AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PIECZA ZASTĘPCZA
Liczba odnalezionych rekordów: 26



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/26
Nr opisu: 0000047363
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Charakterystyka formalna: udział w konferencji naukowej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; piecza zastępcza ; środowisko szkolne ; wychowanek

2/26
Nr opisu: 0000046485
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Pobyt dziecka w instytucjonalnej pieczy zastępczej a możliwość realizacji kontaktów z rodzicami biologicznymi
Tytuł równoległy: Child's placement in foster care and the possibility of fulfiling contacts with biological parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, nr 7 (591), s. 15-18
p-ISSN: 0137-4729

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 100.000
Słowa kluczowe: dziecko ; piecza zastępcza ; relacje w rodzinie ; rodzina biologiczna
Słowa kluczowe ang.: biological parents ; child ; family ; foster care ; relationship
https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl/resources/html/article/details?id=613525
DOI: 10.5604/01.3001.0053.9008
Streszczenie: Podstawowe zadania opiekuńcze wobec dziecka w rodzinie najczęściej pełnione są przez rodziców biologicznych. Rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych powinny być wspierane przez planowe działania mające na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania przypisanych jej funkcji, a jednym z takich działań jest realizacja kontaktów z rodziną generacyjną w przypadku czasowego umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej. Zamierzeniem tekstu jest analiza kwestii współpracy z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, w tym możliwości utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi a ich rodzicami biologicznymi. W celu pozyskania materiału badawczego zastosowano badania sondażowe, które zostały zrealizowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego, świeckich i prowadzonych przez siostry zakonne, usytuowanych na terenie 3 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego. W badaniu ilościowym wykorzystano indywidualne wywiady kompletnie kierowane z dyrektorami/koordynatorami placówek. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jak wygląda realizacja kontaktów między dziećmi umieszczonymi w pieczy instytucjonalnej a ich rodzicami generacyjnymi. Z badań wynika, że dyrektorzy placówek mają bardzo zróżnicowany stosunek do realizacji kontaktów z rodzinami biologicznymi. Niektórzy z nich podejmują różnego typu działania mające na celu reintegrację. Niestety część respondentów jest zdecydowanymi przeciwnikami utrzymywania relacji pomiędzy dziećmi umieszczonymi w pieczy zastępczej a ich rodzicami biologicznymi, argumentując to faktem "utrudniania pracy wychowawczej podejmowanej w placówce". Największym problemem zdecydowanie utrudniającym zarówno pracę z rodziną biologiczną, jak i realizację kontaktów dziecka z rodzicami jest kwestia związana z umieszczaniem wychowanków w pieczy instytucjonalnej niekoniecznie zamieszkujących powiat, w którym zlokalizowana jest placówka.
Streszczenie: The primary care tasks for a child in a family are most often performed by biological parents. Families experiencing difficulties in fulfilling care functions should be supported through planned activities aimed at restoring the family's ability to fulfill its assigned functions, and one such activity is the fulfillment of contacts with the generational family when children are temporarily placed in foster care. The aim of this paper is to analyze the issue of cooperation with the biological family of a child placed in foster care, including the possibility of maintaining relationships between children and their biological parents. In order to obtain research material, a poll research was used, which was carried out in socialization and family - type educational care facilities, both secular and run by nuns located in three provinces: Lubelskie, Warmińsko-Mazurskie, as well as Świętokrzyskie. The quantitative study used individual, fuldy directed interviews with directors/ coordinators of the institutions. The article attempts to answer the question: what is the fulfillment of contacts between children placed in institutional care and their generational parents? The research shows that directors of institutions have a very different attitude to the fulfillment of contacts with biological families. Some of them undertake various types of activities aimed at reintegration. Unfortunately, some respondents are strong opponents of maintaining relations between children placed in foster care and their biological parents, arguing that this "hinders the educational work undertaken in the institution." The greatest problem that definitely hinders both the work with the biological family and the fulfillment of the child's contact with the parents is the issue related to the placement of pupils in institutional care who do not necessarily reside in the county where the institution is located.

