AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: MOTYWY
Liczba odnalezionych rekordów: 6



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/6
Nr opisu: 0000044834
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Świadomość wyboru kierunku studiów nauczycielskich. Analiza komparatywna motywów studentek z Polski, Czech i Słowacji
Tytuł pracy w innym języku: Awareness of choosing a teaching course of study. A comparative analysis of the motives of female students from Poland, the Czech Republic and Slovakia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 248--260
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: motywy ; nauczyciel ; szkolnictwo wyższe ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; zawód
Słowa kluczowe ang.: choosing a profession ; higher education ; motives ; pre-school education ; profession ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Swiadomosc-wyboru-kierunku-studiow-nauczycielskich-Analiza-komparatywna-motywow-studentek,152258,0,1.html
DOI: 10/29316/rs/152258
Streszczenie: Nauczyciel wychowania przedszkolnego, to nauczyciel uczący dzieci w wieku 3-6 lat. Z uwagi na ten wiek, w którym kształtują się procesy poznawcze rzutujące na całe przyszłe życie dziecka, nauczyciel powinien wybrać ten zawód świadomie i powinien być do niego odpowiednio przygotowany. Celem podjętych badań empirycznych było ustalenie motywów, którymi kierują się obecnie studenci wybierając kształcenie nauczycielskie. Materiał i metody: Badania przeprowadzono wśród 230 studentek z trzech ośrodków uniwersyteckich w Polsce, Słowacji i Czechach. Z racji badanej problematyki i terenu badań posłużono się autorskim narzędziem badawczym, poprzedzonym badaniem pilotażowym i procesem jego walidacji. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących okoliczności wyboru kształcenia nauczycielskiego. Studia pedagogiczne w większości wybierają kobiety ze wsi i małych miast. Wnioski: Wyniki badań pokazały, że zdecydowana większość badanych studentek wybiera studia nauczycielskie świadomie z przyczyn, które można uznać za pozytywne.
Streszczenie: In view of this age when cognitive processes affecting the whole future life of the child are formed, the teacher should choose this profession consciously and should be adequately prepared for it. The aim of the research undertaken was to determine the motives that currently guide students in choosing teacher. Material and methods: The study was conducted among 230 female students from three university centres in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Due to the issue under study and the research area, an author's research tool was used, preceded by a pilot study and its validation process. Results: The research provided facts about similarities and differences regarding the circumstances of choosing teacher education. The majority of women from rural areas and small towns choose to study teaching. Conclusions: The results of the study showed that the vast majority of the female students surveyed choose teacher education deliberately for reasons that can be considered positive.

2/6
Nr opisu: 0000037089
Autorzy: Ewa Jadwiga Stępień, Jacek Stępień, Maciej Olesiejuk.
Tytuł pracy: Motywy podejmowania aktywności fizycznej w czasie wolnym przez studentów trenujących i nietrenujących
Tytuł równoległy: Motivations for physical activity in athletes and non-athletes
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 13, nr 1, s. 64--71
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; motywy ; studenci
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; motives ; students
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/articles/kkvZpqcU8tJA2rIokBGu
DOI: 10.29316/rs.2019.08
Streszczenie: Wstęp. Celem naszych badań była analiza porównawcza dotycząca aktywności fizycznej w czasie wolnym i motywów jej podejmowania przez studentów trenujących i nietrenujących. Materiał i metody. Badaniami objęto studentów dwóch bialskich uczelni - Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej i Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Filii w Białej Podlaskiej. Ogółem przebadano 130 osób: 65 sportowców i 65 nieuprawiających sportu wyczynowo.Wyniki. Na podstawie analizy wyników badań można wywnioskować, iż wyczynowe uprawianie sportu różnicuje opinie badanych dotyczące spędzania czasu wolnego oraz ich uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Wnioski. Studenci uprawiający sport wyczynowo większą uwagę przywiązują do rekreacji ruchowej i są dwukrotnie bardziej aktywni fizycznie w czasie wolnym od studentów, którzy sportu nie uprawiają. Motywami różnicującymi podejmowanie aktywności fizycznej przez badanych są: kształtowanie charakteru, zdobycie nowych umiejętności, względy towarzyskie, kariera sportowa oraz poprawa zdrowia - wymienia większość sportowców. Studenci uprawiający sport wyczynowo dostrzegają znacznie więcej korzyści zdrowotnych, jakie daje regularna aktywność fizyczna.
Streszczenie: Introduction. The purpose of our research was a comparative analysis of physical activity in free time and the motives of its performance in students doing sports professionally and those who do not. Material and methods. The study involved students from two Polish higher education institutions - Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska and Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw, Faculty of Physical Education and Sport in Biała Podlaska. In total, 130 people were tested: 65 athletes and 65 non-professional athletes. Results. On the basis of the analysis of the results of the research, it can be concluded that being involved in performing sport professionally affects respondents' opinions concerning leisure time and their participation in sports and leisure activities. Conclusions. Students who do sports are more attentive to physical recreation and are twice as physically active during leisure time than those who do not practice sports. The motives which affect the respondents' physical activity include character formation, acquisition of new skills, social skills, sports career and health improvement. Professional athletes understand the health benefits of regular physical activity.

3/6
Nr opisu: 0000033216
Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Filip Korpak, Adam Szepeluk, Grzegorz Sudoł.
Tytuł pracy: Czynniki warunkujące motywy i bariery aktywności fizycznej studentów kierunku wychowanie fizyczne
Tytuł równoległy: Factors conditioning the motives and obstacles to physical activity of students of physical education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, T. 10, nr 4, s. 60--72
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; motywy ; bariery ; studenci ; IPAQ
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; motivation ; obstacles ; students ; IPAQ

4/6
Nr opisu: 0000029434
Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk, Helena Popławska.
Tytuł pracy: Aktywność fizyczna przejawem zachowań zdrowotnych dziewcząt o zróżnicowanej masie ciała
Tytuł całości: W: Społeczne, środowiskowe i biologiczne zagrożenia zdrowia a kształtowanie zachowań prozdrowotnych / red. Małgorzata Tokarska-Rodak, Ryszard Markert
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2014
Strony zajęte przez pracę: S. 113-122
ISBN: 978-83-61044-91-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 23956
Liczba arkuszy: 0,59
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: BMI ; aktywność fizyczna ; motywy ; bariery
Uwaga: sygn. 15756 XVIII.11 CZYT. B ; 15757 XVIII.11 CZYT. B
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Celem pracy była ocena aktywności fizycznej dziewcząt wiejskich w wieku gimnazjalnym z uwzględnieniem podziału na grupy w zależności od wartości wskaźnika masy ciała (BMI). Materiał i metody: Badaniami objęto 166 dziewcząt w wieku 13-15 lat ze szkół wiejskich w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, posługując się autorską ankietą zawierającą pytania dotyczące pozalekcyjnej aktywności fizycznej. Dokonano również pomiarów wysokości i masy ciała, na podstawie których obliczono wartości wskaźnika BMI, a następnie wydzielono spośród badanych trzy grupy - niedowaga, norma i nadwaga wraz z otyłością. Wyniki i wnioski: Większość dziewcząt z nadwagą i otyłością przeznacza za mało czasu na pozalekcyjną aktywność fizyczną. W grupie osób z niedowagą wraz ze wzrostem ilości godzin przeznaczonych na aktywność fizyczną zwiększał się odsetek badanych. Głównym motywem podejmowania aktywności fizycznej w wydzielonych grupach była chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. Wykazano istnienie różnic istotnych statystycznie w wypowiedziach badanych dziewcząt dotyczących motywów podejmowania aktywności fizycznej. Najczęściej wymienianą przyczyną nie uprawiania aktywności fizycznej był brak czasu, w mniejszym stopniu - lenistwo i brak współćwiczącego (różnice nie istotnie statystycznie). Wyniki badań pozwalają na sformułowanie wniosku: W związku z obniżającą się aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży należy zwiększyć świadomość młodych ludzi odnośnie roli aktywności fizycznej w życiu człowieka.

5/6
Nr opisu: 0000031002
Autorzy: Andrzej Jan Soroka, Joanna Baj-Korpak.
Tytuł pracy: Aktywność turystyczna młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych z powiatu radzyńskiego
Tytuł równoległy: Touristic activity of students coming from the countryside and studying at secondary schools of Radzyn Podlaski district
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2014, nr 10, s. 178--182
p-ISSN: 2081-1063

Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność turystyczna ; uczniowie ; motywy ; bariery ; wieś
Słowa kluczowe ang.: touristic activity ; students ; motives ; barriers ; country
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://www.wswfit.com.pl/site-media/download/wydawnictwa/RocznikiNaukowe2014.pdf
Streszczenie: Turystyka we współczesnym świecie uznawana jest za jedno z najciekawszych zjawisk. Z uwagi na jej wieloaspektowość i dynamikę rozwoju, stała się w ostatnim czasie jedną z największych dziedzin gospodarki oraz niezwykle ważnym elementem kultury, w którym uczestniczą miliony osób. Celem niniejszej pracy było określenie poziomu uczestnictwa młodzieży wiejskiej w wyjazdach turystycznych, w tym również wskazanie motywów i barier aktywności turystycznej, określenie preferowanych rodzajów turystyki i docelowych miejsc wyjazdów turystycznych. Sondażem diagnostycznym objęto 309 uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenów wiejskich powiatu radzyńskiego. Stwierdzono niższy niż przeciętny poziom uczestnictwa badanej młodzieży w aktywności turystycznej oraz absolutnie wiodącą rolę szkoły w kształtowaniu postaw turystycznych młodzieży wiejskiej.
Streszczenie: In the modern world tourism is considered to be of the most interesting phenomena. Due to its multidimensional character and a dynamic development tourism has recently become one of the biggest fields of economy and an important element of culture in which millions participate. The aim of this work was to determine the number and quality of trips in which teenagers living in the country take part. The authors also decided to show motives and barriers of participation in tourism and define kinds and destinations of the trips. Diagnostic poll method was used to examine 309 secondary school students coming from Radzyn Podlaski district. The research results showed that the students' level of participation in touristic activities was sufficient.

6/6
Nr opisu: 0000030997
Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk, Ewa Jadwiga Stępień, Ewelina Anna Niźnikowska.
Tytuł pracy: Motywy kobiet do uczestnictwa w zajęciach aqua fitness - przejawem zdrowego stylu życia
Tytuł równoległy: Women's motives to participate in aqua fitness classes as a manifestiation of a healthy lifestyle
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2014, nr 10, s. 26--30
p-ISSN: 2081-1063

Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: styl życia ; zdrowie ; aqua fitness ; motywy ; aktywność fizyczna
Słowa kluczowe ang.: lifestyle ; health ; aqua fitness ; motives ; physical activity
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://www.wswfit.com.pl/site-media/download/wydawnictwa/RocznikiNaukowe2014.pdf
Streszczenie: Aktywność fizyczna odgrywa bardzo dużą rolę w życiu człowieka na każdym etapie jego rozwoju. Stanowi ona kluczowy i integralny składnik zdrowego stylu życia. Jednym z warunków utrzymania bądź względnie poprawy zdrowia niezbędna jest regularna aktywność fizyczna o odpowiedniej indywidualnie dostosowanej intensywności. Celem badań było ustalenie motywacji kobiet do regularnego udziału w zajęciach aqua fitness. Badania przeprowadzono w okresie jesienno-zimowym 2011/2012. Objęto nimi 58 kobiet uczęszczających na zajęcia na pływalniach w Białej Podlaskiej. Zajęcia odbywały się 2 razy w tygodniu. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, narzędziem był kwestionariusz ankiety wypełniany w formie tradycyjnej po zajęciach. Najliczniejszą grupę badanych stanowiły panie w wieku od 30. do 39. r.ż. Zdecydowana większość badanych miała wykształcenie wyższe magisterskie i była mężatkami. Wynik badań pokazały, że większość badanych nie podejmowała innej formy aktywności fizycznej poza zajęciami na pływalni. Wśród tych, które aktywnie spędzały czas wolny, najpopularniejszą formą aktywności poza aqua fitness była jazda rowerem. Głównym motywem kobiet do uczestnictwa w zajęciach aqua fitness było poprawienie lub zachowanie figury, motywy zdrowotne znalazły się na dalszym miejscu.
Streszczenie: Physical activity plays a very important role in human life at every stage of its development. It is a crucial and integral component of a healthy lifestyle. One of the conditions of maintaining good health or comparatively health improvement is regular physical activity of proper, individually adjusted, intensity. The aim of the study was to determine the motivation of women to regularly participate in aqua fitness classes. The study was conducted in the period of autumn and winter of 2011/2012. The study involved 58 women attending swimming classes in the swimming pools of Biała Podlaska. The classes were held twice a week. The study was conducted by means of a diagnostic survey; the instrument used was a questionnaire, traditionally filled in by respondents after classes. The largest group of respondents were ladies between the ages of 30 to 39. The vast majority of respondents were married university graduates. The test result showed that the majority of respondents did not take part in any other form of physical activity outside of the classes at the swimming pool. Among those who actively spent their leisure time, the most popular form of activity outside aqua fitness was riding a bicycle. The main motive of women to participate in aqua fitness classes was to improve or maintain the figure, while health motives were further down on the list.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB