Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
UCHODŹCY Liczba odnalezionych rekordów: 13
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Ukrainian citizens, fleeing from the war, find themselves in Poland, including towns directly bordering Ukraine, e.g. located in the Biała Podlaska district. Children of Ukrainian refugees are subject to compulsory education in Poland and attend schools of their choice together with children of Polish origin. The educational activities carried out by the schools include the formation of social skills. Therefore, the need arose to carry out pedagogical research aimed to determine the level of social skills of children attending intercultural classes (in terms of communication, sensitivity to the feelings and needs of others and showing help). The article presents results of study conducted among 121 children aged 6-7 in several primary schools in the Biala Podlaska district of the Lubelskie voivodeship. Statistical analysis of the research results showed differences in the level of some of the children's social skills. The highest variation in the studied group of children was found in the assessment of the following skills: control of one's emotions and the ability to speak about one's own feelings.
2/13
Nr opisu: 0000043268 Autorzy: Karol Zygo, Julia Nowicka, Zbigniew Ciekanowski. Tytuł pracy: Uchodźcy jako zagrożenie bezpieczeństwa państwa Tytuł całości: W: Bezpieczeństwo informacji w organizacjach / red. nauk. Jarosław Wołejszo, Krzysztof Rejman, Małgorzata Wilczyńska Miejsce wydania: Kalisz Wydawca: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk Rok wydania: 2021 Strony zajęte przez pracę: S. 229-241 ISBN: 978-83-66777-03-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: bezpieczeństwo państwa ; migracja ; nielegalni imigranci ; uchodźcy Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
3/13
Nr opisu: 0000041293 Autorzy: Beata Błażejewska, Zbigniew Ciekanowski. Tytuł pracy: Pomoc Unii Europejskiej świadczona migrantom. Polityka informacyjna Tytuł całości: W: Aspekty komunikacji w obszarze bezpieczeństwa / red. nauk. Julia Nowicka Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Akademia Sztuki Wojennej Rok wydania: 2020 Strony zajęte przez pracę: S. 11-34 ISBN: 978-83-7523-778-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 80.000 Słowa kluczowe: aktywizacja zawodowa ; imigranci ; migracja ; organizacja międzynarodowa ; pomoc humanitarna ; pomoc rozwojowa ; uchodźcy ; Unia Europejska [sprawdź dostępność w katalogu AB]
4/13
Nr opisu: 0000033172 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo - przykłady z praktyki szkolnej Tytuł równoległy: The socialisation process in multicultural classrooms - examples of educational practices Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2016, Vol. 11, no. 4 (42), s. 39--50 p-ISSN: 1896-2327 e-ISSN: 2353-7787 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 9.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uczniowie ; proces socjalizacji ; szkoła ; klasa międzykulturowa ; uchodźcy Słowa kluczowe ang.: pupils ; socialisation process ; school ; multicultural classroom ; refugees Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/658 DOI: 10.14632/eetp.2016.11.42.39 Streszczenie: Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym wszystkie dzieci przebywające na terytorium Polski objęte są obowiązkiem szkolnym, dotyczy to również dzieci uchodźców, które przybyły razem ze swoimi rodzicami. W szkole dzieci uczą się języka polskiego, nawiązują pierwsze kontakty, przełamują bariery, uprzedzenia, kształtują swoją osobowość i postawy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie pracy dydaktyczno-wychowawczej wybranych szkół w procesie socjalizacji dzieci uczęszczających do klas zróżnicowanych kulturowo. Problematyka badawcza dotyczyła relacji dzieci w klasach międzykulturowych, działań i czynników zakłócających proces socjalizacji dzieci obcojęzycznych. W celu zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad nieskategoryzowany wśród nauczycieli. Badania zostały przeprowadzone w wybranych szkołach podstawowych w powiecie bialskim. Na podstawie zgromadzonych wyników można stwierdzić, że proces ten przebiega bez większych zakłóceń. Współpraca między szkołą a rodzinami, które chcą mieszkać w Polsce, pomaga w procesie socjalizacji dzieci z rodzin cudzoziemców. Zaobserwowano wiele czynników pozytywnie kształtujących socjalizację dzieci uchodźców i dzieci polskich, co nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla ich rozwoju osobistego, jak i dla całego społeczeństwa. Streszczenie: In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. 'e research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.
5/13
Nr opisu: 0000032433 Autorzy: Karol Laskowski. Tytuł pracy: Problematyka uchodźctwa w Polsce Tytuł całości: W: W drodze do brzegu życia : praca zbiorowa, T. 13 / red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak Miejsce wydania: Białystok Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 559-569 ISBN: 978-83-937785-5-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uchodźcy ; uchodźstwo ; prawo międzynarodowe ; Polska Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=39613&from=publication
6/13
Nr opisu: 0000032434 Autorzy: Karol Laskowski. Tytuł pracy: Stosunek Polaków do uchodźców i obcokrajowców Tytuł całości: W: W drodze do brzegu życia : praca zbiorowa, T. 13 / red. Elżbieta Krajewska-Kułak, Cecylia Regina Łukaszuk, Jolanta Lewko, Wojciech Kułak Miejsce wydania: Białystok Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Wydział Nauk o Zdrowiu Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 570--581 ISBN: 978-83-937785-5-3 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: uchodźcy ; cudzoziemcy ; postawa społeczna ; Polska Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://pbc.biaman.pl/dlibra/docmetadata?id=39613&from=publication
7/13
Nr opisu: 0000032431 Autorzy: Karol Laskowski, Elżbieta Krajewska-Kułak, Joanna Fiłon. Tytuł pracy: Uchodźcy jako przyszli odbiorcy usług medycznych z perspektywy studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku Tytuł równoległy: Refugees as Future Recipients of Medical Sevices from the Perspective of Students of the Medical University of Bialystok Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2015, Vol. 5, nr 2, s. 159--171 p-ISSN: 2082-9876 e-ISSN: 2451-1870 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: studenci ; uchodźcy ; usługi medyczne Słowa kluczowe ang.: students ; refugees ; medical services Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://www.pzp.umed.wroc.pl/pdf/2015/5/2/159.pdf Streszczenie: Wprowadzenie. Liczba osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy w I połowie 2013 r. wyniosła 10 407. Imigrantów, uchodźców oraz pracowników migrujących postrzega się jako zagrożenie dla miejsc pracy, warunków dotych-czasowego życia i tożsamości kulturowej. Ma to także znaczenie w sytuacji właściwego traktowania tej grupy w czasie korzystania z przysługujących im świadczeń, w tym zdrowotnych. Cel pracy. Zbadanie postaw studentów wobec uchodźców będących przyszłymi odbiorcami usług medycznych. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 151 studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem programu Microsoft Office Excel. Wyniki. 86,1% respondentów za uchodźców uważało osoby, które opuściły swój kraj ze względu na wojnę. Uchodźcę mogłoby mieć za kolegę 60,3% badanych osób, za pacjenta - 60,3%, za nauczyciela - 52,3%, za szefa - 40,4%, rzadziej za męża/żonę - 27,2% lub chłopaka/dziewczynę - 27,8%. 68,2% ankietowanych było zdania, że Polska powinna przyjmować uchodźców. 52,3% uważało, że personel medyczny w kontaktach z uchodźcami może być narażony na pewne problemy. Niepokój budziły zabiegi wymagające transfuzji krwi (44%) i transplantacje (31%). Ankietowani za największe problemy zdrowotne uznali choroby wynikające z niezdrowego trybu życia (31,7%) i choroby zakaźne (28,6%). Wnioski. Większość badanych charakteryzowała się pozytywnym stosunkiem do uchodźców, ale jednocześnie obojętnym jako do odbiorców usług medycznych. Ankietowani zwrócili uwagę na liczne wyzwania stojące przed personelem medycznym dotyczące kształtowania wśród pielęgniarek i innych pracowników ochrony zdrowia wrażliwości międzykulturowej. Za główne problemy w opiece medycznej nad uchodźcami badani uznali nie tylko problemy natury medycznej, ale także związane ze względami ekonomicznymi i społecznymi. Streszczenie: Background. The number of people applying for refugee status in the mid-2013 was 10,407. Objectives. The aim of this study was to investigate the students' attitudes towards refugees as future recipients of medical services. Material and Methods. In the present study the authors interviewed 151 medical students of the Medical University of Bialystok with the use of an original questionnaire. Results. 86.1% of respondents thought that a refugee is a person who left their country due to war. Refugee could be a friend or a patient according to 60.3% of students; a teacher (52.3%); a boss (40.4%); a husband or wife (27.2%), and a boy or girlfriend (27.8%). According to 68.2% of respondents, Poland should accept refugees. Respondents were convinced that the medical staff in contact with refugees may be exposed to some problems (52.3%). Some treatments, like blood transfusion (44%) and transplants (31%), raised some concern. Diseases resulting from unhealthy lifestyle (31.7%) and infectious diseases (28.6%) were considered to be the most important health problems of refugees. Conclusions. Most respondents had positive attitude to refugees, but also neutral to those who received medical services. Respondents noted numerous challenges faced by medical staff in the context of the development of intercultural sensitivity among nurses and other health professionals. Not only medical problems, but also those related to the economic and social considerations were the main problems in medical care for refugees.
8/13
Nr opisu: 0000029395 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Dzieci uchodźców w polskiej szkole - możliwości i trudności w integracji na przykładzie wybranych szkół w powiecie bialskim Tytuł całości: W: Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych : współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki / red. nauk. Jerzy Niktorowicz, Jolanta Muszyńska, Beata Boćwińska-Kiluk Miejsce wydania: Warszawa Wydawca: Wydawnictwo Akademickie Żak Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 237-249 ISBN: 978-83-62015-89-4 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 25038 Liczba arkuszy: 0,62 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; uchodźcy ; edukacja międzykulturowa ; integracja Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf
9/13
Nr opisu: 0000029361 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Intercultural Education as a Chance for the Integration of Refugee Children Cykl: Na marginesie/On the topic Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2014, Vol. 13, nr 27, s. 119--130 p-ISSN: 1643-9171 Uwagi: Streszcz w j. ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 7.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja Słowa kluczowe ang.: intercultural education ; refugee ; integration Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW Inne bazy podające opis:
10/13
Nr opisu: 0000029234 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Mežkul'turnoe obrazovanie kak vozmožnost' integracii detej bežencev Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac' Miejsce wydania: Kiïv Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni" Rok wydania: 2014 Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 6 Strony zajęte przez pracę: S. 294-301 ISBN: 978-966-2633-50-4 Uwagi: Streszcz. w j. ros. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba znaków: 20 068 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja Słowa kluczowe ang.: children ; intercultural education ; refugee children ; integration Uwaga: Kopia dostępna w Dziale gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
11/13
Nr opisu: 0000027959 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, S. Nikitin. Tytuł pracy: Mul'tikul'turnoe obrazovanie - šans formirovaniâ pozitivnyh pozicij lokal'noj obŝestvennosti v otnošenii k bežencam Tytuł całości: W: Navčal'no-doslidnic'ka diâl'nict' ditej : dosvid organizaciï, didaktiz~21ni napracûvannâ, osoblivosti formuvannâ navčal'no-doslidnic'kih umin' : materiali Vseukraïnc'koï naukovo-praktičnoï konferenciï 9-10 kvitnâ 2014 roku Miejsce wydania: Kiïv Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni" Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 115-118 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych Charakterystyka merytoryczna: konferencja naukowa międzynarodowa Język publikacji: ENG Liczba arkuszy: 0,3 Słowa kluczowe: edukacja wielokulturowa ; społeczność lokalna ; uchodźcy ; postawa społeczna Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
12/13
Nr opisu: 0000029167 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Sergiusz Nikitin. Tytuł pracy: Multicultural education as an opportunity to develop within a community positive attitudes towards refugees Tytuł całości: W: Naukovy zapiski Maloï Akademiï Nauk Ukraïni : zyrnik naukovyh prac' Miejsce wydania: Kiïv Wydawca: Mìnìsterstvo Osvìti i Nauki Ukraïni; Našonal'na Akademiìâ Nauk Ukaïni; Našonal'nij Centr "Mala Akademìâ Nauk Ukraïni" Rok wydania: 2014 Seria: Pedagogičìčnì Nauki, Vipusk 5 Strony zajęte przez pracę: S. 307-316 ISBN: 978-966-2633-49-8 Uwagi: Streszcz w j. ros. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: ENG Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,5 Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja międzykulturowa ; dzieci ; uchodźcy ; integracja Słowa kluczowe ang.: intercultural education ; children ; refugee ; integration Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW
13/13
Nr opisu: 0000027928 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Wyzwania edukacji międzykulturowej wobec zjawiska uchodźstwa na pograniczu polsko-białoruskim Tytuł całości: W: Edukacja ku przyszłości, T. 2, Wyzwania i zaniechania w kształceniu szkolnym / red. nauk. Ewa Jagiełło, Anna Klim-Klimaszewska Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: Siedleckie Towarzystwo Naukowe Rok wydania: 2014 Strony zajęte przez pracę: S. 250-262 ISBN: 978-83-61260-20-4 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba arkuszy: 0,75 Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja międzykulturowa ; uchodźcy ; integracja społeczna ; środowisko szkolne ; pogranicze polsko-białoruskie Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.