AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: PLACÓWKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA
Liczba odnalezionych rekordów: 6



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/6
Nr opisu: 0000040827
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 10, s. 67--75
p-ISSN: 0552-2188

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: koronawirus ; pandemia ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza
https://problemyopiekunczo-wychowaw.pl/resources/html/article/details?id=211291
DOI: 10.5604/01.3001.0014.5974
Streszczenie: Stan pandemii, który mamy obecnie, wymaga od rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej oraz służb społecznych niestandardowych działań, na które nikt nie był przygotowany. Brak odgórnych rozwiązań powoduje, że opiekunowie zastępczy, wychowawcy i inni pracownicy systemu pieczy zastępczej oraz ich podopieczni czują się pozostawieni sami sobie. Przedmiotem zainteresowań artykułu uczyniono funkcjonowanie podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ich wychowawców w czasie pandemii koronawirusa. Badania przebiegały w dwóch fazach. Pierwsza faza miała charakter badań netograficznych i polegała na dokładnej analizie artykułów zamieszczanych na stronach internetowych dotyczących funkcjonowania systemu pieczy zastępczej w czasie pandemii. W drugiej fazie zastosowano wywiady jakościowe (telefoniczne, bądź z wykorzystaniem dostępnych komunikatorów) na terenie powiatu bialskiego. Brak specjalistycznego wsparcia, całodobowa opieka nad dziećmi, przygotowywanie z nimi lekcji, brak sprzętu do nauki zdalnej, łagodzenie konfliktów, radzenie sobie z ich agresją, przyjmowanie nowych dzieci z interwencji, brak dostępu do specjalistów to tylko nieliczne z problemów wskazanych podczas badań. Rodzi się pytanie, jak długo dyrektorzy i wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych będą sobie radzić bez dodatkowego wsparcia?

2/6
Nr opisu: 0000040828
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Realizacja Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w zakresie dostosowania placówek opiekuńczo-wychowawczych do nowych standardów
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 6, s. 45--58
p-ISSN: 0860-3480

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: funkcjonowanie ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza ; przepisy prawne ; standardy ; ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
https://e-pracasocjalna.pl/resources/html/article/details?id=210882
DOI: 10.5604/01.3001.0014.5737
Streszczenie: Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w placówce opiekuńczo-wychowawczej w jednym czasie może przebywać nie więcej niż 14 dzieci. Placówkom, które rozpoczęły działalność przed 2012 r. i mogły dotychczas oferować 30 miejsc swoim podopiecznym, wyznaczono 9-letni okres przejściowy na dostosowanie się do nowych wymogów. Termin dostosowania się do tych przekształceń mija 1 stycznia 2021 r. Istotna wydaje się kwestia, jak wygląda przystosowanie się do tych zmian w placówkach, które tych wymogów jeszcze nie spełniły, zwłaszcza w sytuacji obecnej pandemii koronawirusa, zdecydowanie utrudniającej jakiekolwiek działania. Analizom poddano regulacje prawne, dane statystyczne oraz przeprowadzono przegląd artykułów zamieszczanych na stronach internetowych dotyczących przekształceń pieczy instytucjonalnej. Okazuje się, że wiele samorządów zostawiło na ostatnią chwilę przeprowadzanie zmian organizacyjnych pozwalających na dostosowanie się do nowych standardów, natomiast resort rodziny nie przewiduje wydłużenia kończącego się w grudniu br. okresu przejściowego.

3/6
Nr opisu: 0000041475
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego - ich kształcenie i rola w systemie pieczy zastępczej
Tytuł równoległy: Educators of socialization type of care and educational institutions - their education and the role of foster care
Tytuł całości: W: Pedagogika akademicka w procesie zmian - troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska
Miejsce wydania: Olsztyn
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Rok wydania: 2020
ISBN: 978-83-8100-275-2
Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2021 r.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 20057
Liczba arkuszy: 0,5
Słowa kluczowe: kwalifikacje zawodowe ; piecza zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza ; wychowawca
Słowa kluczowe ang.: care and education institution ; educator ; foster care ; professional qualifications
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

4/6
Nr opisu: 0000038650
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Zachowania autoagresywne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
Tytuł równoległy: Autoaggressive behaviours in educational care centres
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 28, s. 141--149
p-ISSN: 2658-1213

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zachowania autoagresywne ; placówka opiekuńczo-wychowawcza ; powiat bialski
Słowa kluczowe ang.: autoaggressive behaviours ; educational care centre ; bialski district
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/720
DOI: 10.16926/p.2019.28.11
Streszczenie: A temporary separation from a biological parent which a child experiences is always, even though it might be for child's sake, a stressful situation. Taking into account some other problems that might occur, it all might lead to aggressive and autoaggressive behaviours. The researches done for the purpose of this publication were conducted in three educational care centres located within bialski district. Twenty-five charges and ten educators participated in the researches. The studies enabled the three following: gathering information concerning autoaggressive behaviours, learning ways how educators cope with these behaviours, learning educators' opinions on the factors that affect these behaviours. Furthermore, studies gave a chance to compare and contrast subjective feelings and impressions of both charges and educators. Additionally, within a case study, gathered information was complemented with the individual talks with selected educators in the educational care centres.

5/6
Nr opisu: 0000035821
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Współpraca placówek opiekuńczo-wychowawczych z instytucjami edukacyjnymi
Tytuł równoległy: Cooperation between educational care facilities and educational institutions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, nr 2, s. 51--56
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: placówka opiekuńczo-wychowawcza ; instytucje edukacyjne ; współpraca
Słowa kluczowe ang.: care and education institution ; educational institutions ; cooperation
http://rs.guselnykov.com/articles/5b842c4595e67
DOI: 10.29316/rs.2018.17
Streszczenie: Działania wychowawcze podejmowane w rodzinie wpływają w istotny sposób na dalsze życie i funkcjonowanie dziecka. Rodzice nie muszą sami dźwigać odpowiedzialności za wychowanie dzieci, powinni być wspomagani przez osoby i grupy społeczne, zaangażowane w działania edukacyjne. W przypadku kiedy dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej, to wychowawcy pełnią te same role co rodzice biologiczni dziecka. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano w Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych na terenie powiatu bialskiego. Celem badań było ustalenie czy placówki opiekuńczo-wychowawcze współpracują z instytucjami edukacyjnymi, tj. szkoła, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, terapeuci, logopedzi i inni specjaliści, na czym ta współpraca polega, jakie przybiera formy. Wyniki. Wśród form współpracy wymienia się różnego rodzaju kontakty z nauczycielami, tj.: wywiadówki, kontakt indywidualny, kontakt telefoniczny, mailowy, kontakt przez dziennik elektroniczny. Ponadto dyrektorzy szkół, wychowawcy klasowi i pedagodzy szkolni uczestniczą w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, odbywających się na terenie placówki przynajmniej dwa razy w roku. Wnioski. O współpracy pomiędzy placówką opiekuńczo-wychowawczą a placówkami oświatowymi decydują głównie: wiek podopiecznych, zachowanie podopiecznych i problemy przez nich wskazywane oraz usytuowanie placówki przez nich zamieszkiwanej.
Streszczenie: Child upbringing and parenting activities significantly affect the child's further existence and functioning. Parents do not have to bear the responsibility for raising children themselves, they should be supported by individuals and social groups involved in educational activities. In the case where the child is in a care and education centre, the educators perform the same roles as biological parents of the child. Material and method. The research for the purposes of this publication was carried out in the Nursing and Education Centres in Bialski district. The purpose of the research was to determine whether the care and educational institutions cooperate with educational institutions, i.e. school, psychological and pedagogical clinic, therapists, speech therapists and other specialists, as well as what kind of co-operation is involved. Results. There are different types of communication with teachers recognised as forms of cooperation, i.e. parent-teacher meetings, individual contact, contact via phone, e-mail, electronic school reports. Moreover, school headmasters, tutors and pedagogues participate in the meetings of the group for the interim assessment of children's situation held at the care and education institution at least two times a year. Conclusions. The decisive factors for cooperation between a care and education institution and an educational institution include: the age of pupils, their behaviour and the problems they point to as well as the location of the institution where they live.

6/6
Nr opisu: 0000032567
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska.
Tytuł pracy: Aspiracje edukacyjne i zawodowe podopiecznych różnych form opieki
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, nr 5, s. 51--56
p-ISSN: 0552-2188

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: aspiracje ; edukacja ; plany zawodowe ; młodzież ; rodzina zastępcza ; placówka opiekuńczo-wychowawcza
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB