Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
SZKOŁA PODSTAWOWA Liczba odnalezionych rekordów: 15
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Współcześnie trudno sobie wyobrazić życie bez używania komunikatorów internetowych, zawierających emotikony i emoji. W związku ze stale rosnącą ich popularnością zauważono potrzebę przeprowadzenia badań pedagogicznych wśród uczniów (N = 89) z wybranych szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim w celu poznania ich zakresu i sposobów wykorzystywania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rodzaj komunikacji, przekazywane emocje oraz sytuacje. Wyniki badań pokazały różnice w zakresie wykorzystania emoji i emotikonów w grupie badanych uczniów, szczególnie dotyczyły one rozróżniania wymienionych znaków graficznych, używania ich przy pisaniu postów, celu i częstotliwości wykorzystywania. Streszczenie: Nowadays, it is difficult to imagine life without the use of instant messaging applications containing emoticons and emoji. Due to their ever-growing popularity, it was noticed that there was a need to carry out a pedagogical research among pupils (N = 89) from selected primary schools in the Biala Podlaska district in the Lubelskie voivodeship in order to find out their scope and ways of using them, with particular attention paid to the type of communication, emotions conveyed and situations. The results of study showed differences in the use of emoji and emoticons among the group of pupils surveyed, particularly in terms of distinguishing the aforementioned graphic signs, their use when writing posts, purpose and frequency of use.
3/15
Nr opisu: 0000044630 Autorzy: Barbara Sokołowska, Stanisława Katarzyna Nazaruk, Mariusz Wodzioski, Danieliene Jurate. Tytuł pracy: Samoocena wiedzy uczniów z wybranych szkół podstawowych w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej Tytuł równoległy: Self-assessment of the knowledge of pupils from selected primary schools in premedical first aid Tytuł całości: W: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku : monografia wieloautorska, T. 2, Edukacja szkolna / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 155-167 ISBN: 978-83-66597-53-2 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: pierwsza pomoc przedmedyczna ; samoocena ; szkoła podstawowa ; uczniowie ; wiedza Słowa kluczowe ang.: knowledge ; pre-medical firs aid ; primary school ; pupils ; self-assessment Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
4/15
Nr opisu: 0000042119 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Quality of the school's work in the light of the assessment of the parents of the children attending the primary school in Janów Podlaski Tytuł pracy w innym języku: Jakość pracy szkoły w świetle oceny rodziców dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej w Janowie Podlaskim Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2021, Vol. 14, no. 2, p. 239--249 p-ISSN: 2083-3725 e-ISSN: 2451-182X Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG, POL Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: jakość pracy ; rodzice ; szkoła podstawowa ; uczeń Słowa kluczowe ang.: parents ; primary school ; pupil ; quality of work http://www.ers.edu.pl/JAKOSC-PRACY-SZKOLY-W-SWIETLE-OCENY-RODZICOW-DZIECI-UCZESZCZAJACYCH-DO-SZKOLY-PODSTAWOWEJ,138361,0,2.html DOI: 10.2478/ers-2021-0016 Streszczenie: Subject and purpose of work: At the time of constant changes in the sphere of education, any changes aimed at improving the quality of school's work are of particular importance. Therefore the aim of the current research was to determine the quality of primary school's work in its main areas as evaluated by parents. Materials and methods: The theoretical insights on the quality of school's work were obtained on the basis of the review of the literature on the subject and acts of education law. The empirical data from the research was gathered through the diagnostic survey method with the use of the author's research tool, i.e., a questionnaire addressed to parents of students in grades IV-VIII attending one of the primary schools in the Biała Podlaska District (N = 103). Results: The obtained data showed quite a diverse assessment of the quality of the primary school's work in some of its areas. Conclusions: Most of the parents surveyed gave specific proposals for actions to improve the quality of the school's work, mainly concerning the increase of their participation not only in financial aid, but also in the didactic and educational area, which well forecasts and prompts school authorities and tutors to recommend the above-mentioned proposals and implement them in real life. Streszczenie: Przedmiot i cel pracy: W czasach nieustannie dokonujących się przemian w sferze edukacji szczególnego znaczenia nabierają te, które podążają w kierunku poprawy jakości pracy szkoły, dlatego celem przeprowadzonych badań było poznanie oceny jakości pracy szkoły podstawowej dokonanej przez rodziców w głównych jej obszarach. Materiały i metody: Spostrzeżenia teoretyczne zawarte w artykule w zakresie jakości pracy szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i aktów prawa oświatowego. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas IV -VIII uczęszczających do jednej ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N=103). Wyniki: Pozyskane dane ukazały dość zróżnicowaną ocenę jakości pracy szkoły podstawowej w niektórych jej obszarach. Wnioski: Większość badanych rodziców podała konkretne propozycje działań w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, które głównie dotyczą zwiększenia ich udziału nie tylko w pomocy finansowej, ale i w obszarze dydaktyczno-wychowawczym, co dobrze prognozuje i skłania władze szkoły i wychowawców do rekomendowania wymienionych propozycji oraz wdrażania ich w życie.
5/15
Nr opisu: 0000034164 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Perspektywy zajęć pozalekcyjnych w edukacji wczesnoszkolnej w środowiskach zurbanizowanych i wiejskich Tytuł całości: W: Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej : mongrafia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Agata Fijałkowska-Mroczek Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: AKKA Rok wydania: 2017 Strony zajęte przez pracę: S. 124-132 ISBN: 978-83-941235-9-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba znaków: 21015 Liczba arkuszy: 0,52 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uczeń ; szkoła podstawowa ; edukacja wczesnoszkolna ; zajęcia pozalekcyjne Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; early school education ; extracurricular activities Uwaga: Kopia jest dostępna w Sekcji Bibliometrii
6/15
Nr opisu: 0000033202 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Sergiusz Nikitin. Tytuł pracy: Formy populârizacii i izučeniâ anglijskogo âzyka (na materiale iccledovanij, probedennyh v izbrannyh načal'nyh školah goroda Bâla Podlâska) Tytuł równoległy: Forms of popularization and teaching of the English language in the light of the research performed in selected primary schools located in Biała Podlaska) Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, no. 16, p. 171--177 p-ISSN: 2219-5203 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,9 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uczniowie ; szkoła podstawowa ; formy nauczania ; metody nauczania ; język angielski ; popularyzacja Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; form of teaching ; teaching methods ; English language ; popularization Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Streszczenie: The purpose of this paper is to draw attention to the preferred forms of popularization and teaching of English in primary schools. As language competences of children are now considered to be of crucial importance, the chosen research problem focuses on getting to know the forms and methods of teaching English used in schools, encouraging children to learn the language by its popularization and identifying the learning difficulties. The theoretical part of the article describes the changes which took place in Poland after joing the European Union, especially in the socio-cultural and educational field. the empirical section of the article, in turn, presents the results of the research conducted in selected promary schools situated in Biała Podlaska. The research conclusions presented in the paper reflect the needs of pupils to learn English in a more effective way.
7/15
Nr opisu: 0000033250 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Kompetencje komunikacyjne dziecka niezbędne do podjęcia nauki w szkole podstawowej w świetle wyników nauczycielskiej diagnozy Tytuł całości: W: Komunikacja w kształceniu i wychowaniu / red. Wojciech Kudyba, Michał Pulit Miejsce wydania: Nowy Sącz Wydawca: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu Rok wydania: 2016 Strony zajęte przez pracę: S. 206-216 ISBN: 978-83-63196-94-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 30502 Liczba arkuszy: 0,76 Praca recenzowana Słowa kluczowe: kompetencje komunikacyjne ; dzieci ; szkoła podstawowa ; diagnoza nauczycielska Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
8/15
Nr opisu: 0000033203 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Obrazovanie v mul'tikul'turnyh klassah (na primere hekotoryh načal'nyh škol b2~31l'skogo poveta) Tytuł równoległy: Education in multucultural classrooms (case study: some primary schools in the county of Bielsk) Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, no. 16, p. 46--51 p-ISSN: 2219-5203 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w innym czasopiśmie naukowym Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,8 Praca recenzowana Słowa kluczowe: nauczanie ; wielokulturowość ; szkoła podstawowa ; klasa międzykulturowa Słowa kluczowe ang.: children's education ; nulticulturalism ; primary school ; intercultural classes Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. Streszczenie: The aim of this paper was to draw attention to the problem of education of children of different nationalities who come with their parents to Poland. The law requires that all children who are stying in Poland should attend school. At school children learn the Polish language, they learn to make first relationships, overcome barriers, prejudices and phobias. The research in selected primary schools in the county of Bielsk allowed to get acquainted with the difficulties that theachers overcome every day, working in intercultural classes. The authors of the paper concentrate on a variety of tasks which school is to cope with in connection with school education of children of different nationalities.
9/15
Nr opisu: 0000023029 Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk. Tytuł pracy: Relacje sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej Tytuł pracy w innym języku: The interrelation of physical fitness and academic results among students from primary schools in Biała Podlaska Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2012, T. 6, nr 1, s. 146--173 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 3.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: sprawność fizyczna ; wyniki w nauce ; uczeń ; szkoła podstawowa Słowa kluczowe ang.: physical fitness ; academic results ; pupil ; primary school http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/10_rs_t6_nr1_2012_mandziuk.pdf Streszczenie: Celem badań było poznanie związków sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów klas IV - VI ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2008/2009 metodą sondażu diagnostycznego oraz Międzynarodowym Testem Sprawności Fizycznej. Badaniami objęto 740 uczniów z 26 oddziałów klas IV, V i VI. Wyniki badań wykazały, że badani uczniowie w większości posiadali średni poziom sprawności fizycznej. Wraz z wiekiem zmniejszał się procent uczennic z wysoką sprawnością fizyczną, a rósł tych z niską sprawnością. Wśród chłopców odsetek uczniów z wysokim poziomem sprawności fizycznej zwiększał się wprost proporcjonalnie do ich wieku. Badani uczniowie uzyskali w większości średnie i wysokie wyniki w nauce szkolnej. Procent chłopców z wysokimi wynikami w nauce zmniejszał się w klasach starszych, a wśród dziewcząt odwrotnie. Odsetek uczniów z niskimi wynikami w nauce szkolnej zwiększył się w klasach VI. Dziewczęta z wysoką sprawnością fizyczną uzyskały wyższą ogólną średnią ocen za naukę szkolną, niż chłopcy z wysoką sprawnością fizyczną. Uczennice z niskim poziomem sprawności fizycznej, także osiągnęły wyższą ogólną średnią ocen za naukę, niż chłopcy. Streszczenie: The purpose of this study was to discover existing connections between physical fitness and academic results among the IV - VI grade students of primary schools in Biała Podlaska. The study was conducted in the school year 2008/2009, using the diagnostic poll method and the International Physical Fitness Test. 740 students from 26 classes of IV, V and VI grade students took part in the study. The results showed that most of the students displayed average physical fitness. Moreover, among the girls, the older the individuals, the lower the percentage with above-average physical fitness and the higher the percentage with below-average physical fitness. Among the boys, the percentage of students with above -average physical fitness increased proportionally to their age. The students had mostly average and above-average academic results. The percentage of boys with above-average academic results decreased in higher grades, the opposite can be said about the girls. The percentage of students with below-average academic results increased in the group of VI grade students. The girls with above-average physical fitness had a higher general grade average than boys with above-average physical fitness. Female students with below-average physical fitness also had a higher general grade average than did boys.
10/15
Nr opisu: 0000023106 Autorzy: Agata Pocztarska-Dec, Marta Elżbieta Mandziuk. Tytuł pracy: Uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych uczniów wybranych szkół podstawowych w Białej Podlaskiej jednym z przejawów ich zachowań zdrowotnych Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2012, nr 1 (251), s. 35--39 p-ISSN: 0867-7697 Charakterystyka formalna: artykuł popularnonaukowy/popularny Język publikacji: POL Słowa kluczowe: sprawność fizyczna ; aktywność fizyczna ; zachowania zdrowotne ; szkoła podstawowa ; zajęcia pozalekcyjne Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://www.lider.szs.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=206&Itemid=56 Streszczenie: Powszechnie wiadomo, że aktywność fizyczna będąca kluczowym elementem prozdrowotnego stylu życia jest jednym z wielu sposobów zachowania zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej. Uczestnictwo polskiej młodzieży szkolnej w kulturze fizycznej pozostawia jednak wiele do życzenia. Wśród przedstawicieli młodego pokolenia, stale wzrasta procent dzieci zaliczanych do dyspanseryjnych. Tryb życia polskiej młodzieży przejawiający się głównie (poza nauką w szkole) w biernym spędzaniu czasu wolnego, np.: przed telewizorem lub monitorem komputera, upośledza rozwój sprawności i wydolności fizycznej prowadząc do licznych zmian zwyrodnieniowych i rozwoju chorób cywilizacyjnych (Woynarowska 2000). Ważnym więc wydaje się być podkreślenie znaczenia promocji zdrowia w kreowaniu pozytywnych postaw i zachowań sprzyjających zdrowiu , już wśród najmłodszych.
11/15
Nr opisu: 0000023094 Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk. Tytuł pracy: Ocena sprawności fizycznej uczniów klas IV-VI ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej z uwzględnieniem liczby ich rodzeństwa Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2011, nr 7, s. 127--132 p-ISSN: 2081-1063 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 2.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: sprawność fizyczna ; uczniowie ; szkoła podstawowa ; rodzina ; rodzeństwo Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://www.wswfit.com.pl/site-media/download/wydawnictwa/Roczniki%20WSWFiT%202011.pdf
12/15
Nr opisu: 0000017615 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Julita Waszczuk. Tytuł pracy: Czas wolny uczniów szkół podstawowych miejskich i wiejskich w powiecie bialskim Tytuł całości: W: Rekreacja ruchowa w edukacji i promocji zdrowia, T. 1 / red. Z. Kubińska, D. Nałęcka Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2009 Strony zajęte przez pracę: S. 100-111 ISBN: 978-83-61044-52-9 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Liczba arkuszy: poniżej 1 arkusza Słowa kluczowe: czas wolny ; uczeń ; szkoła podstawowa
13/15
Nr opisu: 0000026864 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Funkcjonowanie dziecka z wadą słuchu w szkole podstawowej w środowisku wiejskim Tytuł całości: W: Problemy polskiej szkoły w roku wejścia do Unii Europejskiej / red. Marek Kowalczyk, Elżbieta Sękowska Miejsce wydania: Lublin Wydawca: System-Graf Rok wydania: 2004 Strony zajęte przez pracę: S. 75-78 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dziecko niesłyszące ; dzieci ; wada słuchu ; nauczanie ; szkoła podstawowa ; wieś
14/15
Nr opisu: 0000026298 Autorzy: Barbara Bergier, Anna Czermińska. Tytuł pracy: Współpraca rodziny i szkoły w zakresie promocji zdrowia w opinii rodziców uczniów klas szóstych ze szkół podstawowych w Sierpcu i w Susku Tytuł całości: W: Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej : praca zbiorowa / red. Jerzy Zagórski, Maciej Skład Miejsce wydania: Lublin Wydawca: Instytut Medycyny Wsi Rok wydania: 2003 Seria: Monografie Instytutu Medycyny Wsi, [nr] 32 Strony zajęte przez pracę: S. 382-388 ISBN: 83-7090-84-4 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 3.000 Słowa kluczowe: promocja zdrowia ; rodzina ; szkoła ; współpraca ; szkoła podstawowa
15/15
Nr opisu: 0000026294 Autorzy: Barbara Bergier, Rafał Maciejewicz. Tytuł pracy: Aktywność ruchowa dziewcząt z wybranych klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej w różnych typach lekcji wychowania fizycznego Tytuł całości: W: Lekcja wychowania fizycznego : materiały XXVI Konferencji Naukowo-Metodycznej AWF w Poznaniu, 21 listopad 1997 r. / red. Michał Bronikowski, Radosław Muszkieta, Teresa Olejniczak Miejsce wydania: Poznań Wydawca: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu Rok wydania: 1998 Strony zajęte przez pracę: S. 62-74 ISBN: 83-86336-54-4 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; lekcja wf ; aktywność ruchowa ; dziewczęta ; szkoła podstawowa ; szkoła średnia