AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: JĘZYK OBCY
Liczba odnalezionych rekordów: 35



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/35
Nr opisu: 0000044348
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska, Izabela Krystyna Dąbrowska.
Tytuł pracy: Teaching and learning writing skills and strategies, Part 2., An empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners at college level
Tytuł pracy w innym języku: Rozwijanie sprawności pisania w języku obcym : Cz. 2. Wdrożenie projektu tutoringu na poziomie zaawansowanym - wyniki badań empirycznych
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 156-174
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: informacja zwrotna ; język obcy ; pisanie ; samoregulacja ; tutoring
Słowa kluczowe ang.: feedback ; foreign language learning ; self-regulated ; tutoring ; writing
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Rozwijanie-sprawnosci-pisania-w-jezyku-obcym-Czesc-II-Wdrozenie-projektu-tutoringu,147698,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/147698
Streszczenie: Niniejsza seria dwóch artykułów przedstawia istotne aspekty procesu nauczania sprawności pisania w języku obcym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności i strategii pisania tekstów na poziomie zaawansowanym. Materiał i metody: Część I. przedstawia zróżnicowane podejścia do nauczania pisania i podejmuje dyskusję zagadnień związanych z rozwijaniem samoregulacji w nauce języka obcego. Część II. prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych podczas wdrażania własnego projektu tutoringowego, jaki został zrealizowany ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich na kierunku Filologia w integracji z kursem Praktycznej nauki języka angielskiego - pisanie. Wyniki: Zarówno przegląd literatury tematu, jak i wyniki przeprowadzonych badań sugerują, iż umiejętne wdrażanie metody tutoringu jeden-na-jeden w połączeniu z tutoringiem rówieśniczym może pomóc uczącym się rozwinąć umiejętności pisania w języku obcym i wspomóc rozwój samoregulacji w nauce. Wnioski: Zagadnienia przedstawione w obu artykułach wskazują na potrzebę celowego ukierunkowywania uczących się w procesie rozwijania umiejętności samoregulacji w nauce języka obcego poprzez aktywne wdrażanie i wykorzystywanie zróżnicowanych technik edukacji spersonalizowanej.
Streszczenie: The aim of this series of two articles is to explore the issue of teaching and learning writing, with special attention to writing at advanced levels of foreign language proficiency. Material and methods: In Part I., the authors present different approaches to writing instruction and discuss the issue of scaffolding student writers towards self-regulation. Part II. presents an empirical study on the implementation of a tutoring project for EFL learners which was integrated with a regular writing course for third year English Philology students. Results: The review of the literature on the topic and the results of the presented empirical study show that skillful implementation of one-to-one tutoring in combination with peer tutoring may help students develop foreign language writing skills and facilitate student progress towards self-regulated learning. Conclusions: The issues discussed in both articles indicate the need for guiding students towards self-regulated learning in language education through active implementation of personalized education techniques.

2/35
Nr opisu: 0000042978
Autorzy: Barbara Ewa Struk, Joanna Waszczuk.
Tytuł monografii: Nauczanie czytania w języku polskim i angielskim w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2021
Strony: 74 s., ilustracje, 24 cm
ISBN: 978-83-64881-80-0
Charakterystyka formalna: skrypt, zeszyt ćwiczeń
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 3,5
Słowa kluczowe: czytanie ; język angielski ; język obcy ; język polski ; metody nauczania ; modele czytania

3/35
Nr opisu: 0000041924
Autorzy: Elżbieta Anna Struczyk-Doluk, Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Neskol'ko zamečanij na temu formirovaniâ grammatičeskih habykov na zanâtiâh po RKI
Tytuł równoległy: A few remarks on the development of grammar habits during the course of Russian as a foreign language
Tytuł całości: W: Problemy sovremennogo filologičeskogo obrazovaniâ : sbornik naučnyh statej, Vypusk XIX / red. V.A. Kohanova
Miejsce wydania: Moskva-Âroslavl'
Wydawca: MGPU
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 224-229
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii spoza wykazu MEiN
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 5.000
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; gramatyka ; kompetencje komunikacyjne ; kompetencje lingwistyczne ; nauczanie ; trudności w nauczaniu
Słowa kluczowe ang.: communication competence ; difficulties ; linguistic competence ; teaching a foreign language ; teaching grammar
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/35
Nr opisu: 0000041923
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys, Elżbieta Anna Struczyk-Doluk.
Tytuł pracy: Podgotovka pol'skih studentov-rusistov k professional'noj deâtel'nosti i posle vuza
Tytuł równoległy: Preparing Polish students of Russian Philology for future professional work
Tytuł całości: W: Problemy sovremennogo filologičeskogo obrazovaniâ : sbornik naučnyh statej, Vypusk XIX / red. V.A. Kohanova
Miejsce wydania: Moskva-Âroslavl'
Wydawca: MGPU
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 260-266
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii spoza wykazu MEiN
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 5.000
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; kompetencje zawodowe ; nauczanie ; praktyka zawodowa
Słowa kluczowe ang.: educational majors ; teaching a foreign language ; professional competences ; professional habits ; professional skills ; vocational internships
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

5/35
Nr opisu: 0000041920
Autorzy: Elżbieta Anna Struczyk-Doluk.
Tytuł pracy: Ispol'zovanie pesennogo materiala v obučenii inostrannomu âzyku
Tytuł całości: W: Clovo v âzyke, reči, tekste : sbornik naučnyh trudov Meždunarodnoj studenčeskoj naučnoj konferencii, Brect, 22-23 maâ 2020 goda / red. kol. O.A. Fel'kina, O.B. Perehod
Miejsce wydania: Brest
Wydawca: BrGU
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 184-186
ISBN: 978-985-22-0184-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: RUS
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; muzyka ; nauczanie ; strategie nauczania
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

6/35
Nr opisu: 0000041919
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Ispol'zovanie russkih poslovic i pogovorok na urokah kak sredstvo formirovaniâ grammatičeskih i orfografičeskih navykov studentov-rusistov
Tytuł całości: W: Clovo v âzyke, reči, tekste : sbornik naučnyh trudov Meždunarodnoj studenčeskoj naučnoj konferencii, Brect, 22-23 maâ 2020 goda / red. kol. O.A. Fel'kina, O.B. Perehod
Miejsce wydania: Brest
Wydawca: BrGU
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 209-212
ISBN: 978-985-22-0184-1
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: RUS
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; gramatyka ; kompetencje socjokulturowe ; nauczanie ; nawyki językowe ; studenci
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

7/35
Nr opisu: 0000039243
Autorzy: Elżbieta Anna Struczyk-Doluk, Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Ispol'zovanie autentičnyh tekstov v obučenii čteniû na inostrannom âzyke kak sredstvo razvitiâ kommunikativnoj aktivnosti
Tytuł całości: W: Selected aspects of developing literacy skills at different stages of education in the native and foreign language / ed. Izabela Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 166-177
ISBN: 978-83-64881-50-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: RUS
Liczba znaków: 29697
Liczba arkuszy: 0,74
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność komunikacyjna ; czytanie ; język obcy ; kompetencje językowe ; kompetencje komunikacyjne ; tekst autentyczny

8/35
Nr opisu: 0000040506
Autorzy: Elżbieta Anna Struczyk-Doluk, Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Obučenie professional'noj leksike kak neobhodimoj sostavlâûŝej obučeniâ inostrannomu âzyku
Tytuł całości: W: Slovo v âzyke, reči, tekste (k 1000-letiû goroda Bresta) : èlektronnyj sbornik materialov Meždunarodnoj studenčeskoj naučnoj konferencii, 18-18 maâ 2019 goda / gl. red. O.A. Fel'kina
Miejsce wydania: Brest
Wydawca: BrGU imieni A.S. Puškina
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 250-252
ISBN: 978-985-22-0022-6
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: RUS
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; język specjalistyczny ; leksyka ; nauczanie
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

9/35
Nr opisu: 0000034808
Autorzy: Agnieszka Smarzewska, Ewelina Melaniuk, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Działania na rzecz umiędzynarodowienia kształcenia w szkole wyższej
Tytuł równoległy: Internationalization of higher education - the construction of the linear model
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, nr 2 (97), s. 104--116
p-ISSN: 1507-6563

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 14.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: umiędzynarodowienie ; szkolnictwo wyższe ; język obcy
Słowa kluczowe ang.: internationalization ; higher education ; foreign language
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2017/edu_2_2017.pdf
Streszczenie: Learning a foreign language is currently the leading element of the development at every level of education. Having a foreign language skills helps to communicate in a multicultural environment and favors mobility processes. The internationalization of the higher education process takes place in most countries. The purpose of the article is to present results from the research based on which a linear model of foreign language learning cost was built. The model allows to fulfill the expectations in terms of the preferences of the cost of learning a foreign language and the number of hours of classes per week, and it gives the university the ability to determine the economics of the project, without having to analyze separate stakeholders of the academic community.

10/35
Nr opisu: 0000031849
Autorzy: Halina Chodkiewicz.
Tytuł monografii: Towards integrating language and content in EFL contexts : Teacher's perspectives / red. Halina Chodkiewicz
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2015
Strony: 265 s., il., 24 cm
ISBN: 978-83-64881-09-1
Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba arkuszy: 14
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język angielski ; język obcy ; nauczanie języków obcych ; nauczyciel ; treść ; integrowanie języka i treści
Słowa kluczowe ang.: English language ; foreign language ; language teaching ; teacher ; Content and Language Integrated Learning

11/35
Nr opisu: 0000026132
Autorzy: Joanna Kozak-Solarz.
Tytuł pracy: Film dydaktyczny w nauczaniu języka obcego
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 216-228
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa krajowa
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 33962
Liczba arkuszy: 0,85
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; nauczanie ; film dydaktyczny
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Niniejszy referat stanowi próbę przedstawienia znaczenia i możliwości wykorzystania filmu dydaktycznego w nauczaniu języka obcego (na przykładzie języka rosyjskiego) oraz korzyści z jego zastosowania. Autorka przedstawia ogólną charakterystykę filmu, określa jego rolę, funkcje, cele oraz kryteria doboru dla celów dydaktycznych. W kolejnej części przedstawia propozycje pracy z filmem dydaktycznym na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego, podając przykładowe zadania, jakie można zastosować w pracy z omawianym materiałem filmowym.

12/35
Nr opisu: 0000027271
Autorzy: Barbara Ewa Struk.
Tytuł pracy: Literatura dziecięca w rozwoju umiejętności czytania w języku obcym - ważki temat w kształceniu neofilologicznym
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 84-100
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 43480
Liczba arkuszy: 1,087
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: literatura dziecięca ; tekst literacki ; czytanie ; język obcy ; nauczanie
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Jednym z wielu istotnych zadań stojących przed opiekunami i nauczycielami jest zainteresowanie dzieci czytelnictwem. Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się róznorakim korzyściom płynącym z regularnego kontaktu młodego czytelnika z odpowiednią dla jego wieku literaturą w języku ojczystym i obcym, w szczególności jej roli w rozwoju poznawczym, językowym i emocjonalnym. Rozważania te uzupełnione są o problematykę doboru odpowiedniego dla danej grupy uczniów dzieła literackiego oraz omówienie roli poezji i prozy w nauczaniu języka obcego. Zaprezentowano równiez propozycje działań, które powinni podejmować opiekunowie i nauczyciele, a które mają na celu skuteczne promowanie czytelnictwa u dzieci i zaszczepienie w nich szczerego zainteresowania literaturą, równiez obcojęzyczną. Przedstawione w dalszej części wyniki badania, przeprowadzonego przez autorkę wśród uczniów szkoły podstawowej, dotyczą trzech głównych problemów: zainteresowania uczniów literaturą, warunkami stworzonymi przez środowisko domowe i szkolne ucznia do częstego kontaktu z książką w języku polskim i w języku angielskim oraz stopnia wykorzystania poezji i prozy na lekcjach językowych. Wnioski z rozważań i wyników badań wskazują na stałą potrzebę edukacji zarówno opiekunów, jak i dydaktyków w temacie promowania literatury i wykorzystania jej w procesie nauczania, w tym także nauczania języka obcego.

13/35
Nr opisu: 0000027270
Autorzy: Marta Joanna Popławska.
Tytuł pracy: Nauczanie literatury amerykańskiej na kierunkach neofilologicznych : cele, wyzwania, możliwości
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 73-83
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 33328
Liczba arkuszy: 0,83
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język obcy ; literatura amerykańska ; nauczanie ; filologia angielska
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Literatura amerykańska jest przedmiotem, który tradycyjnie włączony jest w program studiów filologii angielskiej, jednak ze względu na zmieniające się realia, także te związane z tworzeniem nowych sylabusów dla studiów licencjackich i magisterskich, kadra dydaktyczna musi stawić czoła nowym wyzwaniom w pracy ze studentami. Należy ponownie rozważyć rolę literatury w kształceniu neofilologicznym i zastanowić się nad wprowadzeniem zmian mających na celu przystosowanie zarówno programu nauczania jak i metod pracy do coraz to nowych wymagań świata współczesnego. Poniższy artykuł jest próbą omówienia niektórych aspektów związanych z pracą ze studentami neofilologii na zajęciach literatury amerykańskiej. Po pierwsze omówione zostaną cele jakie powinny być realizowane w ramach zajęć z literatury amerykańskiej. Po drugie przedstawione zostaną problemy i dylematy jakie towarzyszą nauczaniu tego przedmiotu, a także przykładowe rozwiązania, a więc różnorodne metody pracy oraz narzędzia motywujące studentów. W ostatniej części pracy zaprezentowane zostaną wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów III roku filologii angielskiej PSW w Białej Podlaskiej, której celem było zbadanie jak studenci postrzegają zajęcia z literatury amerykańskiej na tle swoich doświadczeń jako studentów neofilologii.

14/35
Nr opisu: 0000027248
Autorzy: Elżbieta Anna Struczyk-Doluk.
Tytuł pracy: Prasa obcojęzyczna w nauczaniu języka obcego
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 207-215
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 23085
Liczba arkuszy: 0,57
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język rosyjski ; język obcy ; nauczanie ; prasa obcojęzyczna ; kompetencje komunikacyjne
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
Streszczenie: Jednym z czynników stymulujących proces uczenia sie języka obcego jest motywacja, dlatego też przed nauczycielem stoi zadanie nieustannego aktywizowania studentów, wzbudzania zainteresowania oraz zachęcania do komunikowania się w języku obcym. Celem niniejszego artykułu jest próba zaprezentowania niektórych aspektów związanych z wykorzystaniem materiałów z prasy obcojęzycznej do rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz wskazanie korzyści płynących z takiej formy pracy w procesie nauczania jęxzyka obcego. Praca z tego typu materiałem językowym sprzyja opanowaniu sfery komunikacyjnej języka obcego, pomaga szybciej pokonać trudności językowe, jednocześnie uatrakcyjniając proces nauczania. Teksty z prasy obcojęzycznej wspamagają oraz wzbogacają proces uczenia się, a także wzbudzają zainteresowanie i zaangażowanie uczących się, aktywizują ich oraz zachęcają do samodzielności w procesie kształcenia.

15/35
Nr opisu: 0000026124
Autorzy: Halina Chodkiewicz, Roman Zbigniew Lewicki.
Tytuł monografii: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym - nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony: 267 s., il., 24 cm
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa krajowa
Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii - j. polski lub inny poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba arkuszy: 17,4
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; kompetencje językowe ; studia neofilologiczne
Uwaga: sygn. 14122 V CZYT. ; 14123 V CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

16/35
Nr opisu: 0000026049
Autorzy: Edyta Klimiuk, Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Teoria i praktyka w nauczaniu obcojęzycznej leksyki (na przykładzie języka rosyjskiego)
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 138-151
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 40141
Liczba arkuszy: 1
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: pamięć ; kompetencja leksykalna ; techniki zapamiętywania ; język obcy ; język rosyjski ; nauczanie
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: W przedstawionym artykule autorki podejmują temat kształtowania kompetencji leksykalnej na studiach wyższych. Część pierwsza artykułu poświęcona jest pamięci, jej funkcjonowaniu, rodzajom, zmianom związanym z wiekiem oraz wpływow, jaki wywiera ona na przyswajanie obcojęzycznej leksyki. W drugiej i trzeciej części przedstawiane są różne konkretne procedury dydaktyczne, ćwiczenia (na przykładzie języka rosyjskiego), które są i mogą być wykorzystywane zarówno podczas zajęć praktycznej nauki języka, jak i w pracy samodzielnej studentów w celu wspomagania zapamiętywania, poszerzania zasobów obcojęzycznej leksyki, a w końcowym rezultacie zwiekszenia efektywności procesu aktywizacji języka obcego.

17/35
Nr opisu: 0000027274
Autorzy: Larysa Grzegorzewska.
Tytuł pracy: Związek pomiędzy inteligencją a strategiami uczenia się gramatyki
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 121-137
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 42757
Liczba arkuszy: 1,07
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język obcy ; gramatyka ; inteligencja ; strategia uczenia się
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Inteligencja i strategie uczenia się języków obcych są czynnikami indywidualnymi wspomagającymi osiągnięcie sukcesu w procesie uczenia się języków obcych. Inteligencja jest czynnikiem kojarzonym z uczeniem się języków obcych w warunkach formalnych. Tradycja badań nad strategiami uczenia się języków obcych liczy ponad trzydzieści lat. Na tle imponujących osiągnięć w ponad trzydziestoletniej tradycji badań nad strategiami zaskakującym może wydawać się fakt, że niektóre sprawności i podsystemy językowe są "bardziej zaniedbane" niż inne. Podczas gdy istnieje wiele badań dotyczacych opisu, użycia, skuteczności i nauczania strategii czytania, pisania, mówienia, słuchania i uczenia się słownictwa, niewielu badaczy skupia się na tych kwestiach w odniesieniu do wymowy, pragmatyki i gramatyki (Pawlak, 2008b: 109). Kolejnym aspektem, któremu nie poświęcono wiele uwagi w literaturtze badań nad strategiami uczenia się języków obcych jest związek inteligencji i strategii. Niniejsza praca jest próbą zbadania związku inteligencji i strategii uczenia się gramatyki. Do zbadania poziomu inteligencji uczących się został użyty test Matryc Progresywnych Ravena. Użycie strategii uczenia się gramatyki było badane przy pomocy kwestionariusza składającego się z 44 pytań wymagających odpowiedzi tak/nie. Kwestionariusz został zaprojektowany na podstawie taksonomii strategii zaproponowanej przez Cohena i Dornyei'a (2002) oraz taksonomii strategii uczenia się gramatyki zaproponowanej przez Pawlaka na konferencji "autonomy in languagelearning and teaching: Techniques, strategies and resources" (Konin, maj 8-10, 2012).

18/35
Nr opisu: 0000027071
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Gry i zabawy w procesie nauczania języka obcego w świetle literatury glottodydaktycznej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2011, nr 3, cz. 3, s. 138--146
p-ISSN: 1643-0506

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; gra dydaktyczna ; gra językowa ; zabawa językowa
http://www2.univ.rzeszow.pl/wfil/kfr/ksiazki/glotto-cz3.pdf

19/35
Nr opisu: 0000022235
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Jak budować pozytywne nastawienie uczących się do nauczanego języka obcego i uczyć efektywnie
Tytuł pracy w innym języku: How to build positive attitude of learners towards a foreign language and how to teach it effectively
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 125--134
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; uczenie się ; motywacja ; efektywność ; metody aktywizujące
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/09_jak_budowac.pdf

20/35
Nr opisu: 0000026618
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Learning to Learn : why do We Need Varied Strategy Training?
Tytuł całości: W: Issues in Promoting Multilingualism : Teaching - Learning - Assessment / ed. by Hanna Komorowska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Foundation for the Development of the Education System
Rok wydania: 2011
Strony zajęte przez pracę: S. 136-166
ISBN: 978-83-62634-19-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; uczenie się ; język obcy
Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; learning strategies ; strategy training
Uwaga: sygn. 12576 XXIV CZYT.

21/35
Nr opisu: 0000024381
Autorzy: Joanna Kozak-Solarz.
Tytuł pracy: Motywowanie do nauki języka obcego poprzez film
Tytuł całości: W: Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się : o kompetencjach, motywowaniu i strategiach / red. J. Knieja, S. Piotrowski
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Towarzystwo Naukowe KUL ; Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2011
Seria: Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego, nr 167
Strony zajęte przez pracę: S. 295-303
ISBN: 978-83-7306-545-1 ; 978-83-7702-244-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; motywacja ; film
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

22/35
Nr opisu: 0000022236
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. III, Cechy osobowości : przegląd badań
Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part III. Personality Traits : an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 135--154
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: różnice indywidualne ; język obcy ; uczenie się ; nauczanie ; strategia uczenia się ; osobowość
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/10_rola_roznic.pdf

23/35
Nr opisu: 0000027072
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Urok grammatiki s muzykal'nym komponentom
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2011, nr 3, cz. 3, s. 147--157
p-ISSN: 1643-0506

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: RUS
Słowa kluczowe: język obcy ; gramatyka ; nauczanie ; muzyka ; kompetencja lingwistyczna
http://www2.univ.rzeszow.pl/wfil/kfr/ksiazki/glotto-cz3.pdf

24/35
Nr opisu: 0000027073
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Zachęcać, motywować, aktywizować i uczyć... efektywnie, czyli o metodach aktywizujących w procesie nauczania języka obcego
Tytuł całości: W: Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się : o kompetencjach, motywowaniu i strategiach / red. Jolanta Knieja, Sebastian Piotrowski
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Towarzystwom Naukowe KUL : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Rok wydania: 2011
Seria: Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego, 167
Strony zajęte przez pracę: S. 343-351
ISBN: 978-83-7306-545-1978-83-7702-244-3
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; metody aktywizujące ; motywacja

25/35
Nr opisu: 0000027070
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Muzyka - universal'nyj âzyk čelovečestva. Kilka uwag o muzyce i piosenkach w nauczaniu języka obcego
Tytuł całości: W: Literaturoznawstwo, językoznawstwo i kulturoznawstwo jako płszczyzny przekazu we współczesnej glottodydaktyce / red. Jolanta Knieja, Tomasz Zygmunt, Łukasz Brzana
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo Werset
Rok wydania: 2010
Strony zajęte przez pracę: S. 487-93
ISBN: 978-83-60133-73-6
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; muzyka ; kompetencje interkulturowe
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów.

26/35
Nr opisu: 0000026052
Autorzy: Edyta Klimiuk.
Tytuł pracy: Porozmawiajmy o prawosławiu po rosyjsku. Kilka uwag o kształceniu interkulturowym w nauczaniu języków obcych
Tytuł całości: W: Literaturoznawstwo, językoznawstwo i kulturoznawstwo jako płaszczyzny przekazu we współczesnej glottodydaktyce / red. J.Knieja, T. Zygmunt, Ł. Brzana
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo Werset
Rok wydania: 2010
Strony zajęte przez pracę: S. 328-336
ISBN: 978-83-60133-73-6
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; kształcenie interkulturowe ; prawosławie
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

27/35
Nr opisu: 0000019823
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. II, Style poznawcze / style uczenia się : przegląd badań
Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part II. Cognitive / Learning Styles : an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 90--108
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL, ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczenie się ; język obcy ; strategia uczenia się ; nauczanie ; różnice indywidualne
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowska.pdf

28/35
Nr opisu: 0000027065
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Kak motivirovat' učenikov / studentov k izučeniû grammatiki inostrannogo âzyka - neskol'ko zamečanij na temu privlekatel'nosti zanâtij, posvâŝennyh prepodavaniû grammatičeskogo materiala
Tytuł całości: W: Sovremennye problemy glottodidaktiki / red. Antoni Palin'ski, Gžegož A. Zentalâ
Miejsce wydania: Rzeszów
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Rok wydania: 2009
Strony zajęte przez pracę: S. 344-351
ISBN: 978-83-7338-482-8
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: RUS
Słowa kluczowe: język obcy ; gramatyka ; nauczanie ; kompetencja lingwistyczna ; motywacja

29/35
Nr opisu: 0000017481
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies, Part 1, The Age Factor: an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 263--279
p-ISSN: 1899-1025

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; strategia uczenia się ; różnice indywidualne
Słowa kluczowe ang.: individual differences ; language learning ; strategy training ; age
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowskam.pdf

30/35
Nr opisu: 0000016874
Autorzy: Urszula Szalast-Bytys.
Tytuł pracy: Atrakcyjność zajęć jako klucz w motywowaniu uczniów/studentów do nauki gramatyki języka obcego (na przykładzie języka rosyjskiego)
Tytuł równoległy: Lesson attractiveness as a key to raising students' motivation to learn foreign language grammar (based on the example of the russian language)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2008, T. 2, s. 253--264
p-ISSN: 1899-1025

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; gramatyka ; nauczanie ; motywacja ; kompetencja lingwistyczna ; kompetencje komunikacyjne
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_18_urszula_szalast.pdf

31/35
Nr opisu: 0000016873
Autorzy: Anna Kalbarczyk.
Tytuł pracy: O roli kontekstualizacjiw nauczaniu słownictwa obcojęzycznego
Tytuł równoległy: On the role of contextualization in L2 vocabulary instruction
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2008, T. 2, s. 243--252
p-ISSN: 1899-1025

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: kontekstualizacja ; kontekst ; język obcy ; słownictwo ; nauczanie ; dyskurs
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_17_anna_hajduk.pdf

32/35
Nr opisu: 0000020429
Autorzy: Urszula Szalast.
Tytuł pracy: Atrakcyjne formy nauczania języka obcego : ich miejsce, rola i możliwości wykorzystania w kształtowaniu kompetencji językowej studentów I roku specjalności "Język Rosyjski"
Tytuł całości: W: Aspekty rozwijania kompetencji komunikacyjnej języka obcego w kształceniu neofilologicznym / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2007
Strony zajęte przez pracę: S. 73-84
ISBN: 978-83-61044-20-8
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; język rosyjski ; nauczanie ; metody ; gramatyka
Uwaga: sygn. 8403 V CZYT. ; 8404 V CZYT.

33/35
Nr opisu: 0000020427
Autorzy: Katarzyna Tymoszuk.
Tytuł pracy: Rola tłumaczeń w nauczaniu języków obcych w opinii nauczycieli z województwa lubelskiego na tle dyskusji europejskiej
Tytuł całości: W: Aspekty rozwijania kompetencji komunikacyjnej języka obcego w kształceniu neofilologicznym / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2007
Strony zajęte przez pracę: S. 41-51
ISBN: 978-83-61044-20-8
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; glottodydaktyka ; tłumaczenie ; przekład ; nauczanie

34/35
Nr opisu: 0000026613
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Strategie uczenia się i użycia języka obcego a indywidualne cechy ucznia : wyniki badań empirycznych i ich znaczenie w procesie kształcenia autonomicznego ucznia i "strategicznego" nauczyciela
Tytuł całości: W: W dialogu języków i kultur : konferencja naukowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 15-16 stycznia 2007
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Lingwistyczna Szkoła Wyższa
Rok wydania: [2007]
Strony zajęte przez pracę: S. 39-56
ISBN: 978-83-926356-0-4
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; strategie użycia języka ; język obcy ; nauczanie ; różnice indywidualne ; autonomia ; nauczyciel ; uczeń

35/35
Nr opisu: 0000020433
Autorzy: Dorota Uścińska-Kostrzewa.
Tytuł pracy: Teksty literackie w nauczaniu języka niemieckiego w teorii i praktyce
Tytuł całości: W: Aspekty rozwijania kompetencji komunikacyjnej języka obcego w kształceniu neofilologicznym / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2007
Strony zajęte przez pracę: S. 139-148
ISBN: 978-83-61044-20-8
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: język obcy ; język niemiecki ; nauczanie ; tekst literacki

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB