Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA Liczba odnalezionych rekordów: 15
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania wyzwań i zalet edukacji w przyrodzie, realizowanej w ramach ścieżki przyrodniczej, w odpowiedzi na problematykę dotyczącą kształtowania realnych postaw i zachowań względem przyrody, a także wynikających z ich braku deficytów rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 13 w Białej Podlaskiej. Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę powrotu do przyrody w wychowaniu przedszkolnym. Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020
7/15
Nr opisu: 0000042761 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Diagnoza umiejętności rozpoznawania kształtów figur geometrycznych u dzieci w wieku przedszkolnym Tytuł równoległy: Diagnosis of preschoolers' recognition of geometric shapes Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2021, T. 14, nr 2, s. 113--124 p-ISSN: 2353-1266 e-ISSN: 2449-7983 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 40.000 Słowa kluczowe: diagnoza ; dzieci ; edukacja przedszkolna ; figury geometryczne ; geometria ; umiejętności ; wiek przedszkolny Słowa kluczowe ang.: child ; diagnosis ; geometric skills ; kindergarten https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/847 DOI: 10.19251/sej/2021.14.2(9) Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była diagnoza rozpoznawania płaskich figur geometrycznych przez dzieci wieku 5-7 lat, które uczęszczały do wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badaniem objęto 354 dzieci. Do diagnozy wykorzystano nowoczesne technologie, tj. okulograf stacjonarny Eye Tracker Glasses rejestrujący dane z częstotliwością pomiarów 250 Hz. To nowoczesne narzędzie posiada specjalny system pomiarowy, który śledzi i zapisuje obraz, w jakiej kolejności oraz w jakim tempie patrzy badana osoba. W celu wykazania różnic pomiędzy poprawnością wykonania zadań, a przedszkolem do którego uczęszcza badane dziecko zastosowano test Chi-kwadrat Pearsona. Do oceny różnic w czasie wykonania zadania wykorzystano jednoczynnikową analizę wariancji. We wszystkich analizowanych przypadkach przyjęto poziom istotności p=0.05. Wyniki badanej grupy przedszkolaków pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Istotnym czynnikiem, który ma wpływ na ten poziom jest wiek rozpoczęcia edukacji przedszkolnej i czas jej trwania. Streszczenie: The article presents the results of research aimed at diagnosing flat geometric figures by children aged 5-7 who attended selected kindergartens in the Biała Podlaska poviat. 354 children were included in the research. Modern technologies were used for diagnosis, such as a stationary Eye Tracker Glasses, which records data with a measurement frequency of 250 Hz. This modern tool has a special measurement system that tracks and records the image, in what order and at what pace the examined person looks. The Pearson Chi-square test was used to demonstrate the differences between the correctness of the tasks performed and the kindergarten attended by the examined child. One-way analysis of variance was used to assess the differences in the performance of the task. In all analysed cases, the level of significance was p = 0.05. The results of the studied group of pre-schoolers showed differences in the level of knowledge and skills in geometry. An important factor influencing this level is the age at which preschool education begins and its duration.
8/15
Nr opisu: 0000042587 Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Agnieszka Doluk, Anna Lipińska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk. Tytuł pracy: Nauczanie Jana Pawła II w świadomości nauczycieli - przykłady z praktyki pedagogicznej Tytuł równoległy: Teachers' awareness of the teachings of Pope John Paul II Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji przedszkolnej XXI wieku / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Vladimir Gerka Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 183-199 ISBN: 978-83-66597-13-6 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 28979 Liczba arkuszy: 0,72 Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; nauczanie ; nauczyciel ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie ; Jan Paweł II Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; pedagogical observation ; primary school ; teacher ; upbringing ; John Paul II Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
9/15
Nr opisu: 0000042648 Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová, Martina Fasnerová. Tytuł pracy: [Wy]kształcenie pedagogiczne studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (analiza komparatywna) Tytuł równoległy: Pedagogical education for pre-school and early school education students (comparative analysis) Tytuł całości: W: Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku / red. nauk. Jolanta Szada-Borzyszkowska, Emilia Jakubowska Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 125-137 ISBN: 978-83-66597-12-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 27970 Liczba arkuszy: 0,69 Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; program studiów ; samoocena ; samokształcenie ; studenci ; wykształcenie pedagogiczne Słowa kluczowe ang.: early school education ; pre-school education ; self-learning ; students ; study program ; university education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliomterii.
10/15
Nr opisu: 0000040666 Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Dojrzałość grafomotoryczna dzieci sześcioletnich w perspektywie gotowości do pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej Tytuł równoległy: Graphomotor matirity of six-year-old children in the perspective of readiness to write - examples from pedagogical practice Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie Rok wydania: 2020 Strony zajęte przez pracę: S. 77-95 ISBN: 978-83-66597-00-6 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Liczba znaków: 34758 Liczba arkuszy: 0,87 Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; nauka pisania ; rozwój motoryczny ; sprawność grafomotoryczna ; umiejętności manualne Słowa kluczowe ang.: child ; preschool education ; writing ; motoric development ; manual skills ; graphomotoric maturity Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
11/15
Nr opisu: 0000039573 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: Edukacja przedszkolna w Polsce - od transformacji ustrojowej do współczesności Tytuł równoległy: The situation of kindergartens in Poland - from the period of political transformation to the present day Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 1 (52), s. 193--210 p-ISSN: 0137-706X e-ISSN: 2353-9682 Uwagi: Artykuł ukazał się w maju 2020 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; przedszkole ; samorząd lokalny ; transformacja polityczna Słowa kluczowe ang.: children ; preschool education ; kindergarten ; local government ; political transformation Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. DOI: 10.31261/CHOWANNA.2019.52.14 Streszczenie: The changes related to the political transformation which took place in our country also affected education and, consequently, preschool education. The state delegated the responsibility for the administration of public schools, kindergartens and other educational institutions to local authorities, which involved a certain limitation in terms of the availability of kindergartens in some regions. A decrease in the number of children attending such institutions was particularly observed in rural communes. Poland's accession to the European Union was a crucial factor stimulating dissemination and availability of preschool education. Local governments and other entities running kindergartens took advantage of the opportunity created by the European Social Fund. Nowadays, a wide variety of preschool education forms and institutions providing such education as well as educational offers can be observed. Nevertheless, there are still some areas which require support, and social debate on the effectiveness of preschool education is also needed. The way preschool establishments have come and the changes they have undergone over the past 25 years are particularly noteworthy. Starting from the period of neglect of infrastructure and the closure of preschool institutions, we have now entered the stage of clear understanding of the crucial role played by preschool education in further psychophysical development of a child and, at the same time, awareness of the need to invest both in physical and human capital of this important area of national education.
12/15
Nr opisu: 0000035863 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: Wyzwania edukacji przedszkolnej wobec dziecka z niepełnosprawnością Tytuł całości: W: Teraźniejszość i perspektywy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj, Aldona Grądzka-Tys Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: 107-122 ISBN: 978-83-62160-37-2 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Liczba znaków: 31843 Liczba arkuszy: 0,79 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; edukacja przedszkolna ; terapia pedagogiczna ; przedszkole integracyjne Słowa kluczowe ang.: disabled children ; preschool education ; educational therapy ; integrated preschool Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
13/15
Nr opisu: 0000031373 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł monografii: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich uczęszczających do wybranych przedszkoli. Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Wydawnictwo AKKA Rok wydania: 2015 Strony: 132 s., 24 cm ISBN: 978-83-941235-2-9 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Liczba arkuszy: 7 Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; gotowość szkolna ; diagnoza przedszkolna ; dzieci Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
14/15
Nr opisu: 0000031426 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Zajęcia ponadprogramowe w przedszkolu i ich rola w rozwijaniu aktywności dziecka - przykłady praktyczne Tytuł całości: W: Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w wymiarze teoretyczno-praktycznym / red. nauk. Wojciech Kudyba, Beata Lisowska, Iwona Bugajska-Bigos Miejsce wydania: Nowy Sącz Wydawca: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 163-171 ISBN: 978-83-63196-79-0 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 23045 Liczba arkuszy: 0,58 Praca recenzowana Słowa kluczowe: wychowanie przedszkolne ; edukacja przedszkolna ; zajęcia dodatkowe Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
15/15
Nr opisu: 0000020571 Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin. Tytuł pracy: Współczesne przedszkole na Białorusi Tytuł całości: W: Innowacje w edukacji elementarnej / red. M. Raczkowska-Lipińska, E. Jagiełło Tytuł całości: W: Innovations in elementary education Miejsce wydania: Józefów Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie Rok wydania: 2010 Strony zajęte przez pracę: S. 373-385 ISBN: 978-83-930102-9-5 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; przedszkole ; Białoruś Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.