3/26
Nr opisu: 0000046708
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Charakterystyka formalna: udział w konferencji naukowej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; piecza zastępcza ; wsparcie
Projekt/grant: Zdolni wychowankowie w pieczy rodzinnej : Akademia Bialska im. Jana Pawła II w ramach Regulaminu wsparcia rozwoju zawodowego pracowników, PB/5/2023

4/26
Nr opisu: 0000046678
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Soňa Lovašová.
Tytuł pracy: The foster care system in Poland and Slovakia. A comparative analysis/study
Tytuł pracy w innym języku: System pieczy zastępczej w Polsce i na Słowacji. Analiza porównawcza
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 17, nr 1, s. 227--238
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: analiza porównawcza ; piecza zastępcza ; Polska ; Słowacja
Słowa kluczowe ang.: a comparative analysis ; foster care ; Poland ; Slovak Republic
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/System-pieczy-zastepczej-w-Polsce-i-na-Slowacji-Analiza-porownawcza-,175191,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/175191
Streszczenie: Problems concerning the functioning of the foster care system seem to be particularly significant due to the fact that several children are placed in it every day while it is worth analyzing the regulations adopted by other European countries. Material and methods: The present publication was written in order to compare the solutions adopted in both the Slovak Republic and Poland.The comparative analysis is based on available research, legal regulations and statistical data. Results: Both of the countries need to deal with the issue of deinstitutionalization, namely placing children from dysfunctional families in family care first. Slovakia has a far less developed system of foster care while Poland offers more solutions . Conclusions: The differences between the systems can be noticed, among other things, in regard to the requirements for foster caregivers, the types of financing and also the length of stay of adult foster children in the system.
Streszczenie: Problematyka dotycząca funkcjonowania systemu pieczy zastępczej wydaje się szczególnie istotna bowiem codziennie trafia do niego kilkoro dzieci, przy czym warto poddawać analizom regulacje przyjmowane przez inne kraje europejskie. Materiał i metody: Niniejsza publikacja ma stanowić próbę porównania rozwiązań przyjętych w Republice Słowackiej i w Polsce odnośnie systemu pieczy zastępczej. Analiza porównawcza powstała na podstawie dostępnych badań, regulacji prawnych oraz danych statystycznych. Wyniki: W jednym i drugim kraju mamy doczynienia z deinstytucjonalizacją czyli umieszczaniem dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w pierwszej kolejności w pieczy o charakterze rodzinnym. Przy czym system słowacki jest znacznie mniej rozbudowany jak system polski. Wnioski: Różnice między systemami widoczne są m.in. w wymogach stawianych opiekunom zastępczym, rodzajach finansowania a także długości pobytu pełnoletnich wychowanków w tym systemie.

5/26
Nr opisu: 0000044213
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł monografii: Instytucjonalna piecza zastępcza wobec zdolnych podopiecznych
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2022
Strony: 343 s., tabele, 25 cm
ISBN: 978-83-64881-87-9
Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 80.000
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; opieka instytucjonalna ; piecza zastępcza ; zdolności

6/26
Nr opisu: 0000045184
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Nie(równość) szans edukacyjnych zdolnych podopiecznych pieczy instytucjonalnej
Tytuł równoległy: In(equality) in educational opportunities of gifted children in institutional foster care
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 45, s. 107--118
p-ISSN: 0137-9585
e-ISSN: 2719-888X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; instytucjonalna piecza zastępcza ; nierówności edukacyjna ; piecza zastępcza
Słowa kluczowe ang.: educational opportunities ; foster care ; gifted child ; institutional foster care
DOI: 10.14746/rp.2022.45.7
Streszczenie: The issue of abilities and talents is of great importance, as young people are required to possess a solid education and creativity, whoch talented people can certainly benefit from, especially if they are surrounded by adequate education and a supportive family environment. Unfortunately, the latter aspect i lacking in children in foster care (especially in institutional care). The researchers and analyses af analyzed phenomenon allow to conclude that children in foster care are often a neglected group in terms of upbringing, education, personal models, values and life priorities. Foster care should be and educational environment designed to compensate for deficiencies in the care, upbringing, or education of the child entrusted to it, including gifted children. Research on the educational opportunities for gifted foster care children was carried out in 6 Polish voivodeships: Lublin, Warmia-Masuria, Podlasie, Subcarpathia, Świętokrzyskie and Masovia , over a two years period - from April 2018 to June 2020. The research was quantitative and qualitative in nature. It allowed authors to conclude that a gifted child in institutional care faces numerous problems, including the lack of adequate support from both educational institutions and the foster care system in developing passions, interests and abilities.
Projekt/grant: Dzieci i młodzież zdolna w pieczy instytucjonalnej (na przykładzie wybranych powiatów województwa podlaskiego, podkarpackiego, lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego i mazowieckiego) : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/19/2020

7/26
Nr opisu: 0000044833
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy instytucjonalnej
Tytuł pracy w innym języku: Educational behaviours of foster care students
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 222-233
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: opieka zastępcza ; piecza instytucjonalna ; piecza zastępcza ; zachowania edukacyjne
Słowa kluczowe ang.: educational behaviours ; foster care ; institutional care
DOI: 10.29316/rs/151696
Streszczenie: Zachowania edukacyjne podopiecznych pieczy zastępczej różnią się zazwyczaj od zachowań ich rówieśników przebywających w środowisku rodzinnym i korzystających z pomocy i wsparcia rodzin. Materiał i metody: Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym realizowanym na terenie 6 województw: lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. W badaniach wykorzystano ankietę skierowaną do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego oraz wywiad skategoryzowany skierowany do dyrektorów/koordynatorów/ wychowawców badanych placówek. Wyniki: Pytania badawcze dotyczyły posiadania i rozwijania zainteresowań wychowanków, ilości czasu przeznaczanego na przygotowywanie się do zajęć szkolnych, udzielanego wsparcia w zakresie przygotowania się do tych zajęć, przedmiotów sprawiających im najwięcej trudności. Wnioski: Z badań wynika, że to środowisko i wiek podopiecznych warunkuje rozwijanie zainteresowań, ich rodzaj warunkuje zaś płeć respondentów. Wychowawcy są osobami wspierającymi swoich podopiecznych w codziennym przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, na które przeznaczane jest najczęściej od 1 do 3 godzin dziennie.
Streszczenie: Educational behaviours of foster care students are different of their peers staying in the family environment. Material and methods: The research material was obtained thanks to the surveys carried out in six provinces. The research consisted of a questionnaire addressed the students staying in educational care centres, as well as a categorized interview addressed coordinators/principals of the surveyed facilities. Results: The research questions concerned having and developing interests of the students, the amount of time devoted to preparation for school activities, the support provided in order to get ready for these classes, and subjects that were difficult for the students. Conclusions: The research shows that it is the environment and age of the students that determine the development of interests, while the gender of the respondents specifies the type of these activities. Educators help their pupils in daily preparation for school activities, which usually involves between 1 and 3 hours a day.

8/26
Nr opisu: 0000044361
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Zainteresowania szkolne i pozaszkolne podopiecznych pieczy instytucjonalnej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 12, nr 1, s. 329-345
p-ISSN: 2083-6325
e-ISSN: 2449-7142

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: piecza instytucjonalna ; piecza zastępcza ; wychowankowie ; zainteresowania pozaszkolne ; zainteresowania szkolne
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/10584
DOI: 10.21697/fp.2022.1.21
Streszczenie: Piecza zastępcza może być sprawowana w formie rodzinnej bądź instytucjonalnej. Wśród zadań instytucjonalnej pieczy zastępczej należy wymienić m.in. zaspokajanie potrzeb wychowanka, zapewnienie mu dostępu do nauki i rożnego rodzaju zajęć, w tym również pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych, dających możliwość rozwijania zainteresowań. W niniejszym artykule skoncentrowano się na zainteresowaniach szkolnych i pozaszkolnych podopiecznych pieczy instytucjonalnej. Badania sondażowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety oparto na próbie 633 podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego i rodzinnego z terenu sześciu województw: wschodniej, północno-wschodniej, południowo-wschodniej i centralnej Polski. A analiz wynika, iż co siódmy wychowanek nie posiada żadnych zainteresowań, wśród wybieranych przez badanych aktywności dominują formy rekreacyjne, głównie zajęcia sportowe, natomiast aż 40 proc. podopiecznych wskazujących na swoje zainteresowania w żaden sposób ich nie rozwija.

9/26
Nr opisu: 0000042304
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Projekty socjalne promujące pieczę zastępczą na przykładzie powiatu bialskiego
Tytuł równoległy: Social projects promoting foster care on the basis of Bialski district
Tytuł całości: W: Projektowanie w pracy socjalnej : badanie, kształcenie, działanie / red. nauk. Ewa Kantowicz, Magdalena Zmysłowska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 173-184
ISBN: 978-83-8100-282-0
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 20500
Liczba arkuszy: 0.5
Słowa kluczowe: piecza zastępcza ; powiat bialski ; projekt socjalny
Słowa kluczowe ang.: bialski district ; foster care ; social project

10/26
Nr opisu: 0000040827
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 10, s. 67--75
p-ISSN: 0552-2188

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: koronawirus ; pandemia ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza
https://problemyopiekunczo-wychowaw.pl/resources/html/article/details?id=211291
DOI: 10.5604/01.3001.0014.5974
Streszczenie: Stan pandemii, który mamy obecnie, wymaga od rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej oraz służb społecznych niestandardowych działań, na które nikt nie był przygotowany. Brak odgórnych rozwiązań powoduje, że opiekunowie zastępczy, wychowawcy i inni pracownicy systemu pieczy zastępczej oraz ich podopieczni czują się pozostawieni sami sobie. Przedmiotem zainteresowań artykułu uczyniono funkcjonowanie podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ich wychowawców w czasie pandemii koronawirusa. Badania przebiegały w dwóch fazach. Pierwsza faza miała charakter badań netograficznych i polegała na dokładnej analizie artykułów zamieszczanych na stronach internetowych dotyczących funkcjonowania systemu pieczy zastępczej w czasie pandemii. W drugiej fazie zastosowano wywiady jakościowe (telefoniczne, bądź z wykorzystaniem dostępnych komunikatorów) na terenie powiatu bialskiego. Brak specjalistycznego wsparcia, całodobowa opieka nad dziećmi, przygotowywanie z nimi lekcji, brak sprzętu do nauki zdalnej, łagodzenie konfliktów, radzenie sobie z ich agresją, przyjmowanie nowych dzieci z interwencji, brak dostępu do specjalistów to tylko nieliczne z problemów wskazanych podczas badań. Rodzi się pytanie, jak długo dyrektorzy i wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych będą sobie radzić bez dodatkowego wsparcia?

11/26
Nr opisu: 0000040334
Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Realizacja funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł pracy w innym języku: Implementation of the biological and caring function in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 2, s. 58--71
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: rodzina ; funkcje rodziny ; piecza zastępcza ; powiat bialski
Słowa kluczowe ang.: family ; family functions ; foster care ; Bialski poviat
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/REALIZACJA-FUNKCJI-BIOLOGICZNO-OPIEKUNCZEJ-W-PIECZY-ZASTEPCZEJ-NA-PRZYKLADZIE-POWIATU,124412,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/124412
Streszczenie: Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki: Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski: Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.
Streszczenie: The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children's houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)". The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Material and methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Conclusions: Based on the above analyzes, one can speak of the existence of certain problems in the implementation of the biological and protective function in the Bialski poviat.

12/26
Nr opisu: 0000040828
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Realizacja Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w zakresie dostosowania placówek opiekuńczo-wychowawczych do nowych standardów
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 6, s. 45--58
p-ISSN: 0860-3480

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: funkcjonowanie ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza ; przepisy prawne ; standardy ; ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
https://e-pracasocjalna.pl/resources/html/article/details?id=210882
DOI: 10.5604/01.3001.0014.5737
Streszczenie: Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w placówce opiekuńczo-wychowawczej w jednym czasie może przebywać nie więcej niż 14 dzieci. Placówkom, które rozpoczęły działalność przed 2012 r. i mogły dotychczas oferować 30 miejsc swoim podopiecznym, wyznaczono 9-letni okres przejściowy na dostosowanie się do nowych wymogów. Termin dostosowania się do tych przekształceń mija 1 stycznia 2021 r. Istotna wydaje się kwestia, jak wygląda przystosowanie się do tych zmian w placówkach, które tych wymogów jeszcze nie spełniły, zwłaszcza w sytuacji obecnej pandemii koronawirusa, zdecydowanie utrudniającej jakiekolwiek działania. Analizom poddano regulacje prawne, dane statystyczne oraz przeprowadzono przegląd artykułów zamieszczanych na stronach internetowych dotyczących przekształceń pieczy instytucjonalnej. Okazuje się, że wiele samorządów zostawiło na ostatnią chwilę przeprowadzanie zmian organizacyjnych pozwalających na dostosowanie się do nowych standardów, natomiast resort rodziny nie przewiduje wydłużenia kończącego się w grudniu br. okresu przejściowego.

13/26
Nr opisu: 0000040616
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wsparcie podopiecznych pieczy zastępczej w zakresie rozwijania zainteresowań i pasji
Tytuł pracy w innym języku: Supporting pupils in foster care in regard to developing their interests and passions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 3, s. 39--48
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dzieci ; piecza zastępcza ; podopieczni ; pasja ; wsparcie ; zainteresowania
Słowa kluczowe ang.: children ; foster care ; pupils ; passion ; support ; interests
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Supporting-pupils-in-foster-care-in-regard-to-developing-their-interests-and-passions,122020,0,1.html
DOI: 10.29316/rs122020
Streszczenie: Zainteresowania przygotowują do samorozwoju i samokształcenia przez całe życie, są istotnym wyznacznikiem drogi życiowej człowieka. Celem badań było pozyskanie informacji na temat zainteresowań i pasji podopiecznych pieczy zastępczej oraz uzyskiwanego wsparcia w zakresie ich rozwijania. Badania miały stanowić próbę odpowiedzi na pytania: Czy i jakiego rodzaju zainteresowania posiadają podopieczni pieczy zastępczej? Czym jest warunkowane posiadanie zainteresowań? Czy i jakiego rodzaju wsparcie otrzymują podopieczni pieczy zastępczej w zakresie rozwijania swoich zainteresowań i pasji? Materiał i metody: Badania realizowano od kwietnia do grudnia 2018 roku, miały one charakter ilościowy, wykorzystano w nich badania sondażowe przeprowadzone na terenie 3 województw. Badania opierały się na wywiadach z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na kwestionariuszu ankiety dla podopiecznych. Wyniki: Zainteresowania podopiecznych warunkowane były ich wiekiem, płcią, środowiskiem zamieszkania, zaś uzyskiwane wsparcie w ich rozwijaniu rodzajem pieczy zastępczej. Wnioski: Podopieczni otrzymują różnego rodzaju wsparcie w rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.
Streszczenie: Interests prepare both for self-education throughout life. They are an important determinant of a person's life path. The aim of the research was to obtain information in regard to the interests of foster care pupils but also in regard to the support obtained in developing them.The research was conducted in order to answer the following questions: Do pupils have any interests? What kind of interests do they have? Material and methods: The research was carried out in 2018 and it was of quantitative nature. The research includes the surveys carried out in three provinces. The survey questionnaire relied on interviews with directors of childcare centres and a questionnaire for the pupils. Results: The interests were determined by age, sex, or living environment. However, the support they obtained in the development of these interests consituted a type of foster care. Conclusions: Pupils receive variouse types of suport in developing their interests.

14/26
Nr opisu: 0000040910
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wybrane aspekty funkcjonowania dziecka zdolnego w pieczy zastępczej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 2, s. 232--242
p-ISSN: 1897-6557

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dziecko zdolne ; piecza zastępcza ; pedagogika społeczna ; Polska Wschodnia
Słowa kluczowe ang.: gifted child ; foster care ; social pedagogy ; eastern Poland
https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/475/wybrane-aspekty-funkcjonowania-dziecka-zdolnego-w-pieczy-zastepczej/
DOI: 10.34767/PP.2020.02.15
Streszczenie: Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących funkcjonowania dzieci zdolnych w pieczy zastępczej w trzech województwach wschodniej Polski, przy czym analizom poddano zarówno dzieci o zdolnościach ogólnych, jak i kierunkowych. Celem badań było zidentyfkowanie czynników mogących mieć wpływ na rozwój zdolności podopiecznych. Badania prowadzono od kwietnia do grudnia 2018 - zbadano zainteresowania wychowanków pieczy zastępczej, określono specyfikę funkcjonowania zdolnych wychowanków w środowiskach zastępczych. Zbieranie danych rozłożono na dwie fazy, w pierwszej fazie (badania sondażowe) wykorzystano kwestionariusz ankiety dla podopiecznych (10 lat i powyżej), analizę dokumentów i wywiad z dyrektorem placówki. W drugiej fazie na podstawie kryteriów psychopedagogicznych, tj. nominacje rodzicielskie (w tym wypadku nominacje wychowawców); autonominacje; uczestnictwo w konkursach i zawodach; posiadane zainteresowania i ich rozwijanie wyłoniono przypadki zdolnych podopiecznych i przeprowadzono wywiady jakościowe na ich temat. Badania pozwoliły na określenie problemów związanych z funkcjonowaniem społecznym zdolnych podopiecznych w środowisku pieczy zastępczej oraz przybliżyły rodzaje wsparcia oferowanego im przez to środowisko.
Streszczenie: The article presents results of the research on the functioning of gifted children in foster care in three provinces of eastern Poland, however, children showing both general as well as profile talents undergone analysis. The aim of the research was to identify factors that may affect the development of the pupils talents. The research was conducted from April to December 2018 - not only the interests of foster care pupils were examined but also the specificity of gifted children functioning in foster environments was determined. Data was collection in two phases. In the first phase (survey) a questionnaire for pupils (10 years and older), document analysis and interview with the principals of the facility were used. In the second phase, on the basis of psychopedagogical criteria, i.e. parental nominations (in this case nominations of educators); autonominations; participation in competitions or contests; possessed interests and their development, cases of gifted wards were selected. Therefore, qualitative interviews were conducted in order to acquire some information about them. The research both allowed to identify problems related to the social functioning of gifted pupils in the foster care environment and brought closer the types of support offered to them by this environment.

15/26
Nr opisu: 0000041475
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego - ich kształcenie i rola w systemie pieczy zastępczej
Tytuł równoległy: Educators of socialization type of care and educational institutions - their education and the role of foster care
Tytuł całości: W: Pedagogika akademicka w procesie zmian - troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Rok wydania: 2020
ISBN: 978-83-8100-275-2
Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2021 r.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 20057
Liczba arkuszy: 0,5
Słowa kluczowe: kwalifikacje zawodowe ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza ; wychowawca
Słowa kluczowe ang.: care and education institution ; educator ; foster care ; professional qualifications
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

16/26
Nr opisu: 0000039362
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Dialog w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł równoległy: The dialogue in foster care (on the example of Biala Podlaska district)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 20, nr 1, s. 77--93
p-ISSN: 2082-9019

Uwagi: Druk w 2020 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dialog ; komunikacja ; mowa ; piecza zastępcza
Słowa kluczowe ang.: dialogue ; communication ; speech ; foster care
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/116061/edition/107233/content
DOI: 10.34616/wwr.2019.1.77.93
Streszczenie: Cel: Celem artykułu była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka. Metody: W badaniach zastosowano dwie metody - sondaż diagnostyczny i studium indywidualnych przypadków. Rezultaty: Analiza wyników pozwoliła stwierdzić występowanie licznych problemów dotyczących rozwoju komunikacji werbalnej zarówno w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, jak i w rodzinnych domach dziecka. Wnioski: Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć poważne problemy związane z komunikacją werbalną. Zaburzenia, które najczęściej występują wśród dzieci, to opóźniony rozwój mowy i dyslalia.
Streszczenie: Aim: The aim of the study was the analysis of the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's houses. Methods: Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research. Results: The occurrence of numerous problems refer to the development of verbal communication both in care and educational centres and family-run children's houses. Conclusions: Based on the conducted research, we can note serious problems related to verbal communication. The most common disorders among children are delayed speech development and dyslalia.

17/26
Nr opisu: 0000038403
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Prawo dziecka przebywającego w pieczy zastępczej do kontaktów z rodziną
Tytuł całości: W: Prawa dziecka w wybranych kontekstach opiekuńczo-wychowawczych / red. Anna Fidelus, Zbigniew Babicki
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Uniwerstetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 73-84
ISBN: 978-83-8090-629-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 22430
Liczba arkuszy: 0,56
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; prawa dziecka ; rodzina ; piecza zastępcza
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

18/26
Nr opisu: 0000038175
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Rodziny pomocowe - "martwy zapis" w ustawie czy realna pomoc pieczy rodzinnej
Tytuł równoległy: Assistant families - "dead record" in the Act on Family Support and Foster Care or real help for family custody
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 24, nr 1, s. 13--22
p-ISSN: 1507-4285
e-ISSN: 2449-6138

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: rodzina pomocowa ; rodzina dysfunkcyjna ; piecza zastępcza ; pomoc społeczna
Słowa kluczowe ang.: assistant families ; dysfunctional family ; foster care ; social assistance
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://www.ejournals.eu/ZPS/2019/Numer-1/art/13902/
DOI: 10.4467/24496138ZPS.19.002.10750
Streszczenie: Poland, following the example of other European countries, has made significant changes to the system of child and family care. New solutions in the foster care system were introduced in the form of assistance families in order to support and temporarily replace foster carers. Information on the assistance family was collected by means of internet research, mainly through thematic forums, chat rooms and social networking sites. However, it was extended during surveys in selected districts of the Lubelskie and Świętokrzyskie Voivodships. The respondents' opinions on the support families were not unequivocal, there were supporters and opponents of this idea, both among employees of social welfare institutions and interested substitute caregivers.

19/26
Nr opisu: 0000035858
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Dzieci cudzoziemskie w pieczy zastępczej (na przykładzie powaitu bialskiego)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, nr 5, s. 55--61
p-ISSN: 0552-2188

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dziecko cudzoziemskie ; piecza zastępcza ; powiat bialski
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Biblioteki.

20/26
Nr opisu: 0000037463
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Dziecko zdolne w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego)
Tytuł równoległy: A talented child in foster care (on the example of Biała Podlaska poviat)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 18, nr 2, s. 459--470
p-ISSN: 2082-9019

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 10.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: piecza zastępcza ; dziecko zdolne ; powiat bialski
Słowa kluczowe ang.: foster care ; a talented child ; Biała Podlaska poviat
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii
http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/102857/edition/95663
DOI: 10.34616/wwr20182.459.470
Streszczenie: Cel: Rozpoznanie sytuacji dzieci zdolnych/utalentowanych w pieczy zastępczej oraz czynników, które mogą mieć wpływ na rozwój zdolności/talentów. Metody: Sondaż diagnostyczny i studium indywidualnych przypadków, z wykorzystaniem autorskich kwestionariuszy ankiet dla podopiecznych, kwestionariuszy wywiadu z wychowawcami placówek opiekuńczo-wychowawczych i placówek rodzinnych oraz rozmowy z koordynatorami i dyrektorami badanych placówek. Wyniki: Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że co trzeci podopieczny pieczy instytucjonalnej i co drugi pieczy rodzinnej posiada zainteresowania i pasje, których rozwijaniu nie sprzyja usytuowanie placówek w środowisku wiejskim. Środowisko to utrudnia dostęp do zajęć dodatkowych, wyrównawczych, kompensacyjnych, rozwijających. Dziecko zdolne w pieczy zastępczej to rzadkość, częściej zdarzają się dzieci uzdolnione, np. sportowo czy artystycznie.Wnioski: Za najważniejsze w pracy z dzieckiem zdolnym w pieczy zastępczej należy uznać podtrzymywanie w nim ciekawości poznawczej, rozwijanie jego zainteresowań i pasji, motywowanie do pracy, rozbudzanie jego aspiracji.
Streszczenie: Aim: The aim of the research: to identify the situation of talented orgifted children in foster care as well as factors that may affect the development of talents, skills and abilities. Methods: a diagnostic survey and a case study using original questionnaires for charges, interview questionnaires with educators working at care and educational centres as well as family facilities, and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results: The research was carried out in BiałaPodlaskapoviat in three care and educational centres and three family-run children's homes.The analysis of the results of the studies led to the conclusion that every third charge of an educational care institution and every second charge of a family-run children's house has interests and passions but their development is disadvantaged due to the location of the institution in the rural area. The rural location hinders access to extra classes, to compensatory, complementing and developing classes. A talented child in a foster care is a rarity, a bit more often there are capable children, at sport or at art. Conclusions: The ultimate goal in working with a capable child from a foster care is to maintain his/her cognitive curiosity, to develop his/her interests and passions, to motivate him/her to work and to broaden his/her aspirations.
Projekt/grant: Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych (na przykładzie powiatu bialskiego) : Badania statutowe WNET, S/3/2017

21/26
Nr opisu: 0000035739
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Praca z rodziną biologiczną dziecka przebywającego w pieczy zastępczej w świetle regulacji prawnych i literatury
Tytuł całości: W: Zagrożone człowieczeństwo, T. 5, ...między bezradnością a działaniem / red. Ewa Kantowicz, Iwona Staszkiewicz-Grabarczyk, Magdalena Zmysłowska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2018
Strony zajęte przez pracę: S. 185-194
ISBN: 978-83-8095-416-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 39200
Liczba arkuszy: 0,98
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: piecza zastępcza ; rodzina biologiczna ; rodzina dysfunkcyjna ; dzieci
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

22/26
Nr opisu: 0000038088
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk, Marzena Urszula Ruszkowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci przebywających w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego
Tytuł równoległy: Supporting the development of verbal communication of children staying in foster care in Biała Podlaska poviat
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, nr 4, s. 61--71
p-ISSN: 0483-4992

Uwagi: Artykuł ukazał się drukiem w X 2019 r.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 10.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: mowa ; rozwój mowy ; komunikacja ; piecza zastępcza
Słowa kluczowe ang.: speech ; communication ; speech development ; foster care
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Streszczenie: Mowa pełni ważną rolę w życiu człowieka. Umiejętność poprawnego mówienia umożliwia nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Dzięki mowie możemy formułować własne myśli, uczucia, przeżycia. Dlatego już od najwcześniejszych lat życia dziecka należy stymulować komunikację werbalną. Rozwój mowy, który uwarunkowany jest genetycznie i zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, możliwy jest jedynie w kontekście środowiska społecznego. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i trzech rodzinnych domach dziecka. Celem badań była analiza problemu komunikacji werbalnej dzieci, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinnych domach dziecka.
Streszczenie: Speech plays an important role in our life. The ability to speak properly enables people to form interpersonal communication. Thanks to our speech, we can express our thoughts, feelings and experiences. Thus, it is crucial to stimulate a child's verbal communication from the earliest years. Speech development, which is genetically-based and depends on innate attributes, is possible only in the context of social environment. The research for the purposes of this publication was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centers and three family-run children's homes. The aim of the study was to analyze the problem of verbal communication in care and educational institutions and family-run children's home.

23/26
Nr opisu: 0000034203
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Rodzina dysfunkcyjna w systemie pomocy społecznej państwa w świetle regulacji prawnych i w opinii pracowników instytucji pomocy społecznej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, nr 7 (520), s. 18--22
p-ISSN: 0137-4729
e-ISSN: 0137-4729

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 12.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: rodzina dysfunkcyjna ; system pomocy społecznej ; instytucje pomocy społecznej ; piecza zastępcza ; polityka społeczna
Słowa kluczowe ang.: dysfuntional family ; family support ; social workers ; social assistance proteges
Uwaga: Czasopismo prenumerowane dostępne w Strefie B
Streszczenie: Modern family undergoes many transformations such as social, moral, cultural, administrative, civilization and others. It seems important to analyze the social policy from the point of view of the effects for the family, especially being in crisis. Focusing on dysfunctional families for the purpose of family policy in Poland should include primarly: the development of foster care, family support in the implementation of their social function (preventive measures in the form of work with the family or family assist), to support the financial situation of families with children (e.g. provide a child with education). Analysis of the information contained in the regulations have been enriched with material derived through online research through thematic forums, chat rooms, social networking sites in a group of social workers. Questions covered the following thematic areas: realities and possibilities vs. expectations of social assistance's clients, family support in problematic situations.
Streszczenie: Przemi-any społeczno-kulturowe w naszym kraju wywołały nowe potrzeby i wyzwa-nia, a w kon-sek-wencji zapoc-zątkowały reformy sys-temu opiekuńczego. Reformy kon-cen-trowały się doty-chczas na rozwi-ja-niu rodzin-nych form pieczy zastępczej i min-i-mal-i-zowa-niu udzi-ału w opiece nad dziećmi insty-tucji opiekuńczo-wychowawczych. Anal-izy infor-ma-cji zawartych w najnowszych reg-u-lac-jach prawnych wzbo-ga-cono o mate-riał pozyskany dzięki badan-iom inter-ne-towym za pośred-nictwem forów tem-aty-cznych, cza-tów, por-tali społecznoś-ciowych w grupie pra-cown-ików pomocy społecznej. Pyta-nia doty-czyły kilku rozwiązań zapro-ponowanych w ustawie o wspiera-niu rodziny i sys-temie pieczy zastępczej, tj.: rodz-ina pomo-cowa, koor-dy-na-tor rodzin-nej pieczy zastępczej, w tym także współpraca koor-dy-na-tora i pra-cown-ika socjalnego.

24/26
Nr opisu: 0000032841
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Tymczasowość pobytu w pieczy zastępczej - prawda czy mit?
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, nr 2, s. 5--51
p-ISSN: 0860-3480

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: rodzina zastępcza ; piecza zastępcza
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
https://e-pracasocjalna.pl/resources/html/article/details?id=175973

25/26
Nr opisu: 0000031216
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł właściwy: Dziecko (dzieciństwo) w rodzinie zastępczej
Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Encyklopedia dzieciństwa / red. nauk. Danuta Waloszek
Miejsce wydania: , 2016
Charakterystyka formalna: dokument elektroniczny polski
Charakterystyka merytoryczna: hasło rzeczowe (encyklopedia)
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; piecza zastępcza ; rodzina zastępcza
Uwaga: Hasło w kategorii "Socjologiczny konstrukt dzieciństwa".
http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php?title=Dziecko_(dzieci%C5%84stwo)_w_rodzinie_zast%C4%99pczej

26/26
Nr opisu: 0000031214
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Anna Jeznach.
Tytuł pracy: Rodzina wspierająca jako jedna z form pomocy rodzinie dysfunkcyjnej
Tytuł całości: W: Zagrożone człowieczeństwo, T. 4, W poszukiwaniu i rozwijaniu sił społecznych w środowiskach życia człowieka / red. nauk. Katarzyna Białobrzeska, Cezary Kurkowski
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 117-129
ISBN: 978-83-8095-001-6 ; 978-83-7850-155-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 30200
Liczba arkuszy: 0,75
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: rodzina dysfunkcyjna ; rodzina wspierająca ; asystent rodziny ; piecza zastępcza ; pomoc
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB