Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
PRZEDSZKOLE Liczba odnalezionych rekordów: 26
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Głównym celem badań uczyniono poznanie ich wiedzy albo niewiedzy o pandemii, o zasadach bezpiecznego zachowania, o transmisji wirusa. Opracowanie autorskich narzędzi badawczych wynikało z obiektywnego faktu, ponieważ do wymienionej problematyki badań na stan obecny nie stwierdzono standaryzowanych narzędzi pomiaru. Wyniki badań ujawniły wiedzę dzieci na temat skutków zakażenia wirusem i pandemii oraz pozwoliły dostrzec luki i potrzebę jej uzupełniania, co z pewnością będzie motywacją do kontynuacji badań. Materiał i metody: Badania sondażowe, zastosowano dwa rodzaje narzędzi badawczych: autorski kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców i karty pracy adresowane do dzieci. Wyniki: Wyniki badań przeprowadzonych w badanej grupie rodziców wychowujących dzieci w wieku 5-6 lat pokazały, że rodzice w czasie pandemii w stosunku do dzieci musieli się podjąć realizacji nowych zadań. Wnioski: Stan wiedzy dzieci w wieku 5-6 lat dotyczący pandemii i zrozumienia przez nie zagadnień dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa jest na wysokim poziomie, co z pewnością mogą zawdzięczać swoim swoim rodzicom i nauczycielom przedszkola. Streszczenie: The main aim of the research was to find out about their knowledge or ignorance about the pandemic, about the principles of safe behavior, about virus transmission. The development of the proprietary research tools resulted from an objective fact, because no standardized measurement tools were found for the aforementioned research problems. Material and methods: Surveys, two types of research tools were used: an original questionnaire for parents and worksheets for children. Results: The results of the research carried out in the studied group of parents bringing up children aged 5-6 showed that during the pandemic in relation to their children, parents had to undertake new tasks. Conclusions: The knowledge of children aged 5-6 about the pandemic and their understanding of safety issues is at a high level, which they can certainly owe to their parents and kindergarten teachers
2/26
Nr opisu: 0000041020 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wczesna diagnoza umiejętności dzieci w zakresie czytania i pisania szansą na udaną edukację szkolną Tytuł równoległy: Early Diagnosis of Childrens' Literacy Skills as a Chance of Successful School Education Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2020, nr 2, s. 216--231 p-ISSN: 1897-6557 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 40.000 Słowa kluczowe: dysleksja ; dzieci ; przedszkole ; rodzice ; terapia Słowa kluczowe ang.: dyslexia ; child ; preschool ; parents ; therapy https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/474/wczesna-diagnoza-umiejetnosci-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-szansa-na-udana-edukacje-szkolna/ DOI: 10.34767/PP.2020.02.14 Streszczenie: Czytanie i pisanie to podstawowe umiejętności, które gwarantują dziecku uczenie się. Dlatego ważne jest, aby te umiejętności dziecko opanowało w najwyższym stopniu. Niestety nie wszystkie dzieci potrafią sprostać wymaganiom w zakresie nauki czytania i pisania. Pojawiają się problemy o różnym nasileniu i zasięgu, uwarunkowane różnymi zaburzeniami i czynnikami. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie wśród dzieci uczęszczających do przedszkoli w wieku 5-6 lat ryzyka dysleksji. Badaniem objęto 150 dzieci z 6 przedszkoli na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Wyniki badań pokazały, że w badanej grupie występują dzieci ryzyka dysleksji. Najczęściej przejawy tego zaburzenia występowały w sferze motoryki małej, uwagi, orientacji i funkcji słuchowych. Dane z przeprowadzonych wywiadów z nauczycielkami pracującymi z dziećmi pokazały potrzebę podjęcia jak najszybciej indywidualnych działań terapeutycznych, które pomogą w zmniejszeniu opóźnień rozwojowych i ułatwią dzieciom uczenie się w szkole podstawowej. Streszczenie: Reading and writing are the basic skills needed for learning. Therefore, it is crucial for children to master literacy skills. Sadly, not all children can meet the reading and writing requirements. Literacy problems vary in intensity and scope and are caused by a number of disorders and factors. As early as in preschools, we can detect children for whom reading and writing acquisition in schools could be problematic. That is why, the objective of the research was to diagnose the risk of developing dyslexia among 5- and 6-year-old preschool children. The study included 150 children in 6 preschools located across the Bialski Poviat, Lubelskie Province. The results of the study demonstrate that in the study group there are children at risk for dyslexia. The most frequent dyslexia symptoms were seen in fine motor skills, spatial orientation and auditory functions. The research findings based on the interviews with the children's teachers show that there is an urgent need to undertake individual therapeutic activities which will help to reduce developmental delays and facilitate learning in primary schools.
3/26
Nr opisu: 0000038192 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł pracy: Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej Tytuł równoległy: Diagnosis of professional competencies and training needs of preschool and early school education teachers Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, Vol. 14, nr 2 (52), s. 55--76 p-ISSN: 1896-2327 e-ISSN: 2353-7787 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 70.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; uczeń ; nauczyciel ; kompetencje zawodowe ; przedszkole ; szkoła Słowa kluczowe ang.: child ; student ; teachers ; professional competencies ; kindergarten ; primary school Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1238 DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.04 Streszczenie: Spośród wielu czynników decydujących o jakości i efektywności pracy szkoły, przedszkola czy innej placówki oświatowej bardzo dużo zależy od nauczyciela i jego kompetencji zawodowych. W sytuacji kiedy polski system szkolnictwa przechodzi kolejną reformę, zarówno strukturalną, jak i programową, przygotowanie nauczycieli do jej wdrażania, szczególnie w zakresie kompetencji zawodowych, wydaje się mieć kluczowe znaczenie. Jakość pracy nauczycieli, ich merytoryczne przygotowanie jest jednak najważniejsze nie tylko z punktu widzenia sprawnego wdrażania reform - na czym wydaje się szczególnie zależy autorom reform, ale ze względu na główny podmiot edukacyjnych oddziaływań, czyli dziecko i jego wszechstronny rozwój. Efektywnie prowadzona edukacja w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym zagwarantuje uczniom sukces w kolejnych etapach kształcenia. Dlatego wydaje się słuszne podjęcie częściowych badań wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w celu zdiagnozowania, na podstawie ich samooceny, kompetencji zawodowych oraz potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia zawodowego. Ten cel główny zrealizowano poprzez przeprowadzenie badań wśród nauczycieli pracujących w przedszkolach i w klasach I-III ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań dostarczyły interesujących informacji na temat samooceny nauczycieli w zakresie oznaczenia poziomu własnych kompetencji zawodowych na trzystopniowej skali. Na uwagę zasługuje fakt, że większość nauczycieli sytuuje swoje kompetencje na drugim, czyli średnim poziomie. Przeprowadzone badania pozwoliły także zinwentaryzować i opisać skalę potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, które warunkują nie tylko własny rozwój, ale są niezbędne w efektywnej pracy z dziećmi. Streszczenie: Among many factors that influence the quality and effectiveness of the work of a school, kindergarten or another educational institution, a teacher and his/her professional competences are very important. At the time when the Polish educational system is undergoing another reform, both in terms of structure and curriculum, the preparation of teachers to implement it, especially in terms of professional competences, seems to be of key significance. The quality of teachers' work, their substantial preparation, is not only crucial for the proper implementation of reforms - which seems to be particularly important for the authors of the reforms - but for the main subject of educational actions, i. e. the child and its general development. Effective teaching in the kindergarten and at the first level of education shall make it possible for the students to achieve success at the further stages of education. That is why, it seems right to take up partial research among kindergarten and early education teachers in order to diagnose, on the basis of their self-assessment, professional competences, as well as the needs and expectations in terms of professional improvement. That main objective was fulfilled due to the research carried out among the teachers working in kindergartens and classes I-III of primary schools from the Biała Podlaska region and city, in the Lublin voivodeship. The method of a diagnostic survey with the use of a questionnaire was applied in the research. The research results provided interesting information on the teachers' self-assessment of their own competences on a three-grade scale. It is worth mentioning that most teachers situate their competences at the second, i. e. medium level. Also, the research made it possible to collect and describe the scale of the teachers' needs and expectations in terms of professional improvement, which influences both their own development and the effective work with children.
4/26
Nr opisu: 0000039573 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: Edukacja przedszkolna w Polsce - od transformacji ustrojowej do współczesności Tytuł równoległy: The situation of kindergartens in Poland - from the period of political transformation to the present day Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 1 (52), s. 193--210 p-ISSN: 0137-706X e-ISSN: 2353-9682 Uwagi: Artykuł ukazał się w maju 2020 r. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja przedszkolna ; przedszkole ; samorząd lokalny ; transformacja polityczna Słowa kluczowe ang.: children ; preschool education ; kindergarten ; local government ; political transformation Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. DOI: 10.31261/CHOWANNA.2019.52.14 Streszczenie: The changes related to the political transformation which took place in our country also affected education and, consequently, preschool education. The state delegated the responsibility for the administration of public schools, kindergartens and other educational institutions to local authorities, which involved a certain limitation in terms of the availability of kindergartens in some regions. A decrease in the number of children attending such institutions was particularly observed in rural communes. Poland's accession to the European Union was a crucial factor stimulating dissemination and availability of preschool education. Local governments and other entities running kindergartens took advantage of the opportunity created by the European Social Fund. Nowadays, a wide variety of preschool education forms and institutions providing such education as well as educational offers can be observed. Nevertheless, there are still some areas which require support, and social debate on the effectiveness of preschool education is also needed. The way preschool establishments have come and the changes they have undergone over the past 25 years are particularly noteworthy. Starting from the period of neglect of infrastructure and the closure of preschool institutions, we have now entered the stage of clear understanding of the crucial role played by preschool education in further psychophysical development of a child and, at the same time, awareness of the need to invest both in physical and human capital of this important area of national education.
5/26
Nr opisu: 0000039246 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł pracy: Opinia rodziców o gotowości szkolnej dzieci w zakresie czytania i pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej Tytuł pracy w innym języku: Parents' opinion on school readiness of children for reading and writing - examples of pedagogical practice Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 127--136 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; przedszkole ; czytanie ; pisanie ; gotowość szkolna Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; kindergarten ; reading ; writing ; school readiness http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Opinia-rodzicow-o-gotowosci-szkolnej-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-przyklady,114826,0,1.html DOI: 10.29316/rs/114826 Streszczenie: Powszechnie wiadomo, że edukacja przedszkolna odgrywa kluczowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Jednocześnie uznaniu roli tej edukacji towarzyszą od dawna dyskusje, często w formie przeciwstawnych koncepcji, jak organizować edukację przedszkolną, by była ona zgodna ze współczesnymi trendami dydaktycznymi i wychowawczymi z jednej strony, a z drugiej strony pomagała dziecku nabyć kompendium umiejętności niezbędnych w przyszłej edukacji szkolnej. Obok naukowych dyskusji na temat roli edukacji przedszkolnej, nie mniej ważna jest ocena i oczekiwania rodziców. Poznanie opinii rodziców dotyczącej znajomości koncepcji pracy przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy i oczekiwań na temat osiągania przez dzieci gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, stało się przyczynkiem do przeprowadzenia badań sondażowych wśród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Ten cel główny zrealizowano w wybranych przedszkolach wśród rodziców na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy rodziców na założony cel badań. Na uwagę zasługuje fakt, że rodzice z jednej strony pozytywnie oceniają pracę nauczycieli, którzy realizując Podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniają w stopniu równomiernym wszystkie wymagane umiejętności, z drugiej zaś strony oczekują, aby w przedszkolu było więcej zajęć wzmacniających umiejętności czytania i pisania. Wydaje się, że rodzice te umiejętności uważają za kluczowe w szkolnej edukacji, gdyż prawie wszyscy pracują w domu z dziećmi nad ich doskonaleniem. Streszczenie: Preschool education is considered to be a key factor in preparing children for the commencement of school education. However, the recognition of the crucial role of this kind of education has been accompanied by discussions on how to organize preschool education so that, on the one hand, it reflects current trends in education and upbringing and, on the other hand, helps children to acquire a compendium of basic skills necessary for future school education. Apart from scientific discussions on the role of preschool education, the evaluation and parents' expectations with regard to this first stage of education are of equal importance. Identifying parents' opinion on how preschools fulfill their fundamental responsibility for preparing children to achieve school readiness for reading and writing led to the performance of a survey among parents of preschool children. The research was conducted among parents of children from selected preschools in the town and municipality of Biała Podlaska, Lublin province. The research method of a diagnostic survey, with the use of a questionnaire, was employed. The results made it possible to learn the opinion of the surveyed group of parents with respect to the objective pursued. The research confirmed that, on the one hand, parents are positive about the work of preschool and didactic activities of teachers who, while implementing the Core curriculum for preschool education, take due account of all required skills. The parents, at the same time, expect preschools to lay even greater emphasis on teaching reading and writing to children. Those skills are considered by parents to be especially important in further school education. The research results also reveal that almost all parents work with their children at home on improving the skills.
6/26
Nr opisu: 0000037825 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska. Tytuł pracy: Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania Tytuł równoległy: The level of graphomotor development in 5-year-old children in light of writing readiness Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 11, nr 2, s. 133--147 p-ISSN: 2080-850X e-ISSN: 2544-5243 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 70.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; grafomotoryka ; rozwój dziecka ; przedszkole ; nauczyciel Słowa kluczowe ang.: children ; graphomotor skills ; child development ; preschools ; teachers Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://www.ojs.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/4123 DOI: 10.18290/rped.2019.11.2-0 Streszczenie: Pisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych. Streszczenie: Writing is one of the basics skills in the process of learning, thus it is of outmost importance for a child to master it to the best extent possible. As far as learning to write is concerned, specialists draw attention to the need to improve manual dexterity, visual-motor coordination, and the development of balance, the acquisition of which is to ensure the achievement of school readiness. The above mentioned skills are referred to as graphomotorics. Children who can have future problems with writing can already be identified in preschool. Therefore, the purpose of the research was to diagnose the level of graphomotor skills development in 5-year-old children (120 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The research was performed by means of the Ozierecki test which was adapted to the needs of Polish research by Aleksander Barański. The research was conducted in two stages. The first one was performed at the beginning of the school year, and the second one was carried out after six months. On the one hand, the research findings indicated the development of graphomotor skills. However, in some cases, the need for therapeutic support was identified.
7/26
Nr opisu: 0000038078 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł pracy: Rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie ćwiczeń z geometrii Tytuł równoległy: Developing creative thinking in preschool children shown on the example of geometrical exercises Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, nr 1, s. 185--199 p-ISSN: 1897-6557 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 40.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; geometria ; umiejętności matematyczne Słowa kluczowe ang.: child ; preschool ; geometry ; mathematical skills Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/6464 Streszczenie: Przyłączając się do dyskusji nad możliwością uruchamiania we wczesnej edukacji matematycznej aktywności badawczej uczniów oraz twórczego podejścia do doświadczeń z matematyki, w artykule podjęto próbę przedstawienia częściowych badań przeprowadzonych w niektórych polskich przedszkolach, których przedmiotem była diagnoza kompetencji przedszkolaków w zakresie geometrii. Głównym celem badań było poznanie wpływu rozwiązywania zadań, przez dzieci w wieku 6-6,5 lat, na rozwijanie wiedzy z podstaw geometrii, a także na ich twórcze myślenie. Poziom wiedzy i umiejętności badanych dzieci określono na podstawie pre-testu i post-testu z geometrii. Natomiast zagadnienie twórczego rozwiązywania zadań przeprowadzono na przykładzie projektu pt. Plac zabaw, który każde dziecko opracowało według własnego pomysłu i możliwości twórczych. Badaniem objęto 175 dzieci w wieku 6-6,5 lat z czterech miejskich przedszkoli na terenie miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. Badania zrealizowano w 2018 roku w dwóch etapach. W I etapie badań przeprowadzono diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności z geometrii dzieci, czyli określono tzw. stan początkowy. W tym celu zastosowano pre-test dostosowany do wieku dziecka (6 lat) i obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Opracowano autorski test obrazkowy zawierający 6 ilustrowanych kart pracy. W II etapie badań zastosowano obserwację przeprowadzoną przez 7 nauczycieli, której celem było zaobserwowanie zachowań i różnego rodzaju aktywności dzieci podczas wykonywania przez nie własnego projekt placu zabaw. Po zrealizowaniu projektu przeprowadzono post-test, aby zaobserwować różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii w badanej grupie dzieci. W celu wykazania różnic w poziomie wiedzy i umiejętności dzieci, w odniesieniu do całości testu, jak i poszczególnych zadań, zastosowano nieparametryczny test Chi-kwadrat Pearsona. Wyniki badanej grupy dzieci pokazały różnice w poziomie wiedzy i umiejętności z geometrii. Większość dzieci poradziła sobie dobrze z rozwiązaniem i realizacją projektu, ale w stosunku do niektórych dzieci należy podjąć ukierunkowane działania interwencyjne. Wnioski i obserwacje nauczycielskie poczynione w trakcie realizacji projektu zachowań i efektów wykonanych przez dzieci projektów pozwoliły na wypracowanie zasad i nowych metod pracy, które pomogą dzieciom w twórczym rozwiązywaniu zadań i problemów. Wymienione zasady nauczyciele będą mogli wykorzystać w bezpośredniej pracy metodycznej. Streszczenie: Joining the discussion about the possibility of initiating children's research activity and creative approach to mathematical experiences in early mathematical education, the article attempts to present a partial study which was conducted in some of Polish nursery schools and whose subject was the diagnosis of preschool children's competence in geometry. The main objective of the study was to find out the impact of solving mathematical problems, by children aged 6 - 6.5, on developing the knowledge of the basics of geometry as well as on children's creative thinking. The level of knowledge and skills of the researched children was determined by a pre-test and a post-test in geometry whereas the issue of solving problems creatively was tested by a project called "a playground" which was developed by each child according to their own ideas and creative abilities. The research involved 175 children aged 6 - 6.5 from four urban nursery schools located in the town of Biała Podlaska, Lublin Province. The study was conducted in two stages in 2018. The first stage of the study included making the diagnosis of the children's level of knowledge and skills in geometry, i.e. the so-called initial state was determined. In order to do that, a pre-test suitable for the age of children (6 years) and the binding Core Curriculum for Preschool Education was used. An original picture test including 6 illustrated worksheets was prepared. In the second stage of the study an observation by 7 teachers was conducted, the objective of which was to monitor the behaviour and all types of activities of the children while carrying out their own playground projects. After completing the project a post-test was conducted in order to observe the differences in the level of knowledge and skills in geometry in the researched group of children. In order to demonstrate the differences in the children's level of knowledge and skills, with reference to the whole test and individual mathematical problems, non-parametric Pearson's chi squared test was applied. The research demonstrated the differences in the level of knowledge and skills in geometry. Most of the children coped well with solving and conducting the project but as for some of them, targeted preventive actions should be taken. Teachers' conclusions and observations made in the process of carrying out the project made it possible to develop rules and new methods of work which are going to help children with doing tasks and solving problems creatively.
8/26
Nr opisu: 0000039327 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: Wprowadzenie w świat wartości dziecka w wieku przedszkolnym Tytuł całości: W: Wartości - człowiek - wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych / red. Martyna Czarnecka, Stanisław Dziekoński, Aleksandra Gralczyk, Jarosław Michalski Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UKSW w Warszawie Rok wydania: 2019 Strony zajęte przez pracę: S. 157-169 ISBN: 978-83-8090-680-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 27930 Liczba arkuszy: 0,7 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; nauczyciel ; rodzice ; przedszkole ; wartości ; wiek przedszkolny Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
9/26
Nr opisu: 0000036420 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska, Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: Koncepcja Marii Montessori a rozwój umiejętności samoobsługowych u dzieci w wieku przedszkolnym Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, Vol. 6, nr 2(12), s. 253--265 p-ISSN: 2353-7140 e-ISSN: 2353-7159 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 6.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: czterolatki ; przedszkole ; umiejętności samoobsługowe ; koncepcja pedagogiczna Marii Montessori Słowa kluczowe ang.: 4-year-old children ; kindergarten ; self-care skills ; the pedagogical concept of Maria Montessori Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Stanis%C5%82awa-NAZARUK.pdf Streszczenie: The development of self-care skills in children is a part of the Core curriculum for preschool education. The contents regarding formation of such skills include shaping hygiene practices, good habits and developing motor skills. Maria Montessori drew attention to the development of selfcare skills and functional independence. In her concept of preschool child education, Maria Montessori developed practical life activities which were intended to serve the development of specific skills and their application to everyday life. Therefore, the aim of the research was to identify the level of self-care skills in 4-year-old children attending selected kindergartens located in Mińsk Mazowiecki and Siedlce. The research was conducted on 200 children from Non-public Creative Activity Montessori Kindergarten 'Zameczek' in Siedlce, Non-public Montessori Kindergarten 'Delfinek' in Mińsk Mazowiecki and 6 traditional kindergartens - 2 of which were located in Mińsk Mazowiecki and 4 located in Siedlce. The obtained research results indicated a varied level of self-care skills depending on kindergarten the children attended.
10/26
Nr opisu: 0000036655 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska. Tytuł pracy: Możliwości zastosowania chemii w edukacji przedszkolnej - przykłady z praktyki pedagogicznej Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, T. 27, nr 2, s. 179--192 p-ISSN: 1734-185X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; wiedza ; umiejętności ; eksperymenty chemiczne Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; knowledge ; skills ; chemical experiments Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/211 DOI: 10.16926/p.2018.27.48 Streszczenie: Experiments carried out by children are highly instructive adventures that develop interest in science. For nothing motivates a child to learn physics or chemistry more than experiment making. "Little Scientists" discover the laws of physics and chemistry supervised by their teachers, using safe reagents, chemical glass, and other equipment required to conduct experiments. Experimenting favours the search for answers to the most basic questions, it helps children see the magic of science and discover the secrets of the world around. Contrary to the common opinion holding that physical or chemical experiments may be introduced at the beginning of primary school at the earliest, preschool-age children are already prepared for such activities. The article presents a chemical experiment concerning sugar detection conducted by 6-year-olds. Research was performed to determine whether making chemical experiments has an impact on the level of children's knowledge about sugars. The study included 20 children who carried out chemical experiments in four parallel groups. The level of knowledge was tested twice: first - prior to the experiment, and next - following the experiment. The analysis of obtained data demonstrated that after the experiment the level of children's knowledge about sugars increased significantly, as evidenced by the t-Student Test outcomes.
11/26
Nr opisu: 0000035867 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz. Tytuł pracy: Rozwój motoryki małej u dzieci 5-letnich w aspekcie ich potrzeb edukacyjnych Tytuł równoległy: Fine motor development in 5-year-old children in the aspect of their educational needs Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, T. 27, z. 1, s. 77--89 p-ISSN: 1734-185X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; nauczyciel ; mała motoryka ; umiejętności manualne Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; teachers ; fine motor skills ; manual skills https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/128 DOI: 10.16926/p.2018.27.06 Streszczenie: Reading and writing are basic skills which enable learning, thus it is crucial for the child to master these skills in the most effective way. Specialists in the field of education pay attention to the importance of movement in this process. The development of the child's brain, in particular, in the preschool period is susceptible to a variety of kinetic stimuli. With regard to writing instruction, attention is focused on the need to develop manual skills and visual-motor coordination, the acquisition of which will ensure the child's achievement of school readiness. Children who may have future problems with reading and writing can already be diagnosed in kindergarten. Therefore, the aim of the research was to identify the level of fine motor skills development of 5-year-old children (107 preschoolers) attending randomly selected kindergartens in Biała Podlaska district. The two-stage research was performed using tests. During the first stage, fine motor skills which cause most problems to children were identified. In turn, the second stage of research, which was conducted 6 months after the first one, revealed an increase in the participants' skills and diagnosed children who needed support in the form of specialist therapeutic classes. The research tests were complemented by individual interviews conducted with teachers working directly with children taking part in the research. The interview results revealed the scope of difficulties with developing manual skills in the tested group of children and the need to engage parents in the education process of their offspring.
12/26
Nr opisu: 0000035963 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska. Tytuł pracy: Zastosowanie zabaw tematycznych, zabawek i rekwizytów w edukacji przedszkolnej. Przykłady z praktyki pedagogicznej Tytuł równoległy: Using thematic plays, toys and props in preschool education. Examples from Pedagogical Practice Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2018, Vol. 13, no 3, p. 157--172 p-ISSN: 1896-2327 e-ISSN: 2353-7787 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; rozwój ; zabawa tematyczna ; zabawka ; rekwizyt Słowa kluczowe ang.: child ; reschool ; development ; theme play ; toy ; props https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/eetp.2018.13.49.157 DOI: 10.14632/eetp.2018.13.49.157 Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie realizacji w praktyce pedagogicznej zbaw tematycznych w przedszkolu, w grupie dzieci w wieku 4-5 lat, oraz wykorzystywanych w nich rekwizytów i zabawek. Zabawa to swoista forma działalności dziecka, podczas której wprowadza ono w czyn to, co zaobserwowało, poznało, przeżyło, czego się dowiedziało i doświadczyło. Stwarza ona dziecku okazję do tego, by poszerzało krąg doświadczeń, nauczyło się celowo i skutecznie działać i oddziaływać na otoczenie. Podczas zabawy dziecko utrwala i doskonali przyswojone już sposoby myślenia i działania oraz rozwija swoje możliwości umysłowe, wzbogaca zasób wiedzy o otoczeniu. Dążenie do odtwarzania w zabawach tematycznych działalności dorosłych, których role dziecko przyjmuje, stanowi bodziec do poszerzania wiadomości o zawodach i zajęciach wykonywanych przez różnych ludzi, o miejscach i instytucjach, gdzie pracują, o stosunkach społecznych, jakie między sobą nawiązują. Poprzez zabawę dziecko gromadzi doświadczenia, poznaje otoczenie, uczy się, czego efektem jest między innymi rozwijanie zdolności do dokonywania analizy i syntezy, odkrywania zjawisk dotąd nieznanych i próby ich wytłumaczenia. Nieodłącznym elementem zabaw są rekwizyty. Dziecko wykorzystuje gotowe zabawki lub ich zastępniki, na przykład kij jest koniem, krążek kierownicą samochodu. Badania jakościowe przeprowadzono w dwóch etapach w przedszkolu samorządowym na terenie miasta Biała Podlaska. Ich wyniki pokazały potrzebę inicjowania przez nauczycieli i przygotowywania dzieci do podejmowania zabaw tematycznych i wprowadzania nowych tematów, nieznanych dotąd dzieciom. Z uwagi na niekwestionowane znaczenie zabaw tematycznych w rozwoju dziecka należy zwrócić uwagę na ich staranne przygotowanie. Zbyt wąskie i jednostronne realizowanie zabaw oraz wykorzystywanie tych samych zabawek i rekwizytów z pewnością nie przyczyni się do wywołania dodatkowych bodźców rozwojowych. Streszczenie: Play is a specific form of children's activity which enables them to put into practice what they had observed, learned, and experienced. Furthermore, play creates the opportunity for children to broaden their range of experiences, and learn how to act and interact with their environment in a purposeful and effective way. While playing, children consolidate and enhance the acquired ways of thinking and acting, develop cognitive abilities, and enrich their knowledge of the world around them. Using a particular theme, children pretend to take on roles of adults, imitating their speech and actions, which provides an incentive to broaden the scope of knowledge about occupations and activities performed by various people, places and institutions where people work, and about social relations in which people engage. Through play, children accumulate experience, get to know the world around them, and acquire knowledge, which results in, among other things, the development of their capacity for analysis and synthesis, discovery of earlier unknown phenomena and the attempt to explain them. Props are an integral part of play. Children use ready-made toys or their substitutes; for example, a stick becomes a horse and a metal ring becomes a steering wheel of a car. The purpose of the research was to learn about the implementation of theme play in pedagogical practice in the preschool classroom of 4/5- year old children, and to identify toys and props used while playing. Thus, a two-stage qualitative research was performed in the municipal preschool located in the town of Biała Podlaska. The research findings indicated the need for teachers to prepare children for taking up thematic role play, to initiate play and introduce new themes previously unknown to children. Given the undeniable importance of theme play in the development of children, attention should be paid to thorough preparation of role-playing activities as a limited scope of implemented activities and themes, and the use of the same toys and props will certainly not provide additional developmental stimuli.
13/26
Nr opisu: 0000034976 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska. Tytuł pracy: Możliwości realizacji aktywności fizycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym - przykłady z wybranych przedszkoli Tytuł równoległy: Opportunities for physical activity among preschool-aged children - examples from selected kindergartens Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, Vol. 5, nr 2/1 (10/1), p. 239--247 p-ISSN: 2353-7140 e-ISSN: 2353-7159 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 6.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; aktywność fizyczna ; rozwój dziecka Słowa kluczowe ang.: children ; kindergarten ; physical activity ; child development Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/ppiw-101-Nazaruk-Tokarewicz-str235-243.pdf Streszczenie: Preschool education is recognized today as the first stage of education and upbringing of a child, and certainly the most important one. During this period children acquire new skills, habits, and develop values to which they adhere later on in life. The central role of physical activity in this period should also be acknowledged. Therefore, the scientific community, teachers, parents and other specialists pay more and more attention to the actions performed by kindergartens pertaining to psychophysical development and related physical activity of children. The article presents the results of pilot studies which were conducted in May 2017 in 6 selected kindergartens located in Biala Podlaska District. The analysis of the research data indicates the need to develop preschool facilities and to educate kindergarten teachers in the field of physical education. The research data allows for the formulation of conclusions on the effective physical activity of preschool children.
14/26
Nr opisu: 0000034162 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Możliwości zastosowania socjoterapii w procesie wspomagania rozwoju dziecka - przykłady praktyczne z wybranych przedszkoli Tytuł całości: W: Edukacja bez granic dzieci, młodzieży i dorosłych : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Agata Fijałkowska-Mroczek Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: AKKA Rok wydania: 2017 Strony zajęte przez pracę: S. 39-50 ISBN: 978-83-941235-8-1 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba znaków: 25419 Liczba arkuszy: 0,63 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; terapia społeczna ; rozwój społeczno-emocjonalny Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; social-therapy ; social-emotional development Uwaga: Kopia dostępna w sekcji Bibliometrii
15/26
Nr opisu: 0000034807 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wprowadzanie dziecka w świat wartości a rola literatury dziecięcej - przykłady z praktyki Tytuł równoległy: Introducing the pre-scholler into the world of values and the role of children's literature - examples of pedagogical practice Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, Vol. 12, No. 3, s. 175--185 p-ISSN: 1896-2327 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; rodzina ; przedszkole ; wartości ; literatura dziecięca Słowa kluczowe ang.: child ; family ; kindergarten ; values ; children ; literature Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/830 DOI: 10.14632/eetp.2017.12.45.175 Streszczenie: Potocznie mówi się, że żyjemy w czasach relatywizmu wartości, co może pociągać za sobą trudności z ich definiowaniem i stosowaniem w życiu. Podstawowym miejscem przekazywania wartości jest rodzina, jednakże przedszkole bez wątpienia ze względu na realizowane funkcje wychowawczo-dydaktyczne także wprowadza dziecko w świat wartości. Zarówno w rodzinie jak i przedszkolu w procesie kształtowania systemu wartości dziecka nie do przecenienia jest rola literatury dziecięcej, tworzonej z myślą o dzieciach i dla dzieci. W artykule przedstawiono wyniki badań, które przeprowadzono w pięciu wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska Głównym celem badań było poznanie praktycznego wymiaru korzystania z literatury przez dzieci w wieku 6 lat i transmitowanych przez nią wartości. Wymieniony cel uszczegółowiono o cztery kwestie: poznanie tytułów książek posiadanych przez dzieci w domu i preferowanych przez nich pozycji literatury; poznanie ulubionego bohatera; określenie znajomości literatury przez dzieci i sytuacji, w których mają one z nią kontakt w przedszkolu. Przeprowadzone badania pokazały, że budowanie świata wartości dziecka bez literatury skierowanej z myślą o nich jest praktycznie niemożliwe.
16/26
Nr opisu: 0000032635 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Doškol'nyj diagnoz kompetentnosti rebenka - put' k ego škol'noj uspešnosti Tytuł całości: W: Problemy filosofii sčast'â i pedagogiki uspešnosti v issledovaniâh učenyh slavânskih stran : kollektivnaâ monografiâ / Lidâ V. Kondras~~31ova, Anna Klim-Klimaševcka Miejsce wydania: Čerkasy : Sedl'ce Wydawca: Čerkasskij Nacional'nyj Universitet imeni Bogdana Hmel'nickogo Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 324-337 ISBN: 966-7406-31-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; diagnoza pedagogiczna ; nauczyciel Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
17/26
Nr opisu: 0000032958 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel. Tytuł monografii: Gotowość szkolna dzieci : wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II Rok wydania: 2016 Strony: 109 s., il., 24 cm ISBN: 978-83-64881-17-6 Charakterystyka formalna: monografia polska (autor) Charakterystyka wg MNiSW: autorstwo monografii - j. polski lub inny poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Liczba arkuszy: 6 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna Projekt/grant: Poziom gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich uczęszczających do przedszkoli z terenu miasta Biała Podlaska i w wybranych placówkach w powiecie bialskim : Fundusz Grantów na Badania Własne / PSW Biała Podlaska
18/26
Nr opisu: 0000033194 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rola przedszkola w rozwoju mowy dziecka Tytuł całości: W: Prorozwojowy projekt edukacji / red. Marcin Białas Miejsce wydania: Poznań Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Collegium Da Vinci Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 259-269 ISBN: 978-83-87653-32-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 22153 Liczba arkuszy: 0,55 Praca recenzowana Słowa kluczowe: mowa ; komunikacja ; dzieci ; przedszkole ; zaburzenia mowy Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
19/26
Nr opisu: 0000031470 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Kompetencii šestiletnego rebenka v svete doškol'noj diagnostiki Tytuł równoległy: Competences of six-year-old children in the light of preschool assessment Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, no 15, s. 32--40 p-ISSN: 2219-5203 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 35375 Liczba arkuszy: 0,88 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; przedszkole ; gotowość szkolna ; kompetencje ; umiejętności Słowa kluczowe ang.: child ; kindergarten ; school readiness ; competences ; skills Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. Streszczenie: The purpose of this paper is to discuss the competences of six-year-olds in the context of school readiness. Teachers, owing to the preschool assessment, are able to evaluate the level of mastery of particular skills, namely what children have achieved, what they know, what they can do, and what they have difficulties with. Kindergarten creates favourable conditions and provides opportunities which stimulate the development of children. Thus, a child systematically acquires competences which are necessary in order to start learning at primary school. Providing information about children, preschool assessment is a useful tool not only for teachers but also for parents.
20/26
Nr opisu: 0000031213 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Rozwijanie umiejętności mowy u dzieci poprzez wybrane rodzaje zabaw w przedszkolu Tytuł równoległy: Developing children's speech skills through the selected types of play in kindergarten Tytuł całości: W: Komunikacja w edukacji, T. 2, Kompetencje komunikacyjne dzieci i młodzieży / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Elena Pavlenko, Revmira Pionova Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 18-31 ISBN: 978-83-62160-29-7 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 33437 Liczba arkuszy: 0,84 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; mowa ; rozwój mowy ; przedszkole ; zabawa Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
21/26
Nr opisu: 0000028378 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Charakterystyka rozwoju fizycznego dziecka w wieku 3-6 lat i możliwości jego stymulowania w przedszkolu Tytuł równoległy: Characteristics of physical development of a child between 3-6 years old and the possibilities of its stimulation in the nursery school Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2014, T. 8, nr 2, s. 15--21 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Streszcz. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; rozwój fizyczny ; sprawność ruchowa ; zajęcia ruchowe ; przedszkole Inne bazy podające opis:
22/26
Nr opisu: 0000029158 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Postrzeganie przez rodziców roli zabaw i gier w rozwoju dziecka Tytuł równoległy: Parental perceprtion of the role of games and play activities in child development Tytuł całości: W: Współczesne aspekty w edukacji i wychowaniu dziecka, T. 1, Mądre dzieciaki / red. nauk. Ewa Jagiełło, Anna Klim-Klimaszewska, Bianka Torniowa Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 175-186 ISBN: 978-83-62160-25-9 Uwagi: Streszcz. w ja. ang. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,6 Praca recenzowana Słowa kluczowe: gra ; zabawa ; przedszkole Słowa kluczowe ang.: game ; play ; pre-school Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
23/26
Nr opisu: 0000022346 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wspieranie dobrostanu dziecka z autyzmem w środowisku przedszkolnym Tytuł pracy w innym języku: Supporting the well-being of autistic children in pre-school environment Cykl: Wdrożenia Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 127--137 p-ISSN: 2082-7288 Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 2.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dziecko autystyczne ; autyzm ; przedszkole ; rewalidacja ; terapia ; integracja sensoryczna
24/26
Nr opisu: 0000020571 Autorzy: Elena Konovaluk, Sergiy Nikitin. Tytuł pracy: Współczesne przedszkole na Białorusi Tytuł całości: W: Innowacje w edukacji elementarnej / red. M. Raczkowska-Lipińska, E. Jagiełło Tytuł całości: W: Innovations in elementary education Miejsce wydania: Józefów Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie Rok wydania: 2010 Strony zajęte przez pracę: S. 373-385 ISBN: 978-83-930102-9-5 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Słowa kluczowe: edukacja przedszkolna ; przedszkole ; Białoruś Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
25/26
Nr opisu: 0000016807 Autorzy: Joanna Maria Marchel. Tytuł pracy: Współpraca przedszkola z rodzicami na przykładzie przedszkoli samorządowych w Białej Podlaskiej Tytuł równoległy: The cooperation of the nursery school with parents for example of self-government nursery schools in Biała Podlaska Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2008, T. 2, s. 85--95 p-ISSN: 1899-1025 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Język publikacji: POL Słowa kluczowe: przedszkole ; rodzice ; dzieci ; współpraca http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_6_joanna_marchel.pdf
26/26
Nr opisu: 0000026291 Autorzy: Barbara Bergier, Janusz Gałecki. Tytuł pracy: Wykorzystanie nietypowych przyborów i przyrządów w zajęciach ruchowych przedszkolaków Tytuł całości: W: Korektywa w przedszkolu : konferencja metodyczna 28-29 maja 1996 roku / red. nauk. Krystyna Górniak, Stanisław Arasymowicz Miejsce wydania: Warzawa Wydawca: Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej Rok wydania: 1996 Seria: Biblioteka Polskiego Towarzystwa Naukowego Kultury Fizycznej, T. 5 Strony zajęte przez pracę: S. 67-71 ISBN: 83-86622-22-9 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: zajęcia ruchowe ; sprzęt sportowy ; przybory sportowe ; wychowanie przedszkolne ; przedszkole