AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: NAUCZYCIEL
Liczba odnalezionych rekordów: 63



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/63
Nr opisu: 0000047067
Autorzy: Karolina Sienkiewicz.
Tytuł pracy: Non-verbal communication of the teacher towards students in the process of education and upbringing
Tytuł pracy w innym języku: Komunikacja niewerbalna nauczyciela względem uczniów w procesie edukacji i wychowania
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024, T. 18, nr 1, s. 98--110
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: komunikacja interpersonalna ; komunikacja niewerbalna ; nauczyciel ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: interpersonal communication ; non-verbal communication ; students ; teacher
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Komunikacja-niewerbalna-nauczyciela-wzgledem-uczniow-w-procesie-edukacji-i-wychowania,183618,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/183618 Artykuł (PDF)Referencje (42)
Streszczenie: Interpersonal communication is an inseparable element of human existence. It is extremely important from the pedagogical point of view in the teacher-student relationship. The article reviews the literature in the field of non-verbal communication between the teacher and the student. Both verbal and non-verbal communication play an important role, interacting with each other. Effective communication depends on the non-verbal aspect. Non-verbal communication affects the teacher's relationship with students, as well as motivation for action and optimization of teaching. Material and methods: The article is of a review nature. Results: An attempt was made to discuss the non-verbal communication of the teacher with the pupils on the basis of the existing literature on the subject. Conclusions: Non-verbal communication in the teacher-student relationship is an important component of the educational process; the teacher, through non-verbal code, transmits an emotional charge, which is a component of both the relationship, the classroom atmosphere and the motivation to learn.
Streszczenie: Komunikacja interpersonalna to nierozłączny element ludzkiej egzystencji. Jest on niezwykle istotny z pedagogicznego punktu widzenia w relacji nauczyciel-wychowanek. W artykule dokonano przeglądu literatury z zakresu komunikacji niewerbalnej między nauczycielem a uczniem. Zarówno komunikacja werbalna jak i niewerbalna odgrywają istotną rolę, wzajemnie na siebie oddziałując. Efektywne komunikowanie uzależnione jest w aspekcie niewerbalnym m. in. od mimiki nauczyciela, gestów, spojrzenia, dotyku czy przestrzeni i odgrywa znaczącą rolę w procesie edukacji i wychowania. Komunikacja niewerbalna wpływa na relację nauczyciela z uczniami, a także na motywację do działań i optymalizację nauczania. Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowy. Wyniki: Podjęto próbę omówienia komunikacji niewerbalnej nauczyciela z wychowankami na podstawie dotychczasowej literatury przedmiotu. Wnioski: Komunikowanie niewerbalne w relacji nauczyciel - uczeń to istotny komponent procesu edukacji, nauczyciel po przez kod niewerbalny transmituje ładunek emocjonalny, który jest składową zarówno relacji, atmosfery klasowej jak i motywacji do nauki.

2/63
Nr opisu: 0000044212
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce
Tytuł całości: W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa, T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Szafrańska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 199-215
ISBN: 978-83-8294-063-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; konsumpcjonizm ; nauczyciel ; muzyka ; studenci
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/63
Nr opisu: 0000044344
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Magdalena Szydłowska.
Tytuł pracy: Ocena gotowości dzieci do podjęcia nauki szkolnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego (reminescencje z czasu pandemii)
Tytuł pracy w innym języku: Assessment of children's readiness for school by preschool teachers (reminiscences from the time of the pandemic)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 190--204
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dziecko ; gotowość szkolna ; nauczyciel ; umiejętności szkolne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: preschool child ; school readiness ; school skills ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ocena-gotowosci-dzieci-do-podjecia-nauki-szkolnej-przez-nauczycieli-wychowania-przedszkolnego,151708,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/151708
Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. "słabe punkty" edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach.
Streszczenie: The aim of the undertaken research was to find out the assessment carried out by preschool education teachers on the school readiness of children during the pandemic. Material and methods: The research was carried out by the method of survey using the author's questionnaire survey among 90 teachers in kindergartens on the territory of Biała Podlaska and Biała district. Results: The data analysis revealed the so-called "weak points" of distance education in pre-school. Teachers in the conducted assessment indicated skills which some children did not master, especially in the emotional and social sphere, while the skills mastered by them in the cognitive sphere were assessed very well. Conclusions: It was noted the need to look for new solutions and tools in working with preschool children in conditions of remote education, so that the assessment of school readiness is based not only on the observation of children but on their various activities and free play.

4/63
Nr opisu: 0000044834
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Świadomość wyboru kierunku studiów nauczycielskich. Analiza komparatywna motywów studentek z Polski, Czech i Słowacji
Tytuł pracy w innym języku: Awareness of choosing a teaching course of study. A comparative analysis of the motives of female students from Poland, the Czech Republic and Slovakia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 248--260
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: motywy ; nauczyciel ; szkolnictwo wyższe ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; zawód
Słowa kluczowe ang.: choosing a profession ; higher education ; motives ; pre-school education ; profession ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Swiadomosc-wyboru-kierunku-studiow-nauczycielskich-Analiza-komparatywna-motywow-studentek,152258,0,1.html
DOI: 10/29316/rs/152258
Streszczenie: Nauczyciel wychowania przedszkolnego, to nauczyciel uczący dzieci w wieku 3-6 lat. Z uwagi na ten wiek, w którym kształtują się procesy poznawcze rzutujące na całe przyszłe życie dziecka, nauczyciel powinien wybrać ten zawód świadomie i powinien być do niego odpowiednio przygotowany. Celem podjętych badań empirycznych było ustalenie motywów, którymi kierują się obecnie studenci wybierając kształcenie nauczycielskie. Materiał i metody: Badania przeprowadzono wśród 230 studentek z trzech ośrodków uniwersyteckich w Polsce, Słowacji i Czechach. Z racji badanej problematyki i terenu badań posłużono się autorskim narzędziem badawczym, poprzedzonym badaniem pilotażowym i procesem jego walidacji. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących okoliczności wyboru kształcenia nauczycielskiego. Studia pedagogiczne w większości wybierają kobiety ze wsi i małych miast. Wnioski: Wyniki badań pokazały, że zdecydowana większość badanych studentek wybiera studia nauczycielskie świadomie z przyczyn, które można uznać za pozytywne.
Streszczenie: In view of this age when cognitive processes affecting the whole future life of the child are formed, the teacher should choose this profession consciously and should be adequately prepared for it. The aim of the research undertaken was to determine the motives that currently guide students in choosing teacher. Material and methods: The study was conducted among 230 female students from three university centres in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Due to the issue under study and the research area, an author's research tool was used, preceded by a pilot study and its validation process. Results: The research provided facts about similarities and differences regarding the circumstances of choosing teacher education. The majority of women from rural areas and small towns choose to study teaching. Conclusions: The results of the study showed that the vast majority of the female students surveyed choose teacher education deliberately for reasons that can be considered positive.

5/63
Nr opisu: 0000043985
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Wpływ podwójnego lockdownu na edukację uczniów szkół podstawowych i ich zachowanie po powrocie do szkoły w opinii nauczycieli
Tytuł równoległy: The impact of the double lockdown on the education of primary school pupils and their behaviour after returning to school in the opinion of teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 15, s. 191--208
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: edukacja zdalna ; nauczyciel ; pandemia ; uczeń ; umiejętności informatyczne
Słowa kluczowe ang.: IT skills ; pandemic ; remote education ; student ; teacher
https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/939
DOI: 10.19251/sej/2022.15(12)
Streszczenie: W związku z realizacją kształcenia w formie zdalnej na niespotykaną dotąd skalę nasunęły się pytania o jej jakość i przebieg oraz o zachowanie uczniów po powrocie do szkoły z lockdownu. Tego typu sytuacja była motywacją do przeprowadzenia badań pedagogicznych, których głównym celem było poznanie opinii nauczycieli na temat kształcenia w formie zdalnej, rozpoznanie ich priorytetów oraz oceny zachowania uczniów po powrocie z lockdownu do szkoły. Badaniem objęto chętnych nauczycieli (N=60) ze szkół podstawowych z terenu dwóch miast: Białej Podlaskiej i Częstochowy. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy nauczycieli na założony cel badań. Okazało się, że nauczyciele widzą dobre strony tej formy kształcenia, głównie związanej z doskonaleniem umiejętności informatycznych uczniów klas I-VIII, ale sprecyzowali też jej słabe strony. Wskazali kilka istotnych rekomendacji, z których mogą w przyszłości skorzystać osoby ze środowisk edukacyjnych, co jest ważne, biorąc po uwagę fakt, że żyjemy w warunkach nieprzewidywalnych oraz aby jednocześnie zapobiec pojawiającym się z tego powodu trudnościom.
Streszczenie: Due to the implementation of remote education on an unprecedented scale, questions arose about its quality and course, and about the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. This type of situation was a motivation for conducting pedagogical research, the main aim of which was to learn about teachers' opinions on remote education, to identify their priorities and to evaluate the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. The study included teachers (N = 60) from primary schools in the area of two cities: Biała Podlaska and Częstochowa. The results of the research made it possible to get to know the opinion of the surveyed group of teachers on the assumed research goal. It turned out that teachers see the good sides of this form of education, mainly related to improving IT skills of students in grades 1-8, but they also specified its weaknesses. They identified several important recommendations that could be used by people from educational backgrounds in the future, which is important given the fact that we live in unpredictable conditions and at the same time to prevent difficulties arising from this.

6/63
Nr opisu: 0000044338
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Grygiel.
Tytuł pracy: [Nie]wiedza dzieci w wieku przedszkolnym o pandemii COVID-19 w świetle opinii rodziców i nauczycieli
Tytuł pracy w innym języku: [No] knowledge of pre-school children on the COVID-19 pandemic in the light of parents and teachers' opinions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 234--247
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; dzieci ; nauczyciel ; pandemia ; przedszkole ; rodzice ; stan wiedzy ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; COVID-19 ; kindergarten ; level of knowledge ; pandemic ; parents ; preschool child ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/-Nie-Wiedza-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-no-pandemii-COVID-19-n-w-swietle-opinii,150591,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/150591
Streszczenie: Głównym celem badań uczyniono poznanie ich wiedzy albo niewiedzy o pandemii, o zasadach bezpiecznego zachowania, o transmisji wirusa. Opracowanie autorskich narzędzi badawczych wynikało z obiektywnego faktu, ponieważ do wymienionej problematyki badań na stan obecny nie stwierdzono standaryzowanych narzędzi pomiaru. Wyniki badań ujawniły wiedzę dzieci na temat skutków zakażenia wirusem i pandemii oraz pozwoliły dostrzec luki i potrzebę jej uzupełniania, co z pewnością będzie motywacją do kontynuacji badań. Materiał i metody: Badania sondażowe, zastosowano dwa rodzaje narzędzi badawczych: autorski kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców i karty pracy adresowane do dzieci. Wyniki: Wyniki badań przeprowadzonych w badanej grupie rodziców wychowujących dzieci w wieku 5-6 lat pokazały, że rodzice w czasie pandemii w stosunku do dzieci musieli się podjąć realizacji nowych zadań. Wnioski: Stan wiedzy dzieci w wieku 5-6 lat dotyczący pandemii i zrozumienia przez nie zagadnień dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa jest na wysokim poziomie, co z pewnością mogą zawdzięczać swoim swoim rodzicom i nauczycielom przedszkola.
Streszczenie: The main aim of the research was to find out about their knowledge or ignorance about the pandemic, about the principles of safe behavior, about virus transmission. The development of the proprietary research tools resulted from an objective fact, because no standardized measurement tools were found for the aforementioned research problems. Material and methods: Surveys, two types of research tools were used: an original questionnaire for parents and worksheets for children. Results: The results of the research carried out in the studied group of parents bringing up children aged 5-6 showed that during the pandemic in relation to their children, parents had to undertake new tasks. Conclusions: The knowledge of children aged 5-6 about the pandemic and their understanding of safety issues is at a high level, which they can certainly owe to their parents and kindergarten teachers

7/63
Nr opisu: 0000042587
Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Agnieszka Doluk, Anna Lipińska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk.
Tytuł pracy: Nauczanie Jana Pawła II w świadomości nauczycieli - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: Teachers' awareness of the teachings of Pope John Paul II
Tytuł całości: W: Wieloaspektowość edukacji przedszkolnej XXI wieku / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Vladimir Gerka
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 183-199
ISBN: 978-83-66597-13-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 28979
Liczba arkuszy: 0,72
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; edukacja wczesnoszkolna ; nauczanie ; nauczyciel ; praktyka pedagogiczna ; wychowanie ; Jan Paweł II
Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; pedagogical observation ; primary school ; teacher ; upbringing ; John Paul II
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

8/63
Nr opisu: 0000044193
Autorzy: Paulina Karwowska, Edyta Rafalska, Aleksandra Ostaszewska, Magdalena Wysokińska, Julia Chaciówka, Ewelina Kaźniuk.
Tytuł pracy: Recepcja nauczania Papieża Jana Pawła IIw świadomości studentów przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela
Tytuł całości: W: Koła naukowe - szkołą twórczego działania : edycja siódma / red. Dominik Dąbrowski, Ewa Stępień
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 125-136
ISBN: 978-83-64881-78-7
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: nauczanie ; nauczyciel ; Jan Paweł II ; studenci ; wartości ; zawód
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

9/63
Nr opisu: 0000041184
Autorzy: Filip Korpak, Joanna Baj-Korpak.
Tytuł pracy: Aktywność fizyczna uczniów w opinii nauczycieli wychowania fizycznego bialskich szkół ponadpodstawowych
Tytuł pracy w innym języku: Physical activity of students in the opinion of physical education teachers from secondary schools in Biała Podlaska
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 2, s. 114--125
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; nauczyciel ; uczniowie ; szkoła ponadpodstawowa
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; teachers ; students ; secondary school
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Aktywnosc-fizyczna-uczniow-w-opinii-nauczycieli-wychowania-fizycznego-bialskich-szkol,127245,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/127245
Streszczenie: W dobie konsumpcjonizmu podejmowanie aktywności fizycznej (AF) wydaje się dla wielu osób przeżytkiem, tymczasem jest koniecznością. "Nowy", aktywny tryb życia wymaga wielu wyrzeczeń i zmian dotychczasowych przyzwyczajeń. Stąd tak ważne jest wykształcenie w młodych ludziach potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu, potrzeby podejmowania systematycznych codziennych wysiłków fizycznych. Jednym z propagatorów aktywności fizycznej wydaje się być nauczyciel wychowania fizycznego, który powinien stanowić dla ucznia konstruktywny wzorzec osobowościowy. Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w bialskich szkołach ponadpodstawowych na temat aktywności fizycznej ich uczniów. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Wyniki: Zapytano nauczycieli o aspekty, na które ich zdaniem pozytywnie wpływa aktywność fizyczna podejmowana przez uczniów. Analizie poddano również motywy i bariery podejmowania przez młodzież AF. Wnioski: Ankietowani uważają, że uczniowie charakteryzują się średnim poziomem sprawności fizycznej. Główną barierą podejmowania przez młodzież AF okazał się brak chęci, zaś głównym czynnikiem motywującym - dbałość o kondycję fizyczną.
Streszczenie: In the age of consumerism, undertaking physical activity seems to many people to be a remnant, while it is a necessity. The "new", active lifestyle requires many sacrifices and changes in existing habits. That is why it is so important to educate young people about the need to spend their free time actively, the need to make systematic daily physical efforts. One of the promoters of physical activity seems to be a physical education teacher, who should be a constructive personality model for a student. Material and methods: The research was conducted by means of a diagnostic survey with the use of a proprietary questionnaire. Results: We asked teachers about the aspects which in their opinion are positively influenced by the physical activity undertaken by the students. The analysis was also conducted on the motives and barriers of AF undertaken by youth. Conclusions: The respondents believe that students have an average level of physical fitness.

10/63
Nr opisu: 0000040649
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Edukacja w czasie pandemii - nowe wyzwania i oczekiwania nauczycieli
Tytuł całości: W: Wyzwania XXI wieku dla edukacji szkolnej / red. nauk. Jolanta Szada Borzyszkowska, Marianna Styczyńska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 17-37
ISBN: 978-83-66597-02-0
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 49338
Liczba arkuszy: 1,23
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; nauczyciel ; uczeń ; pandemia ; zdalne nauczanie

11/63
Nr opisu: 0000042552
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Motywy wyboru zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej przez studentki z terenu pogranicza polsko-białoruskiego
Tytuł równoległy: Reasons for Choosing the Profession of Preschool and Early School Teacher by the Female Students from the Poland-Belarus Borderland
Tytuł całości: W: Pedagogika akademicka w procesie zmian - troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 141-153
ISBN: 978-83-8100-275-2
Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2021 r.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; nauczyciel ; pogranicze ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; Białoruś ; Polska
Słowa kluczowe ang.: borderland ; choosing a profession ; early school ; preschool education ; teacher ; Belarus ; Poland

12/63
Nr opisu: 0000041079
Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Izabela Marciniak.
Tytuł pracy: Poziom wiedzy nauczycieli na temat pierwszej pomocy
Tytuł całości: W: Koła naukowe - szkołą twórczego działania : edycja szósta / red. Joanna Baj-Korpak, Ewa Kuś, Łukasz Zbucki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 65-79
ISBN: 978-83-64881-42-8
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: nauczyciel ; pierwsza pomoc ; stan wiedzy ; wychowanie przedszkolne

13/63
Nr opisu: 0000038192
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Tytuł równoległy: Diagnosis of professional competencies and training needs of preschool and early school education teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 14, nr 2 (52), s. 55--76
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; uczeń ; nauczyciel ; kompetencje zawodowe ; przedszkole ; szkoła
Słowa kluczowe ang.: child ; student ; teachers ; professional competencies ; kindergarten ; primary school
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1238
DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.04
Streszczenie: Spośród wielu czynników decydujących o jakości i efektywności pracy szkoły, przedszkola czy innej placówki oświatowej bardzo dużo zależy od nauczyciela i jego kompetencji zawodowych. W sytuacji kiedy polski system szkolnictwa przechodzi kolejną reformę, zarówno strukturalną, jak i programową, przygotowanie nauczycieli do jej wdrażania, szczególnie w zakresie kompetencji zawodowych, wydaje się mieć kluczowe znaczenie. Jakość pracy nauczycieli, ich merytoryczne przygotowanie jest jednak najważniejsze nie tylko z punktu widzenia sprawnego wdrażania reform - na czym wydaje się szczególnie zależy autorom reform, ale ze względu na główny podmiot edukacyjnych oddziaływań, czyli dziecko i jego wszechstronny rozwój. Efektywnie prowadzona edukacja w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym zagwarantuje uczniom sukces w kolejnych etapach kształcenia. Dlatego wydaje się słuszne podjęcie częściowych badań wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w celu zdiagnozowania, na podstawie ich samooceny, kompetencji zawodowych oraz potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia zawodowego. Ten cel główny zrealizowano poprzez przeprowadzenie badań wśród nauczycieli pracujących w przedszkolach i w klasach I-III ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań dostarczyły interesujących informacji na temat samooceny nauczycieli w zakresie oznaczenia poziomu własnych kompetencji zawodowych na trzystopniowej skali. Na uwagę zasługuje fakt, że większość nauczycieli sytuuje swoje kompetencje na drugim, czyli średnim poziomie. Przeprowadzone badania pozwoliły także zinwentaryzować i opisać skalę potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, które warunkują nie tylko własny rozwój, ale są niezbędne w efektywnej pracy z dziećmi.
Streszczenie: Among many factors that influence the quality and effectiveness of the work of a school, kindergarten or another educational institution, a teacher and his/her professional competences are very important. At the time when the Polish educational system is undergoing another reform, both in terms of structure and curriculum, the preparation of teachers to implement it, especially in terms of professional competences, seems to be of key significance. The quality of teachers' work, their substantial preparation, is not only crucial for the proper implementation of reforms - which seems to be particularly important for the authors of the reforms - but for the main subject of educational actions, i. e. the child and its general development. Effective teaching in the kindergarten and at the first level of education shall make it possible for the students to achieve success at the further stages of education. That is why, it seems right to take up partial research among kindergarten and early education teachers in order to diagnose, on the basis of their self-assessment, professional competences, as well as the needs and expectations in terms of professional improvement. That main objective was fulfilled due to the research carried out among the teachers working in kindergartens and classes I-III of primary schools from the Biała Podlaska region and city, in the Lublin voivodeship. The method of a diagnostic survey with the use of a questionnaire was applied in the research. The research results provided interesting information on the teachers' self-assessment of their own competences on a three-grade scale. It is worth mentioning that most teachers situate their competences at the second, i. e. medium level. Also, the research made it possible to collect and describe the scale of the teachers' needs and expectations in terms of professional improvement, which influences both their own development and the effective work with children.

14/63
Nr opisu: 0000038061
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci w wieku przedszkolnym a potrzeba współpracy nauczycieli i rodziców - przykłady z praktyki przedszkolnej
Tytuł równoległy: Developing health-oriented habits in preschool age children vs the need of teacher-parent cooperation - preschool practice examples
Tytuł całości: W: Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 21-33
ISBN: 978-83-64884-11-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 80.000
Liczba znaków: 32836
Liczba arkuszy: 0,82
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; aktywność fizyczna ; wiek przedszkolny ; nauczyciel ; rodzic
Słowa kluczowe ang.: child ; level of physical activity ; preschool age ; teacher ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

15/63
Nr opisu: 0000037825
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska.
Tytuł pracy: Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania
Tytuł równoległy: The level of graphomotor development in 5-year-old children in light of writing readiness
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 11, nr 2, s. 133--147
p-ISSN: 2080-850X
e-ISSN: 2544-5243

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; grafomotoryka ; rozwój dziecka ; przedszkole ; nauczyciel
Słowa kluczowe ang.: children ; graphomotor skills ; child development ; preschools ; teachers
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.ojs.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/4123
DOI: 10.18290/rped.2019.11.2-0
Streszczenie: Pisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych.
Streszczenie: Writing is one of the basics skills in the process of learning, thus it is of outmost importance for a child to master it to the best extent possible. As far as learning to write is concerned, specialists draw attention to the need to improve manual dexterity, visual-motor coordination, and the development of balance, the acquisition of which is to ensure the achievement of school readiness. The above mentioned skills are referred to as graphomotorics. Children who can have future problems with writing can already be identified in preschool. Therefore, the purpose of the research was to diagnose the level of graphomotor skills development in 5-year-old children (120 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The research was performed by means of the Ozierecki test which was adapted to the needs of Polish research by Aleksander Barański. The research was conducted in two stages. The first one was performed at the beginning of the school year, and the second one was carried out after six months. On the one hand, the research findings indicated the development of graphomotor skills. However, in some cases, the need for therapeutic support was identified.

16/63
Nr opisu: 0000039327
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Wprowadzenie w świat wartości dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł całości: W: Wartości - człowiek - wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych / red. Martyna Czarnecka, Stanisław Dziekoński, Aleksandra Gralczyk, Jarosław Michalski
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UKSW w Warszawie
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 157-169
ISBN: 978-83-8090-680-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 27930
Liczba arkuszy: 0,7
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; nauczyciel ; rodzice ; przedszkole ; wartości ; wiek przedszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

17/63
Nr opisu: 0000035663
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Innowacje pedagogiczne w praktyce nauczycieli przedszkoli w Białej Podlaskiej
Tytuł całości: W: Ukierunkowania i działania w educkaji dzieci, młodzieży i dorosłych / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: AKKA
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 11-23
ISBN: 978-83-948104-3-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba arkuszy: 0,65
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; innowacje ; nauczyciel ; wychowanie przedszkolne
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii PSW.

18/63
Nr opisu: 0000035867
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Rozwój motoryki małej u dzieci 5-letnich w aspekcie ich potrzeb edukacyjnych
Tytuł równoległy: Fine motor development in 5-year-old children in the aspect of their educational needs
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 27, z. 1, s. 77--89
p-ISSN: 1734-185X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; nauczyciel ; mała motoryka ; umiejętności manualne
Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; teachers ; fine motor skills ; manual skills
https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/128
DOI: 10.16926/p.2018.27.06
Streszczenie: Reading and writing are basic skills which enable learning, thus it is crucial for the child to master these skills in the most effective way. Specialists in the field of education pay attention to the importance of movement in this process. The development of the child's brain, in particular, in the preschool period is susceptible to a variety of kinetic stimuli. With regard to writing instruction, attention is focused on the need to develop manual skills and visual-motor coordination, the acquisition of which will ensure the child's achievement of school readiness. Children who may have future problems with reading and writing can already be diagnosed in kindergarten. Therefore, the aim of the research was to identify the level of fine motor skills development of 5-year-old children (107 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The two-stage research was performed using tests. During the first stage, fine motor skills which cause most problems to children were identified. In turn, the second stage of research, which was conducted 6 months after the first one, revealed an increase in the participants' skills and diagnosed children who needed support in the form of specialist therapeutic classes. The research tests were complemented by individual interviews conducted with teachers working directly with children taking part in the research. The interview results revealed the scope of difficulties with developing manual skills in the tested group of children and the need to engage parents in the education process of their offspring.

19/63
Nr opisu: 0000032635
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
Tytuł pracy: Doškol'nyj diagnoz kompetentnosti rebenka - put' k ego škol'noj uspešnosti
Tytuł całości: W: Problemy filosofii sčast'â i pedagogiki uspešnosti v issledovaniâh učenyh slavânskih stran : kollektivnaâ monografiâ / Lidâ V. Kondras~~31ova, Anna Klim-Klimaševcka
Miejsce wydania: Čerkasy : Sedl'ce
Wydawca: Čerkasskij Nacional'nyj Universitet imeni Bogdana Hmel'nickogo
Rok wydania: 2016
Strony zajęte przez pracę: S. 324-337
ISBN: 966-7406-31-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: RUS
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; diagnoza pedagogiczna ; nauczyciel
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

20/63
Nr opisu: 0000032438
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Teachers as learners : learning to learn through strategy training, Part II, "Strategic" teacher competences
Tytuł równoległy: Nauczyciel w roli ucznia : nauczyć sie jak uczyć poprzez trening strategii. Część II Kompetencje "strategicznego" nauczyciela
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, T. 10, nr 1, s. 23--30
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauczyć się jak uczyć ; samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego ; strategie uczenia się ; trening strategii ; nauczyciel ; kompetencje
Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; self-regulated learning ; learning strategies ; strategy instruction ; teacher ; competences
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs_nr_1_2016_druk_3.pdf
Streszczenie: Niniejszy artykuł jest drugą częścią cyklu trzech artykułów poświęconych znaczeniu aktywnej realizacji idei uczenia się jak uczyć w kształceniu nauczycieli języków obcych oraz w rozwoju zawodowym wykwalifikowanego nauczyciela. Autorka przedstawia w nim teoretyczne podstawy treningu strategii uczenia się, omawia wybrane modele insrukcji strategicznej, które mogą być wykorzystane praktycznie w klasie szkolnej oraz analizuje role i zadania współczesnego nauczyciela języka obcego wynikające z realizacji postulatu integracji nauczania języka obcego i treningu strategii. Jako że skuteczne nauczanie oznacza konieczność ciągłego rozwijania umiejętności i strategii niezbędnych do uczenia się przez całe życie, autorka podkreśla potrzebę kształcenia tzw. "strategicznego" nauczyciela, przygotowanego do rozwijania u ucznia samoregulacji uczenia się poprzez bezpośredni trening strategii uczenia się.
Streszczenie: This article is the second part of a series of three articles on the importance of implementing the learning to learn idea in pre-service teacher education in the qualified teacher's career. It aims to discuss the theoretical foundation of learning strategy instuction, present a number of practical strategy training schemes which can be used in the language classroom, and analyze essential roles and tasks modern second/foreign language teachers need to be able to perform in order to help learners learn to learn. Since successful teaching necessitates developing personalized skills and strategies necessary for further, continued or lifelong learning, the author emphasizes the need for educating "strategic" language teachers prepared to foster learner self-regulated learning through direct, or fully informed, strategy training.

21/63
Nr opisu: 0000032652
Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Ewa Jadwiga Stępień, Edyta Kozłowska, Małgorzata Anna Parafiniuk, Patryk Jurkowski.
Tytuł pracy: Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego bialskich szkół ponadgimnazjalnych
Tytuł równoległy: Physical activity of physical education teachers in upper-secondary schools in Biala Podlaska
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, nr 1 (11), s. 16--22
p-ISSN: 2081-1063

Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w 2016 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; IPAQ
Słowa kluczowe ang.: physical activity ; teacher ; physical education ; IPAQ
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://wswfit.com.pl/userfiles/Roczniki-WSWFiT-B-stok-I-kw.-2015.pdf
Streszczenie: Celem badań było okreslenie poziomu aktywności fizycznej nauczycieli wychowania fizycznego zatrudnionych w bialskich szkołach ponadgimnazjalnych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem krótkiej wersji Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej IPAQ (International Physical Activity Questionnaire). Badaniem objęto 30 respondentów. Stwierdzono, że ankietowani nauczyciele w większości prezentowali umiarkowany poziom aktywności fizycznej.
Streszczenie: The aim of the research was to determine level of physical activity of physical education teachers employed in upper-secondary schools in Biala Podlaska. The method of diagnostic survey was applied with the use of the short version of the International Physical Activity Questionnaire IPAQ. The study involved 30 respondents. It was found that the majority of teachers surveyed presented a moderate level of physical activity.

22/63
Nr opisu: 0000029929
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Problem wypalenia zawodowego wśród nauczycieli bialskich szkół w kontekście awansu zawodowego
Tytuł równoległy: The problem of professional burnout among the teachers of Biała Podlaska schools in the context of professional advancement
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, T. 9, nr 1, s. 18--27
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nauczyciel ; wypalenie zawodowe ; stres ; awans zawodowy ; dobrostan
Słowa kluczowe ang.: teacher ; professional burnout ; stress ; professional advancement ; wellbeing
Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pages_from_rs__nr__1__2015_druk_3.pdf

    23/63
    Nr opisu: 0000030845
    Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
    Tytuł pracy: Teachers as learners : learning to learn through strategy training, Part I, Teacher competences and learner strategies
    Tytuł równoległy: Nauczyciel w roli ucznia : nauczyć się jak uczyć poprzez trening strategii. Część I Kompetencje nauczyciela i strategie ucznia
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, T. 9, nr 3, s. 51--60
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyć się jak uczyć ; autonomia w nauce języka obcego ; strategie uczenia się ; trening strategii ; nauczyciel ; kompetencje
    Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; language learner autonomy ; learning strategies ; strategy training ; strategic teacher competence
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_3___06.pdf

    24/63
    Nr opisu: 0000031849
    Autorzy: Halina Chodkiewicz.
    Tytuł monografii: Towards integrating language and content in EFL contexts : Teacher's perspectives / red. Halina Chodkiewicz
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2015
    Strony: 265 s., il., 24 cm
    ISBN: 978-83-64881-09-1
    Charakterystyka formalna: monografia polska (redaktor)
    Charakterystyka wg MNiSW: redakcja monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 14
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: język angielski ; język obcy ; nauczanie języków obcych ; nauczyciel ; treść ; integrowanie języka i treści
    Słowa kluczowe ang.: English language ; foreign language ; language teaching ; teacher ; Content and Language Integrated Learning

    25/63
    Nr opisu: 0000029732
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn, Wiesław Romanowicz.
    Tytuł pracy: Transformaciâ obraza učtelej i pedagogov v sovremennoj social'noj real'nosti
    Tytuł całości: W: Gul'nì i zabavy ŭ kul'tury pravâdzennâ vol'naga času dzâtej ì moladzì : vyklìkì ì peresčârorì / red. Ul.P. Lûkevìč i inš.
    Miejsce wydania: Brest
    Wydawca: Al'têrnatyva
    Rok wydania: 2015
    Strony zajęte przez pracę: S. 110-117
    ISBN: 978-985-521-487-9
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: RUS
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; pedagog ; społeczeństwo

    26/63
    Nr opisu: 0000031215
    Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
    Tytuł pracy: Wiedzieć na pewno... Badania wśród nauczycieli na temat przemocy seksualnej wobec dziecka
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2015, nr 6, s. 19--21
    p-ISSN: 1507-2916

    Charakterystyka formalna: artykuł popularnonaukowy/popularny
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: dzieci ; przemoc ; wykorzystywanie seksualne ; nauczyciel
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    27/63
    Nr opisu: 0000026925
    Autorzy: Leszek Zakrzewski.
    Tytuł pracy: Edukacja i nowoczesne technologie w społeczeństwie wiedzy
    Tytuł całości: W: Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego / red. nauk. Józef Bednarek
    Miejsce wydania: Warszawa
    Wydawca: Difin SA
    Rok wydania: 2014
    Seria: Engram
    Strony zajęte przez pracę: S. 110-132
    ISBN: 978-83-7930-229-1
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 50068
    Liczba arkuszy: 1,25
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wykluczenie cyfrowe ; społeczeństwo wiedzy ; doskonalenie zawodowe ; kompetencje

    28/63
    Nr opisu: 0000030223
    Autorzy: Zofia Kubińska, Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Kompetencje promotora zdrowia wyzwaniem dla nauczycieli wychowania fizycznego
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 16, z. 2, s. 161--173
    p-ISSN: 1507-9090

    Uwagi: Streszcz. w j. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: kompetencje ; edukacja zdrowotna ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne
    Słowa kluczowe ang.: competences ; health education ; physical education ; teachers
    Uwaga: Czasopismo dostępne w Bibliotece PSW - egzemplarz z wymiany międzybibliotecznej
    http://zsim.wszia.edu.pl/fizjoterapia/tom-xvi-zeszyt-2/#more-359

    29/63
    Nr opisu: 0000028868
    Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
    Tytuł pracy: Rola nauczyciela w rozwoju mowy dziecka
    Tytuł równoległy: Role of a teacher in the development of child's speech
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2014, T. 8, nr 3, s. 14--19
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: mowa ; szkoła ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: speech ; school problems ; speech disorders ; teacher
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art_2_wolosiuk_rola_nauczyciela_w_rozwoju_mowy_dziecka_rs__nr_3_.pdf
    Streszczenie: Mowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Obok funkcji komunikacyjnej ma istotne znaczenie w rozwoju poznawczym i społecznym. Nauczyciel obok rodzicow pełni istotną rolę w procesie kształtowania się komunikacji werbalnej. Nauczyciel musi być przede wszystkim wzorem poprawnej mowy. W prezentowanym artykule omówiono cechy jakimi powinien odznaczać się język nauczycieli. Przedstawiono warunki prawidłowej emisji głosu oraz zasady higieny głosu. W dalszej części omówiono najczęściej występujące zaburzenia mowy i ich konsekwencje. Zwrócono uwagę, że wady wymowy mogą być przyczyną trudności szkolnych, najczęściej przejawiających się problemami z czytaniem i pisaniem. Następnie przedstawiono zadania nauczyciela względem dziecka z zaburzoną mową z uwzględnieniem działań profilaktycznych.
    Streszczenie: Speech performs an important function in the life of any human being. Apart from communicative function it has a key meaning for the empirical and social development. A teacher must be, above all, the role model for the correct speech. The presented article discusses the features that any teacher's speech ought to possess. Conditions of appropriate voice emission and the principles of voice hygiene were elaborated on. The subsequent part contains the most frequently occurring speech disorders and their consequences. The attention was paid to the fact that speech disorders may be the cause of difficulties at school which most often are noticeable within dif.ficulties in reading and writing. Subsequently, tasks of a teacher when it comes to children with speech disorders were discussed, considering preventive actions.

    30/63
    Nr opisu: 0000029187
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym, a działania podejmowane przez nauczycieli - przykłady praktyczne
    Tytuł równoległy: Developmental speech disorders in preschool childeren and the actions performed by teachers - case study
    Tytuł całości: W: Inkluzìvna kliìma ako výzva a poslanie : zbornìk z medzinàrodnej vedeckej konferencie / Helena Kuberovà, Veronika Hašková
    Miejsce wydania: Ružomberok
    Wydawca: VERBUM
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S.32-42
    ISBN: 978-80-561-0176-6
    Uwagi: Streszcz w j. ang.
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 31513
    Liczba arkuszy: 0,78
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; wiek przedszkolny ; zaburzenia mowy ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: children ; speech ; preschool children ; speech disorders ; teacher
    Uwaga: Kopia w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
    Projekt/grant: Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzìvnej klìmy v materskej a základnej şkole, KEGA č. 035UK-4/2013

    31/63
    Nr opisu: 0000027307
    Autorzy: Zofia Kubińska.
    Tytuł monografii: Koordynator edukacji zdrowotnej w szkole w opinii nauczycieli wychowania fizycznego
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2013
    Strony: 129 s., il., 24 cm
    Seria: Monografie i Rozprawy, nr 1
    ISBN: 978-83-61044-98-7
    Uwagi: Streszcz. ang. Bibliogr. s. 117-125.
    Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
    Charakterystyka merytoryczna: praca monograficzna
    Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 20.000
    Liczba arkuszy: 6,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; kultura zdrowotna ; wychowanie fizyczne ; nauczyciel ; edukator zdrowia ; szkoła ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)
    Uwaga: sygn. 14118 XVIII CZYT. ; 14119 XVIII CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    32/63
    Nr opisu: 0000026145
    Autorzy: Anna Sawczuk, Daniel Sawczuk.
    Tytuł pracy: Kształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu
    Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2013
    Strony zajęte przez pracę: S. 253-267
    ISBN: 978-83-61044-94-9
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba znaków: 42910
    Liczba arkuszy: 1,07
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: zespół Aspergera ; autyzm ; zaburzenia pokrewne ; uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych ; nauczyciel ; postawa społeczna ; nauczanie języków obcych
    Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]
    Streszczenie: W dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj "ukrytej niepełnosprawności społecznej". Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie "postawy społecznej" i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.

    33/63
    Nr opisu: 0000026830
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Opinie nauczycieli gimnazjum w Białej Podlaskiej o pracy w klasie integracyjnej
    Tytuł pracy w innym języku: Opinions of the gymnasium teachers in Biała Podlaska on an integrated class work
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2013, T. 7, nr 1, s. 97--108
    p-ISSN: 2081-6081

    Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: POL, ENG
    Punktacja ministerstwa: 8.000
    Liczba arkuszy: 1,3
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; integracja ; klasa integracyjna ; nauczyciel
    Inne bazy podające opis:
  • BazEkon

    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/7.dorota_tomczyszyn_opinie_nauczycieli_tom_vii_nr_1_2013_art7.pdf

    34/63
    Nr opisu: 0000024037
    Autorzy: Barbara Bergier, Agata Flisiak, Magdalena Flisiak.
    Tytuł pracy: Physical education classess with the schoolgirls of Biała Podlaska schools
    Tytuł równoległy: Lekcje wychowania fizycznego z dziewczętami bialskich szkół
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2012, Vol. 19, no 2, p. 141--150
    p-ISSN: 1899-1998

    Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Index Copernicus: 5.830
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; dziewczęta ; nauczyciel
    Słowa kluczowe ang.: schoolgirls ; adolescence ; physical education ; teacher
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_19_pp141-150.pdf

    35/63
    Nr opisu: 0000022644
    Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin.
    Tytuł pracy: Wypalenie zawodowe współczesnego nauczyciela. Wybrane aspekty problemu
    Tytuł równoległy: Burnout of the modern teacher. Selected aspects of the problem
    Tytuł całości: W: Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku / red. B. Wołosiuk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
    Rok wydania: 2012
    Strony zajęte przez pracę: S. 285-296
    ISBN: 978-83-61044-93-2
    Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wypalenie zawodowe

    36/63
    Nr opisu: 0000021635
    Autorzy: Janusz Gałecki, Tadeusz Zaradkiewicz, Barbara Bergier.
    Tytuł pracy: Activities of physical education teachers in the process of forming motor skills of the students
    Tytuł równoległy: Czynności nauczyciela wychowania fizycznego w procesie kształtowania umiejętności ruchowych uczniów
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2011, T. 18, nr 1, s. 33--44
    p-ISSN: 1899-1998

    Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Język publikacji: ENG, POL
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: uczniowie ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; nauczanie ruchu
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_18_pp33-44.pdf

    37/63
    Nr opisu: 0000026926
    Autorzy: Leszek Zakrzewski, Ewa Stroińska.
    Tytuł pracy: Wykorzystanie technik informacyjnych przez nauczycieli a wykluczenie cyfrowe
    Tytuł całości: W: Społeczeństwo informacyjne : gospodarka, technologie, procesy / red. Colin Hales, Bogusz Mikuła
    Miejsce wydania: Kraków
    Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
    Rok wydania: 2011
    Strony zajęte przez pracę: S. 84-97
    ISBN: 978-83-7252-555-0
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wykluczenie cyfrowe ; technologia informacyjna ; nauczanie ; społeczeństwo informacyjne

    38/63
    Nr opisu: 0000019917
    Autorzy: Joanna Baj-Korpak, Andrzej Jan Soroka, Filip Korpak.
    Tytuł pracy: Aktywność fizyczna wybranych grup społeczno-zawodowych (w szkolnictwie)
    Tytuł pracy w innym języku: Physical activity of selected socio-occupational groups (education)
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 152--171
    p-ISSN: 2082-7288

    Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN
    Język publikacji: POL, ENG
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; BMI ; nauczyciel ; studenci ; uczniowie
    Słowa kluczowe ang.: physical activity ; BMI ; teacher ; student ; pupil
    http://www.pswbp.pl/index.php/pl/o-uczelni/pliki-do-pobrania/Inne-pliki/Human-and-Health---Człowiek-i-Zdrowie/Tom-IV-nr-1-rok-2010/2.5-Aktywność-fizyczna-wybranych-grup-społeczno-zawodowych-(w-szkolni
    Streszczenie: Podejmując zagadnienie aktywności fizycznej wybranych grup kierowano się względami praktyki społecznej. W tym celu podjęto próbę wskazania, jakie wartości dostrzegają ankietowani we wspomnianej aktywności, czy istnieje zróżnicowanie w zakresie poziomu aktywności fizycznej ze względu na płeć, masę i wysokość ciała oraz kierunek podejmowanych studiów czy wykonywany zawód. Mimo zauważalnego wzrostu poziomu zdrowotnej świadomości aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej, zdecydowana większość społeczeństwa nie dostrzega zależności miedzy zdrowiem a aktywnością ruchową. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) - wersja krótka, last 7 days. Materiał badawczy stanowiło 90 respondentów związanych z oświatą. Wyniki badań poddano analizie statystycznej przy użyciu programu Statistica. Stwierdzono, że połowa ankietowanych osób spełnia kryterium dla wystarczającego poziomu aktywności fizycznej. Biorąc pod uwagę płeć respondentów dowiedziono, że wyższą wartość wskaźnika MET-min./tydzień prezentują kobiety. Współczynnik należny masy ciała (BMI) znamiennie różnicuje grupy respondentów zarówno w obrębie całkowitej aktywności fizycznej jak też wysiłków o charakterze intensywnym. Biorąc pod uwagę przynależność do danej grupy społeczno-zawodowej można sądzić, że deklarowany wysiłek fizyczny związany z pracą zawodową, programem studiów lub nauką w wielu przypadkach może odgrywać dominującą rolę - zwłaszcza w grupie nauczycieli wychowania fizycznego i młodzieży studiującej na kierunku Wychowanie Fizyczne bądź Turystyka i Rekreacja.
    Streszczenie: The issue of physical activity of selected groups of the educational sector was addressed in this study in respect of social practice. An attempt was hence undertaken to identify values perceived by respondents in this activity, and to determine whether differences exist in the level of physical fitness as affected by sex, body mass and body height, as well as study major and profession performed. Despite a tangible increase in the health-related awareness of active participation in physical culture, the vast majority of the society does not notice any dependency between health and physical activity. The study was conducted with the method of a diagnostic survey using an International Physical Activity Questionnaire (IPAQ, the short version, the last 7 days). The experimental material were 90 respondents linked with education. Results obtained were subjected to a statistical analysis using Statistica software. The survey demonstrated that half the respondents were meeting the criterion of a satisfactory level of physical activity. Taking into account sex of the respondents, it was proved that women were characterized by a higher value of metabolic equivalent MET-min./week. The body mass index (BMI) was found to significantly differentiate the groups of respondents both in terms of total physical activity as well as intensive activities. Considering the affiliation to a specified socio-occupational group it may be speculated that the declared physical effort linked with occupational work, curriculum of studies or learning may, in many cases, play the key role - especially in the group of physical education teachers and adolescent students of Physical Education or Tourism and Recreation majors.

    39/63
    Nr opisu: 0000020461
    Autorzy: Elena Konovaluk.
    Tytuł pracy: Dylematy etyczne współczesnego wychowawcy w kontekście europeizacji
    Tytuł całości: W: Europejska perspektywa edukacji człowieka : pedagogika - przyszłość - tendencje / red. nauk. B. Dobrowolska, A. Pawilonis
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej
    Rok wydania: 2010
    Strony zajęte przez pracę: S. 147-152
    ISBN: 978-83-7031-569-0
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wychowawca ; etyka zawodowa ; sztuki walki
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    40/63
    Nr opisu: 0000020520
    Autorzy: Zofia Kubińska.
    Tytuł pracy: Nauczyciel wychowania fizycznego promotorem zdrowia?
    Tytuł całości: W: Wychowanie fizyczne i sport w szkole / red. Z. Szaleniec, J. Bergier
    Miejsce wydania: Warszawa
    Wydawca: Kancelaria Senatu
    Rok wydania: 2010
    Seria: Problemy Nauki i Wychowania
    Strony zajęte przez pracę: S. 50-58
    ISBN: 978-83-60995-63-1
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; promocja zdrowia
    Uwaga: sygn. 11847 XIX CZYT.

    41/63
    Nr opisu: 0000026062
    Autorzy: Tadeusz Zaradkiewicz, Wiesław Lech Kurpeta, Barbara Bergier.
    Tytuł pracy: Teaching movement - views of physical education teachers
    Tytuł pracy w innym języku: Nauczanie ruchu - poglądy nauczycieli wychowania fizycznego
    Tytuł czasopisma:
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2010, Vol. 17, no. 2, p. 97--104
    p-ISSN: 1899-1998

    Uwagi: Art. w jęz. ang. i pol.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
    Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
    Język publikacji: ENG, POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: umiejętności ruchowe ; nauczanie ; wychowanie fizyczne ; nauczyciel ; młodzież ; szkoła ponadgimnazjalna
    Słowa kluczowe ang.: fitness skills ; physical education ; teacher ; students ; senior high school
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
    http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism_17_pp97-104.pdf

    42/63
    Nr opisu: 0000017660
    Autorzy: Filip Korpak, Joanna Baj-Korpak.
    Tytuł pracy: Aktywność sportowo-rekreacyjna nauczycieli bialskich szkół
    Tytuł całości: W: Rekreacja ruchowa w edukacji i promocji zdrowia, T. 1 / red. Z. Kubińska, D. Nałęcka
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 229-239
    ISBN: 978-83-61044-52-9
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; aktywność ruchowa ; sport ; czas wolny ; badanie ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)
    Uwaga: sygn. 9543 XIX CZYT. ; 9544 XIX CZYT.

    43/63
    Nr opisu: 0000017478
    Autorzy: Barbara Bergier, Dorota Gajewska-Moś.
    Tytuł pracy: Overcoming educational difficulties at classes of physical education in the opinion of teachers, pedagogues and headmasters of junior high school
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 225--242
    p-ISSN: 1899-1025

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: ENG
    Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; wychowanie ; nauczyciel ; uczeń ; gimnazjum
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/bergier_gajewska_mos.pdf

    44/63
    Nr opisu: 0000018215
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Ślifirczyk.
    Tytuł pracy: Problem wypalenia zawodowego u nauczycieli i jego wpływ na dobrostan
    Tytuł równoległy: Problem of teachers suffering from professional burnout and its influence on a lifestyle and well-being
    Tytuł całości: W: Edukacja a dobrostan : monografia / red. Jadwiga Daniluk
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo NeuroCentrum
    Rok wydania: 2009
    Strony zajęte przez pracę: S. 101-114
    ISBN: 978-83-61495-05-5
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba znaków: 27178
    Liczba arkuszy: 0,68
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: wypalenie zawodowe ; stres ; dobrostan ; nauczyciel
    Uwaga: sygn. 9599 XVIII CZYT.

    45/63
    Nr opisu: 0000020495
    Autorzy: Marta Teresa Chaliburda, Ewelina Anna Niźnikowska.
    Tytuł pracy: Aktywność fizyczna nauczycieli akademickich z uwzględnieniem wiedzy i uczestnictwa
    Tytuł całości: W: Kultura fizyczna i zdrowotna współczesnego człowieka : teoretyczne podstawy i praktyczne implikacje / red. A. Kaźmierczak, A. Maszorek-Szymala, E. Dębowska
    Miejsce wydania: Łódź
    Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 220-226
    ISBN: 978-83-7525-218-7
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Liczba arkuszy: 0,4
    Słowa kluczowe: aktywność fizyczna ; nauczyciel
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    46/63
    Nr opisu: 0000015262
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Kompetencje medialne nauczycieli szkoły specjalnej w Białej Podlaskiej
    Tytuł całości: W: Media elektroniczne w życiu dziecka : w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń / red. Jadwiga Izdebska
    Miejsce wydania: Białystok
    Wydawca: ''Trans Humana''
    Rok wydania: 2008
    Strony zajęte przez pracę: S. 200-207
    ISBN: 978-83-61209-03-4
    Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja medialna ; szkoła specjalna ; nauczyciel ; kompetencje medialne
    Uwaga: sygn. 7241 VI CZYT. ; 7242 VI CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    47/63
    Nr opisu: 0000016806
    Autorzy: Barbara Bergier, Dorota Gajewska-Moś.
    Tytuł pracy: Przyczyny trudności wychowawczych występujących podczas lekcji wychowania fizycznego w opinii nauczycieli, pedagogów i dyrektorów szkół gimnazjalnych Zamościa
    Tytuł równoległy: Causes of educational problems appearing during physical education classes in the opinion of teachers, educationalists and head teachers of lower secondary schools in Zamość
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2008, T. 2, s. 69--83
    p-ISSN: 1899-1025

    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: trudności wychowawcze ; nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; gimnazjum ; Zamość (woj. lubelskie)
    http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_5_bergier_gajewska_mo.pdf

    48/63
    Nr opisu: 0000012836
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Identyfikacja z zawodem nauczycieli nauczania zintegrowanego
    Tytuł całości: W: Praca, etos, wychowanie / red. nauk. E. Konovaluk, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 250-257
    ISBN: 978-83-923366-9-3
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczanie zintegrowane ; nauczyciel ; praca ; zawód
    Uwaga: sygn. 6941 V CZYT. ; 6942 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    49/63
    Nr opisu: 0000026614
    Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
    Tytuł pracy: Kształcenie nauczycieli w Polsce a rozwiązania europejskie
    Tytuł całości: W: Polska a Europa : nauczanie języków obcych / red. nauk. Hanna Komorowska
    Miejsce wydania: Warszawa
    Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej "Academia"
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 193-212
    ISBN: 978-83-89281-37-1
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; kształcenie ; program kształcenia ; treści kształcenia ; kompetencje nauczyciela ; kwalifikacje zawodowe

    50/63
    Nr opisu: 0000012976
    Autorzy: Diana Luiza Piaszczyk, Barbara Sokołowska.
    Tytuł pracy: Opinie nauczycieli na temat integracji uczniów niepełnosprawnych w szkole masowej
    Tytuł całości: W: Problemy osób niepełnosprawnych / red. K. Turowski, P. Paluszkiewicz, S. Spisacka
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2007
    Strony zajęte przez pracę: S. 59-63
    ISBN: 978-83-923366-7-9
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; uczeń ; kształcenie integracyjne ; nauczyciel ; postawy

    51/63
    Nr opisu: 0000026613
    Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
    Tytuł pracy: Strategie uczenia się i użycia języka obcego a indywidualne cechy ucznia : wyniki badań empirycznych i ich znaczenie w procesie kształcenia autonomicznego ucznia i "strategicznego" nauczyciela
    Tytuł całości: W: W dialogu języków i kultur : konferencja naukowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 15-16 stycznia 2007
    Miejsce wydania: Warszawa
    Wydawca: Lingwistyczna Szkoła Wyższa
    Rok wydania: [2007]
    Strony zajęte przez pracę: S. 39-56
    ISBN: 978-83-926356-0-4
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; strategie użycia języka ; język obcy ; nauczanie ; różnice indywidualne ; autonomia ; nauczyciel ; uczeń

    52/63
    Nr opisu: 0000007535
    Autorzy: Michał Dobrynin, Irena Kapałygina.
    Tytuł pracy: Działalność nauczyciela w zapobieganiu odchyleń rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym
    Tytuł całości: W: Kultura i rekreacja ruchowa w integracji osób niepełnosprawnych / red. J. Bergier, Z. Kubińska
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 104-111
    ISBN: 83-923366-5-8
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: dzieci ; rozwój psychofizyczny ; werbalizm ; intelektualizm ; nauczyciel ; wychowanie

    53/63
    Nr opisu: 0000024715
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Nauczyciel wobec problemu agresji w klasie
    Tytuł całości: W: Agresja i przemoc we współczesnym społeczeństwie / red. nauk. M.J. Dyrda, A. Sędek
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Stowarzyszenie tutajteraz
    Rok wydania: 2006
    Strony zajęte przez pracę: S. 57-64
    ISBN: 83-919616-3-X
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    Słowa kluczowe: agresja ; przemoc w szkole ; szkoła ; nauczyciel
    Uwaga: sygn. 6908 VI CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    54/63
    Nr opisu: 0000020280
    Autorzy: Barbara Bergier, Anna Pańczuk.
    Tytuł pracy: Nauczyciel wychowania fizycznego animatorem zdrowego stylu życia w opinii studentów II i III roku studiów stacjonarnych Zamiejscowego Wydziału Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej
    Tytuł równoległy: Physical Education teacher as an animator of a healthy lifestyle in the opinion of II and III-year students of the Academy of Physical Education of Biała Podlaska
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2005, Vol. LX, Suppl. XVI, nr 1, s. 93--97
    p-ISSN: 0066-2240

    Uwagi: Tytuł suplementu: Promocja zdrowia w hierarchii wartości. Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Lublin, 25-27 maja 2005.
    Charakterystyka formalna: referat zjazdowy w suplemencie polskim
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; styl życia ; promocja zdrowia ; aktywność ruchowa
    Uwaga: sygn. P.3561 XVIII CZYT.
    http://www.neurocentrum.pl/biblioteka/promocja_zdrowia/tom1/bergier_b.pdf

    55/63
    Nr opisu: 0000001108
    Autorzy: Edward Borodijuk.
    Tytuł pracy: Odpowiedzialność etyczna pedagoga w nauczaniu Jana Pawła II
    Tytuł całości: W: Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II / red. M. Nowak, C. Kalita
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2005
    Strony zajęte przez pracę: S. 239-244
    ISBN: 83-916235-7-2
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; nauczanie ; wychowanie ; odpowiedzialność ; Jan Paweł II

    56/63
    Nr opisu: 0000026321
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Świadomość bodźców i porażek w pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2005, T. 4, cz. 1, s. 453--462
    p-ISSN: 1644-0323

    Uwagi: Tytuł tomu: Kształcenie pedagogów - strategie, koncepcje, idee.
    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; edukacja wczesnoszkolna ; zawód ; praca ; opinia
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    57/63
    Nr opisu: 0000000869
    Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
    Tytuł pracy: Działalność nauczyciela w środowisku w opinii nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego w Białej Podlaskiej
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 263-272
    ISBN: 83-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; praca ; socjologia ; nauczanie wczesnoszkolne
    Uwaga: sygn. 4296 V CZYT. ; 4297 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    58/63
    Nr opisu: 0000000868
    Autorzy: Joanna Maria Marchel.
    Tytuł pracy: System doskonalenia nauczycieli : nowe wyzwania edukacyjne a możliwości ich zaspokajania
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 253-261
    ISBN: 83-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; kwalifikacje zawodowe ; doskonalenie zawodowe

    59/63
    Nr opisu: 0000000870
    Autorzy: Anna Lendzion.
    Tytuł pracy: Umiejętności "terapeutyczne" nauczycieli : kontrowersje wokół granic między wychowaniem a psychoterapią
    Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
    Miejsce wydania: Biała Podlaska
    Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
    Rok wydania: 2004
    Strony zajęte przez pracę: S. 273-284
    ISBN: 83-916235-4-8
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wychowanie ; psychoterapia

    60/63
    Nr opisu: 0000020274
    Autorzy: Barbara Sokołowska, Diana Luiza Piaszczyk.
    Tytuł pracy: Wzajemne oczekiwania uczniów i nauczycieli liceum ogólnokształcącego
    Tytuł równoległy: The mutual requirements of students and teachers of High School
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2004, Vol. LIX, Suppl. XIV, nr 6, s. 207--211
    p-ISSN: 0066-2240

    Uwagi: Tytuł suplementu: Promocja zdrowia rodziny.Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Lublin 29-30 maja 2004 r.
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; uczniowie ; relacje interpersonalne

    61/63
    Nr opisu: 0000026302
    Autorzy: Elżbieta Huk-Wieliczuk, Barbara Bergier.
    Tytuł pracy: Pozytywne postrzeganie szkoły szansą lepszego przygotowania uczniów do dorosłego życia
    Tytuł całości: W: W trosce o integralne wychowanie / red. Marian Nowak, Tomasz Ożóg, Alina Rynio
    Miejsce wydania: Lublin
    Wydawca: Wydawnictwo KUL
    Rok wydania: 2003
    Strony zajęte przez pracę: S. 415-421
    ISBN: 83-7363-093-7
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 3.000
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: szkoła ; nauczyciel ; rodzice ; rówieśnicy ; poglądy ; uczeń
    Uwaga: sygn. 5137 V CZYT. ; 5523 V CZYT.
    [sprawdź dostępność w katalogu AB]

    62/63
    Nr opisu: 0000023928
    Autorzy: Zofia Kubińska, Barbara Bergier.
    Tytuł pracy: Postawy nauczycieli wychowania fizycznego wobc reformy edukacji
    Tytuł czasopisma:
    Szczegóły: 2002, T. 9, s. 301-310
    p-ISSN: 1425-3259

    Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
    Język publikacji: POL
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: nauczyciel ; wychowanie fizyczne ; reforma oświaty ; postawa
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    63/63
    Nr opisu: 0000026275
    Autorzy: Stanisław Arasymowicz, Barbara Bergier.
    Tytuł pracy: Program kultury fizycznej w świetle opinii nauczycieli : /na przykładzie województwa bialskopodlaskiego/
    Tytuł całości: W: Warsztat pracy nauczyciela wychowania fizycznego - stan i perspektywy : materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej Biała Podlaska 11-12 czrewca 1982, Cz. 1
    Miejsce wydania: Warszawa
    Wydawca: Wydawnictwo AWF
    Rok wydania: 1984
    Strony zajęte przez pracę: S. 131-139
    Kopia niedostępna: x
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa krajowa
    Język publikacji: POL
    Słowa kluczowe: kultura fizyczna ; program nauczania ; nauczyciel ; opinia

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB