AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: DZIECKO
Liczba odnalezionych rekordów: 8



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/8
Nr opisu: 0000047052
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Lipińska, Natalia Łukaszuk, Izabela Kowalczyk.
Tytuł pracy: Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu ogólnodostępnym - problem czy wyzwanie
Tytuł równoległy: A child on the autism spectrum in a mainstream kindergarten - problem or challenge
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 33-42
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; przedszkole publiczne ; terapia
Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; therapy ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometii.

2/8
Nr opisu: 0000047057
Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Katarzyna Szary, Paulina Kisiel, Natalia Kuszneruk.
Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju dziecka w grupie i klasie międzykulturowej według założeń pedagogicznych Fryderyka Froebla
Tytuł równoległy: Supporting child development in an intercultural group and class according to the pedagogicla assumptions of Fryderyk Froebel
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 133-143
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko ; edukacja międzykulturowa ; Fryderyk Froebel ; koncepcja pedagogiczna ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; Fryderyk Froebel ; intercultural education ; pedagogical concept ; preschool age
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/8
Nr opisu: 0000047054
Autorzy: Ada Szarzyńska, David Manukyan, Dominika Spychel, Natalia Kuszneruk, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Znaczenie bajki animowanej w procesie wspomagania rozwoju i wychowania dziecka
Tytuł równoległy: The importance of an animated fairy tale in the process of supporting development and upbringing of the child
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 61-73
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: bajka animowana ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; rozwój ; wiek przedszkolny ; wychowanie
Słowa kluczowe ang.: animated fairy tale ; child ; kindergarten ; preschool age ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/8
Nr opisu: 0000047053
Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ada Szarzyńska, Dominika Spychel, Natalia Kuszneruk, David Manukyan.
Tytuł pracy: Znaczenie bajki w procesie rozwoju i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: The importance of fairy tales in the process of supporting the development and upbringing of a child at pre-school age
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 53-60
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: bajka ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; wiek przedszkolny ; wychowanie
Słowa kluczowe ang.: child ; development ; fairy tale ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

5/8
Nr opisu: 0000046485
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Pobyt dziecka w instytucjonalnej pieczy zastępczej a możliwość realizacji kontaktów z rodzicami biologicznymi
Tytuł równoległy: Child's placement in foster care and the possibility of fulfiling contacts with biological parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, nr 7 (591), s. 15-18
p-ISSN: 0137-4729

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe: dziecko ; piecza zastępcza ; relacje w rodzinie ; rodzina biologiczna
Słowa kluczowe ang.: biological parents ; child ; family ; foster care ; relationship
https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl/resources/html/article/details?id=613525
DOI: 10.5604/01.3001.0053.9008
Streszczenie: Podstawowe zadania opiekuńcze wobec dziecka w rodzinie najczęściej pełnione są przez rodziców biologicznych. Rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych powinny być wspierane przez planowe działania mające na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania przypisanych jej funkcji, a jednym z takich działań jest realizacja kontaktów z rodziną generacyjną w przypadku czasowego umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej. Zamierzeniem tekstu jest analiza kwestii współpracy z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, w tym możliwości utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi a ich rodzicami biologicznymi. W celu pozyskania materiału badawczego zastosowano badania sondażowe, które zostały zrealizowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego, świeckich i prowadzonych przez siostry zakonne, usytuowanych na terenie 3 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego. W badaniu ilościowym wykorzystano indywidualne wywiady kompletnie kierowane z dyrektorami/koordynatorami placówek. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jak wygląda realizacja kontaktów między dziećmi umieszczonymi w pieczy instytucjonalnej a ich rodzicami generacyjnymi. Z badań wynika, że dyrektorzy placówek mają bardzo zróżnicowany stosunek do realizacji kontaktów z rodzinami biologicznymi. Niektórzy z nich podejmują różnego typu działania mające na celu reintegrację. Niestety część respondentów jest zdecydowanymi przeciwnikami utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi umieszczonymi w pieczy zastępczej a ich rodzicami biologicznymi, argumentując to faktem "utrudniania pracy wychowawczej podejmowanej w placówce". Największym problemem zdecydowanie utrudniającym zarówno pracę z rodziną biologiczną, jak i realizację kontaktów dziecka z rodzicami jest kwestia związana z umieszczaniem wychowanków w pieczy instytucjonalnej niekoniecznie zamieszkujących powiat, w którym zlokalizowana jest placówka.
Streszczenie: The primary care tasks for a child in a family are most often performed by biological parents. Families experiencing difficulties in fulfilling care functions should be supported through planned activities aimed at restoring the family's ability to fulfill its assigned functions, and one such activity is the fulfillment of contacts with the generational family when children are temporarily placed in foster care. The aim of this paper is to analyze the issue of cooperation with the biological family of a child placed in foster care, including the possibility of maintaining relationships between children and their biological parents. In order to obtain research material, a poll research was used, which was carried out in socialization and family - type educational care facilities, both secular and run by nuns located in three provinces: Lubelskie, Warmińsko-Mazurskie, as well as Świętokrzyskie. The quantitative study used individual, fuldy directed interviews with directors/ coordinators of the institutions. The article attempts to answer the question: what is the fulfillment of contacts between children placed in institutional care and their generational parents? The research shows that directors of institutions have a very different attitude to the fulfillment of contacts with biological families. Some of them undertake various types of activities aimed at reintegration. Unfortunately, some respondents are strong opponents of maintaining relations between children placed in foster care and their biological parents, arguing that this "hinders the educational work undertaken in the institution." The greatest problem that definitely hinders both the work with the biological family and the fulfillment of the child's contact with the parents is the issue related to the placement of pupils in institutional care who do not necessarily reside in the county where the institution is located.

6/8
Nr opisu: 0000044344
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Magdalena Szydłowska.
Tytuł pracy: Ocena gotowości dzieci do podjęcia nauki szkolnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego (reminescencje z czasu pandemii)
Tytuł pracy w innym języku: Assessment of children's readiness for school by preschool teachers (reminiscences from the time of the pandemic)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 190--204
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dziecko ; gotowość szkolna ; nauczyciel ; umiejętności szkolne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: preschool child ; school readiness ; school skills ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ocena-gotowosci-dzieci-do-podjecia-nauki-szkolnej-przez-nauczycieli-wychowania-przedszkolnego,151708,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/151708
Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. "słabe punkty" edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach.
Streszczenie: The aim of the undertaken research was to find out the assessment carried out by preschool education teachers on the school readiness of children during the pandemic. Material and methods: The research was carried out by the method of survey using the author's questionnaire survey among 90 teachers in kindergartens on the territory of Biała Podlaska and Biała district. Results: The data analysis revealed the so-called "weak points" of distance education in pre-school. Teachers in the conducted assessment indicated skills which some children did not master, especially in the emotional and social sphere, while the skills mastered by them in the cognitive sphere were assessed very well. Conclusions: It was noted the need to look for new solutions and tools in working with preschool children in conditions of remote education, so that the assessment of school readiness is based not only on the observation of children but on their various activities and free play.

7/8
Nr opisu: 0000045399
Autorzy: Paulina Karwowska, Julia Chaciówka, Ewelina Kaźniuk.
Tytuł pracy: Wyzwania współczesnej rodziny w czasie zdalnej edukacji
Tytuł całości: W: Koła naukowe - szkołą twórczego działania : edycja ósma / red. Ewa Stępień, Edyta Kozłowska
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 147-162
ISBN: 978-83-64881-92-3
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: COVID-19 ; dziecko ; edukacja zdalna ; pandemia ; rodzina ; sytuacje trudne
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

8/8
Nr opisu: 0000046108
Autorzy: Antoni Niedzielski, Grażyna Niedzielska, Dominika Wysokińska.
Tytuł pracy: Wpływ niedosłuchu na procesy poznawcze dzieci i młodzieży
Tytuł równoległy: Effect of hearing loss on cognitive processes in children and adolescents
Tytuł całości: W: Przepis na rehabilitację : dzieci i młodzież z niepełnosprawnością / red. Wojciech Otrębski, Katarzyna Mariańczyk
Miejsce wydania: Gdańsk
Wydawca: Harmonia Universalis
Rok wydania: 2016
Strony zajęte przez pracę: S. 127-139
ISBN: 978-83-7744-116-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko ; głusi ; inteligencja ; młodzież ; niedosłuch ; procesy poznawcze
Słowa kluczowe ang.: adolescents ; child ; cognitive processes ; hearing loss
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB