AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: RODZICE
Liczba odnalezionych rekordów: 36



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/36
Nr opisu: 0000047059
Autorzy: Izabela Jaroszewska.
Tytuł pracy: Parent's knowledge about media education
Tytuł pracy w innym języku: Wiedza rodziców na temat edukacji medialnej
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 18, nr 1, s. 1--23
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja medialna ; edukacja wczesnoszkolna ; Internet ; media ; rodzice
Słowa kluczowe ang.: children ; early school education ; internet ; media ; media education ; parents
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Wiedza-rodzicow-na-temat-edukacji-medialnej,176424,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/176424
Streszczenie: The article concerns the knowledge about media education among parents of children in the period of early school education. Material and methods: The study used the diagnostic survey method with the questionnaire technique. The research was conducted in August 2023 among parents of students in grades 1-3 of primary school. The group of respondents consisted of 50 people. Results: The surveyed parents have varied knowledge about media education. Many parents regularly talk to their children about Internet safety and the rules of using electronic devices. The vast majority of parents know the possibilities and threats related to the use of electronic devices and media. Conclusions: The respondents have knowledge about media education, they try to acquire it and pass it on to their children in an appropriate way. They also try to follow their children in their use of electronic devices. Parents do not expand their knowledge about media education based on professional content.
Streszczenie: Artykuł dotyczy wiedzy na temat edukacji medialnej wśród rodziców dzieci w okresie edukacji wczesnoszkolnej. Materiał i metody: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z techniką ankiety. Badania przeprowadzono w sierpniu 2023r, wśród rodziców uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Grupa respondentów składała się z 50 osób. Wyniki: Badani rodzice posiadają zróżnicowaną wiedzę na temat edukacji medialnej. Wielu rodziców regularnie prowadzi rozmowy ze swoimi dziećmi o bezpieczeństwie w Internecie, a także zasadach korzystania z urządzeń elektronicznych. Zdecydowana większość rodziców zna możliwości i zagrożenia, jakie niesienie ze sobą korzystanie z urządzeń elektronicznych i mediów. Wnioski: Respondenci posiadają wiedzę na temat edukacji medialnej, starają się ją przyswajać oraz w odpowiedni sposób przekazywać swoim dzieciom. Próbują także podążać za swoimi dziećmi w kwestii korzystania przez nich z urządzeń elektronicznych. Rodzice nie poszerzają swojej wiedzy o edukacji medialnej w oparciu o profesjonalne treści.

2/36
Nr opisu: 0000047062
Autorzy: Sebastian Piotr Sobczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: The impact of ecological workshops on the ecological awareness of parents of preschool children
Tytuł pracy w innym języku: Wpływ warsztatów ekologicznych na świadomość ekologiczną rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 18, nr 1, s. 24--39
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Słowa kluczowe: dzieci ; ekologia ; rodzice ; świadomość ekologiczna ; warsztaty ekologiczne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; ecological workshops ; ecology ; environmental awareness ; parents ; preschool education
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Wplyw-warsztatow-ekologicznych-na-swiadomosc-ekologiczna-rodzicow-dzieci-w-wieku,177288,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/177288
Streszczenie: The aim of the study is to try to show the role of ecological workshops in raising ecological awareness, which has an impact on shaping real attitudes and behaviors towards the socio-natural environment among parents of preschool children. Material and methods: Empirical research was conducted among 50 parents of children attending 4 kindergartens in Biała Podlaska. In the empirical research conducted in 2023, the diagnostic survey method was used using the following techniques: interview and questionnaire. Results: Quantitative and qualitative analysis Conclusions: The analysis of the obtained research results allowed to confirm the need to organize cyclical workshops activating parents in the field of pro-ecological influences on their own children. The significant role of ecological workshops was shown, taking into account three areas of the concept of ecological awareness adopted for research purposes. Their clear impact on shaping real attitudes and behaviors towards the socio-natural environment among parents of preschool children was noticed.
Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania roli warsztatów ekologicznych w podnoszeniu świadomości ekologicznej, mającej wpływ na kształtowanie realnych postaw i zachowań względem środowiska społeczno-przyrodniczego u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał i metody: Badania empiryczne przeprowadzono wśród 50 rodziców dzieci uczęszczających do 4 bialskich przedszkoli. W badaniach empirycznych, przeprowadzonych w 2023 roku, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem technik: wywiadu i ankiety. Wyniki: Analiza ilościowa i jakościowa. Wnioski: Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę organizowania cyklicznych warsztatów aktywizujących rodziców w zakresie oddziaływań proekologicznych na ich własne dzieci. Ukazano znaczącą role warsztatów ekologicznych uwzględniających trzy obszary przejętej na potrzeby badań koncepcji świadomości ekologicznej. Zauważono ich wyraźny wpływ na kształtowanie realnych postaw i zachowań względem środowiska społeczno-przyrodniczego u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Można powiedzieć, że podjęte w ramach warsztatów oddziaływania w zakresie tych trzech wyodrębnionych obszarach świadomości ekologicznej, przyczyniły się do zapoczątkowania zauważalnych zmian w koncepcji a nawet sposobie bycia badanych osób w świecie przyrody.

3/36
Nr opisu: 0000047317
Autorzy: Piotr Krajewski.
Tytuł pracy: Pedagogizacja rodziców w zakresie profilaktyki i korekcji wad postawy ciała dzieci
Tytuł całości: W: Dyscypliny komplementarne fizjoterapii / red. nauk. Elżbieta Rutkowska, Kamil Zaworski
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Akademia Bialska im. Jana Pawła II
Rok wydania: 2023
Strony zajęte przez pracę: S. 83-95
ISBN: 978-83-64881-98-5
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja zdrowotna ; profilaktyka ; rodzice ; wada postawy
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

4/36
Nr opisu: 0000047172
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Ewa Lipińska, Agnieszka Olędzka.
Tytuł pracy: Zjawisko (nie)wykluczenia społecznego rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym i ich wsparcie
Tytuł równoległy: The phenomenon of social (non)exclusion of parents raising a child with disabilities in the local community and their support
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, Vol. 23, no 4, p. 135--152
p-ISSN: 0867-2040
e-ISSN: 2449-8521

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: dziecko z niepełnosprawnością ; rodzice ; środowisko lokalne ; uprzedzenia ; wykluczenie społeczne
Słowa kluczowe ang.: child with disabilities ; local community ; parents ; prejudice ; social exclusion
https://journals.umcs.pl/j/article/view/15353
DOI: 10.17951/j.2023.36.4.135-152
Streszczenie: Rzeczywistość, w której żyjemy, nadal często charakteryzuje zjawisko nierówności społecznejokreślanej mianem zróżnicowania lub stratyfikacji. W tego rodzaju rzeczywistości wiele osób nie radzi sobie z różnymi trudnościami natury osobistej i społecznej. Część z nich doświadcza wykluczenia społecznego definiowanego jako skutek różnego rodzaju niekorzystnej sytuacji społecznej. W niniejszym artykule przybliżono problematykę zagrożenia zjawiskiem wykluczenia społecznego wśród rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością. Jest to problematyka bardzo trudna do badań ze względu na fakt, że dotyka wszystkich członków rodziny, ich więzi i uczuć. Główny problem badań sformułowano w formie pytania: Czy rodzice wychowujący dziecko z niepełnosprawnością doświadczają wykluczenia społecznego i wsparcia w środowisku lokalnym? Badania pedagogiczne przeprowadzono w 2022 r. wśród 80 rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością. Wyniki badań pokazały obraz badanej grupy rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością. Zdecydowana większość z nich doświadcza na co dzień różnych form wykluczenia społecznego, w tym uprzedzeń, negatywnych zachowań, braku akceptacji.
Streszczenie: The reality we live in is still often characterised by the phenomenon of social inequality known as differentiation or stratification. In this kind of reality, many people do not cope with various personal and social difficulties. Some of them experience social exclusion defined as the result of various types of social disadvantage. The article explores the risk of social exclusion among parents raising a child with a disability. This is a very difficult issue to research due to the fact that it affects all members of the family, their bonds and feelings. The main problem of the research was formulated as a question: Do parents raising a child with a disability experience social exclusion and support in the local environment? The pedagogical research was conducted in 2022 among 80 parents raising children with disabilities. The results showed a picture of the surveyed group of parents raising children with disabilities. The vast majority of them experience various forms of social exclusion on a daily basis, including prejudice, negative behaviour and lack of acceptance.

5/36
Nr opisu: 0000044483
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Edyta Rafalska.
Tytuł pracy: Zaangażowanie rodziców w rozwijanie umiejętności czytania dzieci sześcioletnich w czasie zdalnej edukacji
Tytuł równoległy: Parental involvement in the development of six-year-old children's reading skills during remote education
Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, T. 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2022
Strony zajęte przez pracę: S. 63-75
ISBN: 978-83-66597-50-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: czytanie ; dzieci ; nauczanie zdalne ; nauka czytania ; rodzice ; umiejętność czytania ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; learning to read ; parents ; remote education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

6/36
Nr opisu: 0000044338
Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Ewa Grygiel.
Tytuł pracy: [Nie]wiedza dzieci w wieku przedszkolnym o pandemii COVID-19 w świetle opinii rodziców i nauczycieli
Tytuł pracy w innym języku: [No] knowledge of pre-school children on the COVID-19 pandemic in the light of parents and teachers' opinions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 234--247
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; dzieci ; nauczyciel ; pandemia ; przedszkole ; rodzice ; stan wiedzy ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; COVID-19 ; kindergarten ; level of knowledge ; pandemic ; parents ; preschool child ; teacher
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/-Nie-Wiedza-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-no-pandemii-COVID-19-n-w-swietle-opinii,150591,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/150591
Streszczenie: Głównym celem badań uczyniono poznanie ich wiedzy albo niewiedzy o pandemii, o zasadach bezpiecznego zachowania, o transmisji wirusa. Opracowanie autorskich narzędzi badawczych wynikało z obiektywnego faktu, ponieważ do wymienionej problematyki badań na stan obecny nie stwierdzono standaryzowanych narzędzi pomiaru. Wyniki badań ujawniły wiedzę dzieci na temat skutków zakażenia wirusem i pandemii oraz pozwoliły dostrzec luki i potrzebę jej uzupełniania, co z pewnością będzie motywacją do kontynuacji badań. Materiał i metody: Badania sondażowe, zastosowano dwa rodzaje narzędzi badawczych: autorski kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców i karty pracy adresowane do dzieci. Wyniki: Wyniki badań przeprowadzonych w badanej grupie rodziców wychowujących dzieci w wieku 5-6 lat pokazały, że rodzice w czasie pandemii w stosunku do dzieci musieli się podjąć realizacji nowych zadań. Wnioski: Stan wiedzy dzieci w wieku 5-6 lat dotyczący pandemii i zrozumienia przez nie zagadnień dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa jest na wysokim poziomie, co z pewnością mogą zawdzięczać swoim swoim rodzicom i nauczycielom przedszkola.
Streszczenie: The main aim of the research was to find out about their knowledge or ignorance about the pandemic, about the principles of safe behavior, about virus transmission. The development of the proprietary research tools resulted from an objective fact, because no standardized measurement tools were found for the aforementioned research problems. Material and methods: Surveys, two types of research tools were used: an original questionnaire for parents and worksheets for children. Results: The results of the research carried out in the studied group of parents bringing up children aged 5-6 showed that during the pandemic in relation to their children, parents had to undertake new tasks. Conclusions: The knowledge of children aged 5-6 about the pandemic and their understanding of safety issues is at a high level, which they can certainly owe to their parents and kindergarten teachers

7/36
Nr opisu: 0000043673
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Edyta Rafalska, Aleksandra Ostaszewska.
Tytuł pracy: Kształcenie uczniów klas I-III szkoły podstawowej w trzeciej fazie pandemii COVID-19 w opinii ich rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Educating pupils in 1-3 grades primary schools in the third phases of the COVID-19 pandemic in the opinion of their parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 16--29
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; edukacja wczesnoszkolna ; kształcenie zdalne ; pandemia ; rodzice ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: COVID-19 ; early childhood education ; pandemic ; parents ; remote education ; student
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ksztalcenie-uczniow-klas-I-III-szkoly-podstawowej-w-trzeciej-fazie-pandemii-COVID,143951,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/143951
Streszczenie: Rok 2020 zapisze się w historii jako okres globalnego kryzysu, w związku z ogłoszeniem w dniu 11 marca 2020 roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pandemii choroby COVID-19. Większość krajów podjęła działania zmierzające do ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, np. zamykając szkoły i organizując nauczanie zdalne. W związku z powyższym przeprowadzono badania wśród rodziców z województwa lubelskiego, których dzieci uczęszczały do klas I-III w celu poznania ich punktu widzenia w zakresie nauczania-uczenia się dzieci zarówno w formie zdalnej, jak i hybrydowej.
Streszczenie: 2020 will go down in history as a period of global crisis, following the announcement of the COVID-19 pandemic by the World Health Organization on March 11. Therefore, research was carried out among parents from the Lubelskie voivodeship whose children attended 1-3 grades in order to get to know their point of view in the field of teaching-learning of children, both in the remote and hybrid form.

8/36
Nr opisu: 0000042119
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Quality of the school's work in the light of the assessment of the parents of the children attending the primary school in Janów Podlaski
Tytuł pracy w innym języku: Jakość pracy szkoły w świetle oceny rodziców dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej w Janowie Podlaskim
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 14, no. 2, p. 239--249
p-ISSN: 2083-3725
e-ISSN: 2451-182X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: jakość pracy ; rodzice ; szkoła podstawowa ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: parents ; primary school ; pupil ; quality of work
http://www.ers.edu.pl/JAKOSC-PRACY-SZKOLY-W-SWIETLE-OCENY-RODZICOW-DZIECI-UCZESZCZAJACYCH-DO-SZKOLY-PODSTAWOWEJ,138361,0,2.html
DOI: 10.2478/ers-2021-0016
Streszczenie: Subject and purpose of work: At the time of constant changes in the sphere of education, any changes aimed at improving the quality of school's work are of particular importance. Therefore the aim of the current research was to determine the quality of primary school's work in its main areas as evaluated by parents. Materials and methods: The theoretical insights on the quality of school's work were obtained on the basis of the review of the literature on the subject and acts of education law. The empirical data from the research was gathered through the diagnostic survey method with the use of the author's research tool, i.e., a questionnaire addressed to parents of students in grades IV-VIII attending one of the primary schools in the Biała Podlaska District (N = 103). Results: The obtained data showed quite a diverse assessment of the quality of the primary school's work in some of its areas. Conclusions: Most of the parents surveyed gave specific proposals for actions to improve the quality of the school's work, mainly concerning the increase of their participation not only in financial aid, but also in the didactic and educational area, which well forecasts and prompts school authorities and tutors to recommend the above-mentioned proposals and implement them in real life.
Streszczenie: Przedmiot i cel pracy: W czasach nieustannie dokonujących się przemian w sferze edukacji szczególnego znaczenia nabierają te, które podążają w kierunku poprawy jakości pracy szkoły, dlatego celem przeprowadzonych badań było poznanie oceny jakości pracy szkoły podstawowej dokonanej przez rodziców w głównych jej obszarach. Materiały i metody: Spostrzeżenia teoretyczne zawarte w artykule w zakresie jakości pracy szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i aktów prawa oświatowego. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas IV -VIII uczęszczających do jednej ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N=103). Wyniki: Pozyskane dane ukazały dość zróżnicowaną ocenę jakości pracy szkoły podstawowej w niektórych jej obszarach. Wnioski: Większość badanych rodziców podała konkretne propozycje działań w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, które głównie dotyczą zwiększenia ich udziału nie tylko w pomocy finansowej, ale i w obszarze dydaktyczno-wychowawczym, co dobrze prognozuje i skłania władze szkoły i wychowawców do rekomendowania wymienionych propozycji oraz wdrażania ich w życie.

9/36
Nr opisu: 0000042781
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Rodzinne przygotowanie dziecka do pełnienia roli ucznia (przykłady z praktyki pedagogicznej)
Tytuł równoległy: Family preparation of a child to fulfil the role of a pupil (examples from pedagogical practice)
Tytuł całości: W: Funkcjonowanie dziecka we współczesnym świecie. Współpraca z rodziną : wyzwania, zagrożenia, perspektywy / red. nauk. Aleksandra Lukasek, Anna Fidelus
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 9-28
ISBN: 978-83-954584-5-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,54
Słowa kluczowe: adaptacja szkolna ; dzieci ; rodzice ; rodzina ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: child ; family ; parents ; pupil ; school adaptation
https://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/Rodzinne-przygotowanie-dziecka-do-pelnienia-roli-ucznia-n-przyklady-z-praktyki-pedagogicznej,145059,0,1.html
DOI: 10.13166/WSGE/Ped/LGXH6414
Streszczenie: Biorąc pod uwagę znaczenie rodziny w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej, zachodzi potrzeba przeprowadzenia badań w celu poznania wartości i umiejętności kształtowanych w domu rodzinnym, które pomogą dziecku w udanym starcie szkolnym i w zaadaptowaniu się do środowiska klasy. Teoretyczne rozważania zawarte w artykule w zakresie wychowania dziecka w rodzinie i przygotowania do szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa z czterostopniową skalą Likerta, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas pierwszych uczęszczających do kilku szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N = 91). Z przeprowadzonych badań wynika, że u niektórych dzieci zaobserwowano trudności w nawiązaniu kontaktów, co można przypuszczać, że było to konsekwencją nauki w formie zdalnej bądź hybrydowej. Większość rodziców ma świadomość, że na nich spada obowiązek wychowania dziecka i przygotowania do odgrywania roli ucznia.
Streszczenie: Considering the importance of the family in bringing up and preparing a child for school education, there is a need for research to learn about the values and skills shaped in the family home that will help the child in a successful school start and in adapting to the classroom environment. The theoretical considerations contained in the article on the upbringing of a child in the family and preparation for school were obtained on the basis of a literature review on the subject. Empirical data from the research was obtained using the diagnostic survey method using a proprietary research tool with a four-point Likert scale, i.e. a survey addressed to parents of first-grade pupils attending several primary schools in the Biała Podlaska poviat (N = 91). The conducted research shows that in some children there were observed difficulties in establishing contacts, which can be assumed as a consequence of learning in a remote or hybrid form. Most parents are aware that they are responsible for bringing up a child and preparing him/ her for the role of a pupil.

10/36
Nr opisu: 0000042739
Autorzy: Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska, Sebastian Piotr Sobczuk, Magda Pawłowicz, Karol Sudewicz.
Tytuł pracy: Rola edukacji proekologicznej w społeczeństwie konsumpcyjnym w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
Tytuł równoległy: The role of pre-ecological education in consumer society in the opinion of parents of pre-school children
Tytuł całości: W: Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru / red. nauk. Ryszard F. Sadowski, Agata Kosieradzka-Federczyk, Agnieszka Klimska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: KSAP
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 201-217
ISBN: 978-83-61713-26-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja proekologiczna ; rodzice ; społeczeństwo konsumpcyjne ; świadomość proekologiczna ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: children ; consumer society ; parents ; pre-school children ; pro-ecological awareness ; pro-ecological education
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020

11/36
Nr opisu: 0000040669
Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Teresa Pawłowicz-Sosnowska.
Tytuł pracy: Nawyki prozdrowotne dzieci w wieku wczesnoszkolnym w opinii rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Pro-health habits of early school children, based on parents' opinion
Tytuł całości: W: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 377-386
ISBN: 978-83-66597-00-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; wiek wczesnoszkolny ; rodzice ; nawyki prozdrowotne ; wychowanie ; zdrowie
Słowa kluczowe ang.: child ; early years ; parent ; pro-health habits ; upbringing ; health
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

12/36
Nr opisu: 0000041020
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Wczesna diagnoza umiejętności dzieci w zakresie czytania i pisania szansą na udaną edukację szkolną
Tytuł równoległy: Early Diagnosis of Childrens' Literacy Skills as a Chance of Successful School Education
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, nr 2, s. 216--231
p-ISSN: 1897-6557

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dysleksja ; dzieci ; przedszkole ; rodzice ; terapia
Słowa kluczowe ang.: dyslexia ; child ; preschool ; parents ; therapy
https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/474/wczesna-diagnoza-umiejetnosci-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-szansa-na-udana-edukacje-szkolna/
DOI: 10.34767/PP.2020.02.14
Streszczenie: Czytanie i pisanie to podstawowe umiejętności, które gwarantują dziecku uczenie się. Dlatego ważne jest, aby te umiejętności dziecko opanowało w najwyższym stopniu. Niestety nie wszystkie dzieci potrafią sprostać wymaganiom w zakresie nauki czytania i pisania. Pojawiają się problemy o różnym nasileniu i zasięgu, uwarunkowane różnymi zaburzeniami i czynnikami. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie wśród dzieci uczęszczających do przedszkoli w wieku 5-6 lat ryzyka dysleksji. Badaniem objęto 150 dzieci z 6 przedszkoli na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Wyniki badań pokazały, że w badanej grupie występują dzieci ryzyka dysleksji. Najczęściej przejawy tego zaburzenia występowały w sferze motoryki małej, uwagi, orientacji i funkcji słuchowych. Dane z przeprowadzonych wywiadów z nauczycielkami pracującymi z dziećmi pokazały potrzebę podjęcia jak najszybciej indywidualnych działań terapeutycznych, które pomogą w zmniejszeniu opóźnień rozwojowych i ułatwią dzieciom uczenie się w szkole podstawowej.
Streszczenie: Reading and writing are the basic skills needed for learning. Therefore, it is crucial for children to master literacy skills. Sadly, not all children can meet the reading and writing requirements. Literacy problems vary in intensity and scope and are caused by a number of disorders and factors. As early as in preschools, we can detect children for whom reading and writing acquisition in schools could be problematic. That is why, the objective of the research was to diagnose the risk of developing dyslexia among 5- and 6-year-old preschool children. The study included 150 children in 6 preschools located across the Bialski Poviat, Lubelskie Province. The results of the study demonstrate that in the study group there are children at risk for dyslexia. The most frequent dyslexia symptoms were seen in fine motor skills, spatial orientation and auditory functions. The research findings based on the interviews with the children's teachers show that there is an urgent need to undertake individual therapeutic activities which will help to reduce developmental delays and facilitate learning in primary schools.

13/36
Nr opisu: 0000040662
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Znaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wsród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich
Tytuł pracy w innym języku: The importance of Christian values in the upbringing of preschool children among parents living in rural and urban areas
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, T. 14, nr 3, s. 88-101
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; miejsce zamieszkania ; wartości chrześcijańskie
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; living environment ; Christian values
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Znaczenie-wartosci-chrzescijanskich-w-wychowaniu-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-wsrod,126311,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/126311
Streszczenie: W artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w Powiecie Bialskim. Materiał i metody: Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i Powiatu Bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe - sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze - kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki: Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski: Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi.
Streszczenie: The article presents the results of pilot studies which were performed among parents living in the town of Biała Podlaska and in Biała Podlaska district. Material and methods: Method - diagnostic survey Results: The results indicated differences in values preferred by the surveyed parents. It was observed that relating to Christian values depended on performed life roles which were to large extent determined by the tradition and social identity in which parents had been brought up. Conclusions: The results of this research showed that introducing a child to the world of Christian values depended particularly on parents and the family environment. It also turned out that in this process parents looked primarily to educational establishments to get support. In the majority of cases, parents positively evaluated the cooperation with these institutions regarding the performance of a child-rearing function.

14/36
Nr opisu: 0000037555
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Martyna Ewa Krukowska, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: Knowledge parents of children with autism form Poland, Belarus and France concerning their child's condition
Tytuł równoległy: Wiedza rodziców dzieci z autyzmem z Polski, Białorusi i Francji na temat chroby dziecka
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 13, issue 2, p. 114--122
p-ISSN: 2353-6942
e-ISSN: 2354-0265

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; rodzice ; wiedza
Słowa kluczowe ang.: autism ; parents ; knowledge
https://www.termedia.pl/Knowledge-of-parents-of-children-with-autism-from-Poland-Belarus-and-France-concerning-their-child-s-condition,99,34345,0,1.html
DOI: 10.5114/hpc.2018.80228
Streszczenie: Background. Autism is not only a problem for people with autism, but also for their entire families. Material and methods. 83 families were analysed, including 30 families from Poland, 25 families from Belarus and 28 families from France, an author's questionnaire was used. Results. The majority of respondents were aware of the fact that autism can also be diagnosed in an adult person. Likewise, the notion of the autistic spectrum was known. While parents from Poland and France realised that a one-time diagnosis of the condition is insufficient, parents from Belarus more often chose the incorrect answer, and therefore they express the tendency to immediately start a therapy without additional consultations. All respondents from France chose the statement that treatment of autism should be started before the age of 3, which was confirmed by the majority of respondents from the other two countries. Polish parents barely considered the importance of preparation required to understand their child's behaviour, whereas this aspect of the therapy was indicated by almost 90% of the respondents from the other two countries. Parents from Poland (69%) and Belarus (76%) were mostly convinced that autism cannot be cured completely. A different opinion was expressed by 42.9% of parents from France, who were convinced about it. The Poles most willingly used the Internet as a source of knowledge, while the French and Belarusians - a psychologist. A paediatrician was a preferred educator in Poland, in Belarus and France - a psychologist. Conclusions. The parents of autistic children, regardless of the country, showed a low level of knowledge about autism. The vast majority of respondents declared a desire to deepen their knowledge on autism, expressing their preference to have an individual conversation with an educator.
Streszczenie: Wprowadzenie. Autyzm nie jest problemem jedynie osób z autyzmem, ale również całych ich rodzin. Materiał i metody. Analizie poddano 83 rodziny, w tym 30 rodzin z Polski, 25 rodzin z Białorusi oraz 28 rodzin z Francji i wykorzystano kwestionariusz autorski. Wyniki. Większość ankietowanych wiedziała, że autyzm można zdiagnozować także u osoby dorosłej, znane było także pojęcie spektrum autystycznego. O ile rodzice z Polski i Francji zdawali sobie sprawę, że jednorazowa diagnoza choroby jest niewystarczająca, to rodzice z Białorusi częściej wybierali błędną odpowiedź, a więc natychmiastowe rozpoczęcie terapii bez dodatkowych konsultacji. Wszyscy ankietowani z Francji wybierali stwierdzenie, iż leczenie autyzmu należy zacząć przed 3 rokiem życia, co potwierdziło większość ankietowanych z pozostałych dwóch krajów. Rodzice z Polski ledwie w połowie za ważne uznali przygotowanie rodziców do zrozumienia zachowań dziecka, podczas gdy ten aspekt terapii wskazało niemal 90% ankietowanych z dwóch pozostałych krajów. Rodzice z Polski (69%) i Białorusi (76%) byli w większości przekonani, iż autyzmu nie można wyleczyć całkowicie. Odmienną opinię wyraziło 42,9% przekonanych o tym rodziców z Francji. Polacy najchętniej jako źródło wiedzy wykorzystywali Internet, Francuzi i Białorusini - psychologa. Za edukatora w Polsce preferowano pediatrę, na Białorusi i we Francji -psychologa. Wnioski. Rodzice dzieci autystycznych, niezależnie od kraju, wykazywali niski poziom wiedzy na temat autyzmu. Zdecydowana większość respondentów deklarowała chęć pogłębienia wiedzy na temat autyzmu preferując w tym celu rozmowę indywidualną z edukatorem.

15/36
Nr opisu: 0000039246
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Opinia rodziców o gotowości szkolnej dzieci w zakresie czytania i pisania - przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł pracy w innym języku: Parents' opinion on school readiness of children for reading and writing - examples of pedagogical practice
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 127--136
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; przedszkole ; czytanie ; pisanie ; gotowość szkolna
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; kindergarten ; reading ; writing ; school readiness
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Opinia-rodzicow-o-gotowosci-szkolnej-dzieci-w-zakresie-czytania-i-pisania-przyklady,114826,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/114826
Streszczenie: Powszechnie wiadomo, że edukacja przedszkolna odgrywa kluczowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Jednocześnie uznaniu roli tej edukacji towarzyszą od dawna dyskusje, często w formie przeciwstawnych koncepcji, jak organizować edukację przedszkolną, by była ona zgodna ze współczesnymi trendami dydaktycznymi i wychowawczymi z jednej strony, a z drugiej strony pomagała dziecku nabyć kompendium umiejętności niezbędnych w przyszłej edukacji szkolnej. Obok naukowych dyskusji na temat roli edukacji przedszkolnej, nie mniej ważna jest ocena i oczekiwania rodziców. Poznanie opinii rodziców dotyczącej znajomości koncepcji pracy przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy i oczekiwań na temat osiągania przez dzieci gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, stało się przyczynkiem do przeprowadzenia badań sondażowych wśród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Ten cel główny zrealizowano w wybranych przedszkolach wśród rodziców na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy rodziców na założony cel badań. Na uwagę zasługuje fakt, że rodzice z jednej strony pozytywnie oceniają pracę nauczycieli, którzy realizując Podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniają w stopniu równomiernym wszystkie wymagane umiejętności, z drugiej zaś strony oczekują, aby w przedszkolu było więcej zajęć wzmacniających umiejętności czytania i pisania. Wydaje się, że rodzice te umiejętności uważają za kluczowe w szkolnej edukacji, gdyż prawie wszyscy pracują w domu z dziećmi nad ich doskonaleniem.
Streszczenie: Preschool education is considered to be a key factor in preparing children for the commencement of school education. However, the recognition of the crucial role of this kind of education has been accompanied by discussions on how to organize preschool education so that, on the one hand, it reflects current trends in education and upbringing and, on the other hand, helps children to acquire a compendium of basic skills necessary for future school education. Apart from scientific discussions on the role of preschool education, the evaluation and parents' expectations with regard to this first stage of education are of equal importance. Identifying parents' opinion on how preschools fulfill their fundamental responsibility for preparing children to achieve school readiness for reading and writing led to the performance of a survey among parents of preschool children. The research was conducted among parents of children from selected preschools in the town and municipality of Biała Podlaska, Lublin province. The research method of a diagnostic survey, with the use of a questionnaire, was employed. The results made it possible to learn the opinion of the surveyed group of parents with respect to the objective pursued. The research confirmed that, on the one hand, parents are positive about the work of preschool and didactic activities of teachers who, while implementing the Core curriculum for preschool education, take due account of all required skills. The parents, at the same time, expect preschools to lay even greater emphasis on teaching reading and writing to children. Those skills are considered by parents to be especially important in further school education. The research results also reveal that almost all parents work with their children at home on improving the skills.

16/36
Nr opisu: 0000038064
Autorzy: Joanna Maria Marchel, Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Wpływ mediów elektronicznych na dobrostan dziecka w wieku przedszkolnym - przykłady z praktyki pedagogicznej na podstawie opinii rodziców
Tytuł równoległy: The effect of electronic media on the welfare of a preschool child - examples from pedagogical practice based on parents' opinions
Tytuł całości: W: Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie : monografia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 73-82
ISBN: 978-83-64884-11-5
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 25121
Liczba arkuszy: 0,63
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; dobrostan ; media elektroniczne ; wiek przedszkolny
Słowa kluczowe ang.: child ; parents ; welfare ; media ; preschool age
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

17/36
Nr opisu: 0000039327
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel, Ewa Tokarewicz.
Tytuł pracy: Wprowadzenie w świat wartości dziecka w wieku przedszkolnym
Tytuł całości: W: Wartości - człowiek - wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych / red. Martyna Czarnecka, Stanisław Dziekoński, Aleksandra Gralczyk, Jarosław Michalski
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UKSW w Warszawie
Rok wydania: 2019
Strony zajęte przez pracę: S. 157-169
ISBN: 978-83-8090-680-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 27930
Liczba arkuszy: 0,7
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; nauczyciel ; rodzice ; przedszkole ; wartości ; wiek przedszkolny
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

18/36
Nr opisu: 0000032757
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: Assessment of parents' ways of coping with critical situations
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 116--122
p-ISSN: 2083-1617

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; rodzice ; Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) ; Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES)
Słowa kluczowe ang.: autism ; parnets ; Coping Inventory for Stress Situations ; the General Self-Efficacy Scale
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://progress.umb.edu.pl/node/255
Streszczenie: Introduction:Stress experienced by parents of a disabled child can have a negative impact on family relationships. Purpose: Assessment of parents coping with critical situations. Materials and methods:We analyzed 83 families, including 30 families from Poland, 25 families from Belarus and 28 families from France and we used Coping Inventory for Stress Situations (CISS) and The General Self- Efficacy Scale (GSES). Results: After hearing the diagnosis most often parents felt shock (63.3% from Poland, 68% from Belarus and France 85.7%). Main parents' emotions induced by the disability was fatigue (76.7% from Poland, 44% from Belarus and 71.4% from France - p=0.028) and sadness (73.3% from Poland, 40% from Belarus and 28.6% from France - p=0.002). Most often in response to the annoying and stressful child's behaviour parents tried to admonish (76.7% from Poland, 56% from Belarus and 75% from France) or shout at the child (66.7% from Poland, 24% from Belarus and 17.9% from France p <0.001). The least likely preferred style of coping with stress in all countries was the search for socializing. The highest rate of self-efficiency characterize parents from France, the lowest from Poland. Conclusions:The existence of factors which could significantly affect the level of burn-out syndrome in parents, such as the deterioration of the financial situation (mainly in Belarusian families), sadness, fatigue, insomnia (mainly in Polish families). Parents chose effective strategies of coping, and the predominant style was focused on the task. It has been shown that parents lack the ability to control negative emotions, which in particular affected Polish families (for example, domination of trials to admonish and explain, shouting at the child).

19/36
Nr opisu: 0000032755
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: The assessment of empathic understanding and control of emotions in parents of children with autism
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 108--115
p-ISSN: 2083-1617

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; Skala Kontroli Emocji ; empatia ; rodzice
Słowa kluczowe ang.: autism ; the Courtauld Emotional Control Scale ; empathy ; parents
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://progress.umb.edu.pl/sites/progress.umb.edu.pl/files/108-115%20Slifirczyk.pdf
Streszczenie: Introduction: Problems of families with autism are generally not visible or manifested, but without support, they become economically and educationally inefficient. Purpose:To assess the degree of empathic understanding of the child and the degree of emotional control by parents. Materials and methods:The study included 30 families from Poland, 25 from Belarus and 28 from France. We used Empathy Understanding Others questionnaire (KRE) and The Courtauld Emotional Control Scale (CECS). Results:The most common difficulty reported in the care of a child was gaining his/her independence (66.7% in Poland, 84% in Belarus, 78.6% in France). Parents from Poland more often (26.7%) than others (12% in Belarus, 3.6% in France) pointed out that the disability of a child caused that their friends turned their back to them. 40% of parents from Poland, 60% from Belarus and 57.1% from France claimed that the spouses accept the disability of the child. The disability induced in parents mainly fatigue (76.7% from Poland, 44% from Belarus, 71.4% from France). The level of empathy in Polish (64.2 ą 6.2) and French parents (64.8 ą 11.6) was almost identical, and the highest was among Belarusian parents (70.3 ą 8.3). Overall rate of CECS of the surveyed parents was at the average level (from Poland 47.4 ą 4.9; from Belarus 44.8 ą 6.1, from France 48.1 ą 6.0) Conclusions:Nurses evaluated their own preparation for educational activities usually very low. In the majority they would not want to take up the difficult role of educators of parents of autistic children. Due to a potential contact of a nurse with a child with autism and the child's family, it is advisable to extend the knowledge of nurses in the care of a child with autism.

20/36
Nr opisu: 0000032756
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Aneta Brayer, Marek Sobolewski, Elżbieta Maciorkowska.
Tytuł pracy: The quality of life in parents raising children with an autism spectrum disorder from Poland, Belarus and France
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 6, no. 1, p. 102--107
p-ISSN: 2083-1617

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zaburzenia spektrum autyzmu ; dzieci ; rodzice ; jakość życia
Słowa kluczowe ang.: autism spectrum disorders ; children ; parents ; quality of life
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://progress.umb.edu.pl/node/253
Streszczenie: Purpose: To assess the health-related quality of life (HRQL) in parents of children with autism spectrum disorder (ASD). Materials and methods:The sample consisted of83 families with children with ASD, including 30 families from Poland, 25 from Belarus, and 28 from France. Parental HRQL was surveyed with theWorld Health Organization Quality of Life-BREF (WHOQOL-BREF) and KINDLR questionnaires. Results: This study showed that Polish parents reported the lowest quality of life according to the WHOQOL-BREF. Parents from Belarus reported slightly worse HRQL than parents from France, though other aspects of quality of life (e.g, social sphere, somatic sphere) did not differ significantly between these parents. Parents from Poland also reported lower HQOL according to the KINDLR questionnaire, while parents from Belarus had a higher HQRL in the mental, physical, and self-esteem domains compared to parents from Poland and France. Conclusion: Parents from Poland with children with ASD reported lower HRQL both on the WHOQOL-BREF and KINDLRquestionnaires compared to parents from Belarus and France.

21/36
Nr opisu: 0000031228
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Wartość rodziny wychowującej dziecko niepełnosprawne. Wybrane formy pomocy i wsparcia
Tytuł całości: W: Rodzina jako wartość : wzory - modele - redefinicje / red. nauk. Wojciech Muszyński
Miejsce wydania: Toruń
Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
Rok wydania: 2015
Seria: Przestrzenie życia społecznego
Strony zajęte przez pracę: S. 470-481
ISBN: 978-83-7611-687-7
Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne intelektualnie ; rodzina ; wychowanie w rodzinie ; rodzice ; zespół wypalenia ; wsparcie
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

22/36
Nr opisu: 0000032435
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Tytuł całości: W: Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym - perspektywy i problemy / red. nauk. Jolanta Karbowniczek, Anna Błasiak, Ewa Dybowska
Miejsce wydania: Kraków
Wydawca: Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 33-47
ISBN: 978-83-7614-229-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba arkuszy: 0,6
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: wada wymowy ; dzieci ; szkoła ; wychowanie ; rodzice
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

23/36
Nr opisu: 0000027862
Autorzy: Anna Ślifirczyk, Elżbieta Krajewska-Kułak, Elżbieta Zielant.
Tytuł właściwy: Wypalenie sił w środowisku osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi, ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu
Tytuł całości [typ dokumentu]: W: Wielowymiarowość współczesnej medycyny [Dokument elektroniczny] : praca zbiorowa / red. Elżbieta Krajewska-Kułak i in.
Miejsce wydania: Białystok : Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu, 2012
Lokalizacja w obrębie dok. macierzystego: S. 581-586 ; Wymagania systemowe: IBM PC; Windows 98 lub nowszy; Acrobat Reader; czytnik CD-ROM.
Nr znormalizowany: 978-83-89934-79-6
Uwagi: Książka elektroniczna wydana na płycie CD (informacja z Biblioteki Narodowej).
Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 16289
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: zespół wypalenia ; zespół wypalenia sił ; dziecko niepełnosprawne ; dziecko autystyczne ; autyzm ; opieka nad dzieckiem ; rodzice
http://www.umb.edu.pl/photo/pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/wielowymiarowosc_wspolczesnej_medycyny.pdf

24/36
Nr opisu: 0000022333
Autorzy: Jowita Śladewska, Jolanta Bodzon-Nowacka.
Tytuł pracy: Środowisko rodzinne i wsparcie społeczne rodzin dzieci wychodzących z uzależnienia od narkotyków
Tytuł równoległy: Family environment and social support to families of children coming out of drug addiction
Tytuł całości: W: Wykluczenie społeczne : czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia / red. nauk. S. Nazaruk, M. Nowak, E. Konovaluk
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2011
Strony zajęte przez pracę: S. 323-339
ISBN: 978-83-61044-85-7
Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: narkomania ; uzależnienie ; dzieci ; rodzina ; rodzice ; wychowanie ; wsparcie społeczne

25/36
Nr opisu: 0000029651
Autorzy: Justyna Truskolaska.
Tytuł pracy: Styl życia rodzin wsi i miast Lubelszczyzny : udział w życiu społeczno-kulturowym
Tytuł całości: W: Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności / red. nauk. Jadwiga Daszykowska, Mirosław Rewera
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Akademickie Żak
Rok wydania: 2010
Strony zajęte przez pracę: S. 209-223
ISBN: 978-83-62015-23-8
Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: styl życia ; czynniki społeczne ; czynniki kulturowe ; rodzina ; rodzice ; dzieci ; wieś ; miasto ; Lubelszczyzna
Uwaga: sygn. 11513 VI.3 CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

26/36
Nr opisu: 0000019914
Autorzy: Dominik Dąbrowski.
Tytuł pracy: Środowiskowe uwarunkowania rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży z terenu wschodniej Polski z dysfunkcjami narządu słuchu
Tytuł pracy w innym języku: Environmental determinants of physical development of children and adolescents with dysfunctions of the hearing organ originating from eastern Poland
Cykl: Dysertacje i artykuły
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 68--83
p-ISSN: 2082-7288

Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL, ENG
Słowa kluczowe: rozwój fizyczny ; niepełnosprawni ; dziecko głuche ; dziecko niedosłyszące ; rodzice ; wykształcenie ; warunki socjalno-bytowe
http://www.pswbp.pl/index.php/pl/o-uczelni/pliki-do-pobrania/Inne-pliki/Human-and-Health---Człowiek-i-Zdrowie/Tom-IV-nr-1-rok-2010/1.5-Środowiskowe-uwarunkowania-rozwoju-fizycznego-dzieci-i-młodzieży-

27/36
Nr opisu: 0000019824
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Wykształcenie i rodzaj wykonywanej pracy zawodowej rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w Białej Podlaskiej zagrożeniem czy szansą w rozwoju ich niepełnosprawnego dziecka?
Tytuł pracy w innym języku: Educational status and type of occupational work of parents bringing up a child with intellectual handicap in Biała Podlaska a risk to or an oportunityfor development of their disabled child?
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 109--128
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 2.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne umysłowo ; praca zawodowa ; rodzice ; wychowanie ; wykształcenie
Słowa kluczowe ang.: educational status ; parents ; intellectually handicapped child ; occupational work
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/EDUCATIONAL-STATUS-AND-TYPE-OF-OCCUPATIONAL-WORK-OF-PARENTS-nBRINGING-UP-A-CHILD,111333,0,1.html
Streszczenie: Artykuł stanowi prezentację części badań autora dotyczących funkcjonowania rodziny posiadającej dziecko z upośledzeniem umysłowym. Celem badań była diagnoza sytuacji zawodowej i poziomu wykształcenia rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Przebadano 136 rodzin w Białej Podlaskiej w maju 2009 r. Stwierdzono, że prawie połowa ojców i matek posiadała jedynie wykształcenie podstawowe lub zawodowe. Jako rodzaj wykonywanej pracy najczęściej zgłaszano różne formy pracy fizycznej oraz emeryturę, rentę i niestety brak pracy. Należy zaznaczyć, że stan taki może rzutować na brak możliwości pełnego rozwoju niepełnosprawnego dziecka.
Streszczenie: This manuscript presents a part of author's survey on the functioning of a family with an intellectually handicapped child. The objective of the reported survey was to diagnose occupational situation and educational status of parents of children with intellectual disability. The survey was conducted in May of 2009 and covered 136 families from the city of Biała Podlaska. The study demonstrated that nearly half the fathers and mothers had only primary or vocational education. As the type of work performed the respondents most frequently declared different forms of physical work as well as retirement pension, social pension and, unfortunately, a lack of any job. It should be emphasized that this condition may afford no possibilities for complete development of a handicapped child.

28/36
Nr opisu: 0000017661
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Czas wolny rodziców wychowujących dzieci autystyczne a zespół wypalenia sił
Tytuł całości: W: Rekreacja ruchowa w edukacji i promocji zdrowia, T. 1 / red. Z. Kubińska, D. Nałęcka
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2009
Strony zajęte przez pracę: S. 240-250
ISBN: 978-83-61044-52-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: poniżej 1 arkusza
Słowa kluczowe: dziecko autystyczne ; rodzice ; wychowanie ; czas wolny ; syndrom wypalenia sił

29/36
Nr opisu: 0000018271
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Anna Ślifirczyk.
Tytuł pracy: Dobrostan i potrzeba wsparcia rodziców wychowujących dzieci z autyzmem
Tytuł równoległy: Well-being and the need to support parents bringing up their autistic children
Tytuł całości: W: Dobrostan i powodzenie w chorobie i niepełnosprawności : monografia / red. Mirosław Jarosz
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo NeuroCentrum
Rok wydania: 2009
Strony zajęte przez pracę: S. 119-136
ISBN: 978-83-61495-80-2
Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 34834
Liczba arkuszy: 0,87
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autyzm ; dziecko autystyczne ; rodzice ; wychowanie ; wsparcie
Uwaga: sygn. 9596 XVIII CZYT.

30/36
Nr opisu: 0000018194
Autorzy: Justyna Truskolaska.
Tytuł pracy: Więź z rodzicami dziecka wiejskiego w powiecie bialskim
Tytuł równoległy: The bond of the child of the country with parents in country of Bialsk
Tytuł całości: W: Dziecko wiejskie wyzwaniem współczesnej edukacji = (The child of the country as challenge of the contemporary education) / red. S. Nazaruk, M. Nowak
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2009
Strony zajęte przez pracę: S. 179-199
ISBN: 978-83-61044-44-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dzieci ; rodzice ; więź emocjonalna ; więź rodzinna ; wieś

31/36
Nr opisu: 0000026140
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Poradnictwo psychopedagogiczne a oczekiwania rodziców dzieci niepełnosprawnych
Tytuł całości: W: Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. 3, Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych / red. T. Żółkowska, M. Wlazło
Miejsce wydania: Szczecin
Wydawca: Zapol
Rok wydania: 2008
Strony zajęte przez pracę: S. 731-737
ISBN: 978-83-751808-1-7
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: rozdział w książce polskiej
Język publikacji: POL
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne ; dziecko niepełnosprawne ; rodzice

32/36
Nr opisu: 0000017532
Autorzy: Renata Marzena Chlebowska, Krzysztof Marek Turowski, Justyna Paszkiewicz.
Tytuł pracy: Poziom wiedzy rodziców nastolatków na temat anoreksji
Tytuł pracy w innym języku: The level of knowledge regarding anorexia among teenagers' parents
Tytuł całości: W: Współczesne zagrożenia zdrowia : praca zbiorowa / red. M. Kozioł-Montewka, S. Spisacka
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2008
Strony zajęte przez pracę: S. 93-102
ISBN: 978-83-61044-40-6
Uwagi: Streszcz. w jęz. pol.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 7.000
Liczba znaków: 20528
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: anoreksja ; nastolatki ; rodzice ; wiedza
Uwaga: sygn. 8409 XVIII CZYT. ; 8410 XVIII CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

33/36
Nr opisu: 0000016807
Autorzy: Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Współpraca przedszkola z rodzicami na przykładzie przedszkoli samorządowych w Białej Podlaskiej
Tytuł równoległy: The cooperation of the nursery school with parents for example of self-government nursery schools in Biała Podlaska
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2008, T. 2, s. 85--95
p-ISSN: 1899-1025

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: przedszkole ; rodzice ; dzieci ; współpraca
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_6_joanna_marchel.pdf

34/36
Nr opisu: 0000007513
Autorzy: Zofia Kubińska, Jolanta Myć.
Tytuł pracy: Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka w okresie prenatalnym i perinatalnym
Tytuł całości: W: Kultura i rekreacja ruchowa w integracji osób niepełnosprawnych / red. J. Bergier, Z. Kubińska
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2006
Strony zajęte przez pracę: S. 67-74
ISBN: 83-923366-5-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; rodzice ; rodzicielstwo ; profilaktyka ; badania prenatalne
Uwaga: sygn. 5155 XIX CZYT. ; 5156 XIX CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

35/36
Nr opisu: 0000020229
Autorzy: Jolanta Danielewicz, Mieczysław Bytniewski.
Tytuł pracy: Wychowanie do rekreacji ruchowej w szkole w opinii rodziców
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2004, Vol. LIX, Suppl. XIV, nr 1, s. 381--386
p-ISSN: 0066-2240

Uwagi: Tytuł suplementu: Promocja zdrowia rodziny.Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Lublin, 29-30 maja 2004.
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: rekreacja ruchowa ; wychowanie ; szkoła ; rodzice ; poglądy
http://www.neurocentrum.pl/biblioteka/zdrowie_rodziny/tom1/danielewicz1.pdf

36/36
Nr opisu: 0000026302
Autorzy: Elżbieta Huk-Wieliczuk, Barbara Bergier.
Tytuł pracy: Pozytywne postrzeganie szkoły szansą lepszego przygotowania uczniów do dorosłego życia
Tytuł całości: W: W trosce o integralne wychowanie / red. Marian Nowak, Tomasz Ożóg, Alina Rynio
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2003
Strony zajęte przez pracę: S. 415-421
ISBN: 83-7363-093-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: szkoła ; nauczyciel ; rodzice ; rówieśnicy ; poglądy ; uczeń
Uwaga: sygn. 5137 V CZYT. ; 5523 V CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB