Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE Liczba odnalezionych rekordów: 16
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Celem opracowania jest próba ukazania wyzwań i zalet edukacji w przyrodzie, realizowanej w ramach ścieżki przyrodniczej, w odpowiedzi na problematykę dotyczącą kształtowania realnych postaw i zachowań względem przyrody, a także wynikających z ich braku deficytów rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 13 w Białej Podlaskiej. Analiza otrzymanych wyników badań pozwoliła potwierdzić potrzebę powrotu do przyrody w wychowaniu przedszkolnym. Projekt/grant: Rola edukacji prozdrowotnej i proekologicznej w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym : Fundusz Rozwoju Nauki PSW, PB/17/2020
3/16
Nr opisu: 0000045400 Autorzy: Paulina Turska, Karolina Sienkiewicz. Tytuł pracy: Sztuka teatralna metodą edukacji dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie autorskiego przedstawienia pt.: "Halo, wiosna?" Tytuł całości: W: Koła naukowe - szkołą twórczego działania : edycja ósma / red. Ewa Stępień, Edyta Kozłowska Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II Rok wydania: 2022 Strony zajęte przez pracę: S. 163-172 ISBN: 978-83-64881-92-3 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; sztuka teatralna ; teatr ; wychowanie przedszkolne [sprawdź dostępność w katalogu AB]
4/16
Nr opisu: 0000044834 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Renáta Bernátová, Aleksandra Kruszewska. Tytuł pracy: Świadomość wyboru kierunku studiów nauczycielskich. Analiza komparatywna motywów studentek z Polski, Czech i Słowacji Tytuł pracy w innym języku: Awareness of choosing a teaching course of study. A comparative analysis of the motives of female students from Poland, the Czech Republic and Slovakia Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2022, T. 16, nr 1, s. 248--260 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Słowa kluczowe: motywy ; nauczyciel ; szkolnictwo wyższe ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; zawód Słowa kluczowe ang.: choosing a profession ; higher education ; motives ; pre-school education ; profession ; teacher http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Swiadomosc-wyboru-kierunku-studiow-nauczycielskich-Analiza-komparatywna-motywow-studentek,152258,0,1.html DOI: 10/29316/rs/152258 Streszczenie: Nauczyciel wychowania przedszkolnego, to nauczyciel uczący dzieci w wieku 3-6 lat. Z uwagi na ten wiek, w którym kształtują się procesy poznawcze rzutujące na całe przyszłe życie dziecka, nauczyciel powinien wybrać ten zawód świadomie i powinien być do niego odpowiednio przygotowany. Celem podjętych badań empirycznych było ustalenie motywów, którymi kierują się obecnie studenci wybierając kształcenie nauczycielskie. Materiał i metody: Badania przeprowadzono wśród 230 studentek z trzech ośrodków uniwersyteckich w Polsce, Słowacji i Czechach. Z racji badanej problematyki i terenu badań posłużono się autorskim narzędziem badawczym, poprzedzonym badaniem pilotażowym i procesem jego walidacji. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących okoliczności wyboru kształcenia nauczycielskiego. Studia pedagogiczne w większości wybierają kobiety ze wsi i małych miast. Wnioski: Wyniki badań pokazały, że zdecydowana większość badanych studentek wybiera studia nauczycielskie świadomie z przyczyn, które można uznać za pozytywne. Streszczenie: In view of this age when cognitive processes affecting the whole future life of the child are formed, the teacher should choose this profession consciously and should be adequately prepared for it. The aim of the research undertaken was to determine the motives that currently guide students in choosing teacher. Material and methods: The study was conducted among 230 female students from three university centres in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Due to the issue under study and the research area, an author's research tool was used, preceded by a pilot study and its validation process. Results: The research provided facts about similarities and differences regarding the circumstances of choosing teacher education. The majority of women from rural areas and small towns choose to study teaching. Conclusions: The results of the study showed that the vast majority of the female students surveyed choose teacher education deliberately for reasons that can be considered positive.
5/16
Nr opisu: 0000042552 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Motywy wyboru zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej przez studentki z terenu pogranicza polsko-białoruskiego Tytuł równoległy: Reasons for Choosing the Profession of Preschool and Early School Teacher by the Female Students from the Poland-Belarus Borderland Tytuł całości: W: Pedagogika akademicka w procesie zmian - troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska Miejsce wydania: Olsztyn Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Rok wydania: 2020 Strony zajęte przez pracę: S. 141-153 ISBN: 978-83-8100-275-2 Uwagi: Publikacja ukazała się drukiem w 2021 r. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna ; nauczyciel ; pogranicze ; wybór zawodu ; wychowanie przedszkolne ; Białoruś ; Polska Słowa kluczowe ang.: borderland ; choosing a profession ; early school ; preschool education ; teacher ; Belarus ; Poland
6/16
Nr opisu: 0000041079 Autorzy: Karolina Sienkiewicz, Izabela Marciniak. Tytuł pracy: Poziom wiedzy nauczycieli na temat pierwszej pomocy Tytuł całości: W: Koła naukowe - szkołą twórczego działania : edycja szósta / red. Joanna Baj-Korpak, Ewa Kuś, Łukasz Zbucki Miejsce wydania: Biała Podlaska Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Rok wydania: 2020 Strony zajęte przez pracę: S. 65-79 ISBN: 978-83-64881-42-8 Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: nauczyciel ; pierwsza pomoc ; stan wiedzy ; wychowanie przedszkolne
7/16
Nr opisu: 0000039192 Autorzy: Joanna Waszczuk. Tytuł pracy: Alternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym Tytuł pracy w innym języku: Alternative methods of teaching pre-school children to read Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2019, T. 13, nr 3, s. 84--95 p-ISSN: 2081-6081 e-ISSN: 2657-9332 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 20.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: nauka czytania ; metody alternatywne ; wychowanie przedszkolne Słowa kluczowe ang.: teaching to read ; alternative methods ; pre-school education http://rozprawyspoleczne.edu.pl/Alternatywne-metody-nauki-czytania-dzieci-w-wieku-przedszkolnym,114823,0,1.html DOI: 10.29316/rs/114823 Streszczenie: W Polsce na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania umownie nazywanych "metodami". Do najbardziej znanych zaliczyć można: Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, symultaniczno-sekwencyjną metodę nauki czytania J. Cieszyńskiej, metodę fonetyczno- literowo-barwną B. Rocławskiego, czy sojusz metod E. Arciszewskiej. Prezentowane metody alternatywne dają sposobność prowadzenia nauki w sposób rzec można "niezauważalny" przez dziecko, w sposób, który jest dla niego zabawą, poszukiwaniem, a w żadnym przypadku nie jest obciążeniem. Wdrożenie wyżej wymienionych koncepcji edukacji czytelniczej na etapie edukacji przedszkolnej ma na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Za to ważne zadanie odpowiedzialni są nauczyciele. Dlatego też postanowiono określić, jaka jest wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego znajomość alternatywnych metod nauki czytania, czy i które z nich stosują w praktyce? Czy istnieje potrzeba poszukiwania, stosowania nowych, innowacyjnych sposobów nauki czytania dzieci już w wieku przedszkolnym? Jest to istotne zagadnienie, ponieważ teoretycy w dziedzinie edukacji, jak i nauczyciele praktycy od lat poszukują optymalnej, najbardziej efektywnej metody przygotowującej dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania w szkole podstawowej. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Wyniki badań pozwoliły wskazać znane oraz wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego alternatywne metody nauki czytania. Niestety po podsumowaniu powyższych rozważań nasuwa się refleksja, iż nowatorskie rozwiązania edukacyjne owszem pojawiają się na szczeblu wychowania przedszkolnego, jednak nie w wystarczającym zakresie. Streszczenie: In recent years many new conceptions of teaching how to read appeared in Poland, which are conventionally called "methods". The best known of them include: the Good Start Method by M. Bogdanowicz, the simultaneous-sequential method of teaching to read by J. Cieszyńska, the phonetic-literal-coloured method by B. Rocławski, or the alliance of methods by E. Arciszewska. The presented alternative methods give the opportunity to conduct teaching in the way that is "imperceptible" by a child and which he or she perceives as fun or pursuit , rather than burden. The implementation of the above-mentioned conception of teaching to read at the stage of kindergarten aims at preparing a child to start education at primary school. It is the teachers who are responsible for this important task. Hence, it was decided to analyse the knowledge of alternative methods of teaching to read among the teachers of pre-school education: if and which of these methods are applied by them in practice? Is there a need to seek or to use new, innovative ways of teaching pre-school children to read? It is a crucial question for both education theorists and teaching practitioners who have long been looking for the most effective and optimal method preparing pre-school children to start teaching to read at primary school. A diagnostic survey method was used in the research, and the technique was a questionnaire. The results of the conducted research allowed to indicate the alternative methods of teaching to read, known and used among the teachers of pre-school education. Unfortunately, summarizing the above considerations implies that ground-breaking educational solutions, thought appearing at the level of pre-school education - are not present in a insufficient degree.
8/16
Nr opisu: 0000038871 Autorzy: Aleksandra Kruszewska, Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Literatura dla dzieci w wychowaniu i terapii (o kształtowaniu pozytywnych emocji i uczuć u dzieci) Tytuł całości: W: Dziecko w kształceniu instytucjonalnym : idee - refleksje - badania / red. nauk. Iwona Kopaczyńska, Marzenna Magda-Adamowicz Miejsce wydania: Zielona Góra Wydawca: Uniwersytet Zielonogórski Rok wydania: 2019 Strony zajęte przez pracę: S. 315-325 ISBN: 978-83-7842-392-8 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii z wykazu MEiN Język publikacji: POL Liczba znaków: 35122 Liczba arkuszy: 0,87 Praca recenzowana Słowa kluczowe: bajka terapeutyczna ; bajkoterapia ; literatura dziecięca ; wychowanie przedszkolne Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
9/16
Nr opisu: 0000036961 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk. Tytuł pracy: Edukacja zdrowotna w praktyce wychowania przedszkolnego Tytuł równoległy: Health education as employed in preschool education Tytuł całości: W: Vyčonyâ zapiski Brèckaza universitèta : zbornik navukovyh prac, Vypusk 14, častka 1, Gumanitarnyâ i gramadskiâ navuki / red. A. M. Sendzer Miejsce wydania: Brèst Wydawca: BrDU imâ A.S. Puškina Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 168-174 ISBN: 978-985-555-906-2 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba znaków: 25569 Liczba arkuszy: 0,64 Praca recenzowana Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna ; wychowanie przedszkolne Słowa kluczowe ang.: health education ; preschool education Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii. http://www.brsu.by/sites/default/files/vesnik/vuchonyya_zapiski._ch._1._gumanitarnyya_i_gramadskiya_navuki._vyp._14.pdf Streszczenie: Zdrowie jest wartością nie zawsze docenianą przez dzieci. Dzieci często nie zdają sobie sprawy z tego, że zdrowie można stracić i że trzeba o nie dbać. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i innych powinno być obecne w wychowaniu przedszkolnym. Edukacja zdrowotna w przedszkolu charakteryzuje się planowością, ciągłością i systematycznością, która ma na celu wraz z rozwojem dziecka wyposażyć je w elementarną wiedzę o zdrowiu. Celem artykułu było przedstawienie realizacji edukacji zdrowotnej w wybranym przedszkolu w Białej Podlaskiej. Autorzy omówiły ważniejsze elementy edukacji zdrowotnej oparte o podstawę programową obowiązującą w budowaniu tego typu programów. Następnie opisują możliwości omawianego Przedszkola Nr 15 w Białej Podlaskiej (Polska) i analizują działania podejmowane przez tą instytucję w zakresie edukacji zdrowotnej. W artykule wykorzystano dokumenty omawianej instytucji, wywiady z jej rodzicami i pracownikami oraz obserwację. Streszczenie: Health is a value that is not always esteemed by children. Kids often do not realize that they can lose their health and that they have to nurse for it. Shaping the skills of caring for health of themselves and the others ought to be included in the preschool education. What is important about the health education taught in the kindergarten is its schedule, continuity and regularity which will gradually, as the child's development advances, equip it in basic knowledge about health. The aim of the article was an attempt to picture the execution of health education in a selected kindergarten in Biała Podlaska. The authors discuss important elements of health education based on core curriculum traditionally applied while creating such projects. Next they describe the abilities of Kindergarten No 15 in Biała Podlaska, Poland and analyze actions concerning health education which are being taken by said kindergarten. In the article authors used files of institution concerned, interviews with its parents and staff as well as the authors' personal scrutiny.
10/16
Nr opisu: 0000035663 Autorzy: Helena Konowaluk-Nikitin. Tytuł pracy: Innowacje pedagogiczne w praktyce nauczycieli przedszkoli w Białej Podlaskiej Tytuł całości: W: Ukierunkowania i działania w educkaji dzieci, młodzieży i dorosłych / red. nauk. Anna Klim-Klimaszewska Miejsce wydania: Siedlce Wydawca: AKKA Rok wydania: 2018 Strony zajęte przez pracę: S. 11-23 ISBN: 978-83-948104-3-6 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,65 Praca recenzowana Słowa kluczowe: dzieci ; innowacje ; nauczyciel ; wychowanie przedszkolne Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii PSW.
11/16
Nr opisu: 0000031426 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk. Tytuł pracy: Zajęcia ponadprogramowe w przedszkolu i ich rola w rozwijaniu aktywności dziecka - przykłady praktyczne Tytuł całości: W: Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w wymiarze teoretyczno-praktycznym / red. nauk. Wojciech Kudyba, Beata Lisowska, Iwona Bugajska-Bigos Miejsce wydania: Nowy Sącz Wydawca: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu Rok wydania: 2015 Strony zajęte przez pracę: S. 163-171 ISBN: 978-83-63196-79-0 Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres. Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 4.000 Liczba znaków: 23045 Liczba arkuszy: 0,58 Praca recenzowana Słowa kluczowe: wychowanie przedszkolne ; edukacja przedszkolna ; zajęcia dodatkowe Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
12/16
Nr opisu: 0000026962 Autorzy: Elena Konovaluk, Zofia Kubińska. Tytuł pracy: Zdorov'esberegaûŝee obrazovanie v praktike doškol'nogo vospitaniâ na primere detskogo cada no 15 v g. Bâla Podlâska Tytuł równoległy: Health saving education in the work of preschool educational institution number 15 in Byala Podlyaska Tytuł całości: W: Naukovi zapiski maloï akademiï nauk Ukraïni : zbirnik naukovih prac' Miejsce wydania: Kiïv Wydawca: Nacional'nij centr "Mala akademiâ nauk Ukraïni" Rok wydania: 2013 Seria: Pedagogični nauki, Vipusk 4 Strony zajęte przez pracę: S. 60-72 ISBN: 978-966-2735-59-8 Uwagi: Streszcz. w jęz. ang. Charakterystyka formalna: rozdział w monografii zagranicznej Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. kongres. lub podst. dla dyscypliny Język publikacji: RUS Punktacja ministerstwa: 5.000 Liczba arkuszy: 0,6 Praca recenzowana Słowa kluczowe: wychowanie przedszkolne ; edukacja zdrowotna Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
13/16
Nr opisu: 0000023020 Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Elena Konovaluk. Tytuł pracy: Rysunek w wychowaniu przedszkolnym : rola w diagnostyce i terapii pedagogicznej Tytuł pracy w innym języku: Drawing in preschool education : its role in pedagogical diagnosis and therapy Tytuł czasopisma: Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2012, T. 6, nr 1, s. 5--20 p-ISSN: 2081-6081 Uwagi: Art. w jęz. pol. i ang. Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL, ENG Punktacja ministerstwa: 3.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: rysunek ; arteterapia ; terapia pedagogiczna ; diagnostyka pedagogiczna ; wychowanie przedszkolne http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/01_rs_t6_nr1_2012_nazaruk_konovaluk.pdf
14/16
Nr opisu: 0000023095 Autorzy: Marta Elżbieta Mandziuk. Tytuł pracy: Aktywność ruchowa jednym z elementów kształtujących postawy prozdrowotne bialskich przedszkolaków w opinii rodziców Tytuł czasopisma: Szczegóły: 2011, nr 7, s. 155--157 p-ISSN: 2081-1063 Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN) Język publikacji: POL Punktacja ministerstwa: 2.000 Praca recenzowana Słowa kluczowe: aktywność ruchowa ; dzieci ; zachowania prozdrowotne ; wychowanie przedszkolne Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW. http://www.wswfit.com.pl/site-media/download/wydawnictwa/Roczniki%20WSWFiT%202011.pdf
15/16
Nr opisu: 0000026291 Autorzy: Barbara Bergier, Janusz Gałecki. Tytuł pracy: Wykorzystanie nietypowych przyborów i przyrządów w zajęciach ruchowych przedszkolaków Tytuł całości: W: Korektywa w przedszkolu : konferencja metodyczna 28-29 maja 1996 roku / red. nauk. Krystyna Górniak, Stanisław Arasymowicz Miejsce wydania: Warzawa Wydawca: Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej Rok wydania: 1996 Seria: Biblioteka Polskiego Towarzystwa Naukowego Kultury Fizycznej, T. 5 Strony zajęte przez pracę: S. 67-71 ISBN: 83-86622-22-9 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych polskich Język publikacji: POL Słowa kluczowe: zajęcia ruchowe ; sprzęt sportowy ; przybory sportowe ; wychowanie przedszkolne ; przedszkole
16/16
Nr opisu: 0000026280 Autorzy: Barbara Bergier, Katarzyna Nieleszczuk. Tytuł pracy: Zajęcia ruchowe Tytuł czasopisma: Szczegóły: 1988, nr 5, s. 293--296 p-ISSN: 0137-8082 Kopia niedostępna: x Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim Język publikacji: POL Słowa kluczowe: dzieci ; zajęcia ruchowe ; wychowanie przedszkolne