Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
POSTAWA SPOŁECZNA Liczba odnalezionych rekordów: 8
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Wstęp: Wyrazem rozwoju kultury i moralności współczesnego człowieka jest jego postawa wobec jednostek różniących się od niego, postawa tolerancji dla heterogeniczności. W związku z tym temat postaw wobec osób z niepełnosprawnościami wymaga ciągłego aktualizowania i uzupełniania. Celem przedstawianych badań było okreslenie postaw studentów wobec osób z niepełnosprawnościami oraz czynników socjodemograficznych, które mają na nie wpływ. Metody: Zastosowano Skalę Postaw wobec Osób Niepełnosprawnych (PWON) Andrzeja Sękowskiego. W badaniu wzięło udział 844 studentów. Badania przeprowadzono w 2021 roku. Rezultaty: Średni wynik zastosowanej skali wyniósł 121.6+ / -26,8 pkt. Wykryto istotną zależność między ogólnym poziomem postaw wobec osób z niepełnosprawnościami a płcią i reprezentowaną dziedziną nauki. Bardziej pozytywne postawy prezentowały kobiety oraz studenci nauk społecznych. Zaobserwowano równiez wzrost pozytywnego poziomu postaw wraz z wiekiem badanych. Nie wykryto istotnych zależności między ogólnym poziomem postaw wobec osób z niepełnosprawnościami a miejscem zamiekszania oraz rokiem studiów; zauważono natomiast istotne różnice zmiennych socjodemograficznych w przypadku poszczególnych twierdzeń skali. Wnioski: W kształćeniu studentów powinny znaleźć się nie tylko treści związane z poznaniem funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami i skutków negatywnych postaw społecznych w ich zyciu, lecz także działania budujące tolerancje i otwartość na osoby posiadające deficyty. Streszczenie: Introduction: An expression of the development of culture and morality of modern man is his/her attitude towards individuals who differ from him/her, an attitude of tolerance of heterogenity. Accordingly, the topic of attitudes toward people with disabilities requires constant updating and supplementation. The purpose of the research presented here was to determine students' attitudes toward people with disabilities and the sociodemographic factors that influence them. Methods: The Scale of Attitudes Towards Disabled Persons (PWON) by Andrzej Sękowski was used. The study involved 844 students and the research was conducted in 2021. The results: The mean result of the scale used was 121.6+ / -26,8 points. A significant correlation was found between the general level of attitudes towards people with disabilities and gender and the fields of study represented by the surveyed students. More positive attitudes were presented women and students of social sciences. Postitive attitudes were also observed to increase with the age of the respondents. No significant relationships were found between the general level of attitudes towards people with disabilities and the place of residence, or the year of study, but significant differences in socio-demographic variables were noticed in the case of individual statements of the scale. Conclusions: The education of students should include not only the content related to learning about the functioning of people with disabilities and the effects of negative social attitudes in their lives, but also activities building tolerance and openness to people with deficits.
2/8
Nr opisu: 0000042820 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Wybrane problemy rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością Tytuł całości: W: Interdyscyplinarne wyzwania nauk o zdrowiu / red. Mateusz Cybulski, Cecylia Łukaszuk, Elżbieta Krajewska-Kułak Miejsce wydania: Białystok Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 473-484 ISBN: 978-83-962852-0-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; opieka nad dzieckiem ; postawa społeczna ; rodzicielstwo ; rodzina ; wychowanie Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
3/8
Nr opisu: 0000032434 Autorzy: Karol Laskowski. Tytuł pracy: Stosunek Polaków do uchodźców i obcokrajowców Tytuł całości: W: W drodze do brzegu życia : praca zbiorowa, T. 13 / red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak Miejsce wydania: Białystok Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 570--581 ISBN: 978-83-937785-5-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uchodźcy ; cudzoziemcy ; postawa społeczna ; Polska Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=39613&from=publication
4/8
Nr opisu: 0000027959 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, S. Nikitin. Tytuł pracy: Mul'tikul'turnoe obrazovanie - šans formirovaniâ pozitivnyh pozicij lokal'noj obŝestvennosti v otnošenii k bežencam Tytuł całości: W: Navčal'no-doslidnic'ka diâl'nict' ditej : dosvid organizaciï, didaktiz~21ni napracûvannâ, osoblivosti formuvannâ navčal'no-doslidnic'kih umin' : materiali Vseukraïnc'koï naukovo-praktičnoï konferenciï 9-10 kvitnâ 2014 roku Miejsce wydania: Kiïv Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni" Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 115-118 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Język publikacji: ENG Liczba arkuszy: 0,3 Słowa kluczowe: edukacja wielokulturowa ; społeczność lokalna ; uchodźcy ; postawa społeczna Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
5/8
Nr opisu: 0000026145 Autorzy: Anna Sawczuk, Daniel Sawczuk. Tytuł pracy: Kształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII Rok wydania: 2013 Strony zajęte przez pracę: S. 253-267 ISBN: 978-83-61044-94-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 42910 Liczba arkuszy: 1,07 Praca recenzowana Słowa kluczowe: zespół Aspergera ; autyzm ; zaburzenia pokrewne ; uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych ; nauczyciel ; postawa społeczna ; nauczanie języków obcych Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A [sprawdź dostępność w katalogu AB] Streszczenie: W dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj "ukrytej niepełnosprawności społecznej". Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie "postawy społecznej" i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.
6/8
Nr opisu: 0000026931 Autorzy: Wiesław Romanowicz. Tytuł pracy: Wybrane aspekty postrzegania osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych Tytuł całości: W: Twarze niepełnosprawności obrazem dusz. Niepełnosprawny w środowisku wiejskim / red. Beata Kupryś, Renata Pomorska Miejsce wydania: Kodeń Wydawca: Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych "Jedność" Rok wydania: 2013 Strony zajęte przez pracę: S. 13-21 ISBN: 978-83-935886-3-3 Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej Język publikacji: POL Liczba arkuszy: 0,45 Praca recenzowana Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; stereotyp ; postawa społeczna Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. Projekt/grant: Twarze niepełnosprawności Obrazem Dusz - niepełnosprawny w środowisku wiejskim : Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego
7/8
Nr opisu: 0000022955 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł monografii: Społeczne problemy funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym w opinii mieszkańców powiatu bialskiego Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej : nakł. aut. Rok wydania: 2009 Strony: 145 s., [3] k. tabl. złoż., il., 21 cm ISBN: 978-83-61044-28-4 Uwagi: Streszcz. ang. Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 12.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: niepełnosprawni umysłowo ; społeczność lokalna ; opinia publiczna ; postawa społeczna ; powiat bialski Uwaga: sygn. 10113 VI CZYT. ; 10114 VI CZYT.
8/8
Nr opisu: 0000024717 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Postawy studentów pogranicza polsko-białoruskiego wobec osób upośledzonych umysłowo Tytuł całości: W: Nowoczesność, ponowoczesność : społeczeństwo obywatelskie w Europie Środkowej i Wschodniej, 2 / red. Sławomir Partycki Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Wydawnictwo KUL Rok wydania: 2007 Strony zajęte przez pracę: S. 273-279 ISBN: 978-83-7363-557-9 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: niepełnosprawni umysłowo ; studenci ; postawa społeczna ; stereotyp Uwaga: sygn. 6906 VI CZYT. [sprawdź dostępność w katalogu AB]