AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: DYSCYPLINA NAUKOWA
Liczba odnalezionych rekordów: 7



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/7
Nr opisu: 0000033755
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: O systemowym podejściu do marketingu. W 60 rocznicę opublikowania książki W. Aldersona Marketing Behavior and Executive Action (1957)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, nr 5, s. 10-21
p-ISSN: 1231-7853

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: historia marketingu ; Alderson ; podejście systemowe ; dyscyplina naukowa
Słowa kluczowe ang.: marketing history ; Alderson ; system approach ; academic discipline
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
Streszczenie: W bieżącym roku przypada sześćdziesiąta rocznica opublikowania książki W. Aldersona Marketing Behavior and Executive Action (1957), przełomowego opracowania z punktu widzenia historii i współczesnego kształtu dyscypliny marketingowej. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na to istotne wydarzenie oraz ukazanie znaczenia owej pracy dla nauki o marketingu. W artykule zaprezentowano podbudowę teoretyczną, na której ukształtowana została koncepcja W. Aldersona, osobę jej autora, uznawanego za ojca współczesnej myśli marketingowej, główne tezy książki oraz jej znaczenie z punktu widzenia historii i aktualnego kształtu nauki o marketingu. Szczególny akcent położono na systemowe podejście do marketingu oraz jego rolę z punktu widzenia marketingu holistycznego.
Streszczenie: In the present year the sixty year anniversary of the book Marketing Behavior and Executive Action (1957) by the W. Alderson is being held. The book is considered as a crucial elaboration in the light of history and the current shape of marketing discipline. The purpose of this article is to pay the attention to the essential event which is the book publish together with highflying the importance of the book for the marketing. The article presents the history of theoretical background on which W. Alderson shaped the concept of his book, the author as a father of modern marketing, main book ideas, its importance in the light of history and actual shape of marketing science. The special focus was given to the system approach of marketing and its role from the holistic marketing point of view.

2/7
Nr opisu: 0000032822
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Impact of the institutional economy on the way of scientific cognition in marketing
Tytuł pracy w innym języku: Wpływ ekonomii instytucjonalnej na sposób poznania naukowego w marketingu
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 9, no. 3, p. 5--19
p-ISSN: 2083-3725
e-ISSN: 2451-182X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: ekonomia instytucjonalna ; nauka o marketingu ; teoria marketingu ; dyscyplina naukowa
Słowa kluczowe ang.: institutional economy ; marketing science ; marketing theory ; a field of marketing
http://www.ers.edu.pl/WPLYW-EKONOMII-INSTYTUCJONALNEJ-NA-SPOSOB-POZNANIA-NAUKOWEGO-W-MARKETINGU,92953,0,2.html
Streszczenie: The article discusses the problem of the relationship between marketing science and institutional economy. Its goal is to examine the impact of institutional economy on the way of scientific cognition in marketing. Materials and methods: The article was prepared on the basis of the study of the relevant Polish and foreign research literature, particularly concerning marketing theory. The methodology of the present study is based on the considerations taken up in deduction with the support of descriptive and comparative analysis. Results: The impact of institutional economy on the method of scientific cognition in marketing results in the interest of marketing science not only in an enterprise but also in an effort to describe the external factors (externalities) and social costs related to marketing activities of enterprises. Of importance is also the understanding of the functioning of the structure of the marketing system as well as the reactions of the institutions responsible for the implementation of the country's marketing policy. Conclusions: The analysis conducted for the purpose of this study leads to a general conclusion that marketing and science devoted to it are not homogeneous in epistemological terms and a significant dualism between the two can be pointed out. It encompasses traditional marketing which stems from management and marketing referring to the institutional economy of higher level.
Streszczenie: W artykule podjęto problem związku nauki o marketingu z ekonomią instytucjonalną, a jego celem jest ukazanie wpływu ekonomii instytucjonalnej na sposób poznania naukowego w marketingu. Materiały i metody: Artykuł przygotowano na podstawie studiów literatury przedmiotu krajowej i zagranicznej, zwłaszcza publikacji z zakresu teorii marketingu. Metodologiczną kanwę prowadzonych w artykule rozważań stanowi metoda dedukcji wspomagana przez analizę opisową i porównawczą. Wyniki: Wpływ ekonomii instytucjonalnej na sposób poznania naukowego w marketingu skutkuje zainteresowaniem nauki o marketingu nie tylko przedsiębiorstwem, lecz również dążeniem do opisania czynników zewnętrznych (externalities) i kosztów społecznych związanych z działaniami marketingowymi przedsiębiorstw, zrozumienia zachowań i struktury systemu marketingowego oraz reakcji instytucji odpowiedzialnych za realizację polityki marketingowej państwa. Wnioski: Przeprowadzona analiza pozwala na sformułowanie generalnego wniosku, że marketing i poświęcona mu nauka nie jest jednorodna pod względem epistemologicznym i wykazuje w tym zakresie wyraźny dualizm. Obejmuje wyrosły z zarządzania tradycyjny marketing oraz odwołujący się do ekonomii instytucjonalnej marketing wyższego poziomu.

3/7
Nr opisu: 0000033258
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Makromarketing jako subdyscyplina nauki o marketingu - cz. 1
Tytuł równoległy: Macromarketing as a subdiscipline of the marketing science - part 1
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, nr 10, s. 5--16
p-ISSN: 1231-7853

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauka o marketingu ; dyscyplina naukowa ; subdyscyplina ; makromarketing
Słowa kluczowe ang.: marketing science ; scholarly discipline ; subdiscipline ; macromarketing
Streszczenie: Znaczne wykraczanie zakresu zainteresowania nauki o marketingu poza obszar dyscypliny naukowej określanej jako nauki o zarządzaniu skłania do poszukiwania nowej, możliwej do zaakceptowania formuły klasyfikacji nauki o marketingu w postaci samodzielnej dyscypliny naukowej. Przedstawiona na łamach Marketingu i Rynku propozycja powołania nowej dyscypliny naukowej określanej jako nauka o marketingu oraz wyodrębnienie w niej subdyscyplin w postaci mikro i makromarketingu stanowi uzasadnienie bardziej szczegółowego przedstawienia subdyscyplin nauki o marketingu. Ponieważ problematyka mikromarketingu jest stosunkowo dobrze znana za sprawą poświęconych jej podręczników, artykuł dotyczy subdyscypliny określanej jako makromarketing. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono pojęcie, genezę i rozwój makromarketingu oraz jego najistotniejsze założenia epistemologiczne. W drugiej części określono zakres zainteresowań oraz scharakteryzowano główne szkoły makromarketingu. W podsumowaniu artykułu przedstawiono argumenty uzasadniające istotną rolę makromarketingu jako marketingowej subdyscypliny.
Streszczenie: The fact that the scope of interest in the marketing science substantially exceeds the scientific discipline known as the management sciences leads to searching for new, acceptable formula of classifying the marketing science as an individual discipline of science. The proposal to create a new scientific discipline, presented in Marketing i Rynek, referred to as the marketing science and separation from it the micromarketing and macromarketing subdisciplines constitutes justification for more detailed presentation of these two subdisciplines of the marketing science. Since the micromarketing issue is relatively known from workbooks devoted to this subject, the article is devoted to the subdiscipline referred as macromarketing. The article comprises two parts. In the former part there have been presented definition, origins and development of the macromarketing, as well as its fundamental epistemological assumptions, whilst in the latter part there have been presented the scope of interest and characterised the primary schools of the macromarketing. In the conclusion were presented arguments justifying the material role of the macromarketing as the subdiscipline of marketing.

4/7
Nr opisu: 0000033259
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Makromarketing jako subdyscyplina nauki o marketingu - cz. 2
Tytuł równoległy: Macromarketing as a subdiscipline of the marketing science - part 2
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, nr 11, s. 2--14
p-ISSN: 1231-7853

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauka o marketingu ; dyscyplina naukowa ; subdyscyplina ; makromarketing
Słowa kluczowe ang.: marketing science ; scholarly discipline ; subdiscipline ; macromarketing
Streszczenie: Znaczne wykraczanie zakresu zainteresowania nauki o marketingu poza obszar dyscypliny naukowej określanej jako nauki o zarządzaniu skłania do poszukiwania nowej, możliwej do zaakceptowania formuły klasyfikacji nauki o marketingu w postaci samodzielnej dyscypliny naukowej. Przedstawiona na łamach Marketingu i Rynku propozycja powołania nowej dyscypliny naukowej określanej jako nauka o marketingu oraz wyodrębnienie w niej subdyscyplin w postaci mikro i makromarketingu stanowi uzasadnienie bardziej szczegółowego przedstawienia subdyscyplin nauki o marketingu. Ponieważ problematyka mikromarketingu jest stosunkowo dobrze znana za sprawą poświęconych jej podręczników, artykuł dotyczy subdyscypliny określanej jako makromarketing. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono pojęcie, genezę i rozwój makromarketingu oraz jego najistotniejsze założenia epistemologiczne. W drugiej części określono zakres zainteresowań oraz scharakteryzowano główne szkoły makromarketingu. W podsumowaniu artykułu przedstawiono argumenty uzasadniające istotną rolę makromarketingu jako marketingowej subdyscypliny.
Streszczenie: The fact that the scope of interest in the marketing science substantially exceeds the scientific discipline known as the management sciences leads to searching for new, acceptable formula of classifying the marketing science as an individual discipline of science. The proposal to create a new scientific discipline, presented in Marketing i Rynek, referred to as the marketing science and separation from it the micromarketing and macromarketing subdisciplines constitutes justification for more detailed presentation of these two subdisciplines of the marketing science. Since the micromarketing issue is relatively known from workbooks devoted to this subject, the article is devoted to the subdiscipline referred as macromarketing. The article comprises two parts. In the former part there have been presented definition, origins and development of the macromarketing, as well as its fundamental epistemological assumptions, whilst in the latter part there have been presented the scope of interest and characterised the primary schools of the macromarketing. In the conclusion were presented arguments justifying the material role of the macromarketing as the subdiscipline of marketing.

5/7
Nr opisu: 0000032677
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Refleksje nad zakresem nauki o marketingu jako dyscypliny naukowej - cz. 1
Tytuł równoległy: Analysis of the scope of the marketing science as an academic discipline - part 1
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, nr 6, s. 2--12
p-ISSN: 1231-7853

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauka o marketingu ; dyscyplina naukowa
Słowa kluczowe ang.: marketing science ; scholarly discipline
Streszczenie: Artykuł jest poświęcony omówieniu zakresu zainteresowania nauki o marketingu. W pierwszej części przedstawiono wnioski, jakie odnośnie zakresu nauki o marketingu wynikają z analizy popularnych podręczników marketingu. W drugiej części wskazano na inne niż podręcznikowe ujęcia problematyki marketingowej oraz omówiono zakres zainteresowania nauki o marketingu na podstawie modelu trzech dychotomii S.D. Hunta. Głównym wnioskiem, jaki nasuwa się w wyniku przeprowadzonej analizy, jest stwierdzenie, że zakres nauki o marketingu wykracza znacznie poza obszar organizacji gospodarczej oraz problematykę marketingu menedżerskiego (zarządzania marketingowego) podejmowaną w popularnych podręcznikach marketingu. Dlatego jedynie w ograniczonym zakresie mogą one stanowić podstawę do formułowania wniosków na temat zakresu zainteresowania nauki o marketingu. Spostrzeżenie to jest zgodne ze stanowiskiem Zespołu ds. Określenia Subdyscyplin w Naukach o Zarządzaniu, który w skład nauk o zarządzaniu zalicza jedynie zarządzanie marketingowe. Ma ono istotne konsekwencje z punktu widzenia określenia miejsca nauki o marketingu w obowiązującej w Polsce klasyfikacji nauk.
Streszczenie: This article is devoted to discussing the scope of interest in the marketing science. In the first part there have been presented the conclusions of analysis of marketing textbooks in terms of the marketing science, whereas in the second part there have been presented other forms of understanding marketing and has been discussed the scope of interest in the marketing science based on the Three Dichotomies Model of S.D. Hunt. The main conclusion that arises from the conducted analysis is an ascertainment that the scope of the marketing science exceeds substantially beyond the area of an economic organization and the issue of managerial marketing (marketing management) discussed in the best-selling marketing textbooks. Therefore, they may constitute a basis to reach conclusions regarding the scope of interest in the marketing science solely to a limited extent. This observation complies with the standpoint of the Group Determining Sub-disciplines in Management. This has material consequences in terms of determining a place of the marketing science in the classification of science binding in Poland.

6/7
Nr opisu: 0000032821
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Refleksje nad zakresem nauki o marketingu jako dyscypliny naukowej - cz. 2
Tytuł równoległy: Analysis of the scope of the marketing science as an academic discipline - part 1
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, nr 7, s. 6--16
p-ISSN: 1231-7853

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauka o marketingu ; dyscyplina naukowa
Słowa kluczowe ang.: marketing science ; scholarly discipline
Streszczenie: Artykuł jest poświęcony omówieniu zakresu zainteresowania nauki o marketingu. W pierwszej części przedstawiono wnioski, jakie odnośnie zakresu nauki o marketingu wynikają z analizy popularnych podręczników marketingu. W drugiej części wskazano na inne niż podręcznikowe ujęcia problematyki marketingowej oraz omówiono zakres zainteresowania nauki o marketingu na podstawie modelu trzech dychotomii S.D. Hunta. Głównym wnioskiem, jaki nasuwa się w wyniku przeprowadzonej analizy, jest stwierdzenie, że zakres nauki o marketingu wykracza znacznie poza obszar organizacji gospodarczej oraz problematykę marketingu menedżerskiego (zarządzania marketingowego) podejmowaną w popularnych podręcznikach marketingu. Dlatego jedynie w ograniczonym zakresie mogą one stanowić podstawę do formułowania wniosków na temat zakresu zainteresowania nauki o marketingu. Spostrzeżenie to jest zgodne ze stanowiskiem Zespołu ds. Określenia Subdyscyplin w Naukach o Zarządzaniu, który w skład nauk o zarządzaniu zalicza jedynie zarządzanie marketingowe. Ma ono istotne konsekwencje z punktu widzenia określenia miejsca nauki o marketingu w obowiązującej w Polsce klasyfikacji nauk.
Streszczenie: This article is devoted to discussing the scope of interest in the marketing science. In the first part there have been presented the conclusions of analysis of marketing textbooks in terms of the marketing science, whereas in the second part there have been presented other forms of understanding marketing and has been discussed the scope of interest in the marketing science based on the Three Dichotomies Model of S.D. Hunt. The main conclusion that arises from the conducted analysis is an ascertainment that the scope of the marketing science exceeds substantially beyond the area of an economic organization and the issue of managerial marketing (marketing management) discussed in the best-selling marketing textbooks. Therefore, they may constitute a basis to reach conclusions regarding the scope of interest in the marketing science solely to a limited extent. This observation complies with the standpoint of the Group Determining Sub-disciplines in Management. This has material consequences in terms of determining a place of the marketing science in the classification of science binding in Poland.

7/7
Nr opisu: 0000033260
Autorzy: Jacek Kamiński.
Tytuł pracy: Wnioski na temat zakresu nauki o marketingu w świetle definicji marketingu AMA
Tytuł równoległy: Conclusions on the scope of the marketing science in terms of the definition of the marketing AMA
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, T. 52, nr 4 (210), s. 585--610
p-ISSN: 0044-1619

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie z bazy ERIH (lista C wykazu MNiSW)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 10.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauka o marketingu ; definicja ; dyscyplina naukowa
Słowa kluczowe ang.: marketing science ; definition ; academic discipline
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://zn.czasopisma.pan.pl/images/data/zn/wydania/no_2_2016/8-Kaminski.pdf
Streszczenie: Jako samodzielna nauka zainteresowana określoną kategorią zjawisk gospodarczych oraz spełniająca istotną rolę społeczną marketing (marketing science) istnieje od ponad stu lat. Jej żywiołowy rozwój, szczególnie od początku lat 60. XX w., wielość i różnorodność nurtów oraz szkół myśli marketingowej sprawiły, że udzielenie odpowiedzi na pytanie o zakres zainteresowania nauki o marketingu jest obecnie niezwykle trudne. Tymczasem precyzyjne określenie zakresu zainteresowania ma dla każdej nauki znaczenie szczególne. Decyduje o określeniu danego obszaru wiedzy mianem nauki, pozwala odpowiedzieć na pytanie, gdzie wytyczyć należy jej granice, jak rozwija się ona i jak sytuuje w stosunku do nauk pokrewnych. Bez precyzyjnego określenia zakresu swoich zainteresowań nauka traci swoją tożsamość oraz naukowy charakter. W artykule przedstawiono wnioski jakie na temat zakresu zainteresowania nauki o marketingu wynikają z aktualnie obowiązującej definicji marketingu AMA. Wskazano na rolę jaką z punktu widzenia zakresu nauki o marketingu spełnia definicja marketingu, podkreślono ścisły związek między sposobem definiowania marketingu a zakresem zainteresowania poświęconej mu nauki. Określono przedmiot i zakres zainteresowania nauki o marketingu w świetle aktualnie obowiązującej oficjalnej definicji marketingu. Wskazano na niebezpieczeństwa jakie dla nauki o marketingu wynikają ze zbyt wąskiego definiowania marketingu w sposób menedżerski.
Streszczenie: As a separate science interested in specific category of economic phenomena and fulfilling fundamental social role the marketing science has been existing for over one hundred years. Its rapid development in particular since 1960s, numerous and diversified trends and schools of marketing thought resulted in the fact that providing an answer to a question regarding the scope of interest in the marketing science is currently extremely difficult. Meanwhile, detailed determination of the scope of interest is particularly important for each science, since it constitutes a basis for defining a giver area of knowledge as science, allows for answering the question what should be its boundaries, how it develops and where is its place in comparison to allied sciences. Without determining in details the scope of its interest science loses both its identity and scientific nature. In the article have been presented conclusions on the scope of interest in the marketing science resulting from the current definition of the marketing provided by the AMA. Additionally, there have been presented the role played by the definition of the marketing from the perspective of the scope of the marketing science, there have been emphasized direct relationship between the manner of defining the marketing and the scope of interest in the marketing science. Moreover, there have been determined the subject and scope of interest in the marketing science in terms of currently binding official definition of the marketing. Finally, there have been indicated the threats posed to the marketing science that arise from too narrow definition of the marketing in the management categories.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB