AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: RÓŻNICE INDYWIDUALNE
Liczba odnalezionych rekordów: 7



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/7
Nr opisu: 0000035557
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Towards strategic self-regulation in second/foreign language learning, Part III, Learner strategy choices and language learning success
Tytuł równoległy: Strategiczna samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego : Część III: wybór strategii przez ucznia a sukces w nauce
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, Nr 1, s. 29--39
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 9.000
Słowa kluczowe: 'dobry' uczeń języka obcego ; uczeń o niższych poziomach osiągnięć ; różnice indywidualne ; strategie uczenia się ; samoregulacja w nauce
Słowa kluczowe ang.: 'good' language learners ; 'less successful' language learners ; individual differences ; learning strategies ; self-regulation in learning
http://rs.guselnykov.com/articles/5af554d0b44da
DOI: 10.29316/rs.2018.04
Streszczenie: Introduction. The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes 'good' language learners, what individual factors can influence the learner's success in foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the 'Good Language Learner' issue; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of 'good' learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. Material and methods. A number of formal structured pen-and-paper questionnaires, oral surveys and learner diaries were employed to diagnose the participants' personality traits, learning preferences and patterns of strategy use. Results. The results of the research indicate that 'good' and less efficient learners tend to use strategies differently. Conclusions. The pedagogical implications for L2 teaching and learning discussed in the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.
Streszczenie: Wstęp. Niniejszy cykl trzech artykułów poświęcony jest zagadnieniu tzw. 'dobrego' ucznia języka obcego, związkom pomiędzy wybranymi czynnikami indywidualnymi a sukcesem w nauce oraz próbie odpowiedzi na pytanie, czego możemy nauczyć się od uczących się języków obcych, którzy odnoszą sukces. W Części I. autorka dokonuje przeglądu badań cech, strategii i zachowań 'dobrego' ucznia oraz przedstawia charakterystykę uczniów o wysokich i niższych poziomach osiągnięć. Część II. poświęcona jest roli wybranych czynników indywidualnych oraz omówieniu badań wskazujących na to, w jaki sposób mogą one wpływać na przebieg i wyniki nauki języka obcego oraz jakich zachowań i strategii 'dobrych' uczniów można nauczać i nauczyć się w klasie szkolnej. W Części III. autorka prezentuje wyniki własnych badań empirycznych mających na celu identyfikację cech i strategii uczących się o zróżnicowanych poziomach osiągnięć w nauce języka angielskiego jako obcego w warunkach szkolnych. Materiał i metody. W badaniach wykorzystano narzędzia do diagnozy wybranych cech osobowości, stylów poznawczych oraz indywidualnych preferencji i wzorców aktywacji strategii uczenia się. Wyniki. Wyniki badań wskazują na istnienie różnic w stosowaniu strategii przez 'dobrych' i mniej skutecznych uczniów. Wnioski. Implikacje pedagogiczne zagadnień omawianych w tej serii artykułów powiązane są z ideą instrukcji strategicznej w edukacji językowej, samoregulacji i autonomii w nauce oraz umiejętnościom niezbędnym do kontynuacji uczenia się przez całe życie.

2/7
Nr opisu: 0000033857
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Towards strategic self-regulation in second/foreign language learning, Part II, Learning from good language learners
Tytuł równoległy: Strategiczna samoregulacja w nauce języka drugiego/obcego : Część II: Nauka zachowań i strategii dobrych uczniów
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2017, T. 11, Nr 1, s. 57--67
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: 'dobry' uczeń języka drugiego/obcego ; różnice indywidualne ; strategie uczenia się ; samoregulacja w nauce ; trening strategii uczenia się
Słowa kluczowe ang.: 'good' language learners ; individual differences ; learning strategies ; learning self-regulation ; learning to learn ; strategies-based instruction ; styles-and-strategies-based instruction
http://rs.guselnykov.com/articles/5b4f918e77181
Streszczenie: The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes 'good' language learners, what individual factors can influence the learner's success in second/foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the 'Good Language Learner' issue conducted since the 1960s; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of 'good' learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. The pedagogical implications for language teaching and learning discussed within the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.

3/7
Nr opisu: 0000033213
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Towards strategic self-regulation in second/foreign language learning, Part I, The "good language learner" issue
Tytuł równoległy: Strategiczna samo-regulacja w nauce języka drugiego/obcego. Część 1. Zagadnienie "dobrego" ucznia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, T. 10, nr 4, s. 46--54
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: "dobry" uczeń języka obcego ; uczeń o niższych poziomach osiągnięć ; różnice indywidualne ; strategie uczenia się ; samo-regulacja w nauce
Słowa kluczowe ang.: "good" language learners ; less successfull language learners ; individual differences ; learning strategies ; learning self-regulation
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/articles/433/towards_strategic_self_regulation_in_second__foreign_language_learning_part_i._the_%E2%80%98good_language_learner%E2%80%99_issue.html

4/7
Nr opisu: 0000022236
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. III, Cechy osobowości : przegląd badań
Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part III. Personality Traits : an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 135--154
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: różnice indywidualne ; język obcy ; uczenie się ; nauczanie ; strategia uczenia się ; osobowość
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/10_rola_roznic.pdf

5/7
Nr opisu: 0000019823
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. II, Style poznawcze / style uczenia się : przegląd badań
Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part II. Cognitive / Learning Styles : an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 90--108
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL, ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczenie się ; język obcy ; strategia uczenia się ; nauczanie ; różnice indywidualne
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowska.pdf

6/7
Nr opisu: 0000017481
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies, Part 1, The Age Factor: an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 263--279
p-ISSN: 1899-1025

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; strategia uczenia się ; różnice indywidualne
Słowa kluczowe ang.: individual differences ; language learning ; strategy training ; age
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowskam.pdf

7/7
Nr opisu: 0000026613
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Strategie uczenia się i użycia języka obcego a indywidualne cechy ucznia : wyniki badań empirycznych i ich znaczenie w procesie kształcenia autonomicznego ucznia i "strategicznego" nauczyciela
Tytuł całości: W: W dialogu języków i kultur : konferencja naukowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 15-16 stycznia 2007
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Lingwistyczna Szkoła Wyższa
Rok wydania: [2007]
Strony zajęte przez pracę: S. 39-56
ISBN: 978-83-926356-0-4
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; strategie użycia języka ; język obcy ; nauczanie ; różnice indywidualne ; autonomia ; nauczyciel ; uczeń

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB