AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: STRATEGIA UCZENIA SIĘ
Liczba odnalezionych rekordów: 8



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/8
Nr opisu: 0000026144
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rozwijanie kompetencji strategicznej i indywidualnej gotowości do uczenia się przez całe życie w kształceniu neofilologicznym
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. Halina Chodkiewicz, Roman Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 173-195
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 69082
Liczba arkuszy: 1,73
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: kompetencje komunikacyjne ; kompetencja strategiczna ; kompetencje kluczowe ; uczenie się przez całe życie ; strategia uczenia się
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest zarysowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz praktycznych działań dydaktycznych związanych z problematyką rozwijania kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Autorka podkreśla znaczenie celowego budowania kompetencji strategicznej oraz pogłębiania wiedzy metakognitywnej i samoświadomości uczącego się jako kluczowych elementów indywidualnej gotowości do aktywizacji strategii osiągnięć w procesie posługiwania się językiem obcym i wyrobienia zdolności do samodzielnej kontynuacji nauki przez całe życie. Przedstawione wyniki badań prowadzonych w latach 2003/4, 2010/11 i 2011/12 dotyczą wzorców użycia strategii komunikacji przez uczących się języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (B2/C1) - studentów II roku licencjackich studiów filologicznych. Autorka opisuje wyniki systematycznego uwrażliwiania studentów na potrzebę uruchamiania strategii osiągnięć różnych typów w sytuacjach braku lub niedostępności odpowiednich środków językowych podczas komunikacji ustnej. Przedstawia też rezultaty uzyskane poprzez eksplicytny i rekursywny trening wielu kategorii strategii uczenia się, tym strategii kompensacyjnych. Wyniki te mogą przyczynićsię do lepszego zrozumienia możliwości wspierania studentów w procesie uczenia się i komunikacji językowej oraz roli różnych form treningu strategii w kształceniu nauczycieli.

2/8
Nr opisu: 0000027274
Autorzy: Larysa Grzegorzewska.
Tytuł pracy: Związek pomiędzy inteligencją a strategiami uczenia się gramatyki
Tytuł całości: W: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym : nowe wyzwania / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PSW JPII
Rok wydania: 2013
Strony zajęte przez pracę: S. 121-137
ISBN: 978-83-61044-94-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 42757
Liczba arkuszy: 1,07
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: język obcy ; gramatyka ; inteligencja ; strategia uczenia się
Uwaga: sygn. 14122 XXIV.14 CZYT. A ; 14123 XXIV.14 CZYT. A
[sprawdź dostępność w katalogu AB]
Streszczenie: Inteligencja i strategie uczenia się języków obcych są czynnikami indywidualnymi wspomagającymi osiągnięcie sukcesu w procesie uczenia się języków obcych. Inteligencja jest czynnikiem kojarzonym z uczeniem się języków obcych w warunkach formalnych. Tradycja badań nad strategiami uczenia się języków obcych liczy ponad trzydzieści lat. Na tle imponujących osiągnięć w ponad trzydziestoletniej tradycji badań nad strategiami zaskakującym może wydawać się fakt, że niektóre sprawności i podsystemy językowe są "bardziej zaniedbane" niż inne. Podczas gdy istnieje wiele badań dotyczacych opisu, użycia, skuteczności i nauczania strategii czytania, pisania, mówienia, słuchania i uczenia się słownictwa, niewielu badaczy skupia się na tych kwestiach w odniesieniu do wymowy, pragmatyki i gramatyki (Pawlak, 2008b: 109). Kolejnym aspektem, któremu nie poświęcono wiele uwagi w literaturtze badań nad strategiami uczenia się języków obcych jest związek inteligencji i strategii. Niniejsza praca jest próbą zbadania związku inteligencji i strategii uczenia się gramatyki. Do zbadania poziomu inteligencji uczących się został użyty test Matryc Progresywnych Ravena. Użycie strategii uczenia się gramatyki było badane przy pomocy kwestionariusza składającego się z 44 pytań wymagających odpowiedzi tak/nie. Kwestionariusz został zaprojektowany na podstawie taksonomii strategii zaproponowanej przez Cohena i Dornyei'a (2002) oraz taksonomii strategii uczenia się gramatyki zaproponowanej przez Pawlaka na konferencji "autonomy in languagelearning and teaching: Techniques, strategies and resources" (Konin, maj 8-10, 2012).

3/8
Nr opisu: 0000026618
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Learning to Learn : why do We Need Varied Strategy Training?
Tytuł całości: W: Issues in Promoting Multilingualism : Teaching - Learning - Assessment / ed. by Hanna Komorowska
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Foundation for the Development of the Education System
Rok wydania: 2011
Strony zajęte przez pracę: S. 136-166
ISBN: 978-83-62634-19-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; uczenie się ; język obcy
Słowa kluczowe ang.: learning to learn ; learning strategies ; strategy training
Uwaga: sygn. 12576 XXIV CZYT.

4/8
Nr opisu: 0000022236
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. III, Cechy osobowości : przegląd badań
Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part III. Personality Traits : an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 135--154
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: różnice indywidualne ; język obcy ; uczenie się ; nauczanie ; strategia uczenia się ; osobowość
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/10_rola_roznic.pdf

5/8
Nr opisu: 0000019823
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Rola różnic indywidualnych w aktywacji strategii uczenia się języków obcych, Cz. II, Style poznawcze / style uczenia się : przegląd badań
Tytuł pracy w innym języku: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies. Part II. Cognitive / Learning Styles : an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2010, T. 4, nr 1, s. 90--108
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Artykuł w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL, ENG
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczenie się ; język obcy ; strategia uczenia się ; nauczanie ; różnice indywidualne
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowska.pdf

6/8
Nr opisu: 0000017481
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: The Role of Individual Differences in Learner Activation of Language Learning Strategies, Part 1, The Age Factor: an Overview of the Research
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 263--279
p-ISSN: 1899-1025

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe: język obcy ; nauczanie ; strategia uczenia się ; różnice indywidualne
Słowa kluczowe ang.: individual differences ; language learning ; strategy training ; age
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/dabrowskam.pdf

7/8
Nr opisu: 0000020426
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: "Nauczyć uczniów się uczyć" : afektywny wymiar strategicznej gotowości do podjęcia i kontynuacji filologicznych studiów zawodowych
Tytuł całości: W: Aspekty rozwijania kompetencji komunikacyjnej języka obcego w kształceniu neofilologicznym / red. H. Chodkiewicz, R. Lewicki
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2007
Strony zajęte przez pracę: S. 23-39
ISBN: 978-83-61044-20-8
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczenie się ; uczenie się przez całe życie ; strategia uczenia się ; język angielski ; kompetencje językowe ; czynniki kognitywne ; czynniki afektywne
Uwaga: sygn. 8403 V CZYT. ; 8404 V CZYT.

8/8
Nr opisu: 0000026613
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Strategie uczenia się i użycia języka obcego a indywidualne cechy ucznia : wyniki badań empirycznych i ich znaczenie w procesie kształcenia autonomicznego ucznia i "strategicznego" nauczyciela
Tytuł całości: W: W dialogu języków i kultur : konferencja naukowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 15-16 stycznia 2007
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Lingwistyczna Szkoła Wyższa
Rok wydania: [2007]
Strony zajęte przez pracę: S. 39-56
ISBN: 978-83-926356-0-4
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; strategie użycia języka ; język obcy ; nauczanie ; różnice indywidualne ; autonomia ; nauczyciel ; uczeń

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB