Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej
Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
Zapytanie:
ADAPTACJA SZKOLNA Liczba odnalezionych rekordów: 1
Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie Streszczenie: Biorąc pod uwagę znaczenie rodziny w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej, zachodzi potrzeba przeprowadzenia badań w celu poznania wartości i umiejętności kształtowanych w domu rodzinnym, które pomogą dziecku w udanym starcie szkolnym i w zaadaptowaniu się do środowiska klasy. Teoretyczne rozważania zawarte w artykule w zakresie wychowania dziecka w rodzinie i przygotowania do szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa z czterostopniową skalą Likerta, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas pierwszych uczęszczających do kilku szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N = 91). Z przeprowadzonych badań wynika, że u niektórych dzieci zaobserwowano trudności w nawiązaniu kontaktów, co można przypuszczać, że było to konsekwencją nauki w formie zdalnej bądź hybrydowej. Większość rodziców ma świadomość, że na nich spada obowiązek wychowania dziecka i przygotowania do odgrywania roli ucznia. Streszczenie: Considering the importance of the family in bringing up and preparing a child for school education, there is a need for research to learn about the values and skills shaped in the family home that will help the child in a successful school start and in adapting to the classroom environment. The theoretical considerations contained in the article on the upbringing of a child in the family and preparation for school were obtained on the basis of a literature review on the subject. Empirical data from the research was obtained using the diagnostic survey method using a proprietary research tool with a four-point Likert scale, i.e. a survey addressed to parents of first-grade pupils attending several primary schools in the Biała Podlaska poviat (N = 91). The conducted research shows that in some children there were observed difficulties in establishing contacts, which can be assumed as a consequence of learning in a remote or hybrid form. Most parents are aware that they are responsible for bringing up a child and preparing him/ her for the role of a pupil.