AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: POSTAWA SPOŁECZNA
Liczba odnalezionych rekordów: 8



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/8
Nr opisu: 0000044032
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn, Anna Pańczuk, Adam Szepeluk.
Tytuł pracy: Postawy społeczne studentów wobec osób z niepełnosprawnościami
Tytuł pracy w innym języku: Students' social attitudes of students towards people with disabilities
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, nr 2, s. 33--48
p-ISSN: 1642-1981

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; postawa społeczna ; Skala Postaw wobec Osób Niepełnosprawnych ; studenci
Słowa kluczowe ang.: Attitude Scale Towards Persons with Disabilities ; disabled people ; social attitude ; students
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.5604/01.3001.0015.9455
Streszczenie: Wstęp: Wyrazem rozwoju kultury i moralności współczesnego człowieka jest jego postawa wobec jednostek różniących się od niego, postawa tolerancji dla heterogeniczności. W związku z tym temat postaw wobec osób z niepełnosprawnościami wymaga ciągłego aktualizowania i uzupełniania. Celem przedstawianych badań było okreslenie postaw studentów wobec osób z niepełnosprawnościami oraz czynników socjodemograficznych, które mają na nie wpływ. Metody: Zastosowano Skalę Postaw wobec Osób Niepełnosprawnych (PWON) Andrzeja Sękowskiego. W badaniu wzięło udział 844 studentów. Badania przeprowadzono w 2021 roku. Rezultaty: Średni wynik zastosowanej skali wyniósł 121.6+ / -26,8 pkt. Wykryto istotną zależność między ogólnym poziomem postaw wobec osób z niepełnosprawnościami a płcią i reprezentowaną dziedziną nauki. Bardziej pozytywne postawy prezentowały kobiety oraz studenci nauk społecznych. Zaobserwowano równiez wzrost pozytywnego poziomu postaw wraz z wiekiem badanych. Nie wykryto istotnych zależności między ogólnym poziomem postaw wobec osób z niepełnosprawnościami a miejscem zamiekszania oraz rokiem studiów; zauważono natomiast istotne różnice zmiennych socjodemograficznych w przypadku poszczególnych twierdzeń skali. Wnioski: W kształćeniu studentów powinny znaleźć się nie tylko treści związane z poznaniem funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami i skutków negatywnych postaw społecznych w ich zyciu, lecz także działania budujące tolerancje i otwartość na osoby posiadające deficyty.
Streszczenie: Introduction: An expression of the development of culture and morality of modern man is his/her attitude towards individuals who differ from him/her, an attitude of tolerance of heterogenity. Accordingly, the topic of attitudes toward people with disabilities requires constant updating and supplementation. The purpose of the research presented here was to determine students' attitudes toward people with disabilities and the sociodemographic factors that influence them. Methods: The Scale of Attitudes Towards Disabled Persons (PWON) by Andrzej Sękowski was used. The study involved 844 students and the research was conducted in 2021. The results: The mean result of the scale used was 121.6+ / -26,8 points. A significant correlation was found between the general level of attitudes towards people with disabilities and gender and the fields of study represented by the surveyed students. More positive attitudes were presented women and students of social sciences. Postitive attitudes were also observed to increase with the age of the respondents. No significant relationships were found between the general level of attitudes towards people with disabilities and the place of residence, or the year of study, but significant differences in socio-demographic variables were noticed in the case of individual statements of the scale. Conclusions: The education of students should include not only the content related to learning about the functioning of people with disabilities and the effects of negative social attitudes in their lives, but also activities building tolerance and openness to people with deficits.

2/8
Nr opisu: 0000042820
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Wybrane problemy rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością
Tytuł całości: W: Interdyscyplinarne wyzwania nauk o zdrowiu / red. Mateusz Cybulski, Cecylia Łukaszuk, Elżbieta Krajewska-Kułak
Miejsce wydania: Białystok
Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 473-484
ISBN: 978-83-962852-0-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; opieka nad dzieckiem ; postawa społeczna ; rodzicielstwo ; rodzina ; wychowanie
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/8
Nr opisu: 0000032434
Autorzy: Karol Laskowski.
Tytuł pracy: Stosunek Polaków do uchodźców i obcokrajowców
Tytuł całości: W: W drodze do brzegu życia : praca zbiorowa, T. 13 / red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak
Miejsce wydania: Białystok
Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 570--581
ISBN: 978-83-937785-5-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uchodźcy ; cudzoziemcy ; postawa społeczna ; Polska
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=39613&from=publication

4/8
Nr opisu: 0000027959
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, S. Nikitin.
Tytuł pracy: Mul'tikul'turnoe obrazovanie - šans formirovaniâ pozitivnyh pozicij lokal'noj obŝestvennosti v otnošenii k bežencam
Tytuł całości: W: Navčal'no-doslidnic'ka diâl'nict' ditej : dosvid organizaciï, didaktiz~21ni napracûvannâ, osoblivosti formuvannâ navčal'no-doslidnic'kih umin' : materiali Vseukraïnc'koï naukovo-praktičnoï konferenciï 9-10 kvitnâ 2014 roku
Miejsce wydania: Kiïv
Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
Rok wydania: 2014
Strony zajęte przez pracę: S. 115-118
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
Język publikacji: ENG
Liczba arkuszy: 0,3
Słowa kluczowe: edukacja wielokulturowa ; społeczność lokalna ; uchodźcy ; postawa społeczna
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

5/8
Nr opisu: 0000026145
Autorzy: Anna Sawczuk, Daniel Sawczuk.
Tytuł pracy: Kształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 253-267
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 42910
Liczba arkuszy: 1,07
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zespół Aspergera ; autyzm ; zaburzenia pokrewne ; uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych ; nauczyciel ; postawa społeczna ; nauczanie języków obcych
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: W dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj "ukrytej niepełnosprawności społecznej". Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie "postawy społecznej" i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.

6/8
Nr opisu: 0000026931
Autorzy: Wiesław Romanowicz.
Tytuł pracy: Wybrane aspekty postrzegania osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych
Tytuł całości: W: Twarze niepełnosprawności obrazem dusz. Niepełnosprawny w środowisku wiejskim / red. Beata Kupryś, Renata Pomorska
Miejsce wydania: Kodeń
Wydawca: Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych "Jedność"
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 13-21
ISBN: 978-83-935886-3-3
Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,45
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: niepełnosprawni ; stereotyp ; postawa społeczna
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
Projekt/grant: Twarze niepełnosprawności Obrazem Dusz - niepełnosprawny w środowisku wiejskim : Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego

7/8
Nr opisu: 0000022955
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł monografii: Społeczne problemy funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym w opinii mieszkańców powiatu bialskiego
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej : nakł. aut.
Rok wydania: 2009
Strony: 145 s., [3] k. tabl. złoż., il., 21 cm
ISBN: 978-83-61044-28-4
Uwagi: Streszcz. ang.
Charakterystyka formalna: monografia polska (autor)
Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 12.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: niepełnosprawni umysłowo ; społeczność lokalna ; opinia publiczna ; postawa społeczna ; powiat bialski
Uwaga: sygn. 10113 VI CZYT. ; 10114 VI CZYT.

8/8
Nr opisu: 0000024717
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Postawy studentów pogranicza polsko-białoruskiego wobec osób upośledzonych umysłowo
Tytuł całości: W: Nowoczesność, ponowoczesność : społeczeństwo obywatelskie w Europie Środkowej i Wschodniej, 2 / red. Sławomir Partycki
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2007
Strony zajęte przez pracę: S. 273-279
ISBN: 978-83-7363-557-9
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: niepełnosprawni umysłowo ; studenci ; postawa społeczna ; stereotyp
Uwaga: sygn. 6906 VI CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB