AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: EDUKACJA PRZEDSZKOLNA
Liczba odnalezionych rekordów: 15



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/15
Nr opisu: 0000047052
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Lipińska, Natalia Łukaszuk, Izabela Kowalczyk.
Tytuł pracy: Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu ogólnodostępnym - problem czy wyzwanie
Tytuł równoległy: A child on the autism spectrum in a mainstream kindergarten - problem or challenge
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 33-42
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; przedszkole publiczne ; terapia
Słowa kluczowe ang.: autism ; child ; kindergarten ; therapy ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometii.

2/15
Nr opisu: 0000047054
Autorzy: Ada Szarzyńska, David Manukyan, Dominika Spychel, Natalia Kuszneruk, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Znaczenie bajki animowanej w procesie wspomagania rozwoju i wychowania dziecka
Tytuł równoległy: The importance of an animated fairy tale in the process of supporting development and upbringing of the child
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 61-73
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: bajka animowana ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; rozwój ; wiek przedszkolny ; wychowanie
Słowa kluczowe ang.: animated fairy tale ; child ; kindergarten ; preschool age ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/15
Nr opisu: 0000047053
Autorzy: Joanna Waszczuk, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ada Szarzyńska, Dominika Spychel, Natalia Kuszneruk, David Manukyan.
Tytuł pracy: Znaczenie bajki w procesie rozwoju i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: The importance of fairy tales in the process of supporting the development and upbringing of a child at pre-school age
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 4, Teoria i proaktyka dla edukacji przedszkolnej i szkolnej / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2024
Strony zajęte przez pracę: S. 53-60
ISBN: 978-83-66597-88-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: bajka ; dziecko ; edukacja przedszkolna ; wiek przedszkolny ; wychowanie
Słowa kluczowe ang.: child ; development ; fairy tale ; upbringing
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/15
Nr opisu: 0000044253
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w wieku pięciu i sześciu lat w czasie pracy przedszkoli w warunkach pandemii
Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 75-90
ISBN: 978-83-8294-063-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; pandemia ; umiejętności społeczne

5/15
Nr opisu: 0000044212
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce
Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 199-215
ISBN: 978-83-8294-063-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; konsumpcjonizm ; nauczyciel ; muzyka ; studenci
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

6/15
Nr opisu: 0000044797
Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Sebastian Piotr Sobczuk.
Tytuł pracy: Przedszkole bliżej natury - ścieżka przyrodnicza jako odpowiedź na potrzeby rozwojowe dziecka
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 12, nr 2, s. 115--126
p-ISSN: 2083-6325
e-ISSN: 2449-7142

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; potrzeby rozwojowe ; ścieżka przyrodnicza ; wychowanie przedszkolne
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/11607
DOI: 10.21697/fp.2022.2.09
Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania wyzwań i zalet edukacji w przyrodzie, realizowanej w ramach ścieżki przyrodniczej, w odpowiedzi na problematykę dotyczącą kształtowania realnych postaw i zachowań względem przyrody, a także wynikających z ich braku deficytów rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 13 w Białej Podlaskiej. Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę powrotu do przyrody w wychowaniu przedszkolnym.
Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020

7/15
Nr opisu: 0000042761
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Diagnoza umiejętności rozpoznawania kształtów figur geometrycznych u dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: Diagnosis of preschoolers' recognition of geometric shapes
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 14, nr 2, s. 113--124
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: diagnoza ; dzieci ; edukacja przedszkolna ; figury geometryczne ; geometria ; umiejętności ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; diagnosis ; geometric skills ; kindergarten
https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/847
DOI: 10.19251/sej/2021.14.2(9)
Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była diagnoza rozpoznawania płaskich figur geometrycznych przez dzieci wieku 5-7 lat, które uczęszczały do wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badaniem objęto 354 dzieci. Do diagnozy wykorzystano nowoczesne technologie, tj. okulograf stacjonarny Eye Tracker Glasses rejestrujący dane z częstotliwością pomiarów 250 Hz. To nowoczesne narzędzie posiada specjalny system pomiarowy, który śledzi i zapisuje obraz, w jakiej kolejności oraz w jakim tempie patrzy badana osoba. W celu wykazania różnic pomiędzy poprawnością wykonania zadań, a przedszkolem do którego uczęszcza badane dziecko zastosowano test Chi-kwadrat Pearsona. Do oceny różnic w czasie wykonania zadania wykorzystano jednoczynnikową analizę wariancji. We wszystkich analizowanych przypadkach przyjęto poziom istotności p=0.05. Wyniki badanej grupy przedszkolaków pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Istotnym czynnikiem, który ma wpływ na ten poziom jest wiek rozpoczęcia edukacji przedszkolnej i czas jej trwania.
Streszczenie: The article presents the results of research aimed at diagnosing flat geometric figures by children aged 5-7 who attended selected kindergartens in the Biała Podlaska poviat. 354 children were included in the research. Modern technologies were used for diagnosis, such as a stationary Eye Tracker Glasses, which records data with a measurement frequency of 250 Hz. This modern tool has a special measurement system that tracks and records the image, in what order and at what pace the examined person looks. The Pearson Chi-square test was used to demonstrate the differences between the correctness of the tasks performed and the kindergarten attended by the examined child. One-way analysis of variance was used to assess the differences in the performance of the task. In all analysed cases, the level of significance was p = 0.05. The results of the studied group of pre-schoolers showed differences in the level of knowledge and skills in geometry. An important factor influencing this level is the age at which preschool education begins and its duration.

