Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
CYWILIZACJA Liczba odnalezionych rekordów: 6
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Subject and purpose of work: The paper addresses the issue of the attitude of students from Southern Podlasie to their region. Its purpose is to present the stance of young people who are permanent residents in the Eastern Borderlands to their civilizational identity. Materials and methods: The results shown in the present article come from the research carried out among students of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska. A questionnaire designed by the current author contained 42 closed, semi-open and open questions. It was conducted in May - 2017 in the auditorium among 214 third year students from the following areas: nursing - 48, sociology - 29, pedagogy - 41, national security - 63, tourism and recreation - 33. Results: The study demonstrated that 83.3% of the students who identify themselves with the Western civilization and 72.0% of the respondents who identify themselves with both the Eastern and Western civilizations declare to be fully attached to the region. Slightly more than half of the respondents (51.4%) are convinced that they live in a region characterized by cultural diversity. This may suggest that the region of Southern Podlasie is characterized by the presence of the elements defining both the Western and the Eastern civilization. Conclusions: When summarizing the attitude of the students to the region, it should be noted that over 70% of them fully identify with it. Religion has the greatest influence on the respondents' regional consciousness. This element should be recognized as the basic factor characterizing the students, which proves that the basic feature which identifies Southern Podlasie is the diversity of denominations. Streszczenie: Przedmiot i cel pracy: Praca porusza stosunek studentów południowego Podlasia do swojego regionu. Jej celem jest przedstawienie odniesień młodzieży do regionu stale mieszkającej na wschodnim pograniczu w kontekście identyfikacji cywilizacyjnej. Materiały i metody: Przedstawione w niniejszym artykule wyniki są efektem badań przeprowadzonych wśród studentów Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety, który zawierał 42 pytania zamknięte, półotwarte i otwarte. Badanie przeprowadzono w maju 2017 roku w formule audytoryjnej wśród 214 studentów trzecich roczników z następujących kierunków: pielęgniarstwo - 48, socjologia - 29, pedagogika - 41, bezpieczeństwo narodowe - 63, turystyka i rekreacja - 33. Wyniki: W wyniku badań wykazano, że całkowity związek z regionem deklaruje 83,3% studentów identyfikujących się z cywilizacją zachodnią oraz 72,0% respondentów utożsamiających się z cywilizacją wschodnią i zachodnią. Nieco więcej niż połowa respondentów (51,4%) jest przekonana, że mieszka w regionie charakteryzującym się różnorodnością kulturową. Co może sugerować, że region południowego Podlasia odznacza się obecnością elementów definiujących zachodnią i wschodnią cywilizację. Wnioski: Podsumowując stosunek studentów do regionu, należy stwierdzić, iż ponad 70% w pełni się z nim identyfikuje. Największy wpływ na świadomość regionalną badanych ma religia. Ten element należy uznać za podstawowy czynnik charakteryzujący studentów, co świadczy, iż podstawową cechą identyfikującą południowe Podlasie jest zróżnicowanie wyznaniowe.
3/6
Nr opisu: 0000036122 Autorzy: Wiesław Romanowicz. Tytuł pracy: Studenci pogranicza środkowo-wschodniej Polski wobec wybranych problemów cywilizacyjnych Tytuł równoległy: Students of central-east Poland borderline toward chosen cuvulization problems Tytuł całości: W: Europa - podzielona wspólnota? / red. nauk. Maria Zielińska, Dorota Szaban, Beata Trzop Miejsce wydania: Zielona Góra Wydawca: Lubuskie Towarzystwo Naukowe Rok wydania: 2018 Seria: Transgraniczność w perspektywie socjologicznej, 2392-313X, T. 10 Strony zajęte przez pracę: S. 409-428 ISBN: 978-83-945779-2-6 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Liczba znaków: 38242 Liczba arkuszy: 0,95 Praca recenzowana Słowa kluczowe: pogranicze ; cywilizacja ; studenci ; kultura Słowa kluczowe ang.: borderline ; civilization ; students ; culture Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
4/6
Nr opisu: 0000035695 Autorzy: Zbigniew Sabak. Tytuł pracy: Wojna wszystkich ze wszystkimi - podstawy teoretyczne i mechanizm zjawiska Tytuł całości: W: Oblicza współczesnych wojen / red. nauk. Mariusz Kubiak, Ryszard Wróblewski Miejsce wydania: Warszawa : Siedlce Wydawca: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR : Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 79-112 ISBN: 978-83-7545-832-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Liczba znaków: 80339 Liczba arkuszy: 2 Praca recenzowana Słowa kluczowe: wojna ; zagrożenie ; bezpieczeństwo ; zagrożenie ; cywilizacja ; kultura Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
5/6
Nr opisu: 0000034890 Autorzy: Marta Chodyka, Joanna Maria Marchel, Tomasz Marek Grudniewski. Tytuł pracy: The category of modernity in the general education canon in the perspective of the first educational change in Polish schools : evaluations and conclusions Tytuł równoległy: Kategoria "nowoczesność" w kanonie kształcenia ogólnego w perspektywie pierwszej zmiany edukacyjnej w polskiej szkole : ocena i konkluzje Tytuł całości: W: Edukacja humanistyczna w kontekście technicyzacji w XXI wieku. W poszukiwaniu pedagogicznej równowagi / red. nauk. Tadeusz Graca, Dorota Łażewska Miejsce wydania: Józefów Wydawca: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie Rok wydania: 2017 Strony zajęte przez pracę: S. 19-39 ISBN: 978-83-62753-83-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 2.500 Praca recenzowana Słowa kluczowe: nowoczesność ; cywilizacja ; uczeń ; student ; system kształcenia ; podstawa programowa Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
6/6
Nr opisu: 0000035380 Autorzy: Wiesław Romanowicz. Tytuł pracy: Wybrane teorie i koncepcje cywilizacji Tytuł równoległy: Selected theories and concepts of civilisation Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 4, s. 7--13 p-ISSN: 2081-6081 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: cywilizacja ; społeczeństwo ; teoria Słowa kluczowe ang.: civilisation ; society ; theory http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/h0o8dqN5X7zozXEMLGjp DOI: 10.29316/rs.2017.32 Streszczenie: W bardzo ogólnym ujęciu socjologia jest nauką, która zajmuje się opisem społeczeństw i ich rozwojem. W tym kontekście zainteresowania cywilizacjami mogą stanowić jeden z ważniejszych problemów badawczych oraz stymulować syntezę różnych kierunków i koncepcji myślowych w celu tworzenia nowoczesnych ujęć teoretycznych. Artykuł przedstawia wybrane teorie cywilizacji, które funkcjonują głównie w przestrzeni nauk społecznych. Szczegółowe analizy dotyczą teorii sformułowanych, m.in. przez O. Spenglera, F. Konecznego, S. Huntingtona, S. Eisenstadta czy F. Fukuyamę. Streszczenie: In a very general sense, sociology is a science that deals with the description of societies and their development. In this context, an interest in civilisations may be one of the major research problems, as it may stimulate the research synthesising different directions and concepts in order to create modern theoretical approaches. The article presents selected theories of civilisation, which predominantly function in the field of social sciences. Detailed analyses concern theories formulated, among others, by O. Spengler, F. Koneczny, S. Huntington, S. Eisenstadt or F. Fukuyama.