AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: UCZEŃ
Liczba odnalezionych rekordów: 26



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/26
Nr opisu: 0000047067
Autorzy: Karolina Sienkiewicz.
Tytuł pracy: Non-verbal communication of the teacher towards students in the process of education and upbringing
Tytuł pracy w innym języku: Komunikacja niewerbalna nauczyciela względem uczniów w procesie edukacji i wychowania
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024, T. 18, nr 1, s. 98--110
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: komunikacja interpersonalna ; komunikacja niewerbalna ; nauczyciel ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: interpersonal communication ; non-verbal communication ; students ; teacher
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Komunikacja-niewerbalna-nauczyciela-wzgledem-uczniow-w-procesie-edukacji-i-wychowania,183618,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/183618 Artykuł (PDF)Referencje (42)
Streszczenie: Interpersonal communication is an inseparable element of human existence. It is extremely important from the pedagogical point of view in the teacher-student relationship. The article reviews the literature in the field of non-verbal communication between the teacher and the student. Both verbal and non-verbal communication play an important role, interacting with each other. Effective communication depends on the non-verbal aspect. Non-verbal communication affects the teacher's relationship with students, as well as motivation for action and optimization of teaching. Material and methods: The article is of a review nature. Results: An attempt was made to discuss the non-verbal communication of the teacher with the pupils on the basis of the existing literature on the subject. Conclusions: Non-verbal communication in the teacher-student relationship is an important component of the educational process; the teacher, through non-verbal code, transmits an emotional charge, which is a component of both the relationship, the classroom atmosphere and the motivation to learn.
Streszczenie: Komunikacja interpersonalna to nierozłączny element ludzkiej egzystencji. Jest on niezwykle istotny z pedagogicznego punktu widzenia w relacji nauczyciel-wychowanek. W artykule dokonano przeglądu literatury z zakresu komunikacji niewerbalnej między nauczycielem a uczniem. Zarówno komunikacja werbalna jak i niewerbalna odgrywają istotną rolę, wzajemnie na siebie oddziałując. Efektywne komunikowanie uzależnione jest w aspekcie niewerbalnym m. in. od mimiki nauczyciela, gestów, spojrzenia, dotyku czy przestrzeni i odgrywa znaczącą rolę w procesie edukacji i wychowania. Komunikacja niewerbalna wpływa na relację nauczyciela z uczniami, a także na motywację do działań i optymalizację nauczania. Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowy. Wyniki: Podjęto próbę omówienia komunikacji niewerbalnej nauczyciela z wychowankami na podstawie dotychczasowej literatury przedmiotu. Wnioski: Komunikowanie niewerbalne w relacji nauczyciel - uczeń to istotny komponent procesu edukacji, nauczyciel po przez kod niewerbalny transmituje ładunek emocjonalny, który jest składową zarówno relacji, atmosfery klasowej jak i motywacji do nauki.

2/26
Nr opisu: 0000046854
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Natalia Łukaszuk.
Tytuł pracy: Emotikony i emoji - problem czy atut w komunikacji (na podstawie badań uczniów szkół podstawowych)
Tytuł równoległy: Emoticons and emoji - problem or asset in communication (based on a study of primary school students)
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, T. 17, s. 157--169
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Słowa kluczowe: emoji ; emotikony ; komunikacja społeczna ; szkoła podstawowa ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: emoji ; emoticons ; primary school ; pupil ; social communication
DOI: 10.19251/sej/2023.17(10)
Streszczenie: Współcześnie trudno sobie wyobrazić życie bez używania komunikatorów internetowych, zawierających emotikony i emoji. W związku ze stale rosnącą ich popularnością zauważono potrzebę przeprowadzenia badań pedagogicznych wśród uczniów (N = 89) z wybranych szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego w woj. lubelskim w celu poznania ich zakresu i sposobów wykorzystywania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rodzaj komunikacji, przekazywane emocje oraz sytuacje. Wyniki badań pokazały różnice w zakresie wykorzystania emoji i emotikonów w grupie badanych uczniów, szczególnie dotyczyły one rozróżniania wymienionych znaków graficznych, używania ich przy pisaniu postów, celu i częstotliwości wykorzystywania.
Streszczenie: Nowadays, it is difficult to imagine life without the use of instant messaging applications containing emoticons and emoji. Due to their ever-growing popularity, it was noticed that there was a need to carry out a pedagogical research among pupils (N = 89) from selected primary schools in the Biala Podlaska district in the Lubelskie voivodeship in order to find out their scope and ways of using them, with particular attention paid to the type of communication, emotions conveyed and situations. The results of study showed differences in the use of emoji and emoticons among the group of pupils surveyed, particularly in terms of distinguishing the aforementioned graphic signs, their use when writing posts, purpose and frequency of use.

3/26
Nr opisu: 0000043985
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Aleksandra Kruszewska.
Tytuł pracy: Wpływ podwójnego lockdownu na edukację uczniów szkół podstawowych i ich zachowanie po powrocie do szkoły w opinii nauczycieli
Tytuł równoległy: The impact of the double lockdown on the education of primary school pupils and their behaviour after returning to school in the opinion of teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2022, T. 15, s. 191--208
p-ISSN: 2353-1266
e-ISSN: 2449-7983

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe: edukacja zdalna ; nauczyciel ; pandemia ; uczeń ; umiejętności informatyczne
Słowa kluczowe ang.: IT skills ; pandemic ; remote education ; student ; teacher
https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/939
DOI: 10.19251/sej/2022.15(12)
Streszczenie: W związku z realizacją kształcenia w formie zdalnej na niespotykaną dotąd skalę nasunęły się pytania o jej jakość i przebieg oraz o zachowanie uczniów po powrocie do szkoły z lockdownu. Tego typu sytuacja była motywacją do przeprowadzenia badań pedagogicznych, których głównym celem było poznanie opinii nauczycieli na temat kształcenia w formie zdalnej, rozpoznanie ich priorytetów oraz oceny zachowania uczniów po powrocie z lockdownu do szkoły. Badaniem objęto chętnych nauczycieli (N=60) ze szkół podstawowych z terenu dwóch miast: Białej Podlaskiej i Częstochowy. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy nauczycieli na założony cel badań. Okazało się, że nauczyciele widzą dobre strony tej formy kształcenia, głównie związanej z doskonaleniem umiejętności informatycznych uczniów klas I-VIII, ale sprecyzowali też jej słabe strony. Wskazali kilka istotnych rekomendacji, z których mogą w przyszłości skorzystać osoby ze środowisk edukacyjnych, co jest ważne, biorąc po uwagę fakt, że żyjemy w warunkach nieprzewidywalnych oraz aby jednocześnie zapobiec pojawiającym się z tego powodu trudnościom.
Streszczenie: Due to the implementation of remote education on an unprecedented scale, questions arose about its quality and course, and about the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. This type of situation was a motivation for conducting pedagogical research, the main aim of which was to learn about teachers' opinions on remote education, to identify their priorities and to evaluate the behaviour of pupils after returning to school from lockdown. The study included teachers (N = 60) from primary schools in the area of two cities: Biała Podlaska and Częstochowa. The results of the research made it possible to get to know the opinion of the surveyed group of teachers on the assumed research goal. It turned out that teachers see the good sides of this form of education, mainly related to improving IT skills of students in grades 1-8, but they also specified its weaknesses. They identified several important recommendations that could be used by people from educational backgrounds in the future, which is important given the fact that we live in unpredictable conditions and at the same time to prevent difficulties arising from this.

4/26
Nr opisu: 0000043673
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Edyta Rafalska, Aleksandra Ostaszewska.
Tytuł pracy: Kształcenie uczniów klas I-III szkoły podstawowej w trzeciej fazie pandemii COVID-19 w opinii ich rodziców
Tytuł pracy w innym języku: Educating pupils in 1-3 grades primary schools in the third phases of the COVID-19 pandemic in the opinion of their parents
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, T. 15, nr 4, s. 16--29
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: COVID-19 ; edukacja wczesnoszkolna ; kształcenie zdalne ; pandemia ; rodzice ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: COVID-19 ; early childhood education ; pandemic ; parents ; remote education ; student
http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Ksztalcenie-uczniow-klas-I-III-szkoly-podstawowej-w-trzeciej-fazie-pandemii-COVID,143951,0,1.html
DOI: 10.29316/rs/143951
Streszczenie: Rok 2020 zapisze się w historii jako okres globalnego kryzysu, w związku z ogłoszeniem w dniu 11 marca 2020 roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pandemii choroby COVID-19. Większość krajów podjęła działania zmierzające do ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, np. zamykając szkoły i organizując nauczanie zdalne. W związku z powyższym przeprowadzono badania wśród rodziców z województwa lubelskiego, których dzieci uczęszczały do klas I-III w celu poznania ich punktu widzenia w zakresie nauczania-uczenia się dzieci zarówno w formie zdalnej, jak i hybrydowej.
Streszczenie: 2020 will go down in history as a period of global crisis, following the announcement of the COVID-19 pandemic by the World Health Organization on March 11. Therefore, research was carried out among parents from the Lubelskie voivodeship whose children attended 1-3 grades in order to get to know their point of view in the field of teaching-learning of children, both in the remote and hybrid form.

5/26
Nr opisu: 0000042119
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Quality of the school's work in the light of the assessment of the parents of the children attending the primary school in Janów Podlaski
Tytuł pracy w innym języku: Jakość pracy szkoły w świetle oceny rodziców dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej w Janowie Podlaskim
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2021, Vol. 14, no. 2, p. 239--249
p-ISSN: 2083-3725
e-ISSN: 2451-182X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe: jakość pracy ; rodzice ; szkoła podstawowa ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: parents ; primary school ; pupil ; quality of work
http://www.ers.edu.pl/JAKOSC-PRACY-SZKOLY-W-SWIETLE-OCENY-RODZICOW-DZIECI-UCZESZCZAJACYCH-DO-SZKOLY-PODSTAWOWEJ,138361,0,2.html
DOI: 10.2478/ers-2021-0016
Streszczenie: Subject and purpose of work: At the time of constant changes in the sphere of education, any changes aimed at improving the quality of school's work are of particular importance. Therefore the aim of the current research was to determine the quality of primary school's work in its main areas as evaluated by parents. Materials and methods: The theoretical insights on the quality of school's work were obtained on the basis of the review of the literature on the subject and acts of education law. The empirical data from the research was gathered through the diagnostic survey method with the use of the author's research tool, i.e., a questionnaire addressed to parents of students in grades IV-VIII attending one of the primary schools in the Biała Podlaska District (N = 103). Results: The obtained data showed quite a diverse assessment of the quality of the primary school's work in some of its areas. Conclusions: Most of the parents surveyed gave specific proposals for actions to improve the quality of the school's work, mainly concerning the increase of their participation not only in financial aid, but also in the didactic and educational area, which well forecasts and prompts school authorities and tutors to recommend the above-mentioned proposals and implement them in real life.
Streszczenie: Przedmiot i cel pracy: W czasach nieustannie dokonujących się przemian w sferze edukacji szczególnego znaczenia nabierają te, które podążają w kierunku poprawy jakości pracy szkoły, dlatego celem przeprowadzonych badań było poznanie oceny jakości pracy szkoły podstawowej dokonanej przez rodziców w głównych jej obszarach. Materiały i metody: Spostrzeżenia teoretyczne zawarte w artykule w zakresie jakości pracy szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i aktów prawa oświatowego. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas IV -VIII uczęszczających do jednej ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N=103). Wyniki: Pozyskane dane ukazały dość zróżnicowaną ocenę jakości pracy szkoły podstawowej w niektórych jej obszarach. Wnioski: Większość badanych rodziców podała konkretne propozycje działań w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, które głównie dotyczą zwiększenia ich udziału nie tylko w pomocy finansowej, ale i w obszarze dydaktyczno-wychowawczym, co dobrze prognozuje i skłania władze szkoły i wychowawców do rekomendowania wymienionych propozycji oraz wdrażania ich w życie.

6/26
Nr opisu: 0000042781
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Rodzinne przygotowanie dziecka do pełnienia roli ucznia (przykłady z praktyki pedagogicznej)
Tytuł równoległy: Family preparation of a child to fulfil the role of a pupil (examples from pedagogical practice)
Tytuł całości: W: Funkcjonowanie dziecka we współczesnym świecie. Współpraca z rodziną : wyzwania, zagrożenia, perspektywy / red. nauk. Aleksandra Lukasek, Anna Fidelus
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2021
Strony zajęte przez pracę: S. 9-28
ISBN: 978-83-954584-5-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: 0,54
Słowa kluczowe: adaptacja szkolna ; dzieci ; rodzice ; rodzina ; uczeń
Słowa kluczowe ang.: child ; family ; parents ; pupil ; school adaptation
https://www.wydawnictwo.wsge.edu.pl/Rodzinne-przygotowanie-dziecka-do-pelnienia-roli-ucznia-n-przyklady-z-praktyki-pedagogicznej,145059,0,1.html
DOI: 10.13166/WSGE/Ped/LGXH6414
Streszczenie: Biorąc pod uwagę znaczenie rodziny w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej, zachodzi potrzeba przeprowadzenia badań w celu poznania wartości i umiejętności kształtowanych w domu rodzinnym, które pomogą dziecku w udanym starcie szkolnym i w zaadaptowaniu się do środowiska klasy. Teoretyczne rozważania zawarte w artykule w zakresie wychowania dziecka w rodzinie i przygotowania do szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa z czterostopniową skalą Likerta, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas pierwszych uczęszczających do kilku szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N = 91). Z przeprowadzonych badań wynika, że u niektórych dzieci zaobserwowano trudności w nawiązaniu kontaktów, co można przypuszczać, że było to konsekwencją nauki w formie zdalnej bądź hybrydowej. Większość rodziców ma świadomość, że na nich spada obowiązek wychowania dziecka i przygotowania do odgrywania roli ucznia.
Streszczenie: Considering the importance of the family in bringing up and preparing a child for school education, there is a need for research to learn about the values and skills shaped in the family home that will help the child in a successful school start and in adapting to the classroom environment. The theoretical considerations contained in the article on the upbringing of a child in the family and preparation for school were obtained on the basis of a literature review on the subject. Empirical data from the research was obtained using the diagnostic survey method using a proprietary research tool with a four-point Likert scale, i.e. a survey addressed to parents of first-grade pupils attending several primary schools in the Biała Podlaska poviat (N = 91). The conducted research shows that in some children there were observed difficulties in establishing contacts, which can be assumed as a consequence of learning in a remote or hybrid form. Most parents are aware that they are responsible for bringing up a child and preparing him/ her for the role of a pupil.

7/26
Nr opisu: 0000040649
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Edukacja w czasie pandemii - nowe wyzwania i oczekiwania nauczycieli
Tytuł całości: W: Wyzwania XXI wieku dla edukacji szkolnej / red. nauk. Jolanta Szada Borzyszkowska, Marianna Styczyńska
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie
Rok wydania: 2020
Strony zajęte przez pracę: S. 17-37
ISBN: 978-83-66597-02-0
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Liczba znaków: 49338
Liczba arkuszy: 1,23
Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; nauczyciel ; uczeń ; pandemia ; zdalne nauczanie

8/26
Nr opisu: 0000038192
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Tytuł równoległy: Diagnosis of professional competencies and training needs of preschool and early school education teachers
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2019, Vol. 14, nr 2 (52), s. 55--76
p-ISSN: 1896-2327
e-ISSN: 2353-7787

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 70.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dzieci ; uczeń ; nauczyciel ; kompetencje zawodowe ; przedszkole ; szkoła
Słowa kluczowe ang.: child ; student ; teachers ; professional competencies ; kindergarten ; primary school
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1238
DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.04
Streszczenie: Spośród wielu czynników decydujących o jakości i efektywności pracy szkoły, przedszkola czy innej placówki oświatowej bardzo dużo zależy od nauczyciela i jego kompetencji zawodowych. W sytuacji kiedy polski system szkolnictwa przechodzi kolejną reformę, zarówno strukturalną, jak i programową, przygotowanie nauczycieli do jej wdrażania, szczególnie w zakresie kompetencji zawodowych, wydaje się mieć kluczowe znaczenie. Jakość pracy nauczycieli, ich merytoryczne przygotowanie jest jednak najważniejsze nie tylko z punktu widzenia sprawnego wdrażania reform - na czym wydaje się szczególnie zależy autorom reform, ale ze względu na główny podmiot edukacyjnych oddziaływań, czyli dziecko i jego wszechstronny rozwój. Efektywnie prowadzona edukacja w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym zagwarantuje uczniom sukces w kolejnych etapach kształcenia. Dlatego wydaje się słuszne podjęcie częściowych badań wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w celu zdiagnozowania, na podstawie ich samooceny, kompetencji zawodowych oraz potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia zawodowego. Ten cel główny zrealizowano poprzez przeprowadzenie badań wśród nauczycieli pracujących w przedszkolach i w klasach I-III ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań dostarczyły interesujących informacji na temat samooceny nauczycieli w zakresie oznaczenia poziomu własnych kompetencji zawodowych na trzystopniowej skali. Na uwagę zasługuje fakt, że większość nauczycieli sytuuje swoje kompetencje na drugim, czyli średnim poziomie. Przeprowadzone badania pozwoliły także zinwentaryzować i opisać skalę potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, które warunkują nie tylko własny rozwój, ale są niezbędne w efektywnej pracy z dziećmi.
Streszczenie: Among many factors that influence the quality and effectiveness of the work of a school, kindergarten or another educational institution, a teacher and his/her professional competences are very important. At the time when the Polish educational system is undergoing another reform, both in terms of structure and curriculum, the preparation of teachers to implement it, especially in terms of professional competences, seems to be of key significance. The quality of teachers' work, their substantial preparation, is not only crucial for the proper implementation of reforms - which seems to be particularly important for the authors of the reforms - but for the main subject of educational actions, i. e. the child and its general development. Effective teaching in the kindergarten and at the first level of education shall make it possible for the students to achieve success at the further stages of education. That is why, it seems right to take up partial research among kindergarten and early education teachers in order to diagnose, on the basis of their self-assessment, professional competences, as well as the needs and expectations in terms of professional improvement. That main objective was fulfilled due to the research carried out among the teachers working in kindergartens and classes I-III of primary schools from the Biała Podlaska region and city, in the Lublin voivodeship. The method of a diagnostic survey with the use of a questionnaire was applied in the research. The research results provided interesting information on the teachers' self-assessment of their own competences on a three-grade scale. It is worth mentioning that most teachers situate their competences at the second, i. e. medium level. Also, the research made it possible to collect and describe the scale of the teachers' needs and expectations in terms of professional improvement, which influences both their own development and the effective work with children.

9/26
Nr opisu: 0000034164
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: Perspektywy zajęć pozalekcyjnych w edukacji wczesnoszkolnej w środowiskach zurbanizowanych i wiejskich
Tytuł całości: W: Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej : mongrafia wieloautorska / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska, Mária Podhájecká, Agata Fijałkowska-Mroczek
Miejsce wydania: Siedlce
Wydawca: AKKA
Rok wydania: 2017
Strony zajęte przez pracę: S. 124-132
ISBN: 978-83-941235-9-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 21015
Liczba arkuszy: 0,52
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: uczeń ; szkoła podstawowa ; edukacja wczesnoszkolna ; zajęcia pozalekcyjne
Słowa kluczowe ang.: pupils ; primary school ; early school education ; extracurricular activities
Uwaga: Kopia jest dostępna w Sekcji Bibliometrii

10/26
Nr opisu: 0000034890
Autorzy: Marta Chodyka, Joanna Maria Marchel, Tomasz Marek Grudniewski.
Tytuł pracy: The category of modernity in the general education canon in the perspective of the first educational change in Polish schools : evaluations and conclusions
Tytuł równoległy: Kategoria "nowoczesność" w kanonie kształcenia ogólnego w perspektywie pierwszej zmiany edukacyjnej w polskiej szkole : ocena i konkluzje
Tytuł całości: W: Edukacja humanistyczna w kontekście technicyzacji w XXI wieku. W poszukiwaniu pedagogicznej równowagi / red. nauk. Tadeusz Graca, Dorota Łażewska
Miejsce wydania: Józefów
Wydawca: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie
Rok wydania: 2017
Strony zajęte przez pracę: S. 19-39
ISBN: 978-83-62753-83-3
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 2.500
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: nowoczesność ; cywilizacja ; uczeń ; student ; system kształcenia ; podstawa programowa
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii

11/26
Nr opisu: 0000023029
Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk.
Tytuł pracy: Relacje sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej
Tytuł pracy w innym języku: The interrelation of physical fitness and academic results among students from primary schools in Biała Podlaska
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2012, T. 6, nr 1, s. 146--173
p-ISSN: 2081-6081

Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL, ENG
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: sprawność fizyczna ; wyniki w nauce ; uczeń ; szkoła podstawowa
Słowa kluczowe ang.: physical fitness ; academic results ; pupil ; primary school
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/10_rs_t6_nr1_2012_mandziuk.pdf
Streszczenie: Celem badań było poznanie związków sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów klas IV - VI ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2008/2009 metodą sondażu diagnostycznego oraz Międzynarodowym Testem Sprawności Fizycznej. Badaniami objęto 740 uczniów z 26 oddziałów klas IV, V i VI. Wyniki badań wykazały, że badani uczniowie w większości posiadali średni poziom sprawności fizycznej. Wraz z wiekiem zmniejszał się procent uczennic z wysoką sprawnością fizyczną, a rósł tych z niską sprawnością. Wśród chłopców odsetek uczniów z wysokim poziomem sprawności fizycznej zwiększał się wprost proporcjonalnie do ich wieku. Badani uczniowie uzyskali w większości średnie i wysokie wyniki w nauce szkolnej. Procent chłopców z wysokimi wynikami w nauce zmniejszał się w klasach starszych, a wśród dziewcząt odwrotnie. Odsetek uczniów z niskimi wynikami w nauce szkolnej zwiększył się w klasach VI. Dziewczęta z wysoką sprawnością fizyczną uzyskały wyższą ogólną średnią ocen za naukę szkolną, niż chłopcy z wysoką sprawnością fizyczną. Uczennice z niskim poziomem sprawności fizycznej, także osiągnęły wyższą ogólną średnią ocen za naukę, niż chłopcy.
Streszczenie: The purpose of this study was to discover existing connections between physical fitness and academic results among the IV - VI grade students of primary schools in Biała Podlaska. The study was conducted in the school year 2008/2009, using the diagnostic poll method and the International Physical Fitness Test. 740 students from 26 classes of IV, V and VI grade students took part in the study. The results showed that most of the students displayed average physical fitness. Moreover, among the girls, the older the individuals, the lower the percentage with above-average physical fitness and the higher the percentage with below-average physical fitness. Among the boys, the percentage of students with above -average physical fitness increased proportionally to their age. The students had mostly average and above-average academic results. The percentage of boys with above-average academic results decreased in higher grades, the opposite can be said about the girls. The percentage of students with below-average academic results increased in the group of VI grade students. The girls with above-average physical fitness had a higher general grade average than boys with above-average physical fitness. Female students with below-average physical fitness also had a higher general grade average than did boys.

12/26
Nr opisu: 0000022096
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk.
Tytuł pracy: The support for disabled student's development in an integrated school
Tytuł równoległy: Wspieranie rozwoju ucznia niepełnosprawnego w szkole integracyjnej
Tytuł całości: W: Education vs. wellness / sc. ed. G. Nowak-Starz, M. Szpringer
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo NeuroCentrum
Rok wydania: 2011
Strony zajęte przez pracę: S. 175--190
ISBN: 978-83-61495-85-7
Uwagi: Streszcz. w jęz. pol.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; uczeń ; szkoła integracyjna

13/26
Nr opisu: 0000026142
Autorzy: Justyna Truskolaska.
Tytuł pracy: Bilogiczne i społeczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów
Tytuł całości: W: Małżeństwo i rodzina w życiu i rozwoju człowieka / pod red. Kazimierza Gryżenia
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Rok wydania: 2009
Strony zajęte przez pracę: S. 193-208
ISBN: 978-83-7072-577-8
Słowa kluczowe: niepowodzenia szkolne ; uczeń ; uczenie się ; trudności wychowawcze ; trudności dydaktyczne ; wychowanie

14/26
Nr opisu: 0000017615
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Julita Waszczuk.
Tytuł pracy: Czas wolny uczniów szkół podstawowych miejskich i wiejskich w powiecie bialskim
Tytuł całości: W: Rekreacja ruchowa w edukacji i promocji zdrowia, T. 1 / red. Z. Kubińska, D. Nałęcka
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2009
Strony zajęte przez pracę: S. 100-111
ISBN: 978-83-61044-52-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Liczba arkuszy: poniżej 1 arkusza
Słowa kluczowe: czas wolny ; uczeń ; szkoła podstawowa

15/26
Nr opisu: 0000017478
Autorzy: Barbara Bergier, Dorota Gajewska-Moś.
Tytuł pracy: Overcoming educational difficulties at classes of physical education in the opinion of teachers, pedagogues and headmasters of junior high school
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 225--242
p-ISSN: 1899-1025

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe: wychowanie fizyczne ; wychowanie ; nauczyciel ; uczeń ; gimnazjum
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/bergier_gajewska_mos.pdf

16/26
Nr opisu: 0000017042
Autorzy: Beata Teresa Wołosiuk.
Tytuł pracy: Values preferred by pupils at a younger school age
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2009, Vol. 3, s. 37--50
p-ISSN: 1899-1025

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: uczeń ; wartości ; kształcenie ; wychowanie

17/26
Nr opisu: 0000017539
Autorzy: Barbara Sokołowska, Włodzimierz Bulikowski, Diana Luiza Piaszczyk, Stanisława Spisacka, Gustaw Wójcik.
Tytuł pracy: Analiza wartości ciśnienia tętniczego u licealistów
Tytuł pracy w innym języku: The analysis of arterial pressure value at secondary-school pupils
Tytuł całości: W: Współczesne zagrożenia zdrowia : praca zbiorowa / red. M. Kozioł-Montewka, S. Spisacka
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2008
Strony zajęte przez pracę: S. 219-227
ISBN: 978-83-61044-40-6
Uwagi: Streszcz. w jęz. pol.
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 7.000
Słowa kluczowe: ciśnienie tętnicze ; nadciśnienie tętnicze ; profilaktyka ; uczeń ; szkoła średnia

18/26
Nr opisu: 0000012976
Autorzy: Diana Luiza Piaszczyk, Barbara Sokołowska.
Tytuł pracy: Opinie nauczycieli na temat integracji uczniów niepełnosprawnych w szkole masowej
Tytuł całości: W: Problemy osób niepełnosprawnych / red. K. Turowski, P. Paluszkiewicz, S. Spisacka
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2007
Strony zajęte przez pracę: S. 59-63
ISBN: 978-83-923366-7-9
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: dziecko niepełnosprawne ; uczeń ; kształcenie integracyjne ; nauczyciel ; postawy

19/26
Nr opisu: 0000015570
Autorzy: Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Pomoc materialna uczniom i studentom realizowana w ramach funduszy unijnych w latach 2004-2006 na przykładzie miasta Biała Podlaska
Tytuł równoległy: The material help for pupils and students realised with Union Funds in the years of 2004-2005 for example of Biala Podlaska town
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2007, T. 1, s. 159--164
p-ISSN: 1899-1025

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: student ; uczeń ; pomoc materialna ; stypendium ; fundusze unijne ; Biała Podlaska (woj. lubelskie)
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/pomoc_materialna_uczniom.pdf

20/26
Nr opisu: 0000015560
Autorzy: Dorota Marzena Tomczyszyn.
Tytuł pracy: Społeczne definiowanie osób upośledzonych umysłowo przez gimnazjalistów pochodzących ze środowisk wiejskich
Tytuł równoległy: Giving the social definition of nandicapped pupils who came from countries
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2007, T. 1, s. 59--68
p-ISSN: 1899-1025

Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: niepełnosprawni umysłowo ; postawa ; uczeń ; badanie
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/spoleczne_definiowanie_osob.pdf

21/26
Nr opisu: 0000026613
Autorzy: Małgorzata Dąbrowska.
Tytuł pracy: Strategie uczenia się i użycia języka obcego a indywidualne cechy ucznia : wyniki badań empirycznych i ich znaczenie w procesie kształcenia autonomicznego ucznia i "strategicznego" nauczyciela
Tytuł całości: W: W dialogu języków i kultur : konferencja naukowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 15-16 stycznia 2007
Miejsce wydania: Warszawa
Wydawca: Lingwistyczna Szkoła Wyższa
Rok wydania: [2007]
Strony zajęte przez pracę: S. 39-56
ISBN: 978-83-926356-0-4
Kopia niedostępna: x
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: strategia uczenia się ; strategie użycia języka ; język obcy ; nauczanie ; różnice indywidualne ; autonomia ; nauczyciel ; uczeń

22/26
Nr opisu: 0000025569
Autorzy: Joanna Maria Marchel.
Tytuł pracy: Szkoła jako środowisko ucznia zagrożonego uzależnieniem
Tytuł całości: W: Niepełnosprawni, osieroceni, niedostosowani : problemy profilaktyki i wsparcia we wspólczesnej pedagogice : praca zbiorowa / red. I. Fornalik
Miejsce wydania: Jelenia Góra
Wydawca: Kolegium Karkonoskie (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa)
Rok wydania: 2005
Strony zajęte przez pracę: S. 261-267
ISBN: 83-912031-6-6
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: uzależnienie od substancji psychoaktywnych ; czynniki ryzyka ; uczeń ; szkoła ponadgimnazjalna ; środowisko szkolne
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

23/26
Nr opisu: 0000000851
Autorzy: Barbara Kulczycka.
Tytuł pracy: Problemy szkolne uczniów szkół ponadgimnazjalnych ze środowiska wiejskiego
Tytuł całości: W: Zapotrzebowania a oferta edukacyjna w lokalnej polityce oświatowej / red. J. Marchel, M. Nowak
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo PWSZ w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2004
Strony zajęte przez pracę: S. 97-99
ISBN: 83-916235-4-8
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: uczeń ; szkoła ponadgimnazjalna ; obszar wiejski ; trudności w uczeniu się ; niepowodzenia szkolne

24/26
Nr opisu: 0000000811
Autorzy: Elżbieta Huk-Wieliczuk, Barbara Bergier.
Tytuł pracy: Uczniowie szkół wiejskich o szkole, nauczycielach, rodzicach i rówieśnikach
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2004, nr 2, s. 29--32
p-ISSN: 0860-8075

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 0.500
Słowa kluczowe: uczeń ; wieś ; socjologia ; szkoła ; rówieśnicy ; opinie
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

25/26
Nr opisu: 0000001049
Autorzy: Zofia Kubińska, Jolanta Danielewicz.
Tytuł pracy: Metody aktywizujące jako sposób modelowania zachowań prozdrowotnych ucznia
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2003, nr 2, s. 17--20
p-ISSN: 0860-8075

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Język publikacji: POL
Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; metody aktywizujące ; zachowania prozdrowotne ; uczeń
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.

26/26
Nr opisu: 0000026302
Autorzy: Elżbieta Huk-Wieliczuk, Barbara Bergier.
Tytuł pracy: Pozytywne postrzeganie szkoły szansą lepszego przygotowania uczniów do dorosłego życia
Tytuł całości: W: W trosce o integralne wychowanie / red. Marian Nowak, Tomasz Ożóg, Alina Rynio
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2003
Strony zajęte przez pracę: S. 415-421
ISBN: 83-7363-093-7
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 3.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: szkoła ; nauczyciel ; rodzice ; rówieśnicy ; poglądy ; uczeń
Uwaga: sygn. 5137 V CZYT. ; 5523 V CZYT.
[sprawdź dostępność w katalogu AB]

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB