym rodziców z Francji. Polacy najchętniej jako źródło wiedzy wykorzystywali Internet, Francuzi i Białorusini - psychologa. Za edukatora w Polsce preferowano pediatrę, na Białorusi i we Francji -psychologa. Wnioski. Rodzice dzieci autystycznych, niezależnie od kraju, wykazywali niski poziom wiedzy na temat autyzmu. Zdecydowana większość respondentów deklarowała chęć pogłębienia wiedzy na temat autyzmu preferując w tym celu rozmowę indywidualną z edukatorem.

4/20
Nr opisu: 0000036974
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Terapia logopedyczna dziecka ze spektrum autyzmu
Tytuł całości: W: Poprawa jakości życia - spektrum terapii / red. nauk. Marcin Białas
Miejsce wydania: Gdańsk
Wydawca: Akademia Wyhcowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 36-45
ISBN: 978-83-62390-26-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; zespół Aspergera ; spektrum autyzmu ; mowa ; zdolności komunikacyjne ; terapia logopedyczna
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

5/20
Nr opisu: 0000035382
Autorzy: Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer.
Tytuł pracy: Problemy psychospołeczne rodziców dzieci ze spectrum zaburzeń autystycznych
Tytuł równoległy: Psychosocial problems in parents of children with autism spectrum disorders
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 4, s. 22--27
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: sytuacja rodzinna ; autyzm ; problem psychospołeczny ; niepełnosprawność intelektualna
Słowa kluczowe ang.: family situation ; autism ; psychosocial problem ; intellectual disability
Uwaga: Czasopismo dostępne w Strefie B
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/PROBLEMY-PSYCHOSPOLECZNE-RODZICOW-DZIECI-ZE-SPEKTRUM-ZABURZEN-nAUTYSTYCZNYCH,110990,0,1.html
DOI: 10.29316/rs.2017.34
Streszczenie: Wstęp. Przedmiotem badań była analiza problemów psychospołecznych rodzin wychowujących dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Materiał i metodyka. Badaniu poddano grupę 33 rodzin dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu. Dzieci badanych osób uczęszczały na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 roku w placówce KTA. Wyniki. Z badań wynika, że najbardziej traumatycznym okresem związanym z występowaniem u dziecka zaburzenia jest czas oczekiwania na diagnozę do momentu jej skonstruowania. Większość badanych osób nie posiada zaspokojonych emocjonalnych i informacyjnych potrzeb, co wynika z braku wsparcia zarówno społecznego, jak i emocjonalnego. Wnioski. Trudności z jakimi spotykają się rodzice dzieci ze spektrum autyzmu najczęściej wiążą się z trudnym dostęp do specjalistów, dużymi opłatami za prowadzoną terapię, brakiem systematycznych zabiegów, jak również zbyt dużą odległością do placówki.
Streszczenie: Introduction. The main objective of the research was an analysis of psychosocial problems in families with children with autism spectrum disorders. Material and methods. The study comprised 33 families with children diagnosed with autism spectrum. The children attended a therapy course in the National Autism Society in Kielce, where the study was carried out from May to August, 2016. Results. The research showed that the most traumatic period associated with the appearance of the disorder in a child is the time during which the family awaits the diagnosis. Most of the respondents' emotional and informational needs are not fulfilled, which results from the lack of both social and emotional support. Conclusion. The difficulties faced by parents of children with autism spectrum disorders most often include a difficult access to specialists, high costs of the conducted therapy, lack of systematic procedures, as well as an excessive distance to the facility where treatment is applied.

6/20
Nr opisu: 0000034825
Autorzy: Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer.
Tytuł pracy: Zaburzenia regulacji procesów sensorycznych układu proprioceptywnego u dzieci z całościowymi zaburzenaimi rozwojowymi ze spektrum autyzmu
Tytuł równoległy: Sensory processing disorders of the proprioceptive sensory system in children with pervasive developmental disorders from the autism spectrum
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 3, s. 55--62
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: integracja sensoryczna ; układ proprioceptywny ; profil sensoryczny ; autyzm ; fizjoterapia
Słowa kluczowe ang.: sensory integration ; proprioceptive system ; sensory profile ; autism ; physiotherapy
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/ZABURZENIA-REGULACJI-PROCESOW-SENSORYCZNYCH-nUKLADU-PROPRIOCEPTYWNEGO-U-DZIECI-Z,110981,0,1.html
DOI: 10.29316/rs.2017.28
Streszczenie: Wstęp. Przedmiotem badań było ukazanie szczegółowego rozkładu cech podwrażliwości i nadwrażliwości w regulacji procesów przetwarzania zmysłowego układu proprioceptywnego. Materiał i metody. Badaniu poddano liczbę 30 dzieci ze zdiagnozowanymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu. Badani uczęszczają na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od lutego do kwietnia 2016 roku w placówce KTA. Badania przeprowadzono w oparciu o obserwację, której zadaniem było zebranie danych spostrzeżeń, wykorzystano metodę sondażu, technikę ankietowania, w tym kwestionariusz ankiety i standaryzowany Kwestionariusz Zaburzeń Sensomotorycznych. Wyniki. Z badań wynika, że u dzieci z ASD występują cechy wzmożonych zaburzeń o charakterze podwrażliwości układu proprioceptywnego. Cechy nadwrażliwości występują z mniejszym nasileniem w badanej grupie. Wnioski. U dzieci z zaburzeniami regulacji procesów sensorycznych uczęszczających na zajęcia fizjoterapeutyczne dochodzi do zmniejszenia objawów cech podwrażliwości układu proprioceptywnego.
Streszczenie: Introduction. The objective of the research was to show detailed breakdowns of sensitization and hypersensitivity reactions in the regulation of the sensory proprioceptive system processing. Materials and methods. The study involved 30 children diagnosed with pervasive developmental disorders from the autism spectrum. The respondents attended a therapy in the National Autism Society of Kielce. The study was conducted from February to April 2016 in the NAS facility and was based on observation, whose task was to collect data insights, used a survey, surveying techniques, including a questionnaire and a standardized Questionnaire on Sensomotor Disorders. Results. The research indicated that children with ASD showed an increased disturbance in the proprioceptive system. Hypersensitivity was less severe in the tested group. Conclusion. Children with sensory regulation impairment who attended physiotherapy showed reduced symptoms of disorders of the proprioceptive system.

7/20
Nr opisu: 0000032757
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: Assessment of parents' ways of coping with critical situations
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 116--122
p-ISSN: 2083-1617

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; rodzice ; Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) ; Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES)
Słowa kluczowe ang.: autism ; parnets ; Coping Inventory for Stress Situations ; the General Self-Efficacy Scale
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://progress.umb.edu.pl/node/255
Streszczenie: Introduction:Stress experienced by parents of a disabled child can have a negative impact on family relationships. Purpose: Assessment of parents coping with critical situations. Materials and methods:We analyzed 83 families, including 30 families from Poland, 25 families from Belarus and 28 families from France and we used Coping Inventory for Stress Situations (CISS) and The General Self- Efficacy Scale (GSES). Results: After hearing the diagnosis most often parents felt shock (63.3% from Poland, 68% from Belarus and France 85.7%). Main parents' emotions induced by the disability was fatigue (76.7% from Poland, 44% from Belarus and 71.4% from France - p=0.028) and sadness (73.3% from Poland, 40% from Belarus and 28.6% from France - p=0.002). Most often in response to the annoying and stressful child's behaviour parents tried to admonish (76.7% from Poland, 56% from Belarus and 75% from France) or shout at the child (66.7% from Poland, 24% from Belarus and 17.9% from France p <0.001). The least likely preferred style of coping with stress in all countries was the search for socializing. The highest rate of self-efficiency characterize parents from France, the lowest from Poland. Conclusions:The existence of factors which could significantly affect the level of burn-out syndrome in parents, such as the deterioration of the financial situation (mainly in Belarusian families), sadness, fatigue, insomnia (mainly in Polish families). Parents chose effective strategies of coping, and the predominant style was focused on the task. It has been shown that parents lack the ability to control negative emotions, which in particular affected Polish families (for example, domination of trials to admonish and explain, shouting at the child).

8/20
Nr opisu: 0000032755
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: The assessment of empathic understanding and control of emotions in parents of children with autism
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 108--115
p-ISSN: 2083-1617

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; Skala Kontroli Emocji ; empatia ; rodzice
Słowa kluczowe ang.: autism ; the Courtauld Emotional Control Scale ; empathy ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://progress.umb.edu.pl/sites/progress.umb.edu.pl/files/108-115%20Slifirczyk.pdf
Streszczenie: Introduction: Problems of families with autism are generally not visible or manifested, but without support, they become economically and educationally inefficient. Purpose:To assess the degree of empathic understanding of the child and the degree of emotional control by parents. Materials and methods:The study included 30 families from Poland, 25 from Belarus and 28 from France. We used Empathy Understanding Others questionnaire (KRE) and The Courtauld Emotional Control Scale (CECS). Results:The most common difficulty reported in the care of a child was gaining his/her independence (66.7% in Poland, 84% in Belarus, 78.6% in France). Parents from Poland more often (26.7%) than others (12% in Belarus, 3.6% in France) pointed out that the disability of a child caused that their friends turned their back to them. 40% of parents from Poland, 60% from Belarus and 57.1% from France claimed that the spouses accept the disability of the child. The disability induced in parents mainly fatigue (76.7% from Poland, 44% from Belarus, 71.4% from France). The level of empathy in Polish (64.2 ą 6.2) and French parents (64.8 ą 11.6) was almost identical, and the highest was among Belarusian parents (70.3 ą 8.3). Overall rate of CECS of the surveyed parents was at the average level (from Poland 47.4 ą 4.9; from Belarus 44.8 ą 6.1, from France 48.1 ą 6.0) Conclusions:Nurses evaluated their own preparation for educational activities usually very low. In the majority they would not want to take up the difficult role of educators of parents of autistic children. Due to a potential contact of a nurse with a child with autism and the child's family, it is advisable to extend the knowledge of nurses in the care of a child with autism.

9/20
Nr opisu: 0000029235
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Sergiusz Nikitin.
Tytuł pracy: Funkcionirovanie rebenka s autizmom v gruppe rovestniko v gosudarstvennom došol'nom učreždenii
Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac'
Miejsce wydania: Kiïv
Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
Rok wydania: 2014
Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 6
Strony zajęte przez pracę: S. 271-284
ISBN: 978-966-2633-50-4
Uwagi: Streszcz. w j. ros.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba arkuszy: 0,7
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; terapia
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW

10/20
Nr opisu: 0000026145
Autorzy: Anna Sawczuk, Daniel Sawczuk.
Tytuł pracy: Kształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 253-267
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 42910
Liczba arkuszy: 1,07
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zespół Aspergera ; autyzm ; zaburzenia pokrewne ; uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych ; nauczyciel ; postawa społeczna ; nauczanie języków obcych
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: W dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj "ukrytej niepełnosprawności społecznej". Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie "postawy społecznej" i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.

11/20
Nr opisu: 0000027238
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: The impact of the disease on functioning of a family with an autistic child
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2013, Vol. 3, issue 2, s. 122--129
p-ISSN: 2083-1617
e-ISSN: 2083-6260

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 7.000
Index Copernicus: 7.100
Liczba arkuszy: 0,74
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; choroba ; rodzina
Słowa kluczowe ang.: autism ; disease ; disorder ; family
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
Inne bazy podające opis:
  • CEJSH
  • EBSCO
  • Polska Bibliografia Lekarska

    http://progress.umb.edu.pl/sites/progress.umb.edu.pl/files/122-129-slifiryczyk.pdf

    12/20
    Nr opisu: 0000027865
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Marzena Grajcar.
    Tytuł właściwy: Autyzm jako problem diagnostyczny
    Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Wielowymiarowość współczesnej medycyny [Dokument elektroniczny] / red. Elżbieta Krajewska-Kułak i in.
    Miejsce wydania: Białystok : Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu, 2012
    Lokalizacja w obrębie dok. macierzystego: S. 119-133 ; Wymagania systemowe: IBM PC; Windows 98 lub nowszy; Acrobat Reader; czytnik CD-ROM.
    Nr znormalizowany: 978-83-89934-79-6
    Uwagi: Książka elektroniczna wydana na płycie CD (informacja z Biblioteki Narodowej).
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 45892
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; patogeneza ; diagnostyka
    http://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/wielowymiarowosc_wspolczesnej_medycyny.pdf

    13/20
    Nr opisu: 0000030209
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Elżbieta Zielant.
    Tytuł właściwy: Formy wsparcia rodziny dziecka niepełnosprawnego, ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu
    Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Wielowymiarowość współczesnej medycyny [Dokument elektroniczny] / red. Elżbieta Krajewska-Kułak i in.
    Miejsce wydania: Białystok : Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu, 2012
    Lokalizacja w obrębie dok. macierzystego: S. 587-592 ; Wymagania systemowe: IBM PC; Windows 98 lub nowszy; Acrobat Reader; czytnik CD-ROM.
    Nr znormalizowany: 978-83-89934-79-6
    Uwagi: Książka elektroniczna wydana na płycie CD (informacja z Biblioteki Narodowej).
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; autyzm ; wsparcie
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
    http://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/wielowymiarowosc_wspolczesnej_medycyny.pdf

    14/20
    Nr opisu: 0000027863
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Marzena Grajcar.
    Tytuł właściwy: Główne problemy funkcjonowania społecznego i rodzinnego dziecka z autyzmem
    Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Wielowymiarowość współczesnej medycyny [Dokument elektroniczny] : praca zbiorowa / red. Elżbieta Krajewska-Kułak i in.
    Miejsce wydania: Białystok : Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu, 2012
    Lokalizacja w obrębie dok. macierzystego: S. 157-160 ; Wymagania systemowe: IBM PC; Windows 98 lub nowszy; Acrobat Reader; czytnik CD-ROM.
    Nr znormalizowany: 978-83-89934-79-6
    Uwagi: Książka elektroniczna wydana na płycie CD (informacja z Biblioteki Narodowej).
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 10579
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; funkcjonowanie społeczne ; zachowania społeczne
    http://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/wielowymiarowosc_wspolczesnej_medycyny.pdf

    15/20
    Nr opisu: 0000027864
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Marzena Grajcar.
    Tytuł właściwy: Podstawy terapii w autyzmie
    Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Wielowymiarowość współczesnej medycyny [Dokument elektroniczny] / red. Elżbieta Krajewska-Kułak i in.
    Miejsce wydania: Białystok : Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu, 2012
    Lokalizacja w obrębie dok. macierzystego: S. 135-156 ; Wymagania systemowe: IBM PC; Windows 98 lub nowszy; Acrobat Reader; czytnik CD-ROM.
    Nr znormalizowany: 978-83-89934-79-6
    Uwagi: Książka elektroniczna wydana na płycie CD (informacja z Biblioteki Narodowej).
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 54491
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; terapia ; terapia behawioralna ; metoda holding ; metoda opcji ; integracja sensoryczna ; Metoda Ruchu Rozwijającego ; Metoda Dobrego Startu ; muzykoterapia ; hipoterapia ; dogoterapia ; terapia logopedyczna ; trening uwagi słuchowej ; program TEACCH
    http://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/wielowymiarowosc_wspolczesnej_medycyny.pdf

    16/20
    Nr opisu: 0000027862
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Elżbieta Zielant.
    Tytuł właściwy: Wypalenie sił w środowisku osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi, ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu
    Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Wielowymiarowość współczesnej medycyny [Dokument elektroniczny] : praca zbiorowa / red. Elżbieta Krajewska-Kułak i in.
    Miejsce wydania: Białystok : Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu, 2012
    Lokalizacja w obrębie dok. macierzystego: S. 581-586 ; Wymagania systemowe: IBM PC; Windows 98 lub nowszy; Acrobat Reader; czytnik CD-ROM.
    Nr znormalizowany: 978-83-89934-79-6
    Uwagi: Książka elektroniczna wydana na płycie CD (informacja z Biblioteki Narodowej).
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 16289
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: zespół wypalenia ; zespół wypalenia sił ; dziecko niepełnosprawne ; dziecko autystyczne ; autyzm ; opieka nad dzieckiem ; rodzice
    http://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/wielowymiarowosc_wspolczesnej_medycyny.pdf

    17/20
    Nr opisu: 0000022346
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Wspieranie dobrostanu dziecka z autyzmem w środowisku przedszkolnym
    Tytuł pracy w innym języku: Supporting the well-being of autistic children in pre-school environment
    Cykl: Wdrożenia
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 127--137
    p-ISSN: 2082-7288

    Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL, ENG
    Punktacja ministerstwa: 2.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dziecko autystyczne ; autyzm ; przedszkole ; rewalidacja ; terapia ; integracja sensoryczna

    18/20
    Nr opisu: 0000018271
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Ślifirczyk.
    Tytuł pracy: Dobrostan i potrzeba wsparcia rodziców wychowujących dzieci z autyzmem
    Tytuł równoległy: Well-being and the need to support parents bringing up their autistic children
    Tytuł całości: W: Dobrostan i powodzenie w chorobie i niepełnosprawności : monografia / red. Mirosław Jarosz
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo NeuroCentrum
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 119-136
    ISBN: 978-83-61495-80-2
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 34834
    Liczba arkuszy: 0,87
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; rodzice ; wychowanie ; wsparcie
    Uwaga: sygn. 9596 XVIII CZYT.

    19/20
    Nr opisu: 0000017796
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Marzena Szydłowska-Grajcar.
    Tytuł pracy: Rola hipoterapii w usprawnianiu dziecka z autyzmem - studium jednego przypadku
    Tytuł całości: W: Koń w turystyce i rekreacji / red. K. Chmiel
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 91-99
    ISBN: 978-83-61044-60-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba arkuszy: mniej niż 1 arkusz wydaw.
    Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; rehabilitacja ; hipoterapia

    20/20
    Nr opisu: 0000027915
    Autorzy: Anna Ślifirczyk, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Opieka i wychowanie dziecka z autyzmem - trudności a mozliwości pomocy
    Tytuł równoległy: The care and upbringing the autistic child - difficulities and possibilities of help
    Tytuł całości: W: Dobrostan, jakość życia i opieki w chorobie i niepełnosprawności : praca zbiorowa / red. Jadwiga Daniluk
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo NeuroCentrum
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 233-239
    ISBN: 978-83-61495-20-8
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; opieka ; wychowanie
    Uwaga: sygn. 8262 XVIII CZYT.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB