AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: UCHODŹCY
Liczba odnalezionych rekordów: 13



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/13
Nr opisu: 0000045659
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Diagnoza kompetencji społecznych dzieci uczęszczających do klas międzykulturowych. Przykłady z praktyki pedagogicznej
Tytuł równoległy: Diagnosis of social skills of children in intercultural classroom. Examples from pedagogical practice
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 45, s. 93--105
p-ISSN: 0137-9585
e-ISSN: 2719-888X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: dzieci ; integracja ; klasa międzykulturowa ; kompetencje społeczne ; szkoła ; uchodźcy
Słowa kluczowe ang.: children ; integration ; intercultural class ; refugee ; social skills
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
DOI: 10.14746/rp.2022.45.6
Streszczenie: Ukrainian citizens, fleeing from the war, find themselves in Poland, including towns directly bordering Ukraine, e.g. located in the Biała Podlaska district. Children of Ukrainian refugees are subject to compulsory education in Poland and attend schools of their choice together with children of Polish origin. The educational activities carried out by the schools include the formation of social skills. Therefore, the need arose to carry out pedagogical research aimed to determine the level of social skills of children attending intercultural classes (in terms of communication, sensitivity to the feelings and needs of others and showing help). The article presents results of study conducted among 121 children aged 6-7 in several primary schools in the Biala Podlaska district of the Lubelskie voivodeship. Statistical analysis of the research results showed differences in the level of some of the children's social skills. The highest variation in the studied group of children was found in the assessment of the following skills: control of one's emotions and the ability to speak about one's own feelings.

2/13
Nr opisu: 0000043268
Autorzy: Karol Zygo, Julia Nowicka, Zbigniew Ciekanowski.
Tytuł pracy: Uchodźcy jako zagrożenie bezpieczeństwa państwa
Tytuł całości: W: Bezpieczeństwo informacji w organizacjach / red. nauk. Jarosław Wołejszo, Krzysztof Rejman, Małgorzata Wilczyńska
Miejsce wydania: Kalisz
Wydawca: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 229-241
ISBN: 978-83-66777-03-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo państwa ; migracja ; nielegalni imigranci ; uchodźcy
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

3/13
Nr opisu: 0000041293
Autorzy: Beata Błażejewska, Zbigniew Ciekanowski.
Tytuł pracy: Pomoc Unii Europejskiej świadczona migrantom. Polityka informacyjna
Tytuł całości: W: Aspekty komunikacji w obszarze bezpieczeństwa / red. nauk. Julia Nowicka
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Akademia Sztuki Wojennej
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 11-34
ISBN: 978-83-7523-778-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 80.000
Słowa kluczowe: aktywizacja zawodowa ; imigranci ; migracja ; organizacja międzynarodowa ; pomoc humanitarna ; pomoc rozwojowa ; uchodźcy ; Unia Europejska
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

4/13
Nr opisu: 0000033172
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo - przykłady z praktyki szkolnej
Tytuł równoległy: The socialisation process in multicultural classrooms - examples of educational practices
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 11, no. 4 (42), s. 39--50
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczniowie ; proces socjalizacji ; szkoła ; klasa międzykulturowa ; uchodźcy
Słowa kluczowe ang.: pupils ; socialisation process ; school ; multicultural classroom ; refugees
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/658
DOI: 10.14632/eetp.2016.11.42.39
Streszczenie: Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym wszystkie dzieci przebywające na terytorium Polski objęte są obowiązkiem szkolnym, dotyczy to również dzieci uchodźców, które przybyły razem ze swoimi rodzicami. W szkole dzieci uczą się języka polskiego, nawiązują pierwsze kontakty, przełamują bariery, uprzedzenia, kształtują swoją osobowość i postawy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie pracy dydaktyczno-wychowawczej wybranych szkół w procesie socjalizacji dzieci uczęszczających do klas zróżnicowanych kulturowo. Problematyka badawcza dotyczyła relacji dzieci w klasach międzykulturowych, działań i czynników zakłócających proces socjalizacji dzieci obcojęzycznych. W celu zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad nieskategoryzowany wśród nauczycieli. Badania zostały przeprowadzone w wybranych szkołach podstawowych w powiecie bialskim. Na podstawie zgromadzonych wyników można stwierdzić, że proces ten przebiega bez większych zakłóceń. Współpraca między szkołą a rodzinami, które chcą mieszkać w Polsce, pomaga w procesie socjalizacji dzieci z rodzin cudzoziemców. Zaobserwowano wiele czynników pozytywnie kształtujących socjalizację dzieci uchodźców i dzieci polskich, co nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla ich rozwoju osobistego, jak i dla całego społeczeństwa.
Streszczenie: In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. 'e research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.

5/13
Nr opisu: 0000032433
Autorzy: Karol Laskowski.
Tytuł pracy: Problematyka uchodźctwa w Polsce
Tytuł całości: W: W drodze do brzegu życia : praca zbiorowa, T. 13 / red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak
Miejsce wydania: Białystok
Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 559-569
ISBN: 978-83-937785-5-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uchodźcy ; uchodźstwo ; prawo międzynarodowe ; Polska
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=39613&from=publication

6/13
Nr opisu: 0000032434
Autorzy: Karol Laskowski.
Tytuł pracy: Stosunek Polaków do uchodźców i obcokrajowców
Tytuł całości: W: W drodze do brzegu życia : praca zbiorowa, T. 13 / red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak
Miejsce wydania: Białystok
Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 570--581
ISBN: 978-83-937785-5-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uchodźcy ; cudzoziemcy ; postawa społeczna ; Polska
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=39613&from=publication

7/13
Nr opisu: 0000032431
Autorzy: Karol Laskowski, Elżbieta Krajewska-Kułak, Joanna Fiłon.
Tytuł pracy: Uchodźcy jako przyszli odbiorcy usług medycznych z perspektywy studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
Tytuł równoległy: Refugees as Future Recipients of Medical Sevices from the Perspective of Students of the Medical University of Bialystok
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2015, Vol. 5, nr 2, s. 159--171
p-ISSN: 2082-9876
e-ISSN: 2451-1870

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: studenci ; uchodźcy ; usługi medyczne
Słowa kluczowe ang.: students ; refugees ; medical services
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://www.pzp.umed.wroc.pl/pdf/2015/5/2/159.pdf
Streszczenie: Wprowadzenie. Liczba osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy w I połowie 2013 r. wyniosła 10 407. Imigrantów, uchodźców oraz pracowników migrujących postrzega się jako zagrożenie dla miejsc pracy, warunków dotych-czasowego życia i tożsamości kulturowej. Ma to także znaczenie w sytuacji właściwego traktowania tej grupy w czasie korzystania z przysługujących im świadczeń, w tym zdrowotnych. Cel pracy. Zbadanie postaw studentów wobec uchodźców będących przyszłymi odbiorcami usług medycznych. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 151 studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem programu Microsoft Office Excel. Wyniki. 86,1% respondentów za uchodźców uważało osoby, które opuściły swój kraj ze względu na wojnę. Uchodźcę mogłoby mieć za kolegę 60,3% badanych osób, za pacjenta - 60,3%, za nauczyciela - 52,3%, za szefa - 40,4%, rzadziej za męża/żonę - 27,2% lub chłopaka/dziewczynę - 27,8%. 68,2% ankietowanych było zdania, że Polska powinna przyjmować uchodźców. 52,3% uważało, że personel medyczny w kontaktach z uchodźcami może być narażony na pewne problemy. Niepokój budziły zabiegi wymagające transfuzji krwi (44%) i transplantacje (31%). Ankietowani za największe problemy zdrowotne uznali choroby wynikające z niezdrowego trybu życia (31,7%) i choroby zakaźne (28,6%). Wnioski. Większość badanych charakteryzowała się pozytywnym stosunkiem do uchodźców, ale jednocześnie obojętnym jako do odbiorców usług medycznych. Ankietowani zwrócili uwagę na liczne wyzwania stojące przed personelem medycznym dotyczące kształtowania wśród pielęgniarek i innych pracowników ochrony zdrowia wrażliwości międzykulturowej. Za główne problemy w opiece medycznej nad uchodźcami badani uznali nie tylko problemy natury medycznej, ale także związane ze względami ekonomicznymi i społecznymi.
Streszczenie: Background. The number of people applying for refugee status in the mid-2013 was 10,407. Objectives. The aim of this study was to investigate the students' attitudes towards refugees as future recipients of medical services. Material and Methods. In the present study the authors interviewed 151 medical students of the Medical University of Bialystok with the use of an original questionnaire. Results. 86.1% of respondents thought that a refugee is a person who left their country due to war. Refugee could be a friend or a patient according to 60.3% of students; a teacher (52.3%); a boss (40.4%); a husband or wife (27.2%), and a boy or girlfriend (27.8%). According to 68.2% of respondents, Poland should accept refugees. Respondents were convinced that the medical staff in contact with refugees may be exposed to some problems (52.3%). Some treatments, like blood transfusion (44%) and transplants (31%), raised some concern. Diseases resulting from unhealthy lifestyle (31.7%) and infectious diseases (28.6%) were considered to be the most important health problems of refugees. Conclusions. Most respondents had positive attitude to refugees, but also neutral to those who received medical services. Respondents noted numerous challenges faced by medical staff in the context of the development of intercultural sensitivity among nurses and other health professionals. Not only medical problems, but also those related to the economic and social considerations were the main problems in medical care for refugees.

8/13
Nr opisu: 0000029395
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Dzieci uchodźców w polskiej szkole - możliwości i trudności w integracji na przykładzie wybranych szkół w powiecie bialskim
Tytuł całości: W: Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych : współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki / red. nauk. Jerzy Niktorowicz, Jolanta Muszyńska, Beata Boćwińska-Kiluk
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Akademickie Żak
Rok wydania: 2014
Strony zajęte przez pracę: S. 237-249
ISBN: 978-83-62015-89-4
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 25038
Liczba arkuszy: 0,62
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; uchodźcy ; edukacja międzykulturowa ; integracja
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

9/13
Nr opisu: 0000029361
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Intercultural Education as a Chance for the Integration of Refugee Children
Cykl: Na marginesie/On the topic
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2014, Vol. 13, nr 27, s. 119--130
p-ISSN: 1643-9171

Uwagi: Streszcz w j. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 7.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja
Słowa kluczowe ang.: intercultural education ; refugee ; integration
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
Inne bazy podające opis:
  • CEJSH
  • BazHum
  • BazEkon
  • CEEOL

    https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/view/53/44

    10/13
    Nr opisu: 0000029234
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin.
    Tytuł pracy: Mežkul'turnoe obrazovanie kak vozmožnost' integracii detej bežencev
    Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac'
    Miejsce wydania: Kiïv
    Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
    Rok wydania: 2014
    Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 6
    Strony zajęte przez pracę: S. 294-301
    ISBN: 978-966-2633-50-4
    Uwagi: Streszcz. w j. ros.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba znaków: 20 068
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja
    Słowa kluczowe ang.: children ; intercultural education ; refugee children ; integration
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW

    11/13
    Nr opisu: 0000027959
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, S. Nikitin.
    Tytuł pracy: Mul'tikul'turnoe obrazovanie - šans formirovaniâ pozitivnyh pozicij lokal'noj obŝestvennosti v otnošenii k bežencam
    Tytuł całości: W: Navčal'no-doslidnic'ka diâl'nict' ditej : dosvid organizaciï, didaktiz~21ni napracûvannâ, osoblivosti formuvannâ navčal'no-doslidnic'kih umin' : materiali Vseukraïnc'koï naukovo-praktičnoï konferenciï 9-10 kvitnâ 2014 roku
    Miejsce wydania: Kiïv
    Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni"
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 115-118
    Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
    Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa
    Język publikacji: ENG
    Liczba arkuszy: 0,3
    Słowa kluczowe: edukacja wielokulturowa ; społeczność lokalna ; uchodźcy ; postawa społeczna
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

    12/13
    Nr opisu: 0000029167
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Sergiusz Nikitin.
    Tytuł pracy: Multicultural education as an opportunity to develop within a community positive attitudes towards refugees
    Tytuł całości: W: Naukovy zapiski Maloï Akademiï Nauk Ukraïni : zyrnik naukovyh prac'
    Miejsce wydania: Kiïv
    Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Našonal'nij Centr "Mala Akademìâ Nauk Ukraïni"
    Rok wydania: 2014
    Seria: Pedagogičìčnì Nauki, Vipusk 5
    Strony zajęte przez pracę: S. 307-316
    ISBN: 978-966-2633-49-8
    Uwagi: Streszcz w j. ros.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
    Język publikacji: ENG
    Punktacja ministerstwa: 5.000
    Liczba arkuszy: 0,5
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja międzykulturowa ; dzieci ; uchodźcy ; integracja
    Słowa kluczowe ang.: intercultural education ; children ; refugee ; integration
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW

    13/13
    Nr opisu: 0000027928
    Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
    Tytuł pracy: Wyzwania edukacji międzykulturowej wobec zjawiska uchodźstwa na pograniczu polsko-białoruskim
    Tytuł całości: W: Edukacja ku przyszłości, T. 2, Wyzwania i zaniechania w kształceniu szkolnym / red. nauk. Ewa Jagiełło, Anna Klim-Klimaszewska
    Miejsce wydania: Siedlce
    Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe
    Rok wydania: 2014
    Strony zajęte przez pracę: S. 250-262
    ISBN: 978-83-61260-20-4
    Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
    Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
    Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
    Język publikacji: POL
    Punktacja ministerstwa: 4.000
    Liczba arkuszy: 0,75
    Praca recenzowana
    Słowa kluczowe: edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja społeczna ; środowisko szkolne ; pogranicze polsko-białoruskie
    Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

      Wyświetl ponownie stosując format:
  • Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB