Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
LITERATURA Liczba odnalezionych rekordów: 3
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Zapoznawanie z nowelami jest użyteczne w edukacji medycznej i stanowi narzędzie zapobiegające nazbyt redukcjonistycznemu i skupionemu, tylko na wiedzy medycznej, wnioskowaniu. W pracy zaprezentowano "Sonatę Kreutzerowską" Tołstoja jako lekturę, którą warto odnosić do obecnej pandemii COVID-19. Część społeczeństwa może dostrzegać w medycynie potencjał do naruszania więzi społecznych i destabilizacji. Świadomość tego fenomenu uelastycznia w zakresie sposobów formułowania zleceń przeciwepidemicznych i bezpośredniego ich przekazywania podczas rozmowy z pacjentem. Lektura "Sonaty Kreutzerowskiej" może ubogacać i wzmacniać profesjonalistów medycznych bezpośrednio zaangażowanych w realizację szczepień i popularyzację innych działań przeciwepidemicznych. Streszczenie: Novels may represent a source of data for medical education and can be a tool against reductionist, as well as medicine only-focused, thinking. This discussion paper reviews Tolstoy's "Kreutzer Sonata" with reference to the ongoing COVID-10 pandemic. Medicine may be perceived by some people as a force that breaks social ties and destabilizes. Being aware of the existence of such people may favourably modify the ways of formulating health-promoting recommendations at the general level and individual conversation with the patient. Reading the novel can enrich and empower medical professionals directly involved in encouraging vaccination and other preventive measures.
2/3
Nr opisu: 0000041235 Autorzy: Konrad Kamil Hozyasz. Tytuł pracy: Rola literatury pięknej w edukacji medycznej Tytuł równoległy: Role of literary works in medical education Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, Vol. 10, nr 3, s. 171--177 p-ISSN: 2082-9876 e-ISSN: 2451-1870 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Słowa kluczowe: edukacja pielęgniarska ; literatura ; umiejętności komunikacyjne Słowa kluczowe ang.: communication skills ; literature ; nurse education https://www.pzp.umed.wroc.pl/pl/article/2020/10/3/171/ DOI: 10.17219/pzp/119058 Streszczenie: W krajach anglojęzycznych analiza dzieł literatury pięknej na temat chorych i ich dolegliwości oraz postaci profesjonalistów medycznych stanowi integralną część edukacji studentów medycyny i lekarzy rezydentów, jak również studentów pielęgniarstwa, rehabilitacji i dietetyki. Za cel tego działania stawia się pobudzenie studentów do refleksji o zdobywanej wiedzy i doświadczeniu praktycznym, doskonalenie umiejętności komunikacji z chorymi i uwrażliwienie na napływające od nich sygnały, budowanie nawyku podtrzymywania pacjentocentryzmu w opiece medycznej. Przedstawiono wybrane utwory prozatorskie - Exit Lines Joan Barfoot, Bed Number Ten Sue Baier i Mary Zimmeth Schomaker oraz Nie ma z czego się śmiać Josepha Hellera i Speeda Vogela - jako pomocne w opracowaniu modułów szkoleniowych. W artykule dokonano także przeglądu publikacji naukowych dotyczących roli poezji w szeroko pojętym pielęgniarstwie i możliwości jej przenikania do codziennej aktywności zawodowej. Dominuje pogląd, że poezja ubogaca profesjonalistów medycznych i może ich chronić przed wypaleniem zawodowym. Zaprezentowano wiersz Adama Gorczyńskiego W grudniu! jako przykład utworu pomocnego w dyskusji ze studentami i pracownikami ochrony zdrowia o empatii i wypaleniu zawodowym. Streszczenie: In English-speaking countries, the analysis of literary texts describing patients and their diseases as well as medical professionals is an integral component of the curricular training of medical students and residents, and also students of nursing, physical therapy, and dietetics. The aims are to develop in students the ability to reflect on their knowledge and professional experience, to improve their communication skills in their relations with patients, and to promote a patient-centered approach in medical care. Several literary works written in prose were presented - Exit Lines by Jane Barfoot, Bed Number Ten by Sue Baier and Mary Zimmeth Schomaker, and No Laughing Matter by Joseph Heller and Speed Vogel - as helpful in preparing training modules. This paper also reviews the literature reporting on the role of poetry in practicing nursing and the ways it can be manifested in nursing. Poetry is regarded to enrich medical professionals and prevent burnout. Adam Gorczyński's poem W grudniu! (In December!) was presented as a literary text for a guided discussion with students and healthcare workers on empathy and professional burnout.
3/3
Nr opisu: 0000039241 Autorzy: Marija Petrovna Zhygalova. Tytuł pracy: Tehnologiâ obučeniâ induktivnomu čteniû hudožestvennogo proizvedeniâ ctudenta-filologa v vysšej škole Tytuł całości: W: Selected aspects of developing literacy skills at different stages of education in the native and foreign language / ed. Izabela Dąbrowska, Halina Chodkiewicz, Maryia Zhyhalava Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2019 Strony zajęte przez pracę: S. 122-134 ISBN: 978-83-64881-50-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: RUS Liczba znaków: 30614 Liczba arkuszy: 0,76 Praca recenzowana Słowa kluczowe: czytanie ; nauczanie indukcyjne ; literatura ; student ; filologia Słowa kluczowe ang.: reading ; inductive teaching ; literary work ; student ; philology