8/15
Nr opisu: 0000042587
Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Agnieszka Doluk, Anna Lipińska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Nauczanie Jana Pawła II w świadomości nauczycieli - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: Teachers' awareness of the teachings of Pope John Paul II
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji przedszkolnej XXI wieku / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Vladimir Gerka
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 183-199
ISBN: 978-83-66597-13-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 28979
Liczba arkuszy: 0,72
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; nauczanie ; nauczyciel ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie ; Jan Paweł II
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; pedagogical observation ; primary school ; teacher ; upbringing ; John Paul II
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

9/15
Nr opisu: 0000042648
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová, Martina Fasnerová.
Tytuł pracy: [Wy]kształcenie pedagogiczne studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (analiza komparatywna)
Tytuł równoległy: Pedagogical education for pre-school and early school education students (comparative analysis)
Tytuł całości: W: Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku / red. nauk. Jolanta Szada-Borzyszkowska, Emilia Jakubowska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 125-137
ISBN: 978-83-66597-12-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 27970
Liczba arkuszy: 0,69
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; program studiów ; samoocena ; samokształcenie ; studenci ; wykształcenie pedagogiczne
Słowa kluczowe ang.: early school education ; pre-school education ; self-learning ; students ; study program ; university education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliomterii.

10/15
Nr opisu: 0000040666
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Dojrzałość grafomotoryczna dzieci sześcioletnich w perspektywie gotowości do pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: Graphomotor matirity of six-year-old children in the perspective of readiness to write - examples from pedagogical practice
Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 77-95
ISBN: 978-83-66597-00-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 34758
Liczba arkuszy: 0,87
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; nauka pisania ; rozwój motoryczny ; sprawność grafomotoryczna ; umiejętności manualne
Słowa kluczowe ang.: child ; preschool education ; writing ; motoric development ; manual skills ; graphomotoric maturity
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

11/15
Nr opisu: 0000039573
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Edukacja przedszkolna w Polsce - od transformacji ustrojowej do współczesności
Tytuł równoległy: The situation of kindergartens in Poland - from the period of political transformation to the present day
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 1 (52), s. 193--210
p-ISSN: 0137-706X
e-ISSN: 2353-9682

Uwagi: Artykuł ukazał się w maju 2020 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; przedszkole ; samorząd lokalny ; transformacja polityczna
Słowa kluczowe ang.: children ; preschool education ; kindergarten ; local government ; political transformation
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.31261/CHOWANNA.2019.52.14
Streszczenie: The changes related to the political transformation which took place in our country also affected education and, consequently, preschool education. The state delegated the responsibility for the administration of public schools, kindergartens and other educational institutions to local authorities, which involved a certain limitation in terms of the availability of kindergartens in some regions. A decrease in the number of children attending such institutions was particularly observed in rural communes. Poland's accession to the European Union was a crucial factor stimulating dissemination and availability of preschool education. Local governments and other entities running kindergartens took advantage of the opportunity created by the European Social Fund. Nowadays, a wide variety of preschool education forms and institutions providing such education as well as educational offers can be observed. Nevertheless, there are still some areas which require support, and social debate on the effectiveness of preschool education is also needed. The way preschool establishments have come and the changes they have undergone over the past 25 years are particularly noteworthy. Starting from the period of neglect of infrastructure and the closure of preschool institutions, we have now entered the stage of clear understanding of the crucial role played by preschool education in further psychophysical development of a child and, at the same time, awareness of the need to invest both in physical and human capital of this important area of national education.

12/15
Nr opisu: 0000035863
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Wyzwania edukacji przedszkolnej wobec dziecka z niepełnosprawnością
Tytuł całości: W: Teraźniejszość i perspektywy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj, Aldona Grądzka-Tys
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: 107-122
ISBN: 978-83-62160-37-2
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 31843
Liczba arkuszy: 0,79
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; edukacja przedszkolna ; terapia pedagogiczna ; przedszkole integracyjne
Słowa kluczowe ang.: disabled children ; preschool education ; educational therapy ; integrated preschool
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

13/15
Nr opisu: 0000031373
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł monografii: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich uczęszczających do wybranych przedszkoli.
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Wydawnictwo AKKA
Rok wydania: 2015
Strony: 132 s., 24 cm
ISBN: 978-83-941235-2-9
Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Liczba arkuszy: 7
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; gotowość szkolna ; diagnoza przedszkolna ; dzieci
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

14/15
Nr opisu: 0000031426
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Zajęcia ponadprogramowe w przedszkolu i ich rola w rozwijaniu aktywności dziecka - przykłady praktyczne
Tytuł całości: W: Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w wymiarze teoretyczno-praktycznym / red. nauk. Wojciech Kudyba, Beata Lisowska, Iwona Bugajska-Bigos
Miejsce wydania: Nowy Sącz
Wydawca: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 163-171
ISBN: 978-83-63196-79-0
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 23045
Liczba arkuszy: 0,58
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wychowanie przedszkolne ; edukacja przedszkolna ; zajęcia dodatkowe
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

15/15
Nr opisu: 0000020571
Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
Tytuł pracy: Współczesne przedszkole na Białorusi
Tytuł całości: W: Innowacje w edukacji elementarnej / red. M. Raczkowska-Lipińska, E. Jagiełło
Tytuł całości: W: Innovations in elementary education
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2010
Strony zajęte przez pracę: S. 373-385
ISBN: 978-83-930102-9-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; przedszkole ; Białoruś
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB