Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
ETYKA Liczba odnalezionych rekordów: 18
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Since the beginning of the creation of communities (families, tribes, tribes), people have sought ways to arrange their interactions so that they serve security, comfort, development, to be able to distinguish between what is good and what is bad at the level of everyday life. In their struggle with nature, they sought support from faith. The intellectual elite became the priests, and instructions on how to act became the content of religion. At a higher level of integration, the role of rulers became more prominent, and guidance was sought in the laws they enacted - with the specific participation of more important subjects (hierarchs). In the background of this process were the efforts of sage-philosophers and theologians to create and arrange a system of professed values in specific areas and circumstances of life. The article pays attention to ethics in the sphere of health care and under pandemic conditions. Streszczenie: Od początku tworzenia społeczności (rodów, szczepów, plemion) ludzie poszukiwali sposobów układania wzajemnych relacji tak, aby służyły one bezpieczeństwu, wygodzie, rozwojowi, aby móc odróżniać to co dobre, od tego co złe, na poziomie codziennego życia. W zmaganiach z naturą szukali wsparcia w wierze. Intelektualną elitą stali się kapłani, a wskazania jak postępować stały się treścią religii. Na wyższym poziomie integracji uwypukliła się rola władców, a wskazań szukano w prawie stanowionym przez nich - przy określonym współudziale ważniejszych poddanych (hierarchów). W tle tego procesu trwały starania mędrców-filozofów oraz teologów aby wykreować i poukładać system wyznawanych wartości w określonych dziedzinach i okolicznościach życia. W artykule zwrócono uwagę na etykę w sferze ochrony zdrowia i w warunkach pandemii.
2/18
Nr opisu: 0000045669 Autorzy: Wiesław Barszczewski, Zbigniew Ciekanowski. Tytuł pracy: Wojna i terroryzm - aspekty etyczne Tytuł całości: W: Współczesne wyzwania dla bezpieczeństwa Polski / red. nauk. Dariusz Brążkiewicz, Julia Nowicka, Zbigniew Ciekanowski, Leszek Elak Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie - Wydawnictwo im. Profesora Leszka J. Krzyżanowskiego Rok wydania: 2023 Strony zajęte przez pracę: S. 94-110 ISBN: 978-83-7520-256-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: etyka ; religia ; terroryzm ; wojna ; zabijanie [sprawdź dostępność w katalogu AB]
3/18
Nr opisu: 0000043650 Autorzy: Izabella Andrzejuk. Tytuł monografii: Od etyki Arystotelesa do filozofii moralnej Tomasza z Akwinu Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Wydawnictwo von borowiecky Rok wydania: 2021 Strony: 172, [3] strony, wykresy, 21 cm Seria: Biblioteka Rocznika Tomistycznego, T. 4 ISBN: 978-83-959055-3-7 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 80.000 Liczba arkuszy: 8 Słowa kluczowe: cnota ; etyka ; filozofia moralna ; miłość ; przyjaźń ; relacje interpersonalne ; Arystoteles ; Tomasz z Akwinu
5/18
Nr opisu: 0000039456 Autorzy: Jacek Kamiński. Tytuł pracy: Zakres makromarketingu jako subdyscypliny nauki o marketingu Tytuł równoległy: The scope of macromarketing as subdiscipline of marketing science Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, nr 4, s. 3--15 p-ISSN: 1231-7853 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 40.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: marketing ; makromarketing ; konkurencja ; etyka ; społeczeństwo Słowa kluczowe ang.: marketing ; macromarketing ; competition ; ethics ; society Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://www.pwe.com.pl/czasopisma/marketing-i-rynek/zakres-makromarketingu-jako-subdyscypliny-nauki-o-marketingu,a1498084147 DOI: 10.33226/1231-7853.2020.4.1 Streszczenie: Artykuł ma na celu określenie definicji makromarketingu oraz zidentyfikowanie podstawowych obszarów zainteresowania makromarketingu. Przeprowadzony przegląd definicji makromarketingu pozwolił na przyjęcie definicji makromarketingu, która została zaproponowana przez Shelby D. Hunta i jest powszechnie akceptowana przez środowisko zajmujące się tą problematyką. Według Hunta "makromarketing odnosi się do badania: systemów marketingowych, oddziaływania i konsekwencji oddziaływania systemów marketingowych na społeczeństwo oraz społeczeństwa na systemy marketingowe". Zdefiniowanie pojęcia makromarketingu jest punktem wyjścia do opisania sześciu obszarów badawczych makromarketingu. Należą do nich badania dotyczące: historii marketingu, konkurencji i rynku, polityki globalnej i środowiska, etyki marketingu i sprawiedliwości dystrybucyjnej, marketingu i rozwoju oraz jakości życia. Streszczenie: The article aims to define the definition of macromarketing and to identify the basic areas of macromarketing interest. The review of the macromarketing definition allowed for the adoption of the macromarketing definition, whoch was proposed by Hunt and is widely accepted by the environment dealing with the issue. According to Hunt, "macromarketing refers to the study of marketing systems, the impact and consequences society on marketing system". defining the concept of macromarketing is the starting point to describe sex research areas of macromarketing. These include research on: marketing history, competition and market, global policy and environment, marketing ethics and distribution justice, marketing and development, and quality of life.
6/18
Nr opisu: 0000036948 Autorzy: Włodzimierz Wójcicki. Tytuł pracy: Protoeconomics - elements of economics in antiquity Tytuł pracy w innym języku: Protoekonomia - elementy ekonomii w starożytności Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, Vol. 11, no. 4, p. 147--159 p-ISSN: 2083-3725 e-ISSN: 2451-182X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG, POL Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: etyka ; ekonomia ; długi ; pieniądz ; sprawiedliwa wymiana ; kształtowanie prawa Słowa kluczowe ang.: ethics ; economy ; debts ; money ; fair exchange ; development of law http://www.ers.edu.pl/PROTOEKONOMIA-ELEMENTY-EKONOMII-W-STAROZYTNOSCI,104683,0,2.html DOI: 10.2478/ers-2018-0043 Streszczenie: Subject and purpose of work: The work presents the emergence and shaping of basic economic issues since the dawn of human economic activity. Contemporary views on important economic issues have their roots in antiquity. The shaping of concepts such as money, interest, contract, credit as a part of the law, began a long time ago and exerted an influence on the way they are understood today. Materials and methods: The basis for the considerations is the study of literature on the history of the development of economics and the science of management in economic, philosophical and ethical aspects. The work has shown the non-linear nature of the development of new phenomena emerging in volatile political, technical, religious and moral conditions, which are largely spontaneous, and a reciprocal overlap of various fields of knowledge in a general and individual sense. Particular discoverers were found to present a wide spectrum of interests. Results: Historically, the development of economic knowledge began with the issues from the border of economics and management, from microeconomics (household) to macroeconomics (money); little information concerns large undertakings such as irrigation systems, pyramids or waging wars. Conclusions: Generally speaking - monarchs' edicts came before the deliberations of thinkers, concrete reasoning came before abstract considerations. Streszczenie: Przedmiot i cel pracy: Praca przedstawia wyłanianie i kształtowanie się podstawowych zagadnień ekonomicznych od zarania działalności gospodarczej człowieka. Współczesne poglądy na istotne kwestie ekonomiczne mają ugruntowanie w starożytności. Kształtowanie takich pojęć jak pieniądz, procent, kontrakt, kredyt, przy udziale prawa, zaczęło się dawno temu i wywarło wpływ na ich dzisiejsze rozumienie. Materiały i metody: Podstawą dociekań są badania literatury dotyczącej historii rozwoju gospodarki i nauki o gospodarowaniu w aspektach ekonomicznych, filozoficznych, etycznych. W pracy wskazano na nielinearny charakter rozwoju, nowe zjawiska powstają na gruncie zmiennych uwarunkowań politycznych, technicznych, religijno-moralnych, które w dużej mierze mają charakter spontaniczny. Widzimy też wzajemne przenikanie różnych dziedzin wiedzy w znaczeniu ogólnym oraz indywidualnym - poszczególni odkrywcy prezentują szerokie spektrum zainteresowań. Wyniki: Historycznie rozwój wiedzy ekonomicznej rozpoczął się od zagadnień z pogranicza ekonomii i zarządzania, od mikroekonomii (gospodarstwo domowe) do makroekonomii (pieniądz); mało informacji dotyczy dużych przedsięwzięć jak systemy irygacyjne, piramidy czy prowadzenie wojen. Wnioski: Uogólniając - edykty monarchów wyprzedzały dociekania myślicieli, rozumowanie konkretne wyprzedzało rozważania abstrakcyjne.
7/18
Nr opisu: 0000012817 Autorzy: Zygmunt Markocki. Tytuł pracy: Chrześcijańska koncepcja pracy w życiu człowieka Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 93-100 ISBN: 978-83-923366-9-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: filozofia chrześcijańska ; praca ; etyka ; teologia ; katolicyzm
8/18
Nr opisu: 0000012819 Autorzy: Marta Borys, Edyta Borys-Frończuk. Tytuł pracy: Etos pracy w procesie wychowawczym. Wkład Karola Wojtyły - Jana Pawła II Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 109-117 ISBN: 978-83-923366-9-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: Jan Paweł II ; nauczanie ; praca ; etyka ; wychowanie ; personalizm ; katolicyzm
9/18
Nr opisu: 0000012820 Autorzy: Edward Borodijuk. Tytuł pracy: Etyczno-społeczne aspekty pracy w nauczaniu Jana Pawła II Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: 118-123 ISBN: 978-83-923366-9-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: encyklika ; Jan Paweł II ; nauczanie ; praca ; etyka
10/18
Nr opisu: 0000020414 Autorzy: Elena Konovaluk, Marian Walerian Nowak. Tytuł monografii: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony: 268 s., il., 24 cm ISBN: 978-83-923366-9-3 Uwagi: Konferencja Naukowa, Biała Podlaska, 17-18 maja 2006. Charakterystyka formalna: materiały pokonferencyjne (redaktor) Język publikacji: POL Słowa kluczowe: nauka społeczna Kościoła Katolickiego ; praca ; etyka ; filozofia ; wychowanie
11/18
Nr opisu: 0000020652 Autorzy: Elena Konovaluk, Marian Walerian Nowak. Tytuł pracy: Wstęp Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 6-9 ISBN: 978-83-92366-9-3 Charakterystyka formalna: przedmowa, wstęp, wprowadzenie, posłowie Język publikacji: POL Słowa kluczowe: praca ; etyka ; wychowanie ; filozofia ; katolicyzm
12/18
Nr opisu: 0000012816 Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz, Sebastian Piotr Sobczuk. Tytuł pracy: Wychowanie do pracy na rzecz środowiska społeczno-przyrodniczego Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 87-90 ISBN: 978-83-923366-9-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: praca ; etyka ; wychowanie ; pedagogika pracy ; środowisko społeczne
13/18
Nr opisu: 0000001085 Autorzy: Marta Borys, Edyta Borys-Frończuk. Tytuł pracy: Jan Paweł II : Świadek i Apostoł Prawdy Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2005 Strony zajęte przez pracę: S. 120-130 ISBN: 83-916235-7-2 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: prawda ; etyka ; wychowanie ; wartości ; listy apostolskie ; Jan Paweł II
14/18
Nr opisu: 0000024631 Autorzy: Jacek Kamiński. Tytuł monografii: Negocjowanie : techniki rozwiązywania konfliktów / J. Kamiński Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Wydawnictwo Poltext Rok wydania: 2003 Strony: 216 s., il., 24 cm Seria: Warsztaty Menedżerskie ISBN: 83-88840-29-0 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 18.000 Słowa kluczowe: negocjacje ; perswazja ; etyka
15/18
Nr opisu: 0000024863 Autorzy: Jacek Kamiński. Tytuł pracy: Negocjacje. Perspektywa etyczna Tytuł całości: W: Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania / red. nauk. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, D. Miller Miejsce wydania: Łódź ; Warszawa Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi ; Fundacja "Wiedza i Działanie" im. L. von Misesa i T. Kotarbińskiego Rok wydania: 1999 Strony zajęte przez pracę: S. 213-218 ISBN: 83-87814-01-6 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: rozdział w podręczniku Język publikacji: POL Słowa kluczowe: negocjacje ; etyka
16/18
Nr opisu: 0000025647 Autorzy: Jacek Kamiński. Tytuł pracy: Czy mówienie nieprawdy w negocjacjach jest etyczne? Tytuł czasopisma: Szczegóły: 1992, nr 2, s. 19--21 p-ISSN: 0137-7221 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Język publikacji: POL Słowa kluczowe: negocjacje ; etyka
17/18
Nr opisu: 0000024629 Autorzy: Jacek Kamiński. Tytuł pracy: Dylematy etyczne negocjacji handlowych Tytuł czasopisma: Szczegóły: 1992, nr 1, s. 18--20 p-ISSN: 0137-7221 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Język publikacji: POL Słowa kluczowe: negocjacje ; negocjacje handlowe ; etyka
18/18
Nr opisu: 0000024641 Autorzy: Jacek Kamiński. Tytuł pracy: Jak negocjować etycznie? Tytuł czasopisma: Szczegóły: 1992, nr 3, s. 23--24 p-ISSN: 0137-7221 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Język publikacji: POL Słowa kluczowe: negocjacje ; etyka