Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
TERAPIA Liczba odnalezionych rekordów: 7
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Czytanie i pisanie to podstawowe umiejętności, które gwarantują dziecku uczenie się. Dlatego ważne jest, aby te umiejętności dziecko opanowało w najwyższym stopniu. Niestety nie wszystkie dzieci potrafią sprostać wymaganiom w zakresie nauki czytania i pisania. Pojawiają się problemy o różnym nasileniu i zasięgu, uwarunkowane różnymi zaburzeniami i czynnikami. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, można dostrzec już w przedszkolu. Dlatego celem przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie wśród dzieci uczęszczających do przedszkoli w wieku 5-6 lat ryzyka dysleksji. Badaniem objęto 150 dzieci z 6 przedszkoli na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Wyniki badań pokazały, że w badanej grupie występują dzieci ryzyka dysleksji. Najczęściej przejawy tego zaburzenia występowały w sferze motoryki małej, uwagi, orientacji i funkcji słuchowych. Dane z przeprowadzonych wywiadów z nauczycielkami pracującymi z dziećmi pokazały potrzebę podjęcia jak najszybciej indywidualnych działań terapeutycznych, które pomogą w zmniejszeniu opóźnień rozwojowych i ułatwią dzieciom uczenie się w szkole podstawowej. Streszczenie: Reading and writing are the basic skills needed for learning. Therefore, it is crucial for children to master literacy skills. Sadly, not all children can meet the reading and writing requirements. Literacy problems vary in intensity and scope and are caused by a number of disorders and factors. As early as in preschools, we can detect children for whom reading and writing acquisition in schools could be problematic. That is why, the objective of the research was to diagnose the risk of developing dyslexia among 5- and 6-year-old preschool children. The study included 150 children in 6 preschools located across the Bialski Poviat, Lubelskie Province. The results of the study demonstrate that in the study group there are children at risk for dyslexia. The most frequent dyslexia symptoms were seen in fine motor skills, spatial orientation and auditory functions. The research findings based on the interviews with the children's teachers show that there is an urgent need to undertake individual therapeutic activities which will help to reduce developmental delays and facilitate learning in primary schools.
3/7
Nr opisu: 0000035261 Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk. Tytuł pracy: Rozwijanie komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2017, T. 9, nr 3, s. 97--109 p-ISSN: 2080-850X e-ISSN: 2544-5243 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 8.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: komunikacja ; spektrum autyzmu ; terapia Słowa kluczowe ang.: communications ; autism spectrum disorders ; therapy Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii, http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/7684 DOI: 10.18290/rped.2017.9.3-6 Streszczenie: This article presents the issue concerning the development of communications skills in persons with Autism Spectrum Disorder. The author describes the process of speech development of child with autism disorder. It was pointed out that the development of communication skills may have different course. Moreover, the article discusses the problem of verbal and non-verbal communication disorder of child with ASD. Furthermore, the author presents varied proposals of programs, which allow the communication development and underlines the necessity to select personalized methods of speech therapy, adapted for child's abilities. The article presents also the factors, which have an impact on the results of speech therapy. The particular attention was paid at the Cracovian method. The author underlines the important role of a family in the process of therapy of child with Autism Spectrum Disorder. Streszczenie: W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące komunikacji językowej osób ze spektrum autyzmu i proces kształtowania mowy dziecka autystycznego. Omówiono również zaburzenia porozumiewania werbalnego i niewerbalnego dziecka z ASD, a także propozycje programów pozwalających na rozwój komunikacji, który przebiega różnorodnie, zwracając uwagę na konieczność dobrania indywidualnych metod terapii logopedycznej, dostosowanej do możliwości dziecka. Zaprezentowano czynniki, które wpływają na efekty terapii logopedycznej. Ciekawą propozycją okazała się metoda krakowska. Podkreślono, że w procesie terapii dziecka ze spektrum autyzmu rodzina odgrywa szczególną rolę.
4/7
Nr opisu: 0000029235 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Sergiusz Nikitin. Tytuł pracy: Funkcionirovanie rebenka s autizmom v gruppe rovestniko v gosudarstvennom došol'nom učreždenii Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac' Miejsce wydania: Kiïv Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni" Rok wydania: 2014 Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 6 Strony zajęte przez pracę: S. 271-284 ISBN: 978-966-2633-50-4 Uwagi: Streszcz. w j. ros. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,7 Praca recenzowana Słowa kluczowe: autyzm ; terapia Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
6/7
Nr opisu: 0000022346 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wspieranie dobrostanu dziecka z autyzmem w środowisku przedszkolnym Tytuł pracy w innym języku: Supporting the well-being of autistic children in pre-school environment Cykl: Wdrożenia Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2011, T. 5, nr 1, s. 127--137 p-ISSN: 2082-7288 Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 2.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dziecko autystyczne ; autyzm ; przedszkole ; rewalidacja ; terapia ; integracja sensoryczna
7/7
Nr opisu: 0000024714 Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn. Tytuł pracy: Terapia ucznia z nadpobudliwością psychoruchową w szkole specjalnej : studium przypadku Tytuł całości: W: Korektywa i kompensacja zaburzeń w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieżi, T. 2 / red. K. Górniak Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Zamiejscowy Wydział Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2005 Strony zajęte przez pracę: S. 268-276 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Praca recenzowana Słowa kluczowe: nadpobudliwość psychoruchowa ; niepełnosprawność umysłowa ; terapia ; dziecko niepełnosprawne umysłowo ; szkoła specjalna Uwaga: sygn. 8615 XIX CZYT.